Verwijderd schreef op 07 september 2004 @ 20:18:
[...]
Ik had het er ook niet over dat jouw foto een panorama was. Ik noemde dat slechts als "een ander voorbeeld".
Het is nog maar de vraag of 50mm echt wel overeenkomt met een normaal perspectief en of dat niet eerder 60mm is, maar goed. Ik vind fotografie niet alleen maar een medium om exact de werkelijkheid vast te leggen. Ik vind het eerder een mogelijkheid om met behulp van de werkelijkheid mooie aansprekende beelden te maken. Als jij je precies wilt houden aan jouw normale gezichtspunt dan zou je ook nooit met een telelens mogen schieten (oa vergelijkbaar effect als een crop), of met een groothoeklens.
Volgens mij kom je met 55mm meer in de buurt, maar dit terzijde.
Natuurlijk wil ik ook een goede foto maken en vanzelfsprekend is het dan een aansprekend beeld, wat overigens subjectief is.
Ik fotografeer tegenwoordig alleen met een standaardlens.
Ik heb overigens een groothoeklens en een telelens in bezit.
Ik zeg dat in de meeste gevallen de lucht niet interessant genoeg is voor een panorama, en dat die er dus beter uit geknipt kan worden. Overigens vind ik het niet helemaal terecht dat je een schilderij vergelijkt met een foto, aangezien een schilderij meestal al helemaal een romantisering van de werkelijkheid is.
Je kan een schilderij en een foto heel goed met elkaar vergelijken als je puur technisch naar de beeldopbouw kijkt.
Ik neem aan dat je met romantisering bedoelt: het "werkelijke" beeld gebruiken om een eigen beeld te scheppen.
In dat geval gebeurt dat ook met fotografie.
Waarom mag je een vergelijkbaar bewerkingsproces dan niet uitvoeren met Photoshop wanneer het gaat om digitale of gedigitaliseerde beelden?
Van mij mag iedereen Photoshop gebruiken, maar ik gebruik het niet, omdat ik het beeld laat zoals het is.
En beeld bedoel ik de geschoten dia.
In jouw geval dus niet volgens mij, want jij wilt geen aanpassingen doen aan kleur en hebt volgens mij ook weinig behoefte de compositie in de nabewerking aan te passen. De vorm is volgens mij juist iets dat je niet in de hand hebt, tenzij we hier verschillende dingen onder verstaan.
Vorm is puur technisch, zoals een kubus, cilinder, cirkel, vierkant, etcetera.....
Of bedoel de inhoudelijke vorm?
Is dat ook niet een aanpassing ten opzichte van wat jij in werkelijkheid ziet?
Films zijn gevoelig voor zweem, daarom probeer ik de zweem uit te filteren.
Daarmee neem je wel een beeld op dat niet overeenkomt met wat jij in werkelijkheid ziet.
Om eerlijk te zijn vind ik dat je niet helemaal consequent bent, maar goed, dat maakt ook niet uit. Ik begrijp je ergens wel, want ik heb zelf ook wel moeite om teveel aan nabewerking te doen. Ik leg mijn grens alleen wel een stukje verder dan jij.

Ik schreef dat een polafilter kleuren teveel benadrukt.
Ik zelf gebruik geen polafilter.
Grensverleggen is een betrekkelijk begrip.
Ik doe dat ook alleen op een andere manier.