@Sjaak Afhaak: Ik krijg de vignettering helaas niet weg met LR. De vignetting wordt in dit geval veroorzaakt doordat je het plastic van m'n polafilter ziet. Als ik het probeer te corrigeren dan krijg je witte hoeken of hoeken waar duidelijk kleurverschil zichtbaar is. Het origineel heb ik hieronder opgenomen.
Wat betreft het standpunt: Ik zal hier in het vervolg rekening mee houden. Nu moet ik 'croppenderwijs' een compositie vinden waarbij je meer van de weg ziet, terwijl ik daar bij het schieten rekening mee kan gaan houden. De beste kies je dan thuis gewoon uit, maar dan heb je in ieder geval verschillende versies om mee te werken. Hieronder heb ik een crop waarbij er meer te zien is van de weg. Daaronder heb ik opgenomen hoe ik de compo het liefst had, namelijk dat de witte strepen de foto verlaten in de onderste hoeken. De kleuren zijn iets aangepast, helaas is de hemel niet meer zo mooi blauw als de eerste foto die ik eerder had geupload.
Oh ja, jouw foto Sjaak: eerst dacht ik, hmm wel erg veel water. Maar bij nader inzien zag ik dat er nog bergen verscholen zijn onder de wolken, dat voegt wel wat toe. Wat apart oogt, is dat er sowieso diepte in je foto zit, alleen lijkt het alsof diepte gecreeerd is door die bergen en de wolken aan de bovenkant van de foto erbij te plakken, dan dat je daadwerkelijk een paar honder meter de foto in kijkt. Het komt erg 2d over, kan het helaas niet anders verwoorden.
@rhl: Dank je, ik heb voor de foto die ik eerst had geupload niet heel veel gecropt. Als ik het origineel zie, dan komen de witte lijnen ook niet in de hoeken en dat vond ik het belangrijkst. Ik vind dat er lekker veel diepte zit in je foto's. Misschien dat ze net iets meer levendigheid krijgen met wat meer kleurverzadiging. Echt subtiel, niet zo duidelijk als ik dat heb gedaan. Bij je 2e foto zou ik iets meer van je hemel/horizon gezien willen hebben. Je hebt de foto namelijk 'Misty morning' genoemd, maar de aandacht komt (wat mij betreft) eerder te liggen bij de cornfield (?) vooraan, dan de mist.
@Marceltuit: thanks, in onderstaande testfoto's heb ik wat meer verzadiging toegevoegd. Het lagere standpunt zal ik in het vervolg rekening mee houden.
@virtualJac: Thanks en nee, 't klinkt zeker niet cliche, sterker nog, ik zat ook met allerlei cliche titels in m'n hoofd toen ik die foto had genomen. Moet er ff een paar uit m'n mouw schudden

. Anyhow, een paar aanpassingen nav feedback verkregen in deze topic (1: origineel/onbewerkt, 2: 'lager standpunt', 3: beoogde compositie, qua lijnen in de hoeken).
Test origineel by
Anwar W, on Flickr
Lager standpunt by
Anwar W, on Flickr
Beoogde compositie by
Anwar W, on Flickr