Tutorial: Audio naar je Nokia 6230
Hallo iedereen! Ik heb heel wat delen doorgelezen en het valt mij op dat er ondanks de tips in de SP toch vaak gevraagd wordt naar de werking van die hele audio shit! Een aangezien ik nu toch bezig ben om 256mb data via BT naar mn telefoon te transporteren, leek het me handig om even een duidelijk tutorial te maken. Ook handig voor de nieuwkomers lijkt me!
Allereerst zijn er een aantal dingen die je nodig hebt.
-=! voorbereiding !=-
- Een nokia 6230 met een MMC kaartje (doh..)
- Nokia PC suite (
ik gebruik versie 6.1 uit de SP )
-
dBPowerAMP
-
De AAC Codec
Ik gebruik zelf een TraxData 256MB MMC kaartje, waar ik nog geen enkel probleem mee heb gehad.
ZORG ERVOOR DAT JE JE MMC EEN NAAM GEEFT ZONDER GETALLEN!!
menu->galerij->(selecteer het kaartje, maar ga er niet 'in')->opties->Geh.kaart.hern
Noem hem bijvoorbeeld MMC
Installeer de bovenstaande programma's in de volgorde waarin ze genoemd zijn.
-=! Het converteren naar AAC !=-
Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk pruttel op je MMC kwijt kunnen. Je kunt dan het beste de AAC codec gebruiken. Deze heeft naar mijn mening op een lagere bitrate, nog steeds een goede geluidskwaliteit, en het belangrijkste een lage bestandsgrootte.
- Start het programma dBpowerAMP
- Er komt gelijk een selectie scherm waarin je je audio bestanden kunt selecteren
- Selecteer alle audio bestanden die je wilt converteren. Ook muziektracks van AudioCD's zijn ondersteund.
- Wanneer de tracks zijn geselecteerd klik je op openen, waarna de interface van dBpowerAMP zichtbaar wordt.
Zorg dat de instellingen er als volgt uitzien:
- Ik heb de 'Preset/Bitrate' box op tape staan, dit geeft op de telefoon een hele acceptabele geluidskwaliteit. Ook
kunnen andere instellingen van dBpowerAMP problemen geven!
- Klik op de knop 'locate encoder' en selecteer fastenc.exe die in de map 'x:\dBpowerAMP\Compression\Advanced Audio Coding (CLI)\' te vinden is. Hier is X: de map waar je dBpowerAMP hebt geinstalleerd.
- Bij de keuzebox 'Folder' selecteer je waar je AAC bestanden terecht moeten komen
Klik daarna op convert, en dBpowerAMP gaat voor je aan de slag
Herhaal deze stappen totdat je alle nummers die je straks graag op je telefoon wilt hebben geconverteerd hebt naar AAC
-=! Rangschikken in mappen !=-
Ik adviseer om in de map waar nu al je AAC bestanden staan een soort van rangschikking in mappen aan te brengen, zodat je iets als dit krijgt:
Als alles is gerangschik kun je voor de zekerheid nog even alles selecteren, en de eigenschappen opvragen om te kijken of het totaal niet over de grootte van de MMC heenkomt.
Aangezien ik een 256MB MMC gebruik past dit bij mij ruim op mn telefoon.
Maak ook op je MMC mappen aan. Dezelfde mappen als die je net op je HD hebt aangemaakt. Dit kun je onder andere op je telefoon doen:
menu->galerij->(ga nu in je mmc kaartje)->opties->map toevoegen
In mijn geval heb ik de map LionKing aangemaakt op de MMC. Hierin ga ik straks de nummers plaatsen uit mijn 'hardeschijf map' mcl Lion King!!
Wanneer dit alles achter de rug is, is het tijd om de nummers naar de telefoon te plaatsen
-=! Het kopieren van de nummers naar de telefoon !=-
Allereerst is het belangrijk dat je een werkende verbinding van telefoon met pc hebt. Daarover staat genoeg uitgelegd in de SP en de rest van de topics. Maar toch wil ik nogmaals melden dat als je BT verbinding onstabiel werkt, je even moet nagaan of je de widcomm software gebruikt voor je BT module. Deze heeft namelijk een patch nodig om goed te werken.
GOed, verbind dus je telefoon met je pc. Als het goed is kun je nu je messages/contacts allemaal zien met de nokia PC Suite, en kun je door je telefoon browsen met de Nokia Phone Browser. Als dit niet het geval is, is je telefoon niet goed verbonden en moet je dat eerst oplossen alvorens verder te gaan met deze tutorial..........
Joeppie!! Je hebt dus een werkende verbinding
Dan starten we nu de Nokia Audio Manager op!
Dit zal het volgende resultaat geven:
We gaan nu
per aangemaakte map de nummers selecteren, daar een playlist van maken en deze kopieren naar de MMC
- Klik nu op de knop naast de X (+ toevoegen)
- Er opent nu een selectie venster
- Selecteer de nummers uit 1 van de mappen die de AAC bestanden bevatten.
- Je ziet de geselecteerde nummers nu verschijnen in het bovenste gedeelte van de Audio Manager:
Controleer nog even goed of dit de nummers zijn die je ook in je playlist opgenomen wilt hebben.
Wanneer dat het geval is gaan we de playlist aanmaken. Hiervoor moet je alle nummers in de audio manager selecteren die opgenomen moeten worden in je playlist. Als het goed is, is dat al het geval! Zie ook bovenstaand plaatje.
- Klik nu met de rechter muisknop op het geselecteerde gedeelte, en kies de optie 'Nieuwe Afspeellijst Maken'.
- Geef een geschikte naam op, bijvoorbeeld 'lionking', en bevestig de invoer
- Er wordt nu een nieuwe playlist, met de door jou opgegeven naam in het venster geschreven. Dat zal eruit zien als dit:
In mijn geval dus 'lionking'. Ook is de totale duur, en de totale bestandsgrootte van de playlist te zien.
Nu dit achter de rug is kunnen we de playlist naar de telefoon wegschrijven. Kijk daarvoor naar het onderste gedeelte van de Nokia Audio Manager. Als het goed is vind je daar onder de naam van je telefoon, een mapje met de naam die jij aan je MMC hebt gegeven, in mijn geval dus MMC.
Klap het mapje MMC uit en selecteer de map op de MMC waarin je de liedjes uit deze playlist wilt hebben. In mijn geval de map LionKing. Het icoontje van de MMC map LionKing zal zich 'openen' wanneer hij is geselecteerd.
Nu is het alleen nog een kwestie van de aangemaakte playlist verslepen naar het geopende mapje op de MMC
Het programma gaat nu de nummers plus de playlist kopieren naar het mapje op de MMC
Na een poosje staat in mijn geval de playlist LionKing op de telefoon. Om een volgende playlist in een ander mapje te kopieren sluit je audiomanager af, en start je deze weer opnieuw op. Voeg nu de liedjes uit een ander map van je harde schijf toen in de audiomanager, maak een playlist en kopieer deze weer naar het mapje op je MMC, bijvoorbeeld het mapje Aida!
Let dus op dat je niet de liedjes naar je MMC kopieerd, maar de playlist!!!
-=! Afspelen op je telefoon !=-
Om nu bijvoorbeeld de playlist LionKing af te spelen op je telefoon doe je het volgende.
menu->media->music player->opties->lijst met opnames->(je ziet nu de geselecteerde playlist)->opties->lijst opns wijz-> Hier zie je nu alle door jou toegevoegde playlists staan. Selecteer welke je wilt luisteren en hoppa!
Zoals ook al in de SP staat, je kan versneld door het spelende liedje heenwandelen door de joystick toets naar beneden ingedrukt te houden. Even kort naar beneden resulteerd in het afspelen van het volgende nummer in de playlist!
Nou, let niet op de typo's, heb het heel snel getyped.
Ik hoop dat sommige mensen er wat aan hebben! Mijn zusje iig wel
Veel plezier ermee!
[
Voor 9% gewijzigd door
Japie.G op 16-07-2004 14:48
]