[Verzamel] Zonsopgangen en -ondergangen

Pagina: 1 ... 22 ... 27 Laatste
Acties:
  • 181.225 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:24

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik heb in 2009 veel geHDR'd en ik vind het ook steeds minder mooi (althans, het tonemappen). En van het origineel, dat al een stuk beter is, is echt wel wat van te maken. De whites en lights omhoog, een gradient van linksonder naar rechtsboven trekken, het oranje wat meer punch geven, en dan ben je al een stuk verder ;)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adros
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 16:21
@F.west82: die eerste zwanenfoto vind ik cool. Ik zou misschien wel die tak rechtsbovenin weg photoshoppen :)

@Sluw: tja, prachtige kleuren in de lucht, maar het silhouet vind ik dan weer saai.

@ToyotaMR2: eigenlijk gewoon een prima foto , weinig op aan te werken behalve dat het onderwerp misschien niet zo spectaculair is :)

@ehtweak: 1e foto veel te over de top hdr, 2e foto is aan de linkerkant erg donker. Deze foto is echt wel wat (meer) uit te halen, maar het is allemaal ook weer niet heel spectaculair. Bewerk met beleid zou ik zeggen.

We hadden deze week niks te klagen qua zonsondergangen. Ik heb deze nog liggen, eerder geschoten deze week. Het is een composit tussen meerdere shots. 1 long exposure voor het strakke water, 1 normale exposure voor het 'normale' plaatje, dwz de lucht, de gebouwen en de boot. Verder nog een extra exposure iets later genomen toen de lampjes aan waren. Dit alles in elkaar geblend.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8862/17069545053_5d257b42f5_c.jpgDutch Venice by Albert Dros, on Flickr

Gepassioneerd Landschapsfotograaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Sfeervolle foto, alleen de gradient is nog te erg zichtbaar links bovenin. Ik zou toch met een brush nog de boomtoppen links en het kerkgebouw bijlichten. Komt nu wat onnatuurlijk over als je kijkt hoe het licht invalt (van rechts naar links, en zeker bovenin zou dat dus lichter moeten).

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik snap best wel dat menigeen roept dat mijn zonsondergang (met die kruisstrepen) wat overcooked HDR is. Aan de andere kant, als ik zo 'Dutch Venice' zie...dan denk ik...wow; die is echt overcooked. >:)
Maar het valt wel op. Is het mooi? Is het niet mooi? Ik weet 't nog niet...

Zonsondergang @ 'Exposure':
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8808/17069863834_27f36f0f0f_c.jpgLelystadExposure7 by Erik Haak, on Flickr

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 18:03

Barrycade

Through the...

Je 2 onderwerpen staan nu wel erg aan de randen van je foto voor mijn smaak. Waarom niet meer naar rechts gaan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
ehtweak schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 21:16:
Ik snap best wel dat menigeen roept dat mijn zonsondergang (met die kruisstrepen) wat overcooked HDR is. Aan de andere kant, als ik zo 'Dutch Venice' zie...dan denk ik...wow; die is echt overcooked. >:)
Is je beeldscherm gekalibreerd trouwens? Zo niet, misschien dat dat verklaart waarom je jouw foto niet over-the-top vindt?

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:36
ehtweak schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 21:16:
Grappig, dan hebben jij en ik een totaal andere definitie van "overcooked".

Althans, de crux zit hem voor mij in de vraag of het "licht-technisch" klopt. Bij jouw foto lijken de wolken een soort schaduw te hebben die in werkelijkheid helemaal niet kan. Dat heeft UC al uitgelegd. Maar dat soort gekke effecten zijn gewoon inherent aan het gebruik van tone mapping (daarom is het voor mij handmatig blenden met luminosity masks all the way, van HDR-itis ben ik net zoals DC alweer een tijd genezen).

In de foto van Adros daarentegen kloppen het licht en contrast gewoon, afgezien van de te donkere kerk en boom linksboven - maar dat is een kleinigheidje. Oké, de verzadiging staat wat hoog, maar of je dat "overcooked" moet noemen? Ik vind het wel sfeervol in dit geval.

Let wel, het is wat mij betreft geen harde scheidingslijn van goed en fout. Als jij wel blij wordt van je eigen foto, gun ik je dat natuurlijk van harte.
Ik vind de voorgrond wel errug donker bij deze... Maar daarover zul jij vast anders denken :D Inhoudelijk vind ik het wel een leuke eigenlijk! De plaatsing in de uiteinden van de foto stoort me niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

link0007 schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 22:13:
[...]

Is je beeldscherm gekalibreerd trouwens?
M'n wide-gamut beeldschermen zijn keurig gecalibreerd.
En een foto van een colorchecker passport, getoont op het scherm, versus het colorchecker passport naast het scherm irl, geven keurig dezelfde kleuren... (zowel qua kleuren als qua intensiteit)
Dus daar is niks mis mee.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

blacktarantulaX schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 22:53:
[...]

Ik vind de voorgrond wel errug donker bij deze...
Klopt helemaal! Die was ook donker... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adros
@ehtweak: Het lijkt er een beetje op dat je van niemand dingen wil aannemen. Met 'overcooked' bedoelen mensen hier dat je met met bepaalde dingen over de top gaat. In jou 'HDR' image ziet het er technisch gewoon niet goed uit, dat ziet iedereen hier. We hebben het hier niet over perceptie van werkelijkheid. Er gaat iets niet goed in je bewerking. Klaar. En dat je mijn plaat overdone vind, prima, maar qua techniek blijft het allemaal binnen de perken, en dat is wat mensen hier bedoelen.

Als meerdere mensen hier hetzelfde zeggen, moet je gewoon kritisch naar jezelf kijken, en niet denken dat jij het dan toch maar beter weet. Eerste reactie op mijn foto was dat de rechterbovenhoek: toren en boom te donker is door de gradient. Dit klopt helemaal. Ik ben blij dat mensen kritisch naar mijn werk kijken, daar heb ik zelf ook weer wat aan.

Probeer niet alle reacties simpelweg af te weren en te denken dat wat jij doet altijd goed is. Met zo'n houding kom je niet ver(der).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Hoe kom je daar nou bij dat ik niks wil aannemen?!? :?
Ik zei nog notabene: "Ik snap best wel dat menigeen roept dat mijn zonsondergang (met die kruisstrepen) wat overcooked HDR is. "

En ja, natuurlijk heb ik HDR opties gebruikt; dat was ook wel duidelijk. ;)
Ik ben gewoon heel benieuwd naar de reacties. En zoals met zovele zaken; wat is mooi, wat is niet mooi, wat is bijzonder, wat is (te) extreem?
Sommige dingen zijn geografisch, demografisch en/of trend gevoelig. (of we iets al dan niet fraai vinden).

Zoals iemand anders al zei: "vroegah, gebruikte ik veel HDR..." M.a.w. blijkbaar veranderen mensen/percepties...

En over het extreme oranje (bewerking) van de 'Dutch Venice' foto, daar weet ik zelf nog niet goed of dat nou mooi, bijzonder of niets van dat alles is. Dus ....? dus...alle opties zijn nog open. :)

Blijkbaar vallen sterke HDRs (en dan bedoel ik niet single image tone mapping, maar bracketed opnames samenvoegen) niet in de smaak alhier. Prima toch?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub3s
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:53

Rub3s

+3 , omdat het kan

Nog even olie op het HDR-vuur gooien:

Die HDR foto van je kijkt niet erg lekker. De lucht is heel erg onrustig. Net alsof het geschilderd is o.i.d. (lijken net penseelstrepen).

Geen idee waardoor dat komt. Misschien te hoge contrast of misschien de foto teveel geprobeerd te verscherpen: je andere foto is stukken zachter/rustiger en kijkt daarom ook makkelijker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nog wat om het HDR vuurtje wat te blussen dan (goh zeg, nooit geweten dat HDR zo gevoelig ligt }) )

Is deze dan wat minder onrustig?
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/6/5442/17550263938_0708cfa9e1_c.jpgSunsetfromExposure2 by Erik Haak, on Flickr

Ik heb nu 3 opnames (-1, 0, +1 EV) samengevoegd. En tonal truukjes zwaar teruggedraaid.
Nog een beetje milde 'glamour glow' er over heen en het schaduw gedeelte een beetje opgehaald.
Volgens mij is dat idee van die 'zwarte streep = horizon', nu ook weg.

Blijf zelf die driehoeken in de lucht en die kruisende condenssporen wel 'iets' hebben.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Glamour glow, dan gebruik je de Google Nik Collection?
Ik heb met HDR Efex nooit resultaten kunnen halen die me echt konden bekoren en datzelfde zie ik bij jouw HDR-foto's. Ik vond de tone mapping bij elke optie nog te aanwezig. De HDR-optie van LR6 vind ik veel prettiger, gezien die er gewoon een nette neutrale HDR-foto van maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
LR/enfuse geeft ook soms wel prettige resultaten, maar is natuurlijk niet echt een HDR.

Toch vraag ik me af, ehtweak, waarom je HDR hier beter vindt werken dan een bewerking van een single exposure? Kan je eventueel je 0EV-shot in het bewerk-hier-elkaars-foto topic plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

@Adros: Toffe tones. Alleen linksboven vind ik het gebouw iets te donker tov de rest, ziet er te 'plotseling' uit. Verder goed idee, wel tof met dat scherpe bootje !

Van mij ook een sunset van een paar weken terug:

Afbeeldingslocatie: https://c4.staticflickr.com/8/7683/17523976682_dc1524059e_c.jpgSunset and Reflections @ Rhoon by Marcel Tuit, on Flickr

Ik weet het van de rommeltjes in het water, heb niet de moeite genomen mijn schepnetje even door het water te halen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:28
Daar heb je dan een clone tool voor.... wat een flink karwei is (heb het ook wel eens gedaan met een foto van meertje met daarin de weerspiegeling van een berg op de achtergrond).
Sfeervolle plaat in ieder geval.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
Photoshop heeft een despeck-tool, die kan je d.m.v. een layer mask alleen toepassen op het water. Het levert echter een beetje een aquarel-achtig effect op. Bij water kan je dat heel handig wegwerken met een motion blur richting de camera:

Link0007's bewerking van marceltuit's foto

(als je wil dat ik 'm verwijder, PM maar :) )

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2015 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:26
Ik scroll altijd van beneden naar boven, dus ik zag eerst het (door de blur onrustig ogend) water en daar zag ik toch wat aan. Dat in combinatie met alle bomen die wel doodstil staan zou ik er zelf voor kiezen om met de clone stamp/healing brush aan de slag te gaan :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik vind het water nu ook niet zo prettig om naar te kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

link0007 schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 23:43:
Photoshop heeft een despeck-tool, die kan je d.m.v. een layer mask alleen toepassen op het water. Het levert echter een beetje een aquarel-achtig effect op. Bij water kan je dat heel handig wegwerken met een motion blur richting de camera:

Link0007's bewerking van marceltuit's foto

(als je wil dat ik 'm verwijder, PM maar :) )
Thanks, kende die optie niet :) Vind het hier net zoals de voorgangers niet zo lekker kijken, maar altijd een idee om het eens te proberen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evano
Universal Creations schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 23:56:
Ik vind het water nu ook niet zo prettig om naar te kijken...
Grappig hoe onze ogen c.q. hersens het de ene keer herkennen als 'nep' en de andere keer niet. Hier zien we dat er duidelijk iets niet klopt aan het water (zo troebel zie je het nooit), terwijl we het water in long exposure foto's doorgaans heel mooi vinden, terwijl dat ook 'nep' is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
marceltuit schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 22:27:
Ik weet het van de rommeltjes in het water...
Als je besluit toch te gaan clonebrushen, zou ik het niet allemaal weghalen. Achterin wat overlaten. Als in een japanse zen tuin :) Anyway, mooie locatie en mooie foto.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
blacktarantulaX schreef op zondag 17 mei 2015 @ 18:28:
[...]

Grappig hoe onze ogen c.q. hersens het de ene keer herkennen als 'nep' en de andere keer niet. Hier zien we dat er duidelijk iets niet klopt aan het water (zo troebel zie je het nooit), terwijl we het water in long exposure foto's doorgaans heel mooi vinden, terwijl dat ook 'nep' is. :)
Bij een long exposure krijg je volgens mij juist minder blur in de reflectie. Ik heb dit namelijk ook met een paar foto's in Noorwegen en Zwitserland zo gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is niet altijd zo volgens mij, kijk maar eens hier. Heeft misschien met de snelheid en richting van de stroming en zo te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evano
Verwijderd schreef op zondag 17 mei 2015 @ 21:02:
Dat is niet altijd zo volgens mij, kijk maar eens hier. Heeft misschien met de snelheid en richting van de stroming en zo te maken?
Lijkt mij ook, heeft inderdaad toch puur met de snelheid van de stroming te maken? Alles wat beweegt zorgt voor onscherpte; hoe langer, hoe meer. Ik kan mij niet voorstellen dat je bij long exposure "juist minder blur" krijgt zoals UC stelt. Het kan nooit scherper worden dan het was. Bij een waterstroming van exact 0 m/s zou je theoretisch hoogstens 0,0 extra onscherpte moeten krijgen, oftewel een perfecte spiegeling. Maar goed, ik zal niet al te veel off-topic gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Evano op 17-05-2015 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Maar rimpels weerkaatsen het licht alle kanten op en als ze groot genoeg zijn, zie je helemaal geen reflectie. Door een long exposure met een niet al te grote rimpels zou het wat moeten uitmiddelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Universal Creations schreef op zondag 17 mei 2015 @ 22:20:
Maar rimpels weerkaatsen het licht alle kanten op en als ze groot genoeg zijn, zie je helemaal geen reflectie. Door een long exposure met een niet al te grote rimpels zou het wat moeten uitmiddelen.
Lijkt mij toch sterk hoor, want je blijft houden dat veel kleine rimpels (bij een belichting van 10 seconden) voor meer blur zorgen dan weinig kleine rimpels (bij een belichting van 1 seconde).

Als wat jij zegt waar zou zijn, dan zou je ook een scherpere foto moeten kunnen krijgen van een persoon, als je maar lang genoeg de foto blijft nemen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik praat onzin ;) Ik heb nog even naar de foto's gekeken die ik in mijn hoofd had. De reden waarom ik het dacht was vanwege deze foto: https://www.flickr.com/ph.../album-72157645640083438/
Deze foto liet nog een aardige reflectie zien met een sluitertijd van 13seconden. Maar toen ik ongeveer dezelfde foto met een sluitertijd van 1/250sec zag, was de reflectie scherper: https://www.flickr.com/ph.../album-72157645640083438/
En dus niet andersom... kortom: ik zit er gewoon naast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-09 21:21
@marceltuit, mooi, ik vind de "fake" versie ook iets minder :)
@ehtweak: vind ik nogal leeg, los van de HDR discussie ...

Een bijdrage uit Lanzarote vorig jaar:
Afbeeldingslocatie: http://qbic.smugmug.com/Travel/Lanzarote-2014/i-wKptWWd/0/L/IMG_2423-L.jpg

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Mooi moment en leuk shot, ik zou alleen zelf de saturatie iets omhoog gooien. In Photoshop even geprobeerd met +20 saturatie en dan vind ik 'm nóg lekkerder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 23:59

bobcom

Dedicated dabbler

@ehtweak: indrukwekkende lucht, mooie tinten, maar meer een foto die het zien waard is dan om naar te blijven kijken..
@marceltuit: serene sfeer, al wringt het een klien beetje vanwege het groothoekeffect. Rommeltjes in het water zijn minder erg dan de gladgeveegde versie mer het despeckle-tool, vind ik. Vooral de reflecties gaan er fiks op acheruit
@Buz_Fuzz: Mooi licht, (kan effect van extra saturatie nier beoordelen), compositie vind ik niet helemaal in balans: is mischien best een spannender crop uit te halen?

Een paar dagen geleden een prachtige sunset cadeau gekregen - hoefde alleen maar uit mijn raam te kijken (en de camera te pakken natuurlijk).
Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8891/18122415131_1197feaf80_c.jpg

(Edit: bomengroen linksonder minder fel en groen gemaakt n.a.v. comment F.West98)

[ Voor 7% gewijzigd door bobcom op 29-05-2015 17:57 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adros
@buzz_fuzz: sfeermolle plaat. Mooi licht, niks meer aan doen :)

@bobcom: aan de bovenkant misschien net iets teveel wolken. Verder weet ik ook niet helemaal waar ik precies moet kijken :) Het is zeg maar een zonsondergang schieten 'omdat het een zonsondergang is'. Er is namelijk niet echt een onderwerp in de foto. Snap dat het gewoon uit je raam is dus dat je dan weinig keus had :D

Deze gister even geschoten. Eerste foto met m'n nieuwe 16-35 Zeiss *tessar lens. Valt me op dat in de wijlanden nu allemaal van die rooie bloemen staan, dat geeft best een aardig effect.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8758/18159191465_6124e48cb7_c.jpgSunshed by Albert Dros, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 13:50
2 heerlijke foto's vol met mooie kleuren van adros en bobcom. Beide foto's hebben geen onderwerp maar goed dat is dan denk ik de zonsondergang ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adros
geen onderwerp ? Ik vind dat er bij mij toch wel een onderwerp is, zal wel aan mij liggen dan :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Thnx voor comments. Begrijp commentaar over "geen onderwerp", maar vond zelf "licht" het onderwerp - het contrast tussen de dreigende rolwolk (heet dat ding zo?) boven het huis en de zonbeschenen vlakken op het landje en de bopmen voorbij de vijver. Zo zou ik Adros' foto ook eerder "tinten" als onderwerp meegeven - de rode bloemen in het heldere groen die je bij speciaal licht ineens pas echt ziet. (Hutje telt natuurlijk ook mee, als element om het vlak te breken). In feite is "zonsondergang" meer een omschrijving van de omstandigheden dan van het onderwerp.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:24

F.West98

Alweer 16 jaar hier

@Buzz_Fuzz: Ik vind het persoonlijk een beetje jammer dat de zon net weerspiegelt achter de persoon, zorgt imo voor een iets te groot contrast daar, beestje alsof je dan ineens tegen de zon in kijkt.
@bobcom Ik vind de niet-belichte bomen op de voorgrond (links en onderaan) iets té groen, zit een gek effect aan oid.
@adros Prachtig gewoon weer zeg. Ik vind de paarse kleuren in de lucht met de rood/paarse kleuren in de bloemen erg mooi passen, en ook qua 'vorm' komt het goed overeen!

Ik heb een tijdje geleden deze gemaakt, en ik zat wat te spelen met de nabewerking. Ben ik te ver doorgeschoten in het paars/roze? Ik vind 'm zo wel mooi, wellicht nog wat croppen aan de rechterkant maar die takken blijven een beetje overlappen met het riet, dus dan krijg je dat weer half.
Afbeeldingslocatie: https://c4.staticflickr.com/8/7730/18180016635_79dd375273_c.jpg

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:00
@F.West98 De kleuren zijn op zich prima, ik vind alleen de compositie niet echt interessant.
Het komt een beetje rommelig over en de boom rechts voegt naar mijn mening ook niet echt iets toe.
De toppen van het riet en de boom rechts zijn een stuk donkerder dan onderin, heb je hier (in de nabewerking) een filter toegepast of is het de lichtinval?

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8GUS
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-03 10:34

8GUS

Papa, AFOL & Gamer

F.West98 schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 03:39:
Ik heb een tijdje geleden deze gemaakt, en ik zat wat te spelen met de nabewerking. Ben ik te ver doorgeschoten in het paars/roze? Ik vind 'm zo wel mooi, wellicht nog wat croppen aan de rechterkant maar die takken blijven een beetje overlappen met het riet, dus dan krijg je dat weer half.
[afbeelding]
De kleuren zijn inderdaad prima. Jammer van die boom/struik in het algemeen (rechts). De compositie was strakker geweest als deze er niet had gestaan. Weinig aan te doen.

Wat me opvalt is dat de horizon niet scherp is. Maar dat hebben veel telefoons helaas. Misschien dat de f-waarde bij de jouwe manueel aan te passen is?

Bricks In Motion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@adros: fraaie kleurschakeringen! Mis wel wat scherpte in de verte, maar dat is waarschijnlijk door damp/stof in de lucht (?) En/of scherpstelling op oneindig niet 100%?

BTW: zijn het nou wijdlanden of weilanden? >:)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

AdmiralSnipe schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 04:05:
@F.West98 De kleuren zijn op zich prima, ik vind alleen de compositie niet echt interessant.
Het komt een beetje rommelig over en de boom rechts voegt naar mijn mening ook niet echt iets toe.
De toppen van het riet en de boom rechts zijn een stuk donkerder dan onderin, heb je hier (in de nabewerking) een filter toegepast of is het de lichtinval?
Ik vond dit persoonlijk iets interessanter dan een kaal weiland, maar die heb ik ook nog natuurlijk.
Ik heb geen filter toegepast, op het origineel is het ook al zo. Dat vond ik juist wel een leuk effect geven, dat de belichting verschilt.
Bzrk80 schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 08:45:
[...]

De kleuren zijn inderdaad prima. Jammer van die boom/struik in het algemeen (rechts). De compositie was strakker geweest als deze er niet had gestaan. Weinig aan te doen.

Wat me opvalt is dat de horizon niet scherp is. Maar dat hebben veel telefoons helaas. Misschien dat de f-waarde bij de jouwe manueel aan te passen is?
Ik kan 'm wel zien (1.9) maar ik kan 'm niet aanpassen in de default camera-app. Er is wel een verborgen API beschikbaar om het aan te passen, maar dat is op mijn telefoon (nog) niet geïmplementeerd. Andere apps waarmee je de sluitertijd enzo kan aanpassen geven bij mij ook minder mooie foto's dan de standaard app (wellicht een aantal trucjes in die app).
Andere foto's (zonder dingen op de voorgrond) hebben wel een scherpe horizon, maar zijn saaier (weiland en lucht).
Bijvoorbeeld deze, iets minder saai door de sneeuw deze winter. klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adros
@f.west98: Ik vind de kleuren eigenlijk wel goed, en niet echt doorgeschoten in de bewerking, maar ik hou dan ook erg van kleur. Echter qua onderwerp en compositie wat rommelig :)

Deze tijdje terug geschoten in amsterdam. Was op dat moment een prachtige paarse sunset glow. De lichten heb ik er later in geblend toen het al donkderder was.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8765/18228078342_0a330b8fff_c.jpgAmsterdam Twilight by Albert Dros, on Flickr

[ Voor 3% gewijzigd door adros op 01-06-2015 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barthoekstra
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-03-2022
@adros: Strakke plaat en mooie plek. Ben daar ook al een paar keer geweest, maar altijd de pech dat het licht net niet goed is.

Het zou gisteren erg slecht weer worden, dus in eerste instantie was ik niet van plan naar buiten te gaan. Toen ik echter op de webcams van Scheveningen keek (erg handig) bleek dat het daar prima weer was, met een mooie gloed van de zon in de wolken. Anderhalf uur later was er gelukkig nog steeds een indrukwekkende wolkenpartij te zien in de kleine tien minuten dat ik daar was. Foto is gemaakt onder flink wat tijdsdruk, want naast dat de zon snel onder ging kwam er ook een flinke hoosbui aan vanuit het zuidwesten (links in beeld). Gelukkig had ik de beste foto's al genomen en kon ik dus weer vlot inpakken. :)

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/310/17893921144_155bfd8c80_b.jpgSilence before the Storm @ 500px

Website | 500px

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@Bart, de bocht leid je wel goed de foto in, alleen had ik dan meer van de weg willen zien, die lijkt nu afgekapt. Het blauw in de lucht vind ik net iets teveel verzadigd. Zou ik meer terugschroeven met een brush om het wat realistischer te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
Lucht rechts is wel gaaf.
Als dat over de hele horizon zo had geweest had ik 'm epic gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 13:50
Ik had hem ook iets meer gecropt, maar nog mooie kleuren gave wolken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:00
Mooie lucht, ik vind 'm alleen wel erg donker aan de onderkant.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barthoekstra
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-03-2022
@Deathchant: Wilde dat ook proberen, alleen stond er rechts net buiten beeld helaas een politiebusje op de kade. Die had ik er liever niet op. Duurde overigens maar heel kort, deze verlichte wolkenpartijd, dus die was in 3 minuten al weer grotendeels verdwenen. Beeld is een blend van boven korte en onder lange sluitertijd (55 seconden geloof ik). Scheelt dan niet veel of je bent te laat, helemaal als je ook nog eens voorzichtig probeert te zijn met je nieuwe Lee Little Stopper die in dit shot boven de afgrond hangt. Heb overigens inderdaad op de lokale versie nog even de blauwtinten wat teruggeschroeft. Zo maar eens een print maken :)

Crop heb ik achterwege gelaten omdat ik juist vind dat het beeld sterker wordt van het contrast tussen blauwtinten links en oranjetinten rechts in beeld.

Website | 500px

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Van mij dan eens een zonsondergangetje:
Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8595/15918363654_87f0b39f29_c.jpg
2048-reso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Netjes.
Duurt beetje lang nu voordat ie ondergaat...

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/431/17991399824_384af9ed70_b.jpg

Deze zojuist gemaakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:43

mrc4nl

Procrastinatie expert

@Buzz_Fuzz, wauw, mooie foto, goede compositie ook. misschien wat hahn aangeeft wat extra saturatie maar dat was het dan ook wel :)
@bobcom mijn eerste indruk was heel erg goed, later zag ik wel dat je veel "helderheid/clairety" had geberuikt, maar ik blijf het een goede foto vinden.
@adros, meh ik mis de lekekr felle kleurtjes, beetje saaie zonsondergang zo.

@F.West98 ik vind m ook een beetje rommelig, je hebt verschillende lagen die voor de zonsondergang staan, allemaal niet zo interesant.

@adros die heeft dan wel weer lekekere felle kleurjes. prima foto.

@barthoekstra je foto is stuque

@Deathchant op zich wel lekkere kleurtjes, maar ik mis een beetje scherpte, vind je ook niet?

@Lasteraar, conpositie kan er mee door, maar de zon stata nog te hoog en heeft daarom geen mooie ondergang/opkomst kleurtjes.

Afbeeldingslocatie: https://c4.staticflickr.com/8/7772/18300928091_0093f276cf_c.jpgsunset in spijkerboor by Frank Van Dijk, on Flickr

ik twijfel of ik beter de zwarTe bomen wat lichter had moeten maken met lichtroom, al is de dynamic range van de foto gewoon enorm.

hier een 2e foto waar ik het wel had gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/8/7787/18273064716_73e0ab48fe_c.jpgsunset in spijkerboor 2 by Frank Van Dijk, on Flickr

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
De tweede geeft misschien wat minder de indruk van een zonsondergang, maar ik vind het toch een stuk interessantere foto dan die eerste. De voorgrond is daar nagenoeg zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

@lasteraar: Jammer dat de zon zo achter de bomen verdwijnt. Geeft me toch minder een zonsonderganggevoel.
@mrc4nl: De eerste is imo iets té donker, maar die tweede is wellicht iets te licht. Geeft een vreemde, maar bijzondere lichtinval. Ik vind het bomengroen gek kleuren bij de geelblauwe lucht, een vrij felle met een wat 'zachtere' kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub3s
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:53

Rub3s

+3 , omdat het kan

@mrc4nl
Die tweede vindt ik mooi! Kijkt lekker weg, en de kleuren zijn ook nog redelijk naturel. Geen overgepimpt paars o.i.d., waar ik niet zo'n fan van ben. Zelf had ik misschien wel een iets hogere f gedaan om alles even scherp te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:01
@Deatchant: Mooie panorama! De voorgrond is wel iets te donker naar mijn mening. Verder mooie kleuren :)
@Lasteraar: Zag je foto's voorbij komen op Flickr. Zitten mooie resultaten tussen!
@MRC4NL: Ik vind de tweede ook het mooist omdat hier het meeste te zien is. Vind wel het gras rechts iets teveel in beeld gebracht.

Een blue hour van mij (weet nou nooit of ik dit hier of in 't nachtfotografietopic moet plaatsen :P ):
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8858/18424645629_baeeb07d60_c.jpgRijnhavenbrug, Rotterdam by Tom Roeleveld, on Flickr

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Zag die van jou ook op Flickr voorbij komen.. Nette foto weer ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Even een topickick :-)

Plaatje van het uitzicht vanavond..

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/372/19207478132_34b36b7d21_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
tommyz schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 08:32:
@Deatchant: Mooie panorama! De voorgrond is wel iets te donker naar mijn mening. Verder mooie kleuren :)
@Lasteraar: Zag je foto's voorbij komen op Flickr. Zitten mooie resultaten tussen!
@MRC4NL: Ik vind de tweede ook het mooist omdat hier het meeste te zien is. Vind wel het gras rechts iets teveel in beeld gebracht.

Een blue hour van mij (weet nou nooit of ik dit hier of in 't nachtfotografietopic moet plaatsen :P ):
[afbeelding]Rijnhavenbrug, Rotterdam by Tom Roeleveld, on Flickr
[verzamel] Het grote 'Blue Hour' topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

@Lasteraar:
Dit lijkt mij niet NL?
Erg mooie compositie, alleen imo een beetje te donker en te 'koele' kleuren voor een mooie zonsondergang. Ik had graag iets intensere tinten geel gezien, maar soms is dat vrij lastig. Maar vooral de berg op de voorgrond is wat te blauwig.

Dit was een paar dagen geleden toen ik wat ging fietsen. Ik vond de wolken op deze manier erg mooi.
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/533/19030618308_0294bbd58c_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:41

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

@lasteraar: mooi. Iets met Bob Ross? :p
@F.West98: Mooie wolken, misschien is de donkere voorgrond wel erg zwart..

En vanavond, vanaf het Ramada-hotel.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/477/19248773411_1d4c7f1259_c.jpgAmsterdam West Sunset by Krijn Soeteman, on Flickr

[ Voor 11% gewijzigd door letatcest op 28-06-2015 23:16 ]

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
De wolken zijn wel cool, maar je ziet nu wel érg weinig van de horizon, als je het mij vraagt. Het hoeft geen regel van derden te zijn, maar dit is letterlijk 93% wolk en 7% horizon :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-09 21:50
Heb liever de wolken ipv een dikke zwarte brij aan de onderkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

letatcest schreef op zondag 28 juni 2015 @ 23:16:
@lasteraar: mooi. Iets met Bob Ross? :p
@F.West98: Mooie wolken, misschien is de donkere voorgrond wel erg zwart..
Ik zat te twijfelen inderdaad, maar ik vind de lucht iets minder bij de lichtere versie. Hier is 'ie net iets intenser.
En vanavond, vanaf het Ramada-hotel.

[afbeelding]Amsterdam West Sunset by Krijn Soeteman, on Flickr
Erg mooi, maar imo nét iets te weinig 'grond'. Maar zeker ook mooi het contrast tussen het licht en de mooie wolken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:01

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Oeps... inderdaad. Ik had even niet naar de datum gekeken. Is maar goed dat ik hem niet heb verplaatst, anders hadden we een wat vreemde topicstart gehad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
@F.West98: Mooie lucht hoor! De voorgrond is verder niet zo bijzonder. Maar opzich prima plaat.
@letacest: Ik vind hem een beetje saai. Ik zit alleen naar een hele grote grijze wolk te kijken ofzo.

Zonsondergang in Rotterdam:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/528/19362396585_48fe30dd90_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Alles staat een beetje scheef, vooral het linkergebouw :P
cedras schreef op zondag 28 juni 2015 @ 23:41:
Heb liever de wolken ipv een dikke zwarte brij aan de onderkant.
En ik heb liever iets meer balans, want nu is het zo goed als alleen maar wolken ;) Iets meer onderkant zou het wat mij betreft een stuk beter maken, ook al zou dat voornamelijk silhouet zijn (wat ik ook wel kan waarderen).

[ Voor 77% gewijzigd door Hahn op 02-07-2015 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
Hieronder twee foto's die ik onlangs genomen heb, 's ochtends bij zonsopkomst langs de Donau, de eerste bij Golubac in Servië, de tweede vanuit Sfantu Gheorghe in Roemenië, met uitzicht op de Zwarte Zee.

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-YDUHNUKW.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-B6F6F48Q.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15:47
@letatcest een beetje meer aan de onderkant zou ik ook wel mooi vinden, ook al zou het zwart zijn. Niet te veel hoor, zo veel wolken heeft ook wel wat.

@Walker78 vinde ze beide niet echt een zonsopkomst gevoel geven. Eerste vind wel mooi met dat licht op het water en het bootje, dus niet erg ;) De tweede vind ik wat saaier.

Hier nog een zonsondergang van mij. Vond de silhouetten van de bomen mooi.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/313/19249753666_4bac901f91_c.jpgSunset in the fields by Licht Sluw, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
@Sluw: wat ik in die tweede foto wilde vastleggen was de sfeer van dat altijd wat transparante ochtendlicht, als de zon nog niet eens echt op is. Maar daarmee is het niet gelijk een spetterende prent :)

De silhouetten van de bomen in jouw foto zijn inderdaad mooi maar is het misschien een idee om wat meer te croppen? Als ik de foto in het groot bekijk zit er best nog wat tekening in het midden, ook die is mooi. Als je de nadruk meer op het centrum legt en de zijkanten weglaat zou de foto aan zeggingskracht kunnen winnen, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedras
@sluw -
3/4 van de foto is zwart
1/4 van de foto is blauw
En ergens zweeft er nog een gouden bal.

Vind hem dus niet heel fijn om naar te kijken, behalve dan die groene plek in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

@Walker78:
Ik vind ze beide iets te blauw. Bij #1 zie je helemaal niet dat het een zonsopgang/-ondergang is volgens mij en de tweede is mij toch veel te 'koel'. Had iets meer geel/rood in gemogen.

@sluw:
Mooie silhouetten idd, maar te veel zwart imo. Ik zou zorgen dat de boom rechts van de weg de rechterkant van de foto is (en de foto daar stopt), en de rest dus bijsnijden naar verhouding. Zoiets, als ik zo vrij mag zijn:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/SYYDi2atJPwaGL68A8k3HCQn/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedras
Zoiets dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Ik snap wat jullie bedoelen. Heb een crop uit een vergelijkbare foto gemaakt, daar stond ik iets dichter bij.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/292/19476756565_b7187c7959_c.jpgSunset in the fields 2 by Licht Sluw, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Stukken beter vind ik! Nu vind ik het echt geslaagd, ook is er net iets meer gras verlicht dus 'gloeit' dat meer. Erg mooi zo!
Wellicht boompje rechts nog wat donker, maar niet meer zo storend.

[ Voor 21% gewijzigd door F.West98 op 07-07-2015 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Inderdaad, grote exposureverschillen is wel altijd het probleem met wide-angle natuurlijk. Maar heb er nog een klein beetje detail uit gehaald zonder dat het onnatuurlijk wordt. Gefixt in m'n laatste post!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedish chef
  • Laatst online: 13:28
@Walker78: compositie is prima in orde bij de eerste foto. Alleen mis ik een beetje de zonsopgang in beide foto's (met name bij de eerste foto). Ik denk dat je bij de 2e foto meer uit de lucht had kunnen halen.

@Sluw: 2e foto ziet er veel beter uit! Daar komt de foto veel tot zijn recht.

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3672/19201043004_4d83340eee_z.jpgSundowner in Kruger Park, South Africa by Leon, on Flickr

In ieder mens schuilt een vriend en een vijand....wie zoek je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
@Sluw: inderdaad veel beter
@Swedish chef: mooie silhouetten en laagjes.
@Walker78: het doet me eerlijk gezegd niet echt aan een zonsopgang of -ondergang denken.

Van een paar weken terug:

Afbeeldingslocatie: https://qbic.smugmug.com/Other/Landscapes/i-3mKMfD3/0/L/IMG_3883_blended-L.jpg

Afbeeldingslocatie: https://qbic.smugmug.com/Other/Landscapes/i-pXwKhhM/0/L/IMG_3858-L.jpg

Afbeeldingslocatie: https://qbic.smugmug.com/Other/Landscapes/i-4zmNBNq/0/L/IMG_3874_blended-L.jpg

Afbeeldingslocatie: https://qbic.smugmug.com/Other/Landscapes/i-LW4K9B7/0/L/IMG_3862_blended-L.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evano
Buzz_fuzz: erg mooi! Ik zou alleen # 3 hebben weggelaten: is weinig verschillend van # 4 (dus beiden voegen niks toe t.o.v. elkaar) en de molen staat er scheef op door je groothoekperspectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Als je één van de twee weg zou moeten laten, dan zou ik zelf #4 weglaten. Is wat minder spannend qua lucht en de achterkant van een molen vind ik toch minder interessant dan de voorkant :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Buzz, dat zijn erg mooie foto's hoor. Ik zou ook 4 weglaten, maar ja, het is een verzameltopic waar dat gewoon mag :)
Ik zou de molen bij 3 idd ff rechttrekken.
2 heeft ook een lekker standpunt. 1 is ook mooi met die lijntjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
Ik twijfelde tussen 3 en 4 :) En de een wil 3 weg, de ander 4, dus we zijn er nog niet uit :p

Ik heb bij 3 de molen wat rechter getrokken:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/dowcf01cazjrqw0/IMG_3874_blended-3.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:48
Topic weer even omhoog kicken >:)

@Buzz_Fuzz Molen staat een stuk beter zo inderdaad.
@Swedish chef Mooi O+

Ik was afgelopen weekend in Frankfurt, dus dan horen wat foto's van de skyline met een ondergaand zonnetje er natuurlijk bij 8)

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5697/20229678854_cba1bc8cf7_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5796/20864222961_2e3378bbf0_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PV-NL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-03 15:20
@CrashOverDrive bij de eerste foto een mooie lucht, maar de stad oogt heel blauwig (bewust?)
de tweede foto vind ik persoonlijk mooier en beter gelukt, al is daar de wal/kant/kade wat rood-achtig en het eerste gebouw blauwig terwijl de achtergrond/gebouwen verder naar achter wel mooi van kleur zijn.

EDIT: ook een leuk effect bij de tweede foto dat de golven van de boot je mee naar het midden van de foto trekken.

[ Voor 16% gewijzigd door PV-NL op 25-08-2015 19:32 ]

Canon EOS 70D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM | EF 100mm f/2.8L IS USM | EF 100-400mm f/4.5-5.6l IS mk2 USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:40
@CrashOverDrive

Ik vind je 2 foto me name erg prettig, pakt mijn aandacht. Linkerkant van het water bij het groen vind ik wel wat donker/onduidelijk, maar stoort zeker niet.

Gelijk je even volgen op Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evano
CrashOverDrive, ik vind je 2e foto inhoudelijk (compositie e.d.) erg goed, fijn om naar te kijken. Geeft ook echt dat typische zonsondergang gevoel. Maar je stijl van nabewerken vind ik dan weer niks. Tonemapping gebruikt? Ik zie in ieder geval halo's. Ook te verzadigde kleuren naar mijn mening. Vooral de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:48
@iedereen
Bedankt voor de feedback. Mijn fotobewerkingsskills zijn niet al te best en ik heb meestal de neiging om te veel aan de vibrance slider te trekken. De foto is zoals opgemerkt door Evano inderdaad ge-tonemapped en bestaat uit 7 exposures (omdat ik recht in de nog aardig felle zon stond te schieten). Het radioactieve park kreeg ik niet weg zonder de warmte uit de foto te halen.

Voor wie een poging wil doen om er meer uit te kunnen halen, alle 7 de exposures in raw staan gepost in het bewerk elkaars foto topic. :*)
CrashOverDrive in "Bewerk hier elkaars foto"

@PV-NL
Dat blauwige merkte ik pas duidelijk op toen je het noemde. Heb de versie hier op mijn pc intussen wat kleine tikjes warmer gemaakt en dat oogt inderdaad een stuk prettiger. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Laatst online: 18-07-2021
@Swedish chef, supermooie foto! Dat is echt een foto die iedereen zou willen maken denk ik. Die extra bergen in de achtergrond maken het helemaal af. Al denk ik dat de bovenkant teveel paars is. het komt hier een beetje onnatuurlijk over, in tegenstelling tot de rest van de foto.

@Buzz: Mooie foto's, ook voor de bewerking. De eerste foto met de molen erop vind ik het beste.

@CrashOverDrive: Leuke foto's! De setting zelf spreekt me wat minder aan. Anders houden er juist van. Wat me wel opvalt, is dat de kleuren teveel te fel overkomen (teveel saturatie). Ik zag je foto in een ander topic, dus dat was je al verteld.

Zelf een foto hier van een tijdje geleden. Niet zo mooi als die van chef ;)

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/683/22355879312_721d4bf79c_c.jpg

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-09 22:34
@Luxicon: Mooi die silhouetten zo. De toren trekt wel de aandacht maar staat niet echt centraal in de compositie.
@CrashOverDrive: Die tweede valt een hoop meer uit te halen als je hem minder extreem bewerkt, want zo vind ik het niet lekker kijken. Maar zo te zien zijn anderen daar los op gegaan :). De eerste heeft betere kleurtjes, daar had ik de horizon graag wat hoger gezien.
@Buzz_Fuzz: Een fraai setje, #1 vind ik het mooiste, fijne kleuren en de lijnen in de voorgrond die je naar achteren begeleiden.

Van mij ook wat silhouetten, dinsdagochtend op de Posbank:
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5822/22557811492_71ece67d3a_c.jpgZonsopgang Posbank by Bart Pelgrim, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Beide geslaagde silhouetten. @Powerup, het lijkt net alsof je een 2e zon boven de zon hebt hangen. Is dit flare of heel toevallig een wolkje dat overkomt?

Hier nog een sunset van mij:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/695/21956975448_77682ce663_c.jpg
2048-reso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nice, maar ben je selectief bezig geweest met de dodge-tool om de bovenste rand bomen lichter te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-09 22:34
Deathchant schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 14:14:
Beide geslaagde silhouetten. @Powerup, het lijkt net alsof je een 2e zon boven de zon hebt hangen. Is dit flare of heel toevallig een wolkje dat overkomt?

Hier nog een sunset van mij:
[afbeelding]
2048-reso
Dit is flare denk ik.

Ik zou bij jouw foto voor een panoramaverhouding hebben gekozen. Boven en onder gebeurt niet zoveel. Verder mooie zachte kleuren :)

[ Voor 0% gewijzigd door PowerUp op 29-10-2015 20:41 . Reden: taalvoud ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Dit is een panorama verhouding ;) 16x9 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
16:9 is breedbeeld. Bij panoverhouding denk ik meer aan 3:1. Maar ik betwijfel of dat die foto beter maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InGen10
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
@Deathchant:
Mooie foto door de zachte kleuren. Die luchtballon trekt meteen de aandacht, en als je wat langer kijkt zie je ook de auto's rijden. De lijnen van de hekken en heuvels lopen ook mooi glooiend over de foto. De voorgrond lijkt wel wat donker te zijn, door de schaduw in het gras.

@PowerUp:
tja.. die is euh oranje :P. Er lijkt inderdaad een soort 2e zon/flare net rechtsboven de zon te zitten. Voor de rest vind ik het persoonlijk net wat te mistig, vind de sfeer wel heel mooi.

Zelf ben ik afgelopen weekend naar Port Zélande geweest, waar ik oa. onderstaande foto's heb gemaakt vanaf ons huisje:

1
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/744/22553781841_6c232007ca_b.jpgDSC_0170-HDR-1 by Jordy Mullink, on Flickr

2
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/751/22516634606_81f19da4a0_b.jpgDSC_0181-1 by Jordy Mullink, on Flickr

Fujifilm X-T5 | XF16mm f1.4 | XF35mm f2.0 | XF18-55 f2.8-4 | Helios 44-2 58mm f2.0 | Nikon Z5 | Nikon Z5ii | Z 40 f2.0 | Z 50 f1.8 S | Z 85 f1.8 S | Z 105 MC f2.8 | Tamron 28-70 F2.8 v2 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:51

Zym0tiC

^_^

@PowerUp: Lekkere plaat, vraag me wel of of met meerdere belichtingen niet iets meer detail uit de voorgrond was te halen om deze net wat interessanter te maken

@Deathchant: laagjes, lekkere kleuren en een luchtballon die de plaat afmaakt, ik vind hem lekker wegkijken!

@InGen10: Die eerste heeft wel lekkere kleuren maar de bootjes vallen wel erg weg zo in het donker. Volgens de flickr description zou het om een hdr gaan. Dan zou er mij inziens meer uit te halen moeten zijn. Verder zou ik of een stap terug hebben gezet zodat meer te zien is van de kant ipv wat topjes van takken of iets meer hebben ingezoomd zodat deze helemaal wegvallen. Idem voor de tweede, die wel erg donker is.

2 zonsondergangen van mijn kant.

#1 - Manhattan vanaf Brooklyn Bridge Park
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5657/22534538620_a7fc65614d_c.jpgManhattan sunset by Roger Lahaye, on Flickr

#2 Manhattan vanaf Top of the Rock
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5834/22729453796_008fc5d0db_c.jpgTop of the Rock by Roger Lahaye, on Flickr

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-09 21:48
Gave platen Zym0tiC! Vooral die tweede springt er lekker uit wat mij betreft

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Buzzfuzz, n3 erg fijn! Goede balans in de compo en mooi gebruik gemaakt van de mooie lucht
@Crashoverdrive, ik vind de compos en het moment zeker niet onaardig. De saturatie vind ik wel een stuk te hoog, vooral het blauw oogt onnatuurlijk
@Lucicon, mooi moment. De balans in d compo vind ik minder.. Er gaat bij mij te vaal aandacht uit naar de rechterkant, de zon en de toren.
@Powerup, mooi moment met fijne mist! De boom linksonder zorgt wel voor balans met de zon. Misschien de boom iets prominenter in beeld brengen en ietsje meer richting het midden voor een betere balans en onderwerp.
@Deatchant, Mooi moment en duidelijk onderwerp. Ik zelf zou voor een wat andere uitsnede kiezen waarbij ik vooral het lichtere stuk linksonder weg zou laten. Deze leidt wat af van het uizicht en de balon. Zie vb:
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5726/22502863598_bc36106635_c.jpgandy by Max R, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Nieuwe_nick: @Deatchant: op zich een leuk thema; die luchtballon. Maar hij is zo klein, dat 'ie bijna wegvalt. De omgeving is te nadrukkelijk t.o.v. de ballon.
Wellicht is daar met de nabewerking nog wel wat aan te 'verbeteren'. >:)

Hedenavond, de lokale dukdalf-op-het-droge, stond in een apart licht van de ondergaande zon:

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/588/22964032533_d1d36e2c09_b.jpgDukDalf02 by Erik Haak, on Flickr
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/769/22964033813_b57176d7cf_b.jpgDukDalf01 by Erik Haak, on Flickr

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

ehtweak schreef op maandag 07 december 2015 @ 20:13:
@Nieuwe_nick: op zich een leuk thema; die luchtballon. Maar hij is zo klein, dat 'ie bijna wegvalt. De omgeving is te nadrukkelijk t.o.v. de ballon.
Wellicht is daar met de nabewerking nog wel wat aan te 'verbeteren'. >:)
.........
En dit is de bron van de ballon:
>:)

Pagina: 1 ... 22 ... 27 Laatste

Let op:
Het wordt erg gewaardeerd als je feedback geeft op je voorgangers, dat houdt het waardevol voor iedereen :)