Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Mooi lijnenspel onderin MRC, maar ik vind de grijze lucht teveel overheersen. Het haalt de nadruk van de zonsondergang af.
wat zou ik dan met de grijze lucht moeten doen?Ghengis schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 12:03:
Als je erop klikt zie je de foto.
Mooi lijnenspel onderin MRC, maar ik vind de grijze lucht teveel overheersen. Het haalt de nadruk van de zonsondergang af.
lichter maken? meer verzadigd? wegcroppen?
Edit: foto is weer beschikbaar
[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 10-02-2015 12:49 ]
ora et labora
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
zo beter? https://www.flickr.com/photos/122323654@N05/16490342212/Ghengis schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 13:06:
Ik zou er een deeltje vanaf croppen
ora et labora

[ Voor 20% gewijzigd door xleeuwx op 16-02-2015 11:28 ]
"me auto" stil gezet
Ik vind de foto erg donker, maar we zien allemaal dat het een hekje en een boom zijn, dus in feite niks over te zeggen
1:

GROOT
2:

GROOT
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
1.

2.

3.

4.

Verwijderd
Op alle foto's zijn trouwens vlekken te zien door rotzooi op je sensor
Ik moet nog even checken of het er nu af is, anders moet ik zo'n sensor clean setje bestellen. Ik heb dat vroeger met mijn D70 veel gebruikt, dat was een echte stofvreter.
Vanmorgen heb ik wat platen geschoten op de Hoorneboegse Heide bij Hilversum.
Nummer 1:

Hoorneboegse Heide by Michel Geluk, on Flickr
Nummer 2:

Nummer 3:

Nummer 4:

Nummer 1 kijkt ook wel fijn weg door z'n eenvoud.
@gelukkie: Fijne sfeerplaat die nummer 2, de lange brandpuntsafstand doet het hier ook goed.
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
Als ik nog kritiek zou moeten geven, bij 3 is de kadering wat krap (bijv. de tak rechts. en het stukje boomstam zo in de rechter bovenhoek ziet er ook wat vreemd uit met deze kadering).
@wolly_a: Inderdaad mooie rustieke platen. Ik vind alleen wel het paars een beetje doorgeschoten in de laatste 3.
@DeathChant: Mooi licht, en qua compo vind ik de eerste ook wel fijn.

Verwijderd

[ Voor 36% gewijzigd door AdmiralSnipe op 18-02-2015 17:09 ]
@marceltuit: ook prima, kijkt lekker, nette kleuren
deze vandaag geschoten

[ Voor 6% gewijzigd door adros op 18-02-2015 22:02 ]
Gepassioneerd Landschapsfotograaf
@ marcel: ik vind hem een tikkie donker en ben het eens met de comments over de vignetting:) Verder mooi de oranje wolken erop gezet.
@ adros: ik weet niet of dit geheel onder zonsondergang valt, maar ik vind hem erg mooi! Genomen met een Sony A7? De gebouwen staan mooi recht en de kleuren vind ik super. Misschien zou je de vignetting iets minder kunnen doen.
Vanmorgen had ik weer mooi uitzicht:

Nog 2 van mij van afgelopen dagen:

ora et labora
The devil is in the details.
jij bent een goede inspiratie bron zeg maar

om toch wat te zeuren: leer nou eens een keer de goede link te pakken voor een 800px onder 'share'
zodat ik niet die kartelrandjes om je foto zie
weet het niet meer
Klopt. Op de een of andere manier voegt Flickr toch altijd wat compressie toeblacktarantulaX schreef op zondag 22 februari 2015 @ 19:17:
adros: oh wow! # 2 is echt schitterend. ik vind de aanwezigheid van die man in beeld wel wat hebben eigenlijk. enige kritiekpunt is de lage beeldkwaliteit: ik meen jpeg banding te zien in de lucht? maar kan ook aan mij liggen hoor

@vishari bidek: Is ge-edit! Zal er de volgende keer ook aan denken
[ Voor 11% gewijzigd door adros op 22-02-2015 19:49 ]
sj44k13: Ik vind de kleuren mooi en de sfeer goed, maar de compositie heeft nog wel wat werk nodig. Ik weet niet echt waar ik naar moet kijken
Is uit mijn balkon raam, dus wordt lastig
Mooie foto's!
Thanks!Sj44k13 schreef op zondag 22 februari 2015 @ 19:43:
[quote]adros schreef op zondag 22 februari 2015 @ 17:19:
sj44k13: Ik vind de kleuren mooi en de sfeer goed, maar de compositie heeft nog wel wat werk nodig. Ik weet niet echt waar ik naar moet kijkenMijn tip als je dit soort ochtenden ziet is gewoon even de polder inrijden en kijken of je wat leuke composities kan maken!
Is uit mijn balkon raam, dus wordt lastig
Mooie foto's!
Prima uitzicht vanaf je balkon. Ik bedoel meer dat je gewoon even de auto of fiets kan pakken als je zo'n mooie lucht ziet. Doe ik zelf ook regelmatig
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
Zou goed kunnen. Ik gebruik de Lightroom Flickr Plugin die eigenlijk alles automatisch published. Zal er eens goed naar kijken.link0007 schreef op zondag 22 februari 2015 @ 19:51:
Kan het niet aan je lightroom-instellingen liggen? JPEG-quality moet voor zulke kleurgradiënten erg hoog gezet worden.
Ik vind het zeker een goede foto maar om het nou een hotshot te noemen?
Het riet in de voorgrond komt bijvoorbeeld een beetje rommelig over komen en de fotograaf (?) zo in het midden van de foto voegt naar mijn mening ook niet heel veel toe.
[ Voor 134% gewijzigd door adros op 28-02-2015 13:21 ]
Nou oké, alleen dit dan: die vogels, op die plek, maken het wel echt af.
[ Voor 40% gewijzigd door Hahn op 28-02-2015 13:24 ]
Ik kom zelf uit Amsterdam en zeker de laatste paar dagen zijn de wolkenluchten tijdens zonsondergang spectaculair.
Verwijderd
Vanaf het dakterras van Hilton Double Tree?Verwijderd schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 16:20:
Om inquestos aan te halen: mooie atmosferische diepte, lekker contrastverlies. Neem je dit soort foto's vanuit een andere kerk oid?
Maar erg fijn idd. Die vogels, bijna net iets over the top cgi uit een film. Het kan dus echt ;-)
Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie
Ben gisteren na het werk even bij bij Zwarte Haan moddervoeten gaan halen. In mijn ogen de mooiste uiteindelijk op de zeedijk gemaakt richting Bildtpollen.

@adros: Mooi standpunt, nice!
@cedras: goede poging maar ik vind hem net niet interessant genoeg. Er zit wat lijnenspel in en mooi licht. Echter vind ik hem wel wat te leeg en mist hij toch wat.

@marcel - Het is geen beton, maar rvs.
@brilsmurfffje - Mooie plek. Jammer dat er een half mens in beeld staat.
Verwijderd
@cedras, Het licht is mooi. Verder vind ik het een erg lege foto.
@Brilsmurfffje, plek is mooi. De foto wat rommelig. Hij oogt wat soft.
Verwijderd
http://www.buzzfeed.com/m...rap-nederland-is-geweldig

toch?
Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie
Ander draadje maar wel hier op GoT inderdaad, en nummer 40 ook.letatcest schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 16:05:
Zeg, nu zit ik in een verloren moment te scrollen door een heel slechte Buzzfeed, maar volgens mij is foto 35 ooit in dit forumdraadje langsgeweest:
[afbeelding]
toch?
~edit:
tommyz schreef op maandag 16 juni 2014 @ 20:17:
Van de week even naar Scheveningen gereden. Alles meegenomen, maar kwam er daar achter dat ik m’n verkeerde filterhouder had meegenomen. Heb een Hitech en een el-cheapo eBay en daar zit nogal verschil tussen wanneer je een foto maakt. Dus het contrast en de flare stoort me een beetje in onderstaande foto.
[afbeelding]Scheveningen sunset by Tom Roeleveld, on Flickr
tommyz schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 23:54:
Ik hou van dit weer. De blue hours zijn er de laatste tijd bijna elke dag wel. Vandaag deze geschoten in Delft:
[afbeelding]
Oostpoort, Delft by Tom Roeleveld, on Flickr
[ Voor 52% gewijzigd door AdmiralSnipe op 26-03-2015 16:23 ]
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Het is niet letatcest (zonder 'R') z'n fotomarceltuit schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 15:21:
Mooie kleurtjes letatcrest! al vind ik de stenen wat wazig en flets...
Oeps je hebt gelijk, niet goed gelezen

Als je de originele post van tommyz leest is dat ook hetgeen hem zelf stoorde bij deze foto.Deathchant schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 21:29:
ik vind de stenen ook wat te flets, contrastloos, en het ziet net uit alsof er een dikke lichtvlek (flare?) in het beeld zit/zat (misschien eruit gewerkt?).
Maar laten we maar niet te lang over die foto doorgaan...
tommyz schreef op maandag 16 juni 2014 @ 20:17:
Van de week even naar Scheveningen gereden. Alles meegenomen, maar kwam er daar achter dat ik m’n verkeerde filterhouder had meegenomen. Heb een Hitech en een el-cheapo eBay en daar zit nogal verschil tussen wanneer je een foto maakt. Dus het contrast en de flare stoort me een beetje in onderstaande foto.
By the way je ruispatroon ziet er wel beetje banding-achtig uit...en dat op iso100, volgens mij heb je al behoorlijk wat opgerekt. Wellicht volgende keer een langere sluitertijd kiezen zodat je iets minder ruizig resultaat krijgt en wat meer detail overhoudt.
EDIT: dat is geen sensorvuiltje maar een vogel ofzo
[ Voor 55% gewijzigd door Deathchant op 29-03-2015 11:53 ]
Een paar weken na deze foto was het water helemaal groen (st.-Patrick's day)
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik denk dat er meer in zit. Net zoals die nacht foto die bij de derde poging toch echt een stuk mooier is.BeefHazard schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 23:20:
Aan de kwaliteit van velen voor mij kan ik helaas niet tippen, maar toch. Here goes.
[afbeelding]
Misschien deze in het topic plaatsen waarin anderen jouw foto kunnen bewerken.
edit: en ook al is het een vogel, ik zou dit stip wegwerken
[ Voor 6% gewijzigd door Vishari Beduk op 29-03-2015 22:00 ]
weet het niet meer
Haha, cool dat 'ie hier opgemerkt is. Ik ken die hele site niet, maar weet wel dat ik die dag 38.000 views op Flickr hadletatcest schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 16:05:
Zeg, nu zit ik in een verloren moment te scrollen door een heel slechte Buzzfeed, maar volgens mij is foto 35 ooit in dit forumdraadje langsgeweest:
[afbeelding]
toch?
@AdmiralSnipe: Leuk dat je 'm nog kon vinden!
Ik was destijds niet echt tevreden over de foto, maar toch op Flickr gezet. Had liever dat ze er een andere voor uit hadden gekozen op Buzzfeed
Vanochtend was er weer eens een goeie zonsopgang, een keer vroeg de wekker gezet

https://www.flickr.com/photos/tosemime/
De tweede foto bevat wel erg veel ruis. Kon je ISO niet lager en iets langere sluitertijd?

[ Voor 27% gewijzigd door JelleMan op 29-04-2015 15:03 ]
Alleen als ik me ga verdiepen in de foto stoor ik me toch een beetje aan het feit dat hij onderin wat raar afgesneden is.
Dat klopt, ik heb deels auto aanvullen functie gebruikt (Microsoft ICE 2.0) en er verder niet zoveel aan gedaan, misschien dit nog even verder netjes maken en wat bijsnijden.PdeBie schreef op woensdag 29 april 2015 @ 15:32:
Alleen als ik me ga verdiepen in de foto stoor ik me toch een beetje aan het feit dat hij onderin wat raar afgesneden is.

Ik zocht wat tussen mijn foto's en kwam deze twee van afgelopen herfst (11-11) tegen.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Van de tweede heb ik ook nog een HDR-versie die een stuk lichter is. Ik vond dat donkere wel een leuk effect hebben, wellicht met een crop van onder is het al beter....
HDR:

Crop, deze vind ik persoonlijk mooier dan de HDR-versie.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
De eerste vind ik absoluut de beste en het meest interessant.
Je crop vind ik inderdaad beter dan de 2e foto!
@F.West98 ik vind doorkijkjes altijd leuk, maar doordat de takken erg door het beeld lopen is het net niet. Tweede batch vind ik de eerste ook leuk. Interessant dat er wat meer te zien met die zwanen.
Hier ook een doorkijkje

Die 2e is mooi. Ook leuke plek voor een LE.
JelleMan:
Prachtig moment!
link0007:
Opzicht wel leuke wolken, maar voor de rest beetje donker?
F.West98:
Persoonlijk vind ik die allereerste het mooist.
Is wellicht iets te druk, kun je nu weinig meer aan doen, maar die trekt mij wel het meest.
Sluw:
Mooie kleuren!
Alleen wel veel donker aan de onderkant?
Mijn eerste bijdrage in dit topic:

Wat mij betreft mag het contrast hier en daar wat minder (vooral bij de bomen), maar qua sfeer e.d. vind ik het echt een coole foto!
Staat nu op +13. Maar zit ook nog een gradient filter overheen, wellicht dat die iets invloed heeft.
Jammer dat LR geen gummetje heeft daarvoor.
Dit is ook maar 1 exposure hè.
Heb ook nog een HDR (5shots) van 'deze', alleen nét iets andere compositie, maar vond deze wel sterker eigenlijk.
En is inderdaad de berg
@Onder:
Dank je!
Gloed om de zon heb ik niks mee gedaan, maar snap je punt wel*.
En linksonder heb ik al iets mee gespeeld, maar wil niet teveel doen want die schaduw hoort daar wel natuurlijk.
*weet/kan ook niet echt hoe dat moet.
Kan wel de brush pakken, maar dat ziet meteen zo nep uit (voor alles eromheen) of ik moet met een vrij grote doezelaar werken.
[ Voor 34% gewijzigd door NeutraleTeun op 09-05-2015 21:36 ]
Erg gave foto! Kwam er nog een hobbit de heuvel af rennen? (heeft namelijk wel wat weg van The Shire
Ik zou zelf misschien de gloed rondom de zon heel iets minder maken en de voorgrond linksonder een fractie lichter, maar buiten dat zou ik er niks aan doen. Echt een geweldige foto!
Gisteravond een opvallende zonsondergang, vanaf de strekdam bij 'Exposure':

7 opnames met bracketing, vanaf statief.
Gemaakt met een 30 jaar oud (!) MF 25-50mm zoomobjectief op een Nikon D800E.
PP met PS CS6 en Google Nik HDR plugin.
[ Voor 14% gewijzigd door ehtweak op 15-05-2015 09:41 ]
Die opvallende vormen, driehoekig, van de wolkenbanden en de condenssporen (een soort X in de lucht) tegenover de strakke horizon en schier eindeloze binnenzee, geeft een heftig contrast.
En wat betreft het samengestelde beeld; één individuele opname is OF te donker, OF overbelicht op de plek van de koperen ploert. Nu is juist het e.e.a. wat meer zo als onze hersenpan het zich herinnerde.
In werkelijjkheid waren de intensiteiten van het geheel zowat nog heftiger.

[ Voor 16% gewijzigd door Universal Creations op 15-05-2015 10:53 ]
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Gelukkig was ik er zelf bij.
En als je de moeite neemt om 't beeld op hogere resolutie te bekijken, dan zou je zien dat de horizon niet één dikke zwarte lijn is.
Maar een deel van die horizonlijn is bebouwing/dijk aan de overzijde van het water. M.a.w. dat zorgt voor een verdikking. Terwijl meer naar rechts het een dun streepje is.
[ Voor 72% gewijzigd door ehtweak op 15-05-2015 10:59 ]
Edit: heb hem nu in hogere resolutie bekeken, maar ik zie nog steeds een zwarte streep, wel met iets meer gradiënt eronder.
[ Voor 16% gewijzigd door Universal Creations op 15-05-2015 11:03 ]

Single image van de serie van zeven. 0 EV.

Die enkelvoudige 0 EV foto vind ik veels te 'saai'...
Het wordt erg gewaardeerd als je feedback geeft op je voorgangers, dat houdt het waardevol voor iedereen