Oeh uiteenlopend commentaar, dat is spannend
De clipping bij 2 ben ik het volledig mee eens en dit gebeurt me te vaak helaas. Geen idee hoe ik dat moet wegkrijgen, zonder de hele vlek weg te clonen (ik ben geen photoshopper).
@inquestos: Ik had veel rood-paarsige zonsondergangen, dus geluk was ook een beetje met me deze vakantie

De kleuren waren toch echt zo. Het enige wat ik in de lucht gedaan heb is een highlights-gradient filter overheen gedaan, en het blauw saturation op +16 gezet, that's it.
@Kid (hi overigens

) Waarom precies vind je nummer 5 "drie keer niks"?
offtopic:
oh het wordt overigens toch de U2713H van Dell. Ik ben al wat geld opzij aant zetten, zodat ik eindelijk van mijn TN-paneel af kom.
Nummer 3 vind ikzelf dan iets meer een "klassieke" zonsondergang.
Ik lees hier en daar dat er meer contrast zou moeten (o.a. bij 1 bij de bergen)....Ik snap het, en vroeger deed ik dat ook, maar vergeet niet dat deze foto's zoveel mogelijk de werkelijkheid benaderen. Ik ga niks extra belichten als dat in de echte wereld ook niet zo was tenzij er echt geen details meer zichtbaar zijn. Dus ja, sommige foto's zijn wat donker, maar dat krijg je nou eenmaal bij een zonsondergang

Qua contrast bij de bergen....als ik contrast zou toevoegen dan zou alles nóg donkerder worden en dan zou naar mijn mening de "laagjes"overgang naar de bergen teveel "wegvallen".
@zonoskar, ja ik was behoorlijk "te laat" bij #4

Het was al bijna 20:45 daar en je moet toch wel een uur eerder zijn om de zon nog tussen de bergen te zien.
Coole foto van jou overigens. Ik vind het wel wat hebben dat je voorste onderwerp gewoon scherp is, en dat je bij de achterste beweging ziet.
@marcel, dankje

Ik denk dat ik het wel eens ben met jou en Kid over #6. Was om 07:00 genomen dus waarschijnlijk stond de zon net al te hoog om echt als zonopkomst te gelden.