[Verzamel] 'Blue Hour' fotografie

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-06 17:55
@ Marcel. Mooi plekje om daar te staan. Wel jammer van die rand van die "brug" waar je op staat.

Dinsdagavond was het mooi helder en heerlijk windstil, maar toch superkoud. Hier had ik weinig rekening mee gehouden na een druk dagje werk op kantoor.
Compositie is volgens mij goed, maar had graag de lucht nog wat blauwer gezien. Ik stond alleen zelf te blauwbekken.

Tip, tricks, shoot!
Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1560/25114542545_fa12ce1628_c.jpgKoopmans factory, #Leeuwarden by Cedras Liggiegoet, on Flickr

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-06 21:53

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

@cedras: Je was toch echt te vroeg :+
Mooie, strakke foto dat wel. Dus het was het blauwbekken zker waard.

@marceltuit: Erg netjes en mooi. Alleen vreemd dat de EXIF 15mm aangeeft en het helemaal geen groothoek foto lijkt.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedras
Het was wel in het blauwe uurtje, maar helaas nog net iets te vroeg voor het echt mooi blauwe. Ik was ook niet voorbereid op een deze kou na een dagje kantoorzitten. Brrr....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:55
@ Cedras, mooie foto heb je gemaakt. Leuke Blue Hour foto dit. Fijne toning en interessant beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21-06 23:11
@ Cedras, leuke plaat zo, vind misschien de tekst op de boot wat massaal in beeld, krijg beetje het gevoel dat ik graag meer van die boot had gezien in combinatie met het licht. Lucht had wat dieper blauw mogen zijn zoals je al zelf aangeeft

@marceltuit, mooi lijnen spel, maar ik mis een beetje een echte aandachtstrekker. Weet niet echt waar ik naar moet kijken.

Van mij een rustig blue hour moment van afgelopen weekend

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1569/26394560405_ea52515415_b.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door MattiB op 14-04-2016 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 476872

Eventjes post aangepast:

@MattiB: mooie foto. Vooral fan van de kleurencombinatie (geel zonlicht, donkere wolken en donkere hemel) en de reflecties daarvan op het water.

Deze kwam ik gisteren tegen tijdens het opruimen van men computer.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/NO174Cu.jpg

[ Voor 87% gewijzigd door Anoniem: 476872 op 25-04-2016 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-06 22:26
Anoniem: 476872 schreef op maandag 25 april 2016 @ 14:05:
Gisteren tijdens het opruimen van men computer deze nog tegen gekomen.

[afbeelding]
Commentaar op voorgangers wordt zeer gewaardeerd.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:21

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@cedras: mooie plaat en mooi plek ook. Boot had inderdaad iets meer in beeld gemogen maar verder niks mis mee. Volgens mij zijn er op die plek nog wel hele serie mooie platen te maken...

@MattiB: Lekkere kleuren. Mooi dat streepje geel en compositie is ook goed.

@zjerre007: Bekend plekje (ben echter nog nooit binnen geweest). Hij is net iets te vroeg op de avond geschoten als je het mij vraagt. Met een ieder donderdere lucht zou de verlichting meer tot zijn recht zijn gekomen...

Plaatje van mij. Het (hier in de buurt) bekende Lassie gebouw in Wormer.

Afbeeldingslocatie: https://c7.staticflickr.com/2/1498/26108908254_49d8676555_b.jpg

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Zo, eens even leven in dit topic blazen!

@ sys64738: fijne reflectie in het water zo! gaaf dat je er een bepaalde stroming in terugziet. Voor mij was het geen bekend gebouw. Jammer dat de L net wegvalt door de schaduw, maar daar kan je zelf (vermoedelijk) niks aan doen :)

Eentje van mij van gisteravond: De Kaaij in Nijmegen naast/onder de Waalbrug. Soort hipster-foodtruck-minifestivalterrein met kraampjes en muziek :) Mocht je tijdens de vierdaagsefeesten nog langs Nijmegen komen, dan is dit een leuke plek om te bezoeken! (En er zitten ook ontzettend veel Pokémon :+ )

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2597817/Website/Blog/2016/Nijmegen/20160715-IMG_6421.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door tobiasvs op 16-07-2016 23:06 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Laatst online: 19:09

Polariteit

Fietsende fotografeur

Mooi werk Tobias! gave compo en knap dat de mensen toch nog best scherp erop staan. Ik ben alleen geen fan van dat paars verlichte ding rechts. Trekt nogal de aandacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:07
De brug iets meer naar rechts zou wat meer ruimte geven. Het festival staat er nu wel erg onder en daardoor loopt alles wel wat dicht. Het is licht is namelijk wel lekker.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8899/28458912592_489e4ec7de_c.jpgJust a little lighthouse by Rob Blank, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-06 21:32

Deathchant

Don't intend. Do!

Zeer stevige vignetting. Stoort echt enorm. Als je dat weghaalt is de plaat echt top! Mooie kleurtjes en sfeervol.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:53
De vignetting is mij inderdaad ook iets te heftig. Schroef die iet wat terug (en misschien het bootje links nog even weghalen of iets verder van de rand af verplaatsen) en je hebt een hotshot nominatie van mijn kant :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieHifi
Dank @Deathchant en @PdeBie, ik zal vanavond eens kijken wat ik er van kan maken.

Is dit beter?
Afbeeldingslocatie: https://c7.staticflickr.com/9/8272/28304341310_fedf3c205a_c.jpgJust a lighthouse by Rob Blank, on Flickr

[ Voor 62% gewijzigd door RobbieHifi op 27-07-2016 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Much much better. Minimalistisch, eenvoudig, maar o zo sterk. I like it!! Goed gedaan!

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30965

Ik snap de afkeer van vignetting niet altijd even goed. Welke situatie dan ook, commentaar op vignetting blijft nooit achterwege hier. Ik snap de keuze om het in eerste instantie toe te passen wel, het voegt iets toe aan de sfeer en het komt de dynamiek ten goede, die onderste komt mij juist te clean en vlak over nu ik ze beiden naast elkaar zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adros
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-06 16:03
Anoniem: 30965 schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 09:52:
Ik snap de afkeer van vignetting niet altijd even goed. Welke situatie dan ook, commentaar op vignetting blijft nooit achterwege hier. Ik snap de keuze om het in eerste instantie toe te passen wel, het voegt iets toe aan de sfeer en het komt de dynamiek ten goede, die onderste komt mij juist te clean en vlak over nu ik ze beiden naast elkaar zie.
Er is geen afkeer tegen vignetting hier volgens mij hoor. De regel van vignetting is normaliter namelijk: Als het op valt is het niet goed. Dus telkens als het wordt opgemerkt is het gewoon storend. Ik gebruik bijna in al mijn foto's een soort van bepaalde (zelf aangepaste) vignette. Echter heb ik er hier nog nooit iemand over gehoord. Waarom? Omdat het dus blijkbaar niet op valt.

De bovenstaande vignette was gewoon veel te overdone waardoor het ook voor mij direct de aandacht weg trok. Onder kon die vignette trouwens prima, maar in de lucht was hij veel te extreem aanwezig (en ook veel te cirkelachtig)

Gepassioneerd Landschapsfotograaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob079
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:59
Plaat met vignetting viel mij de boot links in eerste instantie amper op, en is boot ook niet storend aanwezig.
Wel wat teveel vingette naar mijn smaak, maar da's iets persoonlijks he...
Foto zonder vingetting doet het voor mij persoonlijk beter, al zou die boot nu wel hebben afgeleid. Goed dat die dus weg is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30965

adros schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 02:13:
Er is geen afkeer tegen vignetting hier volgens mij hoor. De regel van vignetting is normaliter namelijk: Als het op valt is het niet goed. Dus telkens als het wordt opgemerkt is het gewoon storend. Ik gebruik bijna in al mijn foto's een soort van bepaalde (zelf aangepaste) vignette. Echter heb ik er hier nog nooit iemand over gehoord. Waarom? Omdat het dus blijkbaar niet op valt.

De bovenstaande vignette was gewoon veel te overdone waardoor het ook voor mij direct de aandacht weg trok. Onder kon die vignette trouwens prima, maar in de lucht was hij veel te extreem aanwezig (en ook veel te cirkelachtig)
De verzadiging die jij vaak in je foto's gooit wordt ook vaak opmerkingen over gemaakt (too much, kan iets minder, over het randje etc etc), maar toch worden ze heel positief ontvangen bij de hotshots, flickr en 500px wat mij doet vermoeden dat wat voor de één te overduidelijk is voor de ander prima kan. Waarom zou het voor vignetting anders moeten zijn? Je kunt niet één scheidslijn trekken bij wat voor iedereen opvalt en wat iedereen mooi vindt, en dat doet het bestaansrecht van zo'n 'regel' mijns inziens geen goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Anoniem: 30965 schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 11:59:
De verzadiging die jij vaak in je foto's gooit wordt ook vaak opmerkingen over gemaakt (too much, kan iets minder, over het randje etc etc), maar toch worden ze heel positief ontvangen bij de hotshots, flickr en 500px wat mij doet vermoeden dat wat voor de één te overduidelijk is voor de ander prima kan. Waarom zou het voor vignetting anders moeten zijn? Je kunt niet één scheidslijn trekken bij wat voor iedereen opvalt en wat iedereen mooi vindt, en dat doet het bestaansrecht van zo'n 'regel' mijns inziens geen goed.
Extra verzadiging zorgt er voor dat de kleuren wat meer knallen en dat valt op. Voor veel mensen is dat positief, het trekt snel de aandacht, lekker kleurrijk. Ik vind het al gauw overdone, maar veel mensen (ook hier) niet. Zie ook het succes van bv. adros en marceltuit in de hotshots hier op tweakers. Er is inderdaad geen algemene stelregel dat vignetting te veel of te weinig is.

De origineel geplaatste foto van RobbieHifi lijkt niet meer beschikbaar, maar ik gok dat ik de tweede ook mooier had gevonden. Lekker rustig zo, geen afleidingen, hooguit misschien wat onrustige voorgrond aan de rechterkant, maar dat stoort mij niet echt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maarten Mensink
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-06 12:35
henkie196 schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 14:24:
[...]

Extra verzadiging zorgt er voor dat de kleuren wat meer knallen en dat valt op. Voor veel mensen is dat positief, het trekt snel de aandacht, lekker kleurrijk. Ik vind het al gauw overdone, maar veel mensen (ook hier) niet. Zie ook het succes van bv. adros en marceltuit in de hotshots hier op tweakers. Er is inderdaad geen algemene stelregel dat vignetting te veel of te weinig is.

De origineel geplaatste foto van RobbieHifi lijkt niet meer beschikbaar, maar ik gok dat ik de tweede ook mooier had gevonden. Lekker rustig zo, geen afleidingen, hooguit misschien wat onrustige voorgrond aan de rechterkant, maar dat stoort mij niet echt.
Om de verzadigings-discussie dan maar verder aan te wakkeren:
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/2/1478/23858924601_3a2e7d2fbc_c.jpgColorful Houses during blue hour (revisited) by Maarten Mensink, on Flickr

Zulke verzadiging was erg populair op 500px

@tobiasvs, de waalbrug neemt een groot deel van je compositie in, maar komt vanuit deze hoek niet zo goed tot zijn recht. Iets meer van het festival of een plek verder van de brug af was wellicht beter geweest.

@sys64738 - ligt het aan de hoek of is de horizon net niet helemaal recht? Leuk kleurcontrast tussen dat oranjegele en blauw. Dat gebouw daarachter vind ik een beetje uit de toon vallen, wellicht dat wat meer ingezoomd een beter effect geeft?

@zjerre007 - Ik denk dat deze foto in de ratio 1:1 (rechterdeel) beter zou werken. De boom leidt nu een beetje af voor mij.

[ Voor 18% gewijzigd door Maarten Mensink op 02-08-2016 17:06 ]

www.maartenmensink.com - Landscape & cityscape photography

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:41
Ik vind (over)verzadiging helemaal niet storend mits goed uitgewerkt. De bewerking van Maarten vind ik bijvoorbeeld goed gelukt (vind het ook mooier dan de vorige bewerkingen die op je Flickr staan).

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:17

Mr Pingu

Professioneel Prutser

@Tobiasvs, goed gedaan dat je in die situatie met vanalles dat mogelijk in de weg kan staan toch nog een mooie foto met fijne kleurtjes er weet uit te persen.
@RobHifi: Kan de eerste foto niet zien, maar de 2e valt de vignette niet op. En is het een prima plaat.
@Maarten Mensink. Niet te verzadigd vind ik, maar juist goed in balans. De kleuren steken lekker af tegen de gehele blauwe tint van het blauw uurtje. Ik zou trots zijn op zo'n plaat. Mooi!

Nog eentje van mij uit oostenrijk.

Afbeeldingslocatie: https://c8.staticflickr.com/9/8771/28282736743_0a44a45856_c.jpgBurg Laudegg by Karsten, on Flickr

Edit: Jakkes, waarom heb ik banding op de flickr foto? in LR niets van te zien :( Kan ik hier nog wat aan doen?

[ Voor 7% gewijzigd door Mr Pingu op 10-08-2016 22:26 ]

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Mr Pingu schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 22:24:
@Tobiasvs, goed gedaan dat je in die situatie met vanalles dat mogelijk in de weg kan staan toch nog een mooie foto met fijne kleurtjes er weet uit te persen.
@RobHifi: Kan de eerste foto niet zien, maar de 2e valt de vignette niet op. En is het een prima plaat.
@Maarten Mensink. Niet te verzadigd vind ik, maar juist goed in balans. De kleuren steken lekker af tegen de gehele blauwe tint van het blauw uurtje. Ik zou trots zijn op zo'n plaat. Mooi!

Nog eentje van mij uit oostenrijk.

[afbeelding]Burg Laudegg by Karsten, on Flickr

Edit: Jakkes, waarom heb ik banding op de flickr foto? in LR niets van te zien :( Kan ik hier nog wat aan doen?
Ja, heel mooi, smaakvol. :)
Banding is niet storend. Wat eigenlijk wel jammer is, is dat het water niet echt vlak is. Volgende keer diafragma verder dicht en/of een ND filter gebruiken.

weet het niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

@mr. pingu: Toffe plaat met gave reflecties en belichting. Stiekem stoor ik me wel aan die 3,5 ster in de lucht :o

@MaartenMensink: Mooie kleuren en reflecties. Gaaf werk. Vind alleen dat logo midden bovenin de foto storend. Zou je het in een hoek zetten dan snap ik t nog, nu kan mijn brein het niet echt handlen :D

@RobbieHifi: Nette compo en gave LE effects in de lucht. Vind hem voor het mooie alleen iets te paars.

Van mij ook eentje:

Afbeeldingslocatie: https://c5.staticflickr.com/9/8747/28312782244_3e68dae8d1_c.jpgThe bench @ Zaanse Schans by Marcel Tuit, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

@marceltuit: Lekker strak, Frank mag wel een voorbeeld aan jou nemen.
En ik vind het ook positief dat je een origineel standpunt hebt genomen.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten Mensink
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-06 12:35
marceltuit schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 19:04:
@MaartenMensink: Mooie kleuren en reflecties. Gaaf werk. Vind alleen dat logo midden bovenin de foto storend. Zou je het in een hoek zetten dan snap ik t nog, nu kan mijn brein het niet echt handlen :D
op 500px staat 'ie zonder logo ;)

Wat betreft je foto: voor mij werkt de compositie net niet, de lijnen van de bank vestigen voor mij heel erg de aandacht op dat paaltje midden voor in plaats van op de zonsondergang en windmolens. Je zou kunnen overwegen dat weg te gummen in Photoshop.

MrPingu: Gave plaat. Het huis links springt er behoorlijk uit, die misschien wat donkerder maken? (bijv. met de geel-luminance slider in lightroom)

www.maartenmensink.com - Landscape & cityscape photography

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie
  • Laatst online: 11-05 10:30

mr.loepie

Canon Eos R5II + wat glas ;-)

Afgelopen dinsdag naar de Zaanse schans geweest en wat avond foto's gemaakt .
door diverse foto's te nemen en deze in PS samen te voegen ben ik tot onderstaande foto gekomen .
zelf vind ik het een fijne plaat om naar te kijken .

Afbeeldingslocatie: http://www.bk-fotografie.nl/FORUMFOTOS/9R1A0465c-3.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door mr.loepie op 21-10-2016 18:23 ]

Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Zeer nice. Aleen de lantaarn stoort wel behoorlijk. Mag ik vragen hoe je dit doet? Gewoon 5 foto's met vershcillende belichtingen en dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie
  • Laatst online: 11-05 10:30

mr.loepie

Canon Eos R5II + wat glas ;-)

Deathchant, dat zijn nou de smaken die verschillen (gelukkig :D ) ik persoonlijk vind de lantaarn juist mooi omdat die de aandacht trekt en door het stralende licht wat daar af komt word je(ik) de foto verder ingetrokken.
ik heb deze in PS gemaakt door middel van lagen en laagmaskers en curve lagen en een totaal van 3 foto's ook om de molens uit te lichten.
Dank voor je reactie :D

Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedras
Die flare van de lantaarnpaal trekt aandacht omdat hij zo vaag en groots is, terwijl ik zou moeten kijken naar de supermaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:07
Maarten Mensink schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 17:00:
[...]

Om de verzadigings-discussie dan maar verder aan te wakkeren:
[afbeelding]Colorful Houses during blue hour (revisited) by Maarten Mensink, on Flickr

Zulke verzadiging was erg populair op 500px

@tobiasvs, de waalbrug neemt een groot deel van je compositie in, maar komt vanuit deze hoek niet zo goed tot zijn recht. Iets meer van het festival of een plek verder van de brug af was wellicht beter geweest.

@sys64738 - ligt het aan de hoek of is de horizon net niet helemaal recht? Leuk kleurcontrast tussen dat oranjegele en blauw. Dat gebouw daarachter vind ik een beetje uit de toon vallen, wellicht dat wat meer ingezoomd een beter effect geeft?

@zjerre007 - Ik denk dat deze foto in de ratio 1:1 (rechterdeel) beter zou werken. De boom leidt nu een beetje af voor mij.
Ik denk al bijna het meest gefotografeerde stukje Groningen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedras
Zondag ben ik even bij de achterburen geweest.

Tips, tricks, shoot!
Afbeeldingslocatie: https://c7.staticflickr.com/6/5523/30707373582_391763f2b5_c.jpgArdagh Group, Leeuwarden by Cedras Liggiegoet, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
De schaduwen leiden mij wat af. Het zou anders een veel cleener shot zijn. Ik zou wel de belichting van de wanden wat opkrikken. Als deze wit worden heb je een sprekendere foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acmosa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-06 21:52

Acmosa

...no comment.

Ik vind de schaduwen juist super gaaf. Wat mij betreft mag je die zelfs iets meer accentueren door inderdaad de wanden wat witter te maken.

But then again, I could be wrong..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedras
Ben zelf ook wel fan van de schaduwen. Zeker omdat je in het beeld zelf geen bomen ziet.
Ik heb de foto nog even snel B/W gemaakt via snapseed. Dan komen de schaduwen beter uit.

Afbeeldingslocatie: https://c3.staticflickr.com/6/5732/30214952194_90537b03f4.jpgArdagh Group, Leeuwarden by Cedras Liggiegoet, on Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-06 20:58
@Mr Pingu, gave plaat met nette reflectie.
@marceltuit, nice hoor. Goed standpunt. Misschien tikkeltje donker maar dat kan de plaat wel hebben.
@mr.loepie, gaaf zeg met die maan zo. Heb deze plek al vaak voorbij zien komen ( ook van mezelf) maar nog niet op deze manier. Vind de lantaarn wel een beetje afbreuk doen. Dat licht had wat subtieler gemogen. (heb er in mn eigen foto ook last van :P )
@cedras, best aardig schot. ook van mij mogen de wanden wat witter. dan steekt het wat meer af tegen de lucht.

tijdje terug even wat door de stad gelopen vroeg in de ochtend en deze plaat geschoten.

Afbeeldingslocatie: https://c8.staticflickr.com/6/5639/30886543751_28165f9241_c.jpgCafe Biessels by Mario Visser, on Flickr

[ Voor 9% gewijzigd door Mavi86 op 14-11-2016 09:12 ]

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
Mario lekkere plaat, ALleen lijken de lijnen van Cafer Biessels op een wat vreemde wijze gecorrigeerd. De hoek rechts is ergens niet zo lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remon_v
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01-12-2023
@marceltuit:
Mooie leading lines en idd gewoon een hele strakke plaat.

@mr.loepie:
Mooie foto, maar ik weet niet zo goed waar ik moet kijken. Ik vind de maan gaaf, maar op een of andere manier past hij hier niet zo goed en de lamp rechts stoort mij.

@cedras:
Ik vind de schaduwen juist wat extra's hebben en daar mag wat mij betreft nog wat contrast in.

@mavi:
Gave foto! Ik had m alleen iets verder naar voren genomen, te veel lege voorgrond en de lampen rechts vind ik ook niet zo mooi.

Vanochtend voor het eerst iets geprobeerd met een langere sluiterstijd. De foto is genomen van het kantoor waar ik in werk en wilde ik al een tijdje maken. Jammer dat de lucht een beetje saai is misschien. Zal binnenkort nog eens een poging wagen :)

Afbeeldingslocatie: https://c3.staticflickr.com/6/5742/30370323914_231ef8ed1d_b.jpgLuchtmachttoren by Ramon Vergeer, on Flickr

[ Voor 0% gewijzigd door remon_v op 23-11-2016 14:33 . Reden: nog een beetje aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1mmeh
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:43
Afbeeldingslocatie: https://c4.staticflickr.com/1/336/31620391771_f5b700467b_b.jpgSpooky Rocks by Tim IJntema, on Flickr

Tijdens het jaarlijkse Sculpture Contest hier in Sydney, Australia. Die groene lijnen waren dus een soort van kunstwerk.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
T1mmeh schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 03:58:
[afbeelding]Spooky Rocks by Tim IJntema, on Flickr

Tijdens het jaarlijkse Sculpture Contest hier in Sydney, Australia. Die groene lijnen waren dus een soort van kunstwerk.. 8)7
Best eeen lekkere plaat, behalve die groene lijnen. Die leiden een beetje af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

@T1mmeh: Mooie plaat, maar die lijnen horen daar echt niet :p

@remon: mooie kleuren, maar verder niet echt spectaculair imo

@Mavi: gaaf standpunt en goede belichting. Nice!

van mij ook een blue hour:

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/242/31180265950_8abbc163ee_c.jpgSensoji temple @ Tokyo by Marcel Tuit, on Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavi86
Zo ik heb even moeten graven maar heb het topic weer gevonden :)

@marceltuit , mooie plaat. De tempel is mooi verlicht zeg.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4417/36483125384_7c9bb12d27_c.jpgSchloss Raesfeld by Mario Visser, on Flickr

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
@Mavi86 Een erg lekkere -plaat met mooie reflectie. Ik mis wel een aansprekende voorgrond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mavi86
Maar eens even dit topic wat leven inblazen :)

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4685/38596650065_05fc18fe88_c.jpgMuntgebouw Utrecht by Mario Visser, on Flickr

www.mariovisser.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieHifi
Mavi86 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 09:29:
Maar eens even dit topic wat leven inblazen :)

[afbeelding]Muntgebouw Utrecht by Mario Visser, on Flickr
Lekkere plaat. De afgelopen twee maanden was er weinig blue hour te zien in Nederland. Vooral regen en bewolking. Ik ben er zelf maanden niet op uit geweest in de avonduurtjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mavi86
Ik zal dit topic weer eens een schopje geven

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4651/26796294218_8c93e882dc_z.jpgHet Spui, Amersfoort by Mario Visser, on Flickr

[ Voor 5% gewijzigd door Mavi86 op 12-03-2018 08:52 ]

www.mariovisser.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mavi86
Tijdens dezelfde avond waarop ik bovenstaande foto heb gemaakt heb ik ook deze van de Koppelpoort geschoten. Een bekende plek maar zeer fotogeniek.

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/816/39105091730_61f17dcbb2_c.jpgKoppelpoort Amersfoort by Mario Visser, on Flickr

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Mavi86 Wat een super mooie plaat. Ben hier vaak langs gelopen (werkte op 5 minuten wandelen) maar nooit zo mooi gezien. Geel en blauw werkt heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
dankje @sys64738 :) het is een erg mooie plek!

www.mariovisser.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-06 12:46

Royz

Kleurenblind!!

Mavi86 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 09:32:
Tijdens dezelfde avond waarop ik bovenstaande foto heb gemaakt heb ik ook deze van de Koppelpoort geschoten. Een bekende plek maar zeer fotogeniek.

[afbeelding]Koppelpoort Amersfoort by Mario Visser, on Flickr
Mooi! Ben er ook een keer geweest en had geluk!

Laatst weer in Groningen geweest. Weet dat hij veel geschoten is, maar eindelijk in goed licht voor mij:
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4779/40750082861_d91b5ca046_c.jpgReitdiep haven Groningen by Roy Poots, on Flickr

Hele serie staat hier

[ Voor 5% gewijzigd door Royz op 23-03-2018 12:55 ]

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavi86
Mooie plaat Roy! de rest van de serie is ook erg aardig :)

www.mariovisser.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-06 18:26

EXX

EXtended eXchange

@Royz en Mavi86: ziet er heel fraai uit. Zelf eens wat bijdragen:

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5807/20160307604_c3e7441b79_c.jpgRed, Yellow and Blue by Matt H. Imaging, on Flickr

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koelman87
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-06-2024
@EXX In potentie een mooie plaat, maar had ook een 'gewoon' nachtshot kunnen zijn wat mij betreft. Dat echte lichtblauwe wat ik hier veel terug zie, kan ik in jouw foto niet echt ontdekken. Daarnaast had je wellicht 2 stappen naar links kunnen zetten en je camera iets kunnen draaien. Dan had de lantaarn naast het gebouw gestaan en had je die helemaal in beeld gehad. Nu stoort het mij persoonlijk dat die lantaarn eigenlijk 'in de weg' staat. Verder had je minder boom aan de linkerkant gehad. Als laatste misschien ook nog een stapje terug, zodat je iets meer lucht aan de bovenkant krijgt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@Mavi86 Mooie kleuren. De beweging in het water is wel een beetje afleidend, maar goed. Je kunt niet alles hebben ;) De foto is verder mooi, goeie kleuren, interessant onderwerp en ook scherp.
@Royz Dat ziet er erg strak uit! Goed gedaan!

Dan eentje van mij:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4236/34319220744_f160ab86a5_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-06 11:17
@Deathchant Mooie plaat met bijzondere kleuren. Vooral dat paars met het cyaan maakt het apart. Ook de lijn van het strand is fraai. Is het een single-shot of samengesteld uit twee foto's? Aan de lucht te zien zou ik bijna denken dat je een ND-filter hebt gebruikt, maar je gras is scherp en er lijkt ook nog wel structuur in het water te zitten, dus ik twijfel een beetje.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Tis een Single exposure met ND of polarisatiefilter gemaakt idd. Ik weet bijna zeker de ND filter. Ik moet ff de exif checken... Kom erop terug. Dit is gemaakt op Vatersay op het Schotse eiland Barra en er was weinig wind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Deathchant Je hebt wel eens vaker foto's laten zien uit Schotland, en deze ook weer. d:)b Het is net de blue-lagoon of andersoortige tropische bestemming. 8)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@ehtweak Thanks :) Mijn familieleden en collega's geloven me nooit als ik zeg dat dit Schotland is. Die denken altijd aan een caribbisch gebied ;) Overigens het zuidwesten van Ierland heeft ook zo'n kleur water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Royz Inderdaad al heel vaak geschoten. Maar dit is wel 1 van de mooiste die ik ooit gezien heb. De kleuren komen echt super mooi uit zo. En als je met 30 seconden nog zo'n reflectie heb, waren de weergoden je ook gunstig gezind. Echt hele mooi plaat.

@EXX Ben het voor groot deel met Koelman eens. Plaat met veel potentie. Vooral die drie kleuren zijn leuk gevonden. De lucht had een tikkeltje lichter gemogen maar dat vind ik niet zo erg. Die lantaarnpaal stoort me wel. Zonde want het was zo makkelijk om die uit je compositie te laten (of minder storend aanwezig te laten zijn). Dus hou dat de volgende keer goed in de gaten want verder is het best een lekkere plaat.

@Deathchant Haha. Caribisch Schotland. Erg mooie plaat. Waar in Schotland is dit? Heb nog nooit zulke wit zand en groen water gezien in foto's uit Schotland. Oh en ik vind hem een uurtje te vroeg om in aanmerking te komen voor Blue Hour maar das een klein detail ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@sys64738 Volgens mij had ik dat al in mijn vorige post gezegd ;) Vatersay, Isle of Barra ;)
En idd was een uurtje te vroeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
@Deathchant ik kan niet zeggen dat dit echt een blue hour plaat is.. maar hij is wel heel erg gaaf!! :) Goed gebruik van de voorgrond en de kleuren zijn top!

[ Voor 20% gewijzigd door Mavi86 op 06-04-2018 16:58 ]

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

EXIF zegt: 120 sec, 16mm, f/8, iso100. En idd Mavi86, ik ben het er idd wel mee eens dat het wat blauwer zou moeten, ik zal er in het vervolg iets beter op letten.

Overigens voor degene die wilt weten waar de foto exact gemaakt is:
https://c1.staticflickr.c...95741640_bab2fbbd87_k.jpg
Onder het oranje label waar 75 op staat, daar is het geschoten.

Googlemaps: https://goo.gl/maps/nw4rBxFzTis

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mavi86
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/868/41382835651_f540f148c6_c.jpgNijmegen by Mario Visser, on Flickr

www.mariovisser.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieHifi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koornee
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-06 13:51

koornee

3!

Komen mooie dingen voorbij hier!

Het is nu best te doen met dit weer om een uurtje buiten te zitten en te wachten op het goede blauwe licht. Lekker warm en droog.

Heb een tijdje midden op de grote markt zitten fotograferen tussen de volle terrassen, statief op laag, zelf zittend op de grond en met dit resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/hPOORMr.jpeg

(F/8, 10sec, 14mm, iso100) met een D750 en m'n 14-24/2.8

In die tijd zijn er best een aantal mensen even komen kijken wat ik nou aan het doen was :D

Beauty is everywhere | Hold on, it's manual focus,... www.cornedeweert.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Mavi86 Heerlijke oranje en blauwe tinten. En prima star-bursts. Alleen het 'strandje' rechts vind ik wat afleiden. Tien stappen naar achter en 5 naar links en je was het stukje zand kwijt geweest (met behoud van de kerk... moet lukken).

@koornee Mooie locatie met prima gebouwen en inderdaad netjes gewacht tot het juiste moment. Mooi. Vind de gebouwen wel een tikje te licht (en hij is helaas niet klikbaar voor grotere versie.....).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-06 11:17
@koornee Ik vind de kleuren erg lekker. De gebouwen zijn aan de lichte kant, maar dat kan de foto wel hebben vind ik. Wel vind ik, door de extreme groothoek, de gebouwen erg veel vervormen. Daardoor wordt het wat onnatuurlijk.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavi86
sys64738 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 21:53:
@Mavi86 Heerlijke oranje en blauwe tinten. En prima star-bursts. Alleen het 'strandje' rechts vind ik wat afleiden. Tien stappen naar achter en 5 naar links en je was het stukje zand kwijt geweest (met behoud van de kerk... moet lukken).
Bedankt! :) Ik heb heb juist mijn best gedaan om het strandje in mijn shot te krijgen. Duidelijk voorbeeld van verschillende voorkeuren denk ik :)

www.mariovisser.com

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mavi86

www.mariovisser.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieHifi
Lekker Maci!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Mavi86 Hij is weer helemaal fijn! Niks meer aan doen en zo aan de muur hangen.... als je nog plek hebt natuurlijk :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
haha dankje :D Ik weet er eigenlijk wel een mooi plekje voor thuis :)

www.mariovisser.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rudyman85
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:55
Gaaf ook dat je de letters aan de onderzijde meenam, dat viel direct op. Mooie plaat !

Vorig jaar in Wierum..tijdens blue hour:

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2801v9z.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@rudyman85 Buiten het feit dat de foto scheef staat (horizon helt naar rechts) en de foto ook erg donker is, hoe is dit blue hour? Ik zie maar weinig blauw erin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudyman85
@Deathchant veel grijs he? Was toch echt na zonsondergang..maar ik snap je punt :)

[ Voor 15% gewijzigd door rudyman85 op 23-07-2018 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavi86
@rudyman85 Ik denk dat je nog nét wat te vroeg was voor het echte blauwe uur :)

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@rudyman85 Yep. (Half) uurtje te vroeg. En daarnaast helpt het enorm als je een geel verlicht onderwerp hebt, zodat dat lekker contrasteert met de diep blauwe lucht.

Dit is meer een mooie plek met veel potentie voor een zonsondergang. Maar dan moet de lucht wel iets meer meehelpen dan deze keer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudyman85
sys64738 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 21:16:
@rudyman85 Yep. (Half) uurtje te vroeg. En daarnaast helpt het enorm als je een geel verlicht onderwerp hebt, zodat dat lekker contrasteert met de diep blauwe lucht.

Dit is meer een mooie plek met veel potentie voor een zonsondergang. Maar dan moet de lucht wel iets meer meehelpen dan deze keer...
Bedankt voor je feedback. Zal dit meenemen !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mavi86
Nijmegen, Handelskade

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1894/44060358964_2cd7b76a74_c.jpgNijmegen Handelskade by Mario Visser, on Flickr

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Mooi is ie weer, Mario. Super locatie en prima uitgevoerd. Blue Hour zoals het bedoeld is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbieHifi
Beeld vanuit de Amsterdamse grachten.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/6qRb3Hnz/20190212-RBN-1112-Aurora-HDR2018-edit.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mavi86
@RobbieHifi ik zou hem graag in een wat betere kwaliteit willen bekijken. Wel een mooie plek overigens! heb er zelf ook weleens gestaan :)
Je belichting lijkt iig prima in orde en ook mooi nog wat kleur in de lucht.

plaatje van mij. De oude verkade fabriek in Zaandam

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7814/46356373434_27c659e481_c.jpgVerkade by Mario Visser, on Flickr

[ Voor 4% gewijzigd door Mavi86 op 20-02-2019 22:54 ]

www.mariovisser.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieHifi
Mavi86 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 22:36:
@RobbieHifi ik zou hem graag in een wat betere kwaliteit willen bekijken. Wel een mooie plek overigens! heb er zelf ook weleens gestaan :)
Je belichting lijkt iig prima in orde en ook mooi nog wat kleur in de lucht.
thanx, mijn Flickr account zit vol en moet even wat vinden voor hosting. Dus is behoorlijke crappy kwaliteit.

Zelf zou ik net nog langer wachten bij de Verkade fabriek. Denk dat het dan meer tot zijn recht komt, dan komt het gebouw net iets beter uit als de omgeving wat donkerder is.

[ Voor 16% gewijzigd door RobbieHifi op 21-02-2019 16:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-06 21:26

jd1987

cliquefotografie.nl

@RobbieHifi Heerlijke plaat! Hele fijne kleuren en toning. Ik zou alleen kijken of je de schaduwpartijen bij de brug iets kan ophalen.

@Mavi86 Prima plaat, mooie reflectie. Mist voor mij net een beetje "oompf". Misschien wat dodge&burn om wat contrast te geven, met name de voorkant van het Verkade gebouw mag er van mij wat meer uitspringen.

Mijn vrouw en kinderen zijn een weekje op vakantie, dus ik heb wat tijd voor fotografie deze week :+
Gister na werk naar Reitdiephaven in Groningen gekacheld, maar het was helaas niet echt lekker qua wolken voor een mooie long-exposure. Daarom maar even op het blauwe uurtje gewacht ;) Niet de meest originele plaat, maar wel tof om van de to-do list af te tikken.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/40789208323_7f1a70cc64_c.jpg

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
jd1987 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 11:15:
@RobbieHifi Heerlijke plaat! Hele fijne kleuren en toning. Ik zou alleen kijken of je de schaduwpartijen bij de b . Daarom maar even op het blauwe uurtje gewacht ;) Niet de meest originele plaat, maar wel tof om van de to-do list af te tikken.
Kijk wel aangenaam, iets meer wolken zou het net wat mooier maken. Heb je zelf natuurlijk niet in de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19:48

NMH

Moderator General Chat
jd1987 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 11:15:
Mijn vrouw en kinderen zijn een weekje op vakantie, dus ik heb wat tijd voor fotografie deze week :+
Gister na werk naar Reitdiephaven in Groningen gekacheld, maar het was helaas niet echt lekker qua wolken voor een mooie long-exposure. Daarom maar even op het blauwe uurtje gewacht ;) Niet de meest originele plaat, maar wel tof om van de to-do list af te tikken.

[Afbeelding]
Op zich een mooi onderwerp, maar als ik heel eerlijk ben kan de lucht me niet echt bekoren met haar witte en cyane tinten. :) De reflectie in het water is dan weer wel mooi, wat me het gevoel geeft dat de foto wat te lang belicht is. Ter illustratie; een tijd geleden heeft @Royz ook een foto van de Reitdiephaven in dit topic gepost; die geeft mij persoonlijk wat meer een blue hour "gevoel".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

@jd1987 Ik denk dat als je de lucht inderdaad donkerder zou maken (of als je een versie hebt van een later moment) dat de foto beter uit zou komen. Ondanks dat deze foto vaak wordt gemaakt heeft mijn brein wat last met de uiteindelijke foto. De horizon zit niet in het midden van de foto, maar net iets eronder (waardoor je meer lucht krijgt die je eigenlijk niet mooi vond), en volgens mij was de camera ook iets omhoog gericht want als je naar de meest linker huisjes kijkt zie je dat ze schuin weglopen en niet evenredig met de zijkant van de foto.

Zelf had ik deze compositie uiteindelijk zo:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/47730657332_7352b1566e_c.jpgReitdiep - Groningen by Roy Poots, on Flickr

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Laatst online: 11:32

Chiron

Moderator Discord
@jd1987 Ik zou die mast en halve schip rechts er vanaf gecropped hebben. Of het shot iets meer naar rechts gericht zodat het schip er helemaal op staat. Wel mooi licht zo!

@Royz lijkt ietsje uit het lood te staan naar links.. en oogt door de andere lichtval vergeleken met de foto van @jd1987 wat vlak/plat. Wel fraaie scherpe reflecties.

---
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/46927442134_d90c0f6776_c.jpgWindmill De Viaan by René Gesink, on Flickr

Eerste 'echte' foto met mn nieuwe Z6, en de 50/1.4G + FTZ. Was eigenlijk een 'ff snel' shot tussendoor toen ik er langs fietste en de reflectie zag, ik had geen statief mee helaas. Dit is puur met de stabilisatie zo uit het handje, op zich net iets te ruizig, maar het valt ook wel weer mee als je je bedenkt dat het ISO9000 is :+

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Chiron schreef op maandag 6 mei 2019 @ 10:03:
Windmill De Viaan by René Gesink, on Flickr

Eerste 'echte' foto met mn nieuwe Z6, en de 50/1.4G + FTZ. Was eigenlijk een 'ff snel' shot tussendoor toen ik er langs fietste en de reflectie zag, ik had geen statief mee helaas. Dit is puur met de stabilisatie zo uit het handje, op zich net iets te ruizig, maar het valt ook wel weer mee als je je bedenkt dat het ISO9000 is :+
Mooie rustgevende Hollandse scene. :) Hij is op sommige plekken wel wat aan de donkere kant, maar ik denk dat dat lastig te verhelpen is zonder exposure stack omdat anders je de molen overbelicht raakt. Jammer dat je geen statief bij de hand had, dan had je de ISO niet zo ver op hoeven krikken en had je eventueel wat langer kunnen belichten om de rimpels in het water "glad te strijken". Desondanks zeker geen verkeerd resultaat.

Nog een tip; volgens mij heb je een behoorlijk sterk noise reduction filter over de foto gehaald. Als je inzoomt op de molen dan ziet de rieten kap en het raster van de wiek voor de kap er een beetje "smudgy" uit. Wat ik meestal in PS doe met noise reduction is het met behulp van een masker selectief toepassen. Op zachte ondergronden als lucht en water het filter op volle sterkte en op ondergronden met meer details zoals bosjes (en dit geval die rieten kap) minder of helemaal geen noise reduction omdat je anders detail verliest. Gelukkig valt ruis op zulke ondergronden toch al minder op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
NMH schreef op maandag 6 mei 2019 @ 20:05:
[...]
Nog een tip; volgens mij heb je een behoorlijk sterk noise reduction filter over de foto gehaald. Als je inzoomt op de molen dan ziet de rieten kap en het raster van de wiek voor de kap er een beetje "smudgy" uit. Wat ik meestal in PS doe met noise reduction is het met behulp van een masker selectief toepassen. Op zachte ondergronden als lucht en water het filter op volle sterkte en op ondergronden met meer details zoals bosjes (en dit geval die rieten kap) minder of helemaal geen noise reduction omdat je anders detail verliest. Gelukkig valt ruis op zulke ondergronden toch al minder op. :)
Ik weet hoe masked sharpening werkt ;) maar dit is een jpg rechtstreeks uit de camera. (schoot in NEF+jpg, default picture profile).

Met snapbridge gedownload naar mijn telefoon, er is nog geen computer of software aan te pas gekomen.

Mee eens dat er nog wel meer optimalisatie mogelijk is hoor.. Als ik tijd over heb ga ik eens goed aan de slag met de raw file in C1 en Affinity.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

@Royz lijkt ietsje uit het lood te staan naar links.. en oogt door de andere lichtval vergeleken met de foto van @jd1987 wat vlak/plat. Wel fraaie scherpe reflecties.
Klopt, de whitepoint zou verder mogen waardoor er meer contrast ontstaat in de foto helemaal mee eens.
---
[Afbeelding]Windmill De Viaan by René Gesink, on Flickr

Ik wil best commentaar geven op je foto, maar wat met welk idee heb je de foto geplaatst? Je hebt snel uit het handje geschoten, op een extreme ISO, het is een JPG uit de camera en ook onbewerkt.

Overigens vind ik je concertfoto's erg mooi zeg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Royz schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 18:37:
[...]
Ik wil best commentaar geven op je foto, maar wat met welk idee heb je de foto geplaatst? Je hebt snel uit het handje geschoten, op een extreme ISO, het is een JPG uit de camera en ook onbewerkt.
Een van mijn uitgangspunten was wel een om een resultaat neer te zetten in zo min mogelijk tijd/nabewerking, als het even kan zonder dat er een laptop aan te pas komt en was benieuwd wat de camera ervan bakte qua 'bewerking'.

Eigenlijk had ik die toelichting er niet bij moeten zetten, maar dan krijg ik waarschijnlijk een herhaling van the obvious dingen als de hoge iso.

Ik ben juist op zoek naar andere zaken die beter kunnen, dingen die ik zelf over het hoofd zie omdat anderen er altijd met een ander referentiekader en oog naar kijken. Kleur, standpunt, compositie?
Als je er weinig op aan te merken hebt, heb ik het blijkbaar goed gedaan ;) maar ik streef ernaar om mijzelf altijd te verbeteren. Vooral op het gebied van het fotograferen zelf, ik merk dat ik soms 'lui' word en teveel ga leunen op de postprocessing.

Deze plek kom ik sowieso vaker langs, inmiddels heb ik de camera ook beter door, en dan probeer ik alle punten mee te nemen (en uiteraard een statief ;))
Overigens vind ik je concertfoto's erg mooi zeg!
Dank! Staat nu helaas even op een laag pitje, maar ik kan me nu focussen op andere takken van sport :9

Is het een idee als ik de edit uit C1 van de raw hier ook plaats voor een vergelijking?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Was eigenlijk een 'ff snel' shot tussendoor toen ik er langs fietste
Aanvulling onderaan

Dat vat eigenlijk wel samen hoe de foto op mij overkomt.

Bij dergelijke foto's is het onderwerp vaak ook niet wat de foto interessant maakt, wel hoe het vastgelegd wordt en daar moet je soms geluk mee hebben, waardoor je vaak meer dan eens terug moet naar de betreffende locatie om zo de beste foto te kunnen maken.

Dergelijke foto's neem je vaak met de horizon in het midden, dat heb je goed gedaan. Bij zo'n foto hoort eigenlijk ook een haarscherpe reflectie, dat is niet het geval. Ik zou zelf voor landscape oriëntatie gekozen hebben. Tenzij er zich buiten de kaders van de huidige foto enorm storende elementen bevonden, geeft dat een betere sfeer. Verticale foto's werken alleen als de nadruk op een langwerpig onderwerp moet liggen, hier wil je juist het onderwerp in de omgeving vastleggen.

Ik heb zelf nog geen foto's gemaakt tijdens het blauwe uur, maar het lijkt erop dat je met deze foto net te vroeg of te laat bent geweest. De lucht is niet helemaal wat het blauwe uur inhoudt volgens mij.

Woensdag 8 mei, aanvulling.
@Chiron Bij nader inzien was ik misschien wat te negatief, het is geen heel verkeerde foto, de locatie is mooi, maar de manier waarop de foto gemaakt is en het moment zijn sub-optimaal. Probeer een keer terug te gaan, op een windstille/wind-arme dag, met statief en ik weet zeker dat je een veel betere foto krijgt. Overigens is de huidige foto niet helemaal verloren. De compositie is door gebrek aan goede reflectie niet ideaal, maar zag em net op de tablet als een 1:1 en dat werkt naar mijn mening wel een stuk beter in dit geval. Soms moet je gewoon wat spelen met composities om te zien wat het beste werkt.

Hieronder even een voorbeeld van mij, deze zal ik tzt weer verwijderen en eerder als je daarom verzoekt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4ux0PlGy3i5wmyORXXDc87qZ/full.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door LA-384 op 08-05-2019 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
LA-384 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 20:32:
[...]

Aanvulling onderaan

Dat vat eigenlijk wel samen hoe de foto op mij overkomt.

Bij dergelijke foto's is het onderwerp vaak ook niet wat de foto interessant maakt, wel hoe het vastgelegd wordt en daar moet je soms geluk mee hebben, waardoor je vaak meer dan eens terug moet naar de betreffende locatie om zo de beste foto te kunnen maken.

Dergelijke foto's neem je vaak met de horizon in het midden, dat heb je goed gedaan. Bij zo'n foto hoort eigenlijk ook een haarscherpe reflectie, dat is niet het geval. Ik zou zelf voor landscape oriëntatie gekozen hebben. Tenzij er zich buiten de kaders van de huidige foto enorm storende elementen bevonden, geeft dat een betere sfeer. Verticale foto's werken alleen als de nadruk op een langwerpig onderwerp moet liggen, hier wil je juist het onderwerp in de omgeving vastleggen.

Ik heb zelf nog geen foto's gemaakt tijdens het blauwe uur, maar het lijkt erop dat je met deze foto net te vroeg of te laat bent geweest. De lucht is niet helemaal wat het blauwe uur inhoudt volgens mij.

Woensdag 8 mei, aanvulling.
@Chiron Bij nader inzien was ik misschien wat te negatief, het is geen heel verkeerde foto, de locatie is mooi, maar de manier waarop de foto gemaakt is en het moment zijn sub-optimaal. Probeer een keer terug te gaan, op een windstille/wind-arme dag, met statief en ik weet zeker dat je een veel betere foto krijgt. Overigens is de huidige foto niet helemaal verloren. De compositie is door gebrek aan goede reflectie niet ideaal, maar zag em net op de tablet als een 1:1 en dat werkt naar mijn mening wel een stuk beter in dit geval. Soms moet je gewoon wat spelen met composities om te zien wat het beste werkt.

Hieronder even een voorbeeld van mij, deze zal ik tzt weer verwijderen en eerder als je daarom verzoekt.
[Afbeelding]
De reflectie in combinatie met de lucht was het eerste wat mijn oog trok toen ik er langs reed. Was inderdaad nog mooier geweest als het echt windstil was en het water spiegelglad. Dit was wel een zeldzaam moment dat de molen deze kant op gedraaid stond, normaliter komt de wind van de andere kant en kijk je tegen de 'rug' aan.
Van dezelfde scene ook nog wat shots in landscape gemaakt, maar dat werkte voor mn gevoel niet helemaal, plus wat storendere elementen in beeld. Moet er nog even goed naar kijken, en ik ga zeker nog een poging wagen met statief :) Dank voor het commentaar!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mavi86
Helaas wegens omstandigheden de laatste tijd niet veel tijd kunnen vrijmaken voor de fotografie.
Nu gaan we het weer oppakken!

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48362640816_9813ecd4f7_c.jpgMaassluis by Mario Visser, on Flickr

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Mavi86 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 13:44:
Helaas wegens omstandigheden de laatste tijd niet veel tijd kunnen vrijmaken voor de fotografie.

[Afbeelding]Maassluis by Mario Visser, on Flickr
Mooie foto hoor! Maassluis is erg fotogeniek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21-06 23:11

Mooie plaat, mooi in balans met die boot zo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat

Mooie plaat inderdaad. :) Weinig op aan te merken, geen onder- of overbelichte delen, mooie subtiele starbusts rond de lantaarns en een strak wateroppervlak. Alleen de boot valt voor mijn gevoel een beetje weg tegen de huizen, hij springt er niet echt uit als het ware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

NMH schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 20:30:
[...]

Mooie plaat inderdaad. :) Weinig op aan te merken, geen onder- of overbelichte delen, mooie subtiele starbusts rond de lantaarns en een strak wateroppervlak. Alleen de boot valt voor mijn gevoel een beetje weg tegen de huizen, hij springt er niet echt uit als het ware.
Ja inderdaad misschien wat dodging en burning om de boot wat meer uit te lichten

Pagina: 1 2 Laatste