sjek schreef op 06 juli 2004 @ 01:41:
Dat patch 1.3 3dc gaat ondersteunen snap ik niet helemaal. 3dc is toch geen richtlijn in dx9. (als ik het fout heb meld dit dan aub op een normale manier)
Waarom zou 3dc dan op de markt moeten komen in deze dx versie?
Als dit idd geen dx standaard is is het eigenlijk complete onzin om deze te ondersteunen. (nogmaals als ie wel dx9 is neem ik dit terug)
[eigenlijk offtopic]
3Dc zit niet in rechtstreekse vorm in DX9. 3Dc is een manier van texture compressie waardoor er een stuk minder geheugen verbruikt wordt. Zie het als een soort van middel om een doel te bereiken. Elke IHV heeft verschillende middelen om hun doel te bereiken; zo verschillen de FSAA en AF algoritmes van beide IHVs, terwijl de output (zo goed als) identiek is. De een is echter net wat sneller in FSAA, terwijl de ander misschien sneller is in AF. Maar hoe men precies AA en AF moet toepassen staat niet exact gedefinieerd in de DX9 standaard. Daar zijn de IHVs vrij in om er hun eigen methodes voor te verzinnen.
Zo is 3Dc een methode/middel om snelheid te winnen wanneer er gebruik wordt gemaakt van normal maps, zonder dat de IQ omlaag gaat. Of in het omgekeerde geval, om tot 4x zo veel detail toe te voegen zonder dat er meer geheugen benodigd is en zonder de performance te beinvloeden.
Tot voor kort waren er nog geen goede methodes om met normalmap compressie om te gaan, aangezien de standaard DXTC voor artifacts/blokkerigheid kan zorgen. Dus is men op zoek gegaan naar een compressiemethode die wel goed werkt met normal maps. Resultaat: 3Dc.
Normal maps worden in nieuwe games zeer intensief gebruikt, zie Far Cry, Doom 3, Serious Sam 2, Half Life 2 etc. En dit nieuwe techniekje kan dus voor een leuke performanceboost zorgen, terwijl het ook nog eens heel gemakkelijk is te implementeren. De tools zijn zelfs al voor devs beschikbaar.
Gamedevs willen natuurlijk dat hun game er zo mooi mogelijk uit ziet dan wel zeer snel loopt. En Cry Tek realiseert zich natuurlijk ook dondersgoed dat ATi inmiddels een stevige positie heeft en wil die fanbase waarschijnlijk niet teleurstellen. Dus stoppen ze ook 3Dc in de game, aangezien die zich er toch al goed voor leent door het hoge normalmap gehalte.
ATi wil natuurlijk niets liever dan 3Dc als "standaard" voor normalmapcompressie in DX te krijgen, en om dit zo gemakkelijk mogelijk te maken hebben ze gekozen voor een open standaard. Het staat nVidia, S3, XGI, Matrox etc dus vrij om dit kosteloos te integreren in hun hardware. En toevallig is het ontwikkeld door drie mensen die ook verantwoordelijk zijn voor S3TC texture compression, wat later in DirectX is verschenen als DXTC. Dus het zou me niets verbazen als we 3Dc in een volgende versie of revisie van DX gaan zien, dan wel in X-Box2.[/ eigenlijk offtopic]
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.