Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:19

SmartDoDo

Woeptiedoe

Topicstarter
En toen was er deel 8. Topicstart is enigszins gewijzigd en dode links zijn verwijderd :)

Welkom bij deel 8 van het Canon Powershot A60 en A70 ervaringen topic :)

Het vorige deel plus voorgaande delen is hier te vinden:

Het Canon A60/A70 ervaringen topic - Deel 7

Deze startpost omvat een deel topicregels, de A60 en A70 camera's en een A60 en A70 FAQ. Als je wilt gaan posten in dit topic, lees dan eerst de startpost goed door.

"Wat kan ik hier nu eigenlijk :? "
Dit topic is bedoelt om ervaringen over de Canon Powershot A60 en A70 te delen. Hoe je goede foto's kunt maken, welke instellingen je het beste kunt gebruiken, waarom een foto niet goed gelukt is etc. Ook accessoires voor de camera's komen aan bod. Technische vragen kunnen hier worden gesteld en natuurlijk hopen we ook wat plaatjes te zien die mensen hebben gemaakt met hun A60 of A70 camera :)

Wanneer je een probleem of defect hebt met je A60/A70, dan kan het wellicht beter zijn om een nieuw topic aan te maken. Een vraag over slechte garantieafhandeling van je camera hoort hier bijvoorbeeld niet thuis. Heb je een technische vraag , dan kun je dat wel kwijt in dit topic. Als je een probleem hebt, lees dan in ieder geval de onderstaande FAQ door of jouw probleem daar besproken wordt.

Foto's zien we graag voorbijkomen :) Als je foto's post, doe dit dan met mate. Als je veel met ons wilt delen, post dan een paar foto's en zet er een link bij voor de overige foto's.

Als je een foto wilt laten zien, resize hem dan even naar maximaal 575px breed, dan blijft de lay-out een beetje op orde :)

Resizen kan met verschillende programma's zoals Adobe Photoshop of met Irfan View, hier te downloaden.

Denk bij het posten ook aan de modemgebruikers onder ons, maak zonodig gebruik van een klein plaatje in je post met een link naar een grote versie.

Voor kleine plaatjes met een link naar een grotere,

[url=http://www.groteplaatjes.nl/grootplaatje.jpg]
[img]http://www.kleineplaatjes.nl/kleinplaatje.jpg[/][/]

Wil je serieus commentaar of feedback op je foto's, dan kun je je foto's kwijt in een van de vele foto topics die GoT rijk is.

Topicregels:
  • Als je een plaatje (of meerdere) post, geef dan aan welke instellingen je gebruikt hebt en of het plaatje nog is bewerkt. Zo kunnen andere users er ook van leren :)
  • Een opmerking als:"Yessss, ik heb me A60 binnen!!!!! :P " zien we hier liever niet voorbijkomen. Hoewel we het leuk vinden dat je je camera hebt, zien we liever dat je een ontopic reactie plaatst. Daarbij kan je natuurlijk gelijk vermelden dat je je camera hebt en dat je er heel blij mee bent ;)
Uiteraard gelden in dit topic ook de Fotografie Policy en Fotografie technische FAQ en Koopadviezen en natuurlijk ook de Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette)

"Al die regels hier, ik kan niet eens iets over een camera vragen :( "

Die regels lijken misschien vervelend of streng, maar als je gewoon enthousiast post dan zul je merken dat je je er ook niet aan hoeft te storen. Het is leuk om met een camera te spelen en om daar met anderen over te praten. Een geintje in dit topic kan altijd, maar probeer het wel ontopic te houden :)

Tot zover de topicregels, op naar de camera's :)

Canon Powershot A70:
Canon Powershot A70:

• 3.2 Megapixel CCD imager for up to 2048x1536 pixel images
• 3x optical 35-105mm f/2.8-4.8 zoom, 3.2x digital zoom
• 1.5" color LCD with up to 10x playback zoom
• Compact and durable body with an aluminum clad front
• Advanced TTL AiAF five-point autofocus system
• Program AE, Shutter-speed priority, Aperture priority and Manual modes
• Movie mode w/sound, 640x480 to 30secs, 320x240 to 3 minutes
• 2.2fps Continuous exposure mode
• Evaluative metering on focus point, Center-weighted or Spot
• Stitch Assist mode for perfect panoramas
• Exposure compensation: +/-2EV in 1/3-step increments
• White Balance: Auto, 5 presets or Custom
• Photo Effects: Low Sharpening, Vivid Color, Neutral, Sepia and B&W
• Low-light focus assist illuminator
• Shutter speeds of 15 seconds to 1/2000 second
• Selectable ISO settings from 50 to 400
• Voice memo (up to 60 secs) can be attached to images
• Builtin microphone and speaker
• Powered by standard AA type batteries

Algemene info over de Canon A70 is te vinden bij:Reviews over de Canon A70:Voorbeeldfoto's gemaakt met een A70 zijn te vinden op:De meest recente prijzen kun je vinden in de Pricewatch.

Canon Powershot A60:

• 2.0 Megapixel CCD imager for up to 1600x1200 pixel images
• 3x optical 35-105mm f/2.8-4.8 zoom, 2.5x digital zoom
• 1.5" color LCD with up to 10x playback zoom
• Compact and durable body with an aluminum clad front
• Advanced TTL AiAF five-point autofocus system
• Program AE, Shutter-speed priority, Aperture priority and Manual modes
• Movie mode w/sound, 320x240 to 3 minutes
• 2.6fps Continuous exposure mode
• Evaluative metering on focus point, Center-weighted or Spot
• Stitch Assist mode for perfect panoramas
• Exposure compensation: +/-2EV in 1/3-step increments
• White Balance: Auto, 5 presets or Custom
• Photo Effects: Low Sharpening, Vivid Color, Neutral, Sepia and B&W
• Low-light focus assist illuminator
• Shutter speeds of 15 seconds to 1/2000 second
• Selectable ISO settings from 50 to 400
• Voice memo (up to 60 secs) can be attached to images
• Builtin microphone and speaker
• Powered by standard AA type batteries

Algemene info over de Canon A60 is te vinden bij:Reviews over de Canon A60:Voorbeeldfoto's gemaakt met een A60 zijn te vinden op:De meest recente prijzen kun je vinden in de Pricewatch.

De A60 en A70 verschillen alleen in:

• 2.0 vs 3.2 megapixels,
• 2.5x vs 3.2 digital zoom,
• 2.6fps vs 2.2fps,
• max. 320x240 movie vs max. 640x480 movie.

Een 60 of A70 aanschaffen:

Wanneer je een Canon A60 of A70 camera koopt, dan worden er een aantal spullen meegeleverd. De camera zelf natuurlijk, een handleiding, 4 alkaline batterijen, een 16MB CF kaartje, een wrist strap en een kabeltje om foto's via de TV te bekijken. Kopen via internet wordt steeds populairder omdat het vaak goedkoper is dan bij de lokale winkels. Let er op dat sommige internetbedrijven een Engelse of Duitse handleiding mee leveren bij de camera. Dankzij ICD kun je hier Deel I en hier Deel II van de Nederlandse handleiding downloaden.
  • Dode pixels
Dode pixels of pixels die altijd oplichten kunnen erg vervelend zijn. Om er zeker van te zijn dat je net aangeschafte A60/A70 geen dode pixels heeft kun je dit testen met het programma Dead Pixel Test. Lees de bijgevoegde uitleg goed door om de test goed uit te voeren.

Accessoires:
  • Tasjes
Wie net een A60/A70 heeft aangeschaft zal zien dat er geen tas wordt meegeleverd. Welke tas je het beste kunt kopen hangt van verschillende zaken af. Hoeveel batterijen neem je mee, extra geheugen, etc. Kwalitatief goede cameratassen zijn er van bijvoorbeeld Lowepro, maar er zijn ook andere merken die goede tassen verkopen. Weet je niet zeker of al je spullen wel passen, zet de computer dan eens uit en ga je camera passen in een winkel :) Houd er ook rekening mee met wat je wilt vervoeren: Extra kaarten, lenzen, batterijen enz.
  • Batterijen
De A60/A70 werkt met gewone AA batterijen. Het voordeel is dat je geen dure reserve accu hoeft te kopen als je veel foto's maakt. Bij het gebruik van de A60/A70 horen goede krachtige oplaadbare batterijen. Er zijn verschillende soorten batterijen, het belangrijkste is dat je onthoud dat hoe krachtiger de batterij hoe langer je met de camera kunt werken. 1800mAh batterijen en krachtiger zijn meestal wel aan te raden. Denk bij aanschaf van de camera ook aan een eventuele 2e set batterijen en een goede oplader. Prijzen kun je o.a. vinden in de Pricewatch. Een test van verschillende merken oplaadbare batterijen is hier te vinden. Algemene informatie over batterijen kun je hier vinden. Sommige A60/A70 gebruikers melden dat na het verwisselen van batterijen het accustatus-symbool nog in het display blijft branden. Mogelijk wordt dit veroorzaakt door lage capaciteit batterijen. Even wachten voor je de camera aanzet na het verwisselen, of 2x aan- en uitzetten wil ook nog weleens helpen.
  • Lenzen en filters
Het leuke aan de A60/A70 camera is dat er ook extra filters of lenzen kunnen worden gebruikt met behulp van een lensadapter (LA-DC52C). Dit maakt het gebruik van macrolenzen of telelenzen mogelijk. Ook UV-filters, skylight-filters en Pol(arisatie)-filters zijn met de lensadapter te gebruiken. Let wel op, de schroefmaat van de lenzen is 52mm. Hier is een overzicht te vinden van de officiële Canon accessoires.
  • Geheugen:
Standaard wordt de A60/A70 geleverd met 16MB aan Compact Flash geheugen. Het type geheugen wat je kunt gebruiken is Compact Flash type I. De IBM Microdrive is bijvoorbeeld niet geschikt voor de A60/A70 omdat dit een type II geheugen is. Het bijgeleverde geheugen is bedoeld om een paar foto's te kunnen maken. Je zult dus rekening moeten houden met de kosten van extra geheugen. Welk merk je koopt maakt op zich niet zoveel uit, bekende merken zijn, Dane-Elec, SanDisk, Trandscend, Apacer en Lexar.

In het onderstaande overzicht is te zien hoeveel foto's er ongeveer op een Compact Flash kaart kan worden gemaakt. Let er wel op dat de resolutie van de A60 tot 1600x1200 gaat. De tabel gaat tot 256MB, maar de camera's ondersteunen ook hogere capaciteit CF geheugen. Een 512MB kaart is dus ook prima te gebruiken.

Software:

De software die wordt geleverd bij de A60 en A70 bestaat uit wat eenvoudige bewerkingssoftware en software voor de overdracht van camera naar PC. Na installatie van de drivers, wordt de camera automatisch herkend en is de camera via explorer direct te benaderen. Er zijn drivers voor verschillende Operating Systems bijgeleverd. Met een losse CF cardlezer werken kan uiteraard ook.
De laatste drivers en eventuele firmwareupdate's zijn hier te vinden.

Chromatische abberatie:

Chromatische abberatie of ook wel purple fringing genoemd, kan voorkomen bij digitale camera's. Licht dat door de lens valt wordt gebroken. Wanneer licht met een korte golflengte (blauw) sterker wordt gebroken dan licht met een lange golflengte (rood), dan ontstaat chromatische abberatie wat paarse randen bij witte oppervlakken kan opleveren. Mocht dit voorkomen bij foto's die je gemaakt hebt, dan kun je hier lezen hoe het zo veel mogelijk te verhelpen is.

Customizen:

Eenmaal je camera in handen wil je waarschijnlijk gelijk beginnen met foto's maken :) De auto-stand is snel gevonden en de programmastanden komen daarna aan de beurt. Toch is er iets wat sommigen over het hoofd zullen zien, namelijk het aanpassen van de camera aan je eigen voorkeur. In de handleiding wordt wel uitgelegd hoe dat moet, maar veel mensen lezen de handleiding niet (ik incluus ;) ) en komen er misschien pas laat achter. "Wat is er nu zo grappig aan die eigen instellingen?" Het is mogelijk om een eigen opstartfoto in te stellen en eigen geluiden af te laten spelen. Ook kun je je eigen naam in de camera laten zetten zodat in de EXIF data je naam is terug te vinden. Allemaal niet zo spectaculair, maar het kan en daar moet gebruik van worden gemaakt ;)
  • Instellen naam:
Sluit de camera aan dmv de usb kabel en zet hem daarna aan. Het Camera Window zal nu openen. Druk op de knop Set onderin en daarna op Camera Settings. In het scherm wat nu opent kun je je naam instellen waarna je op Apply en Ok moet drukken. Je hebt nu een naam ingesteld :Y)
  • Instellen geluiden en de Start-up image:
Volg dezelfde stappen als bij het instellen van je naam, ga alleen niet naar Camera Settings, maar naar My Camera. In het scherm wat nu opent bevinden zich bovenaan 2 tabbladen. Standaard zal het tabblad Setup as a Theme actief zijn. In dit scherm kun je een geheel thema aan geluid en start-up image overzetten naar de camera. Wil je per geluid, sluitergeluid, opstartgeluid etc. bepalen wat je wilt, kies dan voor het tabblad Set individually.

Als voorbeeld neem ik even het tabblad Set individually. Om te beginnen moet er worden aangegeven wat er overgezet moet worden naar de camera. Dit doe je bij Data Type. Stel dat je als Data Type kiest voor Startup Sound, kies dan vervolgens in het rechterscherm het geluid wat je wilt vervangen en in het linkerscherm het geluid wat er voor in de plaats komt. Zijn er in het linker- en rechteroverzicht een bestand geselecteerd, druk dan op Save to Camera en het opstartgeluid wordt naar de camera verzonden. Dit werkt hetzelfde met andere geluiden of de Start-up image.

Wanneer je een geheel thema wilt overzetten, kies dan het tabblad Setup as a Theme en selecteer rechts het thema wat je wil laten vervangen door het thema wat je links selecteert. Op Save to Camera drukken en het thema wordt naar de camera verzonden.

Voorbeeldachtergronden

Om geluiden of achtergrondafbeeldingen te gebruiken moet je dit na het verzenden nog even instellen op de camera zelf. Dit doe je in de View Picture mode. Druk hierna op Menu en selecteer het 3e tabblad (paarskleurig). Hier kun je alle geluiden beluisteren en selecteren. Hetzelfde geld voor de opstartafbeelding die je kunt bekijken en instellen.

Je kunt ook zelf opgenomen geluiden naar de camera verzenden. Dit moet dan een .wav bestand zijn van maximaal 1 seconden (11.025KHz , 8 bit, Mono) of maximaal 1,3 seconden (8.000KHz, 8 bit, Mono).

Voorkomende problemen:

Als je dit topic doorleest, zul je merken dat er veel tevreden A60 en A70 gebruikers zijn. Toch kan het voorkomen dat de camera een defect vertoont.
Mogelijke defecten of problemen die tot nog toe uit de voorgaande topics naar voren zijn gekomen zijn:
  • Het niet geheel afsluiten van de lenskap
  • Defect en gevoelloos aan/uitknopje
  • E18 melding, waarbij de lens niet meer in/uitzoomt
De aansluiting voor de USB kabel en het TV kabeltje zitten achter een flexibel rubber klepje. Er zijn nog geen meldingen geweest dat deze is afgebroken, het is echter niet uitgesloten dat het klepje na verloop van tijd slecht wordt. Wat ook door sommige gebruikers opgemerkt wordt is dat er tijdens het in- en uitzoomen strepen op het display zichtbaar zijn. Dit komt bij sommige camera voor. Het heeft iig geen nadelig effect op de werking van de camera of de kwaliteit van de foto's.

Iets wat bij elke digitale camera voor kan komen, zijn dode pixels of hot pixels. Om er achter te komen of de CCD van je camera goed is, kun je dit programma gebruiken. Lees de bijgevoegde uitleg goed door om de test goed uit te voeren.

De Canon Powershot A60 en A70 FAQ:
Deze FAQ is opgesteld aan de hand van vragen en opmerkingen uit de voorgaande topics. Als je een vraag hebt over de camera's kijk dan eerst in de startpost en deze FAQ of je het antwoord kunt vinden. Als je zelf hebt gezocht in de search, in de Technische FAQ Fotografie en in onderstaande A60/A70 FAQ en je vraag staat er niet bij, dan kun je deze stellen in het topic. Let er wel op dat het relevant moet zijn voor dit topic. Voor een vraag over garantieafhandeling of een specifiek technisch probleem kun je (na de search gebruikt te hebben) zelf een topic openen.
Veelgestelde vragen:

:? "Is een A60 voldoende voor 10x15 afdrukken?"

Bijna iedereen vindt een afdruk op 10x15 gemaakt met een A60 van prima kwaliteit. Wil je grotere foto's afdrukken, dan zal de kwaliteit snel minder worden. Een foto van een A60 op 20x30 afdrukken kan, maar is waarschijnlijk niet mooi genoeg. Natuurlijk is het ook afhankelijk van hoe kritisch je bent. Wat je kunt doen is een voorbeeldfoto uit het topic laten afdrukken en zelf bepalen hoe jij de kwaliteit vind. Let er dan wel op welke resolutie de foto heeft.

:? "En hoe zit het dan met de A70, die kan je zeker wel tot 20x30 laten afdrukken?"

Dat kan zeker, maar een foto van die afmeting is wel duidelijk minder scherp dan een 10x15 afdruk. Meestal hang je een foto die je zo groot laat afdrukken aan de muur en zit je er niet de hele dag met je neus bovenop. Foto's in 20x30 zijn heel netjes, maar het is wel zo'n beetje het maximale formaat wat van de A70 mooi is af te drukken.

:? "Maar waar kan ik mijn foto's dan het beste laten afdrukken?"

Via de search zul je wel wat ervaringen kunnen vinden over winkels die digitale foto's afdrukken. HEMA, Kruitvat, Albert Hein en Dixons zijn een paar voorbeelden van winkels waar je je foto's kunt laten afdrukken. Sommige winkels laten de foto's in dezelfde ontwikkelcentrale afdrukken, hebben een andere manier van foto's uploaden, snijden de foto's anders af etc. Neem dus een kijkje op de websites van de winkels om achter deze verschillen te komen.

:? "Maar mijn foto's zijn in de 4x3 verhouding en ik laat ze in een 3x2 verhouding afdrukken, wat nu?"

Dat betekend dat er een deel van je foto zal wegvallen. Welk deel dat is kun je soms zelf bepalen met de software van de winkel. Ook kun je, voordat je je foto's verzendt, zelf je foto's naar 3x2 omzetten met Photoshop of met het gratis programma Crop it.

:? "Hoe lang doen jullie nou met je batterijen?"

Het ligt er maar net aan hoe krachtig de batterijen zijn die je gebruikt, hoe krachtiger hoe langer. Ook het gebruik van het display en het "spelen" met instellingen en de zoom zorgt ervoor dat je batterijen eerder op zijn.

"Damn, m'n batterijen willen niet op :D

Ik ben al een week aan het schieten met 4 2000 mah batterijen, heb al diverse filmpjes gemaakt, en veel geflitst. En ze zijn gewoon nog niet op :D geweldig >:) "

Aldus een A60 gebruiker :) De A60 en A70 modellen zijn dus redelijk zuinig.

:? "Hoeveel batterijen gebruikt een A60/A70 nu eigenlijk? Ik lees overal wat anders."

De camera's gebruiken 4 AA batterijen. Het voordeel is dat de camera redelijk lang blijft werken, het nadeel dat hij wat zwaarder is.

:? "Welk tasje kan ik het beste gebruiken bij mijn camera?"

Dat ligt ten eerste aan je eisen. Welk budget heb je, wat wil je meenemen aan spullen en wat vind je mooi? Hieronder staan een aantal tasjes die door verschillende GoTters zijn aangeschaft. Kijk er eens naar om een idee te krijgen van wat er te koop is.:? "Ik wil weten of de camera die ik heb zien staan goedkoop is of dat ik teveel betaal? "

Dat hoef je niet aan ons te vragen, maar kun je heel makkelijk zelf beoordelen door in de Pricewatch te duiken :)

:? "Sommige foto's hier hebben zo'n mooie rand en een naam op de foto. Dat wil ik ook! Hoe doe ik dat?"

Zo'n rand heet een kader en hier kun je lezen hoe je dat kunt maken met Photoshop. Zelfs onze eigen search geeft een paar hits :Y)

:? "Ik las iets over een dode-pixeltest, wat is dat en wat moet ik ermee?"

De dead-pixeltest kun je gebruiken om de CCD van je camera te testen op dode of hot pixels. Dode pixels zijn zoals de naam aangeeft…..dood ;) Eenmaal dood komen ze niet meer tot leven en dat heeft als nadeel dat dit als zwarte puntjes op je foto's zichtbaar is. Hot pixels zijn pixels die altijd oplichten, deze zie je als witte puntjes op een foto.
Met de Dead Pixel Test kun je testen of jouw camera hier last van heeft. Lees de tekst die bij het zipje zit goed door om de test goed uit te voeren.

Als blijkt dat je camera dode pixels bevat, kun je het beste zo snel mogelijk contact opnemen met de winkel waar je de camera gekocht hebt om hem te laten repareren of omruilen.

:? "Er zit een vuiltje op mijn lens wat ik er niet afkrijg. Euh, ik weet het niet wat ik ermee moet….?"

Gebruik een zacht doekje (bijvoorbeeld een brillendoekje) om de lens schoon te maken en eventueel wat lauw water. Als er hardnekkig vuil op de lens zit, dan zul je wat meer moeten boenen tot de lens schoon is. Gebruik in ieder geval nooit iets als schoonmaakmiddel.

:? "Ik zag laatst een LA-DC52B adapter staan. Die past zeker ook wel op de A60/A70?"

Nee, die past gegarandeerd niet. Alleen de LA-DC52C past op een A60 of A70 camera.

:? "Leuk hoor zo'n lensadapter, maar wat kan ik er nou mee?"

Met de lensadapter kun je gebruik maken van filters. Denk dan aan macrofilters speciaal voor macrofoto's of aan polarisatiefilters die reflecties tegengaan. Een aantal voorbeelden van filters kun je hier vinden.

:? "Al die verschillende soorten geheugen, ik moet zeker het snelste nemen om te kunnen filmen?"

Nee, dat hoeft gelukkig niet. De camera's hebben een intern buffergeheugen wat er voor zorgt dat de dataoverdracht naar de CF-kaart vloeiend verloopt. Een verschil in snelheid met CF-kaarten kun je opmerken als je in continue mode foto's maakt. Bij langzaam geheugen zal het na 7 of 8 foto's langer duren voordat je een volgende foto kunt maken, bij sneller geheugen kun je ook weer sneller een volgende foto maken.

:? "Dus als ik een snellere geheugenkaart koop, dan kan ik langer video opnemen?"

Nee, dat kan niet. De grens van 3 minuten in 320x240 (30 sec. 640x480 (A70)) opnemen staat vast in de camera. Sneller geheugen gebruiken heeft daar geen invloed op.

:? "Heb ik net wat vrienden gefotografeerd, staan ze er met rode ogen op! :( "

De rode ogen reductie van de A60 en A70 is niet perfect. Probeer mensen die je fotografeert zoveel mogelijk naar het hulplichtje te laten kijken om de reductie het meest effect te laten hebben.

:? "Leuk hoor zo'n macrofunctie maar hij werkt voor geen meter!"

Wanneer je de macrofunctie gebruikt, zorg er dan voor dat de lens geheel is uitgezoomd (zo groot mogelijk gezichtsveld). Dan kun je je onderwerp tot ongeveer 5 centimeter naderen en nog scherp fotograferen. Let er goed op dat je niet alsnog te dicht op het onderwerp fotografeert want dan kan de camera niet meer scherpstellen.

:? "Ik gebruik Linux, kan ik mijn camera direct op mijn PC aansluiten?"

Linux ondersteunt de A60 en A70, meer informatie kun je o.a. hier vinden.

:? "Wat is dit nu weer? Na 30 foto's maken stop mijn camera ermee!"

Waarschijnlijk heb je de bijgeleverde alkaline batterijen gebruikt. Ze houden het misschien langer dan 30 foto's maken uit, maar als je dan ook nog eens wat gaat spelen met zoomen en instellingen veranderen, dan zijn de batterijen zo op. Oplossing is oplaadbare batterijen te gebruiken, liefst zo krachtig mogelijk. Denk daarbij aan minimaal 1800mAh NIMH batterijen en een goede oplader. Wil je meer info over batterijen en laders, kijk dan eens bij Het grote batterijen/accu's en laders topic

:? "Wat is Remote Capture en wat is eigenlijk het nut ervan?"

RemoteCapture is software die is bijgeleverd bij de camera. Je kunt de camera aansluiten op de computer en met een vooraf ingestelde tijdsinterval foto's maken.

"Zet het ding dus op een goede plaats voor een zo groot mogelijk overzicht, laat hem elke 10 minuten of zo een foto maken tijdens een feestje en je krijgt een bonte verzameling paatjes..."
Andere mogelijkheid is Timelapse fotografie :)

:? "Hé, de lamellen van de lens sluiten niet geheel af! :( "

Dit schijnt weleens voor te komen. Het kan na verloop van tijd overgaan omdat het mechaniek wat soepeler wordt. Toch hoort het niet, en is dus een reden om de camera te laten repareren.

:? "Zet ik de camera aan, krijg ik een E18 melding. En nu?"

De E18 melding geeft aan dat er een probleem is met de lens. Mogelijk kan de lens niet zoomen of scherpstellen. Sommige gebruikers hebben deze melding een keer voorbij zien gaan zonder ergens last van te hebben. Geeft jouw camera herhaaldelijk een E18 error, laat hem dan omruilen of repareren.

:? "Is er nou helemaal niets negatiefs te vertellen over die camera's?"

Relatief weinig gelukkig :) Toch zijn er een paar puntjes die wel het vermelden waard zijn:
  • De camera heeft enkel een polsbandje. Om de schouder hangen kan dus niet.
  • De rode-ogen reductie werkt niet altijd naar behoren, probeer mensen zoveel mogelijk naar het hulplicht te laten kijken om de rode- ogen reductie enig effect te laten hebben.
:? "Ik ben helemaal enthousiast geworden na het zien van al die foto's. Ik ben alleen een totale foton00b"

Trek het je niet aan, er zijn er veel meer die niet veel weten van foto's maken :) Hieronder een paar links waar het een en ander wordt uitgelegd:

Dank aan iedereen die heeft meegewerkt aan het vullen van de voorgaande topics. Aanvullingen/wijzigingen kunnen via mail worden doorgegeven

[ Voor 27% gewijzigd door SmartDoDo op 03-04-2010 12:56 . Reden: Links naar niet meer bestaande plaatjes verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Zoals iedereen kan lezen in deel 7:
BESTEL DE A60 NIET MEER, DIT IS EEN OUD MODEL EN DUS MOEILIJK LEVERBAAR.

Dit voorkomt hopelijk veel ellende.

[ Voor 33% gewijzigd door -DarkShadow- op 19-06-2004 19:11 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74054

Hallo beste mensen, mijn moeder wilt ook een digitale cam halen. Nu zag ik A75 staan is het wel goed ding of kan ze beter voor A70 gaan ? Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Topicstarter
De A75 heeft een iets groter lcd scherm, 32MB bijgeleverd t.o.v. 16MB bij de A70 en er zit een Print/Share knop op die de A70 mist. Verder zijn ze technisch hetzelfde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111099

er zit niet zoveel verschil in de 2 camera's
a75 heeft 1.8 inch lcd (a70 1.5)
a75 heeft 9punt aef (a70 5)
en de a75 heeft een censor die kan zien of de camera gedraait is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102648

als je dan toch geld wil gaan uitgeven kun je beter een a80 nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74054

Heel erg bedankt voor jullie, hmm A80 is net ietjes te duur :o Goed dat ik dit topic ben tegengekomen ze wou bijna A60 halen, gelukkig was hij nog niet binnen bij een winkel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik bestelde een a60 powerkit en kreeg een a70 powerkit
en nee niet refurbisched of weet ik veel wat gewoon met een wit plasticje eromheen en LCD folie verder complete doos :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:23
-DarkShadow- schreef op 19 juni 2004 @ 19:11:
Zoals iedereen kan lezen in deel 7:
BESTEL DE A60 NIET MEER, DIT IS EEN OUD MODEL EN DUS MOEILIJK LEVERBAAR.

Dit voorkomt hopelijk veel ellende.
Ik had de A60 bij otto.nl besteld en die konden niet leveren....voor 139,00

Heb de A60 nu bestelt bij Progress.nl voor 152,80.

Ben benieuwd. Ik heb gewoon niet meer nodig dan een 2,0 Mpixel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb ff een probleempje.
als ik fotos maak met P zijn ze enorm bewogen (iso 50 ook met andere iso's)
en fotos met M zijn altijd veels te donker.( 1/250 f.5.0)
ik snap namelijk niet echt goed waarvoor je P, M, av, tv voor gebruikt
in de handleiding staat het een en andere maar daar word ik niet echt veel wijzer van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Topicstarter
P: Hierbij kun je een aantal opties zelf kiezen
M: Volledig manueel instellen waaronder sluitertijd en diafragma. Stops zijn in te stellen etc. en dus interessant voor de mensen die alles in de hand willen houden. Voor normaal gebruik niet nodig.
Av: Diafragmavoorkeuze. Het toestel selecteerd er zelf een passende sluitertijd bij.
Tv: Sluitertijdvoorkeuze. Het toestel selecteerd er zelf een passend diafragma bij.

IceB, als jij foto's maakt in P mode dan zouden ze prima moeten zijn mits je de flitser niet hebt uitgezet. Anders krijg je idd bewogen foto's als je op 1/30e of langzamer gaat fotograferen. Gebruik dan òf een statief òf de flitser :)

Dat je foto's in M stand te donker zijn ligt gewoon aan je eigen instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35629

he

Me canon a70 is laatst gevallen, body was een beetje open, heb ik terug geduwd, maar daarna maakte ik hem aan, toen ging hij wel aan, maar om foto's te bekijken doet hij niet, kan ik me canon a70 openmaken????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Topicstarter
Uiteraard kun je je camera openmaken, of je er iets mee opschiet is wat anders ;)

Als er duidelijk valschade is dan kun je garantie iig wel vergeten. Ik weet niet meer waar ik het heb gezien, maar er is wel iemand geweest die foto's heeft gemaakt bij het openen/repareren van zijn A60/A70. Wat ik daarvan heb gezien is dat zelf iets repareren goed mogelijk is mits je netjes en systematisch te werk gaat :)

Je kunt natuurlijk ook even naar Canon bellen/mailen en navragen wat een reparatie zou gaan kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ok tnx!

ik snap al redelijk hoe dat ISO werkt gewoon hoe hoger hoe lichter de foto (toch:P)
de Tv mode is voor bijv. straaljagers,autos je zet het getal dan heel laag dus 1/30 dan krijg je dus de auto scherp en da achtergrond wazig
Av mode snap ik niet omdat ik niet snap hoe dat diafragma werkt...
P mode is vrij makkelijk daar kun je alleen ISO mee veranderen en M begin ik niet aan omdat ik het niet helemaal snap :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Topicstarter
Het klopt niet helemaal hoe je het zegt :) Lees anders eens Grrrrrene in "Technische FAQ Fotografie" daar staat redelijk wat uitgelegd.

ISO geeft de lichtgevoeligheid van "de film" aan. Op ISO 50 duurt het dus langer voordat je een goed belichte foto hebt dan op ISO 100. Het is wel zo dat je bij een A60/A70 niet op ISO 400 wilt schieten omdat je dan vrij veel ruis zult zien op de foto's. Best kun je je beperken tot 50 of 100.
de Tv mode is voor bijv. straaljagers,autos je zet het getal dan heel laag dus 1/30 dan krijg je dus de auto scherp en da achtergrond wazig
Kans zit er dan in dat je straaljager ook wazig is tenzij je de camera meetrekt of ook wel pannen genaamd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cocico
  • Laatst online: 27-05 11:36
Ik zou m'n A70 verkopen, om met het geld dan een A80 te kopen, heeft dit zin (vooral dat schermpje lijkt me handig)

Kan ik voor een:
*A70 van maart 2004
*Sandisk 128 MB
*Hama Track Pack tasje
*4 oplaadbare GP 1800mAh
*HEMA Snellader

Totaal Nieuw: 299 + 45 + 15 + 17 + 22 = €398

€300 vragen (desnoods €280) of is dat nog teveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
cocico schreef op 20 juni 2004 @ 16:35:
Ik zou m'n A70 verkopen, om met het geld dan een A80 te kopen, heeft dit zin (vooral dat schermpje lijkt me handig)

Kan ik voor een:
*A70 van maart 2004
*Sandisk 128 MB
*Hama Track Pack tasje
*4 oplaadbare GP 1800mAh
*HEMA Snellader

Totaal Nieuw: 299 + 45 + 15 + 17 + 22 = €398

€300 vragen (desnoods €280) of is dat nog teveel?
Das teveel denk ik. Mensen die een a70 willen kopen doen dat liever zonder alle zooi erbij. Een a75! is nog maar 240 euro. Vervolgens is een 128 mb kaartje iets meer dan 20 euro, en hebben mensen vaak al een lader en batterijen. Je moet echt heel veel meer van de prijs afdoen.

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Topicstarter
cocico schreef op 20 juni 2004 @ 16:35:
Ik weet niet of de overstap het geld waard is. Zoveel verschil zit er nu ook weer niet tussen de A70 en A80. En om enkel over te stappen om een verdraaibaar schermpje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
SmartDoDo schreef op 20 juni 2004 @ 17:01:
[...]
Ik weet niet of de overstap het geld waard is. Zoveel verschil zit er nu ook weer niet tussen de A70 en A80. En om enkel over te stappen om een verdraaibaar schermpje...
Inderdaad. Spaar dan door voor een veel beter toestel, ipv deze veel te dure upgrade.

[ Voor 13% gewijzigd door Mercarra op 20-06-2004 17:05 ]

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

als je dan toch overgaat stappen kun je beter voor die 300 euromannen een beter camera van minolta ofzo nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89459

Nadat mijn A70 een maand of anderhalf terug gestolen is :( heb ik de Canon A80 gekocht :*) en dat schermpje is toch echt wel heel makkelijk. (8> bij voorbeeld zonlicht buiten iets naar beneden draaien en kan weer goed zien of foto laag of hoog maken. (8>

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 89459 op 20-06-2004 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89459

Anoniem: 102648 schreef op 20 juni 2004 @ 17:05:
als je dan toch overgaat stappen kun je beter voor die 300 euromannen een beter camera van minolta ofzo nemen :)
Verkeerde topic meneer? 8)7 Hebben ze geen eigen topic van Minolta [wat is dat] :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-03 09:14

DJH

Ik vind trouwens dat dit topic wel kan worden omgetoverd in:

Het Canon A60/A70/A75 ervaringen topic - Deel 8

De A75 past ook goed in het rijtje toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cocico
Ik wil wel een cam kopen met CF geheugen, ik heb nl. net een Ultra II 256 Mb van Sandisk gekocht.

Verder ben ik heel blij met m'n cam, en dus is een A80 een logisch vervolg: meer MPixel & draaibaar scherm. Als me dat niet teveel kost, heb ik het geld ervoor over!

En dat van die 'kit': ik kan 'm verkopen een aan kennis die nog niets heeft, 't haar 1e digicam zijn, dan is dit toch een mooie deal (€275?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
cocico schreef op 20 juni 2004 @ 18:08:
Ik wil wel een cam kopen met CF geheugen, ik heb nl. net een Ultra II 256 Mb van Sandisk gekocht.

Verder ben ik heel blij met m'n cam, en dus is een A80 een logisch vervolg: meer MPixel & draaibaar scherm. Als me dat niet teveel kost, heb ik het geld ervoor over!

En dat van die 'kit': ik kan 'm verkopen een aan kennis die nog niets heeft, 't haar 1e digicam zijn, dan is dit toch een mooie deal (€275?)
Mwoah ik vind het afzetterij, zeker voor een (n00b) kennis. Voor dit geld heeft ze nieuw (!) een A70, 128 mb en een lader+batterijen.

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

voor minder zelfs !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

WiLLoW_TieN schreef op 20 juni 2004 @ 14:24:
[...]

Ik had de A60 bij otto.nl besteld en die konden niet leveren....voor 139,00

Heb de A60 nu bestelt bij Progress.nl voor 152,80.

Ben benieuwd. Ik heb gewoon niet meer nodig dan een 2,0 Mpixel.
Ik heb hem ook via progress gekocht. Was binnen 1 week verstuurd. Ik vind die 2 Mpixel ook wel genoeg. Heb er meteen een 128 mb kaart bij gekocht.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cocico
:| Vijandige reacties vind ik dit hoor... 'afzetterij'...
In België is alles duurder dan bij jullie, moet mij eens aantonen waar ik voor minder dan € 275 het voorgenoemde kan kopen, dan spreken we wel weer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Topicstarter
cocico schreef op 20 juni 2004 @ 19:44:
:| Vijandige reacties vind ik dit hoor... 'afzetterij'...
In België is alles duurder dan bij jullie, moet mij eens aantonen waar ik voor minder dan € 275 het voorgenoemde kan kopen, dan spreken we wel weer :(
Had er dan even bijgezegd dat je uit België komt, was dan een stuk duidelijker geweest :)

Hoeveel duurder moet het in België dan zijn? Kost € 5,95 om een pakket tot 2Kg naar BE te sturen. Tel daarbij de huidige prijs van een A70 in NL op en je zit voor minder van 240 euro met een A70 op schoot :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cocico
Veel online winkels zenden (nog) niet naar België, en ik betrouw dat toch zo erg niet, de Belgische Post raakt per jaar 10.000 pakjes kwijt, het zal het jouwe maar zijn!
Idd, op pixmania.com staat ie aan €226, als ik alle opties erbij neem, kom ik uit op €310 zonder verzending. Is toch een verschil van €35, mja, je kan er iets voor zeggen...

Dan denk ik dat ik 'm beter hou hé.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
cocico schreef op 20 juni 2004 @ 21:06:
Veel online winkels zenden (nog) niet naar België, en ik betrouw dat toch zo erg niet, de Belgische Post raakt per jaar 10.000 pakjes kwijt, het zal het jouwe maar zijn!
Idd, op pixmania.com staat ie aan €226, als ik alle opties erbij neem, kom ik uit op €310 zonder verzending. Is toch een verschil van €35, mja, je kan er iets voor zeggen...

Dan denk ik dat ik 'm beter hou hé.?
0.6*€310=€186
€200 is dus een heel redelijke prijs als de camera er piekfijn uitziet. Camera's worden nou eenmaal sneller goedkoper.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cocico
Dan hou ik 'm hoor :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFlink
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik mis mijn A60 ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild pigeon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:10
Ik heb pas een A75 gekocht voor €350,- inclusief oplader setje 2000mah & 2350 mah baterijen en een 256MB kaartje (hiervoor moest ik wel flink afdingen bij steenweg :))
En ik moet zeggen dat ik het echt een super fijne camera vind (het is mijn eerste digi cam)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85016

Vandaag telefoontje gehad van ''Informatique'' die hebben 15 foto's gemaakt , en waren allemaal haarscherp zoals ze hoorde te zijn, dus volgens hun was me lens dus niet scheef.
Alleen die foto's die ik toen had gemaakt waren toch zeker onscherp.
Nu heb ik als optie om de camera toch nog door te sturen naar ''Canon'' alleen als ''Canon'' ook niks fout's ziet aan de camera , dan draai ik voor de kosten op van het verzenden en het nakijken enzo.
Ik was vandaag bij de ''Mediamarkt'' en daar stond ook een ''A70'' en vondt toch echt dat deze lens rechter stond.
Wat zullen jullie in deze situatie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Tja, als jij echt denkt dat de lens scheef zit moet ie gemaakt worden he.

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-05 15:46

Apache

amateur software devver

http://forcom.be/index.ph...op&action=artikels&rid=10

A70 @ 344.68 € (in België)

vraag me af of ze er zo veel verkopen ;)

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Anoniem: 85016 schreef op 21 juni 2004 @ 21:32:
Vandaag telefoontje gehad van ''Informatique'' die hebben 15 foto's gemaakt , en waren allemaal haarscherp zoals ze hoorde te zijn, dus volgens hun was me lens dus niet scheef.
Alleen die foto's die ik toen had gemaakt waren toch zeker onscherp.
Nu heb ik als optie om de camera toch nog door te sturen naar ''Canon'' alleen als ''Canon'' ook niks fout's ziet aan de camera , dan draai ik voor de kosten op van het verzenden en het nakijken enzo.
Ik was vandaag bij de ''Mediamarkt'' en daar stond ook een ''A70'' en vondt toch echt dat deze lens rechter stond.
Wat zullen jullie in deze situatie doen?
Ik denk dat ik hem dan toch echt naar canon liet doorsturen, zij zullen er toch echt wel weten hoe die cam er uit moet zien, en of die goed is. Maar dat verwacht je eigenlijk ook van die informatique..... Ik zou hem dan toch laten doorsturen, want aan een scheve lens heb je ook nix....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

of maak ff een foto met een andere camera als je die heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maarja , enigste nadeel is dus wel als er niks met de camera aan de hand is , ik moet dokken voor nakijk kosten en verzendkosten.
Maarja daarin tegen als ik hem niet repareer en ik neem hem terug en het bevalt me niet ben ik bijna al uit me garantie periode , en dat is denk een duurder grapje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Misschien kan je ook nog naar canon bellen voor je vraag, en of dit vaker voorkomt, zoja dan zou ik hem zeker doorsturen. En als je ze toch aan de lijn hebt kan je meteen vragen wat de kosten zijn als het niet zo blijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tycoontje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-05 10:59
Dat het vaker voorkomt mag duidelijk zijn. Als je hier regelmatig kijkt lees je dat het het probleem is met deze cams. Dus ik zou er zeker Canon even naar laten kijken, nu het nog in de garantie kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
ff offtopic maar is de a300 een beetje ok? die stond voor 160 ofzo bij de kruitvat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116966

Ik ben fantastisch tevreden over mijn A70, behalve over 1 probleem :

een tijdje geleden verschenen er voor het eerst paarse/witte verticale strepen op mijn display en gisteren tijdens het fotograferen werd het display volledig wit. Ook op de afspeel modus. Toestel een aantal keren af en weer aan zetten hielp niet, lcd scherm bleef wit. Vanmorgen was alles weer normaal, maar ik vraag me nu toch af of ik toestel zou opsturen voor nazicht of niet (ben nog in garantie) ?

Hebben er nog mensen dit probleem gehad ? BTW, dit had niets te maken met overbelichting, want ik stond binnenskamers !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Rev! schreef op 22 juni 2004 @ 15:02:
ff offtopic maar is de a300 een beetje ok? die stond voor 160 ofzo bij de kruitvat
Als je zonder zoom kunt is dat een heel mooi cameratje. Maar hij is zeker niet goedkoop. Z'n opvolger, de A310 is nog goedkoper te verkrijgen:
pricewatch: Canon PowerShot A310 (3MP, 33mm, f/3.6)

Dit had je ook gemakkelijk zelf kunnen vinden.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kneiter Ar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04 17:26
Vrijdag heb ik de teleconverter besteld met die adapterring.
Hopen dat ie morgen binnen is, ben zeer benieuwd. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-05 13:15
Kneiter Ar schreef op 22 juni 2004 @ 16:09:
Vrijdag heb ik de teleconverter besteld met die adapterring.
Hopen dat ie morgen binnen is, ben zeer benieuwd. :9
Ik ook... ik ben al een tijdje aan het rondkijken voor zo'n teleconverter.
Heb je de originele van Canon besteld? En waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50739

Een tijdje geleden is mijn A70 gevallen, toen was de lens verdraait, ik kreeg em er weer goed in.. en dacht dat er in eerste instantie niks mis mee was. echter nu krijg ik steeds vaker de indruk dat de lens gewoon verneukt is. Foto's van landschappen zijn echt lelijk :| onscherp etc, foto's van dichtbij & macro's zijn wel goed van qualiteit...
ik heb even een fototje gemaakt, met statief op stevige ondergrond en met timer van 10sec dus heb er ook niet aan gezeten toen ie de foto nam
Afbeeldingslocatie: http://www.edouble-u.nl/etc/IMG_1160thumb.jpg

zou dit door die val komen, of doe ik toch iets verkeerd. hij's met auto modus gemaakt.

als het daardoor komt kan ik hem dan naar canon sturen voor reparatie?

ook zie je een wazige witte gloed ofzo.. dat is ook op bijna elke foto zo :S

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 50739 op 22-06-2004 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

is de foto door een raam gemaakt ?
mischien zit er een vuil op/in je lens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nee niet door het raam gemaakt.. er zat idd een beetje vuil op, maar daarna heb ik weer geprobeerd, word een beetje beter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60146

Ik heb de leukste foto's van afgelopen vakantie op Internet gemikt, ze staan hier.
Allemaal gemaakt met een Powershot A60 :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50739 schreef op 22 juni 2004 @ 17:13:
Een tijdje geleden is mijn A70 gevallen, toen was de lens verdraait, ik kreeg em er weer goed in.. en dacht dat er in eerste instantie niks mis mee was. echter nu krijg ik steeds vaker de indruk dat de lens gewoon verneukt is. Foto's van landschappen zijn echt lelijk :| onscherp etc, foto's van dichtbij & macro's zijn wel goed van qualiteit...
ik heb even een fototje gemaakt, met statief op stevige ondergrond en met timer van 10sec dus heb er ook niet aan gezeten toen ie de foto nam
[afbeelding]

zou dit door die val komen, of doe ik toch iets verkeerd. hij's met auto modus gemaakt.

als het daardoor komt kan ik hem dan naar canon sturen voor reparatie?

ook zie je een wazige witte gloed ofzo.. dat is ook op bijna elke foto zo :S
Wij zitten dus met het zelfde probleem zo te zien.
Ik denk toch maar dat ik hem laat opsturen naar ''Canon''.
Is tevens bij jou de lens ook scheef , dus als je lens in geklapt is dat de linker/rechterzijde meer of minder ruimte heeft dan de andere kant?

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 85016 op 22-06-2004 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nou bij mij was hij verdraait en kon hij niet eens meer dicht toen ik em uit deed, toen heb ik er aan zitten wrikken en viel hij weer op zijn plaats met een klik, er zit een beetje ruimte op nu, je kan hem wat naar binnen en naar buiten schuiven... dat is ook 1 probleem van de ontscherpte denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kneiter Ar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04 17:26
Ik ook... ik ben al een tijdje aan het rondkijken voor zo'n teleconverter.
Heb je de originele van Canon besteld? En waar?
Ik heb hem besteld bij fotovideostore.nl, de originele inderdaad, met de originele adapter. samen voor 150,25 inclusief verzenden, vond ik een redelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60780

Spannend; ik heb net mijn allereerste camera besteld :)
'n Canon PowerShot A75 met lader, extra batterijen en een 512 MB CF-kaartje. Totale kosten: 415 euro bij videopartner.nl.
U zult nog van mij horen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24648

Ik ben al een zeer lange tijd weggeweest, maar sinds ik een camera ging kopen en dus uiteraard dit forum wilde bekijken voor adviezen, bij deze toch ff een post:
ik morgen mijn powershot A75 ga halen!!! :9~

Ik heb tijdens mijn stage maandenlang fotos (approx. 800 in 5 mnd) gemaakt met een A70, eerst ontmoeting met een digicam, was errug tevreden. Gezien het minimale prijsverschil toch nu de A75 gekozen.

Ik ga over niet al te lang naar Afrika op vakantie , oplaadbare batts niet echt een optie dus (kamperen). Wel ga ik een klein statiefje kopen. Had al geoefend met lange sluitertijden ben best tevreden over resultaat.

Zal hopelijk iets kunnen posten over't resultaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42127

Ik heb mijn A70 nou een aantal maanden maar heb nog geen tijd gehad om wat foto's te sharen...hieronder 2 foto's die ik zelf mooi gelukt vind

Afbeeldingslocatie: http://www.slickrick.demon.nl/GFX/PIno.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.slickrick.demon.nl/GFX/Vlinder.jpg

Commentaar is welkom :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wat zijn goede instellingen om bliksem te fotograveren welke sluitertijden enzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:37
Anoniem: 111099 schreef op 23 juni 2004 @ 15:22:
wat zijn goede instellingen om bliksem te fotograveren welke sluitertijden enzo?
korte sluitertijd ( 1/30; 1/60) en een heel open diafragma. Natuurlijk heb je dan een zwart beeld met een witte flits erin. Wil je dus niet.
Wat je dus moet doen is een lange sluitertijd nemen (1-2sec) en dmv een statief je foto nemen. Nu zal je de bliksem hebben ( die heel snel de sensor belicht) en de omgeving (dat dus 1-2sec de sensor belicht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35948

Anoniem: 42127 schreef op 23 juni 2004 @ 13:08:
Ik heb mijn A70 nou een aantal maanden maar heb nog geen tijd gehad om wat foto's te sharen...hieronder 2 foto's die ik zelf mooi gelukt vind

[afbeelding]

Commentaar is welkom :D
Die is echt wel goed gelukt. geinig beestje :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80938

Ik heb bijna een maand mijn A75 en ben er zeer tevreden mee, al is 3x zoom al wel snel weinig, maar wat wil je voor dat geld ;) Ik had 'm voor €250,- gekocht, en meteen daarna nog een 256MB Sandisk CF Kaartje en 2 setjes GP 2300mAh NiMH met GP Powerbank Smart 1u snellader. De batterijen gaan echt lang mee, ik doe op een setje soms wel een week en blijf maar foto's schieten :D
Ik heb al meer dan 2000 foto's gemaakt, vooral foto's om te experimenteren, maar toch ook aardig wat mooie foto's. Dit vind ik wel een van de mooiste:

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~avdulken/img/foto/Doosje_small_1.jpg

Afgelopen weekend had ik een CrystalVue Optical Lx8 Digital (8x telelens) mee naar de open dagen van de luchtmacht op Volkel. Het was een heel geklooi, vooral omdat dat ding toch aardig wat weegt ten je na een tijdje toch wel flink last van je armen krijgt :+ Ook scherpstellen is zeer lastig, omdat je alles op je LCD moet doen, en met die vliegtuigen heb je niet echt tijd om te focussen ;)
Maar ondanks die twee punten heb ik toch (vind ik zelf) aardig wat mooie plaatjes geschoten... Deze zijn te vinden op http://cortex.hopto.org/klu2k4/ Alles is uit de hand geschoten, de meeste met ruim 24x zoom combined, sommige met nog wat extra digitale zoom erbij om de randjes weg te krijgen. Ze zijn nog allemaal onbewerkt, ik heb nog geen tijd gehad om ze weer te uploaden na ze door NeatImage en Photoshop heen te hebben gehaald.

Helaas is deze lens niet van mijzelf, maar had ik 'm tijdelijk van een collega geleend, maar ik zit nu zeker wel te denken of het niet misschien nuttig zou zijn om zelf ook die lens aan te schaffen. Als je wat meer tijd hebt om te focussen en een statief meeneemt kun je zeer mooie plaatjes schieten :D

Ik ben ook zeker tevreden met deze camera, en zijn vele mogelijkheden :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFlink
  • Niet online
Jongens ik heb nu een A60 maar die ligt bij Canon NL voor reparaties maar ik ga over ruim een week al op vakantie en de kans is groot dat ik mijn A60 niet voor die tijd terug krijg, nou zie ik bij Mediamark de IxusV2 staan voor 200 euro. Is dat een goede vervanger ofniet? Wat ik belangrijk vind zijn de vele handmatige instellingen (aperture, shuttertime witbalans enz.) bij de A60, heeft de Ixus dat ook en wat verschilt er nog meer tussen die twee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115483

Afbeeldingslocatie: http://studwww.ugent.be/~mfvhauwe/wauter/5.jpg

=> 2 seconden zelfontspanner bleek toch net iets te kort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521

FlipFlink schreef op 23 juni 2004 @ 19:50:
Jongens ik heb nu een A60 maar die ligt bij Canon NL voor reparaties maar ik ga over ruim een week al op vakantie en de kans is groot dat ik mijn A60 niet voor die tijd terug krijg, nou zie ik bij Mediamark de IxusV2 staan voor 200 euro. Is dat een goede vervanger ofniet? Wat ik belangrijk vind zijn de vele handmatige instellingen (aperture, shuttertime witbalans enz.) bij de A60, heeft de Ixus dat ook en wat verschilt er nog meer tussen die twee?
Nee, dat heeft die Ixus dus allemaal niet (witbalans wel)............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102678

Anoniem: 80938 schreef op 23 juni 2004 @ 16:30:
Ik heb bijna een maand mijn A75 en ben er zeer tevreden mee, al is 3x zoom al wel .....
Afgelopen weekend had ik een CrystalVue Optical Lx8 Digital (8x telelens) mee naar de open dagen van de luchtmacht op Volkel.
Heb je die CrystalVue op de A75 gedaan dan? Wat voor extra's heb je daar dan voor nodig om die passend te maken, want kan zo snel niets vinden via google dat ie past op een A75.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik had op mijn A75 alleen die lensadapter nodig van canon (wel oppassen voor schroefdraad! Heel kwetsbaar... ) Ik had er ook nog een UV filter tussen voor de zekerheid (die was van allu ;)) En daar de CrystalVue opgezet, werkte perfect alleen je hebt wel last van vignetting, maarja dat moet je er dan maar bij nemen, en het is lastig focussen ;)
Het is wellicht slim om die lensadapters van allu te kopen, moet je even zoeken op ebay naar lensadapter voor A70 (Zelfde als op A75)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80938 schreef op 23 juni 2004 @ 21:42:
Ik had op mijn A75 alleen die lensadapter nodig van canon (wel oppassen voor schroefdraad! Heel kwetsbaar... ) Ik had er ook nog een UV filter tussen voor de zekerheid (die was van allu ;)) En daar de CrystalVue opgezet, werkte perfect alleen je hebt wel last van vignetting, maarja dat moet je er dan maar bij nemen, en het is lastig focussen ;)
Het is wellicht slim om die lensadapters van allu te kopen, moet je even zoeken op ebay naar lensadapter voor A70 (Zelfde als op A75)
Kan je beter meteen naar een FotoPlus zaak gaan en de Soligor adapter bestellen, goedkoper en beter dan de Canon, artikel no.57913, geen verzendkosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is die ook alluminium dan? Bedankt voor de tip! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFlink
  • Niet online
Anoniem: 89521 schreef op 23 juni 2004 @ 20:32:
[...]

Nee, dat heeft die Ixus dus allemaal niet (witbalans wel)............
Dat is dan jammer, kan iemand mij dan wel een goede vervanger aanraden met zulke handmatige instellingen? En het liefst niet weer een A60 of een andere powershot A-serie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95104

FlipFlink schreef op 24 juni 2004 @ 10:22:
[...]

Dat is dan jammer, kan iemand mij dan wel een goede vervanger aanraden met zulke handmatige instellingen? En het liefst niet weer een A60 of een andere powershot A-serie
Canon EOS 300D? >:)

Nieuwe DSLR van Canon: EOS 300D *part 2*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

euh da's toch geen vervanger, da's een hele andere klasse camera. Zit nogal een verschil tussen een compact cam en een DSLR...

Ik weet niet hoelang je cam al weg is maar bij mij duurde het me te lang en heb dus de winkel gebeld dat ik hem nodig heb. "ineens" lag ie binnen 3 dagen klaar terwijl de winkel hem nog niet eens had opgestuurd (en ja probleem is gerepareerd, hot pixel in de sensor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFlink
  • Niet online
Haha misschien ooit...over 15 jaar ofzo.
Anoniem: 83328 schreef op 24 juni 2004 @ 11:31:
[...]

euh da's toch geen vervanger, da's een hele andere klasse camera. Zit nogal een verschil tussen een compact cam en een DSLR...

Ik weet niet hoelang je cam al weg is maar bij mij duurde het me te lang en heb dus de winkel gebeld dat ik hem nodig heb. "ineens" lag ie binnen 3 dagen klaar terwijl de winkel hem nog niet eens had opgestuurd (en ja probleem is gerepareerd, hot pixel in de sensor).
Hmmm ik heb het gekocht bij Sallandautomatisering, een webwinkel dus en hij is al sinds 19 mei weg. Ik heb al twee emails gestuurd maar ze zeiden dat ze bij Canon nog bezig zijn met onderdelen verzamelen wat erg moeilijk was aangezien ze de A60 niet meer maken. Zal ik dan naar Canon bellen of Salland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is mij dus opgevallen dat er veel meer accessoires zijn die op de a75 passen dan alleen de 3 canon lensjes. Ik zat er eigenlijk aan te denken om een overzichtje te maken van al deze accessoires, hier alvast een begin:
LA-DC52C lensadapter
Soligor lensadapter (alluminium)
TC-DC52 2.4x teleconverter
WC-DC52 Groothoekconverter 0.7x
250D (52mm) Close-up objectief (macro)
CrystalVue Optical Lx8 Digital 8x telelens
WP-DC30 Waterdichte behuizing (tot 40m)

Er zijn vast nog wel meer leuke dingetjes te krijgen, dus weet je nog wat laat maar weten.
En ik ben trouwens zelf op zoek naar een tas voor mijn a75 waar ik ook genoeg ruimte heb voor de extra lensen, batterijen en CF kaartje en het liefst geen rugzak maar een voor aan de schouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116271

Misschien handig als er ook linkjes van die accesoires bij kunnen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Misschien is 't ook handig als we er een site van maken waar je zelf kan toevoegen als je iets hebt wat werkt, en je ervaring en kwaliteit ervan kan invoeren.... Ik ben wel bereid om ziets te gaan maken in de vakantie, zal niet al te veel tijd kosten ;)
Verder mooi overzichtje, ik zal eens kijken of ik nog wat leuks op de kop kan tikken 2e hands :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tycoontje
  • Laatst online: 19-05 10:59
Staat eigenlijk al allemaal in de startpost hoor. Inclusief link.

En als je het echt overzichtelijk wilt, dan zou ik niet de lenzen bij de dingen zetten die op een A60/A70/A75 kunnen. In elk geval niet in het zelfde rijtje als de lensadapters. Het is nog altijd zo dat je eerst zo'n adapter nodig hebt en dan pas 52mm accessoires er op kunt zetten. En 52mm accessoires heb je heeeeeeeeeeel erg veel. Zin om alle filters op te sommen? Nou veel succes.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hehe nee dat ook weer niet, maar gewoon de niet standaard dingen, zoals bijvoorbeeld die CrystalVue Lx8 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja idd ik was nooit erachter gekomen dat die crystalvue er bijvoorbeeld op kon.
Maar is het dan zo dat je eigenlijk bijna alle 52mm lensen, filter etc erop kan zetten.
en dan bedoel ik niet de slr accessoires.

[ Voor 91% gewijzigd door Anoniem: 102678 op 24-06-2004 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik ga op mijn a70site een link pagina maken, waar ik de links op ga zetten van mensen die ook a70fotos online hebben
hebben jullie nog tips ?
http://members.chello.nl/r.donker9/a70style.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mogen a75 foto's ook dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja, vergeten erbij te zette en a60 fotos ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80938 schreef op 24 juni 2004 @ 10:17:
Is die ook alluminium dan? Bedankt voor de tip! :Y)
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

weet iemand of het mogelijk is om bijv. een 200+ mm lens erop te zetten?
en wat kosten die dingen ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zolang het schroefdraad van de lens 52mm is, of je een converter van 52mm naar de maat vd lens hebt, dan kan het... Let wel op dat je wel voorzichtig bent met dat schroefdraad, dat spul is echt kwetsbaar ;)

@The Stig: Leuke site! Die foto's van die waterdruppels zijn echt mooi! Ik zal wel eens een paar van mijn mooiste foto's insturen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

maar die LC lens converter ofzo is niet nodig?
ik kan hem gewoon erop draaien bijv.

CrystalVue Optical Lx8 Digital
of gewoon een willekeurige

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je hebt wel een lensadapter nodig... anders heb je natuurlijk niks waar je 'm in kan draaien ;) De Canon LA-DC52C lensadapter is van canon zelf, maar het is slimmer om de alluminium te nemen, die Flits Flits noemde de Soligor adapter artikel no.57913 bij FotoPlus (tnx Flits Flits :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

die crystalvue ligt geloof ik rond de 180 us dollars
kun je hier wel bekijken.
Maar deze lens zal wel redelijk zwaar zijn, kan de a75 dit gewicht wel aan dan of moet je echt continu uitkijken dat het gewicht goed verdeelt is, de alu adapters zullen wel wat sterker zijn maar de bevestigingsplek van de a75 zelf dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18465

Anoniem: 80938 schreef op 24 juni 2004 @ 20:14:
Je hebt wel een lensadapter nodig... anders heb je natuurlijk niks waar je 'm in kan draaien ;) De Canon LA-DC52C lensadapter is van canon zelf, maar het is slimmer om de alluminium te nemen, die Flits Flits noemde de Soligor adapter artikel no.57913 bij FotoPlus (tnx Flits Flits :+)
Dat die aluminium adapter beter is dan die van canon , is dit gewoon omdat die van canon van plastic is en daarom de schroefdraad nogal snel verslijt ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je moet je camera nie vasthouden, maar je moet je lens vasthouden ;) dan werkt t wat beter, anders breekt het idd af ;)

@Amateur: jah idd, dat is de belangrijkste reden en de kleur past dr beter bij :D

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 80938 op 24-06-2004 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18465 schreef op 24 juni 2004 @ 21:23:
[...]

Dat die aluminium adapter beter is dan die van canon , is dit gewoon omdat die van canon van plastic is en daarom de schroefdraad nogal snel verslijt ??
Ja, hij is steviger en ook iets langer dan de Canon waardoor sommige non-Canon macrolenzen beter passen (lens loopt niet aan tegen de macrolens bij naar buiten komen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik ben al een jaar vanplan een adapter te gaan halen.Het gaat er nu toch eens van komen wat ik me nog wel afvroeg, als je een lens erop schroeft van bv een analoge cam die hebt van canon , klopt da dan nog wel optisch ? aangezien je 2 lenzen boven elkaar zet vroeg ik me af of je geen rare vervormingen krijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18465 schreef op 25 juni 2004 @ 01:36:
ik ben al een jaar vanplan een adapter te gaan halen.Het gaat er nu toch eens van komen wat ik me nog wel afvroeg, als je een lens erop schroeft van bv een analoge cam die hebt van canon , klopt da dan nog wel optisch ? aangezien je 2 lenzen boven elkaar zet vroeg ik me af of je geen rare vervormingen krijgt...
A-er bestaan geen schroeflenzen van Canon

B- er kunnen alleen voorzetlenzen (converters) op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

okey , dat dacht ik toch ook altijd , maar zag hier soms dinge paseren op het forum van er een gewone lens van 52 mm voor te zetten . zal ik blijkbaar misbegrepen hebben . ik moet het ding toch enkel hebben voor de filters :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Heb weer een paar macrotjes gemaakt

Krant in de trein 1600x1200
XLR plug van de voorkant 1600x1200
XLR plug van de zijkant 1600x1200

Ik vond de diepte werking wel mooi.. De 2e vind ik het minst mooi vanwege de beetje lelijke kleuren. Had geen zin om met PS te gaan autobalancen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/r.leenheer1/bliksem(Small).jpg

Jammer van de regendruppels op m'n raam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Laatst online: 07:58

BoAC

Memento mori

Anoniem: 83328 schreef op 25 juni 2004 @ 10:40:
[afbeelding]

Jammer van de regendruppels op m'n raam.
Vertel, Hoe heb je dat gedaan. Gaaf man _/-\o_
Ik heb ook wel eens voor het raam gestaan maar kreeg et niet voor mekaar :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BoAC schreef op 25 juni 2004 @ 10:46:
[...]

Vertel, Hoe heb je dat gedaan. Gaaf man _/-\o_
Ik heb ook wel eens voor het raam gestaan maar kreeg et niet voor mekaar :'(
iso 50
15 sec sluitertijd
Diafragma een beetje mee spelen, afhankelijk van hoe licht het is. Ik heb geloof ik 5.0 gebruikt.

en dan hopen dat het net bliksemt in die 15 sec :P Uit de +/- 30 foto's die ik gemaakt heb staat alleen op deze een bliksem :X
edit:
ik heb trouwens een statief gebruikt maar dat lijkt me logisch ;) Ook heb ik die optie gebruikt dat ie pas na 2 sec een foto maakt, anders krijg je een bibber in je foto door het indrukken.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 83328 op 25-06-2004 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mooie foto FireFly :D Gister kwam de onweer hier helaas niet echt door, anders had ik ook ff staan proberen... En een statief is idd wel handig, vandeweek ff rondkijken. Ik had vorige week een geleend en dat beviel wel :)
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste