hmm, laat ik maar me eigen ervaringen hier neerpleuren.
Had gehad 8086, 8088, 286, 486dx66, P75@100, P120, P166MMX,P200MMX, P2 350, P3 450 en P3 500
Huidige systemen zijn nu:
- Celly 400@500 op BE6
- Celly 600@900 op BE6-II
- P3 500@560 P2B-F
- Tbird 900@950 A7V
Ik doe bijna niets aan spelletjes, bouw me systemen alleen voor divx'en.
Na 't artikeltje van Tom Hardware's Guide heb ik die Tbird systeem gebouwd...en ik moet zeggen van al die systemen die ik heb gebouwd, die Tbird heeft me uiteindelijk veel geld gekost, misschien wel meer dan me Intel platforms.
Ik las over de problemen van Athlon platform, dus vanaf 't begin heb ik alles van redelijke goede merken genomen.
InWin Q500N + 3 additionele case fans +AOPEN 300 W PSU
Tbird 900 + Alpha 6035MFC + Arctic Silver Compound
Asus A7V rev. 1.02 bios 1005A
128 PC133 CAS3 IBM, 64 PC133 CAS3 Hyundai en 128 PC133 CAS2 Toshiba (Dena-Elec, als laatst bij gekocht om te troubleshooten)
Voor de rest V7700 Deluxe, SB Live!, 2940UW 2x SCSI 18,2 gb 10K HD, 2x Plextor SCSI CDRom en 104S DVD.
Na eindelijk zoveel tijd en moeite me W2K pro stabiel gekregen op 950, blijkt dat ie qua divx'en maar 2x zo snel is dan me P3 500@560!!!
Nu 't mooie...onlangs hebben ze voor 't progje FlaskMpeg waar ik mee werk 2 geoptimaliseerde versies uitgebracht; eentje voor Intel en andere voor AMD.
Toen ging Tbird van 3 naar 6.5 fps en me P3 500@560 van 1.5 naar 3 fps.
Heb net Celly 600 gekocht, draait nu op 900 en hij doet ook 6.5 fps!!!
Waarvoor doe ik 't nu vraag ik me af
De Tbird mag wel sneller zijn op clock basis, maar de wereld buiten draait voornamelijk op Intel platform. Alles is daarop afgestemd.
En als we 't over hardware hebben, dan zijn de chipsets voor Intel platform vele malen beter afgestemd dan voor AMD. Ze zijn al vele generaties verder dan VIA chipsets en daardoor hebben ze ook goede basis/ervaringen om nieuwe chipsets te kunnen ontwikkelen.
Daarbij moet je niet vergeten dat software en hardware met elkaar gerelateerd is, ik noem maar een voorbeeld; AGP4x is niet ondersteund in combinatie W2K met Via chipset. Er moet daarvoor een patch worden gemaakt. Joost mag 't weten wat er meer niet wordt ondersteund en waar ze nog geen oplossingen voor hebben, voor zoverre ze dat al ontdekt hebben.
Argumenten als AMD is makkelijker te overclocken, kan ik 2 dingen d'rop zeggen. FSB overklokken haalt meer performance uit je systeem dan meer MHz'tjes uit persen via multiplier. Tweede, wat heb je aan snellere CPU als qua software bijna alles op Intel platform is afgestemd?
Een andere argument dat 't goedkoper is weegt niet op tegen al die punten die ik hierboven heb opgenoemd. Je kan wel leuk naar de benchmark grafieken blijven kijken, maar je moet dat ding ook laten werken en ze moeten ook blijven werken!! Als ik midden in een proces zit, dan wil ik niet dat ie halverwege gaat hangen. Ook al gebeurt dat maar 1x in de week, dan vind ik dat nog te veel. Ik eis betrouwbaarheid voor zover dat mogelijk is van me systemen.
Intel platform heeft zich al bewezen, laat AMD met hun chipset dat ook maar doen. Zoals ik 't zie, zeker eerste jaar blijf ik op Intel platform. VP6 of CUSL2-C met P3 700E lijkt me wel wat.
Ondertussen blijf ik de ontwikkelingen van AMD volgen en misschien over een jaar overweeg ik weer om een AMD systeem te bouwen.