Ik vind hem eigenlijk niet zo.
Het is een leerboek, en daar is deze indeling niet zo geschikt voor. Het zal ten eerste een duur boek worden, gezien alle fullcolour drukken, maar dat vergeef ik je, want dat hebben schoolboeken wel meer tegenwoordig.
Magenta/Cyaan vind ik geen prettige kleur om te lezen. Als leerling zou ik gaan klagen, je krijgt hoofdpijn van het staren naar die witte lettertjes op zo'n fluoriserende achtergrond voor meer dan vijftien minuten! Het is zeker hip en past goed bij de Andy Warhol stijl, maar wat wil je met de rest van de pagina's?
Pagina's over Mondriaan zou ik bijvoorbeeld helemaal niet daar in vinden passen.
Je had - A. Warhol van mij achter de quote mogen weglaten, sterker nog, zet m niet zo 'tussen' de tekst met lijntjes, het lijkt nu meer op een samenvatting dan een pull-quote. Aanhalingstekens had m ook al veel goed gedaan.
De foto op de andere kant is an sich niet verkeerd, ik vind vooral hoe het kleurverloop naar grijs loopt en dan zo'n diepzwart paginablokje erop erg mooi. Leuk idee voor een andere keer. Echter, de zetspiegel is hier erg verschillend van die op de tekstuele pagina's. Bij de illustratie is de linkermarge 1,5 cm, bij de tekst wel 4,5. Verwarrend En de rechtermarge is op de rechter pagina wel relatief klein. Voor een onderschrift van een foto vind ik die linker tekst te groot, en waarom per sé blauw? Het is maar een onderschrift.
Het vlak wat je aan de illustratie toebedeeld hebt is groot, en ook duidelijk, maar heeft ook als nadeel dat er maar één illustratie op kan staan. Wil je er twee op kwijt, dan zul je die beide een onderschrift moeten geven, waar doe je dat?

In een ander geval zul je een schilderij (al dan niet met lijst) willen afbeelden, en je hebt maar bij het snijden van het boek erop te hopen dat er geen randen afvallen, of juist een detail wat er net wel op had gemoeten.
Je beperkt je zo erg in wat je van een kunstenaar kunt laten zien, stel van Mondriaan zijn vroege en zijn late werk, dan besteed je daar toch zeker al 3 bladzijden aan (schilderij 2x, tekst...)
Ook een onlogische, waarom komt de illustratie voor de tekst? Daarin zou ik je wel vrij laten, ala, leerlingen horen toch alles te lezen dus komen ze vanzelf wel bij de beschrijving, maar het is erg onduidelijk als je de pagina openslaat en begint te lezen van links naar rechts.
Ik snap wel dat je dit gekozen hebt, het moet er uit springen. 'If you had... just one shot... ' (vrij naar Eminem) ... je moet op die 2 pagina's gewoon de hele indruk van dat boek laten zien en dat is moeilijk. Maar probeer er wat meer eenheid in te krijgen, en het wat druk- en leesvriendelijker te krijgen
[
Voor 5% gewijzigd door
Dark Blue op 18-06-2004 14:50
]
heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs