leokennis schreef op 08 juni 2004 @ 17:30:
[...]
Dat auto-trace van Illustrator werkt niet helemaal goed volgens mij
Als ik een contrastrijk plaatje neem (koe in een gron weiland), en ik selecteer een witte vlek, dan krijg ik een soort dikke zwarte streep dwars door het plaatje heen, gevuld met wit. Default-settings...
Ok, omdat ik hier veeeel te vaak vragen over lees, hier mijn hulp voor alle lieve kleine kindertjes! Ik heb dit deels al een keer in een ander specifiek topic gezet, maar niet iedereen leest dat, vandaar.
De standaard trace in Illy is nogal brak, je kunt er enkel duidelijke lijnen mee overnemen uit je plaatje, en daar is alles mee gezegd. Niet het noemen waard. Dan heeft Adobe natuurlijk een fijn pakketje wat het wel kan (Streamline), maar ik vind het niet echt een lekker programma om mee te werken. Ik wil gewoon lekker met de instellingen kunnen kloten (want dat blijft tracen) en dan zien hoe het eruitziet.
CorelTrace heb ik ook wel gebruikt, maar dat was lang geleden voor mij.
In elk geval zal ik de eerste zijn die gratis alternatieven toejuicht, en een tijd terug vond ik een gratis trace programmaatje waar ik helemaal verliefd op ben geworden.
Het gaat om een combinatie van 3 (of eigenlijk 4, als je Java meetelt) programma's:
Al deze programma's zijn opensource projecten op SourceForge, de linkjes sturen je naar de betreffende pagina's. Ik heb jullie wat moeite bespaard en de huidige versies allemaal samen in 1 rar gedaan, het enige dat je hiermee hoeft te doen is uitpakken in je program files dir (of ergens anders). "Installeren" hoeft dus niet.
>>
http://www.student.io.tudelft.nl/io1144677/trace.rar
er zit al een directory Trace in de rar waar alle andere programma's onder staan, dus je hoeft echt alleen maar naar je programma directory te unrarren, anders krijg je van die domme dubbele dirs
Als je Java nog niet hebt geinstalleerd (je kunt dit controleren in je control panel bij Add/Remove hardware (of Software), moet je dit nu eerst doen:
http://java.sun.com/j2se/1.4.2/download.html
daar kies je "J2SE v 1.4.2_04 JRE" (dus niet SDK, die is veel groter)
als je die (voor windows) gedownload hebt zou het in principe moeten werken.
Je kunt het programma dan opstarten door naar de directory te gaan waar je trace.rar hebt uitgepakt, dan de subdirectory "delineate" en dan op delineate.bat te dubbelklikken. Daar kun je uiteraard ook een snelkoppeling naar maken.
Werkt dit nog niet, dan moet je datzelfde bestand rechtermuisknop > edit doen. Daar moet je dan op de 2e regel het eerste gedeelte (het stuk voor "bin") in de directory van je java installatie veranderen. let er dan wel op dat je geen directorynamen met spaties gebruikt, in dat geval moet je het DOS-equivalent gebruiken (in het geval van "Program Files" dus "progra~1".
Als hij is opgestart en je hebt je plaatje geselecteerd (bij of het autotrace tabje, ofwel potrace tabje), kun je op run drukken. Hij zal voor beide programma's 1 keer vragen waar je die hebt neergezet. Gewoon even bladeren en autotrace.exe/potrace.exe aanklikken (uiteraard afhankelijk van in welk tabje je zit)
Verder kunnen er met de standaard instellingen in echte foto's vrij snel gaten vallen, maar je zult met wat tweaken best mooie resultaten krijgen. Despeckle en error treshhold hebben daar de meeste invloed op. Error treshold kun je bij foto's lekker strak zetten: 0,1, en despeckle level op z'n hoogst in dat geval. De despeckle treshhold moet je een beetje mee schuiven (en dan wel telkens op run drukken, realtime zou het iets te veel vragen van je computer). Als je je muis boven de regelschuifjes houdt kun je voor veel dingen zien wat het doet, kijk daar ook gewoon even naar.
Zwart-wit dingen, of dingen met veel contrast kun je meestal gewoon het beste in potrace doen, die geeft voor strips bijv. heerlijke resultaten. Foto's komen het beste uit Autotrace (uiteraard; kleur), maar potrace geeft soms ook mooie zwart-wit effecten. Autotrace heeft de functie 'centerline' voor als je echt een strakke lijnen tekening hebt (stel je wilt een wireframe of een bouwtekening tracen). Die functie levert dus lijnen ipv compound vlakken.
Ik weet het, een heel verhaal, maar geloof me, het is het absoluut waard! Uiteindelijk is het allemaal niet zo veel werk, ik heb het hier gewoon uitgebreid behandeld. Toen ik het voor het eerst ging installeren had ik namelijk wat problemen, omdat de instructies uit de readme van Delineate niet helemaal klopten.
happy tracing