[EL/CM] Aarden van case noodzakelijk? > JA!

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 3.557 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112308

Topicstarter
Ik ben van plan een case te bouwen en daarbij zat ik te denken aan materialen als plexiglas, hout en plastic. Als ik echter bij mijn huidige case naar binnen kijk, dan valt het meteen op dat alles geaard is. Moederbord zit met koperen/metalen schroefjes aan kast, hd zit aan kast, pci-slot heeft metalen achterkant aan kast, voeding aan kast etc etc. Bovendien zijn de zijplaten van de kast altijd van plastic of gelakt metaal.

Wat zijn nu mijn vragen:
- is de kast van metaal om de hardware te aarden of gewoon voor de stevigheid?
- is het minder goed voor de hardware (gezien de werking) als deze niet wordt geaard (aangezien ik een case van plastic/hout wil maken)?
- loopt de pc duidelijk beter als deze op een geaard stopcontact is aangesloten?

Dit topic zal deels in het verkeerde forum geplaatst zijn, maar ik denk dat het hier toch het beste kan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko_
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-04 10:45

Remko_

[IRF]

Ja aarden is belangrijk je kan anders
vage foutmeldingen krijgen geheugen fouten etc
maar volgensmij word pc ook geaard door atx stekker van de voeding
Dus denk dat dat wel goed gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarzan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-04 16:53
Handige link met veel info over aarden, lees dat maar eens door :)
http://www.radionics.demon.nl/pc_aarden/aarding.html

..:: ::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maar wat nu als je geen geaard stopcontact hebt (zoals ik dus). Is het dan wel verstandig om een volledige case van plexiglas te hebben? Je ziet ze de laatste tijd steeds vaker verschijnen in de winkel en het lijkt me toch niet dat je daarvoor per se een geaard stopcontact moet hebben om die pc te gebruiken :? Of moet ik hieruit concluderen dat pc's met een plexiglas behuizing het bijzonder slecht doen?

Overigens is de GND van de voeding wel iets anders dan de aarde (dus de ground van de ATX-stekker is niet de behuizing).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Labman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-04-2024
Elke pc moet geaard zijn, of hij nou van plexiglas is of niet! Check vooral de link van
Douwe Jan.. :P

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Douwe Jan schreef op 06 juni 2004 @ 20:54:
En wat lees ik daar:
"Door de opbouw van dit filter staat op de kast en alle daarmee verbonden metalen delen de helft van de netspanning indien de veiligheidsaarde niet is aangesloten."

Mijn pc is dus niet geaard aangesloten op het stopcontact. Waarom kan ik dan gewoon de kast aanraken en bovendien: de hardware zit aan de kast en daar staat dus 115V op? Dit vraagt om nadere uitleg :)

edit:
en die dingen van plexiglas die in de winkel worden verkocht, daarvan is dus alleen de voeding geaard en dan valt hij dus onder een andere veiligheidsnorm of zijn die kasten helemaal niet veilig?

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 112308 op 06-06-2004 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-04 11:39

Jack

MHz Matters

Aarden is wel veiliger, maar niet per se noodzakelijk.

Er worden ook cases van plexiglas verkocht in de winkels,
en die kan je ook niet aarden.
En ze zijn wel veilig, want anders mochten ze niet verkocht worden lijkt me ;)

Dus doorbranden van je pc zal zo'n vaart niet lopen :)

[ Voor 19% gewijzigd door Jack op 06-06-2004 21:04 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114094

Als je statisch geladen bent, en je raakt je kast aan dan krijg alles een stroom stootje, ziedaar waarom alles geaard is. En waarom je de kast wel kan aanraken als ie niet ge-aard is? omdat je 12 volt niet kunt voelen :)
Als ik mij zelf aard met mijn anti-statisch (??) bandje, en ik raak mijn kast aan, dan voel ik een flinke stroomstoot door mijn pols! Dus hij staat wel degelijk onder spanning, maar de aarde zou hem 'ontspannen' moeten houden, wat mij beter lijkt dan gespannen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 114094 schreef op 06 juni 2004 @ 21:09:
En waarom je de kast wel kan aanraken als ie niet ge-aard is? omdat je 12 volt niet kunt voelen :)
Als je op onderstaande link klikt, dan kun je dus lezen dat er 115V op je kast staat.
Douwe Jan schreef op 06 juni 2004 @ 20:54:
En waarom kan ik mijn kast dan aanraken en staat alle hardware die erop zit aangesloten 115V? Ik snap het niet, misschien dat iemand mij dit kan uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-03 02:46
Jack schreef op 06 juni 2004 @ 21:03:
waarom zou je een plexiglas kast niet kunnen aarden? In zo'n kasten zitten metalen plaatjes/draadjes die de onderdelen waarvan het belangrijk is dat ze op dezelfde aarde zitten, verbinden (bijv aan de slotplaatjes van pci-kaarten, onder het mobo, naar de voeding toe...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
The_Stickie schreef op 06 juni 2004 @ 21:13:
[...]

waarom zou je een plexiglas kast niet kunnen aarden? In zo'n kasten zitten metalen plaatjes/draadjes die de onderdelen waarvan het belangrijk is dat ze op dezelfde aarde zitten, verbinden (bijv aan de slotplaatjes van pci-kaarten, onder het mobo, naar de voeding toe...)
Maar aan die paar draadjes kan hij toch niet zoveel lading kwijt of heeft het daar niets mee te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57498

Onzin verhaal. 115V is wel degelijk gevaarlijk voor mensen. En er staat echt geen 115V op je kast, anders had je dat heus wel gemerkt :D 30V merk je al aardig, laat staan helft van de netspanning. dit is dus typisch zo'n voorbeeld van onzin. Er staat wel 115V over je kast op het moment dat je kortsluiting veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-04 17:52
Anoniem: 112308 schreef op 06 juni 2004 @ 21:14:
[...]

Maar aan die paar draadjes kan hij toch niet zoveel lading kwijt of heeft het daar niets mee te maken?
Met die draadjes kan hij meer dan zat die lading kwijt.

Of je een alu of een plexi case hebt maakt verder totaal niet uit. Gebruik gewoon randaarde op je PC. Alle andere onderdelen worden via je voeding geaard. Heb ik zelf nog nooit problemen mee gehad.

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Er staat 115V op zijn voeding omdat dat de rode schakkelaar is om zn voltage aantepassen aan de netspanning ( 115 v = engeland ) , zoals ie nu staat is het dus 230 schakel em om en je voeding sterft ;)
Ewald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-04 15:59

FlyEragon

Alien Monkeys

Dit soort topics over wel of niet aarden zijn erg vaak langsgeweest,
gewoon aarden die handel, logisch toch anders zou je 230V voedingskabel niet geaard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuclear waste
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

Anoniem: 57498 schreef op 06 juni 2004 @ 21:32:
Onzin verhaal. 115V is wel degelijk gevaarlijk voor mensen. En er staat echt geen 115V op je kast, anders had je dat heus wel gemerkt :D 30V merk je al aardig, laat staan helft van de netspanning. dit is dus typisch zo'n voorbeeld van onzin. Er staat wel 115V over je kast op het moment dat je kortsluiting veroorzaakt.
Even vertalen: als je PC niet geaard is en je raakt je pc EN de aarding * nuclear waste aan dan 'gaat' er 115V door je * nuclear waste 2 . Gouden tip : aard altijd je PC, als je hem niet aard zal alles werken maar doe nu gewoon en aard dat ding.
* nuclear waste of verwarming, waterleiding, gasleiding
* nuclear waste 2 voor de kenners?is dat nu AC of DC ?
reactie @ MISTERJONGE Ik weet ook wel dat je je verwarming niet moet gerbuiken als aarding maar als je aan je kast + aarding komt voel je een schok dat is alles wat ik zeg, ik zeg niets over HOE je de aarding zou moeten doen.

[ Voor 17% gewijzigd door nuclear waste op 07-06-2004 18:56 ]

</onzin>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:31

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Het aarden van een metalen kast heeft 2 redenen.
1) bij eventuele fouten aan de 220 kant zal de kast niet onder spanning staan en kan de aardlek eruit slaan.
2) het houdt ook stoorsignalen van de PC binnen de kast.

Bij een niet-geleidende kast is punt 1 opgelost, punt 2 kan een probleem worden.....

Indien je een geaard stopcontact hebt zal iig de gehele massa van je systeem geaard zijn en kan dat al vreemde dingen voorkomen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110497

nuclear waste schreef op 06 juni 2004 @ 21:41:
[...]

Even vertalen: als je PC niet geaard is en je raakt je pc EN de aarding * Anoniem: 110497 aan dan 'gaat' er 115V door je * Anoniem: 110497 2 . Gouden tip : aard altijd je PC, als je hem niet aard zal alles werken maar doe nu gewoon en aard dat ding.
* Anoniem: 110497 of verwarming, waterleiding, gasleiding
* Anoniem: 110497 2 voor de kenners?is dat nu AC of DC ?
NIET via de verwarming etc. lees de pagina die Douwe Jan gaf (de link dan he) maar es goed door. staat precies beschreven waarom.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Aarding:
Anoniem: 57498 schreef op 06 juni 2004 @ 21:32:
Jouw opmerking klopt niet: er staat wel degelijk 115V AC op een ongeaarde kast. Vanwege de lage stroom voel je daar weinig van, maar er zijn mensen die daar niet tegen kunnen (net als veel gevoelige apparatuur). Aarden van een PC is verplicht. Doe je dat niet, dan zijn de gevolgen voor jezelf inclusief alle kosten - geen verzekering die dekking geeft van installaties die niet voldoen aan de (veiligheids/installatie)voorschriften!

Om niet in een eindeloze discussie te verzanden over het nut/noodzaak van aarding bij PC's (NEN3544 klasse1 apparaten, waarbij aarding verplicht is) en allerlei (soms gevaarlijke) creatieve "oplossingen" voor aarding worden aangedragen raad ik iedereen aan om Goed verhaal over aarding van je pc (alternatieve URL's: 1, 2, 3) aandachtig te lezen. Een PC heeft een geaarde stekkeraansluiting en neem maar aan dat elk apparaat wat door de fabrikant uitgevoerd is met geaarde stekkers hetzij aarding noodzakelijk (ivm veiligheid of werking) is danwel beter functioneerd met aarding.
Aarden aan (water/gas)leidingen is niet toegestaan!

Bij de lokale bouwhandel hebben ze alle benodigde materialen inclusief kluswijzers/folders over hoe je dat zou moeten uitvoeren.

[ Voor 78% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 06-06-2004 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-04 18:34

Nvidiot

notepad!

Ik vraag me altijd af als het aarden van dit soort apparatuur zo belangrijk is, waarom zitten er dan vrijwel NERGENS geaarde stopcontacten? Als je geluk hebt zitten er 2 in de keuken en 1 in de berging ofzo :(

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als aarding dan zo belangrijk is, wat ik al dacht, dan vind ik wel dat daar bij de aanschaf van pc's ten eerste door veel mensen volgensmij niet op wordt gelet en ten tweede wordt dit ook niet echt duidelijk gemaakt in handleidingen etc van computers. Ook bij de aanschaf van een case of voeding ben ik dit niet echt duidelijk tegengekomen, terwijl het zoals nu blijkt toch wel heel belangrijk is. Al is het alleen al om de veiligheid, maar ook ivm de verzekering en de werking van de computer.
Anoniem: 44568 schreef op 06 juni 2004 @ 21:59:
[...]

Jouw opmerking klopt niet: er staat wel degelijk 115V op een ongeaarde kast. Vanwege de lage stroom voel je daar weinig van, maar er zijn mensen die daar niet teen kunnen (net als veel gevoelige apparatuur).
Op zo'n antwoord zat ik te wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmund
  • Niet online
Als je een pc van plexiglas maakt heb je toch ook meer last van invloeden van buitenaf. Zoals dat de pc vast kan lopen als je gsm afgaat die vlakbij de systeemkast ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 106792

"Onzin verhaal. 115V is wel degelijk gevaarlijk voor mensen. En er staat echt geen 115V op je kast, anders had je dat heus wel gemerkt 30V merk je al aardig, laat staan helft van de netspanning. dit is dus typisch zo'n voorbeeld van onzin. Er staat wel 115V over je kast op het moment dat je kortsluiting veroorzaakt."
Het voltage is niet gevaarlijk voor mensen, de stroomsterkte is wat gevaarlijk is voor ons. 9000 volt bijv. is geen probleem voor ons. Maar een paar ampèra daarentegen is al erg vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Afscherming:
De 2e functie van een metalen behuizing is EMI afscherming. Een plexiglazen kast biedt dan ook geen enkele EMI afscherming en een dergelijke PC is gevoeliger voor het ontvangen van stoorsignalen én is zelf een grote bron van uitzendende straling. Zo is op veel radio's je PC te ontvangen en slaan sommige PC's op tilt door een inschakelende magnetron of GSM burst. Omdat plexiglazen cases nooit kunnen voldoen aan de normering zul je ook geen complete PC kant-en-klaar kunnen kopen in een plexibehuizing mét keurmerk. Losse kasten kun je natuurlijk wel kopen, maar die hoeven dan ook niet aan keurmerken te voldoen én is het gebruik ervan de eigen verantwoording van de koper.

Wat betreft aarding met plexi/houten cases voldoet het als de PC op een geaard stopcontact wordt aangesloten. De onderlinge doorverbinding van aarde vindt namelijk plaats via de vele GND draden van de voeding (zwarte draad van de molex) - de diverse grounds in floppy/ATA kabels, de gnd pinnen/draden van USB/PS2/keyboard etc (zie oa: http://www.hardwarebook.net/). Kortom: zolang het 'eindpunt' de eurostekker van de voeding maar aangesloten wordt op een geaarde wandcontactdoos is er qua aarding geen vuiltje aan de lucht.

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 06-06-2004 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
In principe moeten apparaten die geen geleidende behuizing hebben niet geaard worden. Een laptop is toch ook niet geaard bijvoorbeeld. Dat is omdat de behuizing plastic is en het dan niet verplicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmund
  • Niet online
aarden is toch voor je eigen veiligheid. Apperatuur gaat er ook toch niet van kapot als hij niet geaard is?

[ Voor 5% gewijzigd door Edmund op 06-06-2004 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een laptop is toch ook niet geaard bijvoorbeeld. Dat is omdat de behuizing plastic is en het dan niet verplicht is.
Een laptop heeft ook een totaal andere voeding, waardoor deze voldoet aan de 'dubbel geisoleerd' normering ;)
aarden is toch voor je eigen veiligheid. Apperatuur gaat er ook toch niet van kapot als hij niet geaard is?
Aarden doe je voor jouw - en ieder ander die ooit werkzaamheden in jouw woning verricht - veiligheid én om te voldoen aan de normering. Niet aarden zorgt voor onveilige situaties, zorgt voor grotere fouten in digitale communicatie en verlaagt de levensduur. Bovendien is apparatuur niet langer plug-and-play (denk bijv. aan PS2/USB/FireWire/audio/VGA/DVI etc) en doe je dat wel kan deze kapot gaan door de ontladingen.

[ Voor 112% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 06-06-2004 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Anoniem: 112308 schreef op 06 juni 2004 @ 21:12:
[...]

Als je op onderstaande link klikt, dan kun je dus lezen dat er 115V op je kast staat.

[...]

En waarom kan ik mijn kast dan aanraken en staat alle hardware die erop zit aangesloten 115V? Ik snap het niet, misschien dat iemand mij dit kan uitleggen.
Edit: Sorry beste mensen, het blaatverhaal is weggesloopt.
Er klopte zo hier en daar geen reet van m'n verhaal. Zie ook hier en de reacties hieronder.

Waarom toch aarden?
Stel er gaat iets defect in je computer, waardoor er plotseling een directe verbinding (kortsluiting) is tussen het stopcontact en de buitenkant van de kast. Wanneer jij je computer niet geaard hebt, dan zal de energie uit het stopcontact graag via de korste en makkelijkste weg (dat ben jij dus in geval van aanraken van de kast!) naar de aarde terug stromen. Deze situatie kan gevaarlijk zijn.
Wanneer je wel je computer aardt, dan zal in geval van een kortsluiting er direct energie wel vloeien vanuit het stopcontact, naar het geaarde punt. Dit levert een piekstroom op en de aardlekschakelaar in de meterkast zal er uit vliegen. Dit is de reden waarom zo'n beetje alles in je huis geaard is. Vooral bij wasmachines en andere keukenapparatuur is dit het geval, omdat hier het gevaar op kortsluiting (water!) groter is.

[ Voor 83% gewijzigd door dr snuggles op 07-06-2004 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Als je een computerkast niet aard dan staat er 110 volt op. Dit kan een hele tijd goed gaan, maar je kunt er ook de boel mee slopen, bijvoorbeeld bij het aansluiten van nieuwe hardware of randapparatuur. Ook is het een erg onprettig gevoel als je zelf als aarde gaat fungeren, bijvoorbeeld als je met de ene hand aan de kast zit terwijl je met je andere hand op de verwarming leunt.

Aarden dus.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wwillem schreef op 06 juni 2004 @ 22:23:
[...]
Ik kan je in ieder geval alvast vertellen dat de conclusie in de link niet klopt.
Zet eens een multimeter met 1 meetpool op een ongeaarde PC behuizing en met de andere meetpool op een aardingspunt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
Anoniem: 44568 schreef op 06 juni 2004 @ 22:28:
[...]
Zet eens een multimeter met 1 meetpool op een ongeaarde PC behuizing en met de andere meetpool op een aardingspunt. ;)
Speciaal net voor je nagemeten en er staat NUL volt op. Deze was geaard met de cai kabel en ik heb de aarde eruit getrokken. Het is ook niet meer dan logisch ;).

edit: ook op de pc zonder aarde staat er netjes 0 volt, zowel AC als DC. Dus nu nooit meer vertellen dat er 115 volt op staat, want dit is compleet onlogisch. Koop anders zelf een multimeter voor € 3,50.

Let er trouwens wel op dat het aardpotentiaal van een caikabel kan varieren. Dus als je zo geaard hebt kan je rustig 27 volt DC (gelijkstroom) meten.

[ Voor 59% gewijzigd door dr snuggles op 06-06-2004 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko_
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-04 10:45

Remko_

[IRF]

amour021 schreef op 06 juni 2004 @ 22:16:
In principe moeten apparaten die geen geleidende behuizing hebben niet geaard worden. Een laptop is toch ook niet geaard bijvoorbeeld. Dat is omdat de behuizing plastic is en het dan niet verplicht is.
Maar een laptop is gelijkstroom en in feite draait de laptop zelf op een accu
alleen de adapter voor het opladen heeft zelf een aardring en mag zelfs niet eens
geaard worden net als boormachine enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wwillem schreef op 06 juni 2004 @ 22:33:
[...]

Speciaal net voor je nagemeten en er staat NUL volt op.

Deze was geaard met de cai kabel en ik heb de aarde eruit getrokken. Het is ook niet meer dan logisch ;).

edit: ook op de pc zonder aarde staat er netjes 0 volt, zowel AC als DC. Dus nu nooit meer vertellen dat er 115 volt op staat, want dit is compleet onlogisch. Koop anders zelf een multimeter voor € 3,50.
Dan klopt jouw meting of opstelling niet, want er staat wel degelijk 115V op een PC behuizing die ongeaard is. Je zou de eerste zijn in Nederland die dat niet heeft (En voor de duidelijkheid: gemeten met € 5,- grabbelbak multimeter, een Dynatek 9020 en de menselijke hand ;) )

search: spanning case / search: stroom case / search: lekspanning aarding

[ Voor 55% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 06-06-2004 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
Anoniem: 44568 schreef op 06 juni 2004 @ 22:39:
[...]
Dan klopt jouw meting of opstelling niet, want er staat wel degelijk 115V op een PC behuizing die ongeaard is. Je zou de eerste zijn in Nederland die dat niet heeft (En voor de duidelijkheid: gemeten met € 5,- grabbelbak multimeter, een Dynatek 9020 en de menselijke hand ;) )

search: spanning case / search: stroom case / search: lekspanning aarding
Ik heb uiteraard op de juiste manier gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wwillem: In dat geval kan het zo zijn dat je PC via andere wijze nog steeds geaard is (monitorstekkers etc) of dat je aardingspunt niet correct geaard is. Neem anders een losse PSU en zet die in een meetopstelling.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/34140/full.gif

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 06-06-2004 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:24

Cheezus

Luiaard

[message=20919387,noline]wwillem schreef op 06 juni 2004 @ 22:23:

Ik kan je in ieder geval alvast vertellen dat de conclusie in de link niet klopt.

1) +/-325 Volt
2) Aarde = 0 Volt
3) -/+325 Volt
Dus er staat 650 volt tussen (-325 en +325)? .. dus niet.

Bovendien, ga eens met een spanningzoeker in je stopcontact pulken.. als 1 en 3 gelijk zijn waarom doet de spanningszoeker het dan alleen op de fase draad en niet op de nuldraad? (en waarom denk je dat de nuldraad zo heet? ;))

Ten tweede staat er volgens het schema een verbinding met de kast en de aarde van het stopcontact als je aardt. Als je NIET aardt (ja das met dt), staat er op de kast het het gemiddelde van +325 en -325. Je raadt het al, dit is 0 V.
Neem nou maar aan dat het wel 110-115 volt is, ik heb het ook vooral met m'n hand nagemeten :P

Conclusie
Met deze twee ijzersterke argumenten hebben we dus aangetoond dat het hele verhaal over de 115 Volt spanning op je kast zonder aarding bullshit is. MAAR, dit wil dus niet zeggen dat het aarden van je pc overbodig is.
Mijn conclusie is dat je deze conclusie wel veranderd als je een echte elektrotechnicus bent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40595

waarom werkt mijn pc die zonder kast draait, dan gewoon erg goed.
zelf's mijn mobiel geeft geen storing op de pc en andersom
alles ligt gewoon los op mijn bureau.
de voeding is wel geaard op stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
wwillem schreef op 06 juni 2004 @ 22:44:
[...]

Ik heb uiteraard op de juiste manier gemeten.
Gezien dat het algemeen geaccepteerd is dat er wel degelijk 115 volt over je kast staat, mag je aannemen dat indien dit bij jou niet het geval zou zijn, er sprake van een meetfout of fout in de meetapparatuur zit.
[...]Ten eerste heet de energie die uit het stopcontact komt met een reden wisselspanning. 100 (50x2) keer per seconde verwisselt het potentiaal op aansluiting 1) en 3
Als aankomend electrotechnicus zou je moeten weten dat de polariteit op de fasedraad 50 maal per seconde veranderd.

[ Voor 37% gewijzigd door sdomburg op 06-06-2004 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40595 schreef op 06 juni 2004 @ 22:56:
waarom werkt mijn pc die zonder kast draait, dan gewoon erg goed.
zelf's mijn mobiel geeft geen storing op de pc en andersom
alles ligt gewoon los op mijn bureau.
de voeding is wel geaard op stopcontact.
Omdat je erg mazzel hebt, omdat de PC terugvalt op foutcorrectie, omdat je genoegen neemt met hogere foutpercentages/lager overclock en omdat je wellicht geen geluidskaart/speakers hebt aangesloten en we nog geen 5 jaar verder zijn om te kijken hoe het silicium zich houdt? ;)

Even ter voorbeeld: ik kan op mijn speakers een GSM ontvangen op 15 meter afstand, mijn PS/2 muis met draad kan ik op 25 meter ontvangen op de radio en ik krijg geheugenerrors met memtest als ik mijn GSM een networkscan laat doen ;(
Doe ik de kap er weer op, dan is het grootste probleem verholpen, alleen de muis stoort dan nog - maar met een ferrietkern en een stukje zinkfolie is dat ook weer weg :)

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 06-06-2004 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-04 21:28
[...]

Fout plaatje

[afbeelding]
Zoals je ziet staan links van het plaatje drie aansluitpunten:
1) Wisselspanning
2) Aarde
3) 0

Als aankomend elektrotechnicus vind ik dit zeer dubieus.
Dan zal een electrotechnicus die alweer een tijdje z'n diploma heeft een poging doen het eea te verduidelijken ;)
Ten eerste heet de energie die uit het stopcontact komt met een reden wisselspanning. 100 (50x2) keer per seconde verwisselt het potentiaal op aansluiting 1) en 3). Deze is dus de ene keer +325 V en de andere keer -325 V ten opzichte van de aarde aansluiting. Nu denk je misschien, 230 is niet 325. Dat klopt, maar een wisselspanning van 325 Volt komt overeen met een gelijkspanning van 230 volt. Oftewel:
1) +/-325 Volt
2) Aarde = 0 Volt
3) -/+325 Volt
Foute aanname nr 1 : De aarde zweeft niet tussen fase en nul maar is in het onderspannings station verbonden met de nul (sterpunt van de trafo ).

Zoals jij de spanning uit beschrijft zou er 650V dc tussen fase en nul staan op de top van de amplitude ... not so ... slechts 235V

de spanning tussen fase en nul wordt netjes door die condensatortjes in twee gedeeld, dat is dus ongeveer 160 V ( effectief 115V )

En die midden aftakking van het netfilter hangt idd gewoon aan je kast, dus dat prikt wel :)
Ten tweede staat er volgens het schema een verbinding met de kast en de aarde van het stopcontact als je aardt. Als je NIET aardt (ja das met dt), staat er op de kast het het gemiddelde van +325 en -325. Je raadt het al, dit is 0 V.
Njet, dan staat er de inkomende netspanning /2 op je kast (de 115V van boven)
Conclusie
Met deze twee ijzersterke argumenten hebben we dus aangetoond dat het hele verhaal over de 115 Volt spanning op je kast zonder aarding bullshit is. MAAR, dit wil dus niet zeggen dat het aarden van je pc overbodig is.
Hiermee voldoende ontkracht hoop ik :)
Waarom toch aarden?
Stel er gaat iets defect in je computer, waardoor er plotseling een directe verbinding (kortsluiting) is tussen het stopcontact en de buitenkant van de kast. Wanneer jij je computer niet geaard hebt, dan zal de energie uit het stopcontact graag via de korste en makkelijkste weg (dat ben jij dus in geval van aanraken van de kast!) naar de aarde terug stromen. Deze situatie kan gevaarlijk zijn.
Wanneer je wel je computer aardt, dan zal in geval van een kortsluiting er direct energie wel vloeien vanuit het stopcontact, naar het geaarde punt. Dit levert een piekstroom op en de aardlekschakelaar in de meterkast zal er uit vliegen (dit gebeurt boven de 16 ampère). Dit is de reden waarom zo'n beetje alles in je huis geaard is. Vooral bij wasmachines en andere keukenapparatuur is dit het geval, omdat hier het gevaar op kortsluiting (water!) groter is.
Dat is inderdaad ongeveer de reden dat alle elektrische apparaten geaard zijn.

Dat schematje is overigens 100% correct

Hier het zelfde schema OP een net filter
Afbeeldingslocatie: http://www.powerlabs.org/images/mainfilter.jpg
Op de wat grotere netfilters staat zelfs dat je ze absoluut niet ongeaard mag gebruiken ivm de grote lekstroom naar aarde.
Filtering.
Filters enable signals to pass at some frequencies while reflecting or absorbing others. Filters generally need to block both differential mode and common mode noise. The latter can be a problem for mains filters as the limits on earth leakage currents are much lower for medical equipment than other for other products [20]. The current passing through a capacitor is given by
I=2Ï€fCV
which for a typical 4.7nF Y-capacitor at 230V and 50Hz gives 0.34mA. For most equipment the maximum earth leakage is 0.5mA, but for medical equipment it is 0.1mA. Special mains filters are available for medical applications; they have larger common mode chokes instead of the Y-capacitors to earth.
Afbeeldingslocatie: http://www.yorkemc.co.uk/info/technical/papers/emv99/fig3.png

[ Voor 3% gewijzigd door Sine op 07-06-2004 08:44 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

De NUL-draad zou op gelijk niveau moeten staan als de aarde, daarom krijg je bij het aanraken van de FASE de schok, als dit niet zo was gedaan kon je ook de FASE zonder schok (mits nergens een lek) aanraken.

Er is hier nog niets opgemerkt over de afwijkende waardes van de condensatoren....
Door die afwijking kan je bv. 150v op je kast hebben wat wel degelijk voelbaar is en als je de stekker omdraait is dat 80v en dus niet of minder voelbaar.

Als je geen gebruik maakt van een geaard stopcontact creëer je zwevende aardes (door die afwijkende condensatoren en kan dat een flinke knal geven als je bv. een printer aansluit die ook een zwevende aarde kent. Stel dat dat het verschil 70 volt is en je gaat na het prikken van de spanning de printerkabel prikken, dan moet er even 70v verschil weggetrokken worden en als dat over je 5v logica gaat omdat een datapennetje eerder contact maakt dan een aarde-pennetje geeft dat een flinke krater in je I/O chip.

* memphis heeft al genoeg printer- en comm-buffers vervangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadro!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-04 11:32
@ die EmI storing: Kun je dat ook verhelpen door aluminium folie aan de binnenkant te plakken ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Johnnyburn schreef op 07 juni 2004 @ 07:39:
@ die EmI storing: Kun je dat ook verhelpen door aluminium folie aan de binnenkant te plakken ofzo?
Dat zal wel wat helpen maar het is toch geen gezicht als je een plexikast hebt hé :+

Voor een houten kast zal het wel wat doen ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nu ben ik ondertussen tot de conclusie gekomen dat het heel belangrijk is je pc te aarden. Nu is alleen nog mijn vraag hoe ik het het beste kan aanpakken wil ik een case maken volledig van plexi/plastic. Moet ik hierbij echt alle schroefgaten van het mobo aarden etc? En hoe dik moeten de draden zijn voor de aarding. En het belangrijkste: waar moeten al deze draden naar toe (vastmaken aan de kap van de voeding gaat goed?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Moet ik hierbij echt alle schroefgaten van het mobo aarden etc? En hoe dik moeten de draden zijn voor de aarding. En het belangrijkste: waar moeten al deze draden naar toe (vastmaken aan de kap van de voeding gaat goed?).
Nee, in principe is het mobo is geaard via de GND draden van je ATX-molex. Mocht je toch als extra een aardedraad willen aanleggen vanaf een metalen standvoetje naar je voedingsbehuizing dan kun je volstaan met 1 draadje (zeg zo dik als een GND draadje van een frontpaneel-ledje - tenslotte gaat hier geen hoge stroom doorlopen). Hetzelfde zou je kunnen doen met je HDD etc. Sommige ATA kabels hebben zelfs hiervoor een speciaal aardedraadje met schroefoogje (Coolermaster UTC-A24A bijv..)

Voor wat trefwoorden voor EMI afschermingproducten: http://www.kellysearch.nl/gb-company-81088256.html

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 07-06-2004 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 44568 schreef op 07 juni 2004 @ 10:11:
[...]
Nee, het mobo is geaard via de GND draden van je ATX-molex. Mocht je toch als extra een aardedraad willen aanleggen vanaf een metalen standvoetje naar je voedingsbehuizing dan kun je volstaan met 1 draadje (zeg zo dik als een GND draadje van een frontpaneel-ledje - tenslotte gaat hier geen hoge stroom doorlopen).
Maar hij is toch geaard als er een keer kortsluiting ontstaat, of als er hoge pieken uit de voeding komen? In zo'n geval loopt er wel een grote stroom door de aardedraden, die wel makkelijk via een metalen kast zijn weg te krijgen maar niet via een dun draadje. Dus naar mijn idee moet ik wel wat dikker draad gebruiken dan het standaard GND-draadje van de ATX-connector. En waar moeten al die draadjes heen? Ik ben het toch wel van plan te gaan aarden ivm de hogere performance die ik eruit wil halen :)

edit:
oh, ik zie al hoe ik het moet aansluiten, nu nog de dikte van dat draad :)

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 112308 op 07-06-2004 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Laatst online: 22-04 02:56
Jack schreef op 06 juni 2004 @ 21:03:
Aarden is wel veiliger, maar niet per se noodzakelijk.

En ze zijn wel veilig, want anders mochten ze niet verkocht worden lijkt me ;)
Ze mogen officieel niet verkocht worden (voor zover ik eens in de catalogus van een grote Nederlandse dealer heb zien staan).
Niet de aarding maar de afscherming leek het probleem te zijn.

Maar aarding maakt geen bal uit is mijn persoonlijk ervaring.
Ik werk al 7 jaar met allerlei computers op ongeaarde stopcontacten en ondervind nooit problemen.
Ook staat mijn PC niet onder stroom.... :)

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Johnnyburn schreef op 07 juni 2004 @ 07:39:
idd voor het zicht niet erg aantrekkelijk.

Misschien wel een idee om iets van een gaas te gebruiken, dat kan ook al veel tegen houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banzi
  • Laatst online: 08-04 14:29
Wanneer jij je computer niet geaard hebt, dan zal de energie uit het stopcontact graag via de korste en makkelijkste weg (dat ben jij dus in geval van aanraken van de kast!) naar de aarde terug stromen. Deze situatie kan gevaarlijk zijn.
Wanneer je wel je computer aardt, dan zal in geval van een kortsluiting er direct energie wel vloeien vanuit het stopcontact, naar het geaarde punt. Dit levert een piekstroom op en de aardlekschakelaar in de meterkast zal er uit vliegen (dit gebeurt boven de 16 ampère). Dit is de reden waarom zo'n beetje alles in je huis geaard is. Vooral bij wasmachines en andere keukenapparatuur is dit het geval, omdat hier het gevaar op kortsluiting (water!) groter is.
Ben jij niet een beetje in de war met zekeringen? Alles in jouw huis MOET een zekering hebben (wat idd meestal 16A is).

Ga jij maar eens in de meterkast kijken. Bij oude huizen zie je soms geen aardlekschakelaar. Soms wel, maar is er maar weinig op aangesloten. Bij vrij nieuwe huizen wordt wel steeds meer op de aardlekschakelaar aangesloten. Ook dat de aardlek pas bij 16A uitschiet??? Hoe baseer je je op deze waarde? 16A is niet echt beschermend voor een mens. Gelukkig schiet mijn aardlekschakelaar er al bij 0,03A uit!

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
Banzi schreef op 07 juni 2004 @ 10:41:
[...]

Ben jij niet een beetje in de war met zekeringen? Alles in jouw huis MOET een zekering hebben (wat idd meestal 16A is).
Jep dat klopt. Maar ik was gisteravond blijkbaar met wat meer dingen in de war, zoals sine en euss al terecht opmerkten :P.

offtopic:
Toch vind ik het nog steeds vreemd dat ik 0 volt meet op m'n kast. Enige wat ik kan bedenken is dat de verwarming niet geaard is, maar dat istie wel...

[ Voor 30% gewijzigd door dr snuggles op 07-06-2004 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-04 11:16
kheb nu al 2 jaar een pc op men kamer ( wel ondertussen vernieuwd etc ), maar hij zit niet op een ge-aard stopcontact, en het werkt al 2 jaar gewoon goed...

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
sjorremans schreef op 07 juni 2004 @ 13:14:
kheb nu al 2 jaar een pc op men kamer ( wel ondertussen vernieuwd etc ), maar hij zit niet op een ge-aard stopcontact, en het werkt al 2 jaar gewoon goed...
Dat een toestel niet geaard is wil niet zeggen dat het toestel niet zal werken. Bij de meeste apparaten heeft de aan- of afwezigheid van de randaarde geen enkele invloed op de primaire werking van het toestel.

De aarding kan wel de storingsgevoeligheid verlagen onder bepaalde omstandigheden (weghalen van statische elektriciteit,...), of in andere gevallen de storingsgevoeligheid zelfs omhoog duwen (denk maar aan aardlussen).

Waar de randaarde echter primair voor dient is veiligheid. Wanneer een toestel voorzien is van een stekker met randaarde, dan is deze doorgaans niet voor de grap voorzien. Dat wil zeggen dat er óf spanning op de behuizing staat (denk maar aan toestellen uitgerust met een netfilter), óf er makkelijk sluiting naar de behuizing kan ontstaan (denk maar aan toestellen die in aanraking komen met water).

Natuurlijk staat er wel degelijk een aanzienlijke spanning op de behuizing van veel toestellen met een metalen of deels metalen behuizing. Dat is niet erg omdat de stroom erg laag is zodat de meeste mensen het niet voelen. Sommige gevoelige mensen krijgen echter reeds serieuze klappen daarvan.

Een metalen behuizing wil natuurlijk niet per definitie zeggen dat er spanning op staat. Maar door een defect kan er wel sluiting naar deze behuizing ontstaat. Je zult maar al te blij zijn dat dan de stroom wegvloeit naar de aarde (en eventueel de aanwezige aardlekschakelaar doet uitvallen), dan dat er de volle voedingspanning op de behuizing staat en dat jouw lichaam er voor moet zorgen dat de aardlek uitslaat. En hou er rekening mee dat aardlekschakelaars onbetrouwbare zaken zijn. Heel wat vaker dan je lief is slaan ze gewoonweg niet uit bij een lekstroom. In sommige gevallen werken ze al niet eens recht uit de verpakking. Erg leuk als net op dat moment jij de aardlek bent. Daarom is het aangeraden om regelmatig de werking van de aardlekschakelaar te controleren door op de testknop te drukken...

Daarnaast is er de normering die een verplichte aarding stelt van alle geleidende aanraakbare delen voor een klasse I toestel (waaronder een computer valt). Elke PC heeft aanraakbare metalen delen... Al was het maar de backplate waar je de stekkers in steekt.

Ook dient de aarding bij een PC via de behuizing ook voor extra storingsongevoeligheid en ter bescherming van de elektronica voor statische elektriciteit. Om deze reden zijn bepaalde toestellen die geen aanraakbare metalen delen hebben toch geaard.

Natuurlijk krijg je nu de gewoonlijke opmerkingen dat je het boeltje maar aan de centrale verwarming moet hangen omdat dat een goede aarding zou zijn. Dit is bij wet verboden en zoals je uit euss' link kunt lezen kan dit tot levensgevaarlijke situaties leiden voor uzelf, en anderen.

Conclusie? Als er een randaarde stekker aan een toestel zit, zorg er dan voor dat het toestel in een stopcontact gestoken wordt dat voorzien is van een degelijke aarding. Heb je dat niet? Laat het dan aanleggen. Mocht er ooit een probleem zijn waarbij materiële of erger zelfs lichamelijke schade ontstaat door een elektrisch toestel dat geaard moest zijn - maar niet was, dan kun je er vanop aan dat de verzekering je gaat laten bloeden.

[ Voor 11% gewijzigd door satcp op 08-06-2004 11:35 . Reden: typo & update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-02 20:11

Not Pingu

Dumbass ex machina

Ik heb op mijn kamer ook geen aarde op mijn stopcontacten, maar ik gebruik wel een geaarde stekkerdoos voor mijn PC, hoewel dat natuurlijk weinig helpt. Maar ik kan niet zeggen dat ik die 115 volt op mijn kast echt voel.
Daarentegen was ik ooit op een LAN bij een vriend, en daar kreeg ik wel flinke schokken als ik de achterkant van m'n PC aanraakte. Dit bleek later te komen door een kapotte stekkerdoos, ik vermoed dat daar dus de randaarde kapot was.
Hoe kan het dan dat ik het daar wel voelde, en thuis nooit?

En hoeveel metaal in een plexiglas case is genoeg voor voldoende EMI afscherming? Zouden een aantal ijzerdraadjes door de kast gespannen al genoeg kunnen zijn?

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zouden een aantal ijzerdraadjes door de kast gespannen al genoeg kunnen zijn?
Nee, om enig afschermend nut te hebben moet je minimaal denken aan fijne roosters/gaas en niet aan losse draadjes. Een plexicase zal om deze reden dan ook nooit kunnen voldoen aan de EMC normering/richtlijnen.

http://www.uba.be/dossiers/emi_nl.html
http://www.cenelec.org/Cenelec/Technical+work/News/EMC+directive.htm
http://users.telenet.be/educypedia/electronics/emc-emi.htm

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 07-06-2004 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-04 09:11
Anoniem: 106792 schreef op 06 juni 2004 @ 22:09:
[...]

Het voltage is niet gevaarlijk voor mensen, de stroomsterkte is wat gevaarlijk is voor ons. 9000 volt bijv. is geen probleem voor ons. Maar een paar ampèra daarentegen is al erg vervelend.
sterker nog, alles boven de 80 miliAmperé is al dodelijk, iig zo staat het in mn natuurkunde boek

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
ThaKiller schreef op 07 juni 2004 @ 15:56:
[...]

sterker nog, alles boven de 80 miliAmperé is kan al dodelijk zijn, iig zo staat het in mn natuurkunde boek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ThaKiller schreef op 07 juni 2004 @ 15:56:
[...]
sterker nog, alles boven de 80 miliAmperé is al dodelijk, iig zo staat het in mn natuurkunde boek
Nog preciezer:
Afbeeldingslocatie: http://www.et-installateur.nl/vaktechniek/imagesart/tijd-stroom-zones.gif
De IEC 60479-1 stelt nu dat de mens in het gebied links van curve c1 normaal gesproken geen blijvende schade ondervindt indien de stroom door het lichaam loopt. Dit wil echter niet zeggen dat de mens niets voelt van deze stromen. In het gebied tussen curve b en curve c1 is er wel degelijk sprake van spierverkramping en kunnen zelfs kortstondige hartritme stoornissen optreden.
Op basis van figuur 14 van de IEC 60479-1 kan dus gesteld worden dat de mens normalerwijze tegen onherstelbare beschadiging ten gevolge van defecten in de elektrische installatie beschermd is, indien er niet meer dan 30mA stroom (a.c.) door het menselijk lichaam kan vloeien.

Bron: http://www.et-installateur.nl/vaktechniek/waaromaardlek.html

[ Voor 54% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 08-06-2004 01:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limhes
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-04 16:44
Slechts gedeeltelijk waar. Het menselijk lichaam heeft een impedantie van ongeveer 2kOhm (meen ik), dus bij een spanning van 9000V en geen stroombegrenzing loopt er 4.5A door je dikke teen naar buiten en volgens onderstaand grafiekje (let op het subtiele kruisje) ben je dan binnen een paar ms dood, tenzij je jezelf binnen die paar ms los gerukt hebt.

Afbeeldingslocatie: http://cp31696-a.roemd1.lb.home.nl/utils/iev.gif

Ontopic:
Zoals eerder al gezegd: je lichtnet kan niet veel stroom leveren door de netfiltercapaciteiten, dus is er geen wezenlijk gevaar als deze functioneren.

edit:

Stupid me...
Waarom niet ff het hele topic doorlezen voordat je precies hetzelfde als je voorganger post??? |:( |:( |:(

[ Voor 9% gewijzigd door Limhes op 07-06-2004 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-04 17:52
Nvidiot schreef op 06 juni 2004 @ 22:03:
Ik vraag me altijd af als het aarden van dit soort apparatuur zo belangrijk is, waarom zitten er dan vrijwel NERGENS geaarde stopcontacten? Als je geluk hebt zitten er 2 in de keuken en 1 in de berging ofzo :(
Tsja... Dat ligt aan je huis. Ons huis is net verbouwd, en we hebben hier in iedere hoek een geaard stopcontact. Of 5. :)

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-04 15:00
ehm... ik woon in een oud huis, dus op mijn kamer geen enkel geaard stopcontact. mijn pc staat vrij vaak open naast een stel cv buizen (ja ik weet dat t ruk koelt). kunnen er nu vonken gaan springen en omdat me pc me niets boeid... loop IK gevaar??? :? sorry als t al gemeld is maar na de eerste paar posts snel kap erop gedaan en wil het zsm weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmund
  • Niet online
Als het goed is, is de verwarming geaard. Als je je apperatuur zou willen aarden kun je het ook aarden aan de verwarming. Onthoud wel dat dit niet perfect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmanen
ik maak uit de verschillende posts hieruit op dat via cv aarden gevaarlijk is en staat ook nog eens in de eerder vernoemde link. Dat is dus geen optie. Weet hier iemand hoe duur het aanleggen van "echte" geaarde stopcontacten zal zijn??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmund
  • Niet online
Volgensmij is het niet al te duur. Als je (zoals wij) wel aarde hebt liggen op de begande grond. Hoef je voor de bovenverdieping alleen nieuwe kabels naar de meterkast te trekken. Ook moet je nieuwe stopkontacten aanschaffen.

[ Voor 12% gewijzigd door Edmund op 07-06-2004 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Rmanen schreef op 07 juni 2004 @ 22:38:
ehm... ik woon in een oud huis, dus op mijn kamer geen enkel geaard stopcontact. mijn pc staat vrij vaak open naast een stel cv buizen (ja ik weet dat t ruk koelt). kunnen er nu vonken gaan springen en omdat me pc me niets boeid... loop IK gevaar??? :? sorry als t al gemeld is maar na de eerste paar posts snel kap erop gedaan en wil het zsm weten...
De centrale verwarming is vaak geaard (niet altijd!), maar de werking hiervan is erg onbetrouwbaar door de vele koppelstukken (welke meestal met teflontape gedicht worden - wat een uitstekende isolator is) en de oxidatie van de aansluitingen. Men zegt wel eens dat het water in de buizen geleidt, maar de geleiding van water is lang niet voldoende om van een veilige aarde te kunnen spreken. Steek je multimeter maar eens in een glas water (de meetpennen weliswaar, niet het toestel ;)), en vergelijk de weerstand van die paar centimeter afstand in water maar eens met de weerstand van een rol koperdraad van 100 meter. Natuurlijk geleidt het water beter bij hogere spanningen, maar zelfs deze simpele en niet geheel juiste vergelijking zou ook bij de domste mensen het besef moeten oproepen dat water niet genoeg geleidt.

Nu in veel gevallen werkt de aarding via de CV of waterleiding probleemloos. Hier in huis is er bijvoorbeeld niet meer dan 1 Ohm weerstand tussen de buizen van de CV en de aardingspennen van de stopcontacten. Maar dat is lang niet overal zo!

Het gevaar zit hem bij onderhoud aan de CV-installatie. Denk eens na wat er kan gebeuren wanneer een technieker (of jezelf) een stuk buis wilt vervangen en met de ene hand een geaarde leiding vastneemt en met de andere het stuk buis dat naar je 'ongeaarde' toestellen gaat? *Normaal* zou dat niets mogen geven, maar als je bijvoorbeeld een TV-tuner in je PC hebt zitten en je PC op de kabel is aangesloten dan kan er al een aanzienlijk potentiaalverschil tussen de massa van de kabel (en dus je PC) en de aarde bij je thuis zitten. Genoeg om een onplezierige schok te krijgen - zeker als je vochtige handen hebt van het werken aan de watervoerende buizen. Door de opbouw van een computervoeding kan er via de ontstoorcondensatoren bovendien zoals eerder gezegd de halve voedingsspanning op de kast komen te staan (115V). De stroom is hierbij laag zodat de meeste mensen dit niet voelen of hoogstens ervaren als een raar getintel in de vingers als ze metalen delen aanraken. Andere mensen krijgen al serieuze klappen hiervan. Helemaal leuk wordt het als er een defect in je toestellen is (bv door een kapotte ontstoorcondensator in je voeding) waardoor de voedingsspanning op de aarde komt te staan met een heel wat hogere stroomsterkte dan de kleine lekstroom... En als de technieker in dit geval niet aan de leidingen blijft 'plakken' dan kun jij wel aan je PC blijven hangen die nu plots wél onder spanning staat omdat de aarding onderbroken is!

Sommige mensen gebruiken zelfs de gasleiding als aarding. Waar zit je verstand dan?

Natuurlijk kun je nu wel roepen dat de kans op zulke gevallen klein is, maar ze komen wel degelijk voor. En meer dan je zou denken. Denk er trouwens ook aan dat wanneer je zulk een frats voorhebt of er brand uitbreekt in een elektrisch toestel (waarbij de aarde niet eens van invloed hoeft te zijn) de verzekering meteen valt over zulke details. Wat nu een goedkope oplossing lijkt te zijn kan op termijn wel eens heel duur uitvallen.

Samenvatting... Dat je de CV als aarde gebruikt moet je zelf weten. Je creëert alleszins een levensgevaarlijke situatie voor jezelf en personen die rond je fictieve aarding moeten werken. Dat je anderen aanraadt om de CV als aarde te gebruiken is gewoon crimineel. Zeker als je er niet bijzegt wat de gevaren zijn.

De kosten voor de aanleg van randaarde in huis hangen sterk af van de huidige situatie in je huis. Als er gewoon nergens een aarde is, dan zal het natuurlijk duurder uitvallen dan wanneer er wel een aarde is, maar niet in het hele huis. Je contacteert hier best een elektricien voor. Als er reeds een aarde in huis is en je bent niet vies van wat kap-, boor- en breekwerk, dan kun je het zelfs relatief goedkoop in je hele huis voorzien. Hier was het huis slechts op enkele plaatsen voorzien van een geaard stopcontact, maar omdat we toch verbouwden hebben we meteen de hele elektrische installatie opnieuw gelegd zodat elk stopcontact nu geaard is.

[ Voor 3% gewijzigd door satcp op 07-06-2004 23:05 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmanen
het gaat bij mij niet om het aarden van de pc aan de cv, het gaat er bij mij om dat hij er juist niet aan hangt. Hiermee bedoel ik dus is het mogelijk dat het verschil in cv buis(aarde) en ongeaarde pc genoeg is om vonken te laten springen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
Dank je wel voor dit nuttige verhaal. De laatste week zijn er al 3 topics voorbijgekomen waar aarding een rol speelt; voortaan kan ik dit verhaal even quoten om duidelijk te maken dat via de CV 'aarden' ronduit gevaarlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Rmanen schreef op 07 juni 2004 @ 23:16:
het gaat bij mij niet om het aarden van de pc aan de cv, het gaat er bij mij om dat hij er juist niet aan hangt. Hiermee bedoel ik dus is het mogelijk dat het verschil in cv buis(aarde) en ongeaarde pc genoeg is om vonken te laten springen?
Als je de behuizing van de pc dicht genoeg bij de verwarmingsbuis wordt gezet, dan zouden er inderdaad vonken kunnen overspringen. Verwacht nu geen centimeters lange vlammen want bij 115V is de vlamboogafstand erg klein. Maar zoals eerder gezegd zou de stroomsterkte erg laag moeten zijn zodat er geen wezenlijk gevaar is. Dat is natuurlijk zolang er geen defect optreedt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
Rmanen schreef op 07 juni 2004 @ 23:16:
In principe loop je geen gevaar, omdat ten eerste de verwarming normaal gesproken geaard is. Om vonken over te laten springen moet het eerst door de lucht, die toevallig een erg goede isolator is. Je hebt dus een behoorlijke stroom nodig om vonken over te kunnen laten springen.

Op je computerkast zal nooit een hoge spanning komen te staan, behalve als er een bepaald defect in je voeding ontstaat. Er kan dan een veel hogere stroomsterkte op de kast komen te staan. Die zal niet zo snel overspringen naar de CV, maar kan wel gevaar opleveren voor jezelf.

Je kan die CV dus vergeten, aard je PC puur om de redenen die eerder genoemd zijn; veiligheid bij een defect. En andere redenen die niet boeien, omdat je computer je niet boeit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmanen
Ah nuttige info hier, morgen elektro kerel bellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schapie
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

Sine schreef op 07 juni 2004 @ 00:43:
[...]

Foute aanname nr 1 : De aarde zweeft niet tussen fase en nul maar is in het onderspannings station verbonden met de nul (sterpunt van de trafo ).

Zoals jij de spanning uit beschrijft zou er 650V dc tussen fase en nul staan op de top van de amplitude ... not so ... slechts 235V

de spanning tussen fase en nul wordt netjes door die condensatortjes in twee gedeeld, dat is dus ongeveer 160 V ( effectief 115V )

En die midden aftakking van het netfilter hangt idd gewoon aan je kast, dus dat prikt wel :)

[...]
hier ben ik het niet helemaal mee eens (of zie ik verkeerd) volgens mij is de effectieve netspanning 230 V ~ en de maximale netspanning op de top van de amplitude een wortel 2 hoger dus 230*1.44=325
dus volgens mij heb je twee cijfers omgedraaid :D
maar verder ben ik het wel met je eens
(wat ik er tot nu toe van heb geleerd met me vmbo elektro hopelijk geslaagd)

No signature found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-04 22:39

SA007

Moderator Tweaking
Dan is het geen nieuwbouw...

Vroeger waren er nog geen pc's thuis enzo

En er waren nog niet echt keurmerken voor het aarden van apparaten, ondertussen is dit anders en zijn veel apparaten geaard.

In nieuwbouw zijn ook > 90% van de stopcontacten geaard om deze reden...

Het is zelfs verplicht om dit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 113088

Banzi schreef op 07 juni 2004 @ 10:41:
[...]

Ga jij maar eens in de meterkast kijken. Bij oude huizen zie je soms geen aardlekschakelaar. Soms wel, maar is er maar weinig op aangesloten. Bij vrij nieuwe huizen wordt wel steeds meer op de aardlekschakelaar aangesloten. Ook dat de aardlek pas bij 16A uitschiet??? Hoe baseer je je op deze waarde? 16A is niet echt beschermend voor een mens. Gelukkig schiet mijn aardlekschakelaar er al bij 0,03A uit!
Ik geloof dat jullie een lek verwaren met kortsluiting.
Een aardlekschakellaar meet het verschil tussen in en uit gaande stroom.
Als er iets weg lekt schakelt hij bij 30mA veschil uit.
Dit kan via de aardleiding zijn of via jouw.

Bij een kortsluiting die puur tussen fase en nul, gaat alle stroom ook weer terug.
Maar omdat een kortsluiting een lage weerstand heeft, gaat deze veel stroom trekken (I=U/R wet van Ohm) dus de stop zal zal er bij 16A uit knallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Edmund schreef op 07 juni 2004 @ 22:55:
Volgensmij is het niet al te duur. Als je (zoals wij) wel aarde hebt liggen op de begande grond. Hoef je voor de bovenverdieping alleen nieuwe kabels naar de meterkast te trekken. Ook moet je nieuwe stopkontacten aanschaffen.
Alsof dat kabels trekken zo gebeurd is :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111816

Inderdaad, je bovenverdieping voorzien van geaarde stopcontacten is geen goedkope grap... kabels laten trekken duurt wel effe, dat zijn dus alleen al de arbeiderskosten. Dan moet je de kabels betalen, de nieuwe stopcontacten en evt alle verlengkabels.
Het is misschien beter om 1 centraal geaard stopcontact aan te leggen, waar de PC op word aangesloten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Misschien gekke vraag, maar is het wel toegestaan om zelf stopcontacten te aarden? Als je iets fout doet (zou niet weten wat) dan gaat het ook goed fout lijkt me. Je moet bijvoorbeeld juiste dikte van het draad nemen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
Anoniem: 112308 schreef op 08 juni 2004 @ 13:00:
Misschien gekke vraag, maar is het wel toegestaan om zelf stopcontacten te aarden? Als je iets fout doet (zou niet weten wat) dan gaat het ook goed fout lijkt me. Je moet bijvoorbeeld juiste dikte van het draad nemen etc.
Bij de bouwmarkt zijn folders verkrijgbaar over het hoe en wat van een aarde aanleggen. Als je die aanwijzingen opvolgt kan er weinig fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Anoniem: 112308 schreef op 08 juni 2004 @ 13:00:
Natuurlijk mag je dat zelf, maar zoals bij zoveel zaken; als je er geen verstand van hebt laat je het beter over aan een technieker want als er iets mis gaat ben jij de pineut. Tenzij je twee linkerhanden en geen besef van de gevaren van elektricteit hebt kun je dat perfect zelf veilig aanleggen... en vooral, een stuk goedkoper.

Voor normale stopcontacten dient 2.5 mm^2 geel/groen geïsoleerd koperdraad met stijve kern gebruikt te worden.

Sinds '97 mogen in Nederland trouwens enkel nog maar stopcontacten met randaarde gebruikt worden binnenshuis. Het spreekt natuurlijk voor zich dat de aarde hierbij aangesloten dient te worden. Aarden via de centrale verwarming is niet toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111816

wow ik raakte net een boutje van mn Lian Li case aan, terwijl ik de radiator vasthield :X

dat was best wel een schok hoor !!!! damn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Laatst online: 25-04 21:28
Schapie schreef op 08 juni 2004 @ 08:59:
[...]

hier ben ik het niet helemaal mee eens (of zie ik verkeerd) volgens mij is de effectieve netspanning 230 V ~ en de maximale netspanning op de top van de amplitude een wortel 2 hoger dus 230*1.44=325
dus volgens mij heb je twee cijfers omgedraaid :D
maar verder ben ik het wel met je eens
(wat ik er tot nu toe van heb geleerd met me vmbo elektro hopelijk geslaagd)
Je hebt helemaal gelijk .. ik heb idd de 2 en de 3 verwisseld

[slappe poging tot onderuitkomen]

Maar het was toen ook al laat ;)

[/slappe poging tot onderuitkomen]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112159

Pfff de tranen springen in mijn ogen als ik sommige post's hier lees zeg...

Dames en Heren ik adviseer om is een keer de NEN norm 3140 door te gaan lezen, want dit gaat nergens over. Ik heb dit topic globaal wat dor zitten snuffelen, maar ja conclusie is toch dat de meeste mensen niet weten waar ze over praten.

Geloof me nou aarding is het belangrijkste dat er is in een elektrische installatie...dit maakt dus niet uit of je het over een computer hebt of over een vaatwasser. Dit wilde verhaal over de helft van je netspanning op je case is grote onzin en kan (mag) nooit gebeuren. De oorzaak hiervan zou moeten zijn dat je voeding ergens kortsluiting maakt (onwaarschijnlijk) dus. En idd wat ik al ergens las het is mogelijk dat je deze spanning niet voelt, maar alleen als de stroomsterkte zeer laag is. De aanraakspanning en dus maximale spanningswaarde voor een mens is 50V, alles hierboven is per definitie gevaarlijk. Afblijven dus!!!

Een case van materiaal dat dus afwijkkt van de (standaard) metalen case is dus wel veilig te maken op een simpele manier....gewoon ervoor zorgen dat je voeding aan aarde ligt en er is niks aan de hand. HDs enzovoort worden via de comp voeding geaard dus alles ingedekt op deze manier. ;)
Btw een aardlekschakelaar werkt volgens een lekstroom, dus eigenlijk als hij iets mist slaat ie af. Dit heeft dus niet zozeer te maken met piekstromen/spanningen die heb je namelijk ook al bij bijv. het inschakelen van een TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Anoniem: 112159 schreef op 09 juni 2004 @ 09:01:
Geloof me nou aarding is het belangrijkste dat er is in een elektrische installatie...
Dat zullen alleen zij die ongeaard werken durven ontkennen.
Dit wilde verhaal over de helft van je netspanning op je case is grote onzin en kan (mag) nooit gebeuren. De oorzaak hiervan zou moeten zijn dat je voeding ergens kortsluiting maakt (onwaarschijnlijk) dus.
En dat is exact wat een voeding uitgerust met een netfilter doet. Het staat soms zelfs uitdrukkelijk op het netfilter gedrukt dat er een lekstroom vloeit naar de aarde toe (zie Sine's post). Dat wil niet zeggen dat bij alle Klasse I toestellen er spanning op de behuizing staat. Sterker, zelfs niet bij alle netfilters hoeft er spanning door te lekken. Maar dit kan wel gebeuren en de stroom ligt hierbij zeer laag. Natuurlijk ontstaan pas de echte problemen wanneer een condensator uit het filter de geest geeft en kortsluit. Dan is het plots niet langer een negeerbare lekstroom, maar wel de volle kracht. Dan zul je maar al te blij zijn wanneer deze stroom kan wegvloeien via de aarde (bovendien zonder aanrakingsgevaar) en de aardlek doet uitslaan. Indien de kast niet geaard is dan kan de stroom niet wegvloeien en zal de aardlek dus ook niet uitslaan tot jij de kast aanraakt.
En idd wat ik al ergens las het is mogelijk dat je deze spanning niet voelt, maar alleen als de stroomsterkte zeer laag is. De aanraakspanning en dus maximale spanningswaarde voor een mens is 50V, alles hierboven is per definitie gevaarlijk. Afblijven dus!!!
De spanning bepaalt helemaal niet het gevaar voor de mens. Wel is het zo dat de huid een bepaalde overslagweerstand heeft. Je lichaam onder de huid zelf geleidt relatief goed door de hoge waterdichtheid.

Spanningen onder 40-50V kunnen (bij droge huid) niet overspringen. Daarboven wel. Dat is waarom je probleemloos een autobatterij mag aanraken op beide polen. De 12V spanning is veel te laag om door de huid te dringen.

Maar een hoge spanning (hoger dan 50V) wil niet zeggen dat het gevaarlijk is. Enkel de stroomsterkte bepaalt hoe gevaarlijk de spanning voor de mens is.
Een case van materiaal dat dus afwijkkt van de (standaard) metalen case is dus wel veilig te maken op een simpele manier....gewoon ervoor zorgen dat je voeding aan aarde ligt en er is niks aan de hand. HDs enzovoort worden via de comp voeding geaard dus alles ingedekt op deze manier. ;)
Dat is natuurlijk zo, maar met een plexi kast verlies je wel alle voordelen van de EMC-afscherming die door een geaarde metalen kast geboden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Yep je hebt gelijk...ik heb het is nagezocht en idd die halve netspanning is wel mogelijk omdat er in die voeding condonsatoren zitten die dat blijkbaar opwekken. En over die 50V tja natuurlijk gaat het om de stroomsterkte 12V-16A zal je idd voelen, maar die 50V is een offieele vastgestelde waarde.

Maar we volgen het zelfde denkbeeld iig veilig werken en altijd geaard :*) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04 12:44
Ik heb hier ook geen aarde en ik heb gemeten van 115 volt +-

maar nog iets :P . pak je monitor/beeldscherm erbij

en houd die pinnen van de vga kabel vast en je andere hand aan de verwarming bijv. dan voel je het ook wel :P :S

[ Voor 16% gewijzigd door HStyles op 09-06-2004 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBouman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-11-2024

RBouman

René

[...]

20 mA (=0,02 Ampère) langs het hart is meestal dodelijk! :(
De grens tussen zwakstroom en sterkstroom ,waar het dus gevaarlijk begint te worden ligt bij 48 volt.

Systeem: Abit IC7-G + 2 x Maxtor 120Gb + 1024MB Corsair TWINX PC3200 + Pentium IV 2,8Gb Radeon 8500le Iiyama A902MT + Plextor PX-708a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21486

Heb in het verleden een keer een onaangename elektrische ervaring gehad met m'n pc-case en een verwarmingspijp. Ik heb het toen [zeer vindingrijk, al zeg ik het zelf :D ] maar achteraf gezien zeer onverstandig opgelost :| . Hier even mijn reply uit mijn topic van 1,5 jaar terug:
OK, nog effe een update zodat mensen met hetzelfde probleem een oplossing hebben :

Ik heb het probleem verholpen door mijn voeding open te maken en vier kunststof ringetjes tussen het printplaatje en de voedingcase te plaatsen. De print is nu dus geïsoleerd van de voedingcase en dus ook van mijn pc-case/mobo. Ik kwam tot de ontdekking dat er op twee plaatsen (bewust) contact werd gemaakt tussen het printje en het metaal, waardoor dus het spanningsverschil veroorzaakt werd.
link:
http://gathering.tweakers.../0//computer,onder,stroom

Bij mij was het spanningsverschil tussen verwarming en pc-case meer dan 200 V...... (en enkele mA stroom). Als ik de case met mijn verwarming verbond, zag je echt kleine vonkjes. Als ik net uit de douche kwam was het helemaal schrikken als ik de case aanraakte [logisch uiteraard].

offtopic:
PC heeft het hierna altijd prima gedaan. Voeding ligt gelukkig inmiddels ergens op een stort oid

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 21486 op 09-06-2004 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RBouman schreef op 09 juni 2004 @ 12:42:
[...]

De grens tussen zwakstroom en sterkstroom ,waar het dus gevaarlijk begint te worden ligt bij 48 volt.
@ RBouman : Ja zie je wel ik kon me al zoiets herinneren, volgens mij zijn aardlekschakelaars ingesteld op die 20mA is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112159 schreef op 09 juni 2004 @ 14:54:
[...]
@ RBouman : Ja zie je wel ik kon me al zoiets herinneren, volgens mij zijn aardlekschakelaars ingesteld op die 20mA is het niet.
http://www.et-installateur.nl/vaktechniek/waaromaardlek.html :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tozz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:41
Sinds (ik meen 2002) worden alle stopcontacten in nieuwbouw huizen geaard. Dat is sinds dien verplicht.

Dat jij nog een ongeaard stopcontact hebt betekent dus dat je in een huis ouder dan 2 jaar woont :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-02 15:38
[...]
Voltage en amperage zijn aan elkaar gerelateerd door de wet van Ohm. Dat betekend dat een hoger voltage wel degelijk gevaalrlijker is voor mensen, aangezien er dan een hogere stroom gaat lopen.
Neem bijvoorbeeld een weerstand van 400 kohm (tussen mijn twee handen nu, gemeten met een ohmmeter)
Bij 12 Volt loopt er maar 30 microampere.
Bij 240 Volt loopt er 600 microampere: voel je al
Bij 9000 Volt llopt er 22,5 miliampere!
10 miliAmpere kan dodelijk zijn, 30 mA is meestal dodelijk. Langere aanraking is ook gevaarlijker
RBouman schreef op 09 juni 2004 @ 12:42:
[...]
<--Hij heeft het over stroom, en drukt het dan uit in volts 8)7

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 30-08-2004 14:34 ]

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
MeMoRy schreef op 30 augustus 2004 @ 11:45:
<--Hij heeft het over stroom, en drukt het dan uit in volts 8)7
Nochtans klopt het wel gedeeltelijk. Hoewel je over sterkstroom en zwakstroom praat, bedoelt men hier wel degelijk spanningen mee. Zwakstroom zijn spanningen tot 24 V zoals je ze in normale elektronische apparatuur vindt. Met sterkstroom bedoelt men de netspanning (230/400V). Laagspanning zijn alle spanningen onder 1000 V en hoogspanning alle spanningen erboven.

De menselijke huid heeft ook een doorslagweerstand. Dat wil zeggen dat lage spanningen (ongeacht de stroomsterkte) niet doorheen je lichaam zullen vloeien bij aanraking. Dat is waarom je bijvoorbeeld een auto-accu op de polen kunt vastnemen terwijl zo'n ding makkelijk vele tientallen tot honderden ampères kan leveren. Probeer dat niet met je tong, hé ;). Deze doorslagweerstand verschilt van mens tot mens en ook van de vochtigheid van je handen. Bij een drige huid kun je er meestal wel van uit gaan dat spanningen onder de 40 V absoluut onvoelbaar zijn. Sommige mensen voelen zelfs spanningen tot meer dan 80 V niet terwijl anderen bij 50 V al staan te dansen. Daarom dienen spanningsdragende elementen die een spanning hoger dan (ik dacht) 40 V dragen aanraakveilig geïsoleerd te worden (of in een behuizing gestoken worden). Tenzij natuurlijk de stroomsterkte zeer laag is en het de bedoeling is dat het menselijk lichaam als geleider gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:24

Felyrion

goodgoan!

maybe is aarden aan te raden.. maar ik heb een 4-tal computers hier die al jaren draaien.. zonder aarding, want dat is er simpelweg niet.
Nog nooit last gehad van stroomschokken etc.

dus ik ga er maar vanuit dat het goed blijft gaan :P

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Falcon schreef op 30 augustus 2004 @ 17:51:
maybe is aarden aan te raden.. maar ik heb een 4-tal computers hier die al jaren draaien.. zonder aarding, want dat is er simpelweg niet.
Nog nooit last gehad van stroomschokken etc.
Zoals al zo vaak gezegd in de "aarden ja/nee" threads zullen vrijwel alle toestellen die voorzien zijn van een aardingsaansluiting probleemloos werken zonder aangesloten aarding. Maar... wanneer er iets mis gaat met zulk een toestel kunnen er levensgevaarlijk situaties ontstaan waarbij met een aangesloten aarding vrijwel geen risico bestaat. De aarding is er dan ook hoofdzakelijk (en is daarom sinds vele jaren verplicht) voor je eigen veiligheid en de mensen die in de omgeving van je apparatuur moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-04 10:58

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

ff aan je case likken :P :9 als je met je vinger niets voelt, je lebbertong is namelijk veel gevoeliger (wel 's aan een batterij gelebberd?)

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115650

Ik heb zelf ook een plexiglazen kast gemaakt, en ik heb nog NOOIT problemen gehad met stroom ofzo...
Ik snap ook niet wat jullie allemaal dom lullen, want ik krijg toch echt geen stroom (althans, ik voel d'r niets van) !!
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

plexiglas is een isolator, lees het topic nog eens, maar dan aandachtiger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 121778

De meeste mensen in dit topic 'lullen niet' die weten echt wel waar ze het over hebben.
En als je je kast zomaar ff aanraakt krijg je geen sluiting want je maakt geen aarde.
Neem nou maar van mij, en de rest hier aan dat er gewoon stroom op je kast staat als je geen geaard stopcontact gebruikt (zoals ik)

Na het lezen van dit topic en diverse sites ga ik morgen meteen mn aardedraad doortrekken naar het stopcontact hiero >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En wat is een geaard stopcontact?

* Anoniem: 115650 = n00b daarin, want ik heb d'r nog nooit van gehoord...
:p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In Nederland (met aardings-zijplaatjes):
Afbeeldingslocatie: http://www.eynstein.nl/ai/56316.jpg

In België/Frankrijk (ouder model met aardingspen / zonder kinderbeveiliging):
Afbeeldingslocatie: http://perso.club-internet.fr/rene.balderacchi/illustrations/Prise%2002.jpg

Voorbeeld wat er fout kan gaan bij overbelasting: doorgebrande contactdoos :D

[ Voor 78% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 31-08-2004 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ah, dus dat is een gewoon stopcontact?
:/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electronical
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-11-2020
Anoniem: 115650 schreef op 30 augustus 2004 @ 21:18:
Ah, dus dat is een gewoon stopcontact?
:/
Maar dan dus wel met van die pinnetjes aan de buitenkanten. Dat zijn de aarde-pinnen. Die stopcontacten die dat niet hebben zijn dus niet geaard. (Geld alleen voor de Nederlandse stopcontacten)

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

Pagina: 1 2 Laatste