[EL/CM] Aarden van case noodzakelijk? > JA!

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 3.620 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Ik heb dit stopcontact.. alleen hij zit in een niet-geaard-stopcontact |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electronical
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-11-2020
frickY schreef op 30 augustus 2004 @ 22:13:
[...]
Ik heb dit stopcontact.. alleen hij zit in een niet-geaard-stopcontact |:(
Ja dan heeft het idd nog niet echt zin ;)

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:39
Heel leuk, alles aarden...

Alleen vliegt er hier dan steevast de aardlek uit :/ Ik heb het al kunnen herleiden naar de beide UPS-en, 3kva APC.

Iemand enig idee hoe ik dat dan oplos? Het filter eruit solderen is denk ik niet echt een optie (al werkt dat hoogstwaarschijnlijk wel! Al eens met multimeter en loupe alle baantjes gevolgd, het filter is de ENIGE verbinding tussen 220 en GND, maar het zit er natuurlijk niet voor niets in), en de UPS-en dumpen ook niet vanwege de realtief slechte stroom (buitengebied), de aardlek die er ook zonder geaarde UPS-en iedere maand 2x uitvliegt en de servers...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Paul Nieuwkamp schreef op 30 augustus 2004 @ 22:54:
Heel leuk, alles aarden...

Alleen vliegt er hier dan steevast de aardlek uit :/ Ik heb het al kunnen herleiden naar de beide UPS-en, 3kva APC.

Iemand enig idee hoe ik dat dan oplos? Het filter eruit solderen is denk ik niet echt een optie (al werkt dat hoogstwaarschijnlijk wel! Al eens met multimeter en loupe alle baantjes gevolgd, het filter is de ENIGE verbinding tussen 220 en GND, maar het zit er natuurlijk niet voor niets in), en de UPS-en dumpen ook niet vanwege de realtief slechte stroom (buitengebied), de aardlek die er ook zonder geaarde UPS-en iedere maand 2x uitvliegt en de servers...
Als t goed is zit er bij dit soort UPSen een overspanningsbeveiliging en als ik je verhaal zo lees is/zijn ze doorgeslagen, je herkent ze meestal op de print als een soort blauwe "elko's" (=varistor) ze staan parallel over de voeding 230V ingang tussen de fase en aarde en de nul met de aarde, demonteer ze eens en meet t dan nog eens na. Suc6

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Low-Tech
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:40
Klein vraagje:
Ik ga dus aarde aanleggen naar onze computers omdat de aardlek eruit klapt wanneer we de tv en computers aanzetten met een kabel ertussen (tv-out). Ik heb even zo'n 100 meter rol gehaald (aanbieding praxis) met groen/geel.
Nu kijk ik in mijn meterkast op zoek naar aarde, onderin de meterkast komt een kabel naar boven waaraan een blauwe draad is vastgeklemd die naar zo'n zwart kastje gaat.
Nu heb ik altijd geleerd dat aarde geel/groen is, maar die is niet te vinden. Bouwjaar huis is ergensjaren 80, er is alleen aarde in de keuken en douche.
Waar haal ik mijn aarde weg??

Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo

Verwijderd

Wat betreft die Tvout: zet eens een scheidingsfilter bij je coax-hoofdaansluiting.

Over die blauwe kabel/draad: post eens een foto?

• -Sander1981-
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2020
Nog ff een kleine aanvulling op dit verhaal, waar ik het overigens volkomen mee eens ben:
In moderne huizen is het vaak zo dat de cv-buizen van kunststof zijn (zelf gezien bij een bezoekje aan 2 nieuwbouw huizen, welke dus nog 'under construction' waren ;), mijn ouders hebben beide huizen op tekening gekocht (na elkaar dus :P))
het 1e huis was in 1995, had ook geen geaarde wandcontacten, het 2e huis uit 2000; wel geaarde wandcontacten.

Ik heb ook weleens een schok(je) gekregen van een niet-geaarde 286 (blauwe vonk van zo'n 3-5cm :/) dus ik ben zeer overtuigd van het nut van aarding ;)

Overigens, soms als de cv-installatie langere tijd aanwezig is, kan je bij het laten leeglopen van zo'n radiator (die moest los) een smerige bruine kleur in het water zien (roest?). die zou evt. wel kunnen geleiden, maar ik zou er niet op rekenen :)

I don't have a solution; but I do admire the problem.

• Low-Tech
Verwijderd schreef op 09 september 2004 @ 17:32:
Wat betreft die Tvout: zet eens een scheidingsfilter bij je coax-hoofdaansluiting.

Over die blauwe kabel/draad: post eens een foto?
Ik moet in ieder geval een scheidingsfilter hebben want er zit een irritante brom op de speakers die aan gesloten zijn op de versterker die aan de tv is (wat wel vaag is als ik de coaxkabels (radio&tv) eruit trek dan is de brom erger :? ).

En de tv-out kabel is er altijd uit tenzij ik een film ga kijken (beeld is prima geen storing), met kabel kan ik niet de computer en tv gelijktijdig aan hebben.

De meterkast:
Ik heb geen digi ;( , was inderdaad simpeler geweest. Ik zal proberen ergens 1 weg te halen, het uittekenen ziet er niet uit en is niet duidelijk genoeg (of ik kan niet tekenen natuurlijk :+ )

Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
ff dit.
Een aarding is vooral om aardfouten ongevaarlijk te maken d.w.z. als iemand dit aanraakt dat er geen sanning over de persoon komt te staan maar dat de kast altijd hetzelfde potentiaal als het aardpotentiaal heeft.

De opmerking dat 9000V niet gevaarlijk is is niet waar. Ik verklaar mij nader:

menselijk lichaam: 2000ohm
--> 9000V/2000ohm = 4.5A

niet gevaarlijk? 30mA is de drempel voor ademhalings verlamming en vanaf 75mA treed er onomkeerbare hartfibrillatie op dus ook 220V(115mA) of 115V(57mA) is gevaarlijk.
een veilige spanning is bij wisselspanning een spanning van maximaal 50V (DC:75V)

En die site die Douwe Jan aangaf daar heb ik ook mijn bedenkingen bij. Volgens mij MAG er geen contact zijn tss de fase en de aarding (en de GND alhoewel er wel systemen zijn waar de GND en aarding op dezelfde kabel zitten, wel maar gedeeltelijk -> TN netten)! Als dit zou zijn krijgt men een stroom door de aarding (als deze wel is aangesloten) en zou toch de aardwachter uitspringen.

Er zei iemand dat een laptop niet geaard is omdat die van plastiek was. Maar een laptop is wel geaard niet de laptop zelf natuurlijk maar wel aan de voeding, en dit is meestal niet in de laptop. De laptop zelf krijgt maar 12V. Is veiligheids spanning moet dus niet geaard zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door kluyze op 09-09-2004 18:39 ]

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 17:34
kluyze schreef op 09 september 2004 @ 18:29:
ff dit.
Een aarding is vooral om aardfouten ongevaarlijk te maken d.w.z. als iemand dit aanraakt dat er geen sanning over de persoon komt te staan maar dat de kast altijd hetzelfde potentiaal als het aardpotentiaal heeft.

De opmerking dat 9000V niet gevaarlijk is is niet waar. Ik verklaar mij nader:

menselijk lichaam: 2000ohm
--> 9000V/2000ohm = 4.5A

niet gevaarlijk? 30mA is de drempel voor ademhalings verlamming en vanaf 75mA treed er onomkeerbare hartfibrillatie op dus ook 220V(115mA) of 115V(57mA) is gevaarlijk.
een veilige spanning is bij wisselspanning een spanning van maximaal 50V (DC:75V)
9000 volt hoeft niet gevaarlijk te zijn, als de bron maar 100uA kan leveren is 9kV niet dodelijk.

Repareren doe je zo.

• kluyze
  • Niet online
Sine schreef op 09 september 2004 @ 18:48:
[...]

9000 volt hoeft niet gevaarlijk te zijn, als de bron maar 100uA kan leveren is 9kV niet dodelijk.
Ja is waar maar dan zal waarschijnlijk er een beveiliging inzitten, want als je dan toch 4,5A wilt is deze overbelast en gaat hij stuk.
Als hij dan beveiligd is zal er ook geen 9kV op staan.

Het komt erop neer dat als je 230V gebruikt en er geen dubbele isolatie rond je systeem is je altijd zult moeten aarden

[ Voor 14% gewijzigd door kluyze op 09-09-2004 20:11 ]

• Fox2
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-06 19:47

Fox2

Spanning!

kluyze schreef op 09 september 2004 @ 20:09:
[...]
Ja is waar maar dan zal waarschijnlijk er een beveiliging inzitten, want als je dan toch 4,5A wilt is deze overbelast en gaat hij stuk.
Als hij dan beveiligd is zal er ook geen 9kV op staan.
Deze beveiliging/overbelasting, zoals jij het noemt, is niets anders dan de inwendige weerstand van een bron. Elke spanningsbron heeft een inwendige weerstand, die in serie staat met de spanningsbron zelf. De waarde kan behoorlijk uiteenlopen, van 1mOhm (een 12V-accu die 12kA kan leveren) tot zeer grote waarden (ik kan zo gauw geen voorbeeld bedenken).

Voorbeeld: stel dat de 9 kV-bron uit de vorige post een inwendige weerstand heeft van 90 MOhm:
code:
1
2
3
4
5
6
7
  -----/\/\/----o
  |
  +
 9kV
  -
  |
  --------------o

Wanneer er niets op de klemmen is aangesloten, dan loopt er geen stroom (er is geen gesloten kring). Volgens de wet van Ohm is het spanningsverschil over de weerstand dus ook nul, de volledige 9kV staat op de klemmen (klinkt dus heel gevaarlijk).
Wanneer je nu met je handen de klemmen aanraakt (2 kOhm weerstand), krijg je de volgende situatie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
         90M
  -----/\/\/----o
  |             |
  +             >
 9kV            > 2k
  -             >
  |             |
  --------------o

Er zal een stroom gaan lopen van 9k/(90M+2k) = 100 uA (ongevaarlijk). En zoals je zelf ook al opmerkte, zal er in deze situatie ook geen 9kV meer op de klemmen staan, maar slechts 2k*100u = 0,2 Volt.

Terug naar de ongeaarde PC-kast: de inwendige weerstand wordt in dit geval gevormd door de wisselstroomweerstandswaarde van de filtercondensatoren (go go Scrabble!).

Wordt de kast niet aangeraakt, dan staat er (zoals reeds veelvuldig is genoemd) zo'n 115 Volt op.

Raak je de kast aan, dan zal er geen (115V/2kOhm=) 57mA (dodelijk!) lopen: stel dat de ontst.cond. een gezamelijke wisselstroomweerstand hebben van 10kOhm, dan zal er slechts (115/(2k+10k)=) 9,6 mA lopen. De spanning op de kast zakt dan in tot (9,6mA*2k=) 19,2 Volt.

De ontstoorcondensatoren in een netfilter zijn zo gekozen, dat ze (als in bovenstaand voorbeeld) niet gevaarlijk zijn voor mensen. Het wordt echter alsnog gevaarlijk wanneer meerdere apparaten in 1 geaarde verdeeldoos zitten, zonder dat de verdeeldoos zelf geaard is. Raak je nu een metalen onderdeel aan, dan krijg je de som van alle netfilterlekstromen door je heen. Heb je bijvoorbeeld een PC, een stevige monitor en een laserprinter op deze manier gekoppeld, dan is aanraken niet meer veilig!!!

Gelukkig zijn er nu niet meer zoveel coax-netwerken in gebruik: via een coax-netwerk worden alle PC-aardes ook nog eens met elkaar verbonden. Als het spul dan dus niet geaard is, krijg je een (aantal pc's * nog net veilige lekstroom =) zeer gevaarlijke totale lekstroom...

[ Voor 17% gewijzigd door Fox2 op 09-09-2004 22:27 ]

• Sine
Niet ? ik heb hier een voedinkje liggen ( met overstroom beveiliging ! ) waar toch echt 10kV uitkomt. (Voedinkje voor een gaslaser)

Repareren doe je zo.

• Fox2
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-06 19:47

Fox2

Spanning!

Sine schreef op 09 september 2004 @ 22:18:
Niet ? ik heb hier een voedinkje liggen ( met overstroom beveiliging ! ) waar toch echt 10kV uitkomt. (Voedinkje voor een gaslaser)
Op het moment dat die stroombegrenzing ingrijpt, komt er toch zeker geen 10kV meer uit? Het verlagen van de spanning is voor een voeding namelijk de enige manier om de stroom te begrenzen. Of gebruikt zo'n gaslaservoeding andere stroombegrenstruukjes dan een labvoeding met stroombegrenzing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Laatst online: 17-07 12:50
Nog ff door met dit offtopic verhaal :)

We hadden al 9kV/2kOhm = 4.5A

Wil je dus zo'n optater hebben, moet je voeding 9kV*4.5A=40.5kW kunnen leveren. Ik denk niet dat jouw gaslasertje dat nodig heeft, niet? (Tenzij jij misschien met de Livermore's Nova Laser werkt :P)

Verder vind ik het aanraken niet het grootste probleem bij aarding. Paar keer gehad, valt wel mee, wat brandwondjes :P. Maar het grote gevaar is idd plug en play: je usb stick kan bijv overspanning krijgen, of je kan je geluidskaart opblazen als je een videorecorder aansluit. Beter altijd je compu uit als je iets aansluit...

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Fox2 schreef op 09 september 2004 @ 22:38:
[...]

Op het moment dat die stroombegrenzing ingrijpt, komt er toch zeker geen 10kV meer uit? Het verlagen van de spanning is voor een voeding namelijk de enige manier om de stroom te begrenzen. Of gebruikt zo'n gaslaservoeding andere stroombegrenstruukjes dan een labvoeding met stroombegrenzing?
Exaxt het zelfde natuurlijk ... hij levert constant zijn maximale stroom bij overbelasting ....

Maar dat was m'n punt niet ... ik wilde alleen aantonen dat 10kV ( aan bv 100 uA ) niet per definitie dodelijk is. Net zomin als 12V bij 300A

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Laatst online: 17-07 12:50
Wat iedereen jou probeert uit te leggen is de wet van Ohm. Het is allemaal afhankelijk van de weerstand.

Die max. 10000V, max. 100uA voeding is voor een weerstand van 2kOhm een 200mV voeding.
Bij die voeding van max. 12V, max. 300A trekt de weerstand maar 6mA.

Dus er staat helemaal geen 10000Volt op als je het aanraakt in het eene geval, nog dat er 300A door je heen loopt in het andere.

En dat is ook wat iedereen probeert duidelijk te maken met de verhalen over aarding. Er staat wel 115Volt op je ongeaarde kast, maar als je die aanraakt zakt de spanning in. De stroom is sort-of begrenst. Meestal wordt het pas gevaarlijk als je veel kasten/stroombronnen parallel op je aarde hebt.

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Low-Tech
NOVA_TheCrew schreef op 09 september 2004 @ 16:24:
Klein vraagje:
Ik ga dus aarde aanleggen naar onze computers omdat de aardlek eruit klapt wanneer we de tv en computers aanzetten met een kabel ertussen (tv-out). Ik heb even zo'n 100 meter rol gehaald (aanbieding praxis) met groen/geel.
Nu kijk ik in mijn meterkast op zoek naar aarde, onderin de meterkast komt een kabel naar boven waaraan een blauwe draad is vastgeklemd die naar zo'n zwart kastje gaat.
Nu heb ik altijd geleerd dat aarde geel/groen is, maar die is niet te vinden. Bouwjaar huis is ergensjaren 80, er is alleen aarde in de keuken en douche.
Waar haal ik mijn aarde weg??
Even doorgaand op mijn probleem, ik heb waarschijnlijk de aardedraad gevonden.
Het is een grijze metalen draad (dik ijzerdraad zeg maar, zonder plastic eromheen), graag bevestiging of dit correct is.

Nog een vraagje over de versterker, als ik alle kabels eruit haal (tv en radio) dan bromt de versterker nog steeds duidelijk. Heeft een filter dan wel nut?? Wat zou anders kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:40

Santford

FP PowerMod
Verwijderd schreef op 06 juni 2004 @ 20:48:
Ik ben van plan een case te bouwen en daarbij zat ik te denken aan materialen als plexiglas, hout en plastic. Als ik echter bij mijn huidige case naar binnen kijk, dan valt het meteen op dat alles geaard is. Moederbord zit met koperen/metalen schroefjes aan kast, hd zit aan kast, pci-slot heeft metalen achterkant aan kast, voeding aan kast etc etc. Bovendien zijn de zijplaten van de kast altijd van plastic of gelakt metaal.

Wat zijn nu mijn vragen:
- is de kast van metaal om de hardware te aarden of gewoon voor de stevigheid?
- is het minder goed voor de hardware (gezien de werking) als deze niet wordt geaard (aangezien ik een case van plastic/hout wil maken)?
- loopt de pc duidelijk beter als deze op een geaard stopcontact is aangesloten?

Dit topic zal deels in het verkeerde forum geplaatst zijn, maar ik denk dat het hier toch het beste kan staan.
De TS schrijft:

"Als ik echter bij mijn huidige case naar binnen kijk, dan valt het meteen op dat alles geaard is. Moederbord zit met koperen/metalen schroefjes aan kast"

het moederbord aard toch niet via die moutain-brackets, die staan toch in geen enkele verbinding met de electronica op het mobo, het moederbord aard toch via de zwarte kabels in de ATX connector?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In een metalen kast met metalen standoffs aard het mobo wel degelijk óók via de standoffs/kast én de grounddraden.
Rey Nemaattori schreef op 21 september 2004 @ 00:22:
[...]
Mijn systeem draait aal maanden zo, soms ontlaad ik eht geheel ff door de case te verbinden met de verwarming :)
Niet best voor je systeem....

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2004 05:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-07 12:09
Electronical schreef op 30 augustus 2004 @ 22:14:
[...]

Ja dan heeft het idd nog niet echt zin ;)
Mijn systeem draait aal maanden zo, soms ontlaad ik eht geheel ff door de case te verbinden met de verwarming :)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Gebruik al hele verwarming als aarde.
Waarom? Kijk maar goed in badkamer. Daar is verwarming duidelijk op aarde gebonden, is verplicht. Want alles wat van metaal kan zijn, moet aan aarde.
(In badkamer ben je nat en daardoor geleid je beter dan droge toestand. Verwarming aanraken die onder stroom staat of die bepaalde spanningsverschil heeft als gebrek aan aarde, dat zal zeker voelbaar zijn.)

Ik heb dus mijne op verwarming gesloten met een aardeklem welke je zo uit bouwmarkt kan kopen. Geen schokken meegemaakt. Want in mijn kantoorruimte zijn normale stopcontacten zonder aarde. En verwarming zit ernaast. Dus daar hoef ik niet lang over nadenken. :)

Natuurlijk is niet iedere verwarming uitstekend geaard. Je kunt dat even nameten en indien nodig aarde verbeteren met paar aardeklemmen op slechte of verdachte buisdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
MeMoRy schreef op 10 september 2004 @ 10:26:
Wat iedereen jou probeert uit te leggen is de wet van Ohm. Het is allemaal afhankelijk van de weerstand.

Die max. 10000V, max. 100uA voeding is voor een weerstand van 2kOhm een 200mV voeding.
Bij die voeding van max. 12V, max. 300A trekt de weerstand maar 6mA.

Dus er staat helemaal geen 10000Volt op als je het aanraakt in het eene geval, nog dat er 300A door je heen loopt in het andere.

En dat is ook wat iedereen probeert duidelijk te maken met de verhalen over aarding. Er staat wel 115Volt op je ongeaarde kast, maar als je die aanraakt zakt de spanning in. De stroom is sort-of begrenst. Meestal wordt het pas gevaarlijk als je veel kasten/stroombronnen parallel op je aarde hebt.
Ik kan de wet van Ohm dromen hoor :P

Maar je hebt gelijk de spanning zal in elkaar zinken als je hem aanraakt, bij ongraarde pc is dat precies het zelfde. En die lekstromen tellen inderdaad op, niet alleen je pc lekt maar dat zelfde netfilter zit ook in je monitor misschien zelfs wel je printer en weet ik niet wat voor andere randapp nogmeer.

En ALS er dan een keer ergens een C-tje flapt heb je dus WEL 220 op je kast staan.

Linke soepie dus

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Even simpele overzicht van hele netwerk:
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.mine.nu/zooi/stroom-aarde.gif
Punt 1: Transformatorhuis in je wijk. Die is geaard. Maar alleen de metalen kern. De spoelen links en rechts staan geisoleerd vanwege wisselspanning.
Dus alleen kern is met aarde verbonden omdat daar geen wisselspanning op zit.

Punt 2: 240v wissel is hier aanwezig. Mag niet met aarde verbinden. Om aarde alsnog mogelijk te maken, wordt aarde in huis vanaf grond of vanaf transformatorhuis via leidingen samen met 2 stroomvoerende delen naar stopcontact geleid zoals in punt 3 te zien is. (de meterkast zit eigenlijk ertussen, maar in principe maakt het niet veel uit qua spanningsverschil. De aardlekschakelaar is daar aanwezig op aardelijn.)

Punt 4:
In computervoeding is er nog steeds hoogspanning aanwezig. Enig verschil is dat frequentie toeneemt. (van 50Hz naar 2000Hz denk ik) voordat het bij transformator komt. Voordeel van 2000Hz is dat transformator daar kleiner mag voor voldoende stroomtoevoer.

Punt 5: Direct na transformator zijn er geen gevaarlijke spanningen meer, maar het is nog steeds wisselstroom. Dat heeft nog steeds geen nulpunt. Mag dus niet geaard worden. Anders maakt het maakt een kortsluiting.

De gelijkrichting is symbolisch hier te zien als ruitvorm. Het bevat 4 diodes die van wissel een gelijkstroom maakt. Hierna is er wel een nulpunt aanwezig.

Punt 7: Waar spanning op staat, dus boven nul of nog niet volledig nul, dat mag niet met aarde verbonden worden. Dan heb je soort kortsluiting gemaakt. Als je alle lijnen goed volgt, zul je zien dat het terugloopt bij 0V lijn, ook via aarde.

Punt 6: Alleen 0V lijnen zijn spanningsloos dankzij dioden. De kast rondom en voeding zelf (die als soort omhulsel dient tegen storingen) zijn metaal en moeten dus met 0V verbonden worden zodat elke spanning afgevoerd kan worden.
Deze delen hebben geen spanning en mogen dus met aarde verbonden worden. Zo krijg je nul potentiaal verschil.

De rode balken onderaan tonen het spanningsverschil. Links zie je plus 1000 V en negatief 1000V. Dit is wisselspanning. Pas helemaal rechts is er geen negatieve spanning meer. De enige "overkant" is de 0V lijn. Anders is er geen spanningsverschil en kunnen de electronen nergens terecht. :)

[ Voor 5% gewijzigd door MrDummy op 21-09-2004 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een geäarde stekker hebt die in het stopcontact zit (v. je voeding dus) is de hele computer toch al geäard? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Verwijderd schreef op 21 september 2004 @ 14:37:
Als je een geäarde stekker hebt die in het stopcontact zit (v. je voeding dus) is de hele computer toch al geäard? :?
De voeding in je kast is vastgeschroefd aan metalen kast zelf. Dus maken ze elkaar al contact, ook met aarde in de snoer.
Tenzij je bij b.v. plastic of plexiglas (zelfbouw) vergeet te aarden met de kast....
Maar hoe dan ook, de moederbord heeft al massa verbinding met de voeding en dus ook met aarde alleen via de voedingsstekker. Maar toch maar even paar extra draadjes erbij zetten met blanke delen.

De andere voorwaarde is dat de stopcontact ook zelf geaard moet zijn. Een vrij kale stopcontact met alleen 2 gaten erin (welke je vaak ziet in gewone kamers) heeft geen aarde. Dan is je kast niet goed geaard. Dat mag je weten. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:15

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

MrDummy schreef op 21 september 2004 @ 12:54:
Waarom? Kijk maar goed in badkamer. Daar is verwarming duidelijk op aarde gebonden, is verplicht. Want alles wat van metaal kan zijn, moet aan aarde.
Beetje krom niet? Waarom denk je dat de radiator in de badkamer in de badkamer op de aarde aangesloten is? Als de verwarming immers zo'n fantastische aarde was dan had dat immers ook wel gewoon bij de cv installatie gekund ipv een extra aardedraad naar de badkamer te trekken.

Anders lees je het topic gewoon even ;).

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06 16:30

Gamo

Research Before You Buy

Als er 110V op je kast staat, en je gaat aarden met een losse draad, dan heb je tog een enorm stroom verlies?! of is dit belachelijk? Ik neem aan dat het spanningsverschil tussen beide altijd aanwezig is en daardoor altijd een stroom vloeit. Kan iemand mij uit de waan helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Gamo schreef op 04 oktober 2004 @ 02:10:
Als er 110V op je kast staat, en je gaat aarden met een losse draad, dan heb je tog een enorm stroom verlies?! of is dit belachelijk? Ik neem aan dat het spanningsverschil tussen beide altijd aanwezig is en daardoor altijd een stroom vloeit. Kan iemand mij uit de waan helpen :)
Met 'aarde' wordt ook echt de aarde (grond) bedoeld en die is elektrisch neutraal (0 V). De aardingscontactjes in geaarde stopcontacten gaan meestal via de (geel/groen gestreepte) installatiedraden (in een PVC-buis) door je huis naar de meterkast van waar het ergens daadwerkelijk de grond in gaat.

Het enige verschil tussen een geaarde pc en ongeaarde pc is dat de 230 V netspanning echt t.o.v. de nul van de aarde 230 V is; als je pc ongeaard is dan is er geen verbinding met een punt van 0 V en komt gaat er spanning over je kast staan (grootste metalen voorwerp waar de elektrische lading naartoe kan). Dat betekent dus niet dat als je de pc aardt, dat er dan een stroom naar de aarde gaat lopen; er loopt ook geen stroom door je kast (tenzij je hem aanraakt). Spanning en stroom zijn twee verschillende dingen: er is een spanningsverschil nodig om een stroom elektronen (ladingsdragers) door een stuk metaal te laten lopen, maar als ergens een spanningsverschil over staat, loopt er niet per se stroom. :)

E.e.a. staat elders in het topic misschien beter uitgelegd, maar dit geeft wel een aardig idee dacht ik zo...

Ik heb vandaag ook weer ervaren hoe fijn het is als je pc niet geaardt is (geen geaarde stopcontacten :/ ). Redelijk sterke schok in m'n vinger toen ik de USB-stekker van m'n muis erin stopte. :(

[ Voor 7% gewijzigd door Aham brahmasmi op 04-10-2004 04:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
1) alle pc's kan je het beste aarden! mijn broers medion-pc wil ook geaard worden anders werkt de LAN-verbinding niet bijvoorbeeld.

2)computers worden geaard met het voedings snoer. en TV's en radio's dan??? jaa die worden geaard door de TV/radio signaal kabel. :+

3) koop een geaarde stekker male (ong, 1,80) geaard stekker female (ook ong, 1,80 en geaard stroomdraad. (80 cent per meter) aansluiten en klaar. AARD GEWOON DIE PC! je kan een geaard stopcontact vast wel ergens vinden. en het geeft mij een veilig gevoel!

4) computer compenenten kan je aarden met met draaden/beugels/onderdelen uit een atx kast. je ziet wel vaker dat ze een "donor pc" gebruiken voor wat intressant spul!

offtopic:
en nu genoeg discussie om aarding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

willy1986 schreef op 04 oktober 2004 @ 10:15:
1) alle pc's kan je het beste aarden! mijn broers medion-pc wil ook geaard worden anders werkt de LAN-verbinding niet bijvoorbeeld.

2)computers worden geaard met het voedings snoer. en TV's en radio's dan??? jaa die worden geaard door de TV/radio signaal kabel. :+

3) koop een geaarde stekker male (ong, 1,80) geaard stekker female (ook ong, 1,80 en geaard stroomdraad. (80 cent per meter) aansluiten en klaar. AARD GEWOON DIE PC! je kan een geaard stopcontact vast wel ergens vinden. en het geeft mij een veilig gevoel!

4) computer compenenten kan je aarden met met draaden/beugels/onderdelen uit een atx kast. je ziet wel vaker dat ze een "donor pc" gebruiken voor wat intressant spul!

offtopic:
en nu genoeg discussie om aarding
[ontopic] voor jou is de discussie niet genoeg geweest als ik dit lees, tip voor jou lees dit topic nog een keer (en nu echt) goed door.[/ontopic]

Gooi de punten 1, 3 en 4 maar in de prullebak voor de onzin/onduidelijkheid.
Wat betreft punt 2, TV's en Radio's worden en zijn meestal niet geaard, omdat deze een dubbel geisoleerde voeding hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat betreft punt 2, TV's en Radio's worden en zijn meestal niet geaard, omdat deze een dubbel geisoleerde voeding hebben.
Zodra je ze aansluit op de CAI aansluiting is hun massa aansluiting verbonden met de coax-aarde. Overigens erg hinderlijk als je bijv. een geaarde PC aansluit via een TVout kabel op een TV. 2 verschillende aardpotentialen, dus een aardlus, resultaat storing. Op te lossen door een scheidingsfilter bij de CAI aansluiting te plaatsen waardoor de coax-aarde ontkoppeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:31

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik ga het eenvoudig proberen uit te leggen waarvoor aarding dient (monofase-voorbeeld, in praktijk zijn er ook andere omstandigheden)

1) Veiligheid
De meeste stopcontacten zijn monofase (1 fase + 1 neutraal) en liefst geaard. De neutrale draad is in de elektriciteitscentrale verbonden met de aarde(grond):
- Als de neutrale draad per ongeluk tegen je kast komt, dan staat er 0V op de kast en op de grond staat altijd 0V (referentie). Je wordt niet geëlektrocuteerd als je die kast aanraakt (je zal dit uiterst weinig in praktijk tegenkomen)
- Als de fase draad per ongeluk tegen je kast komt, dan staat er 230V op de kast en op de grond staat altijd 0V. Je staat op de grond (voeten op 0V) en raakt de kast aan (handen op 230V) => er zal een stroom voor je lichaam vloeien afhankelijk van je lichaamsweerstand.

De spanning is geen probleem voor de mens, wel de stroom. Sommige elektriciteitleraars hebben genoeg eelt op hun handen zodat ze probleemloos 230V vast kunnen pakken, terwijl wij als elektronica-studenten goed voelen wat 230V is. Bovendien kan je nogal hoge spanning hebben als je statisch geladen bent. Wet van Ohm blijft nog altijd geldig, stroom door je lichaam = spanning / lichaamsweerstand en lichaamsweerstand is van veel factoren afhankelijk.
<10mA : je kan het nog los laten
<20mA : niet meer los laten / kramp
<30mA : ademnood
<100mA : ernstige ademnood / verstikking
>100mA : meestal dodelijk
http://www.dimotech.nl/markten/normen/vca.htm

Als je de kast met de aarde/grond verbindt, dan staat de kast rechtstreeks verbonden met de aarde (0V). En als er dan een fase tegen de kast komt, dan zal die direct naar de aarde/grond afgeleid. Want de aardingsweerstand is veel lager dan de lichaamsweerstand.

2) Referentie
Elektrische spanningen worden gemeten met een referentie, deze wordt gnd/massa genoemd.

bv je sluit een versterker aan de geluidskaart van je pc.

De audiokabel zal de massa's van de pc en die van de versterker verbinden, maar zo'n dunne (en vooral lange) kabels hebben een redelijk weerstand. Zodat er een spanningsverschil tussen de apparaten staat met als gevolg dat er stroom rondvloeid. Dat is nogal storend.

Als je de beide apparaten aardt, dan worden ze met een dikkere draad met elkaar verbonden. Zodat er een lage weerstandsverbinding is en er staat praktisch geen spanningsverschil staat zodat er geen stroom rondvloeid.

Je kan ook een kleine transformatortje tussen zetten, zodat ze gescheiden zijn. Dan kan er geen stroom rondvloeien.

3) Netfilters
Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/~mgw/background/netfilter/netfilter_belling_lee_schema.jpg

ff eenvoudig de werking van een eenvoudige netfilter:
- Impedantie van spoelen stijgen als de frequentie stijgt, de hoogfrequente storingen zullen tegengehouden worden. Zodat de hoogfrequente storingen van het net niet naar het apparaat (pc) kan gaan en omgekeerd gaat ook niet.
- C3 & C4 hebben dezelfde capaciteit en staat op dezelfde spanning/frequentie => ook dezelfde impedantie => 110V op de kast als je niet aardt.
- Impedantie van condensatoren dalen als de frequentie stijgt, de hoogfrequente storingen zullen ergens heen gestuurd worden. Hoogfrequentie storingen op 1 lijn zal door C1 "kortgesloten" worden naar de andere lijn. Voor symmetische storingen heeft men C3 & C4 nodig, want op de beide lijnen is er dezelfde storing, zodat er geen spanningsverschil en het "kortsluittrucje" werkt niet meer. Maar de aarde is constant 0V, dus we gaan de symmetische storingen met C3 & C4 kortsluiten naar de aarde. Maar als je pc niet aardt, zullen die symmetrische storingen van je pc naar de kast gestuurd worden ipv de aarde. Als je een ongeaarde pc aanraakt, zal je meer van die 110V dan van de symmetrische storingen voelen.
- Bovendien staat de kast in verbinding met de massa(0-referentie) van je pc en die zit wat te shaken door die symmetrische storingen. Elektronica heeft niet graag een veranderlijke referentie, daarom zijn meest vage problemen.

[ Voor 73% gewijzigd door rapture op 17-03-2010 01:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 12:47
Ik heb zelf een kast gebouwd met 3 pc's (pentium 200, pentium 166 en athlon xp 2100). Deze zaten in een houden ongeaarde kast. Als ik een pc aanzetten wilde de andere ook wel eens aan gaan op uitgaan. Scsi hd van mijn athlon werden af en toe slecht herkend en branden werkte ook niet geheel lekker.
Vervolgens heb ik alles met elkaar geaaard. Probleem opgelost.

Tevens wil een pc wel een wat statische elektriciteit opbouwen (wel een een shock gehad al je je kast aanraakte?) Deze spanningen zijn ziek hoog maar richten weinig schade aan, sommige hardware echter vindt dit niet echt leuk.

Neem die extra moeite en koop een draadje waarmee je alles aard; bespaard je een hoop ellende

if broken it is, fix it you should

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 12:47
(In badkamer ben je nat en daardoor geleid je beter dan droge toestand. Verwarming aanraken die onder stroom staat of die bepaalde spanningsverschil heeft als gebrek aan aarde, dat zal zeker voelbaar zijn.)

Ik heb dus mijne op verwarming gesloten met een aardeklem welke je zo uit bouwmarkt kan kopen. Geen schokken meegemaakt. Want in mijn kantoorruimte zijn normale stopcontacten zonder aarde. En verwarming zit ernaast. Dus daar hoef ik niet lang over nadenken. :)

Natuurlijk is niet iedere verwarming uitstekend geaard. Je kunt dat even nameten en indien nodig aarde verbeteren met paar aardeklemmen op slechte of verdachte buisdelen.
Weet je waarom dit never nooit niet mag?
Stel je voor; je koelkaast gaat naar de terror; komt 230v wissel op je verwarming te staan. Vervolgens zit er ergens iemand tegen aan te leunen en dan wordt deze geroosterd. Ik zou ig niet graag tegen jou verwarming aanzitten.

if broken it is, fix it you should

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwarming verbonden aan de aarding != aarding:
1) Als er 230V op de behuizing van een apparaat komt, dan zal die 230V ook op je centrale verwarming staan. En als je die aanraakt, zal er stroom door je lichaam vloeien richting aarde.
2) Bovendien wordt er steeds meer plastic gebruikt voor allerlei leidingen (gas/water/cv), deze zorgt voor onderbrekingen.
3) Waarom moet men de centrale verwarming en andere aanraakbare metalen aan de aarding aansluiten? Er kan spanning op metalen delen staan door allerlei redenen, dus we moeten het met de aarding verbinden, zodat een laagohmige verbinding met de aarde is. De stroom "kiest" de gemakkelijkste weg, via een goede aarding is het veel gemakkelijker dan via je lichaam. Als de centrale verwarming verbonden met de aarding is, dan staat er ook 0V op de centrale verwarming (equipotentiaal).

Misbruik de verwarming NIET als aarding, er moet maar een equipotentiaalverbinding breken of een loodgieter komt op idee om stukje plastic tussen te steken en er staat lekker 230V op je centrale verwarming. Aardingsdraden kunnen ook breken, maar deze zijn niet open en bloot zoals leidingen/radiatoren van je centrale verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aesculapius
  • Laatst online: 15-09 23:16
dan blijf ik toch met de vraag zitten hoe ik mijn pc moet aarden als er geen geaarde stopkontakten zijn (op de hele bovenverdieping niet). Al mijn pc's komen uiteindelijk via verdeeldozen op één stopcontact uit, maar dat is niet geaard; Kan ik bijv. dat stopkontakt zelf aarden door een lange geisoleerde kabel de grond in te persen of zal dat niet werken?

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Low-Tech
Haal de aarde uit de meterkast, ik leg nu zelf een draadje aan met kabelgootjes enzo die nar het stopcontact gaat. He stopcontact vervang ik door 1 met aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Aesculapius schreef op 17 oktober 2004 @ 13:12:
dan blijf ik toch met de vraag zitten hoe ik mijn pc moet aarden als er geen geaarde stopkontakten zijn (op de hele bovenverdieping niet). Al mijn pc's komen uiteindelijk via verdeeldozen op één stopcontact uit, maar dat is niet geaard; Kan ik bijv. dat stopkontakt zelf aarden door een lange geisoleerde kabel de grond in te persen of zal dat niet werken?
Is er een aarding in de elektrische installatie?

Indien ja, je kan draden trekken en de boel aan de aarding verbinden

Indien nee, je kan aardstaven in de grond slaan totdat de aardingsweerstand lager dan 30 Ohm is. Men meet de aardingsweerstand bij de elektriciteitskeuring. En de boel aan deze aarding aan te sluiten.

Ik raad af om zelf aan elektrische installaties te werken. Zelfs als je voldoende know-how hebt, doe je het op eigen risico. Niemand op GoT, zelfs geen }:O is aansprakelijk voor jouw schade/overlijden/ontploffingen/afbranden/... en alles wat er nog verkeerd kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Nu online
quote: wwillem
offtopic:
Toch vind ik het nog steeds vreemd dat ik 0 volt meet op m'n kast. Enige wat ik kan bedenken is dat de verwarming niet geaard is, maar dat istie wel...
ik meet ook 0 hoor
heb nix bijzonders aan mijn kast
standaard voeding

[ Voor 60% gewijzigd door KillaZ op 17-10-2004 21:15 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Ik heb het allemala niet gemeten maar wel ondervonden:

Mijn kast staat op mijn buro, die heeft een stalen rand. Mijn kast staat met de onderkant op die rand.
Als ik mijn tanden ga poetsen (wasbak in dat buro) dan ga ik bij spoelen van mijn mond boven wastafel hangen (duh) en ondersteun ik met mijn hand op die stalen rand.
Als mijn pc aangesloten zit op het lichtnet, dan krijg ik een opflikker in mijn mond en voel ik het tintelen in mijn hand: stroom via onderkant pc, via ijzeren rand, via mijn hand op die rand door mijn lichaam via mond naar het water (aarde).

Probeer het eens, en zeg nog es dat er niets op staat als je je kast niet aard.

EChter, ik heb mijn pc nog nooit geaard, en nog nooit iets gesneuveld door dit soort dingen (wel overclocken etc >:).

Eindeloze discussie dit.

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Low-Tech
Ik heb net een aardedraad vanaf mijn meterkast naar mijn stopcontact gelegd. Hoe kan ik zeker weten dat de aarde aangesloten is? Ik heb wel een multimeter, ik weet alleen niet hoe ik dat moet meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meet de weerstand tussen je aardedraad en een bekende werkende aarde (bijv. in je keuken, bij wasmachine etc).

Maar als je die draad zelf hebt getrokken, dan weet je toch dat hij op de aarde zit?

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2004 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Low-Tech
Verwijderd schreef op 28 oktober 2004 @ 15:24:
Meet de weerstand tussen je aardedraad en een bekende werkende aarde (bijv. in je keuken, bij wasmachine etc).

Maar als je die draad zelf hebt getrokken, dan weet je toch dat hij op de aarde zit?
Ik vertrouw de aansluiting in de meterkast niet echt. De aardedraad is een soort van dikke ijzerdraad, er zit al een clip op voor een kabel naar de stoppen zeg maar. Ik heb in dezelfde clip mijn aardedraad gestopt omdat ik geen tweede passende clip kan vinden. Praxis/gamma enzo hebben van die 1/4 en 1/8 aardeaansluitingclips mijn kabel is een stuk dunner dus die passen niet :( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12-09 22:08
Ik ben nu dus bezig met een case van grotendeels plexi, dus zat ook een beetje te kijken naar de aardig.

Ik heb ook een tijdje geen case om me computer gehad, en het werkte allemaal gewoon goed hoor. En ik heb ook geen geaard stopcontact, dus is het wel nuttig om alles in m'n nieuwe case te aarden aan elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
In je kast is het niet zo spannend, ( no fun intended ) alle apparaten ( opticals / kaarten / drives ) hangen met de massa draden van je voedin aan aarde.

Als het stopcontact waar je je kast in steekt maar aarde heeft ben je ver genoeg.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zorg gewoon dat uw transfo waar de stroom toekomt geaard is. Maar dat gaat normaalgezien zo zijn.

Uit die ATX komt enkel DC-laagspanning. Als gewoon dat bakje waar het uitkomt geaard is, is dat wel voldoende, er is geen andere manier waarmee uw PC zou opgeladen kunnen geraken anders.
Een laptop is trouwens ook niet geaard. Enkel de transfo is soms geaard, maar vanaf daar komt er gezellig wat lage DC-spanning uit.

Verder is 150 Volt niet per see dodelijk. Ik kan zelfs een opstelling maken met 10000 Volt die je niet zal doden. Verder ken ik ook enkele trucs waarmee ik je pijnlijk kan martelen met een 9 Volt batterij.
Wat dodelijk is, dat is 50 mA door uw hart. Want dat veroorzaakt een hartstilstand. Als je nu wil zelfmoord plegen en je beschikt over een 230 Volt lijn, prik dan 2 naalden in uw lichaam en verbindt deze met het net. Zorg ervoor dat uw hart zich ongeveer in het midden bevindt van het pad tussen die 2 naalden.

edit:
En als uw chauffage op 230 Volt staat is er niet zoveel gevaar normaal als je er aan komt. Stroom is nogal lui en het is makkelijker via de rest van uw chauffage naar de grond te gaan dan door uw weerbarstige 50 kOhm lichaam)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2004 18:06 ]

Pagina: 1 2 Laatste