Wise enough to play the fool
Ga dus die krengen vastlijmen
Specs: http://specs.tweak.to/9454
Ik en een vriend van mij hebben deze sub ook maar eens gebouwd, maar nu voor in de auto.
Tamelijk slechte pics:

Dit volgens het iets aanpaste bouwplan van subsonik. (? ben even naam kwijt)
Het is een snel-snel project geweest, dus de afwerking is niet top, maar waarschijnlijk ga ik er binnenkort zelf ook een bouwen die een stuk netter word.
iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.
A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting.
En dit is maar weer het bewijs dat goedkoop niet altijd slecht betekend...
Verwijderd
ik ben ook een sub aan het bouwen met de axx 1010. Heb alleen nog geen geld voor de amp maar zal binnekort pic's posten hoever ik ben.
Ik zit alleen met het volgende. Als ik de woofer in het gat plaats en vastschroef. (met bout en inslagmoer) dan draai deze aan dan durf ik deze niet goed vast te draaien want dan gaat die zwarte (plastic) rand beetje verbuigen..(moeilijk uit te leggen)
Is dat bij jullie ook het geval?
Verwijderd
En als ie "te ver" doorbuigt, klopt dan je gat wel?
Wil je zeker weten dat het luchtdicht is, gebruik dan een beetje compriband / tochtstrip.
Verwijderd
ik ga hem trouwens wel bekleden met plak-folie. met een hout-print erop. Zit alleen nog beetje te bedenken hoe ik die naden dan mooi afgewerkt krijg...miss allu plintje erop?
Ik denk/weet zeker dat het afwerken van elesgoflex een stuk minder moeilijk is dan het in 3 keer perfect 45 graden afschuinen x2 van alu profielen. Om dat perfect te krijgen is écht een hell. Tenzij je er natuurlijk weer van die hoekbolletjes eropzet, zoals bij dat PA spul gebruikelijk is. Ik weet alleen niet of dat eruitziet met houtmotief. Ik zou in dat geval weer je kast donkerblauw/zwart lakken. Let erop dat bij het beplakken van elesgoflex dat het perfect afwerken van oneffenheden net zo goed zoniet beter moet als bij schilderen. Elk dingetje zie je eronderdoor.Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2005 @ 20:54:ik ga hem trouwens wel bekleden met plak-folie. met een hout-print erop. Zit alleen nog beetje te bedenken hoe ik die naden dan mooi afgewerkt krijg...miss allu plintje erop?
Verwijderd
"Ik zou in dat geval weer je kast donkerblauw/zwart lakken." Wat bedoel je hiermee want ik heb me kast nog helemaal niet gelakt of iets...En ik wil eigelijk niet gaan verven/spuiten ofzo want daar heb ik geen zin/tijd voor. Dus daarom kwam ik op het idee om met dat spul te beplakken.
Vandaag heb ik wel al de binnenkant bekleed met dempings-wol.
En moet nog ff gat boren voor de kabel die van de amp-ruimte naar de woofer-ruimte loopt.
Hebben jullie die kabel gewoon gesoldeerd? of iets anders mee gedaan? (ik ben namelijk niet al te goed in solderen)
Verwijderd
Klinkt die nu echt 'boom'erig en is deze sub geschikt voor fims etc, of is deze sub nu ook muzikaal?
Ik ben van plan een ( budget ) subwoofer te gaan maken. (De eerste DIY speaker) Deze moet ondersteunig bieden aan mijn huidige fronts. (Mission 703 zuilen).Tijdens films, muziek etc.
Daarom ben ik opzoek gegaan naar een goedkope zelfbouw subwoofer, en kwam ik hier terecht.
Is deze Raveland sub nu echt zo goed als hierzo wordt beweerd, of zijn er nog andere goedkope woofers waarmee een geschikte sub kan worden gebouwd?
Zelf heb ik ook wat zitten stoeien met verschillende drivers in Winisd. De volgende woofer sprak mij aan. Deze speaker: Toxic cbl300 a € 29,95
Frequency Range: 20Hz - 1,5KHz
Load: 600W
Resonance Frequency: 21 Hz
SPL: 87 dB
DC Courant Resistance: 3,4 Ohm
Mechanical Q-Factor: 4,85
Electrical Q-Factor: 0,41
Total Q-Factor: 0,38
Acoustic Volume: 113
In een gesloten kast van 50 liter?
zou deze sub een aanvulling worden? of zie ik iets over het hoofd?
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2005 16:40 ]
Ik ben inderdaad ook heel benieuwd naar de geludiskwaliteiten van dez sub. En ook voornamelijk naar het veschil met de yamaha yst 015 (150 euro ongeveer)Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 15:00:
Nu ben ik benieuwd naar de gebruikservaring van mensen die deze sub hebben gebouwd.
Klinkt die nu echt 'boom'erig en is deze sub geschikt voor fims etc, of is deze sub nu ook muzikaal?
Ik ben van plan een ( budget ) subwoofer te gaan maken. (De eerste DIY speaker) Deze moet ondersteunig bieden aan mijn huidige fronts. (Mission 703 zuilen).Tijdens films, muziek etc.
Daarom ben ik opzoek gegaan naar een goedkope zelfbouw subwoofer, en kwam ik hier terecht.
Is deze Raveland sub nu echt zo goed als hierzo wordt beweerd, ...
Iemand enig idee?
Life is not about specs, it is about joy!
Verwijderd
Heb je al geprobeerd iets te simuleren met winIsd?bartvl schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 16:20:
[...]
Ik ben inderdaad ook heel benieuwd naar de geludiskwaliteiten van dez sub. En ook voornamelijk naar het veschil met de yamaha yst 015 (150 euro ongeveer)
Iemand enig idee?
Mijn vraag is dus eigenlijk: heeft iemand deze diy sub met de yamaha kunnen vergelijken? (kans is erg klein
Life is not about specs, it is about joy!
Verwijderd
Uhum, mish had ik eerst eens moeten kijken.bartvl schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 20:02:
Dat zegt voor mij vrij weinig Ik ken winISD al wel, maar niet echt thuis in het gebruik -> uit de cijfers haal ik niet hoe de sub daadwerkelijk klinkt. Ik denk dat dit ook niet helemaal zal lukken uit de cijfers van van winISD.
Mijn vraag is dus eigenlijk: heeft iemand deze diy sub met de yamaha kunnen vergelijken? (kans is erg klein) Of misschien vergelijkingen met andere subs?
Ik dacht automatisch dat je een losse driver bedoelde, en niet een kant en klare sub.
Tsja over deze vergelijking kan ik eigenlijk ook niet zoveel zeggen.
Vaak wordt er vermeld dat een zelfbouw sub gelijkwaardig is met een 2 maal zo dure kant en klare sub.
Verwijderd
Luidspreker type: Subwoofer
Polypropyleen conuswoofer met een aluminium coating 30 cm
Grote double-stacked strontiumferriet magneet
S.E.T. (Spider Exhaust Technology)
E.V.A. (Extended Voice Coil Alignment)
Spreekspoel van 4 ohm: Enkelvoudig
Korf van gegoten aluminium in uniek design
Frame van gestansd staal
Hittebestendige TIF spreekspoel
Hittebestendige aluminium spreekspoel
Geventileerde spreekspoel
Rubber omhulsel
Stofkap van polypropyleen met Clarion logo in reliëf gedrukt
Platte conus met Clarion logo
Verchroomde aansluitingen
Maximaal muziekvermogen: 600 W
Continu uitgangsvermogen: 300 W
Fs : 26 Hz
Qts : 0,69
Vas : 85,5Liter
Frequentiebereik: 26 ~ 500 Hz
Efficiëntie: 85dB/W/m
Van de site, meer kan ik er niet echt over vinden.
Woofers kan ik voor zelfde prijs krijgen: nl 70 euro. De clarion krijg ik met kist. MAar het word zelfbouw dus misschien kan ik die dan verkopen.
Jullie snappen waar ik nu mee zit. Welke zouden jullie kopen als je de keuze had?
Als ik jou was zou ik gewoon voor een AXX gaan, de 10- of de 12'' versie. 12'' gesloten, met een correctie in het laag, is het mooiste
Ik dacht ook dat iemand zo'n sub gebouwd had hier op het forum. Volgens mij was dat iemand met ESL luidsprekers en een zware Pioneer amp. Ik kan zijn naam even niet voor me halen.
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
Verwijderd
[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2006 18:39 ]
De Clarion heeft een Qts van 0.69, dat is simpel gezegd teveel om een strak laag te krijgen in een BR behuizing. Ik ga dit verder niet toelichten, er is immers al zó veel over te vinden op het forum. Download WinISD en ga daar eens mee simuleren. Zo krijg je een beetje een beeld hoe een woofer zich ''voelt'' in bepaalde behuizingen.Verwijderd schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 18:38:
en waarom is een BR niet geschikt voor de clarion? en hij is wel zwaarder heb je dan automatisch een zwaardere versterker nodig?
Wat bedoel je overigens met ''zwaarder''? Gewicht?
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
Verwijderd
Ik raad je aan de Raveland te bouwen, maar wel in een gesloten behuizing. Neem een amp met aktieve correctie in het laag en je hebt een perfecte sub, die ook lekker meegaat voor muziekVerwijderd schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 19:00:
en wat is dan de optie? of wat raad je me aan bedoel ik. Of een BR bouwen met raveland. Of een gesloten met clarion?
Barry gaat op dit bericht reageren met dat gesloten veel strakker klinkt, maar de wiskunde is heel eenvoudig. Als je een gesloten behuizing zover gaat opkrikken met een equalizer/bassboost/linkwitz transform dat hij even diep gaat als een BR behuizing zal je ook eenzelfde groupdelay-functie krijgen. Het voordeel van gesloten met correctie is dat je geen poortruis hebt, een flinke poort inbouwen verhelpt dat probleem ook. Daarnaast is de accoustische belastbaarheid van een BR luidspreker ongeveer 3dB hoger en het rendement 3-10dB.
S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"
Ja, maar gesloten klinkt veel strakkerm.m schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 22:37:
Ik zou echt voor BasReflex gaan. De AX1212 is echt gemaakt voor BR met z'n krachtige aandrijving (te zien aan de lage Qts). Gesloten behuizing is een leuk concept maar neem hier wel een speaker voor die er geschikt voor is. De AX1212 gaat al afvallen bij 100hz, natuurlijk is dit wel te corrigeren zodat je een nette SPL curve krijgt, de groupdelay wordt je echter niet blij van.
Barry gaat op dit bericht reageren met dat gesloten veel strakker klinkt, maar de wiskunde is heel eenvoudig. Als je een gesloten behuizing zover gaat opkrikken met een equalizer/bassboost/linkwitz transform dat hij even diep gaat als een BR behuizing zal je ook eenzelfde groupdelay-functie krijgen. Het voordeel van gesloten met correctie is dat je geen poortruis hebt, een flinke poort inbouwen verhelpt dat probleem ook. Daarnaast is de accoustische belastbaarheid van een BR luidspreker ongeveer 3dB hoger en het rendement 3-10dB.
Serieus:
Je hebt gelijk. Ik heb er even niet aan gedacht dat je group delay omhoog gaat naarmate de steile afval toeneemt.
Verwijderd
Ja, de amp. Mail me maar, of voeg me toe op msn.Verwijderd schreef op zondag 08 januari 2006 @ 16:24:
Bedankt voor de reacties! Dat word dus echtwel een BR dus. Had je trouwens nog wat in de handel barry?
Verwijderd
Lees de FAQ er eens op na, wattages zeggen weinig.Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 10:33:
is die amp een beetje geschikt voor de axx1212? Qua rms. Ik kom nu ineens ook een 500 watt rms woofer tegen van toxic. hmmmm kost maar 10 euro meer dan de axx1212. Dilemma dillemma.
Het aantal watt dat een luidspreker kan verdragen, hangt af van de spoeldikte, spoeldrager en de airflow. Wanneer een luidspreker 500 Watt kan verdragen, zonder door te fikken, wil dit nog niet zeggen dat de luidspreker dit vermogen kan verdragen zonder stuk te gaan. Vervorming komt meestal door meganische beperkingen van de luidspreker, de maximale uitslag (Xmax). Wanneer een luidspreker uitslaat, komt de spoel steeds in de richting van de poolplaat. Als de poolplaat geraakt wordt treedt er een flinke vervorming op. Negeer je dit, en ga je de luidspreker nog meer belasten; dan slaat de spoel zichzelf kapot tegen de poolplaat.
De amp kan genoeg vermogen leveren om de buren pissig te krijgen. Maar of het genoeg is voor jou is een beetje subjectief, maar voor de meeste mensen is het meer dan genoeg.Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 10:33:
is die amp een beetje geschikt voor de axx1212? Qua rms.
Verwijderd
*offtopic* Over handel gesproken, check je mail, had eigenlijk al bericht terug verwachtBarry|IA schreef op zondag 08 januari 2006 @ 16:27:
[...]
Ja, de amp. Mail me maar, of voeg me toe op msn.
Verwijderd
Vind het allemaal nog een beetje vaagjes. Denk dat die axx1212 toch beter gaat icm xxl 150watt.
Maar dan moet ik wel ff die versterker hebben van je Barry. Wat moet ik er voor overmaken wil jij het opsturen? Ik vertrouw je namelijk verder wel.
Verwijderd
Ik kan je de tekening geven met de afmetingen erbij. Die is wel gemaakt voor AXX 1010 en br poort.
Walter.PPK heeft die in de tijd nog voor me gemaakt.
Verwijderd
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Verwijderd
Zo heb ik dan een handige tekening die ik kan laten zien bij de bouwmarkt.
Bereken met WinISD wel ff hoe lang je BR tunnel/buis moet zijn. Mischien moet je wel een bocht om oid.
Verder heb je zo te zien ook niet echt de moeite genomen om even de kast te simuleren met 39 liter.. want volgens mij is dat geen erg zinvolle inhoud.
[ Voor 28% gewijzigd door voodooless op 30-01-2006 10:47 ]
Verwijderd
Ik heb dus zitten kloten met winisd alleen dacht "zelf" dat dat dus het mooiste was
Het zaagplan is zo super mooi om mee naar de bouwmarkt te lopen en te zeggen zaag dit even. En aangezien ik nou dus ook weer de volume fout had gerekend dan snap je dat de kist me al helemaal niet gaan lukken om op te schalen en dan mooi in het bouwplan te verwerken. Helaas is mijn kennis niet zo uitermate daarmee. Maar met mn handen werken dat kan ik wel! Dus misschien nu ietsje duidelijker waarom ik 1 van jullie hulp een beetje nodig heb
Verwijderd
Maar ik heb me ooit laten vertellen dat de group delay niet zo heel erg is. Maar nogmaals, als jij t zegt... Ik hoop dat ik dan een juiste keuze maak.
Ik lees dit topic nu pas weer. Maar naar mijn weten heb ik nog niks van jou ontvangen?Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 12:58:
[...]
*offtopic* Over handel gesproken, check je mail, had eigenlijk al bericht terug verwacht
Verwijderd
Maar barry wat vind jij? Een 39 liter kist of een 25er? Je snapt een beetje waar we het over hebben denk ik
edit: ik las gister dat de xxl150 watt 10 cm na de elektronische mikmak nog 10 cm nodig heeft voor koeling. Dit is bij het zaagplan van walterppk niet het geval. Zou dit uitmaken? Bij een maat van mij is de xxl een doorgebrand, en heeft een nieuwe moeten aanschaffen... Misschien heeft hij vanuit de versterker de xxl te veel power gegeven (loudness en bass aan misschien?) Maarjah daar weten jullie vast meer van
[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2006 11:52 ]
Het lijkt nu net alsof je anderen het werk voor je op wilt laten knappen.
edit:
ter verduidelijking:
kijk.. ik snap dat iedereen "het" moet leren..
maar je hebt "vertel me waar ik verder mee kom" , en je hebt "maak het voor me"...
[ Voor 29% gewijzigd door teacher op 30-01-2006 19:57 ]
Opzich raakt de amp 90% van zijn warmteontwikkeling kwijt aan het koellichaam. Gelukkig zit deze bij de XXL aan de buitenkant, dus niet in de behuizing. Die 10cm die ik opgaf was een ruime schatting. Een paar centimeter minder kan ook, als de componenten het hout maar niet raken.Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2006 @ 11:48:
heb je gelijk in barry sorry. Maar ik kan nu ook 1 kopen in de winkel voor 60 euro. Denk dat met verzendkosten het op hetzelfde bedrag zou uitkomen dus kan ik hem beter in de winkel kopen denk ik?
Maar barry wat vind jij? Een 39 liter kist of een 25er? Je snapt een beetje waar we het over hebben denk ik
edit: ik las gister dat de xxl150 watt 10 cm na de elektronische mikmak nog 10 cm nodig heeft voor koeling. Dit is bij het zaagplan van walterppk niet het geval. Zou dit uitmaken? Bij een maat van mij is de xxl een doorgebrand, en heeft een nieuwe moeten aanschaffen... Misschien heeft hij vanuit de versterker de xxl te veel power gegeven (loudness en bass aan misschien?) Maarjah daar weten jullie vast meer van
Een versterker moet je nooit aansturen met een brak signaal, loudness en +6dB op het laag kan inderdaad de reden van defect zijn.
Overigens is de XXL amp via www.goedkoop.com nog steeds goedkoper dan die 60 Euro. Bovendien moet je niet alleen naar prijs kijken, maar ook naar klantenservice.
Verwijderd
Kunnen jullie met deze gegevens het bouwplan opschalen? Ik hoop het, heb echt 2 uur achter dat winisd gezeten. Ben een beetje dom ofzo
Verder kan je de vents omzetten van rond naar vierkant. (klikken op het rondje in tabblad vents)
Als je dan eerst een breedte en hoogte ingeeft rekent winisd de diepte voor je uit (door erop te klikken). Als je dan voor je slotpoort dezelfde breedte neemt, en een hoogte van bijv 3 of 4 cm rekent winisd ook hier de lengte/diepte voor je uit.
klinkt alsof we je niet willen helpen, maar achteraf heb je het dan wel _zelf_ gedaan.
Verwijderd
En ik ben best bereid wat zelf te doen hoor
Verwijderd
Dit zijn de ideale maten:
volume 40,98 L
Tuning freq 38,00 Hz
Vent diameter: 1,50x 22,00 (even groot als axx1010 project)
Vent lengt: 11,94cm End correction: 0,732
Dit moet em worden dus. Zou iemand dan met enige 3dmax kennis een zaagplan kunnen opschalen? Dan kan ik los
Mocht iemand mn winisd settings willen bekijken mail me even dan stuur ik de savefile. sidofabgr et hotmeel
Het is echt niet lastig hoor, je moet er gewoon ff voor gaan zitten.
Verwijderd
Dan kom je er ook achter dat een baspijp van 40 cm niet goed past. Probeer hem dus wat kleiner van diameter te maken zodat hij past én je nog ongeveer 10 cm overhoud aan de achterkant van de pijp tot een wand.
Het gaat er tenslotte wel om dat je zoveel mogelijk zélf doet.
Denk niet dat er nog garantie op zit? Barry?
Verwijderd
Verwijderd
Hij gaat 35 liter worden met een br van 20 cm. En dezelfde breedte en hoogte als het originele zaagplan.
Die waarde is de weerstand die in serie staat met de luidspreker, als je daar 4 ohm invult krijg je rare resulaten ja, zet em gewoon lekker op 0,1 waar ie op stond.
Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.
Verwijderd
Het is btw montagekit van het merk bouwcenter
www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me
Vergeet ook niet alle naden af te kitten, en vooral om veel foto's te maken
Ik heb je 2 mails gestuurd, maar geen reactie meer? Als dat apparaat daadwerkelijk binnen de garantie valt, wordt 'ie gratis gemaakt. Anders moet je even contact zoeken met Munts, dat is de winkel waar ik het spul toen vandaan haalde. Misschien kunnen ze een uitzondering maken...Cocona schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 20:08:
pfff baskast is kapot...Ik leg hem aan, lampje brandt wel, maar hij geeft geen kik meer.
Normaal hoor je zo een klein geluidje zodat je weet dat hij aanligt, maar dat doet hij nu niet meer.
Denk niet dat er nog garantie op zit? Barry?
Maar ik kom er niet uit.. Ik ben op zoek naar een subwoofer ter ondersteuning van mijn huidige zuilluidsprekers welke ik alléén wil gebruik voor muziek..
Is die XXL/AXX1010 combinatie voor mij weggelegd? Of kan ik in hetzelfde prijssegment beter een andere optie bouwen?
Bedankt!
Van zulke info moet je eerst weten eer je een beslissing kunt maken.
In het kort; de XXL/AXX1010 is niet te verslaan qua budget. Je hebt de goedkoopste subwoofer versterker, en een niet te dure, redelijk presterende subwoofer. Je zal voor hetzelfde geld niet iets "beters" kunnen vinden.kitemaster schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 23:32:
Ik ben op zoek naar een subwoofer ter ondersteuning van mijn huidige zuilluidsprekers welke ik alléén wil gebruik voor muziek..
Is die XXL/AXX1010 combinatie voor mij weggelegd? Of kan ik in hetzelfde prijssegment beter een andere optie bouwen?
Wil je de sub puur voor aanvulling op je zuilen gebruiken (welke zuilen praten we over trouwens?) dan kan het wel, maaaaaarrrr.. de axx1010 is meer een "beuk" sub die je in een HT zou inzetten. Dat betekend niet dat 'ie niet muzikaal is, maar de balans staat de andere kant op.
Je zou dus ook eens kunnen kijken naar een XXL in combinatie met een intertechnik mds-08. Daar bouw je een iets muzikalere sub mee, maar verwacht daar geen "geweld" van.
Budget is ongeveer 150 euroSeers schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 01:03:
Kun je dan nog wat meer info geven, bijvoorbeeld iets preciezer het budget, maar belangrijker: hoe groot mag je subwooferdoos worden? En wil je luid draaien of hoeft dat niet?
Van zulke info moet je eerst weten eer je een beslissing kunt maken.
Hoe groot..? Tsjah, Ik weet niet precies wat reguliere maten zijn, maar die van Cocona lijkt mij wle een mooie maat!
En ik hoef niet persé luid te draaien.. Af en toe keertje open is natuurlijk wel leuk..
@Teacher.. Wat bedoel je met de 'beuk' ? Is dat een soort van logitech-beuk? (dus hard en niet zuiver) Of een zware diepe bass, die hard is maar wel zuiver klinkt?
Bedankt voor jullie reacties!
Als je dat ding uit elkaar sloopt heb je helemaal geen garantie meer.Cocona schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 21:57:
1 mail, nadat ik een tweede heb gestuurdIk ga eerst alle onderdelen laten uitmeten door familie-lid en die hij dan eventueel kan vervangen. Denkt toch dat het zou moeten gaan.
Nee, dit is totaal niet te vergelijken met het ge"boennnnk" van een logitech subje. Dit is nl een "echte" sub.kitemaster schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 14:58:
[...]
@Teacher.. Wat bedoel je met de 'beuk' ? Is dat een soort van logitech-beuk? (dus hard en niet zuiver) Of een zware diepe bass, die hard is maar wel zuiver klinkt?
i know, maar stel dat het maar een condensator is die gesprongen is, kan ik hem toch gewoon vervangen door een nieuwtje? heb dan idd geen garantie enz meer, maar als ik het zo kan doen waarom niet? Spaart weer wat tijd en moeite uitBarry|IA schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 15:14:
[...]
Als je dat ding uit elkaar sloopt heb je helemaal geen garantie meer.
Verwijderd
Verwijderd
Sorry voor het late antwoord, heb topic uit het oog verloren. Had de module binnengedaan bij elektro zaak, heeft me 10euro gekost en wist me te vertellen dat het allesinds niet de voeding was. Niet herstelt dus ook.Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 10:13:
en heb je er nog wat mee gedaan? Mijn subamp heeft t zonet ook begeven. Zette em net aan en even de standaard brom 5 seconden en stil was het. Lampje ook uit op subamp. Balen
Heb dan maar beslist om gans de boel te verkopen. Dus ik ga mijn axx1010 ook verkopen + de kapotte module. Alleen nu nog op eBay zetten.
De module kan ik herstellen ergens in Tielt, maar dat gaat 35euro kosten ongeveer, terwijl een nieuwe 50euro kost. Vind het dus niet echt de moeite om te laten herstellen. Dus geen subwoofer meer op mijn kamer
Opzich niet zo erg aangezien ik bijna nooit meer op mijn kamer zit, heb laptop en zit constant beneden. Vandaar....
Verwijderd
Mijn subwoofer is ook al een tijdje klaar. Heb hem hier alleen nog niet gepost.
Als men naar www.binkydude.nl.tt gaat dan kunne jullie hem bekijken. Ben benieuwt wat jullie ervanvinden
dan is mijn vraag fftjes, wat is die folie en waar kan je het halen ? ziet er nmlk er gelikt uitVerwijderd schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 13:19:
Hey mensen,
Mijn subwoofer is ook al een tijdje klaar. Heb hem hier alleen nog niet gepost.
Als men naar www.binkydude.nl.tt gaat dan kunne jullie hem bekijken. Ben benieuwt wat jullie ervanvinden
Krijg spontaan heimwee
Verwijderd
Dankjewel. Die folie, ik heb die ook gebruikt om mijn kabel-plinten te maken. Heb toen gewoon van die grote witte plastic goten gekocht. die folie eroverheen. en het lijkt net egt!!. Supermooi. Maargoed, back ontopic.B_FORCE schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 14:56:
[...]
dan is mijn vraag fftjes, wat is die folie en waar kan je het halen ? ziet er nmlk er gelikt uit
Folie heb ik gewoon gekocht bij de Praxis. kost 5 euro voor een rol volgens mij. Ennn het is eigelijk gewoon plakfolie. Met hout-print. Je hebt egt super veel soorten, dus je kan je sub erg mooi maken. En het was voor mij ook een gok, eerste keer ook. En ging meteen goed. Je moet wel erg precies werken. Maar dan heb je ook wat.
Verwijderd
Mijn woofer kraakt nu. AXX1212 btw... Kan dit met de sub/amp combinatie die ik nu heb?
ja, dat kan.
Even doormeten en "voelen" (konus voorzichtig indrukken en voelen of het schraapt); kan heel goed zijn dat je spoel een tik heeft gekregen.
Verwijderd
Ik heb even gevoeld en ingedrukt. Ik hoor niks kraken en de woofer glijd soepel op en neer.
Over dat doormeten: hoe kan ik dat even het beste doen? Is dat te doen met een el`cheapo multimeter die ik toevallig nog heb liggen? En zojah, hoe?
Doormeten kan met een cheapo multimeter: gewoon in de "ohm" stand zetten, je moet een 6-tal ohm meten.
Verwijderd
M`n sub is gelukkig niet kapot. Het schijnt die rottige versterker weer es te zijn. Deze keer is de zekering wel heel...
Hoe kan zoiets nou gebeuren? Ik had hem altijd aangesloten via speakerskabel. Dus ik stuurde de complete b-groep (2 speaker uitgangen, links/rechts) van mn technics sa-gx130 naar de subamp toe. Nou schijnt mijn versterker wel 70 watt continu te kunnen te leveren ofzo.
Is dat nou te veel impact voor die xxl subamp?
Voor de duidelijkheid; mn woofer geluid gaat vet kraken als ik het volume open draai. Zachtjes is er al niet meer naar te luisteren.
Nee, dat maakt niet uit.Je kunt er ook 1000W op zetten (die je sowiso niet). De ingangen van de subamp zijn hoogoming, er valt dus niet veel kapot te maken.Verwijderd schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 19:27:
Nou schijnt mijn versterker wel 70 watt continu te kunnen te leveren ofzo.
Is dat nou te veel impact voor die xxl subamp?
Voor de duidelijkheid; mn woofer geluid gaat vet kraken als ik het volume open draai. Zachtjes is er al niet meer naar te luisteren.
Verwijderd
Ik zoek nu een nieuwe amp.. Ik heb die raveland axx1212 die 220rms moet aankunnen. Wat is bij deze een goede amp waarmee ik mn sub goed voed?
Edit: Ik heb na een tijdje zoeken eindelijk subamps gezien op conrad. Echter snap ik niet wat ze nou bedoelen met die ohms. Klinkt misschien beetje dom maar wat en hoe bepaalt dat die versterker op 4 ohm loopt en niet op 8? Ik heb al bij de specs gekeken wat mijn subwoofer het liefst wil maar dat vind ik ook nergens terug op de productsheet ofzo.
Omdat mn sub 220rms lust wil ik hem dat ook het liefste zoveel mogelijk geven, en niet te veel overkill want dat zal ook niet goed zijn toch?
[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2006 22:13 ]
Verwijderd
Ik heb dus die axx1212 220rms... Nu zit ik te twijfelen tussen 2 amps van conrad. Namelijk de;
1x 190 W/8 Ω, 1x 300 W/4 Ω ------------ 149 euro
of de,
1x 100 W/8 Ω, 1x 150 W/4 Ω ------------ 119 euro
Welke zouden jullie nemen en waarom?
Filter: 301627-8A (nu in de aanbieding)
Amp: 301628-62 (99,- euro) of 301629-62 (194,- euro)
Verwijderd
Misschien tips voor het zoeken?
Edit: Ik wil de amp wel weer in mn subkist kunnen bouwen he...
Denk dat wat jij bedoelt een apparte versterker enzo wordt naast mn huidige ?
[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2006 13:29 ]
Verwijderd
1x 190 W/8 Ω, 1x 300 W/4 Ω ------------ 149 euro
of de,
1x 100 W/8 Ω, 1x 150 W/4 Ω ------------ 119 euro
Welke zal ik nou nemen? het wordt zowiezo 1 van die 2. Maar waarom zou ik 300 watt nemen of waarom 150watt?
Aangezien de xxl subamp maar 88watt ofzo levert wat is nagemeten dan moet die 150 watt conrad subamp een leuk effect geven en kan ik mn woofer niet opblazen.
Maar ik hoor ook berichten dat je beter een wat te zware versterker op je sub kan aansluiten. Waarom dat is dat weet ik niet.
Kan iemand mij hier duidelijkheid over geven? Dan kan ik mn ampje gaan bestellen...
Verwijderd
Ik heb hier een gloednieuwe McCrypt PA8000 liggen met bon en al. (heb alleen de doos niet meer) Ik wil hem wel aan je verkopen voor 125 euro. Dan eb je alsnog veel power voor weinig geld. Op de pakbon kan je nog zien dat ik hem net een week in huis heb.
groet,
Nick Groenewoud