[DIY] Nog een zelfbouw subwoofer met XXL en AXX1010

Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste
Acties:
  • 17.146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-08 21:18

Bluppy2

Hip!

m.m schreef op 15 juli 2004 @ 14:23:
[...]

Is dat wel wat weinig als sub? 9mm is meer dan zat, zeker als je voor BR gaat. Niet iedereen heeft een shiva. Grote maximale uitwijking heeft ook een nadeel, een belachelijk slecht rendement, de Shiva haalt 87dB bij 1 watt vermogen, de AXX1212 92dB bij 1 watt, nogal een verschil, de shiva heeft voor dezelfde geluidsdruk dus 3x zoveel vermogen nodig.
De shiva en de XLS-10 hebben beide ongeveer 87dB bij 1 watt vermogen. Naar wat voor een amp moet ik dan kijken? Het gaat om een kamer van ongeveer 14m^2.
Ik ben niet van plan om een amp van 200 euro er in te stoppen. Dan kom je al gauw bij conrad of amp uit dit topic uit. Welke van de 2 is er geschikt voor deze woofers?

><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
de XXL en uhhm de XXL ;)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

m.m de AXX1212 heeft geen gevoeligheid van 92dB/1w/1m. Het is meer iets van 89dB. 9mm is best leuk voor een subwoofer.

Ik zou voor de XLS10 en de Shiva geen xxl amp nemen. Minimaal een DT150 van RCM maar liever een DT300. Deze speakers hebben een extreme slag en een laag rendement dus die lusten graag wat meer vermogen.

Een goeie versterker kost gewoon wat geld. Ik zou dus even doorsparen, zeker als je zo'n soort woofer neemt.

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2004 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xmax is niet heilig ofzo.
Een groot nadeel van een grote Xmax is dat een sub dus "lang" erover doet om eer terug bij 0 te komen.

Dit maakt hem hevig ongeschikt voor Hi-Fi toepassingen. Dan kan je beter een lagere Xmax hebben die "sneller" is.
Maar bij films om alleen maar hevige bas te maken dan kan dat natuurlijk wel weer goed zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Hmm, ik wordt een beetje afgeschoten :P . Blijkbaar ben ik een beetje te verwend met de Xmax van mijn Shiva :D. Kan gebeuren. Maar zoals ik al zei, check ff hoeveel SPL je haalt en hoeveel vermogen er in moet om de Xmax te halen. Vind je dat genoeg, dan zit je goed met je woofer :) . En idd, de gevoeligheid was ik even vergeten 8)7 .

Voor een amp geld: hoe lager de gevoeligheid, hoe meer vermogen je nodig hebt, maar hoe kleiner de Xmax, hoe minder vermoger erin kan...

Voor de Shiva geld dan idd dat je iets van een DT-300 of HS-200(wist niet eens dat de DT-250 bestond, nieuw model zeker) nodig hebt. Bij woofers met een hogere gevoeligheid voldoet de XXL ook wel prima. Natuurlijk ook als je een kleine kamer hebt met flink wat roomgain ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Flex Ik weet niet of dit waar is wat je zegt.

Ik zou liever een unit hebben met een grote slag die in een gesloten kast hetzelfde spl kan halen dan een br kast met een woofer met een hoge gevoeligheid en een lage slag.

Hoe kom ik nou weer bij een dt250 8)7 Je hebt wel een DT500. Lijkt me wel grappig voor op een Tumult.

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2004 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepspace schreef op 15 juli 2004 @ 16:20:
Voor een amp geld: hoe lager de gevoeligheid, hoe meer vermogen je nodig hebt, maar hoe kleiner de Xmax, hoe minder vermoger erin kan...
Hoe kom je daar nou bij??
Dat ligt helemaal aan hoe de speaker (spreekspoel en magneet e.d.) in elkaar zit.
Mijn 40 cm. Wharfedale sub heeft een Xmax van een 10 mm. denk ik. Maar daar kan 300 watt rms in.
Hij heeft nauwelijks een uitslag maar produceert een bass waar je bang van wordt.

En ooit professionele sub-speakers bekeken? Die hebben nauwelijk een uitslag.
Nee, Xmax is totaal niet bepalend voor hoe die klinkt en hoeveel die kan hebben.
Verwijderd schreef op 15 juli 2004 @ 16:21:
@Flex Ik weet niet of dit waar is wat je zegt.

Hoe kom ik nou weer bij een dt250 8)7
Niet letterlijk, maar ik wou alleen maar ff duidelijk maken dat de Xmax helemaal niet alleen bepalend is voor hoeveel vermogen een speaker kan hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2004 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je 2 woofers hebt waarvan er 1 10mm heeft en de ander 20 mm dan kan het best zijn dat je met 400 watt bij de woofer met 20mm al over de slag heen zit terwijl de 10mm bij de andere woofer nog niet is bereikt.

Het is nog steeds een feit dat de limitaties van woofer om spl te genereren zijn; de Xmax en de Pe. In 90% van de gevallen heeft de woofer veel te veel Pe voor hifi gebruik en een veel te kleine slag. Daarom is het imho zaak dat je een beetje let op de Xmax omdat dit vaak een woofer geschikt maakt om <60hz weer te geven.

Jij stelt dat een woofer die een grotere slag maakt meer tijd nodig heeft om terug naar de 0 positie te gaan. Als dat zo zou zijn zou de frequentie die weergegeven wordt niet meer kloppen dus dit gaat niet op. De versnelling wordt gewoon groter.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2004 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 15 juli 2004 @ 16:24:
[...]
Hoe kom je daar nou bij??
Dat ligt helemaal aan hoe de speaker (spreekspoel en magneet e.d.) in elkaar zit.
Mijn 40 cm. Wharfedale sub heeft een Xmax van een 10 mm. denk ik. Maar daar kan 300 watt rms in.
Hij heeft nauwelijks een uitslag maar produceert een bass waar je bang van wordt.

En ooit professionele sub-speakers bekeken? Die hebben nauwelijk een uitslag.
Nee, Xmax is totaal niet bepalend voor hoe die klinkt en hoeveel die kan hebben.
Het is maar net hoe je het bekijkt, en ook naar welk frequentegebied je kijkt natuurlijk. Maar precies dezelfde woofer met een kleine Xmax zal minder vermogen aankunnen dan dezelfde woofer met een grote Xmax... ik wil de eigenlijk meer die richting op. Er zijn natuurlijk nog veel meer factoren die van belang zijn als je naar verschillende woofers kijkt.

Waar is dan de regel: konusoppervlak & uitlag => SPL heen :? Bedoel je met een professionele sub een sub met 18" of groter? Ja is geen kunst natuurlijk dat die niet veel uitslag nodig hebben, die hebben een gigantisch conus oppervlak ;) (Bij BR ligt het natuurlijk net anders, daar heb je bij de BR freq een heel kleine uitlag)
Niet letterlijk, maar ik wou alleen maar ff duidelijk maken dat de Xmax helemaal niet alleen bepalend is voor hoeveel vermogen een speaker kan hebben.
Dat is mij ook wel duidelijk ja.. Ik had het wat duidelijker moeten uitleggen. Maar het beste is gewoon om het ff te simuleren, dan weet je "zeker" hoeveel vermogen de woofer kan hebben.

@PPK: er stond toch echt 250 hoor... ondertussen zie ik 300 staan. Sneaky :P

[ Voor 11% gewijzigd door voodooless op 15-07-2004 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

slecht he :*)

Bij gesloten systeem gaat die regel op UITSLAG = SPL

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2004 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Razorfist schreef op 15 juli 2004 @ 13:46:
Euhm.. de AXX serie heeft ook gewoon een xmax van 9mm hoor ;) dus ik weet niet hoe je er bij komt dat het geen subdriver zou zijn :?

Intertechnik heeft zelf ook een ontwerp met de CSX 257 gemaakt, namelijk de Rubens. Hier zetten ze hem gesloten in als subwoofer met een Hypex HS80 als ik me niet vergis.
Tevens eventjes met de Peerless CSX-257 bezig geweest:

Afbeeldingslocatie: http://www.mindwipe.nl/tweakers/winISD_csx257.jpg

prachtig vlak verloop met het -3db-punt op 31Hz, group delay blijft hierbij ook nog acceptabel. voorbeeld is in een BR kassie van 65 liter, getuned op 26 Hz. Enige nadeel van de csx-257 is de gevoeligheid van 88 db... maar voor 110 eu is dit een mooie driver ( of niet, richy ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

110 euro lijkt me een beetje veel. Ik zou in Dld bestellen. http://www.schuro.de/peerless.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ziet er zeer goed uit, ook de group delay is heel erg acceptabel.

Ik heb even gekeken hoeveel W je erin moet stoppen om hem tot zijn Xmax te krijgen, en ik kom op ongeveer 85W uit (dan zit je met jou alignment, bij 40 Hz aan de Xmax). Bij 50 Hz haal je dan een nette 108 dB, bij 30 Hz een respectabele 103 dB. Helemaal niet slecht eigenlijk, en voor de meeste kamers meer dan hard zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Verwijderd schreef op 15 juli 2004 @ 16:29:Het is nog steeds een feit dat de limitaties van woofer om spl te genereren zijn; de Xmax en de Pe. In 90% van de gevallen heeft de woofer veel te veel Pe voor hifi gebruik en een veel te kleine slag. Daarom is het imho zaak dat je een beetje let op de Xmax omdat dit vaak een woofer geschikt maakt om <60hz weer te geven.

Jij stelt dat een woofer die een grotere slag maakt meer tijd nodig heeft om terug naar de 0 positie te gaan. Als dat zo zou zijn zou de frequentie die weergegeven wordt niet meer kloppen dus dit gaat niet op. De versnelling wordt gewoon groter.
Precies, helemaal mee eens.

En wat betreft PA sub drivers: ik heb er een hele tijd geleden nog wel eens een discussie met Lampje over gehad (discussie breidde zich zelfs uit tot de DIY bass list :) ), in principe is SPL gelijk aan de luchtverplaatsing. Dus conusoppervlakte x uitslag. Bij BR subs gaat dat niet volledig op want daar krijg je extra output door de resonantie van de poort.
Dat is ook waar PA subs op leunen: die output van de BR poort in combinatie met een groot conus oppervlakte. En in het gebied waar de output door de power handling (Pe) begrensd wordt, hebben ze een hele hoge gevoeligheid in combinatie met een hoge power handling. Resultaat is een sub die vanaf zo'n 35Hz 1kW belastbaar is zonder over de x-max heen te gaan. En daarmee ook vanaf 35Hz boven de 120 dBspl kan spelen.
Als je een PA sub driver in een gesloten behuizing zou stoppen zou er echt bedroevend weinig van de output overblijven onder de 50Hz :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richy t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-09 19:16
Het wordt voor mij waarschijnlijk toch een csx257 samen met een xxl. Eerst maar ff naar italie en dan lekker aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:40
Vandaag Conrad bestelling binnen gekomen. Daar zat eigenlijk alles in wat ik nodig had op de amp na. Die moet ik nog krijgen en dan kan ik beginnen. Hout e.d heb ik ook al gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offtrack
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 14:34

Offtrack

Ondertitel

Ik heb ook mijn conrad bestelling vandaag gehaald.
Ff lopen buffelen met die baffle. Wat een gezeik :P
Eerst moet die speaker in m'n mooie surrogaat-ronde gat. Daarna nog 8 gaten boren voor de schroeven. Maar het past allemaal, uiteindelijk.
Morgen moet ik werken... maar waarschijnlijk kan ik morgen avond wel verder.
Lijmen en schuren enz enz enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
  • Laatst online: 08-09 11:00
*UPDATE*

Maar een heel kleintje. Hier komt dus mijn baskast staan:
Afbeeldingslocatie: http://img19.exs.cx/img19/9404/IMG_1170Medium.jpg

Hopelijk krijg ik van de week mijn amp binnen dat ik gouw die boel kan gebruiken. Ik verlang er echt naar. Stak vandaag mijn tulp kabel in de uitgang van mijn receiver en wanneer ik deze weer goed zette schreepte die kabel tegen mijn muur. Gevolg was dat ik iets hoorde kraken |:( Toen zag ik dat die uitgang een beetje loszat. Hopelijk is hij nu niet kapot |:( :'( Anders weer kosten :?

Wooferkast is dus voor de 2de keer geschilderd met grondlaag. Ondervonden dat mijn gaten van mijn schroeven niet mooi weggewerkt zijn. Nuja zo erg niet, maar zal het dan wel es tonen met een foto. Hij krijgt nu nog 1 laagje en dat is het definitieve. Die plaatjes waar de spikes inkomen, maken wel krassen mijn vloer enz. Spikes stonden benede bloot op de vloer(natuursteen) en verzette hem en dat resulteerde in een mooie schreef in de vloer |:( ouders niet blij :9 Zou het kwaad kunnen moest ik op de onderkant van die voetjes zo van die rubbertjes plakken?

Stay posted! :) Er komen nog foto's aan

[ Voor 17% gewijzigd door Cocona op 18-07-2004 13:56 ]

Specs: http://specs.tweak.to/9454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

deepspace schreef op 13 juli 2004 @ 11:28:
dempingsmateriaal alleen op de wanden, NIET in of voor het BR kanaal! BR moet vrij blijven zodat er lucht doorheen kan blazen!
Langs de wanden is het juist het minst effectief, daar is de luchtsnelheid immers het laagst! Het beste werkt een flinke prop achter de woofer (niet strak ertegenaan). Hou inderdaad ook de BR een beetje vrij. Wanden bekleden kan inderdaad wel maar echt effectief is het niet.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Barry|IA schreef op 13 juli 2004 @ 17:13:
Je moet alle wanden bekleden voor een optimale dode klankkast. Dus de bodem van de kast nog, het plafond, en de achterwand.

Verder zou ik als ik jou was eerst grondverf aanbrengen voordat je met de definitieve kleur aan de gang gaat. En op het einde kan je een laklaag aanbrengen voor de mooie glans. :)
Het is een SUB, wanden bekleden helpt alleen maar tegen middentonen, die lage frequenties hou je heus niet tegen met een stukje isolatiemateriaal. Daar gebruik je loodbitumen voor.
deepspace schreef op 15 juli 2004 @ 18:30:
Ziet er zeer goed uit, ook de group delay is heel erg acceptabel.

Ik heb even gekeken hoeveel W je erin moet stoppen om hem tot zijn Xmax te krijgen, en ik kom op ongeveer 85W uit (dan zit je met jou alignment, bij 40 Hz aan de Xmax). Bij 50 Hz haal je dan een nette 108 dB, bij 30 Hz een respectabele 103 dB. Helemaal niet slecht eigenlijk, en voor de meeste kamers meer dan hard zat.
1. Xmax =! maximale uitslag
2. muziek =! 1 sinusvormige toontoon

[ Voor 33% gewijzigd door MM op 18-07-2004 14:14 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
Al mijn dempingswol zit al vast dus ik kan daar niets meer aan veranderen :) Waar blijft die amp? :'( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offtrack

Offtrack

Ondertitel

Vandaag heb ik mijn doos in elkaar gelijmd, afgewerkt en gegrond.
Nu heb ik voor de lol ff mijn woofer erin geschroefd en aangesloten op de XXL.
Het klinkt allemaal lekker... en uit mijn BR komt nog wat verloren zaagsel geblazen.
Maar als er geen signaal is, dan is de speaker niet stil, maar zoemt hij.
Dus met de cd op pauze ofzo. Zelfs zonder een bron aan te sluiten, zoemt hij, misschien zelfs nog wel harder.
@Barry: misschien ervaring mee?/enig id?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

m.m schreef op 18 juli 2004 @ 14:02:
1. Xmax =! maximale uitslag
2. muziek =! 1 sinusvormige toontoon
Dat heb ik ook nergens staan.... Idd, een woofer kan nog wel verder dan de Xmax uislaan, echter is vananf dat moment de vervorming groter. Muziek is zeker geen sinus, maar als een sinus vervormt doet muziek dat ook. Ik zeg nergens dat je niet boven je Xmax uit zou mogen komen, maar je moet wel bedenken dat erboven lage vervorming niet meer gegarandeerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Offtrack schreef op 18 juli 2004 @ 23:25:
Vandaag heb ik mijn doos in elkaar gelijmd, afgewerkt en gegrond.
Nu heb ik voor de lol ff mijn woofer erin geschroefd en aangesloten op de XXL.
Het klinkt allemaal lekker... en uit mijn BR komt nog wat verloren zaagsel geblazen.
Maar als er geen signaal is, dan is de speaker niet stil, maar zoemt hij.
Dus met de cd op pauze ofzo. Zelfs zonder een bron aan te sluiten, zoemt hij, misschien zelfs nog wel harder.
@Barry: misschien ervaring mee?/enig id?
Ja! Dat heb ik. Het is een normaal verschijnsel waar je (hoe jammer het ook is) niets aan kan veranderen. Het is namelijk de ''signaal ruis verhouding'' (van 81dB(?)) die jij hoort. Ik heb er ook last van, maar in een gesloten behuizing weer minder.
Het is een SUB, wanden bekleden helpt alleen maar tegen middentonen, die lage frequenties hou je heus niet tegen met een stukje isolatiemateriaal. Daar gebruik je loodbitumen voor.
Volgens mij kan je het geluid wel een beetje dempen met simpele watten of fiberfill. Breng het gewoon losjes aan in de kast. Bij mij helpt het in ieder geval wel. En omdat de toon nogal laag is kan je misschien zoals m.m zegt oodbitumen aanbrengen.

Bekijk het positief! Nu hoor je tenminste waneer de versterker nog aanstaat. Ik meen dit écht serieus aangezien de versterker een dure 230Watt uit het stopcontact slurpt :/ .

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offtrack

Offtrack

Ondertitel

Barry|IA schreef op 18 juli 2004 @ 23:42:
Ja! Dat heb ik. Het is een normaal verschijnsel waar je (hoe jammer het ook is) niets aan kan veranderen. Het is namelijk de ''signaal ruis verhouding'' (van 81dB(?)) die jij hoort. Ik heb er ook last van, maar in een gesloten behuizing weer minder.
Thnx voor snelle reactie, nu kan ik met een gerust hart verder stampen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Stampse! Niet te hard he, want ik ga maffen. :O :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
*UPDATE*

Vandaag kreeg ik de amp binnen. Net op tijd ook want ik zat bij de buren en ging hem bijna gemist hebben. Ben zeer blij dat ik hem heb en morgen ga ik er verder aan werken. Hij moet af morgenavond.

De doos:
Afbeeldingslocatie: http://img24.exs.cx/img24/3168/nieuwe.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img24.exs.cx/img24/7084/IMG_1177Medium.jpg

De versterker:
Afbeeldingslocatie: http://img24.exs.cx/img24/8500/IMG_1178Medium.jpg

Heb nog nooit met een decoupeerzaag gewerkt dus het was eerste keer dat ik het deed. En ik moet zeggen voor een eerste keer dat het goed meevalt. Ik moest natuurlijk nog wat afvijlen met zo een rasp omdat de printplaat maar niet in het gat wilde |:( Is uiteindelijk dan wel goedgekomen:
Afbeeldingslocatie: http://img24.exs.cx/img24/4346/IMG_1179Medium.jpg

Het resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://img24.exs.cx/img24/6157/IMG_1180Medium.jpg

Past goed:
Afbeeldingslocatie: http://img24.exs.cx/img24/5208/IMG_1181Medium.jpg

En het moest mij natuurlijk weer overkomen 8)7 De plank zit dus op zijn kop. Wat je vanboven ziet(het nietgeschilderde) is eigenlijk voor de onderkant dus is het eigenlijk verkeerd |:( |:( :
Afbeeldingslocatie: http://img24.exs.cx/img24/1540/IMG_1182Medium.jpg

Alles gelijmt:
Afbeeldingslocatie: http://img24.exs.cx/img24/3209/IMG_1183Medium.jpg

Voila :) Morgen dus de rest: woofer aansluiten, het gat waar kabel tussen zit toedoen, woofer vastdraaien, dempingswol nog vastnieten waar het nog niet vastzit en als laatste de voorkant vastlijmen. :)

Morgen dus meer foto's

Slaapwel :Z :Z :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-09 16:36

Blamm

Niet meer Smart

En het is niet in je opgekomen om de amp dan maar om te draaien in het gat? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-08 12:33

Shuriken

Life is all about priorities

Zit er een aparte Amp kamer in je sub? Want de XXL amp is niet bepaald luchtdicht te noemen

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
Amp zit inderdaad in een apart compartiment.

@Razorfist: hij zat al vast mijn amp en heb geen zin om het weer los te draaien. Trws mijn plank zit al vastgelijmd dus kan het zeker niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cocona, ik ga dezelfde sub bouwen maar dan zonder aparte ruimte voor de amp. Maar ik ga gebruikmaken van 2BR pijpen inplaats van een sleuf. Zou je voor mij even de afmetingen van de 2 pijpen willen berekenen? Als je de parameters hebt! Gewoon zelde inhoud en frequntie. precies hetzelde maar dan met 2 pijpen.
Alvast bedankt

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2004 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:28

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Verwijderd schreef op 24 juli 2004 @ 13:11:
Cocona, ik ga dezelfde sub bouwen maar dan zonder aparte ruimte voor de amp. Maar ik ga gebruikmaken van 2BR pijpen inplaats van een sleuf. Zou je voor mij even de afmetingen van de 2 pijpen willen berekenen? Als je de parameters hebt! Gewoon zelde inhoud en frequntie. precies hetzelde maar dan met 2 pijpen.
Alvast bedankt
maak een aparte ruimte die wel luchtdicht is. de XXL amp is NIET luchtdicht.
En berekenen kan je zelf toc ook? www.linearteam.org > winisd.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
***FINAL UPDATE***

Vandaag verder gedaan met het inbouwen. Ik gebruik hem voor het moment al en ik moet zeggen: hij is de max !!!!!!!!!!! >:) min ma en pa keken al ongerust vanwege de bass. Min pa heeft hem al wat begeregeld :( maar eigenlijk is het juist goed zo. Dus vanmorgen het gaatje van de kabel dichtgedaan met siliconen of zo iets en de voorkant geplakt. Paar uur daarachter heb ik mijn woofer ingebouwd en aangesloten. Toen kwam het grote moment: hem aansluiten op de receiver en laten werken. Hij ging niet |:( Alle soorten van manieren geprobeerd om hem aan te sluiten. Hielp niets, dan maar weer losdraaien en bleek dat rode kabeltje niet vastzat 8)7 Toen ging hij wel :)

Wat ik nu ook ervaar is dat wanneer de receiver op het dvd-kanaal staat, dat hij dan niet werkt. Was kl*te voor mij want via een kabel komt het geluid van min pc op dat dvd-kanaal toe :) Heb dan kabeltje verstoken naar tv-kanaal en daar ging het dan wel.

Hier nog wat foto's.

het testen:
Afbeeldingslocatie: http://img6.exs.cx/img6/5811/IMG_1184Medium.jpg

Nu staat hij daar, werkend:
Afbeeldingslocatie: http://img6.exs.cx/img6/6596/IMG_1186Medium.jpg

Wat ik nog ga doen is hem in zijn laatste laagje verf leggen. Dat is het dan wss.

Wie ik wil bedanken: Walter.PPK voor het ontwerp en afmetingen, Barry_Loef voor de amp en ook de andere GoT'ers die me geholpen hebben tot nu toe _/-\o_ _/-\o_

Wat heeft het me gekost(overzicht):
XXL-amp: 65€
Conrad bestelling: 71.50€
Hout: 19.70€
inslagmoeren en inbusbouten: 1.2€
-----TOTAAL: 157.4€------

(Lijm, schroeven en verf niet moeten betalen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Je hebt voor je budget nu een heel leuk subje. Toppie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thnx en Gefeliciteerd! Ziet er erg stoer uit. Die schroefgaten krijg je niet zomaar weg dat klopt. Met vloeibaar mdf gaat het nog het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaZ-
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

NaZ-

Hoeblablahoeblabla

'k heb dit topic net doorgelezen. Erg leuk allemaal! gefeliciteerd Corona ;)!

zit er nu ook over te denken een eigen sub te maken...wist er eerst bijna niets vanaf..is nu wel anders 8)

AMD Pentium 4 32+, 2056MB DDR-ROM, 60INCH HD, Logitech Muis, MS-Toeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

teacher schreef op 24 juli 2004 @ 14:02:
[...]

maak een aparte ruimte die wel luchtdicht is. de XXL amp is NIET luchtdicht.
En berekenen kan je zelf toc ook? www.linearteam.org > winisd.
Sorry ik heb het een beetje raar neer getypt. Ik bedoel dat de amp er helemaal niet bij in komt te zitten,die geef ik een ander kassie op een andere plaats. Ik maak alleen de ruimte waar de woofer in zit. Dit is voor mij veel makkelijker ivm alle draden.
En winisd heb ik al, maar de parameters ontbreken nog.
Ik zou dus graag willen weten welke lengte de 2 pijpen moeten hebben bij het ontwerp van walter.pkk. En de diameter heb ik liefst eentje die hier
tussen staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Verwijderd schreef op 25 juli 2004 @ 10:26:
[...]
Ik zou dus graag willen weten welke lengte de 2 pijpen moeten hebben bij het ontwerp van walter.pkk. En de diameter heb ik liefst eentje die hier
tussen staat.
Ik wil ook wel eens iets :+
Berekenen kan je zelf dus ook; lees mijn eerdere antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe klinkt ie nou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
Zeer goed. Kreeg gisteren weer zeer aan het hoofd, ik denk door die woofer 8)7

Echter weet ik wel niet goed wat nu juist de goede afstelling is. Wat ik ook heb is dat hoe verder naar de kamer dus, verwijderd van de woofer, dat je zo minder die diepe bas hebt. Zoals je weet staat hij naast mijn receiver in een hoek en ik zit daar meestal wel dichtbij, want mijn pc staat 1.5meter van mijn receiver.

Moet je eigenlijk spelen met die draaiknopkes om de goede instelling te hebben of hebben jullie mss een voorkeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offtrack

Offtrack

Ondertitel

Die knopjes zijn iig volume, die kan je naar eigen smaak instellen lijkt me :) en de goeie naam voor de ander weet ik niet. Maar je kan daarmee instellen vanaf hoeveel Hz hij meedoet zegmaar. Dus daarmee kun je hem volgens mij aanpassen aan je andere speakers. Stel nou dat je zuilen of boekenplank speakers hebt die niet lager gaan dan 60Hz (voorbeeld :P geen id of dat bestaat) dan kun je je subwoofer alles onder de 60hz laten doen.
Ik kan het fout hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Offtrack heeft gelijk. Met het ene knopje (Low Pass Frequency) stel je in tot welke frequentie de subwoofer meedoet. De frequentie moet je inderdaad afstemmen op je hoofdluidsprekers. Met het andere knopje (Level) stel je het volume in van de subwoofer, vergeleken met het volume van de hoofdluidsprekers.

Ik vraag me nog 1 ding af, heb je bij het aansluiten van de woofer op je subamp ook aan de juiste fase (plus en min) gedacht? Bij duurdere subamps heb je vaak een knopje om de fase om te polen (180 graden te draaien), of een regelaar om de fase van de subwoofer tov de hoofdluidsprekers in te stellen. Dit is belangrijk voor weergave van frequenties in het overgangsgebied tussen subwoofer en hoofdluidsprekers. De polariteit waarbij je de meeste bas hoort is de juiste.

Gebruik je trouwens de Hi-level ingangen van de subamp of de Line inputs? Als je de Hi-level gebruikt, kun je daar ompolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

teacher schreef op 25 juli 2004 @ 10:51:
[...]

Ik wil ook wel eens iets :+
Berekenen kan je zelf dus ook; lees mijn eerdere antwoord.
Zonder parameters kom ik nergens, d8 dat dit bedoeld was om elkaar te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-08 22:53

jedel

Kevlar

Verwijderd schreef op 25 juli 2004 @ 17:01:
[...]

Zonder parameters kom ik nergens, d8 dat dit bedoeld was om elkaar te helpen.
en ik dacht dat je zelf ook wel wat moeite kon doen
op de conrad site en die van speakertrade hier
is genoeg te vinde maar dat had dus ook zelf wel kunnen verzinnen (waarschinlijk zijn ze zelfs wel genoemd in dit topic (of een van de andere axx1010 topics)

* jedel vind dat er tegenwoordig veel luie mensen rond hangen in het AV-forum

nu ook XP² workstation --> xp2200² = 3600MHz computing power bp6 (stof-vanger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
CornelisJ schreef op 25 juli 2004 @ 13:27:
Gebruik je trouwens de Hi-level ingangen van de subamp of de Line inputs? Als je de Hi-level gebruikt, kun je daar ompolen.
Ik gebruik de Line inputs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dacht dat iemand vast wel al die parameters had ingevoerd. En even de pijpen berekenen is dan niet zo moeilijk meer. Aangezien ik weinig verstand van winisd heb, vind ik het moeilijk om een nieuwe driver toe te voegen.
En ik ben zeker niet lui hoor!! Ik heb al van alles en nog wat geprobeerd maar ik heb er gewoon geen verstand van. Dan maak ik hem wel gewoon met sleuf. Heb de tekening al, ff de ruimte van de amp eraf halen en bouwen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel

jedel

Kevlar

Verwijderd schreef op 25 juli 2004 @ 20:15:
Ik dacht dat iemand vast wel al die parameters had ingevoerd. En even de pijpen berekenen is dan niet zo moeilijk meer. Aangezien ik weinig verstand van winisd heb, vind ik het moeilijk om een nieuwe driver toe te voegen.
En ik ben zeker niet lui hoor!! Ik heb al van alles en nog wat geprobeerd maar ik heb er gewoon geen verstand van. Dan maak ik hem wel gewoon met sleuf. Heb de tekening al, ff de ruimte van de amp eraf halen en bouwen maar.
wat je wel makkelijk kan doen is zorgen dat het oppervlak gelijk is (aan de slot poort) en dan zorgen dat de lengte van de slotpoort en je 2 pijpjes gelijkt is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Cocona schreef op 25 juli 2004 @ 20:11:
[...]
Ik gebruik de Line inputs
Dan kun je de subwoofer niet gemakkelijk ompolen t.o.v. de hoofdluidsprekers. Wat je wel kunt doen, is beide hoofdluidsprekers ompolen, en luister of je meer of minder bas hoort dan voor het ompolen. De polariteit waarbij je de meeste bas hoort is de beste, want dan zijn de bassen van sub en main speakers het beste met elkaar in fase.

Overigens is het normaal dat de sterkte van de lage tonen afhankelijk is van de luisterpositie. Door reflecties onstaan er allerlei staande golven in je kamer, die elkaar afhankelijk van de exacte locatie kunnen versterken of juist uitdoven (knopen en buiken, als ik het me goed herinner van de natuurkunde les). Je kunt ook eens experimenteren met de positie van de subwoofer. Belangrijk is dat je op de plek waar je normaal luistert de lage tonen goed hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor het afstellen zou ik de sub gewoon even op een paar verschillende plaatsen zetten en dan even luisteren welke plek het beste klinkt. Zet de sub het liefst met de conus naar voren en op 1 lijn met de fronts. Zet de sub niet te hard want dat is vaak de oorzaak dat het geforceerd klinkt. Stel de crossover zo in dat de sub niet meer uitsteekt als subwoofer maar dat je naar 1 geluid luistert.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2004 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Shuriken schreef op 24 juli 2004 @ 10:01:
Zit er een aparte Amp kamer in je sub? Want de XXL amp is niet bepaald luchtdicht te noemen
Ik heb die van mij prima luchdicht gemaakt door aan de achterkant de high-in en outputs dicht te kitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
Verwijderd schreef op 25 juli 2004 @ 20:15:
Kan je verstaan, heb ook al hulp gevraagd voor mijn neef in een ander topic en daar zijn ze ook niet echt hulpzaam. Ben wel blij met de antwoorden die ik kreeg, maar het was toch niet zoals hier. Sorry maar ben eerlijk. Toen ik mijn topic opende in het hele begin hielpen jullie veel sneller dan nu met Appiers50 en mijn neef. Pas op: ik begrijp ook wel dat het via GoT mss wat lui overkomt met te zeggen dat je er geen verstand van hebt en ik spreek nu algemeen, maar de bedoeling van GoT is toch om elkaar te helpen en dergelijke?

Appiers50, hier zijn de parameters die bij mijn woofer zaten
ohms: 4
overall diameter mm: 270
mouting diameter mm: 236
Rdc ohms: 3.2
Fs Hz: 36
Qms: 4.65
Qes: 0.37
Qts: 0.34
VAS L: 21.8
cone area cm²: 333
SPL dB: 88
RMS watts: 200
max watts: 500

Meer kan ik je niet geven denk ik. Wat winISD betreft: ik kende het ook niet, maar met mijn neef zijn woofer daar ben ik ook begonnen met winISD en het is helemaal niet moeilijk om de T/S parameters in te vullen. Als je goed zoekt in het prog staat er in een lijst de woofer die je wilt, de AXX 1010

PS: hopelijk heb ik hier nu geen kwaad bloed opgezet :?

[ Voor 3% gewijzigd door Cocona op 25-07-2004 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Cocona schreef op 25 juli 2004 @ 23:52:
[...]

PS: hopelijk heb ik hier nu geen kwaad bloed opgezet :?
tuurlijk niet..
maar weetje; we zijn allemaal begonnen met 0,0 kennis op audiogebied.
En je kan anderen je werk laten opknappen en 3 keer in een topic dezelfde vraag naar voren schuiven, of je kan doen wat de rest hier heeft gedaan; het jezelf aanleren zodat je weet waarover je praat.

Winisd (zeker beta) is niet zo moeilijk te doorgronden en er zit een goede helpfile bij.
neem je 30 minuten de tijd; dan ben je er echt uit. Kan je desnoods hier nog even je bevindingen laten checken.

"dit heb ik gevonden; klopt dit" klinkt een stuk beter als "wie doet dit voor me" toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat vind ik dus ook. Je kunt via google veel komen te weten over thiele-small parameters. Je kunt bv www.diysubwoofers.org eens doorlezen. Als je een beetje basiskennis hebt van natuurkunde op havo niveau dan kun je het jezelf best snel aanleren.

Misschien zet ik me wel eens om een een uitgebreide uitleg te schrijven over hoe een subwoofer te bouwen ofzo en war je op moet letten.

Ik heb een ontwerp gemaakt voor de AXX1010 en XXL amp. Het kost best wel wat tijd om daar wat veranderingen in aan te brengen. Laatste tijd niet veel tijd gehad om te forummen ivm met (te) veel feesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
Ja dat is wel een feit. Ik gebruik(te) ook de beta en ik vond het eigenlijk totaal niet moeilijk om de parameters in te vullen ofzo. Het is zelfs nog plezant om zo dingen te veranderen om de goede group delay te bekomen of dergelijke, maar wanneer je er niets van kent, is het misschien wat moeilijker, zoals ik in het begin. Je kan duidelijk zien op neef(matrix3D) zijn forum dat ik niet goed wist wat juist was en dat ik daarom zoveel resultaten postte. Het was ook de eerste keer dat ik dat prog gebruikte. Daarom ga je dan ook hulp vragen op GoT.

Ok, mss moet Appiers50 wat meer zelf doen, het wordt ook zijn sub, en kan hij dan zijn bekomen resultaten hier dan posten en kunnen we dan verder helpen om de juiste kast voor hem te helpen bouwen.(?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel

jedel

Kevlar

teacher schreef op 26 juli 2004 @ 00:02:
[...]

tuurlijk niet..
maar weetje; we zijn allemaal begonnen met 0,0 kennis op audiogebied.
En je kan anderen je werk laten opknappen en 3 keer in een topic dezelfde vraag naar voren schuiven, of je kan doen wat de rest hier heeft gedaan; het jezelf aanleren zodat je weet waarover je praat.

Winisd (zeker beta) is niet zo moeilijk te doorgronden en er zit een goede helpfile bij.
neem je 30 minuten de tijd; dan ben je er echt uit. Kan je desnoods hier nog even je bevindingen laten checken.

"dit heb ik gevonden; klopt dit" klinkt een stuk beter als "wie doet dit voor me" toch?
kijk om de rest van GoT geld ook dat het eerst zelf moet proberen (met de search en google) kom je er dan nog niet uit dan kan je gerust een topic openen.
Ik weet zeker dat er zo langzaamerhand genoeg info te vindne is op GoT over subs met deze drivers, bijvoorbeeld in dit topic

en zelfs ik ben (zeker) niet te beroert of even iets in een bepaald programma te proberen voor iemand, maar die axx1010 is nu wel erg vaak voorbij gekomen (de uitdaging en het nieuwe is er een beetje af)
en het tunen van een sub is ook een beetje een persoonlijke keus/smaak verhaal, waarvan ik vind dat je hem zelf moet maken

* jedel zal in het vervolg zijn ongenuanceerde mening een beetje voor zich houden, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
jedel schreef op 26 juli 2004 @ 00:24:
[...]

en zelfs ik ben (zeker) niet te beroert of even iets in een bepaald programma te proberen voor iemand, maar die axx1010 is nu wel erg vaak voorbij gekomen (de uitdaging en het nieuwe is er een beetje af)
en het tunen van een sub is ook een beetje een persoonlijke keus/smaak verhaal, waarvan ik vind dat je hem zelf moet maken

* jedel zal in het vervolg zijn ongenuanceerde mening een beetje voor zich houden, sorry
Moet niet voor je houden. Het is juist goed dat je je ongezouten mening geeft over iets. Dan weten we tenminste dat je eerlijk bent. Wat misschien van andere mensen niet het geval is, wie weet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Appiers50, hier zijn de parameters die bij mijn woofer zaten
ohms: 4
overall diameter mm: 270
mouting diameter mm: 236
Rdc ohms: 3.2
Fs Hz: 36
Qms: 4.65
Qes: 0.37
Qts: 0.34
VAS L: 21.8
cone area cm²: 333
SPL dB: 88
RMS watts: 200
max watts: 500
Dus dit moet ik ff invullen en alle gegevens zijn compleet? Ben nogal bang dat ik dingen niet doe in winisd die voor jullie heel logisch zijn. Laat ik eens een stom voorbeeld nemen........ je gaat vissen en je neemt geen aas mee. Dat is voor jullie logisch maar als ik niet kan vissen dan is da niet zo logisch.
En cocona hoeveel liter heb je in winsid staan? En op welke frequntie is die getuned?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 juli 2004 @ 17:46:
[...]
Dus dit moet ik ff invullen en alle gegevens zijn compleet? Ben nogal bang dat ik dingen niet doe in winisd die voor jullie heel logisch zijn. Laat ik eens een stom voorbeeld nemen........ je gaat vissen en je neemt geen aas mee. Dat is voor jullie logisch maar als ik niet kan vissen dan is da niet zo logisch.
En cocona hoeveel liter heb je in winsid staan? En op welke frequntie is die getuned?
Als je dat invult in winISD kan er toch weinig fout gaan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga gewoon zelfde sub als cocona maken maar dan zonder ruimte voor de amp. Die krijgt een eigen kastje. Ik vind het wel een klein subje! Ik had hem wel wat groter gewild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
Verwijderd schreef op 26 juli 2004 @ 17:46:
[...]
Wat die liters betreft: Walter.PPK had dit voor me gedaan en euh sorry maar wat de frequentie getuned is kan ik je spijtig genoeg ook niet helpen. Hopelijk ben je al wat verder geraakt met die T/S parameters :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
*kickje*

Komen hier nu nog mensen met hun AXX 1010 en XXL? Ik dacht dat hier nog mensen waren die hier hun ding gingen posten.

Anders valt het hier zowat stil é dit topic. Ga het jammer vinden :'( min eerste topic en direct al 19 pagina's vol responses :) Vond het wel de max.

Wil nog iedereen bedanken die me geholpen heeft _/-\o_

En euh, niet denken dat ik nu nooit meer op GoT ga komen. Vind het te plezant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offtrack

Offtrack

Ondertitel

Mijn ouders zijn zomaar op vakantie gegaan en hebben de digitale camera meegenomen. Anders had ik ook wel actiever meegedaan.
Het eindresultaat komt hier nog wel een keertje.
Maar in Augustus dus pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hier vakantie gevierd maar ga vandaag de voorkant voor woofer en BR zagen en lijmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:40
Ben hier nog aant bouwen :) Geen pics..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woofer en andere bende gisteren bij conrad besteld. En zaterdag hout laten zagen en dan kan hopelijk de bouw beginnen. Ik zal zeker even wat pics posten als het zo ver is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand de naam + adres/tel. nr. van die winkel waar ze die XXL sub-amp verkopen? Ik heb barry_loef al toegevoegd op mn msn maar die is zeker op vakantie ofzo?

:( Ik wil die amp!! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offtrack

Offtrack

Ondertitel

MUNTS
Onderdelen en Accesoires
Reparaties en Onderhoud

Zuiddijk 99, 1501 CD Zaandam, Tel. 075-6314998, Fax. 075-6314956

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoo vandaag het pakketje van conrad gekregen. Versterker had ik al een tijdje.
Dan ga ik zometeen naar de gamma voor hout, verf en een paar hele grote jongens van bouten!!! Want die woofer weegt wel aardig wat.
Dus hieronder de versterker, woofer, dempingswol, spikes en aansluitklem.
Afbeeldingslocatie: http://groups.msn.com/_Secure/0QwAAAPcR3TPOU14d1ogreHdq!EHsCBts8t2pWt6*6CsC9kRl20pQr0G2pSUVKzYRqc19ZRnlskMRU3WexHeIx!BahiBxyyRLY3Wwg1huKd0/AAAA0014.JPG?dc=4675482853941547605
Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
Waarom heb jij die aansluitklem nodig? :? Al de aansluitingen zitten toch aan de amp? Of heb je daar een speciale reden voor? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Cocona schreef op 31 juli 2004 @ 11:25:
Waarom heb jij die aansluitklem nodig? :? Al de aansluitingen zitten toch aan de amp? Of heb je daar een speciale reden voor? :)
nee.. de amp komt in een apart kistje (schreef hij)...

Als je bij de gamma bent:
slagmoeren + imbus boutjes
goede houtlijm of constructielijm
het liefst 22mm MDF
schroeven (35mm)
Kit (voor de naden)

en voor de afwerking:
mdf grondverf van alabastine
kleurtje!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En of ik die heb :9 . Ik maak geen ruimte voor de amp bij de woofer. Ik zet mijn amp in een apart kassie boven op mijn stero toren. Ik gebruik Hi input dus dat word dan wel veel draden trekken als de amp ver van mijn radio staat.
Ik ga zo lekker bouwen :*) :*) .

EDIT: Welke naden bedoel je teacher? En is inbus beter dan gewone bouten??

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2004 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
*KLEIN UPDATE*

Heb vandaag mijn woofke in zijn definitieve verflaag geverfd.
Wat foto's:

Mooi afgeplakt:
Afbeeldingslocatie: http://img16.exs.cx/img16/6001/IMG_1252Small.jpg

Kijk eens naar mijn schoon woefke naast dat woofke :) :
Afbeeldingslocatie: http://img16.exs.cx/img16/8884/IMG_1253Small.jpg

Dan maar buiten geschilderd vlak in het zonnetje. Was mss niet zo slim:
Afbeeldingslocatie: http://img16.exs.cx/img16/18/IMG_1258Small.jpg

Woofer staat nu ergens anders en ik denk dat het beter is:
Afbeeldingslocatie: http://img22.exs.cx/img22/5551/IMG_1261Small.jpg

Meer moet er nu niet meer aan gebeuren. Wat mij betreft is de DIY afgerond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Kijk, dat is nou een nette en goede DIY afloop.
Wel vind ik het jammer dat je de naden nog zo goed kan zien:
http://img16.exs.cx/img16/6001/IMG_1252Small.jpg
Een volgende keer kan je wellicht beter de naden even gladschuren en de boel gronden; zoals je gemerkt hebt zuigt MDF al je verf naar binnen. Een bovenfreesje langs de randen had eea meer "af" gemaakt. Maar; chapeau! Je hebt veel geleerd en gedaan.
Verwijderd schreef op 31 juli 2004 @ 11:47:
Welke naden bedoel je teacher? En is inbus beter dan gewone bouten??
nou.. de naden tussen de planken. Ik (en dat zegt niet dat jij dat ook MOET doen) smeer de naden altijd nog even na met kit:
teacher in "DIY time!! bouw van een BX10 (pics!)" (die ik binnenkort weer bij ga werken; mijn DIY-sub nadert de afrondfase)...

Die inbus zijn "beter" omdat je dan niets "om" de bout hoeft te doen; zo weet je zeker dat je niets beschadigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
teacher schreef op 01 augustus 2004 @ 23:34:
Kijk, dat is nou een nette en goede DIY afloop.
Wel vind ik het jammer dat je de naden nog zo goed kan zien:
http://img16.exs.cx/img16/6001/IMG_1252Small.jpg
Een volgende keer kan je wellicht beter de naden even gladschuren en de boel gronden; zoals je gemerkt hebt zuigt MDF al je verf naar binnen. Een bovenfreesje langs de randen had eea meer "af" gemaakt. Maar; chapeau! Je hebt veel geleerd en gedaan.

[...]
Dank u :)
Is inderdaad zo dat je de naden goed ziet, wat je ook nog goe kunt zien is waar ik de binnenplank heb vastgeschroevt langs buiten. Had daar mijn gaten niet goed voorgeboord(breedte)waardoor de kop van de schroef nog meestal wat uitstak. De ene kant is mooier dan de andere kant |:( Maarja... was ook de eerste keer dat ik zoiets deed en ben nu wel wijzer geworden en ga het allemaal onthouden voor de volgende keer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offtrack

Offtrack

Ondertitel

Kleine kick:
Ik heb nu eindelijk wat foto's kunnen schieten van mijn 24 kilo wegende bouwwerkje.
Misschien lukt het me om overdag wat betere kwaliteit te krijgen (meer licht).
Afbeeldingslocatie: http://www.goingfast.nl/images/ht/sub1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.goingfast.nl/images/ht/sub2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Offtrack schreef op 15 augustus 2004 @ 23:33:
Kleine kick:
Ik heb nu eindelijk wat foto's kunnen schieten van mijn 24 kilo wegende bouwwerkje.
Misschien lukt het me om overdag wat betere kwaliteit te krijgen (meer licht).
[afbeelding]
[afbeelding]
Helemaal mij smaak! _/-\o_

Al dat zinvol geweld hier, ik krijg er jeukende handen van :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cocona schreef op 01 augustus 2004 @ 22:52:
*KLEIN UPDATE*

Heb vandaag mijn woofke in zijn definitieve verflaag geverfd.
Wat foto's:

Mooi afgeplakt:
[afbeelding]

Kijk eens naar mijn schoon woefke naast dat woofke :) :
[afbeelding]

Dan maar buiten geschilderd vlak in het zonnetje. Was mss niet zo slim:
[afbeelding]

Woofer staat nu ergens anders en ik denk dat het beter is:
[afbeelding]

Meer moet er nu niet meer aan gebeuren. Wat mij betreft is de DIY afgerond :)
Zo zou ik dus echt nooit een woofer schilderen! Ben veel te bang dat er verf op de conus komt. Zo veel werk is het toch niet om 'm er ff uit te halen? Verder is het wel een beschaafd kleurtje en het resultaat is best toonvoelbaar. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
bwa de kans dat er verf op de conus komt is wel klein denk ik. Je moet natuurlijk niet zitten brielen met de verf ;) hij was goed afgeplakt hoor.

hij is echt zalig, er staan 2 boxen naast mij op een halve meter ofzo en wanneer het luid staat dan voel je gewoon de trillingen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Netjes gedaan Offtrack. Mooi dat de pootjes wat naar de binnenkant zitten dan lijkt het net of hij zweeft. :)

Ik heb jullie subs (Cocona, Arjants en Offtrack) op m'n pagina gezet. Als je bezwaar hebt hoor ik het wel (of beter foto's hebt :) )

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2004 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offtrack

Offtrack

Ondertitel

Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 12:05:
Netjes gedaan Offtrack. Mooi dat de pootjes wat naar de binnenkant zitten dan lijkt het net of hij zweeft. :)
Welke pootjes? :) Ik heb ze op de hoeken, 5cm. naar binnen geplaatst. Zodat ze aan de zijkant ruimte hadden en ik ze aan de voorkant niet direct in m'n BR sleuf zie.
Ik heb jullie subs (Cocona, Arjants en Offtrack) op m'n pagina gezet. Als je bezwaar hebt hoor ik het wel (of beter foto's hebt :) )
Tof, ik zal zo even kijken. En als ik betere foto's heb, dan hoor je het.

[ Voor 3% gewijzigd door Offtrack op 17-08-2004 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
Zalig :) woofke staat gewoon op site :) Ga nog es kijken voor foto'tje te trekken zoals hij er nu bij staat, met vooraanzicht ofzo... kzie wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteeringWheel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-05 16:46
Zo, bijna af! Samen met m'n broertje gemaakt (elk één). Een klein fotoverslag (die kennen we nu zo langzamerhand wel, maarja }) )

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/d.l.quach/DIY/axx1010-1-thumb.JPG
Lijmen (Wel kut om de lijnen precies te krijgen en te houden, deuvels maybe?)...

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/d.l.quach/DIY/axx1010-2-thumb.jpg
Ingefreesde vooraanzicht...

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/d.l.quach/DIY/axx1010-3-thumb.jpg
Binnenkant...

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/d.l.quach/DIY/axx1010-4-thumb.JPG
Twee keer in de grondverf (MDF grondverf is een must! >:) )...

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/d.l.quach/DIY/axx1010-5-thumb.JPG
Bijna klaar! Schroefgaten van de woofer ook even verzinkt, ziet er een stuk beter uit! :)

Hij wordt nog een andere kleur maar eerst even testen he! >:) Blijkt dat de verbinding tussen woofer en hout niet luchtdicht is! :( = lek = windruis = kutgeluid! Maar daar verzinnen we wel wat op.

A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
ook hier weer mooi die naden weggewerkt :) Word er jaloers op :'(

Heel mooi gedaan. Wat wordt zijn definitieve kleur van verf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
Sorry voor de dubbelpost maarja dit heeft betrekking tot mijn sub en niet van die van SteeringWheel.

Iedereen heeft van die mooie-afgewerkte-niet-meer-zichtbare naden en ik wel. Ze beginnen meer en meer mij te ergeren, zeker omdat ik van die andere zo een mooie afgewerkte zie.

Afbeeldingslocatie: http://img54.exs.cx/img54/3042/IMG_1434Medium.jpg

Zoals jullie hier zien, zie je duidelijk nog lijmresten en zeer duidelijk de naden. Ik wil deze dus wegwerken, maar weet niet hoe. Ik wil zeker niet de planken uit elkaar halen want dat gaat toch niet gaan. Hoe moet ik dat nu doen? Goed afschuren en dan opnieuw schilderen?

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat dacht je van schuren en plamuren :P

@SteeringWheel: Ziet er top uit! Nu nog een mooi kleurtje ;) . Met van die tochtstrips die ze normaal gebruiken om glas in ramen te zetten kun je de wooferrand luchtdichter maken. Schroeven harder aandraaien helpt ook (of gebruik T-nuts).

[ Voor 76% gewijzigd door voodooless op 23-08-2004 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteeringWheel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-05 16:46
De kleur van die van mij wordt zilver metallic (jaja, je moet er van houden :P ), die van m'n broertje zwart. Vriendelijke onderbuurman werkt in een spuiterij en bood vriendelijk aan om hem te spuiten.

En over die naden sluit ik me bij deepspace aan, eerst plamuren en dan goed vlak schuren.

A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
Dus eerst de verf afschuren dan plamuren en dan vlak schuren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Cocona schreef op 23 augustus 2004 @ 16:47:
Dus eerst de verf afschuren dan plamuren en dan vlak schuren ?
Je pakt een vel schuurpapier (het grofste wat je kan vinden, korrel 40 of 60 oid) en gaat net zolang schuren totdat je geen hoogteverschillen meer hebt. De kieren die je dan nog ziet plamuur je.

Dan weer schuren, maar nu met korrel 150-240. Dan evt wéér plamuren en schuren, net zolang totdat het naar je zin is.

Dan gronden, schuren (evt de kleine plekjes die je nú ineens wel ziet lakplamuren) en aflakken.
SteeringWheel schreef op 23 augustus 2004 @ 14:47:
De kleur van die van mij wordt zilver metallic (jaja, je moet er van houden :P ),
niets mis met zilver metallic O-) O-)
Afbeeldingslocatie: http://teacher.oncpd.nl/got/woei.jpg
mijn laatste project dus...

[ Voor 22% gewijzigd door teacher op 23-08-2004 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

teacher schreef op 23 augustus 2004 @ 18:23:
[...]

Je pakt een vel schuurpapier (het grofste wat je kan vinden, korrel 40 of 60 oid) en gaat net zolang schuren totdat je geen hoogteverschillen meer hebt. De kieren die je dan nog ziet plamuur je.

Dan weer schuren, maar nu met korrel 150-240. Dan evt wéér plamuren en schuren, net zolang totdat het naar je zin is.

Dan gronden, schuren (evt de kleine plekjes die je nú ineens wel ziet lakplamuren) en aflakken.
Common sence dacht ik zo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cocona je kunt beter eerst eens die overtollige opstaande randen mdf wegschuren met een bandschuurmachine. Als je ipv 1 dikke grondlaag bv 3 verdunde grondlagen aanbrengt dan zijn je kieren niet zo groot en kan je het 40/60 vel overslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Verwijderd schreef op 23 augustus 2004 @ 20:26:
Cocona je kunt beter eerst eens die overtollige opstaande randen mdf wegschuren met een bandschuurmachine. Als je ipv 1 dikke grondlaag bv 3 verdunde grondlagen aanbrengt dan zijn je kieren niet zo groot en kan je het 40/60 vel overslaan.
een bandschuurmachine.... daar blijf ik maar ver uit de buurt van.
Je denkt "goh, dat schiet lekker op" totdat dat ding hapt en je meteen 1cm je hout inzakt... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:26
Bandschuurmachine. . . daar hebben we er hier ook 3 van.

Hoef je maar mee naar de speaker te wijzen en je hebt al te diep geschuurd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja je moet er ook geen korrel 40 op leggen natuurlijk

• Cocona
Ik ben een ei, ik ben een ei!!!! |:( |:(

Zat dus te kijken naar foto's van die ht-systemen deel 10 en ik zag daar dit prentje: Afbeeldingslocatie: http://img58.exs.cx/img58/548/6223.jpg

Je ziet daar die ringetjes die tussen die draaivijs gelijk zitten é dus die contacten. Dat HAD ik dus ook, maar ik wist niet voor wat dat diende dus had ik dat afgeknipt en dan de isolatie van rond de kabel gedaan en de ijzerdraad in dat gaatje gestoken bij de aansluiting aan de woofer. Ga daar dan eens een foto'tje van maken.

Mijn vraag is nu of je zulke dingen, dus van die ringen kunt kopen in een winkel? Nu zit die ijzerdraad bij mij gewoon geknelt tussen die aansluiting van de woofer en ik denk niet dat dat gezond is :?

Verwijderd

Sorry als ik lach. ;)

Die kan je kopen ja. Maar zijn best prijzig, vooral die vergulde dingen. Denk vanaf zo'n 8 euro tot wel 40 euro p/4 stuks. :)

Die van Monster kosten 40 euro. :)

Maar ze zijn er ook voor een schappelijkere prijs.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2004 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
40€ voor 2 vergulde banaanstekkers :?

Ga er dan halen bij mijn lokale elektronica-boer :)

Edit: zopas mijn neef op de vloer gehad om te bespreken hoe en wanneer we mijn woofer onder handen nemen. Ik wil dus al die naden wegwerken en zou eigelijk mijn amp verzonken zien, maar daar stuit ik nu op een probleem. Om hem te verzinken zou ik die amp moeten uithalen(logisch), maar ik kom in de problemen met mijn kabel naar mijn woofer.

Deze zit namelijk vast in dat gat in de plank die subcomp met ampcomp scheidt. Het gat is opgestopt met polyvilla ofzo iets. Dus dach ik: draad doorknippen in het amp compartiment en er een suikertje opsteken. Mijn neef zei toen dat dat niet zo goed was omdat je dan elektrische stroom verliest ofzo iets :?

Wat kan ik nu het best doen?

[ Voor 79% gewijzigd door Cocona op 28-08-2004 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
We zijn nu al reeds meer dan 2maanden verder. Ik dacht waarom nu niet de sub tonen zoals hij er nu uitziet. Ik weet dat er meerdere mensen zijn die dezelfde sub gebouwd hebben, dus gasten zet hier je foto nog es neer van de sub zoals hij er nu uitziet.

Dit is de mijne, had tijdje geleden gezegt dat ik de naden weg wilde werken. Ben er eigenlijk nog niet aan begonnen |:(, weet ook niet wanneer ik het nog zal doen.
Afbeeldingslocatie: http://img110.exs.cx/img110/4562/IMG_1619Medium.jpg

Hij werkt nog altijd zeeeeeeer goed en ben er nog altijd zeer tevreden over. Hij trilt wel enorm :? maar zal wel geen kwaad kunnen denk ik...

Dus overige AXX1010-bouwers: zet een foto van je sub hier neer aub :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou tis geen AXX1010 of 1212, maar een JBL GT4-15, een 15" driver dus,
helaas is hij verwijderd van de jbl site, maar via een omwegje zijn de specs nog te zien, alleen et plaatje is verwijderd, dus dan moet je maar ffies de 12" wat groter denken ;).

Specs

En hij ziet er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/~ac39924/overzicht-klein.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/~ac39924/driver-klein.jpg

Ik ga em nu dus nog schuren / plamuren / verfen, ik wou em alleen ffies goed testen, en kijken of de ophanging goed was, en de kieren goed dicht zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocona
lang geleden en een serieuze kick voor mss een stomme vraag.

Mijn sub staat dus op van die spikes. Mag ik nu bv de puntjes van de spikes die in dat schijfje moeten met dat gaatje erin, samenlijmen met superlijm? Want telkens als ik mijn sub moet opheffen, vallen er wel van die schijfjes af en dat vind ik ambetant omdat ik dan mag zitten tjollen om ze weer goed te steken.

En ohja de onderkant van die schijfjes, kan ik daar iets opleggen? Want als ik hem bv versleep, dan maken ze krassen in het parket in mijn kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Volgens mij maakt het bijster weinig uit. Spikes kan een mooie decoratie zijn maar je moet er inderdaad geen last van gaan krijgen met verplaatsen.

Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste