Geweldig spel, en zeer intuitief. Alles is zo logisch te doen met een muis dat het heel simpel is het spel binnen 2 uurtjes goed te snappen en alle mogelijkheden te kunnen gebruiken. Ben gelijk begonnen op 'normal' in de russische campagne. Het tweede level vond ik enorm mooi, en die heb ik op een wat moeilijke manier opgelost (dus niet de machinewagen veroveren en naar je maats toe denderen),hier volgt mijn verhaal:
-Eerst heb ik zo snel mogelijk zo veel mogelijk wapens van de gesneuvelde kameraden bij de russische tanks gepakt. Daarna ben ik direct naar het riviertje gevlucht en daarna een soldaat met het lichte machinegeweer (''A'') en vooral 'granaten' achter het torentje in de struiken verstopt voor de weg waarop die Duitse tank staat. Mijn andere soldaat (''B'') met het zwaar kaliber geweer heb ik in de bosjes, een stukje achter man ''A'' opgesteld, naast het riviertje.
-Zonder ook maar een seconde te verspillen liet ik ''A'' een molotov cocktail naar de tank werpen, toen zag ik er drie mannetjes uit vluchten, waarvan er een brandend neerkletterde
-Met ''B'' de twee overgebleven duisters met het zwaar kaliber geweer uitgeschakeld. De eerste aanwandelende duitsers die mijn twee kameraden zoeken hebben niets van het geweld gehoord en lopen aan de andere kant van de toren rustig voorbij.
-Daarachter lopen er drie stuks moffen en die pak ik met man ''A'', een welgemikte granaat maakt een einde aan hun leven.
-Danger, danger, de twee andere moffen vallen aan en hebben kameraad ''A'' gespot, deze trek ik daarom direct terug en wissel hem in postie met ''B''. Deze pakt z'n verroeste blikken granaat en destroyed de twee aanvallers.
-Echter er wordt me geen seconde rust gegund want een motorcycle met aanhanger stopt naast het torentje en deze twee duisters vallen kameraad ''B'' aan. Nu laat ik deze weer terug trekken in de beschutting van de bomen en bosjes, en kameraad ''Á'' die exact ter hoogte is van de aanvallende moffen laat ik met zijn licht machinegeweer de twee in de flank aanvallen. Granaten ontploffen her en der rondom om me, maar die weet ik te ontwijken en daarmee is het lot van mijn twee belagers bezegeld. Na hun laatste maaltijd met bonen mogen ze rusten in de eeuwige jachtvelden
-Ondanks de lijken her en der schrikt de vijand niet terug en nu wordt ik in de rug aangevallen. Daarom moet ik ''A'' direct aan de andere kant van de muur in dekking brengen achter dat ene enkele bosje dat daar staat. ''B'' neemt het over en zijn zwaar kaliber schakelt een van de twee uit. De ander komt recht op hem af. Ondanks zijn vuurstoten overleeft deze het echter niet. Een kaliber schot van vijf meter afstand maakt een einde aan zijn zware leven
-Okay, nu het rustiger is laat ik mijn soldaten de lijken plunderen, en schiet een laatste vijand aan de ingang van de ruines in zijn rug neer. (ergens in dit verhaal heb ik ook nog twee andere moffen met een granaat bij de ingang uitgeschakeld maar ik weet niet meer wanneer).
-Zwaar bewapend laat ik mijn kameraden achter de pilaren staan waar vandaan ze het hele plein onder vuur kunnen nemen, vandaar uit weet ik vijf Duitsers uit te schakelen, maar dan wordt het ook gevaarlijk. De vijand vuurt hevig terug, mijn mannen raken gewond en vijandelijke eenheden rukken op. Tijd om terug te trekken. Niet voor lang natuurlijk, terug trekken is nodig om dubbel zo hard weer terug te slaan.
-Daarom pak ik de motorcycle, vul de munitie aan met patroonbanden uit de beschadigde tank, en rij het plein op. Onder het zwaar ratelend geschut vallen her en der rochelende duisters dood bloedende op grond. Maar het tegenvuur wordt te hevig en ik ben verplicht om via de andere ingang weg te vluchten, en al schietende weet ik de bewakers aan de ingang daarvan neer te maaien. Ik rijd door en vermoord de paar aankomende versterkingen met mijn machinegeweer.
-Ik herlaad weer en rij weer recht de ingang op, neem het zwaar geschut van de vijand onder vuur (die gericht is op die twee commando's die je moet bevrijden), en weet op die plek nog drie Duitsers te vermoorden. Onder de fluitende kogels door rijd ik direct naar mijn twee andere kameraden. Eerste Objective gehaald.
-Ik laat mijn twee mannen overstappen op de machine wagen die de twee commando's hebben uitgeschakeld zonder deze te beschadigen. Een van de commando's wordt gedood, de andere klimt aan de gedekte kant de wagen in net als kameraad ''A''. Kameraad ''B'' klimt echter aan de andere kant aan boord en stelt zich blood aan hevig geschut van de vijand die al weer versterkingen krijgt. Zwaar gewond weet hij gelukkig toch naar binnen te klimmen.
-De Duitsers krijgen echter hulp van een tank, en voor mij wordt het levensgevaarlijk om langer te blijven. Ik rijd dwars door de muur heen en scheur weg. Er komt echter een vijandelijke gepantserde geschutswagen aan (machinegeweer), desondanks weet ik voordat hij mij ziet, de schutter uit te schakelen. Daarna keer ik om en neem ik ook de bestuurder onder vuur.
-Ik rijd verder en zie dat bij het torentje (van het begin van mijn verhaal) versterkingen zijn aangekomen. Alhoewel ik zonder gevaar de overkant kan berijken, kon ik het niet laten eerst hun omver te maaien. Dat levert een intens gevecht op waarbij ik regelmatig terug moet trekken om mijn machinegeweer bij te laden, onder het aanstormend geweld van vijandelijke troepen. Ik weet ze allemaal te grazen te nemen. Net op tijd trouwens want ik was door mijn munitie heen.
-Ik stap over op een andere geschutswagen die ongetwijfeld de verse troepen heeft aangevoerd nadat ik eerst mijn eigen gestolen geschutswagen met granaten vernietig. Ik schiet daarna de vrachtwagen aan gorten, en rij met mijn eigen wagen het water in. De geschutswagen blijft onbruikbaar achter terwijl mijn soldaten vlug naar de oppervlakte zwemmen. Ik stuur ze naar de overkant en mijn opdracht is 'completed'.
En zie daar de beschrijving van het meest intense level dat ik gespeeld heb tot nu toe

.
Ben nu bij level 4 van de Russische campagne, en ga er direct aan beginnen. Level drie is trouwens simpel. De meeste vijanden kun je gewoon uitschakelen met het machinegeweer van je commando. Op de lijken liggen genoeg nieuwe patroonbanden. Ook vond ik bij het station op een van de lijken anti-tank granaten. Daarmee heb ik de twee gevaarlijkste pantsers vernietigd. Verder heb ik de omgeving uitgemoord met mijn commando, en zodoende kon ik rustig naar de trein wandelen toen ik het huisje bereikt had. Mijn twee andere soldaten stonden toevallig al bij de trein, en mijn commando was net op tijd in de trein om de aankomende versterkingen niet te hoeven neermaaien of er last van te hebben.
Dit spel is een aanrader voor elke commando's fan

en is zelfs niet eens moeilijker vind ik, en de mogelijkheden zijn legio. En die paar manschappen die je krijgt zijn meer dan genoeg om je missies te volbrengen. Zie ook mijn verhaal van missie 2 om te weten hoe je twee soldaten goed afwisselt om hetzelfde effect te krijgen als wanneer je met 15 man komt aanstormen. En dit is ook gelijk het grote verschil met Panzers waar je duidelijk veel minder hoeft te saven, en eigenlijk helemaal niet. Bij SHOWW II moet je nadenken, elk wapen en elke tactiek moet je gewoon gebruiken omdat je niet zonder kunt. En elke eenheid (lees manschap) is goud waard. Geen onbezonnen geruilia achtige kamikaze aanvallen maar tactische planning, timing en weten wanneer je terug moet trekken. Panzers daarentegen is met de botte bijl. Full action, denderende aanvallen, en een beetje tactisch sturen. Verder heeft panzers veel minder detail op gebied van eenheden, en kun je zover ik weet niet alles omver rijden met tanks (wel bomen, versperringen maar geen huizen), en zijn wapen effecten veel minder duidelijk weergeven (Twee stadia's: Huisje heel en huisje stuk). Dat neemt echter niet weg dat ook Panzers een heel mooi spel is. Maar Panzers werkt met groups, met hele legers en grote aanvallen. SHOWW II werkt met commando's, zelden meer dan 10 eenheden (of nooit, maar dat weet ik nog niet), en is daarom ook veel meer gericht op specifieke kenmerken zoals: benzine, wapens, munitie, effecten (zoals kogels die door huizen vliegen, brand dat huizen met soldaten erin verteerd) etc. Zoals het in Pc Gameplay stond: Beide games zijn toppers, en daarom hebben ze er op een diplomatische wijze voor gekozen om beide games een ''de beste game van de maand'' titel te geven: Panzers van augustus en SHOWW II van de maand juli.
Mijn mening is trouwens dat beide games niet te vergelijken zijn. Je vergelijkt toch ook niet Commando's II(I) met Command&Conquer Generals? En daar komt het wel op neer. Voor meer info over Panzers, zie ook (GOT) en probeer de tweede demo eens want die is heel goed:
[rml][ PC]Codename: Panzers[/rml]
offtopic:
En zie hier mijn bijdrage aan de schitterende reply's hierzo. Heb heel het topic doorgelezen, en na al dit getyp ga ik weer verder met SHOWW II
[
Voor 4% gewijzigd door
Karel V op 22-07-2004 15:45
. Reden: Foutje ]