Review Motorola E398.
Zoiets?
Allereerst ga ik jullie vertellen dat ik zwaar Siemens-fan ben. Mijn vorige GSM´s waren een S35 en daarna een S55. Beide super-gsm´s alhoewel de S55 nu toch echt uit elkaar aan het vallen was. Ik was eigenlijk op zoek naar een opvolger van de S55, maar dan met een beter scherm, ingebouwde camera, betere geluidskwaliteit (lees: harder) en betere constructie De S65 bracht niet wat ik zocht, de M65 was het nét niet en dus moest er wat anders komen. De E398 leek me wel wat en mijn eerste GSM was de Motorola CD920 van Dutchtone, dus ik was bekend met het merk. T-Mobile kon mij een leuke aanbieding doen voor een “eigen merk” E398 icm een verlenging. De keuze was dus snel gemaakt.
Na een kleine 2 weken wachten was het zover: de GSM werd geleverd. De gebruiksaanwijzing lees ik pas na een paar dagen klooien. Dus doos open, alles eruit, simkaartje overzetten, geheugenkaartje (klein!!) erin, accu erin, klep dicht en het ding aan het laadapparaat. Na een kleine 2 uur was de GSM vol en konden we spelen.
Eerste indruk: hele stevige constructie, inderdaad is een “massieve brok GSM” een hele goede naam. Het materiaal is hardplastic, maar het voelt rubberachtig aan. Echt heel erg apart, maar wel heel fijn. Overigens voelt hij ook massief: hij is redelijk zwaar, maar niet hinderlijk. Ik ben er overigens nog niet achter of de zilveren rand nou van metaal is of niet.
De toetsen zijn zeer fijn: niet te klein, een duidelijk drukpunt en goed verlicht. Het joystickje is wennen, maar dat gaat ook na een tijdje goed. Het had nét wat groter mogen zijn voor mij.
De toetsen aan de zijkant liggen verdiept en zijn daardoor wat moeilijker in te drukken. Aan de andere kant kun je ze dan ook niet per ongeluk indrukken Aan de bovenkant van het toestel zit een rubberen flapje met daarachter de aansluiting voor de meegeleverde stereo headset. Dat flapje is een ramp om los te peuteren. Je moet het ook goed opzij klappen, anders past de plug er niet helemaal in. Ik denk ook niet dat het flapje lang zal blijven zitten. De headset is trouwens van een prima kwaliteit
En dan nu echt aan de gang: het toestel springt na een kleine 4 seconden aan met een hoop muziek. Dat is irritant! Het opstarten duurt ook even. Al met al ben je 10 seconden onderweg eer je je pin mag intypen. Na de pin-ingave kun je wel snel aan de gang: een paar seconden en alles werkt. Overigens wil ik hier wel melden dat je de aan-uit-knop geen 4 seconden hoeft in te drukken zoals in het boekje staat. Slechts 1 korte klik en na 4 seconden gaat ie aan. Het scherm is echt supermooi, maar dit is dan ook de eerste GSM die ik heb met meer dan 256 kleuren. De kleuren en scherpte kunnen de vergelijking met de nieuwste Samsung makkelijk aan.
Het menu is wennen. Eerst de T-Mobile zooi eruit. De Motorola-skin is veel mooier en duidelijker. Het is geen logica zoals bij Nokia en Siemens, maar na 4 dagen kan ik er goed mee overweg en heeft het toestel weinig geheimen voor mij. Je kan de gsm personaliseren. Aan alles is gedacht: menu, volgorde van de menu-items, achtergrond, screensaver, beltonen, clublights (lachen!). Zo’n beetje alles in te stellen, behalve de dingen die ík graag zou willen, zoals profielen en sms. Ik ga niet het hele menu beschrijven, want dat duurt me 4 dagen. Een paar dingen licht ik eruit die mijns inziens het vermelden waard zijn:
SMS
Sms-en gaat goed. Er zit een soort T9 op: ITAP heet het en ik moet zeggen: het werkt perfect. T9 maakt zelf de woorden, maar ITAP gaat verder: die voorspelt woorden. Een voorbeeld: als ik “bijvoorbeeld” wil typen, staat er met de tekst “bij” al het hele woord. Je kan dan doortypen of een tikje omhoog tegen de joystick en het hele woord “bijvoorbeeld staat er. Super-makkelijk! Ook nieuwe woorden neemt ie automatisch op en de meest gebruikte woorden worden eerste keuze. De logica daarvan vind ik weer heel goed, terwijl de GSM op het gebied van logica niet echt super is. Zo kun je aangeven hoe lang berichten in de inbox en outbox bewaard moeten blijven. Helaas ontbreekt de mogelijkheid om verstuurde berichten helemaal niet te bewaren. Het minste dat je kan aangeven is 1 dag en zelfs daar twijfel ik aan omdat een gisteren verstuurde sms er vandaag nog steeds instaat. Missertje!
Telefoonboek:
Het telefoonboek is zeer uitgebreid. Je kan er naar keuze zo’n beetje alles in kwijt. Maar je moet wel alle gegevens van je simkaart naar de GSM kopiëren Ook hier weer een misser: de namen staan dan dubbel in je contactenlijst. Bij Siemens kun je kiezen of je de namen uit je sim of uit je gsm wilt zien en daar kan je gewoon tussen wisselen. Hier kan ik die optie niet ontdekken en dus moest ik gisteren alle 124 contacten 1 voor 1 wissen. Wat ook een hele leuke is: in de handleiding staat dat de voicedialing als volgt werkt: druk de groene toets voor 2 seconden in en spreek dan de naam. Helaas: na 2 seconden drukken krijg ik dus gewoon de laatst gekozen nummers te zien. Geen voicedialing via de knop dus. Deze is alleen te benaderen via het menu of door de optie toe te wijzen aan de smart-toets aan de zijkant. Zo zijn er nog wel meer onlogische aspecten: je kan een snelkoppeling maken aan de toetsen. Door die toets dan ingedrukt te houden kom je in dat menu-item terecht. Maar de getallen 1 t/m 9 zijn toegewezen aan de eerste 9 telefoonnummers. Een overzicht van alle snelkoppelingen ontbreekt in zijn geheel. Ik wilde een snelkoppeling voor een sms-bericht maken. Dat werkt makkelijk, alleen is eerste mogelijke snelkoppeling 11. En ook die pakt de gsm niet. 2 maal de 1 intoetsen en ingedrukt houden werkt niet: geen sms.
Zo zijn er bij Profielen ook nogal wat dingen. Ik zie graag dat ik zelf alle profielen wil instellen zoals ik wil. Motorola denkt daar anders over dus kan ik onder het profiel “vibracall” niet instellen dat hij bij een inkomende sms geheel stil moet blijven.
Ik kom er net ook achter dat de toetsverlichting bij mij ingesteld staat op 20 seconden aanblijven. Als de toetsverlichting dan uitgaat, krijg ik hem niet meer aan. Enkel door het links en rechts wat drukken op knoppen gaat ie ineens aan. Het scherm is wel meteen verlicht, de toetsen niet. Of zijn de toetsen lichtgevoelig en gaan ze enkel aan als het donker is? Hee, het lijkt er wel op. Vreemd!
Het bovenstaande lijkt alsof de E398 een drama is. Maar dat is het echt niet. Alles wat ik niet genoemd heb is positief en dat is heel veel: de camera is goed, je kan zelfs het sluitergeluid helemaal uitzetten (dat mocht niet meer geloof ik). De camera heeft 4 keer digitale zoom, belichting is in te stellen en hij heeft zelfs een kleine flits. Goed genoeg voor een GSM.
Het geluid is natuurlijk helemaal super! Het ding trilt bijna in je hand van de herrie. Die speakertjes zijn helemaal top! En ik hoop dat ze dat na een jaar ook nog zijn, wat gaan ze hard. MP3 afspelen is geen probleem. Even de GSM met de USB aan de PC hangen en pompen maar! Helaas is 64 zo vol, dus ik denk dat ik maar eens een 128mb versie ga aanschaffen
Verder zijn alle normaal voorkomende attributen op een GSM aanwezig: wekker, spelletjes, calculator, afspraken, etc. En dat werkt allemaal voorbeeldig. En zoals ik al zei is het beeld heel erg mooi. Scherp en mooie kleuren. Ook de geluidskwaliteit met bellen is heel goed. Ook de handsfree-functie is mooi helder en duidelijk van klank.
Mijn conclusie is dat de E398 een supertelefoon is, met goed beeld en geluid en waar je prima mee kan bellen! Alleen heeft de GSM een flinke software-update nodig. Of het moet zijn dat T-Mobile zoveel software ingrepen heeft gedaan? Ik zou eigenlijk wel eens een unbranded E398 willen hebben om te vergelijken. Mijn softwareversie is trouwens: R372_G_OE.20.8BR (het zegt me niks)
Oh ja: ook leuk: ik had de ringtone van het filmpje hierboven (Hello Moto..) ook op de GSM gevonden. Dat staat ergens als een standaard beltoon ingesteld. Maar als je hem daar vanaf haalt, dan is die beltoon dus gewoon weg. Nergens meer te vinden!
Iedereen die vragen of antwoorden weet, reageren aub!
[
Voor 5% gewijzigd door
Verwijderd op 25-10-2004 12:08
. Reden: spelfoutjes eruit. ]