Zo, nu we toch in Alaska zitten tussen de beren...
Iedereen die naar Alaska gaat droomt ervan een beer op de gevoelige plaat vast te leggen.
Ten tweede, ik droom er nog steeds van, om dezelfde foto's met een betere camera beter vast te leggen... Gebruikte cam: Samsung 130mm zoom compact (geen aanrader).
Korte situatieschets:
Zomer 2000, ik was 2 weken onderweg in Alaska, Kenai peninsula en Denali National Park and Reserve. Daar alleen van zeer grote afstand een paar keer een beer gezien vanuit een bus.
Dan: voor mijn werk 2 weken naar het hoge noorden, Prudhoe Bay, olievelden (werkte toen in de dienstverlening voor de oliesector en was op bedrijfsstage).
De bewuste nacht: ik zit rond middernacht, jawel, de Nederlandse film Karakter in het Nederlands met Engelse ondertiteling te kijken, als over de luidsprekers het bericht komt: "There's a bear on the pad."
Het was net na middernacht, dus lange sluitertijden, niet gemakkelijk, door een raampje met muskietengaas heen (glas opzij geschoven, kon ook niet dicht) en met bewogen beren: niet 1 beer maar moeke met kroost!!
Het kroost staat er nogal bewogen op, die waren flink aan het stoeien - en het was immers na middernacht - wel bij de poolcirkel in de zomer, maar toch heel anders dan klaarlichte dag; je zou er net de krant bij kunnen lezen, niet veel meer.
Het gebouw dat je ziet is een zijvleugel, ik stond 1tje verderop.
Naast me kwam een andere bezoeker van de site staan, kan alleen maar een Amerikaan zijn, stond (middernacht, echt waar) een hamburger te eten. Tsja, zelfbedieningskeuken, altijd open en all you can eat...
Maar: ik stond dus achter een deur (waaibomenhout, voor mijn gevoel) met een open raampje op gezichtshoogte, een ladder aan de buitenkant en een stel hongerige nieuwsgierige beren. Binnen notime stond moeders dus voor dat raampje want beren kunnen goed ruiken (over hun zicht zijn de meningen verdeeld). Wij dus als angsthazen een nieuwe uitkijkpost gezocht, waar we die deur van de zijkant konden zien. Beer op achterpoten met de voorpoten tegen die deur.... Heb ik geen goede foto van, veel te wazig (cam kan niet focussen door glas, plus lange sluitertijd).
Toen ging het stel buitenom naar de zijkant van de kantine, waar ik deze geschoten heb:
en deze:
Tsja, reflecties van mezelf op het raam, niet optimaal gestabiliseerd en lastig..
Waarna onze Amerikaan het niet kon laten om de aandacht te trekken, wat hem goed lukte.
Wat hier zo geniaal aan is is dat het de beren zijn die vrij rondlopen/vrij zijn en de mensen die opgesloten zitten.
En dan komen we nu eindelijk naar de echte droomfoto, de beren waren inmiddels naar de andere kant van het gebouw gegaan, ik had geen ramen, maar er was een brandtrap waar ik dus 1-hoog zonder verdere barrieres dit schouwspel vanaf een metertje of 15 heb mogen waarnemen (met bijna een bruine beer in mijn onderbroek want als die deur achter me dicht zou vallen was 4 meter naast de beren de ingang geweest) :
Waarom dit mijn droomfoto is?
Je ziet het niet zo goed, maar de berin ligt hier haar jongen te zogen. En het zijn beren in vrijheid. Wie kan mij dat nazeggen dat hij/zij dat heeft gezien?
En: veel geluk als je een foto van een zogende en in vrijheid levende berin wilt maken. Post het resultaat hier maar
Ok, ik vrees wel dat jullie enigszins over de kwaliteit gaan vallen - mee eens, is niet geweldig.
Maar goed, een cam met actieve AF, veelal door glas, na middernacht zonder flits (wel hel), dan zitten de omstandigheden niet echt mee...
Als toegift, niet omdat je ervan droomt, maar omdat je er nog nooit van gedroomd hebt, en omdat ik geen idee heb wat dit is: ze zijn plm. 5 cm lang:
1 in close-up en
2 van wat verder weg.
Gemaakt BOVENOP Ayers Rock in hartje Australie (door een Amerikaan met digicam - mijn eigen waren ongeveer gelijkwaardig, maar die heb ik niet in digitale vorm), waar het af en toe ook droog zou moeten zijn.... Veel vraagtekens...