wel, het wordt nu hoog tijd om eens mn project te showen. ik ben dit zeker verschuldigd aan de gotters die mn CIP hebben gevolgd, hiervoor mijn dank!
de naam Yggdrasil
het beestje moest een naam hebben, dus heb ik na wat zoeken deze naam gekozen
Yggdrasil betekent 'het ros van Ygg' en Ygg betekent 'de Verschrikkelijke'.
Dat is één van de namen van Odin. Yggdrasil betekent letterlijk 'het ros van de verschrikkelijke'.
Dit gebeurde er: Ödin wilde het geheim van de runen zien te krijgen.
Runen waren de magische symbolen waaruit het schrift is ontstaan, zo'n geheim kon alleen
verkregen worden door een verschrikkelijk offer, omdat het geheim aan de bezitter een
universele macht verleende. Odin moest een geestelijke en lichamelijke marteling doorstaan
die bestond in de ophanging aan een tak van de wereld-es boven de bodemloze kloof.
Die marteling moest negen dagen en nachten duren. Uit de verste uithoeken van de ruimte
kwamen de windstromingen als rivieren op Odin af. Ze slingerden hem in het donker heen en weer.
Na deze beproeving werd hem het geheim bekend gemaakt. Yggdrasil was de galg van Odin,
'het ros van de gehangene'.
De boom des levens
In de Oud-IJslandse liederen van de Edda, verbindt de es Yggdrasil drie werelden; aarde, hemel en onderrijk. Aan de top van de boom staat Odin (=Wodan) en de levensboom is beschermt door de Normen (de drie schikgodinnen) edit: deze goden waren genaamd: Skuld, Urd en Veldandy... voor de anime liefhebbers... ooit van ah my goddess gehoord?
verwonding aan de boomnimf. De Kelten richtte hun altaar op in een open plek omringd met bomen. Zo'n bomenheiligdom noemt met 'nemeton'. Aan een eikenboom worden vaak ex-voto's gehangen. Dit zijn botjes,
hartjes, lapjes en sjaaltjes als gelofte- en beloftegiften.
ik heb voor deze naam gekozen omdat deze server alles gaat opslaan wat ik bezit aan digitale media... dus de boom des levens is zeker van toepassing
voorgeschiedenis
de meeste mensen kennen dat wel... je hebt ooit iets gedowned, en dat ergens op een cd gezet, alleen welke? dit probleem had ik ook, en ik vondt dat daar wel iets tegen te doen was
gewenste features
- redelijk recente hardware die zeker nog 3 jaar kan meedraaien
- 1 Tb (terrabyte) opslag capaciteit
- moet niet standaard zijn
- moet raid hebben voor data redundancy
- data moet veilig zijn (dit doel is niet gehaald omdat raid in tegenstelling tot mijn eerdere opvatting niet 100% veilig is als backup)
de ontwerpen
met behulp van 3ds max heb ik het ontwerp voor een cube gemaakt, deze moest bevatten:
- 10-12 harddisks
- 2 voedingen om alles van sap te voorzien
- de rest van de hardware
hier zijn de cad tekeningen:

erg ruw en niet zoals het eindresultaat, maar de cad data gaf me voldoende inzicht in de uiteindelijke maten waarin ik de case moest gaan maken. daarna heb ik op mn werk het frame gemaakt en de boven en onderplaat:
de specs:
-mobo: Gigabyte GA7-NNXP
-cpu: AMD Athlon XP2500+
-ram: 2x 256MB PC3200 Ram Twinmoss
-gfx: Club 3D Radeon 7000 Pro met Zalman HP80-A
-raid: LSI Megaraid-6 6 poorts SATA controller
- Sweex Parralelle poort kaart PCI
- Nexus ramsinks
- 2x Zalman 400W voeding
- 4x 160Gb Maxtor SATA hdd (3 ervan in Raid-5)
- 2x 120Gb Maxtor PATA hdd (geen raid)
- 2x 120mm Titan fan (chroom)
- 2x 60mm Titan fan (chroom)
- 1x 80mm Titan fan (chroom)
- Exters fancontroller kit
* er is nog plaats voor 4 extra disks, en deze zal ik komende zomer nog vullen

hier zie je het deel dat ik op mn werk heb gemaakt, de gaten voor de voedingen en het rooster heb ik thuis gedaan met de vertrouwde dremel.

hier volgen nog een paar foto's uit mn CIP... de link kan ik wel geven, maar alle foto's die er gepost staan, staan niet meer op de betreffende server dus post ik hier maar een klein deel van alle pics

de case heeft een uitneembare mobo tray, en dit is dus het frontje om het zo maar te zeggen.....

het stoffilterhuis voorin de case in aanbouw....

de kast in aanbouw...

de videokaart is voorzien van een zalman HP80-A passief koelblok, en het is erg tricky geweest om het koelblok te verwijderen gezien deze vastzat met lijm... gelukkig gaf een karwei kluspas + schroevendraaier de uitkomst

de kale kast met alle windows er ook al uitgedremeld en afgewerkt...

het eerste idee om de harddisks te plaatsen... het was verre van ideaal, dus heb ik het volgende verzonnen:

een rekje wat demontabel is en 5 harddisks kan bergen...

het rechter plaatje wordt op de bodem gemonteerd, en de linker kan er dus op vastgezet worden....

hier een proefopstelling met een aantal dode hardisks...

dit blijft over na het strippen van de tweede voeding....

op mn werk heb ik een opvulring gefreesd zodat de cpu fan nog iets verder van de sink afstaat... dit om het dode punt iets kleiner te maken...

het eerste ontwerp voor het frontje... wat me uiteindelijk niet beviel....

uiteindelijk is het dit geworden

de linker zijde....

en rechts....

achterzijde....

en een closeup van het frontje, met keylock tegen ongewenst uitschakelen en USB aan de voorzijde

de servercube boot... let op de hdd vu meter die onderin zit...

en ja, de voedingen zijn allebeide uitgerust met antec led fans...

een closeup van de binnezijde...

closeup van de LSI Megaraid-6 Raidcontroller....

een closeup van het hdd compartiment links...

en rechts.... got room for more

het frontje met werkend lcd....

closeup van de aansluitingen...

closeup van de aansluitingen voor de fans achter en het lcd+ CCFL bovenin....

closeup van de connector voor het lcd...

nog een closeup van de LSI megaraid controller....

mn geheugenreepjes met nexus ramsinks...

en hoe alles bij me thuis staat..... de server hangt ook aan mn 20 inch d.m.v. een belkin KVM switch die onder mn buro is gestealth....
things to do:
- meer schijfruimte kopen
- paar dingetjes nog beter afwerken
nou, dat is het.... ik hoop dat jullie genoten hebben van alle pics
[ Voor 86% gewijzigd door FiXeL op 10-05-2004 00:33 ]