Ik heb sinds gisteren ook een Asus WL-500G i.c.m. een WL-100G pcmcia kaartje. Tot nu toe ben ik er tevreden mee want zowel het draadloze als het bedrade netwerk werkt prima.
Enige probleempje is nu dat ik mijn HP Deskjet 960c niet aan de praat krijg. Omdat de ingebouwde printserver hét argument was om deze router te kopen, heb ik met de verkoper afgesproken dat ik hem kan ruilen als ie het niet doet. Maar eigenlijk wil ik hem helemaal niet ruilen omdat hij voor de rest gewoon goed werkt en het enige alternatief in de vorm van de SMC 2804 WBRP-G hier in de buurt overal uitverkocht is én alleen een USB poort i.p.v. parallelle poort heeft.
Nu heb ik uiteraard van tevoren wat onderzoek gedaan en daarbij ben ik wat tegenstrijdigheden tegen gekomen:
- Verkoper bij Vobis zei me dat de HP 960c niet de beste USB driver heeft en dus i.c.m. die SMC router problemen zou kunnen veroorzaken.
- SMC Technical support laat mij weten geen idee te hebben of genoemde printer werkt.
- Ik kom tot de conclusie dat ik dan beter deze Asus kan aanschaffen omdat hij óók een parallelle poort heeft en mijn 960c voorheen prima gewerkt heeft via de parallelle poort aan mijn Linux router.
- Vervolgens zie ik op het Chupa forum dat de 960c i.c.m. de Asus WL-500G alleen via USB werkt.
- En tot slot krijg ik het ding dus zowel via USB als via parallelle kabel NIET aan de praat!
Zoals gezegd was juist het printer gedeelte dé reden om mijn Draytek Vigor 2200E om te ruilen voor deze router, maar nu krijg ik de printer dus niet werkend.
Ik had voorheen een Axis LPR tool in gebruik om mijn printer werkend te krijgen toen ie was aangesloten op een E-smith/SME (RH based) Linux gateway server. Dat werkte naar behoren, dus ik ging ervan uit dat het op deze Asus ook wel zou werken omdat hier ook van Linux drivers gebruik gemaakt wordt (op de router welteverstaan, ik gebruik zelf een XP client).
Met die Asus printertool lukt het me ook niet...hij vind de router automatisch én zegt nota bene dat er een HP Deskjet 960c aan hangt, maar hij vertikt het om het ding te laten printen! Als ik een nieuwe printerpoort toevoeg, kan ik niet kiezen voor "Remote Port" zoals in de Asus documentatie staat, maar alleen voor "Standaard TCP/IP Poort". Hiermee werkt het echter niet.
Ik heb dus zoals op het Chupa forum staat gekozen voor RAW op poortnummer 9101 toen de standaard zaken niet bleken te werken, maar dit biedt in dit geval helaas geen soelaas
Ik had verwacht dat dit redelijk simpel werkend te krijgen zou zijn gezien mijn goede ervaringen met eerdere linux based routers, maar ik heb even geen ingeving meer om e.e.a. werkend te krijgen.
Heeft iemand van jullie ervaring met deze router én deze printer en/of een idee hoe dit werkend te krijgen?
Ik gebruik dus XP en W2k clients waarvan er 4 via draad zijn aangesloten en eentje wireless. Op de WL-500G heb ik direct de nieuwste firmware gezet (versie 1.8.1.9).
Ik hoop dat iemand me verder kan helpen, anders moet ik het ding alsnog gaan terug brengen...dat zou niet zo prettig zijn want of het op die SMC gaat werken betwijfel ik inmiddels ook.
Edit:
Misschien doe ik zelf wel iets verkeerd, want ik heb zojuist eens geprobeerd met mijn andere printer, een HP Deskjet 3420 met USB connectie, maar ook daarmee krijg ik geen bedrukt velletje eruit en dat terwijl dit type door Asus zelf is getest én goed werkend bevonden!
[
Voor 9% gewijzigd door
timothee op 26-09-2004 20:15
]