Toon posts:

Kladblok vs nieuwe generatie editors *

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 815 views sinds 30-01-2008

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 18:53

Bosmonster

*zucht*

johnnyv.nl schreef op 15 april 2004 @ 12:36:
[...]

Maar zoals de TS dus zelf zegt gaat deze discussie niet over het handmatig coden in dreamweaver of frontpage, maar het drag-droppen...
Als ik je zo hoor heb je volgens mij zelf nog nooit met Dreamweaver gewerkt. Dan wordt het een beetje een eenzijdige mening vind je ook niet? :)

[toevoeging]
Ik heb het dan wel over MX 2004 met xhtml compliance enabled. Het is niet perfect, maar je komt een heel eind. Je bent zelf ook niet verplicht om de attributen te gebruiken bijvoorbeeld die niet meer valideren. Je kunt ook in Dreamweaver WYSIWYG alles met CSS oplossen.

[ Voor 27% gewijzigd door Bosmonster op 15-04-2004 12:39 ]

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-05 12:35
johnnyv.nl schreef op 15 april 2004 @ 12:28:
[...]

Dan heb je dus nog wel het probleem van erg slordige html en geen W3C-correctheid.

Maar mensen, wat is nu het voordeel (behalve het maken van een tabel) van bijvoorbeeld dreamweaver boven een goede tekst editor met highlighting e.d. :/
Het voordeel voor mij is dat ik dreamweaver al heb (student licence) en ik er op school mee heb leren werken. Meestal gebruik ik de code-view, maar als ik bv ffies snel een websiteje in elkaar moet zetten voor bv. een school projectje, dan boeit semantiek en w3c-validiteit niet zo en dan is een website in de design view binnen 10 min gemaakt...

Dreamweaver IS gewoon een goede tekst editor met highlighting e.d., maar dan met een hoop extra functionaliteit...

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

Verwijderd

My god.. :D

Wij hebben html op school gehad en veel theorie van gehad.. dit omdat we een basiskennis nodig hebben en eventueel zelf kunnen ingrijpen als het niet meer lukt met een wysiwyg progromma, en dat we weten wat er staat.

Verder kan bv kladblok toch wel ECHT niet op tegen DW ofzo hoor.. *kuch*
Als wij sites ontwerpen doen we dit met het edit code venster half open en verander ik daar af & toe kleinigheden in.
MAW DW is natuurlijk gewoon gemaakt voor sites te maken.. kladblok niet.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bosmonster schreef op 15 april 2004 @ 12:38:
[...]

Als ik je zo hoor heb je volgens mij zelf nog nooit met Dreamweaver gewerkt. Dan wordt het een beetje een eenzijdige mening vind je ook niet? :)
Laatste keer dat ik met dreamweaver werkte was ergens in 2000. Tabellen gebruik ik niet voor de lay-out en een tabel om data in te proppen tik ik zo of genereer ik met een scriptje, dus echt nuttig is dreamweaver daar niet voor. Het code editten doe ik meestal in eeh tekst editor die voorhanden is, liefst wel met syntax highlighting. Verder zie ik geen nut in dreamweaver (zag ik toen ook al niet), dus gebruik ik het inderdaad nooit :)

(en de HTS is nou niet bepaald een plek waar je leert werken met WYSIWYG editors voor zoiets simpels als een simpele webpagina, dus daar heb ik er ook niet veel mee gewerkt)

[ Voor 12% gewijzigd door pagani op 15-04-2004 12:42 ]

• IschaGast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
Ik houd het toch liever op TopStyle Pro.
Tegenwoordig maak ik vooral sites d.m.v. (X)HTML + CSS en in Topstyle zit een lekker werkend preview venster waarin je direct kan zien wat je in je CSS aanpast.

Dit is iets wat ik eigenlijk nog bij geen andere editor ben tegengekomen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 april 2004 @ 12:39:
My god.. :D

Wij hebben html op school gehad en veel theorie van gehad.. dit omdat we een basiskennis nodig hebben en eventueel zelf kunnen ingrijpen als het niet meer lukt met een wysiwyg progromma, en dat we weten wat er staat.

Verder kan bv kladblok toch wel ECHT niet op tegen DW ofzo hoor.. *kuch*
Als wij sites ontwerpen doen we dit met het edit code venster half open en verander ik daar af & toe kleinigheden in.
MAW DW is natuurlijk gewoon gemaakt voor sites te maken.. kladblok niet.
En jij denkt dat wat je op school leert de goede oplossing is?

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-02 13:17
Clay schreef op 15 april 2004 @ 12:13:
notepad en frontpage zijn alletwee troep :P

* Clay gebruikt gewoon editplus.
  • Syntax highlighting, line & col count, split mode etc, standaard shit.
  • Templates van types files te maken en met 1 druk te gebruiken, css, html etc.
  • Projects, zodat je in 1 keer alle files van een project kan openen etc.
  • Cliptext, zelf aan te passen ook (b.v. xhtml complient gemaakt).
  • Handige find/replace meuk (file, selection, all files...) met regex, scripts, etc.
  • Explorer/Context menu integratie & lock insertmode.
  • _o_ Column select _o_
Gebruik ik sinds een paar weken en werkt best wel fijn voor PHP.

Maar waarom FP niet gebruiken als texteditor ?
Dan bouw je toch zelf de code ipv met wysiwyg te brouwen ?
Als het dan niet klopt kan je ff gauw schuiven met wat dingen voor de layout en dan aanpassen zoals jij het weer wilt.

• pagani
  • Niet online
Vm1heA schreef op 15 april 2004 @ 12:43:
[...]

Gebruik ik sinds een paar weken en werkt best wel fijn voor PHP.

Maar waarom FP niet gebruiken als texteditor ?
Dan bouw je toch zelf de code ipv met wysiwyg te brouwen ?
Als het dan niet klopt kan je ff gauw schuiven met wat dingen voor de layout en dan aanpassen zoals jij het weer wilt.
Een WYSIWYG progsel gebruiken voor de weergave en kleine aanpassingen was ook niet de bedoeling van deze discussie. Maar dat heb ik al een paar keer succesloos moeten herhalen :(

Maar deze discussie (zoals deze nu is ontstaan) is hier al wel vaker gevoerd.

[ Voor 7% gewijzigd door pagani op 15-04-2004 12:45 ]

• Anubis801
  • Laatst online: 28-12-2025
Nog een simpele html editor is EASYHTML en is freeware.

http://www.toniarts.com/ehtmle.htm

=/\= System Status =/\=

Verwijderd

Ok, ik zal er ook nog maar even iets bijgooien.

Ik vind Frontpage volledig knudde! Eerst en vooral omdat de code die het produceert meestal niet echt als een mooi gestructureerd geheel kan omschreven worden, ten tweede omdat het niet zo eenvoudig is om Coldfusion (waar ik mee moet werken) daarin te stoppen!
Ik heb een tijd lang gecodeerd in Notepad, en dan ga je maar af op de fouten die je terugkrijgt van je Coldfusion-server om te debuggen. Het werkt, zeker weten, maar echt handig is toch weer iets anders vind ik.
Als ik moet kiezen tussen Notepad en Frontpage, geef mij dan maar Notepad op eenderwelke dag van de week!
Maar in mijn geval is Dreamweaver dan weer verschrikkelijk handig.
Coldfusion en Dreamweaver zijn beide van Macromedia, dus de integratie is behoorlijk goed. Zo moet ik nu een site maken die volledig in Coldfusion 4.5 geschreven is. Net alsof ik het verschil ken tussen Coldfusion 6.1 en 4.5 ?
Met Dreamweaver is dit geen enkel probleem, je zet de validator op Coldfusion 4.5 en je codeert rustig en laat hem eens valideren.
Wanneer je dan de melding krijgt dat je een onbestaande tag gebruikt, dan weet je dat dat dus geen 4.5 was maar een latere versie.
Verder kan ik eigenlijk wel niet veel goeds zeggen over de validator van Dreamweaver, want ik heb nog nooit een pagina in CF gemaakt met minder dan 20 fouten volgens dat kreng. Maar hetgeen waarvoor ik hem echt nodig heb, dat doet ie wel.
Dus conclusie: 1 Dreamweaver 2 Notepad 3 Frontpage

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Ben ik nu de enige die alles in Visual Studio (.NET) doet? Ik heb nog geen enkele feature hier genoemd gezien die niet in VS zit.. Handig ik kan zo publishen naar Frontpage webs, integratie met sourcecontrol, etc.

Heb jaren met een mengelmoes van notepad, Frontpage en Dreamweaver gewerkt, maar ik wil niet meer terug.

Ik gebruik af en toe de 'design mode', maar meestal de HTML mode. En als ik ff snel iets in de design mode wil doen kan dat ook prima, dan kan ik daarna de code indien nodig aanpassen in de HTML mode. Hij voegt iig geen extra meuk toe..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• pagani
  • Niet online
axis schreef op 15 april 2004 @ 13:01:
Ben ik nu de enige die alles in Visual Studio (.NET) doet? Ik heb nog geen enkele feature hier genoemd gezien die niet in VS zit.. Handig ik kan zo publishen naar Frontpage webs, integratie met sourcecontrol, etc.

Heb jaren met een mengelmoes van notepad, Frontpage en Dreamweaver gewerkt, maar ik wil niet meer terug.

Ik gebruik af en toe de 'design mode', maar meestal de HTML mode. En als ik ff snel iets in de design mode wil doen kan dat ook prima, dan kan ik daarna de code indien nodig aanpassen in de HTML mode. Hij voegt iig geen extra meuk toe..
Visual Studio .NET is wel prettig, maar kost ook wel Visual Studio .€ :P Maar het is het geld zeker wel waard :) (maar ik kan begrijpen dat niet iedereen deze mening deelt)
(ik denk overigens dat het er vooral van af hangt wat je gewend bent, denk niet dat deze discussie tot een eind zal komen ooit)

[ Voor 8% gewijzigd door pagani op 15-04-2004 13:07 ]

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:45

crisp

Devver

Pixelated

Ik ben zelf nog steeds een notepad adept, dus noem mij maar een irritante newbie ;)
Eigenlijk ben ik gewoon te lui om andere progsels uit te proberen, in KDE gebruik ik nog wel eens KWrite, maar die syntax highlighting kan ik niet aan wennen. Ik ben gewend green-screen te coden op AS/400, en blijkbaar heb ik een soort ingebouwd filter waardoor ik code en content al makkelijk voor mezelf kan scheiden ook al staat het er in dezelfde kleur.
Ik moet wel zeggen dat de win2k versie een hele verademing was voor mij; eindelijk normaal find-replace en met ctrl-g naar een bepaalde regel kunnen springen. Onder win9x gebruikte ik een plugin die regelnummers en find-replace toevoegde aan notepad.

Nu ben ik natuurlijk ook geen echte webdesigner; grote websites zal ik nooit maken of ontwerpen, en het meeste wat ik doe is meer experimenteel en veel JS - daarvoor heb ik 100% controle nodig over wat ik doe en is een programma als DW eigenlijk al nutteloos.

Intentionally left blank

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:14
Beste kladblok vervanger : UltraEdit v10.x

Een van de beter editors voor tekstbestanden en heeft syntax ondersteuning.

Hierin zitten alle functie die je maar verwacht van een TEKST editor.

Voor websites zou ik zowiezo Frontpage afraden, dreamweaver doet dan beter zijn werk en ja deze heeft ook een editor!

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Verwijderd

axis schreef op 15 april 2004 @ 13:01:

Ja ok, het klopt wel wat je zegt. Maar ga jij nou echt zoveel betalen als je het enkel voor het maken van webpages gebruikt? Als je nu nog zegt, ik zit constant in ASP.NET te werken en er steekt een hele Java of VB.NET code achter, ja ok. Maar voor de meeste gebruikers/developers is dat toch een tikje te duur om gewone webpagina's mee te maken die je ook in Notepad kan maken. (Ik vond dreamweaver al te duur!)

• Arnaud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-05 22:25
Ik geloof mijn ogen niet. Hoe is het mogelijk dat in 2004 deze discussie nog steeds gevoerd wordt?

Alles wat je in Notepad kunt, kun je ook in het HTML-venster van DreamWeaver en Frontpage. De enige voordelen die Notepad dus kan hebben zijn prijs (gratis tegen 249 Euro) en het feit dat het op een oeroude pc nog altijd op topsnelheid draait (dit is 500 Euro waard, voor dit geld heb je namelijk een prima FrontPage-pc-tje). In het slechtste geval kost een WYSIWYG-editor je dus 750 Euro extra. Voor dat geld kun je voortaan gebruik maken van:

Split-View: Je klikt in het WYSIWYG-gedeelte op de locatie waar je iets wilt aanpassen en je cursor staat in een keer goed in je HTML-gedeelte.
Syntax-highlighting: Je ziet in 1 oogopslag waar je een " of een > vergeten bent waardoor sneller goede code schrijft.
[b]Auto-complete[b]: '<sc CTRL-Spatie' is toch echt sneller dan <script language="javascript"></script>, bovendien zijn alle tags op deze manier altijd en in de juiste volgorde gesloten.
Browser-Targeting: Je kunt instellen voor welke browsers je code geschikt moet zijn en syntax-highlighting en autocomplete staan alleen deze tags en properties toe. Dit valt bovendien helemaal aan te passen aan je eigen wensen.
Reformat HTML: Open een html-bestand van iemand anders, kies voor reformat HTML en in 1 keer zijn alle tabellen goed ingesprongen, alle values omcirkeld door dubbelquotes, alle openingstags goed gesloten, etc.
Clean HTML: Met een druk op de knop zijn alle ongewenste codes verdwenen. Ook dit is weer naar eigen wens in te stellen.
WYSIWYG: Even een tabelletje slepen, cellen samenvoegen en met 1 klik de inhoud van 541 kolommen rechts uitlijnen, of juist modern een div-je absoluut positioneren door het gewoon naar de goede plaats (x-y en z) te slepen. 10 plaatjes op verschillende lokaties in je document in 1 keer uitlijnen of even groot maken.
Klik-Klak-Klaar-pagina's: In 1 minuut een wizard doorlopen die een database voor je genereerd inclusief pagina's voor het toevoegen, aanpassen en bekijken van alle resultaten. Met een paar klikken alle 7 pagina's van een ingewikkelde frameset genereren en deze in 1 WYSIWYG-venster tonen waarna bij iedere selectie-klik het goede HTML-venster actief word. In een minuut een opzetje voor een slideshow maken.
Site-Wide-Replace: In plaats van losse pagina's kun je in een "site" werken. Dit heeft als voordeel dat je alle pagina's in 1 keer van een bepaald uiterlijk (bijvoorbeeld via een stylesheet) kunt voorzien, dat je pagina's, plaatjes, flash-filmpjes, etc kunt hernoemen zonder dat je daarna handmatig links hoeft aan te passen.
Site-report: In een paar seconden een goed overzicht hebben op je site, controleren of alle links werken, of alle pagina's binnen een bepaalde tijd laden, etc.
Task Management: Per pagina kan overzichtelijk worden bijgehouden welke taken er nog voor moeten worden uitgevoerd en door wie.
FTP-Ingebouwd: Na het aanpassen van alle pagina's (en overig materiaal zoals plaatjes) kunnen alle veranderingen worden gesynchroniseerd met de live-server. Eventueel kunnen hier nog controles en beperkingen via een check-in/check-out procedure voor worden toegevoegd.

Als ik ervanuit ga dat jij een baas 50 Euro per uur kost dan ligt het break-even-point dus op 15 uur efficientie-verbetering. In mijn ervaring is dat binnen de eerste maand al bereikt. Ik ga dan even voorbij aan eventuele kosten voor training/cursus omdat dat voor een groot deel zowel voor Notepad als voor Frontpage/Dreamweaver zou gelden. Bovendien kun je eenvoudig narekenen dat de afschrijvingstermijn van de pc en de software meer dan 1 maand zal zijn.

Ik weet uit ervaring dat FrontPage 98 (heel erg) en DreamWeaver 3 (behoorlijk) ranzige code uit konden spugen, maar met iedere nieuwe versie is dat beter geworden en is de mogelijke controle over de gegenereerde code groter geworden. Ook alle overige mogelijkheden (zoals split-view, syntax-highlighting en code-completion) zijn verder uitgebreid en verbeterd.

Het grote verschil tussen een recente WYSIWYG-editor en Notepad is dat je met Notepad alle code zelf zult (moeten) schrijven. De zwakste schakel ben je met Notepad dus zelf. Als jij denkt dat je minder fouten maakt dan een WYSIWYG-editor én als je denkt vrijwel net zo snel en efficient te werken dan moet je vooral met Notepad verder blijven werken. Ik denk dat de meeste mensen het met me eens zijn dat de voordelen van een WYSIWYG-editor veel groter zijn dan de nadelen, zeker omdat het enige echte nadeel (de 750 Euro) ruimschoots wordt gecorrigeerd.

Verwijderd

Bosmonster schreef op 15 april 2004 @ 12:21:
Ik gebruik ook al jaren EditPlus.. alleen jammer dat er weinig meer aan ontwikkeld wordt. Zou bijna gaan neigen naar UltraEdit :)
In dat geval zou ik je jEdit aan willen raden. Het is op zichzelf een vrij basale texteditor met SH, File system browser en support voor meerdere buffers (files). Met de beschikbare plugins en de Java-based macro taal is het echter een absurd flexibele tool. Bovendien is echt alles aan shortkeys te hangen. Daardoor is het helemaal in te stellen als 'de editor waar je gewend aan was'.

Een bitch om te configureren maar dan heb je ook wat. Het is ook nog eens gratis en wordt redelijk regelmatig (eens per maand) geupdate.

Screenshots

en, Clay, niet alleen column mode selecteren maar ook multiple selections >:)

• MaDDoG
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

MaDDoG

De brakste schakel

Kladblok, ppfff. Ik gebruik nog VI, heb ik ook een mooi icoontje voor dat ik onder mijn site zetten. Dat is pas stoer :)
NOFI

Maar met kladblok werken is voor niemand handig. Het maakt je trager, foutgevoeliger, en een stuk chaotischer.
Dreamweaer heeft als groot voordeel dat je een voledige site kan beheren. En niet alleen code kan kloppen. 300 pagina's beheren van een site gaat daar duidenlijk een stuk beter en overzichtenlijker. Als daarvan 200 pagina's dezelfde opbouw hebben, is een template bijvoorbeeld ook erg handig. En zo zijn er veel voordelen waardoor je een stuk efficienter en sneller kan werken.

Het is ook erg leuk dat je een regelaanduiding kan aanzetten in de statusbalk. Maar het blijft een stuk sneller als je op regel 231 een fout hebt staan wat je in hetzelfde programma te horen hebt gekregen en je scolt naar bedenen en ziet de cijfers oplopen, of je klikt op 'zoek fout', je hij springt naar de correcte regel.

Kladblok wordt nu al de hele tijd verdedigd waarom het niet slechter zou zijn. Maar wat zijn nou de voordelen tegenover een goede wysiwyg/syntax editor.

"Computer games don't affect kids. I mean if Pacman affected us as kids,
we'd all run around in a darkened room munching pills and listening
to repetitive music."

• IschaGast
Bij de nieuwe dreamweaver is de CSS support zeker verbeterd i.v.m. MX maar het voldoet nog niet helemaal. Sommige sites die ik heb gemaakt met CSS zien er in de design mode echt voor geen meter uit. Ik zie dus niet of het klopt wat ik doe en dat probleem heb ik met Topstyle Pro dus helemaal niet.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-05 00:33

André

Analytics dude

Arnaud schreef op 15 april 2004 @ 13:51:
Split-View: Je klikt in het WYSIWYG-gedeelte op de locatie waar je iets wilt aanpassen en je cursor staat in een keer goed in je HTML-gedeelte.
Dat zie ik zo ook wel zonder dat ik ergens op moet klikken.
Syntax-highlighting: Je ziet in 1 oogopslag waar je een " of een > vergeten bent waardoor sneller goede code schrijft.
Is ook in Editplus
Auto-complete: '<sc CTRL-Spatie' is toch echt sneller dan <script language="javascript"></script>, bovendien zijn alle tags op deze manier altijd en in de juiste volgorde gesloten.
Hoe groot zijn die tags nou? Daar ben ik geen autocomplete bij nodig.
Browser-Targeting: Je kunt instellen voor welke browsers je code geschikt moet zijn en syntax-highlighting en autocomplete staan alleen deze tags en properties toe. Dit valt bovendien helemaal aan te passen aan je eigen wensen.
Voor alle browsers natuurlijk, en niet voor 1. Als je het zelf doet is het direct goed.
Reformat HTML: Open een html-bestand van iemand anders, kies voor reformat HTML en in 1 keer zijn alle tabellen goed ingesprongen, alle values omcirkeld door dubbelquotes, alle openingstags goed gesloten, etc.
Dat is makkelijk, oke.
Clean HTML: Met een druk op de knop zijn alle ongewenste codes verdwenen. Ook dit is weer naar eigen wens in te stellen.
Wat noemt het programma ongewenst?
WYSIWYG: Even een tabelletje slepen, cellen samenvoegen en met 1 klik de inhoud van 541 kolommen rechts uitlijnen, of juist modern een div-je absoluut positioneren door het gewoon naar de goede plaats (x-y en z) te slepen. 10 plaatjes op verschillende lokaties in je document in 1 keer uitlijnen of even groot maken.
Dat zijn ontwerpfouten die met css afgevangen hadden moeten worden, waardoor het ook zo aan te passen is in de code.
Klik-Klak-Klaar-pagina's: In 1 minuut een wizard doorlopen die een database voor je genereerd inclusief pagina's voor het toevoegen, aanpassen en bekijken van alle resultaten. Met een paar klikken alle 7 pagina's van een ingewikkelde frameset genereren en deze in 1 WYSIWYG-venster tonen waarna bij iedere selectie-klik het goede HTML-venster actief word. In een minuut een opzetje voor een slideshow maken.
Site-Wide-Replace: In plaats van losse pagina's kun je in een "site" werken. Dit heeft als voordeel dat je alle pagina's in 1 keer van een bepaald uiterlijk (bijvoorbeeld via een stylesheet) kunt voorzien, dat je pagina's, plaatjes, flash-filmpjes, etc kunt hernoemen zonder dat je daarna handmatig links hoeft aan te passen.
Als ik mijn css in notepad bewerk is dat ook site-wide.
Site-report: In een paar seconden een goed overzicht hebben op je site, controleren of alle links werken, of alle pagina's binnen een bepaalde tijd laden, etc.
Check de kb's en je ziet zo wel of een site goed laad.
Task Management: Per pagina kan overzichtelijk worden bijgehouden welke taken er nog voor moeten worden uitgevoerd en door wie.
Daar zijn betere tools voor dan die suffe dingen in een standaard wysiwyg editor.
FTP-Ingebouwd: Na het aanpassen van alle pagina's (en overig materiaal zoals plaatjes) kunnen alle veranderingen worden gesynchroniseerd met de live-server. Eventueel kunnen hier nog controles en beperkingen via een check-in/check-out procedure voor worden toegevoegd.
Kan handig zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door André op 15-04-2004 14:05 ]

• Quinie
  • Laatst online: 29-07-2025

Quinie

.nl

Ik heb persoonlijk geen voorkeur voor een tool.
In mijn beleving is geen 1 tool het heiligdom.

Ik maak altijd eerst de afweging wat ik moet doen. Als ik bijvoorbeeld kleine aanpassingen moet doe gebruik ik eigenlijk altijd Editplus (soort notepad).

Heb dan lekker syntax highlighted en kan meerdere files find and replacen.
Ook lekker rechtermuis vanuit verkenner en de html/asp/php/css is open in editplus. Gewoon lekker tooltje dus. En sneller dan dreamweaver of FP alleen opstarten al.

Echt als ik een compleet nieuw iets moet opzetten doe ik dat graag in een combi van WYSIWYG en code en kom ik voor mezelf uit bij DW. Kan dan lekker snel de basis inelkaar zetten. Hierna loop ik zelf de code dan weer door in editplus terwijl ik de details aan het invullen ben.

Vind het eigenlijk ook een beetje een nondiscussie omdat iedereen een tool anders gebruikt. Zij die HTML schrijven alsof ze brieven naar hun oma schrijven zullen waarschijnlijk gewoon alles in notepad kunnen doen.

Andere die die kennis niet hebben zullen dit dus waarschijnlijk in FP ofzo doen.
Dit alles zegt dus niks over de tool. Zegt meer iets over de gene die hem gebruikt.

Verder denk ik dat men eerst eens moet kijken wat men van plan is om te doen. Dit doet men bij de keuze van Webserver, Office applicaties en dergelijke ook.
Kladblok wordt nu al de hele tijd verdedigd waarom het niet slechter zou zijn. Maar wat zijn nou de voordelen tegenover een goede wysiwyg/syntax editor.
- Altijd aanwezig ook bij klant zelfs op een bijna kale windows bak
- Snel in opstarten

[ Voor 11% gewijzigd door Quinie op 15-04-2004 14:27 ]

http://www.Quinie.nl
http://soundcloud.com/quinie
https://www.wereoutthere.nl

• SiErRa
  • Laatst online: 17:29
Aangezien ik meestal naast HTML ook aan de PHP code werk doe ik dit meestal met mcedit via ssh direct op de server. Voor andere HTML dingetjes gebruik ik graag UltraEdit en eigenlijk vooral om 1 geniale feature: column/vertical selection (of hoe je het noemt).

Dit scheelt zoveel tijd als je bijvoorbeeld data in een tabel moet updaten, copy en paste zonder dat je de tags aanraakt. Verder is systaxhighlighting wel handig maar voor HTML niet essentieel.

Verwijderd

Op mijn werk moest ik een gratis oplossing zoeken voor het schrijven van PHP en HTML. Ik ben toen een hoop troep langsgegaan...

Uiteindelijk ben ik beland bij HAPedit. Dit programma heeft bijna altijd goeie syntax highlighting (krijg ik bij Textpad niet voor mekaar), ingebouwde FTP manager, project based file management, en een hoop extra handige features.
Daarvoor gebruikte ik Dzsoft PHP editor, maar die was niet gratis en verliep na 30 dagen. Jammer, want die beviel ook prima.

Toen ik wat problemen tegenkwam heb ik de auteur van de software een mailtje gestuurd via de website en tot mijn grote verbazing kreeg ik binnen 24 uur al antwoord! Weer eens wat anders als je de says-hi-and-get-no-reply-tactiek van bijv. Microsoft gewend bent. :D

Voorheen gebruikte ik Dreamweaver (vanaf 3), sinds ik PHP programmeer ben ik gewend geraakt aan het zelf schrijven van mijn HTML. Kort daarna ben ik meer gaan focussen op het schrijven van goeie, schone code. Ik moet zeggen dat je dit ook makkelijk met Dreamweaver aankan. Dit programma klooit niet met je code als je dit niet wilt. Zoals het dus hoort.

Sinds MX 2004 is de CSS support ook vrij degelijk en zitten er een hoop handige features in. Als ik dit vergelijk met Frontpage dan hoef ik het verder ook niet over Frontpage meer te hebben. Een beetje zelf-respecterende webdeveloper gebruikt geen Frontpage... :p
Maar ook geen Notepad. Als je serieus bezig gaat dan wil je toch zo snel en efficiënt mogelijk werken. Notepad heeft gewoon geen features die je hier mee helpen. En aan de andere kant is deze vergelijking en deze discussie dus zo krom als wat.

Vandaar dat ik genoeg heb van het lullen over lucht. :p

• bolleh
  • Laatst online: 21:52
ik werk zelf alleen met kladblok, puur omdat ik het het lekkerst vind werken(geen onzin) en het de meeste voldoening geeft, als ik een site maak en het werkt wel in IE en niet in mozilla ondanks dat ik daar rekening mee had gehouden...dan ga je zoeken, en als je dan de oplossing vind en zelf wijzigt in je code...wat geeft meer voldoening dan dat :)

ok, als je echt grote websites bouwt kan ik begrijpen dat het makkelijker is met highlighting etc maar ik vind kladblok gewoon het prettigst werken. ik moet dan ook wel zeggen dat ik dual screen draai, en dat is gewoon geweldig, mozilla+ie op scherm 1, kladblok op de ander en tikken maar :Y)
Quinie schreef op 15 april 2004 @ 14:20:

- Altijd aanwezig ook bij klant zelfs op een bijna kale windows bak
- Snel in opstarten
en bovenal: het slurpt totaal geen resources(tenzij je natuurlijk 10mb files gaat openen oid :P)

[ Voor 19% gewijzigd door bolleh op 15-04-2004 14:46 ]

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

bolleh schreef op 15 april 2004 @ 14:43:
*knip*

en bovenal: het slurpt totaal geen resources(tenzij je natuurlijk 10mb files gaat openen oid :P)
Je krijgt dan een mooie foutmelding dat het bestand te groot is 8)

Maar ik gebruik al een hele tijd HTML Kit in combinatie met Notepad. Het voordeel van Notepad is dat het snel opstart zodat je snel een foutje weg kan werken. HTML Kit heeft hele fijne kleurtjes en het open hebben van meerdere bestanden is op een prettige manier opgelost. Inmiddels ben ik meer en meer over aan het stappen naar Dreamweaver MX 2004, al moet ik wel bekennen dat ik daarvan nog nooit de design view heb bewonderd.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Verwijderd schreef op 15 april 2004 @ 13:53:
[...]

In dat geval zou ik je jEdit aan willen raden. Het is op zichzelf een vrij basale texteditor met SH, File system browser en support voor meerdere buffers (files). Met de beschikbare plugins en de Java-based macro taal is het echter een absurd flexibele tool. Bovendien is echt alles aan shortkeys te hangen. Daardoor is het helemaal in te stellen als 'de editor waar je gewend aan was'.

Een bitch om te configureren maar dan heb je ook wat. Het is ook nog eens gratis en wordt redelijk regelmatig (eens per maand) geupdate.

Screenshots
Hmnmm.. een van mijn eisen (en een van de belangrijkste redenen dat ik EditPlus gebruik) is de snelheid. Hij start net zo snel op als Notepad dus een php bestandje dubbelklikken en hij staat direct op m'n scherm. Highlighted en al.

Ik denk dat ik dit niet hoef te verwachten van een Java-applicatie helaas :)

Andere reden dat ik EditPlus gebruik was dat ik 'vroeger' redelijk veel met Java bezig was en koppelingen met de compiler/runner zijn zeer eenvoudig aan te maken en de output is op te vangen in een los venster in Editplus. Tegenwoordig doe ik dit echter bijna niet meer dus boeit dat niet zo.

Verder heeft het alles wat ik eigenlijk nodig heb. Uitgebreide search/replace (rexexp/meerlijnig/multiple files/selection/etc). Goeie flexibele syntax highlighting (genoeg gebruikers die daar voor iedere taal wel een uitgebreide syntax-file hebben gemaakt), tabs wat wel handig is als je veel bestanden opent voor bijvoorbeeld een search/replace of een hele site. En zo nog wel meer.

Het bevat ook FTP mogelijkheden en project beheer (eenvoudig meerdere file openen die in een project zitten bijvoorbeeld), maar dat gebruik ik niet.

[ Voor 29% gewijzigd door Bosmonster op 15-04-2004 15:37 ]

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-05 13:03

Not Pingu

Dumbass ex machina

Ik denk dat wat betreft de vraag of je WYSIWYG danwel een textbased editor gebruikt, erg afhangt van wat je doet. Ik werk bijv. niet alleen met pure (X)HTML en CSS, maar ook veel met javascript en ASP (+ .Net). Aangezien ik geen geld over heb voor Visual Studio .Net zal ik hiervoor toch met een texteditor aan de gang moeten (voor JS moet dat sowieso ook al).

HTML is tot op zekere hoogte nog wel te WYSIWYG-en, maar als je het echt over scripten of coden hebt, zul je toch zelf aan de slag moeten als je wilt bereiken wat je voor ogen hebt.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:27
Ik ben ook van het EditPlus kamp. De voordelen zijn hier denk ik wel geniemd (Clay en Bosmonster hebben het rijtje wel genoemd). Dreamweaver heb ik een tijdje geprobeerd (MX geloof ik). Met een PHP/MySQL vond ik dat niet zo handig werken. Bovendien vind ik het te prijzig voor een hobbyist, voor een pro ligt dat plaatje net wat anders.

Om het werk met de tekst-editor wat makkelijker te maken ben ik errug fan van de Web-development extension voor mozilla/firefox (zie sig). Dat biedt net wat handige features (snel valideren, outline elements, het weergeven van alle CSS regels die op een object van toepassing zijn (met regelnummers :), etc.). Voor mij genoeg wysiwyg.

Regeren is vooruitschuiven

Verwijderd

Bosmonster schreef op 15 april 2004 @ 15:33:
Hmnmm.. een van mijn eisen (en een van de belangrijkste redenen dat ik EditPlus gebruik) is de snelheid. Hij start net zo snel op als Notepad dus een php bestandje dubbelklikken en hij staat direct op m'n scherm. Highlighted en al.

Ik denk dat ik dit niet hoef te verwachten van een Java-applicatie helaas :)
Hij start niet supersnel op. Maar zeker sneller dan je van een Java-app zou verwachten! Ik wilde je trouwens niet 'bekeren' ofzo hoor ;) Ik wilde je alleen een optie aanreiken waarvoor nog regelmatig updates verschijnen.

Verwijderd

Persoonlijk denk/vind ik dat webdevvers die met (x)html/css/javascript/php/mysql tegelijk bezig zijn, een geavanceerde text-editor, zoals editplus/ultraedit/crimson editor en meer van dat soort text-editors, de juiste tool is om mee te werken.

Bovengenoemde webdevvers die stug blijven volhouden dat ze met kladblok/notepad evengoed uit de voeten kunnen snap ik niet.
Zoals al door meerdere mensen genoemd is zorgen de voordelen zoals :
- Edit multiple documents
- Syntax highlighting
- Multi-level undo / redo
- Project management
- Macros
- ga zo maar door

er gewoon voor dat je op een veel efficientere, fijnere manier kan werken.

Wat bedreft het WYSIWYG verhaal, persoonlijk vind ik dat tools als deze alleen geschikt zijn voor webdevvers die bezig zijn met (x)html/css, waarbij de 'klik' functies hoogstens als 'hulptool' gebruikt worden.
Dat je de text-editor met syntax highlighting IN een WYSIWYG editor (inplaats van een andere text-editor) dan verder gebruikt om je code te fatsoeneren is logisch/begrijpelijk.

Dat het maken van een pagina in een WYSIWYG editor sneller is dan het maken van een pagina in een text-editor zoals ik hierboven noemde, betwijfel ik.
Je kunt templates, macros gebruiken in je text-editor, daarnaast ben je ook nog eens geen tijd kwijt met het removen van tagsoup, ongewenste code door een WYSIWYG editor. Tevens leer je door alle markup zelf te typen een betere crossbrowser techniek aan, een WYSIWYG editor daarentegen niet.

dus imo :
WYSIWYG : NEEE!!
kladblok/notepad : NEEEHEEE!! |:(
advanced text-editors als editplus, ultraedit, crimson editor : yes _/-\o_

• Arnaud
André schreef op 15 april 2004 @ 14:04:
[Split-View...]
Dat zie ik zo ook wel zonder dat ik ergens op moet klikken.
Dan ben je onmenselijk of heb je nog nooit met gemergede tables in gemergede tables in gemergede tables hoeven werken. (Tegenwoordig gebruik je daar css voor, maar lang niet alle code waar je mee moet werken is recent of van jezelf)
[Syntax-highlighting...]
Is ook in Editplus
Maar niet in NotePad en daar gaat dit topic over. (Alhoewel het nogal een "ik gebruik ..."-opsomtopic begint te worden.
[Auto-complete...]
Hoe groot zijn die tags nou? Daar ben ik geen autocomplete bij nodig.
Dat is nou juist het punt, dat maakt dus niets meer uit. Je typt een paar letters, autocomplete vult de rest aan, kans op dom typefoutje of ontbrekende " of > is nul.
[...Browser-Targeting]
Voor alle browsers natuurlijk, en niet voor 1. Als je het zelf doet is het direct goed.
Dit is natuurlijk totale onzin. Je zult toch echt moeten kiezen welke browsers je ondersteund. Sommige browsers snappen niks van CSS, sommige snappen allen CSS 1.0 en andere snappen ook CSS 2.0. Zoals hierboven ook staat in een verhaaltje over ColdFusion 4.5 en 6.1 kunnen mensen echt niet onthouden welke tags ondersteund worden door hun doelgroep, terwijl een programma hier natuurlijk uitermate behulpzaam bij kan zijn. Als je alle browsers wilt ondersteunen zul je geen images kunnen gebruiken (snapt lynx niet) geen javascript (kunnen mensen uitzetten), maar ook geen CSS. Bovendien kan het erg handig zijn om (bijvoorbeeld voor een intranet) gebruik te maken van opties die andere browsers niet (of niet goed) ondersteunen zoals VBScript/ActiveX of juist PNG.
[Reformat HTML...]
Dat is makkelijk, oke.
Blij dat we het eens zijn. Deze optie werkt zo fijn dat ik alleen daarom al ben overgestapt naar Frontpage XP.
[Clean HTML (heet eigenlijk Optimize HTML)...]
Wat noemt het programma ongewenst?
Allerlei soorten comments, overbodige whitespace, <font size="5"><font align="left">blabla</font></font> wordt <font size="5" align="left">blabla</font>, lege tags, ongebruikte stijlen, FrontPage Generator, ProgID en overige tags, Word HTML en VML Content. Per item kun je instellen of je dit wel of niet wilt verwijderen. De combinatie van "Reformat HTML", "Optimize HTML" en "Apply XML Formatting Rules" zorgen er voor dat Frontpage-code zeer netjes, consistent en valide is.
[WYSIWYG...]
Dat zijn ontwerpfouten die met css afgevangen hadden moeten worden, waardoor het ook zo aan te passen is in de code.
Er bestaan ook pagina's van voor het CSS-tijdperk! Bovendien is het helemaal niet verkeerd om tabellen te gebruiken voor het tonen van data en dan werkt WYSIWYG toch echt makkelijker dan Notepad. Ook het pixelprecies positioneren van divjes gaat toch echt makkelijker in WYSIWYG en heeft niets met een ontwerpfout te maken
[Site-Wide-Replace...]
Als ik mijn css in notepad bewerk is dat ook site-wide.
Nee, dan zijn alleen de pagina's die gebruik maken van die CSS aangepast. In FrontPage kun je simpelweg 5 pagina's (of alle 200 pagina's) selecteren en zeggen dat ze voortaan een bepaalde stylesheet moeten gebruiken. Als je vervolgens de bestandsnaam van je stylesheet wijzigt zorgt FrontPage ervoor dat alles blijft werken
[Site-report...]
Check de kb's en je ziet zo wel of een site goed laad.
Nee, dan weet je alleen hoe groot je HTML-code is. Je kunt in Notepad niet zien hoe groot/langzaam een pagina is inclusief je stylesheet(s), javascript-includes, i-frames, images, etc.
[Task Management...]
Daar zijn betere tools voor dan die suffe dingen in een standaard wysiwyg editor.
Maar die zitten niet in Notepad. Bovendien is het Task Management in FrontPage verre van suf, maar dat lijkt me een ander topic.
Vind ik ook

Al met al zijn er zeker nog zaken aan FrontPage (en DreamWeaver en de rest) te verbeteren, maar de extra's ten opzichte van NotePad zijn gigantisch, de kosten beperkt en de tag-soep valt sinds de laatste versies enorm mee. Bovendien zijn er hulpmiddelen beschikbaar die deze tag-soep nog verder beperken en zelfs ongeldige code corrigeren en code een consistente opmaak kunnen geven. Het is onzin om te denken dat iedereen die in Notepad zijn code typt dit perfect doet, net zoals het onzin is om te denken dat je in Frontpage/Dreamweaver alleen kunt sleuren en pleuren met tabelletjes en plaatjes.

Perfecte code bestaat niet, er is namelijk nooit maar 1 juiste manier om iets voor elkaar te krijgen.
Goede code kun je met Notepad en met Frontpage en met Dreamweaver schrijven, waarbij je met Notepad alles zelf zult moeten doen.
Slechte code kun je met Notepad zonder moeite ook schrijven. Als je dat met Frontpage/Dreamweaver wilt doen (bewust of onbewust) wordt je daar in ieder geval opmerkzaam op gemaakt.
Verwijderd schreef op 15 april 2004 @ 17:14:
Persoonlijk denk/vind ik dat webdevvers die met (x)html/css/javascript/php/mysql tegelijk bezig zijn, een geavanceerde text-editor, zoals editplus/ultraedit/crimson editor en meer van dat soort text-editors, de juiste tool is om mee te werken.

...

dus imo :
WYSIWYG : NEEE!!
kladblok/notepad : NEEEHEEE!! |:(
advanced text-editors als editplus, ultraedit, crimson editor : yes _/-\o_
Ik ben het vanuit webdevvers gedachte voor het grootste gedeelte met je eens. Pure WYSIWYG is dan absoluut onmogelijk en Notepad is veel te minimalistisch. Advanced text-editors zijn dan absoluut aan te raden. Onderschat echter de code-mogelijkheden van moderne WYSIWYG-editors niet. Natuurlijk zijn die niet zo uitgebreid als de specialistische text-editors, maar slecht zijn ze zeker niet. Ik zou daarom je rijtje iets willen aanpassen voor algemeen gebruik:

Notepad: Voor de absolute controle-freak zonder budget en zonder deadline.
Pure WYSIWYG: Voor iedere huis-tuin-en-keuken gebruiker die niets van HTML snapt, maar wel zijn vakantie-foto's op internet wil zetten.
Frontpage/Dreamweaver, etc (oftewel een combinatie van een ingebouwde (advanced) text-editor en WYSIWYGVoor de meer ervaren site-bouwers die snel en goedkoop een goed werkend geheel moeten maken van pagina's, plaatjes, scripts, CSS, etc.
Advanced text-editorsVoor de zeer ervaren site-bouwers die zich hoofdzakelijk bezig houden met het schrijven van scripts en CSS

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Je zou je bijna afvragen waarom niet iedereen Frontpage gebruikt :+

Hebben we het ook al gehad over de baggercode die sommige WYSIWYG editors produceren?

En het is leuk dat je kunt kiezen "welke browser je wilt ondersteunen", maar dat boeit me helemaal niet. Ik wil wel kunnen kiezen welke doctype ik me aan zou willen houden. Is dat ook goed? Dan bepaal ikzelf wel hoe en of alles eruit ziet in verschillende browsers. Dan weet ik zeker dat de editor geen ranzige onnodige trucjes gaat toepassen die een beetje bij-de-tijd-zijnde developer veel beter op weet te lossen.

[ Voor 29% gewijzigd door Bosmonster op 15-04-2004 19:04 ]

Verwijderd

Dan weet ik zeker dat de editor geen ranzige onnodige trucjes gaat toepassen die een beetje bij-de-tijd-zijnde developer veel beter op weet te lossen.
Anne herinnert zich NN4.x JavaScriptjes van de eerste keer toen hij DW gebruikte.
edit:
En laatste. Hij is nu in het bezit van HTML-Kit, wat het ook niet helemaal is.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2004 19:22 ]

• Arnaud
Volgens mij heb jij dit topic nog niet helemaal doorgelezen, want we hebben het inderdaad over "tag-soep" gehad, maar ook over het feit dat dit in de meeste recente editors enorm meevalt en dat ze zelfs opties hebben om code op te schonen en te verbeteren.

Ook had je kunnen lezen welke type gebruikers het beste een WYSIWYG-editor kunnen gebruiken en wie juist niet.

Verder kun je een doctype "kiezen" met CTRL + Enter dt2 (<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//IETF//DTD HTML 2.0//EN">), CTRL + Enter dt3 (<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 3.2//EN">) of CTRL + Enter dt4 (<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">)

Verwijderd

Anne mist opties voor 4.01 Strict, 4.01 Frameset, XHTML 1.0 Strict, Transitional, Frameset, vraagt zich af hoe ze erbij kwamen om 2.0 en 3.2 erin te stoppen.

Daarnaast mist hij de verwijzing naar het DTD bestand wat verschil kan uitmaken in het uiteindelijk renderen in browsers.

(Daarnaast, ik ben er zeker niet van overtuigd dat DW goede HTML code kan creeeren. IMO moet je daar verstand van hebben, of laten.)

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

Verwijderd schreef op 15 april 2004 @ 19:34:
(Daarnaast, ik ben er zeker niet van overtuigd dat DW goede HTML code kan creeeren. IMO moet je daar verstand van hebben, of laten.)
• Define goede code
• Het genereren van code in de vorm van een concrete syntax ipv abstracte syntax is in de programmeerwereld al uitgebreid beschreven, en er bestaan vele code-generatoren. DW is eigenlijk een code-generator voor HTML, gestaafd op visuele waarneming. Eigenlijk zou het interesant zijn om een code-generator te hebben die een pagina kan genereren vanuit een abstracte syntax tree, maar dat gebeurt niet, simpelweg omdat HTML wordt gezien als een presentatielaag, die het ergens nog steeds is. Een HTML document is immers voor het visualizeren van je data, gestyled door middel van CSS. Als namelijk de data centraal staat, kun je net zo goed XML gebruiken. Die verbastering naar een visuele representatie is er wel dmv XHTML maar dat is nog steeds geen stricte scheiding.

How is that for brainfood? :)

"You're only as good, as what you did last week."

• markvt
  • Laatst online: 16:37

markvt

Peppi Cola

Ik geef ultraedit de voorkeur boven kladblok want deze kent wel syntax highlighting.

Uiteraard frontpage een not done tool omdat:
1) Haalt asp code uit je bestand weg waar ie dat leuk vind.
2) Zet er superveel overbodige tags bij.

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-05 19:51
Beetje jammer dat TS alle WYSIWYG Html-editors op één lijn trekt. Dreamweaver en Frontpage bijvoorbeeld zijn totaal niet met elkaar te vergelijken.

Voor luitjes die gewend zijn met kladblok te werken kan je natuurlijk de Code-view van Dreamweaver gebruiken. 1 muisklik schakelt tussen resultaat-weergave en code-weergave, en bovendien worden de tag's automatisch netjes gerangschikt en zie je door de verschillende kleuren makkelijker het verband.

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Verwijderd

Ik moet persoonlijk toegeven dat ik nog veel in kladblok doe (ofja, metapad), omdat ik dan tenminste alles netjes kan inrichten zoals ik dat wil, met klikken en slepen kan ik dat niet om een of andere reden :) Plus dat het vaak baggere code oplevert natuurlijk. Maar een enorme table met data in kladblok gaan opmaken is natuurlijk puur masochisme :)

Het is natuurlijk ook erg afhankelijk van wat je moet doen. Grote sites met veel data en shit volledig in kladblok coden kost simpelweg teveel tijd. Maar heb je de tijd dan is in kladblok (of evt een wat uitgebreidere kladblok) coden toch wel fijner imo :)

• IschaGast
Het enige wat editplus nog mist denk ik is het volgende:

Wat ontzettend lekker werkt is waneer je bezig bent met je CSS files dat je realtime kan zien wat je veranderd. In topstyle kan je direct zien wat er gebeurd zonder dat je helemaal een file moet openen waarvoor die stylesheet word gebruikt. Of is hetgeen wat ik beschrijf wel mogelijk, want dan ga ik gelijk EditPlus gebruiken namelijk!

Nadeel van topstyle is dan weer dat hij geen Auto-completion heeft voor andere talen dan HTML en CSS.

• Grom
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-11-2024

Grom

lief hè!

Grom is begonnen met Adobe pagemill, een wyswyg editor voor html, een oudje maar gratis bij een HP inkt-cardridge!
Openings en sluit tags konden automatisch worden ingevoegd en als dat nodig was ook een stukje structuur (bijv. een tabel) bovendien kon je, in tabellen, wat slepen om het te positioneren. Om Html te leren was dit prachtig, ik bedacht en Adobe hielp het te maken. In een code scherm kon je de gegenereede code zien en aanpassen indien gewenst.
Op een gegeven moment kon ik er echter niet meer mee uit de voeten. Adobe was dermate verouderd dat het sommige zaken niet meer pikte. Het kwam dan in rood in het codescherm als zijnde fout. Enige oplossing was die code dan te plaatsen tussen <!-- en --> zodat Adobe het bij de validatie niet mee nam.

Echt optimaal was de gegenereerde code niet, dat bleek toen ik kladblok ging gebruiken om mijn site te bouwen. Met coden in kladblok heb ik echt veel geleerd!
Onhandig was het wel: elke sluittag ook invoeren, geen code highlighting en elke keer switchen tussen browsers om het resultaat te kunnen bewonderen.

Toen gezocht naar een alternatief en gevonden: HTML-kit. Syntax higlighting voor html, javascript en PHP, auto aanvullen, bekijken in meerdere browsers en veel meer door de vele plugins. Je kunt er bijna een Dreamweaver kloon van maken.
Afijn, ik gebruik het, in de inimale uitvoering bijna zonder plug-ins, met veel plezier. Verbaast me dat ik hem niet vaak hoor noemen hier. Oja voor Css vind ik Topstyle een aanrader, werkt overigens ook samen met HTML-kit.

Mijn mening:
Het beste proggie is datgene waar je aan toe bent en je lekker bij voelt.
Wil je het allemaal in de hand hebben en heb je de tijd en zin om een site te maken dan kan ik me voorstellen dat je kiest voor een minimale ondersteuning. Geen DW/FP maar een editor met syntax higligting en auto aanvullen bijvoorbeeld.
Heb je nog niet zoŽn kennis van html/css dan lijkt me een proggie dat de code voor je genereert en waar je met slepen van objecten een mooie lay-out mee kunt maken prima.
Het is dus wat je wilt en kunt dat de keuze bepaalt.
Kladblok is wat mij betreft redelijk achterhaald, veel te veel werk en levert geen schonere code dan bijvoorbeeld HTML-kit. Maar vind je het lekker, gewoon doen!

Verwijderd

Define goede code
Volgens mij weet je best wat ik bedoel. Maar dan denk ik iets in de lijnen van een validerend geheel waarin de juiste elementen zijn gebruikt betreffende de inhoud (het is aan de UI van de editor te bepalen hoe goed de gebruiker dat kan doen). Het onderscheiden van navigatie koppen en paragrafen moet zeker lukken lijkt me.
Eigenlijk zou het interesant zijn om een code-generator te hebben die een pagina kan genereren vanuit een abstracte syntax tree, maar dat gebeurt niet, simpelweg omdat HTML wordt gezien als een presentatielaag, die het ergens nog steeds is. Een HTML document is immers voor het visualizeren van je data, gestyled door middel van CSS.
HTML voegt waarde toe aan de inhoud van het document, dat was tenminste de intentie van HTML 1.0. HTML 4.01 keert naar dat model terug en heeft weliswaar nog enkele presentationele attributen en elementen, maar als je de HTML WG mag geloven (www-html) zijn die _allemaal_ deprecated. Er is alleen nooit een erate uit gekomen dat dat officieel heeft gemaakt.
Als namelijk de data centraal staat, kun je net zo goed XML gebruiken. Die verbastering naar een visuele representatie is er wel dmv XHTML maar dat is nog steeds geen stricte scheiding.
Ik zie geen directe voordelen van XML boven XHTML. Eigenlijk geen, zeker voor direct output op websites.

• Arnaud
Anne mist opties voor 4.01 Strict, 4.01 Frameset, XHTML 1.0 Strict, Transitional, Frameset, vraagt zich af hoe ze erbij kwamen om 2.0 en 3.2 erin te stoppen.

Daarnaast mist hij de verwijzing naar het DTD bestand wat verschil kan uitmaken in het uiteindelijk renderen in browsers.

Als je dit mist dan voeg je dit zelf toe of pas je dit aan zodat ook een DTD wordt gebruikt. Blijkbaar mag jij van je baas altijd de allernieuwste technieken gebruiken, ook al zullen veel bezoekers een browser gebruiken die deze technieken nog niet (volledig) ondersteund.

Net zoals jij er niet van overtuigd bent dat DW goede HTML kan creëren ben ik ervan overtuigd dat mensen gemiddeld slechtere (meer fouten, misschien wel schoner) HTML typen dan DW en Frontpage genereren. Baseer je mening niet op jouw ultieme HTML-kunde tegenover de code die Frontpage 98 genereerde, maar kijk eens naar Frontpage 2003 en Dreamweaver MX 2004.

• Storm
  • Laatst online: 25-05 07:55
Verwijderd schreef op 15 april 2004 @ 20:36:
Ik moet persoonlijk toegeven dat ik nog veel in kladblok doe (ofja, metapad), omdat ik dan tenminste alles netjes kan inrichten zoals ik dat wil, met klikken en slepen kan ik dat niet om een of andere reden :) Plus dat het vaak baggere code oplevert natuurlijk. Maar een enorme table met data in kladblok gaan opmaken is natuurlijk puur masochisme :)

Het is natuurlijk ook erg afhankelijk van wat je moet doen. Grote sites met veel data en shit volledig in kladblok coden kost simpelweg teveel tijd. Maar heb je de tijd dan is in kladblok (of evt een wat uitgebreidere kladblok) coden toch wel fijner imo :)
Voor grote hoeveelheden data gebruik ik zelf ook veel liever textpad voor de opmaak. Met reguliere expressies kan je perfect bijvoorbeeld comma seperated of tabbed data omzetten naar een grote table.
Volgens mij is dat juist met Dreamweaver niet te doen. Ook heb ik altijd het idee dat Dreamweaver af en toe gewoon code erbij verzint of code zo neerzet dat het niet meer past bij de rest van de code wat betreft layout. Ook de layout van je html is erg belangrijk natuurlijk ;)

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

Goed, om mijn deel ook maar op GoT te gooien: Kladblok vs WYSIWYG/D&D-tools is echt een winst voor Kladblok. Ik heb zelf nog GEEN WYSIWAY editor gezien die fatsoenlijk HTML spuugt dat ook nog eens cross-browser is, en op z'n minst HTML 4.01 transitional is. Toen ik door de bron liep van een MSWord-created website lag ik dus letterlijk in n scheur van het lachen. 20KB aan nutteloze tags waar menig fatsoenlijk browser een acute hartaanval van krijgt. Kent men het effect op de ledjes van het toetsenbord bij een kernel-panic met Linux... zo moet die browser zich ook gevoelt hebben. Ook alleen IE kon er iets mee. Na het strippen van die rotzooi was het document nog geen 2KB. Daarnaast zijn deze WYSIWYG editors(Dreamweaver niet geloof ik, maar de rest dus ;)) een hel om PHP-code in te voegen... Als het er niet uitgefilterd word (zodat t alsnog gewone tekst word, die code) word er dusdanig aan geknutseld dat t niet meer werkt. Daarnaast vind ik dat de lol eraf is als ik ga WYSIWYGen. Het bouwen van een website is niet simpel het in elkaar klikken van een designtje, nouja, niet voor mij in ieder geval. Ik vind t leuk de code te leren en om te klikken en plakken is dus een heel stuk saaier.

Als ik moet kiezen tussen Kladblok en een editor als SciTE(schijnt zeer handig te zijn), moet ik zolang nadenken dat ik maar doorpruttel in Kladblok. Ik vind het prettig dat t gewoon zwart op wit is, tag highlights heb ik niet nodig. Neemt niet weg dat het handig kan zijn, maar is niet voor mij weggelegd. Regelnummertjes zijn zeer prettig, en een degelijke functionaliteit zit ook in notepad vanaf Windows 2000(NT4 en ME weet ik niet zeker ;)). Zoeken op regelnummer is dan voornamelijk zeer handig. Als er gebruik word gemaakt van tabs blijft de code ook overzichtelijk genoeg voor mij, en meer voordelen kan ik helaas niet bedenken voor een editor. Tabbed files is wel handig, dus als ik aan Linux zit is t meestal wel Gedit ipv. vim ;).

Ik kan het me best voorstellen dat mensen highlights willen voor hun code, maar ik krijg daar alleen maar hoofdpijn van :p

Schaadt het niet, dan baat het niet

• Ebayzo
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Ik gebruik nu al een hele tijd Max HTML Beauty

Perfecte editor:

- Oneindige CTRL+Z history
- Overzichtelijk
- Projecten aanmaken
- Meerdere bestanden tegelijk open
- Tag highlighting

De vetgedrukte item's zijn items die ik erg belangrijk vind bij een editor! Maar wysiwyg editors hou ik niet zo van! Ik typ in Max ook gewoon alles zelf...

Screenshot:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~aakuip/max.JPG

[ Voor 8% gewijzigd door Ebayzo op 15-04-2004 21:38 ]

Default blanke hetero

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-02 11:17

Clay

cookie erbij?

Als je alle browsers wilt ondersteunen zul je geen images kunnen gebruiken (snapt lynx niet) geen javascript (kunnen mensen uitzetten), maar ook geen CSS.
Dat is natuurlijk onzin. Als je het maar zodanig inzet dat het niet in een onbruikbare site resulteert als techniek X het ff niet doet. Check de site in kwestie dus ff in lynx (of emulate het in opera, heeft erg veel testmodes), check het ff zonder images, zonder scripts, en zonder css. Dat het hier en daar niet werkt betekent natuurlijk niet dat je het niet gebruiken kan 8)7 ;)
Wat ontzettend lekker werkt is waneer je bezig bent met je CSS files dat je realtime kan zien wat je veranderd. In topstyle kan je direct zien wat er gebeurd zonder dat je helemaal een file moet openen waarvoor die stylesheet word gebruikt. Of is hetgeen wat ik beschrijf wel mogelijk, want dan ga ik gelijk EditPlus gebruiken namelijk!

Nadeel van topstyle is dan weer dat hij geen Auto-completion heeft voor andere talen dan HTML en CSS.
Heb geen live preview nodig.
* Clay ziet het in zijn hoofd wat een bepaalde css regel doet :P

Voor editplus kan je je autocompletion zelf schrijven trouwens :)

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• F97
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

F97

Fabian

Ik denk dat het niet zozeer gaat over wat DW uitspuwt maar hoe de gebruiker daar mee om gaat. Als je html en css kent, wat noodzakelijk is om websites te maken, dan kan je gerust DW gebruiken zonder crap te produceren.

Met alcohol is het toch ook zo? Alcohol is slecht, jah als je er iedere dag té veel van drinkt. Als je gematigd drinkt is er toch ook geen probleem?

Zolang je er mee kan omgaan.

Ik gebruik Dreamweaver met de Super-DTD plug-in (hoe het daar ook heet) waardoor ik netjes de xhtml 1 strict dtd kan kiezen met languages attributen. Allemaal heel fijn. En ik code ook mijn html zelf in Dreamweaver, omdat het gewoon zoveel extra handige functies heeft. De FTP, kleurensyntax, nog wel wat dingen die onmisbaar zijn voor me maar niet zo kan noemen. Waarschijnlijk zit dat ook wel allemaal in pure text-editors, maar het is gewoon zo dat je gemakkelijkst bent met wat je al lang gebruikt.

Als iemand graag met BMW rijdt, en zijn buur vraagt: waarom geen Mercedes? Dan moet je ook subjectieve redenen aanhalen want BMW en Mercedes zijn ook aan elkaar gewaagd.

Trouwens, ik vind het nog altijd plezant om in Dreamweaver gewoon (bij simpele layouts - want moeilijke rendert hij verkeerd) wat tekst te selecteren en via dat properties palet wat dingen te veranderen (een class wijzigen van een alinea, of snel een link maken van wat woorden). Uiteraard moet je nog wat bijklussen en hand-coden, maar wat dan nog.

Het heeft te maken met voorkeur en met hoe je omgaat met je code en je programma.

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-05 14:22

krvabo

MATERIALISE!

EbAyzo schreef op 15 april 2004 @ 21:36:
Ik gebruik nu al een hele tijd Max HTML Beauty

Perfecte editor:

- Oneindige CTRL+Z history ik heb geen oneindig grote hardeschijf om alles op te slaan
- Overzichtelijk ik vind het persoonlijk niets
- Projecten aanmaken ?
- Meerdere bestanden tegelijk open kan iedere goede text-editor tegenwoordig :)
- Tag highlighting niet elke tag is gehighlight.. imho irritant :)
Ik blijf erbij dat je moet gebruiken wat je makkelijk vindt :)

Trouwens.. denk er net aan: Editplus heeft ook een functie om alle UPPERCASE-tags lowercase te maken, en automatisch nesten als je bijv in php een { typt, en uitnesten ( ? ) als je een } typt... erg handig als je eens een site moet fixen met een vern00kte source.

[ Voor 18% gewijzigd door krvabo op 15-04-2004 22:27 ]

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

• r0bert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 09:56
Heb verder geen tijd om alles door te lezen of me in de discussie te mengen, maar waar volgens mij niet over gediscusseerd kan worden is dat de keuze van editor sterk gebonden is:

- Eisen aan het project (broncode, validation etc.)
- Tijdsdruk
- Wordt voor 'betere kwaliteit' meer betaald?
- Is het nuttig? Of is FP-pagina (extreem) ook voldoende?

Dat soort dingen. Denk niet dat de ene editor bijvoorbaat beter te gebruiken is dan de andere. Tussen hetzelfde soort editors (editPlus, UltraEdit, MaxBeauty, Firstpage 2000) of WYSIWYG (FP, DreamWeaver, GoLive) zijn natuurlijk wel voor- en nadelen te bedenken. Maar de keuze daarvan hangt van zoveel dingen af, zoals eerdergenoemde punten, en de tijd die je erin wilt steken (om te leren), kennis die je al hebt etc.

Denk dat de uiteindelijk keus zowel project als persoongebonden heeft en dat het weinig nut heeft om te discusseren welke nou beter is. Misschien nuttiger om te bedenken wat er in de huidige editor ondersteund moet worden (oude html meuk hebben weinigen belang bij) etc.
link w&g topic: [Editors]Hoe moet de moderne website editor eruit zien?

Verder sluit ik me aan bij krvabo:
Ik blijf erbij dat je moet gebruiken wat je makkelijk vindt
irmc :P

[ Voor 10% gewijzigd door r0bert op 16-04-2004 00:22 ]

• T-MOB
  • Laatst online: 00:27
oh,when? schreef op 15 april 2004 @ 20:18:
[...]

• Het genereren van code in de vorm van een concrete syntax ipv abstracte syntax is in de programmeerwereld al uitgebreid beschreven, en er bestaan vele code-generatoren. DW is eigenlijk een code-generator voor HTML, gestaafd op visuele waarneming.
Hier kan ik het denk ik nog mee eens zijn. Een wysiwyg is inderdaad gestaafd op visuele waarneming (what you SEE is what you get, right). Een "goed" opgemaakte site is echter ook toegankelijk voor mensen die niet ZIEN. Markup is in mijn ogen wat anders dan layout.
Eigenlijk zou het interesant zijn om een code-generator te hebben die een pagina kan genereren vanuit een abstracte syntax tree, maar dat gebeurt niet, simpelweg omdat HTML wordt gezien als een presentatielaag, die het ergens nog steeds is.
Sorry, ik heb geen voorstelling bij een "abstracte syntax tree" :? (helaas geen professional ;)). Waar je zegt dat HTML wordt gezien als een presentatielaag ben ik het met je eens, waar je zegt dat het dat eigenlijk nog is echter niet. Met name de XHTML reference is er juist op uit om alle visuele aspecten uit de markup language te halen en in de style sheet te proppen. Markup dus om de bedoeling van bepaalde stukken inhoud aan te geven en style sheets voor de "visuele weergave".
Een HTML document is immers voor het visualizeren van je data, gestyled door middel van CSS.
Noem me een purist, maar in mijn ogen maak je hier een fout. Voor mensen is het misschien makkelijk om <p class="kop1"> hetzelfde op te vatten als <h1>, een computer kent geen semantiek en maakt derhalve geen onderscheid tussen 'class="kop1"' en 'class="a_big_load_of _bullshit"'. CSS is dus geen alternatief voor opmaak die in oude HTML-versies zat, het biedt een soelaas voor correct HTML-gebruik. Door een duidelijk onderscheid tussen het visuele (CSS) en de bedoeling (HT Markup L) wordt het mogelijk om een goed gestyled document (voor degenen die zien) helder te houden voor mensen met beperkingen. Hun aangepaste "browser"kan dan immers steunen op de markup van het document.
Als namelijk de data centraal staat, kun je net zo goed XML gebruiken. Die verbastering naar een visuele representatie is er wel dmv XHTML maar dat is nog steeds geen stricte scheiding.
Dit snap ik niet helemaal, als namelijk het visuele centraal staat kun je net zo goed een JPEGje gebruiken, of een flash-plugin.
How is that for brainfood? :)
Yum ;)

Wat je overigens mooi (maar misschien onbedoeld) aangeeft is dat het gebruik van een WYSIWYG de nadruk legt op HTML "als een presentatielaag". Het gebruik van een of andere vorm van een text-editor legt al veel meer de nadruk op HTML als manier van het structureren van je document. Als ik eerlijk ben vind ik een georganiseerde inhoud belangrijker dan het uiterlijk vertoon. (iemand hier wel eens wakker geworden naast een meid die de vorige avond mooi was volgeplamuurd opgemaakt :+ ???)
Afgezien daarvan daarvan kun je je natuurlijk afvragen waarom MS word van je kop1 t/m 5 wel een inhoudsopgave kan maken en van je 14 pts bold tekst niet. Mijn conclusie is dat het laaste totale onzin zou opleveren itt to het eerste. Magoed ik ben geen pro :'(

[ Voor 7% gewijzigd door T-MOB op 16-04-2004 02:17 ]

Regeren is vooruitschuiven

Verwijderd

Blijkbaar mag jij van je baas altijd de allernieuwste technieken gebruiken, ook al zullen veel bezoekers een browser gebruiken die deze technieken nog niet (volledig) ondersteund.
Blijkbaar weet jij niet helemaal hoe DOCTYPE switching in elkaar zit en hoe dat de layout affecteert. Een (moderne) DOCTYPE gebruik je daarvoor _en_ om ervoor te zorgen dat je kunt valideren. Dat brengt me gelijk op je volgende punt:
Net zoals jij er niet van overtuigd bent dat DW goede HTML kan creëren ben ik ervan overtuigd dat mensen gemiddeld slechtere (meer fouten, misschien wel schoner) HTML typen dan DW en Frontpage genereren.
En daarom is het dus handig dat je een of andere web developer toolbar van Mozilla hebt, waardoor je makkelijk (en _snel_) je document kunt valideren.
(Ik heb met Frontpage 2002 gewerkt, knudde; Ik heb tevens met DW MX (6.0?) gewerkt, doet ook niet precies wat je verwacht.)

Verwijderd

Ik weet niet wat er hier allemaal gezegd is, heb niet alles doorlezen, maar den eens, welk webdesignbedrijfje maakt zijn websites nu in kladblok ? toch hopeloos tijd tekort dan ( ze hebben al af te rekenen met onmenselijke deadlines ! Ok het is handig dat je wat van html kent om de code wat op te ruimen, maar een WYSIWYG àla dreamweaver is nog véél handiger ;)

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-05 11:07
ik vind kladbok ownen, waarom? Ik werk op eens 450mhz pc en dan is het feit dat 'ie zogoed als geen systeem bronnen gebruikt erg fijn. Daarnaast start ie erg snel op etc.

Ander goed programma is: php edit dat is een freeware programma, en werkt erg fijn! Hier te downloaden: http://www.phpedit.net/

Enjoy!

Verwijderd

Notepad... mijn God. Dan heb je in ieder geval geen baan als programmeur. Wat een hopeloze tijdverdoening zeg. Ga dan met EditPlus, Homesite 5 of voor mijn part met Dreamweaver werken en 4 uur eerder naar huis per dag.

Nadelen van Notepad: geen backup mogelijkheden. Geen meerdere "ongedaan maken" mogelijkheden. Geen groter "clipboard" dan 1 keer copy/pasten. Geen goede search/replace functie (side-wide, regexes, etc.) Geen syntax highlighting. Geen automatische aanvulling van tags dmv. dropdown lijstjes. Geen zelf te programmeren tagdefs (Homesite) waarmee je je eigen XML tags snel kunt samenstellen. Geen splitscreen in dezelfde pagina. Geen zelf aan te maken codesweeper processen.

En kom nou niet aanzetten met: "Maar meerdere copy/pastes doe ik gewoon in een ander notepad scherm", en: "Backups? Waarom?", en: "Automatisch aanvullen is irritant", etc. - dat is namelijk exact de reden waarom je er 10x zo lang over doet als ik. En ja, ik weet 100% zeker dat iemand in EditPlus of Homesite sneller is dan iedereen die met Notepad werkt.

En Frontpage? Sorry hoor, misschien een vooroordeel, maar mensen die hiermee werken zie ik aan als "prutsers", mensen die geen enkel idee hebben of WILLEN hebben van wat ze doen. Mensen die niet eens de moeite willen nemen een site af te leveren met een beetje kwaliteit. En als je dan toch NIET de WYSIWYG omgeving gebruikt, donder dan dat pakket weg en gebruik Homesite.

Echt, het valt me nog mee dat hier niet mensen zitten die zweren bij Word... ;(

Met alle respect voor grootheden als Clay enzo. Maar wat is het niveau hier gedaald zeg... wat is dit? Het grote "ik heb een neefje die computerwizard is..." topic? Quote: "Hij maakt mijn website voor 50 Euro en een ijsje, hoe bedoel je, het kost 5000 Euro?".

De kwaliteit is hier gelijk aan de bevel & emboss, drop shadow, outer glow, menu links, logo boven, comic sans MS font folders die je weleens ziet door die goedkope "ontwerp" bedrijfjes.

Notepad > Homesite e.a. is zoiets als zeggen..
Paint > Photoshop. "Ik vul gewoon alles pixel voor pixel in."

Ik kan gewoon niet geloven dat je professioneel bezig bent met Kladblok of Frontpage :D Dit is niet bedoeld als flame, gewoon een mening met wat voorbeelden ;) Ga aub gerust verder met Notepad, ben ik van de locale bakker af, en jij van de grotere opdrachten.

Verwijderd

Ok het is handig dat je wat van html kent om de code wat op te ruimen, maar een WYSIWYG àla dreamweaver is nog véél handiger ;)
Wat hebben we nou aan een argument gebaseerd op een mening?

Eens met Syntaxis* (Behalve een paar paragrafen; ben hier pas net.)

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Misschien een idee om ook een poll op te nemen in de ts wat iedereen de beste editor vind?

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Oscar Mopperkont schreef op 16 april 2004 @ 11:11:
Misschien een idee om ook een poll op te nemen in de ts wat iedereen de beste editor vind?
Lijkt me niet, want dat is niet de essentie van dit topic.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Als echte webdeveloper, heb je gewoon je standaard scriptjes liggen. Waarbij je de boel alleen maar hoeft te parameteriseren. Dit kan je zoals ik gewoon in kladblok of andere basic texteditor doen. Verder werk je met templates die ook met kladblok te wijzigen zijn.

Het designen van de layout doe ik meestal wel in DW dan splits ik het design op naar een externe stylesheet, en naar een aantal html templates. Daarna laat ik DW links liggen. En doe ik alles verder in kladblok. En bekijk de site in een aantal populaire browsers. Doordat ik met templates werk en deze relatief klein zijn heb ik helemaal geen tag-higlighting nodig. Verder kan ik het meeste wel visualiseren in mijn hoofd.

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Kladblok en Fireworks MX 2004, da's alles wat ik nodig heb. B)

Voor alle reacties hierboven die zeggen dat ze met een andere texteditor (dus geen WYSIWYG) sneller zijn: bring it on. >:) Ik rammel al 5 jaar HTML in kladblok, en heb nog nooit sintakshaailaaiting en andere chique troep nodig gehad. Als je een beetje oplet tijdens het rammelen, ken je je code. Komt er een foutje, weet je waar het staat. Zo simpel is het.
En meerdere vensters? Daar is je taakbalk voor. Preview? Browser openen. Het werkt bij mij net zo snel als bij ieder ander met speciale tooltjes, met het verschil dat ik in principe op iedere machine met een kale Windows installatie (of Linux for that matter) uit de voeten kan.

XHTML valid is ook geen probleem, check maar. Ik werk overigens idd met tables voor de layout, maar zodra XHTML ook echt een standaard is (dus dat je geen andere CSS nodig hebt voor verschillende browsers, denk aan padding, borders, etc) ben ik klaar voor DIVs. In kladblok.

Verwijderd

(XHTML heeft niks met CSS (en andersom) te maken en IE 6.0 ondersteund het box model correct (mits in standard compliant mode).)

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ja, ok, het heeft inderdaad niets met elkaar te maken. De eerste reactie op alleen maar XHTML valid is vaak, je gebruikt tables voor layout! :o

Zolang bijv. FireFox en Internet Explorer met standaard instellingen echt verschillende pagina's weergeven, werk ik met tables, want mijn site is nu wel te bekijken zoals ik het bedoeld heb.

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-05 21:36
Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 11:21:
Als echte webdeveloper, heb je gewoon je standaard scriptjes liggen. Waarbij je de boel alleen maar hoeft te parameteriseren. Dit kan je zoals ik gewoon in kladblok of andere basic texteditor doen. Verder werk je met templates die ook met kladblok te wijzigen zijn.
Beetje krom dit. Het kan inderdaad zijn dat je een aantal dingen standaard klaar hebt liggen, maar met alleen parameters kun je nooit een op maat gemaakte website maken, tenzij jij dagen besteedt aan het maken van templates.

Ik maak alle websites in principe from scratch, waarbij ik soms voor PHP-scripts nog wel eens naar andere sites die ik heb gemaakt grijp. Maarja, misschien ben ik ook geen 'echte' webdeveloper zoals je dat noemt.

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

Het was meer als reactie op syntaxis. Dat je met kladblok nooit grote sites zou kunnen maken. Als je grote sites gaat maken, heb je gewoon al zaken standaard liggen zoals: forum, cms, winkelwagentje enzovoorts. Tuurlijk moet je sommige zaken nog wel scripten en maken. Maar je gaat niet elke keer het wiel opnieuw uitvinden.

ik heb bijvoorbeeld een standaard class die een winkelwagen toont, deze kan je dan qua design opmaken met een template.

Verwijderd

/me gebruikt vim _/-\o_

• Syntax Highlighting
• Auto-complete
• Spellings-controle van bijna ALLE europese talen
• split-view (meerder files of zelfde file op meerdere plaatsen)
• command-line

• ALLES VANAF HET ALPHA-NUMERIEKE VELD!!!

Nadeel:
Alleen je <esc> en <tab> toets slijten enorm. :p

Verwijderd

probeer crimson editor eens

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 12:50:
probeer crimson editor eens
Last time i checked was dat nog niet linux-compatible.
(ik heb gisteren me portage geupdate en net gekeken.)

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:39
Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 12:48:
/me gebruikt vim _/-\o_

• Syntax Highlighting
• Auto-complete
• command-line

Nadeel:
Helemaal mee eens :) Ik heb het zelfs onder windows gewoon geïnstalleerd :D

Verwijderd

Marcj schreef op 16 april 2004 @ 13:06:
[...]

Helemaal mee eens :) Ik heb het zelfs onder windows gewoon geïnstalleerd :D
:D dan ben je pas een die-hard-vimmer. (Ik vond het maar beter om IRC niet te noemen :p)
edit:

Ik bedenk me net dat VIm niet echt tot een 'nieuwe' generatie kan worden gerekend
Maar het is iig geavanceerder dan notepad.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2004 13:22 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 12:35:
Het was meer als reactie op syntaxis. Dat je met kladblok nooit grote sites zou kunnen maken. Als je grote sites gaat maken, heb je gewoon al zaken standaard liggen zoals: forum, cms, winkelwagentje enzovoorts. Tuurlijk moet je sommige zaken nog wel scripten en maken. Maar je gaat niet elke keer het wiel opnieuw uitvinden.
Point taken, voor kleine sites. Veel plezier met kladblok en een opdracht van 300 uur programmeren. Waar ik werk moet je daar niet mee aankomen. En geloof me, bedrijven als Lost Boys e.a. werken ook vast en zeker niet met kladblok...

Zoals eerder gezegd, ik vraag me af wanneer de eerste komt met: "Maar jongens toch, wat doen jullie moeilijk? Maak toch gewoon je BMP plaatjes in Paint, plaats ze in Word, sla het op als HTM, en klik op upload bij je site manager!"

Waar ik in Homesite type: <div> sluit hij het af met </div>
Kladblok doet dat niet. Op dit moment alleen al het ik een 50% tijdswinst.
Nu is dat hier misschien 0.4 seconden werk als je snel typt, maar over die 300 uur programmeren levert het aardig wat tijd op, en dus geld.

Ieder z'n ding... notepad, dreamweaver, frontpage, homesite, editpad, word, voor mijn part maak je je HTML/ASP/PHP/Whatever door het te spellen voor je computer met spraak herkenning. In the end it's only time that matters. Als jij 20 uur doet over iets waar ik 12 uur over doe, zie jij het dan maar te verantwoorden naar je baas, ik denk niet dat hij je stoer vind omdat je met kladblok werkt :o

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 14:03:
[...]
Als jij 20 uur doet over iets waar ik 12 uur over doe, zie jij het dan maar te verantwoorden naar je baas, ik denk niet dat hij je stoer vind omdat je met kladblok werkt :o
je hebt gelijk, daarom gebruik ik vim :)

Verwijderd

[...]
Waar ik in Homesite type: <div> sluit hij het af met </div>
Nu is dat hier misschien 0.4 seconden werk als je snel typt, maar over die 300 uur programmeren levert het aardig wat tijd op, en dus geld.
Bij mij gaat de meeste tijd niet zitten in het afsluiten van tags, al helemaal niet in html code. Maar meer in het php script gedeelte. Dus hier zal ik niet veel tijd mee gaan winnen op de totale tijd die ik nodig heb. Ik denk dat de meeste tijd gaat zitten in het bedenken van code dan in het typen van code.

is het mogelijk om met homesite tijd te winnen bij het scripten van php. Behalve dan tag highlighting.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2004 14:25 ]

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 14:20:
[...]

Bij mij gaat de meeste tijd niet zitten in het afsluiten van tags, al helemaal niet in html code. Maar meer in het php script gedeelte. Dus hier zal ik niet veel tijd mee gaan winnen op de totale tijd die ik nodig heb. Ik denk dat de meeste tijd gaat zitten in het bedenken van code dan in het typen van code.

is het mogelijk om met homesite tijd te winnen bij het scripten van php. Behalve dan tag highlighting.
Volgens mij gaat deze discussie alleen op bij het designen van een website. :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)

Verwijderd

Je wil niet weten hoeveel tijd ik win met 'w', 'b', 'dw', 'dd', 'tab' (ook bekend als ^N), 'A', 'I' en 'q'.

Euh,ok. Ik zeg niks meer

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2004 14:34 ]

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

[...]
Waar ik in Homesite type:
sluit hij het af met

Dit soort features zet ik als eerste uit.. In de praktijk komt het er bij mij op neer dat ik vaker </div> weg aan het halen ben dan dat ik er wat mee opschiet :P

Want hoe weet de editor automagisch waar ik mijn afsluit-tag wil hebben?

En als je tijdswinst zit in het minder typen van een paar tekens dan is een typ-cursusje misschien ook geen slecht idee :)

[ Voor 10% gewijzigd door Bosmonster op 16-04-2004 14:46 ]

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 14:20:
[...]
Ja hoor, maar met PHP minder dan ASP en .NET vanwege het niet object georienteerd werken in PHP. Maar met ASP en .NET zeker wel. Als je dan een objectnaam aanroept en je doet er een punt achter (objFileSystem.) dan krijg je een mooi optioneel lijstje met mogelijke functies, properties, e.d. die je kunt gebruiken. Is dus sneller dan een dictionary doorzoeken, en in sommige gevallen ook sneller dan typen.

Verder heb je nog iets wat kladblok nogal slecht doet, da's het selecteren van tekst met je toetsenbord. Ctrl + Shift + pijltjes links en rechts selecteren bij meer iedere keer een woord. In kladblok is dit de hele regel ofzoiets. Homesite bijvoorbeeld, stopt ook bij de punten en ( en ) enzo. Makkelijker om meer specifieke gedeeltes van je code, PHP of ASP of Java, te selecteren.

Groter clipboard? Ontelbare undo-en? Net zo vaak redo-en? Syntaxis heeft het al wel goed beschreven vind ik.

De beste vergelijking tot nu toe: een kladblok programmeur is net zo "minder slim" (of gewoon "dom" ;) ) als een paint ontwerper - het kan zo veel effectiever en zo veel beter... niet bedoelt als een persoonlijke aanval op iemand, val me er gerust op aan als jij denkt goed bezig te zijn :)

p.s. Homesite is ook Dreamweaver, zit er tegenwoordig in geintegreerd. Ik kan niet werken met Dreamweaver en ram dus gewoon mijn code tegen het scherm, advies voor beginners is gewoon Dreamweaver dus...

Verwijderd

Bosmonster schreef op 16 april 2004 @ 14:45:
[...]

Dit soort features zet ik als eerste uit.. In de praktijk komt het er bij mij op neer dat ik vaker </div> weg aan het halen ben dan dat ik er wat mee opschiet :P

Want hoe weet de editor automagisch waar ik mijn afsluit-tag wil hebben?

En als je tijdswinst zit in het minder typen van een paar tekens dan is een typ-cursusje misschien ook geen slecht idee :)
Ooit met XSL gewerkt?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
<xsl:choose>
    <xsl:when test="">

</xsl:when>
    <xsl:otherwise>

</xsl:otherwise>
</xsl:choose>
Ik heb Homesite zo ingesteld dat hij achter <xsl:choose> de rest erbij pleurt met tab indents e.d. Wedden dat ik sneller ben?

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Overigens de reden dat ik geen Homesite gebruik:

Als ik er een bestand in probeerde te slepen opende die het niet, maar maakte die er een snelkoppeling naar toe in m'n huidige bestand. Aangezien ik geen zin heb om iedere keer via file/open of een andere intern file selectie proces m'n bestanden te selecteren kostte me dat zoveel tijd dat het gewoon vervelend werd... Zeker als je op een dag aan tig verschillende projecten/bestanden werkt op nog meer verschillende locaties.

Hoop dat ze dat opgelost hebben tegenwoordig trouwens..

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 14:49:
[...]
Ooit met XSL gewerkt?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
<xsl:choose>
    <xsl:when test="">

</xsl:when>
    <xsl:otherwise>

</xsl:otherwise>
</xsl:choose>
Ik heb Homesite zo ingesteld dat hij achter <xsl:choose> de rest erbij pleurt met tab indents e.d. Wedden dat ik sneller ben?
Als ik een macrootje maak die die lap code in een keer plakt als ik ctrl-9 doe ofzo? :)

Verwijderd

Bosmonster schreef op 16 april 2004 @ 14:51:
Overigens de reden dat ik geen Homesite gebruik:

Als ik er een bestand in probeerde te slepen opende die het niet, maar maakte die er een snelkoppeling naar toe in m'n huidige bestand. Aangezien ik geen zin heb om iedere keer via file/open of een andere intern file selectie proces m'n bestanden te selecteren kostte me dat zoveel tijd dat het gewoon vervelend werd... Zeker als je op een dag aan tig verschillende projecten/bestanden werkt op nog meer verschillende locaties.

Hoop dat ze dat opgelost hebben tegenwoordig trouwens..
Ram maar op F9, krijg je je eigen project explorer, mappen explorer (2 zelfs!) waarmee je wel gewoon kunt draggen enzo. Images maakt 'ie netjes een image tag omheen, met breedte & hoogte. CSS files plakt hij netjes bijhorende tags bij, etc.

• IschaGast
Veel mensen zijn erg positief over Editplus en daarom heb ik het net ff gedownload maar krijg die autocomplete maar niet aan de gang.

Heb was .acp files gedownload en in de Editplus map gegooit maar echt autocompleten doet hij niet. Heb bij de preferences ff aangegeven waar de autocomplete files staat maar nog steeds doet hij niets.

Heb ff de manual doorzocht maar kon het zo snel niet vinden.

Wat doe ik fout?
Ik wil het programmaatje namelijk best eens proberen want ziet er best goed uit.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 12:48:
/me gebruikt vim _/-\o_

• Syntax Highlighting
• Auto-complete
• command-line

Nadeel:
De php/html editor bij uitstek :P

maar je vergeet nog dat vim ook heel handige plugins heeft.
zoals de Taglist. http://www.geocities.com/yegappan/taglist/feature.html

en tsja dat vim geen moderne editor is. Tsja, hij is niet "nieuw" inderdaad.
maar voor de rest kan hij bijna alles wat moderne html/php editors kunnen.

eenigste wat ik nog mis in vim is om naast het taglist windowtje een php/html syntax lookup window te hebben.
(Bluefish en screem hebben dat zover ik weet. (en waarschijnlijk ook dreamweaver aldoch ik dat nog nooit gebruikt heb))

Persoonlijk gebruik ik voor zelf websites maken, meestal bluefish.
daarin kan ik alles naar hartelust opzoeken enzo, en werkt wel fijn.
op mijn werk heb ik daar echter echt geen tijd voor :) en moet het gewoon werken en wel snel, en dan verliest bluefish het toch echt wel hard van vim.

PHP Parse error at 520
:520
EOF found, excepted }
en dan gaan jumpen met % :P

heerlijk gewoon.

ook een commando wat echt en life saver is, is overgenst
:'<,'>s/^/\/\//g
dat zet voor je selectie // neer. super handig :)

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 14:53:
[...]

Ram maar op F9, krijg je je eigen project explorer, mappen explorer (2 zelfs!) waarmee je wel gewoon kunt draggen enzo. Images maakt 'ie netjes een image tag omheen, met breedte & hoogte. CSS files plakt hij netjes bijhorende tags bij, etc.
Dat bedoel ik intern.. Ik heb mijn eigen explorer waar ik vaak tig venster van open heb op verschillende projecten. Daar heb ik allemaal snelkoppelingen naar toe. Ik heb dus niks aan interne file-browsers :)

Verwijderd

Bosmonster schreef op 16 april 2004 @ 14:52:
[...]

Als ik een macrootje maak die die lap code in een keer plakt als ik ctrl-9 doe ofzo? :)
Da's niet eerlijk, heb ik ook ;) We hebben het over automatisch aanvullen van je code. Jij had het over "een paar" tekentjes en een typecursus. Ik beweer alleen dat die "paar tekentjes" nogal veel kunnen zijn. En die XSL code die ik plaatste, ik heb het over automatisch aanvullen en jij over typen van die aanvullende code, geen macro's en geen copy/paste. Ik beweer dat mijn aanvul ding sneller is dan jouw typwerk :)

Again, ieder zijn ding, als ik die afsluitende code niet wil doe ik gewoon snel Ctrl + Z - klaar :) Maar 90% van alle keren dat hij het erbij zet vind ik het best. Op die manier blijft mijn code netjes genest zonder erbij te hoeven nadenken...

Ik reageer vanavond wel weer, kost me teveel tijd nu.

Afbeeldingslocatie: http://www.mobdb.com/got/homesite_dropdown.png

Weer 10% sneller, zelfs als ik langzaam typ :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2004 18:44 . Reden: Klote IE moet maar eens PNG goed gaan ondersteunen =) ]

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 14:57:
[...]

Again, ieder zijn ding, als ik die afsluitende code niet wil doe ik gewoon snel Ctrl + Z - klaar :) Maar 90% van alle keren dat hij het erbij zet vind ik het best. Op die manier blijft mijn code netjes genest zonder erbij te hoeven nadenken...

Ik reageer vanavond wel weer, kost me teveel tijd nu.
Enige nadeel van bijvoorbeeld een Dreamweaver is het feit dat hij meteen een afsluit-tag toevoegt als ik het volgende doe:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
1)

<div>test
wordt
<div>test</div>

2)

<div test</div>
zodra ik de > toevoeg:
<div>test</div></div>

Als dat eruit gaat ben ik helemaal blij :)

Verwijderd

Nou, ik gebruik Tagger :) . Deze haalt het misschien niet bij crimson of editplus maar deze is dan ook nog in opbouw en het is een hobby. Voor de huis-tuin en keukengebruiker is het zeker geen onaardig programmaatje.

Bij mijn programma kan je zelf je eigen inhoud van het code scherm bepalen. Dit hoeft dus niet eens specifiek html te zijn. Als je je naam 100 keer in de site verwerkt zou je deze net zo goed in de code editor kunnen zetten.

Ik geef toe dat nog veel functionaliteiten ingebouwd moeten worden zoals wat extra shortcuts (met de find en replace ben ik nu bezig). Maar ja ik ben ook nog maar drie maanden in mijn vrije tijd bezig dus...

Maar al met al vind ik dat het voor de hobbiër zoals ik een leuk programma is.

edit:

Maar al met al kan ik uit dit topic niet echt een lijn ontdekken waarvan men zegt dit is de ideale editor. Volgens mij is het meer: Gebruik the right tool for the right job. Natuurlijk moet gebruiksgemak vooraan staan. Dat betekent dat je veel moet kunnen instellen maar zodanig dat de gebruiker geen cursus nodig heeft om het programma te gebruiken.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2004 15:19 ]

• semicon
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-08-2025
Is er ook een soort kladblok met highlighting ZONDERde rest, dus geen coffeecup echt precies zoals kladblok de basis functies, alleen met highlighting, zoals de broncode cjekken bij firefox, dan in je kladblok

Zoek ik echt al lang... ( zoiets als tagger :p)

[ Voor 5% gewijzigd door semicon op 16-04-2004 15:24 ]

Verwijderd

Hmm, even een waarschuwing:

Voor de lijn breekpunten in de database voor het code schermpje wordt in die test versie het teken ";" gebruikt. Niet slim kwam ik laatst achter. Dus houd er rekening mee dat in de volgende versie dat veranderd wordt door een ander veilig tekentje. Dit kan wel makkelijk geëdit worden met een text editor maar kost toch tijd als je een heel boekwerk gaat aanleggen...

Ik denk dat ik dit verhaaltje ook maar even op m'n pagina zet >:) .

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
semicon schreef op 16 april 2004 @ 15:23:
Is er ook een soort kladblok met highlighting ZONDERde rest, dus geen coffeecup echt precies zoals kladblok de basis functies, alleen met highlighting, zoals de broncode cjekken bij firefox, dan in je kladblok

Zoek ik echt al lang... ( zoiets als tagger :p)
notepad++

kheb m gedowned gisteren en t is kladblok, maar dan ++!!

syntax highlighting etc.

Mijn rig

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 15:31:
Hmm, even een waarschuwing:

Voor de lijn breekpunten in de database voor het code schermpje wordt in die test versie het teken ";" gebruikt. Niet slim kwam ik laatst achter. Dus houd er rekening mee dat in de volgende versie dat veranderd wordt door een ander veilig tekentje. Dit kan wel makkelijk geëdit worden met een text editor maar kost toch tijd als je een heel boekwerk gaat aanleggen...

Ik denk dat ik dit verhaaltje ook maar even op m'n pagina zet >:) .
Maar zorg er uiteraard wel voor dat de deur van je koelkast dicht is >:)

oftwel: wrong hole fool ;)

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-04 11:49

Sosabowski

nerd

Pelle schreef op 15 april 2004 @ 11:48:
Dreamweaver is best een aardig pakket maar het werkt luiheid en vies coden in de hand, en blijft slecht gestructureerde sites bouwen als de gebruiker geen kennis van HTML tags en structuren heeft.
Klopt, maar dat geld net zo goed voor notepad. Zelf ben ik juist door Dreamweaver achter de vele mogelijkheden van HTML gekomen. Waar ik vroeger dus alleen de layout view gebruikte gebruik ik nu meestal de code view.

Ik denk niet dat het ene beter is dan het andere maar je met de nieuwe generatie wel sneller en misschien efficienter een site opzet.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Verwijderd

BtM909 schreef op 16 april 2004 @ 15:35:

Maar zorg er uiteraard wel voor dat de deur van je koelkast dicht is >:)

oftwel: wrong hole fool ;)
Hmm, je ontgaat me een beetje... :?

edit:

Na er even over nagedacht te hebben denk ik al dat ik weet wat je bedoelt. (Dat ik niet gelijk wist waar je het over had komt door dat spreekwoord: De waard vertrouwt zijn gasten zoals hij zelf is.)

Maar je struikelt waarschijnlijk over de update routine. Een simpel scriptje die checkt of een bepaald bestand op die tiscali of xs4all server aanwezig is. Mja .. als je iets verder had gekeken dan had je gezien dat je dat makkelijk kan uitzetten in de settings.

Jammer dat mensen eerst gaan blaten en rare dingen gaan zeggen voordat ze weten waar ze het over hebben. :'(

Maar het is je vergeven :) .

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2004 21:47 ]

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Bijna iedereen die het écht onder de knie heeft (het heeft wel een hoge leercurve), zweert bij Vim. Zeker als je je layout in 'semantisch correcte' dingen doet is het een erg fijne editor, voor table-based layouts lijkt me toch een WYSIWYG-editor als DW veel beter...

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 15:51:
[...]

Hmm, je ontgaat me een beetje... :?
Wellicht selectief gequote, maar dat is precies wat ik wilde zeggen met m'n post :). Blijkbaar zit je toch in 't juiste topic (vandaar de kleine lettertjes ;)), dus licht aub even toe wat je precies bedoeld, als je wilt :)

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

chris schreef op 17 april 2004 @ 01:26:
Bijna iedereen die het écht onder de knie heeft (het heeft wel een hoge leercurve), zweert bij Vim.
:D Wat een nonsens, waar heb je dat vandaan?

* oh,when? heeft het blijkbaar niet onder de knie want zweert niet bij Vim :+

"You're only as good, as what you did last week."

Verwijderd

oh,when? schreef op 18 april 2004 @ 18:31:
[...]
:D Wat een nonsens, waar heb je dat vandaan?

* oh,when? heeft het blijkbaar niet onder de knie want zweert niet bij Vim :+
Ik denk dat zijn "het" op Vim sloeg, niet de technische vaardigheid van iemand :) Althans, dat hoop ik...

Verwijderd

Luitjes die hier brullen dat DW2004 alleen voor table based layouts is, je code wijzigt, en wat allemaal nog niet meer doet, probeer het eens uit dan weet je tenminste over welk product je het hebt en hoe het werkt.

Ik heb al tig editors versleten, van EditPlus tot Homesite 4.5, 5, en de geavanceerdere CF Studio 4.5, 5 maar DW2004 heeft een hele goede comeback gemaakt. Ik werk sinds DW2004 beta ging er al mee, en hij bevalt perfect. Het is een product wat ook is gepositioneerd als de opvolger van CF Studio 5, en tot nu toe een paar kleine ergenissen maar hij doet zijn werk prima.

Het opstarten van de editor qua tijd, ja die is natuurlijk langer dan een simpel programma dat gebaseerd is op notepad code :P Maar aangezien ik niet elke 10 min. het programma open is dit geen enkel probleem. Daarna heb je een complete ontwikkelomgeving, die geheel naar wens is in te richten.

Voordelen zijn toch wel de goede ondersteuning voor werk indeling, source control, en overall snel toegang tot wat je nodig hebt. Design views etc. kun je direct uitzetten als je wilt. Het product verhoud zich gewoon tot de CF Studio 5, en Homesite 5 opvolger.

Verwijderd

Kladblok+syntax highlighting is goed, Frontpage is niet goed. Sommige WYSIWYG editors kunnen wel handig zijn, maar dan moeten ze duidelijke code schrijven, en je moet dat ook controleren!! frontpage schrijft idd troep :(

Verwijderd

Zelf gebruik ik nu nog kladblok om de html goed te leren, als m'n site daar te groot voor wordt dan ga ik over op een frontpage/dreamweaver editor denk ik.

Met notepad (zonder syntax-highlighting!!) leer je zelf html schrijven en er zelf om te denken om de syntax er meteen goed in te zetten.
Als je al voldoende ben doordrongen van de noodzaak daarvan kun je wel een stapje verder gaan.

En overigens kun je altijd de brakke (maar snel gemaakte) html code van de frontpage/dreamweaver zelf nog gaan editten ivm optimalisatie, mits je voldoende kennis hebt van html natuurlijk...

En het klinkt natuulijk ook cool; "Ik maak m'n website in notepad..." Old-school programming...

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2004 21:01 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.