Nog een switcher.
Net even gekeken, op de bon van m'n iBook staat 1-3-3. Al bijna 1,5 jaar 'geswitched' dus, hoewel die term niet echt op mij slaat: ik gebruik m'n vorige OS (linux) ook nog, en ik was daarvoor al een hele tijd windows-loos.
Ooit begonnen met één van de eerste IBM pc's die in Nederland aankwamen, DOS tot op het bot uitgeplozen en daarna gewoon doorgegaan met Windows. Ook professioneel want 'in de ICT', en toen begon ik tegen de beperkingen van Windows aan te lopen. Dus me toen verdiept in linux. Freesco, redhat, slackware, debian, en alle andere distributies ook trouwens
Ik had ondertussen besloten dat ik privé geen Windows wilde gebruiken, daarvan had ik al genoeg ellende op m'n werk. Maar ik merkte ook dat linux op de desktop gewoon veel werk was. Alles werkt uiteindelijk wel, precies zoals je wil, met controle, zonder virussen, gratis, maar o mijn god.. wat ging het soms moeizaam. En wat was ik het beu om libraries en dependencies te regelen voor progje X terwijl prog Y een andere versie nodig had.
Grmbl.
Voor m'n servers was ik eruit: Linux. Op m'n werk? Linux en Windows.
Als desktop? Toch ook maar Linux, d'r kan zóveel mee..
Maar ik wilde ook 1 machine die het gewoon deed. Zonder gezeik, zonder geklooi. Om mee te googlen als ik m'n linux server in de soep gedraaid had, om m'n mail te lezen als m'n desktop rokend de laatste restjes koelpasta aan het wegsmeulen was. Geen linux, geen Windows, dus een Mac!
Zo'n homoding??? Yep. Zo'n homoding.
Anderhalf jaar later, duizenden euro's lichter, 1 iBook rijker, heeft Apple er een fan bij.
Ondanks alles. Ondanks de prijs van 'service pack' Panther. Ondanks de hordes die je af en toe moet nemen om iets te doen zoals jij het wil ipv van hoe Apple het wil. Ondanks de zoektochten naar pakketten en tools die voor OSX nog schaars zijn.
Want uiteindelijk doet m'n (ondertussen al antieke, want G3 800) iBook het nog steeds lekker met 10.3.5. Kan ik 'm overal inprikken en zonder vrees voor virus of vijandelijkheden vrolijk netwerken en internetten. Doet alle multimedia-zooi het gewoon zonder morren. Heb ik geen last van linux problemen (glibc 8-2.54.1c is broken with smp enabled kernel 4.3-2.1-patch-0.44. bla), geen last van Windows problemen (m'n computer doet raar, Netsky.P, Bagle.L w32/lovesan.o, Adaware draaien, bla).
Vrienden en collega's zijn ondertussen even duur uit want al weer toe aan een nieuwe laptop. En hoewel die vele malen sneller zal zijn dan mijn iBook surfen en mailen en tekstverwerken we uiteindelijk even snel, alleen ik mooier
En dat is meteen het punt waarmee imo alle keuzes vallen of staan. Ik doe geen spelletjes, en geen rare dingen, en ik zeik niet als 'het internet' er niet hetzelfde uitziet als met IE. Daarom kan ik op een apple alles wat ik met windows of linux ook zou doen, respectievelijk beter en makkelijker.
Tegen de tijd dat apple even groot en monopolistisch genoeg is sta ik vooraan in de rij van mac-haters, maar tot die tijd heb ik 1 pc eh.. mac in huis die het doet, ondanks de beperkingen. Met een OS wat behalve stabiel en mooi ook handig is, en wat de 'grote katten' namen alle eer aandoet: een prachtige aaibare buitenkant, maar rauwe kracht van binnen.
Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.