[Ervaringen] Het overstappen van een PC naar een Mac

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 3.419 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |orion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 10:21
Helaas moet ik toegeven dat ik ook niet de meest positieve ervaring(en) heb met mijn iBook. Ik vind het een helemaal geweldig apparaat, echt waar. Ik had hiervoor een x86 laptop met afwisselend Linux en Windows als OS (laatste paar maanden Windows) en ben toen geswitched naar een iBook omdat mijn laptop aan het aftakelen was en ik dus een nieuwe laptop moest.

Ik ben geswitched naar aanleiding van een heleboel positieve ervaringen maar ben er inmiddels wel achter dat die op sommige punten ofwel wat overdreven zijn of dat ik voor sommige zaken gewoon niet in de positieve-commentaar-doelgroep hoor. Zo programmeer ik voor school in Java en doe dat in Eclipse. Nu is dat wel sneller dan op mijn oude laptop (een Lidl/targa notebook met eeen AMD strijkijzer 1400Mhz, 256 MB ram) maar zelfs voor Java termen is het langzaam. Ik denk dat dit komt doordat Apple de schrijver is van de Java SDK.

Het punt van software in overvloed is deels waar, maar deels ook niet. Ik heb bijvoorbeeld nog steeds geen programma gevonden om databases mee te ontwerpen en hiervan meteen een script te bouwen. Hetzelfde geld eigenlijk ook voor programma's om data in die databases mee te beheren. Onder windows (en Linux) deed ik dat met MySQL Control Center of MS Access als ik een niet-MySQL database gebruikte. Onder OS X zijn hiervoor enkel hele dure programma's voor te vinden (startend vanaf ±50 euro) en dat terwijl ze dan zelfs nog erg buggy zijn.

Hoe verder ik deze post tiep hoe meer ik ervoor begin te voelen m'n iBook op een site als tweedehandsmac.nl te zetten en door te sparen naar een x86 laptoppie. Ik zou OS X in bepaalde opzichten wel missen, zoals exposé maar aan de andere kant wordt ik in mijn ogen te vaak geconfronteerd met de minpunten van het apparaat. Ik heb helaas ook niet het geld om zowel een windows machine als een mac te hebben staan dus maakt dat het voor mij belangrijker dat een notebook mij zoveel mogelijk bied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je schrijft dat MySQL Control Center niet voor Mac OS X beschikbaar is. Dat MySQLcc is nochtans te verkrijgen gecompileerd (versie 0.94) voor Mac OS X. Als je wat klooit is een recentere versie ook (zelf) te compileren. Dan is misschien een probleem opgelost, een nieuwe computer kopen is ook weer zo duur. Anders kun je ook een Linux op je Mac installeeren, maar ja, dan had je die niet hoeven kopen natuurlijk. Het is soms zo dat het vinden van software voor Apples wat meer moeite kost dan voor Windows.

Het voor iedereen aan te raden te kijken of een computer/OS kan doen wat je nodig hebt, zeker als je heel specifieke eisen hebt. Ik heb bijvoorbeeld geen probleem bij het gebruik van Windows en Mac OS, maar vanwege wat hiaten in het kleurmanagement van Linux, kan ik dat niet alleen gebruiken, ik gebruik nu dan ook Linux(x86) en Mac OS.

Zeker als je geen 2 computers kunt betalen is het van belang goed onderzoek te doen voor je aankoop.

edit:
toevoegingen in alinea's 1 en 2

[ Voor 28% gewijzigd door begintmeta op 29-06-2004 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |orion
begintmeta schreef op 29 juni 2004 @ 14:05:
Zeker als je geen 2 computers kunt betalen is het van belang goed onderzoek te doen voor je aankoop.
Voor de verandering geef ik iemand zomaar ineens gelijk. :) Ik dacht dat ik voldoende informatie had gevonden/gelezen. Bijvoorbeeld: java draait en ik las dat eclipse draait, dus dat zit dan vast wel goed. Hetzelfde voor CC: het draait op Windows en zélfs op Linux, nou dan is het er ook wel voor de mac toch? Mooi niet.

Helaas was toen ik over ging stappen nog geen sprake van dit subforum en ik moest het doen met losse topics hier en op macfreaks.nl en macosx.nl. Helaas heb zelfs ik, onderzoekend als ik ben, denk ik te weinig onderzoek gedaan. Aan de andere kant heb ik me misschien wel laten leiden door had gadget-igge aan een iBook.

Misschien moet ik het maar zien als levenservaring B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vreemd, Java en Eclipse lopen als een droom op mijn powerbook.
Geen vertragingen, zelfs de Fullscreen Exclusive mode werkt gewoon zonder problemen (een deel van Java die nogal eens de nodige hoofdbrekers geeft)

Wat waren de specs van je systeem en welke Eclipse gebruik je?

Ik gebruik Eclipse 3.0M9 op een G4 1.5 Ghz Powerbook met 1 GB ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themaxter
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:37

themaxter

Bugged..

Vergeet niet dat je in erge noodgevallen altijd nog virtual pc kan installeren op je mac, zodat je ook die windows programma's kan draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 11:19

chem

Reist de wereld rond

Negatieve ervaringen zijn nooit leuk, maar misschien kunnen we het eea. wel verhelpen met alle kennis hier :)

Wat bedoel je precies met het ontwerpen en beheren van databases?

Ik gebruik bv enkel phpMyAdmin en de mysql-console, maar heb je misschien behoefte aan iets anders?

Voor het ontwerpen van db's bestaan diverse OS X tools, wil je bv een UML tool of ... ?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-04 10:59

wvdburgt

MacOS all the way baby!

iemand al die demo van anderhalf uur over mac osx tiger gezien? ik wed dat als ik een miljoen had dat ik er zo de helft kwijt ben in apple:D

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |orion
chem schreef op 29 juni 2004 @ 15:57:
[...]

Negatieve ervaringen zijn nooit leuk, maar misschien kunnen we het eea. wel verhelpen met alle kennis hier :)

Wat bedoel je precies met het ontwerpen en beheren van databases?

Ik gebruik bv enkel phpMyAdmin en de mysql-console, maar heb je misschien behoefte aan iets anders?

Voor het ontwerpen van db's bestaan diverse OS X tools, wil je bv een UML tool of ... ?
Voor het ontwerpen gebruik(te) ik voornamelijk FCO-IM. Onder windows had ik hier een stokoud stuk software van de school website gedownload. We hebben ook wel de ERM (Entity Relation Model) methode gehad maar echt nuttig was die tijd niet.

Onder het 'beheren' van databases noem ik vooral het bekijken en veranderen van data in verschillende tabellen in een database. Voor het beheren van gebruikers en databases ben ik zelf bezig met een web-oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hie rheb ik nog een plaatje voor de mensen die nog twijfelen:

Forum
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/36041/thumb.jpg

Probeer dat maar eens in Windows! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-09 11:37

Nitai

Live the life you love.

dat is niet zo moeilijk hoor :) kan de mijne ook makkelijk aan ;) Als het filmpjes zijn, dan is dat iets anders, maar jpgjes? yay :) zoveel kracht heb je daar niet voor nodig

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notgib
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 15:07

notgib

ach, wat zal ik zeggen

Nitai schreef op 01 juli 2004 @ 02:25:
dat is niet zo moeilijk hoor :) kan de mijne ook makkelijk aan ;) Als het filmpjes zijn, dan is dat iets anders, maar jpgjes? yay :) zoveel kracht heb je daar niet voor nodig
En kun je ook met 1 knop alle vensters verdeelt over het scherm weer laten geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scenic20
  • Laatst online: 05-09 15:24
Ik ben ook geswiched naar apple. Heb pas een I-book 1ghz 12" + 512mb ram gekocht. Tot nu toe bevalt het mij zeer goed. Even voor de switch de I-mac bondi blue van zolder gehaald om met os X te kunnen spelen en ook om 'vervangende' programma's te zoeken.

Mijn I-book draait nu onder X.3.4, en loopt na mijn idee sneller dan mijn 'oude' laptop die een P IV 2,0ghz bevatte (en ook een stuk energiezuiniger, de P IV was een desktop cpu...). Aan os X ben ik snel gewend. De vervangende programma's ook wel. Het enige dat ik jammer vind is dat je overal nieuwe licenties voor nodig hebt. Ik heb officieel office xp, en adobe photoshop 7 onder windows draaien, en heb nu voor veel geld nieuwe licenties moeten kopen, terwijl de windows licenties on gebruikt in de kast liggen. Dat vind ik wel zonde. Er zou eigenlijk een systeem moeten zijn zodat je de licenties op beide platformen kan gebruiken of dat je ze heel goedkoop in kan ruilen. Voor een 'gewone' scholier is dat toch een hele hoop geld (en nee, ik kom niet in aanmerking voor een studenten licentie)

Het enige dat ik echt erg mis is een goede popup-killer. Onder windows gebruik ik Meaya popup ad filter, maar daar is geen mac versie van, wie weet daar nog een goed (liefst gratis) alternatief daarvoor.

Kortom ik ben een heel tevreden switcher.

Somewhere in Europe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oVRoM
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het enige dat ik echt erg mis is een goede popup-killer. Onder windows gebruik ik Meaya popup ad filter, maar daar is geen mac versie van, wie weet daar nog een goed (liefst gratis) alternatief daarvoor.
Welke browser gebruik je dan? Ik gebruik Firefox en die heeft dus al een popup-killer... Lijkt me dat safari die toch ook wel heeft :?

Edit:
Yep :)
Down with pop-ups
Safari only goes where you tell it. Some web pages hijack other browsers with endless pop-up advertisement windows. Not Safari. Feel free to let Safari stop those pages in their tracks. So you only see what you’ve chosen to.

[ Voor 32% gewijzigd door oVRoM op 01-07-2004 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

notgib schreef op 01 juli 2004 @ 13:43:
[...]

En kun je ook met 1 knop alle vensters verdeelt over het scherm weer laten geven?
Is dat wat hij zei dan? Nee, hij refereerde naar het feit dat alle plaatjes naast elkaar stonden :P Maar rustig maar, ik verdedig de PC's niet ofzo, alleen soms draven mensen door ;)

* Nitai is ook aan 't sparen voor een Powerbook

[ Voor 4% gewijzigd door Nitai op 02-07-2004 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
scenic20 schreef op 01 juli 2004 @ 18:05:
Ik heb officieel office xp, en adobe photoshop 7 onder windows draaien, en heb nu voor veel geld nieuwe licenties moeten kopen, terwijl de windows licenties on gebruikt in de kast liggen. Dat vind ik wel zonde. Er zou eigenlijk een systeem moeten zijn zodat je de licenties op beide platformen kan gebruiken of dat je ze heel goedkoop in kan ruilen. Voor een 'gewone' scholier is dat toch een hele hoop geld (en nee, ik kom niet in aanmerking voor een studenten licentie)
Ik ben wel een beetje jaloers op je, voor ~€1300-€1700 aan softwarelicenties kopen en dan de oude niet eens verkopen... is inderdaad ook voor een ongewone scholier een hoop geld lijkt me _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unSOUND
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-06 19:31
lammmetak schreef op 29 juni 2004 @ 16:08:
iemand al die demo van anderhalf uur over mac osx tiger gezien?
Jaaaah, zag er goed uit.

eindelijk een 64bits OS.

en die fantastische zoekfunctie, die werkt echt geweldig !
( ik draai hem inmiddels al, en het gaat echt snel. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

kzit er nu wel hard over te denke om kij hard te gaan spare voor een imac of emac of zo. die dinge zijn gewoon echt leuk:D

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notgib
  • Laatst online: 14-08 15:07

notgib

ach, wat zal ik zeggen

lammmetak schreef op 03 juli 2004 @ 12:39:
kzit er nu wel hard over te denke om kij hard te gaan spare voor een imac of emac of zo. die dinge zijn gewoon echt leuk:D
En je hebt er uitstekende programma's op met spellingscontrole!

j/k ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

notgib schreef op 03 juli 2004 @ 18:17:
[...]

En je hebt er uitstekende programma's op met spellingscontrole!

j/k ;)
ik weet het this erg bij mij. ik ben EN brabander, ons dorp heeft een eigenwoordenboek ( topasselijk het Gemerts woordenboek genaamd) en ben nog erg slecht in talen. raar maar waar maar mijn duits en frans waren bij elkaar nog geen voldoende 2 jaar geleden. et jaar daarna ook allebij laten vallen. ik haal talen altijd maar net:)

[ Voor 2% gewijzigd door wvdburgt op 03-07-2004 19:20 . Reden: englized:P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:29

sjaakaq

It might get loud

lammmetak schreef op 29 juni 2004 @ 16:08:
iemand al die demo van anderhalf uur over mac osx tiger gezien? ik wed dat als ik een miljoen had dat ik er zo de helft kwijt ben in apple:D
Waar staat die?

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unSOUND

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

yup en hier meer info: http://www.apple.com/nl/macosx/tiger/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scenic20
  • Laatst online: 05-09 15:24
begintmeta schreef op 03 juli 2004 @ 00:28:
[...]

Ik ben wel een beetje jaloers op je, voor ~€1300-€1700 aan softwarelicenties kopen en dan de oude niet eens verkopen... is inderdaad ook voor een ongewone scholier een hoop geld lijkt me _/-\o_
Jep, ik ben volgens mij een van de weinige GoT'ters (denk ik), die geheel geen illegale software erop heeft staan :P .

Mag je eigenlijk gebruikte windows / mac licenties verkopen?

Somewhere in Europe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/HG349P1D98D0/picserver.jpeg

Erm...dat hoort niet zo hè :? Dat dit er >3 minuten staat...

Edit: Als ik vooruitspoel naar bijv. de 10e minuut krijg ik om de minuut een ander beeldje, geen geluid uiteraard....

[ Voor 20% gewijzigd door sjaakaq op 03-07-2004 20:32 ]

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

leokennis schreef op 03 juli 2004 @ 20:30:
[...]

[afbeelding]

Erm...dat hoort niet zo hè :? Dat dit er >3 minuten staat...

Edit: Als ik vooruitspoel naar bijv. de 10e minuut krijg ik om de minuut een ander beeldje, geen geluid uiteraard....
Je hebt een modem maar je hebt Intranet/LAN ingesteld staan bij de quicktime preferences?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Neen, @Home breedband....had em ingesteld op 256kb/s oid. Nu op 112 doet ie het nét, minimaal en op 100x50 pixels oid...en geen geluid. Is her niet gewoon een DivX van oid

:/

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unSOUND
Staat er toch iets niet goed denk ik... ik kan hem toch
op een goed formaat met redelijke framespeed kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

sterker nog, ik heb het op 150 kb/s rustig bekeken, zonder ook maar een keer te haperen. Hij doet het hier perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

scenic20 schreef op 03 juli 2004 @ 19:58:
Mag je eigenlijk gebruikte windows / mac licenties verkopen?
Windows licenties mag je verkopen. Daarvoor heb ik ooit met Microsoft gebeld.
Sommige software leveranciers zijn trouwens wel mild als je mailt. Ik had een licentie voor een video converteer progje dat ook voor mac bestond. En als ik kon beloven dat ik de windows versie niet meer zou gebruiken, wilden ze me een nieuwe registratiecode sturen.
Maar dat was een relatief kleine ontwikkelaar.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Ahum...mijn fout was dat ik i.p.v. direct afspelen, "bufferen" had aangezet in quicktime :X

Nu heb ik die slider helemaal naar links gezet (begintgelijk met spelen), en nu kijk ik em in 320x240 zonder haperingen mét geluid :?

Het zál wel...

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

this nog wel raar aangezien hier gewoon normaal afspeelt met buffering. ach jah zolang het maar werkt:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeer handige thread dit :)

Ik ben ook weer eens zwaar aan het twijfelen waar ik het beste voor kan gaan.
Vorig jaar heb ik al research gedaan voor een desktop. De twijfel was toen tussen een G5 of een Pentium 4 3Ghz. met 1 gb intern geheugen. Ik ben toen voor de Pentium gegaan en heb daar eigenlijk geen spijt van, deze pc is erg goed en (even afkloppen) geeft geen problemen.

Nu ben ik op zoek naar een laptop. We hebben een grote opdracht binnengehaald en hebben deze laptop in eerste instantie nodig voor foto's af te werken. Voor enkel deze opdracht zou zelfs een PDA nog in aanmerking komen, want het 'filen en saven' van de foto's is het belangrijkst. Maar als je dan toch gaat investeren, wil je het natuurlijk liever op de lange termijn doen...

Nu zijn we veel onderweg voor deze opdracht, en ook voor andere zaken. Daarom ben ik eigenlijk opzoek naar iets onder de 2 kilo. Een 12" PowerbookG4 komt daarvoor natuurlijk in aanmerking (en je hebt volgens mij ook 12" notebooks van andere merken). Maar dan is de twijfel natuurlijk weer.. wat heb je erna aan die 12"? heb je niet liever gelijk 15"?

Ik heb op het moment een Dell Inspiron 5150 15" met hoge resolutie (P4 3,05ghz, 512mb). Over het algemeen ben ik tevreden maar deze notebook is behoorlijk zwaar (3,5 kg) en voor zo'n opdracht waarbij je veel moet lopen omdat je vele locaties moet fotograferen, is zo'n laptop een last ipv een hulp.

Ik heb rondgekeken nu naar lichtere modellen en volgens mij komt de Sony daarvoor in aanmerking (Maar T*** wat is DIE duur!) en de Powerbook G4 en andere laptops met de centrino processor.

Okay... wat wil ik nu weten?
* Wat is sneller/krachtiger? Een Powerbook G4 1,5 Ghz met 512 mb
of een laptop met Centrino 1.7 Ghz met 512mb???

* Wat is een goed merk? Ik heb al veelvuldig gelezen dat Acer 'niet zo best' is (understatement). Dus behalve Apple... Toshiba? Sony? of ???

* Wat is een lichte notebook?

* Wat is het voordeel van PDA t.o.v. een 12" laptop? Of zijn die er niet?

* oftwel: aaaaahhh!!! wat moet ik doen?? :? hahaha :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2004 12:32 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Laatst online: 16:03

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Verwijderd schreef op 08 juli 2004 @ 12:31:
Zeer handige thread dit :)

Ik ben ook weer eens zwaar aan het twijfelen waar ik het beste voor kan gaan.
Vorig jaar heb ik al research gedaan voor een desktop. De twijfel was toen tussen een G5 of een Pentium 4 3Ghz. met 1 gb intern geheugen. Ik ben toen voor de Pentium gegaan en heb daar eigenlijk geen spijt van, deze pc is erg goed en (even afkloppen) geeft geen problemen.

Nu ben ik op zoek naar een laptop. We hebben een grote opdracht binnengehaald en hebben deze laptop in eerste instantie nodig voor foto's af te werken. Voor enkel deze opdracht zou zelfs een PDA nog in aanmerking komen, want het 'filen en saven' van de foto's is het belangrijkst. Maar als je dan toch gaat investeren, wil je het natuurlijk liever op de lange termijn doen...

Nu zijn we veel onderweg voor deze opdracht, en ook voor andere zaken. Daarom ben ik eigenlijk opzoek naar iets onder de 2 kilo. Een 12" PowerbookG4 komt daarvoor natuurlijk in aanmerking (en je hebt volgens mij ook 12" notebooks van andere merken). Maar dan is de twijfel natuurlijk weer.. wat heb je erna aan die 12"? heb je niet liever gelijk 15"?

Ik heb op het moment een Dell Inspiron 5150 15" met hoge resolutie (P4 3,05ghz, 512mb). Over het algemeen ben ik tevreden maar deze notebook is behoorlijk zwaar (3,5 kg) en voor zo'n opdracht waarbij je veel moet lopen omdat je vele locaties moet fotograferen, is zo'n laptop een last ipv een hulp.
Als je alleen opslag wilt is gewoon een grote kaart het beste: geen laptop. Als je op locatie meteen moet shoppen: groot scherm is prettig en pb heeft slechts 1024x768. Dan wil je al snel 15" of 17" en die zijn duur. (sony)
Ik heb rondgekeken nu naar lichtere modellen en volgens mij komt de Sony daarvoor in aanmerking (Maar T*** wat is DIE duur!) en de Powerbook G4 en andere laptops met de centrino processor.

Geen idee. 1.5 ghz lijkt mij echter wel "snel genoeg"
* Wat is een goed merk? Ik heb al veelvuldig gelezen dat Acer 'niet zo best' is (understatement). Dus behalve Apple... Toshiba? Sony? of ???
Geen idee.
Powerbook -> 2.2 kilo

[/q]

Wat denk je zelf? 12" pb heeft 1024x768 als resolutie. Photoshop gaat wel en van andere mensen hoor ik dat ze dat ook nog wel serieus doen op zo'n ding, maar normaliter gooi je zo'n ding zodra je ergens zit op een externe monitor (meteen dual monitor setup) voor het echte photoshoppen. Een paar actions er overheen halen en saven is natuurlijk geen probleem op een 12".

Loop gewoon eens een apple winkel in. In amsterdam zitt er een achter de dam.

[ Voor 10% gewijzigd door Q op 08-07-2004 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

this dan nie echt bij dit topic maar apple is wel erg tof. ik had ze gemaild voor een sticker zodat mijn pc toch nog een beetje mac is ( na mijn desktop compleet apple style/ aqua style te maken).
ik heb gewoon een heel tshirt gehad :| vreed tshirt:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unSOUND
En ik heb nog wel een sticker voor je hoor, bij iedere Mac die ik kocht zaten er 2...
doen ze al jaren, en odanks dat het eigenlijk verkapte reclame is vind ik het wel leuk.... en maar weinig merken worden specifiek genoemd door eigenaars...

wie zegt er nou:
"ik pak even een biertje uit de AEG...." nee, die zegt koelkast.
"ik ga even met de Nissan boodschappen doen..." nee, je zegt dan auto.

Maar bijna iedereen heeft over "even achter de Mac"... dat zegt toch iets vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

daar heb je gelijk in. apple is eigelijk een eigen soort. en als je een eigenaar van bent mag je je net zo voelen alsof je een zelfzaam dier hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Verwijderd schreef op 29 mei 2004 @ 16:54:
Ik ben eigenlijk al een tijd op zoek naar een eMule client voor OS X. Heeft iemand iets kunnen vinden? Ik ken acquisition e.d. wel, maar dat is een "nextgen" gnutella client.
oude koe, maar diit is misschien interessant voor anderen: xmule. Draait ook op mac os x.

http://www.xmule.ws

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unSOUND
Alle P2P programma's op een rijtje:

http://www.pure-mac.com/p2p.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

unSOUND schreef op 08 juli 2004 @ 22:19:
En ik heb nog wel een sticker voor je hoor, bij iedere Mac die ik kocht zaten er 2...
doen ze al jaren, en odanks dat het eigenlijk verkapte reclame is vind ik het wel leuk.... en maar weinig merken worden specifiek genoemd door eigenaars...

wie zegt er nou:
"ik pak even een biertje uit de AEG...." nee, die zegt koelkast.
"ik ga even met de Nissan boodschappen doen..." nee, je zegt dan auto.

Maar bijna iedereen heeft over "even achter de Mac"... dat zegt toch iets vind ik.
Mwoa mwoa...alleen mensen die echt de "strijd" tussen PC en Mac kennen zeggen zoiets.

Mijn oom heeft een emac (oude), en die zegt: ik ga computeren.
En dat zegt ie ook als ie achter z'n PC gaat.

Maar, waarom zeggen PC-fans dan niet "ik ga PC'en"? Omdat een PC geen merk is, het zijn verschillende losse onderdelen. Eigenlijk is "PC" niet in de orde "Mac". Je zou wél kunnen zeggen: ik ga ff achter de Dell (of Compaq of HP of whatever), echter de meeste Dell/Compaq etc. gebruikers zijn zich niet zo bewust van waar ze achter zitten, ja, een computer.

Mac-kopers zijn zich er wel bewuster van (omdat een standaard iemand die een computer zoekt niet snel op een mac uitkomt, maar eerder op een dell van de megapool) en dus zullen ze zeggen "ik ga ff achter de mac".

Behalve dus standaardmensen die toevallig tóch een mac hebben, zoals mij oom.

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu ben ik op zoek naar een laptop. We hebben een grote opdracht binnengehaald en hebben deze laptop in eerste instantie nodig voor foto's af te werken.
ik zou zeker voor apple gaan! zeker nu coreimage gaat uitkomen lijkt me dat een goede keus.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2004 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 11:19

chem

Reist de wereld rond

[...]

Het zal elkaar bizar weinig ontlopen. Het zal dan vooral naar voren komen in bv. HD sepcs, hoevelheeid geheugen - en wat je ermee doet.
Je zou eens om wat advies kunnen vragen op irc ( irc://irc.tweakers.net/#tweakers.net )
Specs vergelijken lijkt me eenvoudig, toch?
Nog kleiner.
Wat je moet doen, is goed nadenken wat je wil.

Wat wil je er mee gaan doen? Foto's verwerken? Spelletjes spelen? Internetten?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

ik neem aan dat macosx altijd staat geinstaleerd als je via apple.nl koopt of niet? en wat zit er dan nog meer bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

lammmetak schreef op 13 juli 2004 @ 01:57:
ik neem aan dat macosx altijd staat geinstaleerd als je via apple.nl koopt of niet? en wat zit er dan nog meer bij?
MacOS is altijd pre-installed op Macs. Verder zit er meestal iLife bij en een willekeurig spelletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik ben ook eens gegaan voor een mac. Ik heb jaren met een pc gewerkt en een bedrijf in PC's en ik heb van iemand een Performa 5300 gekregen met TV Tuner TV in en zo. Dat ga ik eens proberen om ermee te werken. Ik krijg steeds meer te maken met de MAC en ik vind het wel leuk. Ik weet dat die Performa geen topspul is maar om te proberen is leuk lijkt me.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De performa op zich is een leuke machine, het probleem is dat hij geen OS X draait en dat is nogal een wereld van verschil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
lammmetak schreef op 13 juli 2004 @ 01:57:
Gewoonlijk zijn er (min of meer) 2 verschillende software pakketten, afhankelijk van of je een proffessionele of consumenten Mac koopt. De Xserve heeft ook weer een iets ander pakket (met o.a. Mac OS X Server)

* G5, PowerBook:
iLife (includes iTunes, iPhoto, iMovie, iDVD and GarageBand), Art Directors Toolkit, EarthLink TotalAccess 2004, GraphicConverter, OmniGraffle, OmniOutliner, QuickBooks for Mac New User Edition, Zinio Reader, Mail, iChat AV, Safari, Sherlock, Address Book, QuickTime, iSync, iCal, DVD Player, Classic environment, Xcode Developer Tools

* iMac, eMac, iBooK:
Classic environment, Mail, iChat AV, Safari, Sherlock, Address Book, QuickTime, iLife (includes iTunes, iPhoto, iMovie, iDVD, GarageBand), iSync, iCal, DVD Player, AppleWorks, Microsoft Internet Explorer, EarthLink (includes 30 days of free dial-up service with activation), Quicken 2004 for Mac,World Book 2004 Edition, Sound Studio,Tony Hawk’s Pro Skater 4, Deimos Rising, Zinio Reader, Apple Hardware Test

---

Zoals te zien bevat het proffessionele pakket geen spellen (Tony Hawk, Deimos Rising), maar wel een soort Visio (OmiGraffle: IMHO een erg goed stukje software) en een grafisch pakket (GraphicConverter: ook erg handig)

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

MacWolf schreef op 14 juli 2004 @ 12:59:
[...]

Gewoonlijk zijn er (min of meer) 2 verschillende software pakketten, afhankelijk van of je een proffessionele of consumenten Mac koopt. De Xserve heeft ook weer een iets ander pakket (met o.a. Mac OS X Server)

* G5, PowerBook:
iLife (includes iTunes, iPhoto, iMovie, iDVD and GarageBand), Art Directors Toolkit, EarthLink TotalAccess 2004, GraphicConverter, OmniGraffle, OmniOutliner, QuickBooks for Mac New User Edition, Zinio Reader, Mail, iChat AV, Safari, Sherlock, Address Book, QuickTime, iSync, iCal, DVD Player, Classic environment, Xcode Developer Tools

* iMac, eMac, iBooK:
Classic environment, Mail, iChat AV, Safari, Sherlock, Address Book, QuickTime, iLife (includes iTunes, iPhoto, iMovie, iDVD, GarageBand), iSync, iCal, DVD Player, AppleWorks, Microsoft Internet Explorer, EarthLink (includes 30 days of free dial-up service with activation), Quicken 2004 for Mac,World Book 2004 Edition, Sound Studio,Tony Hawk’s Pro Skater 4, Deimos Rising, Zinio Reader, Apple Hardware Test

---

Zoals te zien bevat het proffessionele pakket geen spellen (Tony Hawk, Deimos Rising), maar wel een soort Visio (OmiGraffle: IMHO een erg goed stukje software) en een grafisch pakket (GraphicConverter: ook erg handig)
wat moet ik voorstellen bij classic environment? ik wil eigelijk een ibook halen om mobiel te zijn maar ook te kunnen webdesignen met een mac. ik vraag me dus af wat ik er bij krijg en hoeveel et me gaat kosten als ik nog wat er bij moet kopen. zou ik via school en school licentie kunnen kopen en dan de trial downen voor mac en de serial van school kunnen gebruiken? en mag dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Classic Environment is een soort emulator om classic Mac OS (dus OS9 en eerder) applicaties onder OS X te draaien. Ik gebruik het zelf eigenlijk nooit, alleen als ik niet oplet en per ongeluk de OS9 versie van eeen applicatie download :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

ik was even bang om dan mac os 9 te zien lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

MacWolf schreef op 14 juli 2004 @ 12:59:
[...]

[knip]

Ik heb een iBook (uitvoering najaar 2003) en die heeft wel Xcode developers omgeving, staat niet standaard geïnstalleerd, maar de installers wel.

Persoonlijk zou ik liever Omnigraffle en Graphic Converter hebben in plaats van THPS en Deimos Rising. Omnigraffle is voor mij onmisbaar, heb nu een academic licentie aangeschaft, en Graphic Converter is ook nuttiger dan een spelletje.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

maare kan ik gewoon de trial downloaden van dreamweaver en flash, dan de serial van een school licentie gebruiken? en mag dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexley
  • Niet online

Hexley

the Platypus

lammmetak schreef op 14 juli 2004 @ 22:05:
maare kan ik gewoon de trial downloaden van dreamweaver en flash, dan de serial van een school licentie gebruiken? en mag dit?
Nope, lijkt me niet he....
Niet goed gelezen.... |:(

[ Voor 7% gewijzigd door Hexley op 18-07-2004 21:40 ]

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxke
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Nou, ik heb besloten om ook maar volledig over te stappen van pc naar mac :)
(nouja, volledig, pc voor de games erbij dan)

Nou ben ik dus geen mac n00b, dus dat is iig al handig :)
'k zit te denken aan een powerbook 15" of 17", icm m'n samsung 19" tft, dus dual screen :)
Die pb word eigk 95% van de tijd gewoon een deskop, dus niet onderweg ofzow.
Aangezien ik toch wel 5.1 geluid wil, heb ik ff gekeken naar een externe geluidskaart van M-Audio

Daarnaast wil ik wel tv blijven kijken zonder een tv toestel op m'n kamer te hebben dus dan kom je al gauw uit bij een eyeTV 400

Verder had ik in m'n oude gecrashte server 4x 120 gb hdd's zitten die komen volgende week iig al in deze dingen
Dat past dus ook mooi aan de mac :)

Denk wel dat ik dan m'n iMac en iBook minder zal gaan gebruiken, dus mischien zal er dan 1 verdwijnen, maar dat weet ik nog niet

Owja, ik wil het pas rond de herfst/winter gaan kopen, eerst nog ff flink sparen :|
Iemand die mischien iets beters weet dan die geluidskaart of tv kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Foxke schreef op 14 juli 2004 @ 22:52:
Nou, ik heb besloten om ook maar volledig over te stappen van pc naar mac :)
(nouja, volledig, pc voor de games erbij dan)

Nou ben ik dus geen mac n00b, dus dat is iig al handig :)
'k zit te denken aan een powerbook 15" of 17", icm m'n samsung 19" tft, dus dual screen :)
Die pb word eigk 95% van de tijd gewoon een deskop, dus niet onderweg ofzow.
Aangezien ik toch wel 5.1 geluid wil, heb ik ff gekeken naar een externe geluidskaart van M-Audio

Daarnaast wil ik wel tv blijven kijken zonder een tv toestel op m'n kamer te hebben dus dan kom je al gauw uit bij een eyeTV 400

Verder had ik in m'n oude gecrashte server 4x 120 gb hdd's zitten die komen volgende week iig al in deze dingen
Dat past dus ook mooi aan de mac :)

Denk wel dat ik dan m'n iMac en iBook minder zal gaan gebruiken, dus mischien zal er dan 1 verdwijnen, maar dat weet ik nog niet

Owja, ik wil het pas rond de herfst/winter gaan kopen, eerst nog ff flink sparen :|
Iemand die mischien iets beters weet dan die geluidskaart of tv kaart?
Als het ding voor 95% desktop gaat zijn en je al een ibook hebt zou ik geen powerbook kopen maar voor dat zelfde geld de goedkoopste dual G5 nemen -> meer snelheid voor het zelfde geld.

Goedkoopste 15" powerbook 1.33 g4: 2.140,81
Goedkoopste dual 1.8 ghz g5: 2.219,00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

lammmetak schreef op 14 juli 2004 @ 22:05:
Ja hoor dat mag wel, je betaalt namelijk voor de school licentie. Moet je wel de schoollicentie legaal in het bezit hebben (dus een contractje hebben ondertekend dat het voor educatieve doeleinden is en na je studie het weer inlevert).
Q schreef op 14 juli 2004 @ 23:49:
[...]

Als het ding voor 95% desktop gaat zijn en je al een ibook hebt zou ik geen powerbook kopen maar voor dat zelfde geld de goedkoopste dual G5 nemen -> meer snelheid voor het zelfde geld.

Goedkoopste 15" powerbook 1.33 g4: 2.140,81
Goedkoopste dual 1.8 ghz g5: 2.219,00
Precies, kan je gelijk een paar van die schijven kwijt in je G5

[ Voor 33% gewijzigd door Nitai op 15-07-2004 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

nog een vraagje: kun je een crt monitor op een ibook aansluiten? of een tft of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unSOUND
Ja dat kan, de iBook heeft een VGA uitgang, maar narmaal gesproken kan deze alleen een kopie laten zien van het originele beeld, dus het kan niet gebruikt worden als 2e scherm.

Er is wel een mogelijkheid om de grafische kaart te flashen, de zogenaamde screenspanning-hack, maar deze is niet zonder risico en je verliest je garantie direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

unSOUND schreef op 16 juli 2004 @ 01:23:
Ja dat kan, de iBook heeft een VGA uitgang, maar narmaal gesproken kan deze alleen een kopie laten zien van het originele beeld, dus het kan niet gebruikt worden als 2e scherm.

Er is wel een mogelijkheid om de grafische kaart te flashen, de zogenaamde screenspanning-hack, maar deze is niet zonder risico en je verliest je garantie direct.
Het is geen firmware hack, het is een OS setting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

mja ik wil namelijk een ibook halen om te kunnen designen op mijn mac, dit doe ik voornamelijk thuis en aangezien ik een 19 inch hier heb CRT..
onderweg wil ik hem gewoon gebruiken en ik denk ook wel op school maar dat weet ik nog niet zeker.maar ik kan em dan gewoon aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolby
  • Niet online
lammmetak schreef op 16 juli 2004 @ 11:13:
mja ik wil namelijk een ibook halen om te kunnen designen op mijn mac, dit doe ik voornamelijk thuis en aangezien ik een 19 inch hier heb CRT..
onderweg wil ik hem gewoon gebruiken en ik denk ook wel op school maar dat weet ik nog niet zeker.maar ik kan em dan gewoon aansluiten?
Ja hoor, geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-08 07:00
Het is gewoon zoals de slogan van apple al zegt: "Think Different"
Daarbij moet ik wel opmerken dat het er wel aan ligt wat je er mee wil doen.
Om de stabiliteit hoef je het niet te doen want ook een Mac kan behoorlijk vastlopen.
Vooral in grafische applicaties en video bewerking zijn het perfecte machine's.

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unSOUND
Plopeye schreef op 18 juli 2004 @ 18:47:
Het is gewoon zoals de slogan van apple al zegt: "Think Different"
Daarbij moet ik wel opmerken dat het er wel aan ligt wat je er mee wil doen.
Om de stabiliteit hoef je het niet te doen want ook een Mac kan behoorlijk vastlopen.
Vooral in grafische applicaties en video bewerking zijn het perfecte machine's.
Enige wat ooit bij mij is vastgelopen was MS Office... :X

En ooit een keer QuickTime, na het openen van 937 MP3'tjes in aparte vensters.

Naast die 2 episodes ben ik al 5 jaar vastloper-vrij. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexley
  • Niet online

Hexley

the Platypus

Beging 2002 kon ik 2 G3 500MHz iMac's (summer 2001) van de zaak mee nemen, die slechts 3 maanden oud waren. Ze voldenden gewoon niet aan de eisen binnen het windwws park.

Eentje ging naar mijn moeder die er meteen verliefd op was... :>
De ander kwam naast mijn Duron 1GHz bak testaan, Wat mij meteen op viel was dat zo'n 500Mhz bakkie veel sneller was in MP3's rippen. En OS X 10.1 was veel nicer dan XP Prof. En na een paar dagen kon ik er erg goed mee uit de voeten...

Maar ja zo'n Mac word geleverd met het OS, iTunes en wat andere progs.
Na een week of 3 had ik zo'n beetje alle progs gevonden die ik dacht nodig tehebben, zoals een andere tekst editor. En gebruikte ik de XP bak nog maar 1 keer per week, later 1 keer per 2 weken. En op het laatst 1 keer per maand of minder.

En toen kwam de G5 uit, centjes sparen... :P
Toen ik de centen bij elkaar (maart/april 2004) had was mijn notebook op sterven na dood.... :(

Dus gekeken naar een PowerBook die aan mijn eisen voldeed ipv een G5.... :/
Maar de PowerBook van mijn keuze was even duur als een iBook + eMac, dus ben ik daar voor gegaan. Twee is meer als een... :+
Op de dag dat ik mijn iBook kreeg stierf dus ook mijn oude notebook.
Zekerz geschrokken van dat "witte ding".... :P
En de PC heb ik aan mijn broertje gegeven, die de iMac niet wilde hebben.... :|

Prive ben ik nu dan ook helemaal PC vrij...
Op de zaak moet ik het soms nog met een PC doen, en dat is tezien.
Flinke deuken in de kast en elke maand wel een nieuw toetsenbord of muis.... >:)
Het gekke is dat ik mijn Mac's nog nooit geslagen of geschopt heb....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

mja het bloed kruipt waar et kan : ik ga toch maar eens rondzeuren voor een mac osx cd . dan pearpc downen en proberen. een goede manier om mac osx te leren :)
ok mac osx is simpel maar toch wennen. ik weet niet waar ik voor ga sparen( ibook emac of imac ) maar met de salarisverhoging die ik dit weekend gekregen had moet et wel lukken. ik kan niet wachten tot de dag dat ik ook eens lekker kan relaxen en niet hoeft te ergeren aan de problemen van windows:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexley
  • Niet online

Hexley

the Platypus

lammmetak schreef op 18 juli 2004 @ 23:23:
mja het bloed kruipt waar et kan : ik ga toch maar eens rondzeuren voor een mac osx cd . dan pearpc downen en proberen. een goede manier om mac osx te leren :)
ok mac osx is simpel maar toch wennen.
Mmm PearPC... :'(

Dan zou je toch beter voor een oude Mac kunnen gaan, kan me niet voor stellen dat PearPC het zelfde bied als een echte Mac.

Maar waar wil je hem voor gebruiken...
Als het niet voor extreem rare dingen is, zou je het net zogoed op een echte (evnt nieuwe) Mac kunnen proberen.
Het is nammelijk wel het totale plaatje wat de Mac zo speciaal maakt.
En dat krijg je niet met PearPC....

Of ga eens langs een dealer en vraag eens een demo, al duurt zo'n demo niet zolang lijkt me.
Maar een eMac @ 1 Ghz, lijkt traag op papier in het echt valt dat reuze mee...
512mb of meer intern geheugen en hij loopt super....

Bij mij was het ook van daar zit ik met dat maffe ding.... :P
Na ff wennen was het.... :)
En niet veel later :> met als gevolg windows..... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

kweet dat et niet alles is. maar kmoet toch eerst eens sparen. hoeveel zou een redelijke ibook 2e hands moeten kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.tweedehandsmac.nl de prijzen zijn altijd wat aan de hoge kant, maar afdingen moet je altijd proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buxx
  • Laatst online: 18-01-2024

buxx

ciao...

CyBeR schreef op 16 juli 2004 @ 08:13:
[...]
Het is geen firmware hack, het is een OS setting.
Dus, verlies je je garantie wel of niet als je dit gaat gebruiken?
Is namelijk een prima optie om het maximale uit een machine te halen.
Of is het gelijk aan het unlocken van een GSM, een dichgetimmerde mogelijkheid weer toegankelijk maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

buxx schreef op 23 juli 2004 @ 09:33:
[...]

Dus, verlies je je garantie wel of niet als je dit gaat gebruiken?
Is namelijk een prima optie om het maximale uit een machine te halen.
Of is het gelijk aan het unlocken van een GSM, een dichgetimmerde mogelijkheid weer toegankelijk maken?
Zover ik weet blijft je garantie gewoon behouden. De chipset in die iBooks is meer dan voldoende om meerdere schermen aan te sturen, alleen wil Apple graag dat als je dat zonder mirroring wilt doen, je een PowerBook aanschaft. (De enige reden dat iBooks ueberhaupt een vga uitgang hebben is voor bijvoorbeeld studenten die een presentatie moeten geven.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is nammelijk wel het totale plaatje wat de Mac zo speciaal maakt.
En dat krijg je niet met PearPC....
klopt, Pear PC is een aardigheid.. maar ook niet meer dan dat. Voor een eerste indruk van OS X is het iig niet echt geschikt omdat het (afhankelijk van je processorsnelheid) erg traag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

ik heb ook inmiddels gemerkt dat et gewoon oertraag is. zelfs met mijn goede processor is et nog steeds niet te doen.
ik denk dat er gewoon niks beters is als er een gewoon kope;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klein vraagje:
Wil een ibook kopen voor school en ook om Final Scratch op te draaien en nu ben ik benieuwd hoe het zit met de duurzaamheid van een mac systeem. Dan bedoel ik niet duurzaamheid van het materiaal etc maar echt het software paket en de hardware in gebruik.
Want wat ik een beetje ervaar is dat normale laptops net als pc's al snel langzaam aanvoelen in gebruik (natuurlijk ook omdat de ontwikkelingen zo hard gaan en er altijd maar nieuwe dingen op de markt komen). Ik wil namelijk wel graag een aantal jaar plezierig er op kunnen werken en niet na 2/3 jaar alweer smachten naar een nieuwe mac. Een gevoel dat ik wel heb met pc's en laptops :)

Ik hoop dat jullie een beetje begrijpen wat ik met duurzaamheid bedoel (ben de exacte management term ervoor even kwijt). Ik ben dus eigenlijk benieuwd of een ibook over een paar jaar nog steeds waar voor zijn geld is en na een aantal jaar nog steeds pretig werkt ookal is hij een beetje out of date.

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Als je Final Cut wilt draaien (neem aan dat je dat bedoelt) zou'k voor een PowerBook gaan. Die hebben toch iets betere performance, iets wat met Final Cut erg aangenaam is.

Qua 'duurzaamheid', dat zit wel snor. Onze G4/450 (450MHz dus) doet nog makkelijk mee met de meeste dingen. Pas als je rekenkundig zware taken uitdeelt (i.e., FCP) merk je pas echt dat er een verschil in snelheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

ik denk dat ie bedoeld hoe lang et duurt voordat je je allemaal errors krijgt zoals bij windows. of dat opstarten lang duurt en al. gewoon et resultaat van 3 maanden misbruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik bedoel wel echt final scratch, ben dj en wil af van het eeuwig sjouwen met platen. Tis een systeem waardoor je op je normale draaitafels dmv wat apparatuur mp3s etc kan draaien. en om mobiel te zijn is een laptop of ibook vereist. Ik zit dus een beetje te peilen wat ik beter kan nemen. Hierbij speelt de duurzaamheid van het product een grote rol. Heb geen zin om na 3 jaar alweer een nieuw laptopje te moeten aanschaffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

voor wat ik weet is apple altijd een erg degelijk merk. ik zie nu nog mensen met g3's rond zuilen. waarscheinlijk heeft et te maken dat et gewoon erg degelijk is. helaas kan ik hier niet echt gericht op antwoord geven aan gezien ik geen ibook of zo heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unSOUND
Apple gaat veel beter met installaties van software om, na een installatie wordt de schijf direct geoptimaliseerd, en als je hem zo nu en dan 's nachts aan laat staan ( dus ook niet op sluimer ) zal UNIX zijn opruim en orden regels nalopen...

Dus je systeem vervuild praktisch niet, en van defragmentering heeft een Mac ook geen last.

Verwijderd

ok dan dus de ibook blijft gewoon veel langer snel als ik het goed begrijp. Dat zoek ik precies. Met pcs heb ik altijd dat ze naar mate wat langer mee gaan zo ergerlijk langzaam worden

• scan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08 19:46
Pc's werken met een centrale database (registery) , en deze raakt op den duur gefragmenteerd wat kan leiden tot performance verlies. Mac osx en de meeste unixen (linux etc) met platte tekstfiles. elk programma heeft dus zijn eigen config file.

Een pc is net een brommer. je kan hem wel opvoeren maar het blijft nog steeds een brommer

Verwijderd

Ben er denk ik zo langzamerhand wel uit, t word denk ik wel een ibook, de powerbook kost net wat teveel centen voor mij. Alleen wil ik nog wel ergens kunnen stoeien met een ibook aangezien ik nog nooit heb gewerkt apple. Bij de plaatselijke elektroboer kon het niet. Iemand een idee waar het wel kan? zeker toch wel bedrijven als dixons etc?

• Q

Q

In amsterdam zitten 2 macwinkels met showroom. In rotterdam bij het centraal station, er zijn vast wel meer, die kun je via apple.nl wel vinden volgensmij.

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

vraagje , ik wil een ipod maar bij de shop in de beurt ( youmac) is dat ding totaal uitverkocht en zit een wachtrij van 2 a 3 weken:S
en bij apple store heb je als ik et goed begrijp een credit card nodig die ik neit heb. is er een andere manier?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Naar een andere shop gaan? Veel non-apple winkels hebben ze ook.. Bijenkorf bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zit het eigenlijk met een nieuwere versie van max os X. Als ik nu een ibook krijg zit er panther op. maar wat als de nieuwe uitkomt. Moet je die dan weer los kopen (tiger word nieuwe toch?) a 150 oid. Of kan het bijv via surfspot ofzo.
Ideaal beeld: nieuwe mac os x gratis via de site looien, maar dat zal een te utopisch beeld zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Verwijderd schreef op 13 augustus 2004 @ 02:47:
Hoe zit het eigenlijk met een nieuwere versie van max os X. Als ik nu een ibook krijg zit er panther op. maar wat als de nieuwe uitkomt. Moet je die dan weer los kopen (tiger word nieuwe toch?) a 150 oid. Of kan het bijv via surfspot ofzo.
Ideaal beeld: nieuwe mac os x gratis via de site looien, maar dat zal een te utopisch beeld zijn?
Als je student bent kan je de nieuwe MacOS ook gewoon kopen via de Apple Store met korting. Vorige keer dat ik dat deed kostte me dat zo'n 70 of 90 Euro.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op 13 augustus 2004 @ 02:47:
Vroeger zaten er vaak bonnen bij zodat je een aankomende nieuwe versie van het OS gratis of met veel korting kreeg. 'k weet eigenlijk niet of ze dat nu nog doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Nog een switcher.
Net even gekeken, op de bon van m'n iBook staat 1-3-3. Al bijna 1,5 jaar 'geswitched' dus, hoewel die term niet echt op mij slaat: ik gebruik m'n vorige OS (linux) ook nog, en ik was daarvoor al een hele tijd windows-loos.

Ooit begonnen met één van de eerste IBM pc's die in Nederland aankwamen, DOS tot op het bot uitgeplozen en daarna gewoon doorgegaan met Windows. Ook professioneel want 'in de ICT', en toen begon ik tegen de beperkingen van Windows aan te lopen. Dus me toen verdiept in linux. Freesco, redhat, slackware, debian, en alle andere distributies ook trouwens :)

Ik had ondertussen besloten dat ik privé geen Windows wilde gebruiken, daarvan had ik al genoeg ellende op m'n werk. Maar ik merkte ook dat linux op de desktop gewoon veel werk was. Alles werkt uiteindelijk wel, precies zoals je wil, met controle, zonder virussen, gratis, maar o mijn god.. wat ging het soms moeizaam. En wat was ik het beu om libraries en dependencies te regelen voor progje X terwijl prog Y een andere versie nodig had.
Grmbl.
Voor m'n servers was ik eruit: Linux. Op m'n werk? Linux en Windows.
Als desktop? Toch ook maar Linux, d'r kan zóveel mee..

Maar ik wilde ook 1 machine die het gewoon deed. Zonder gezeik, zonder geklooi. Om mee te googlen als ik m'n linux server in de soep gedraaid had, om m'n mail te lezen als m'n desktop rokend de laatste restjes koelpasta aan het wegsmeulen was. Geen linux, geen Windows, dus een Mac!
Zo'n homoding??? Yep. Zo'n homoding.

Anderhalf jaar later, duizenden euro's lichter, 1 iBook rijker, heeft Apple er een fan bij.
Ondanks alles. Ondanks de prijs van 'service pack' Panther. Ondanks de hordes die je af en toe moet nemen om iets te doen zoals jij het wil ipv van hoe Apple het wil. Ondanks de zoektochten naar pakketten en tools die voor OSX nog schaars zijn.
Want uiteindelijk doet m'n (ondertussen al antieke, want G3 800) iBook het nog steeds lekker met 10.3.5. Kan ik 'm overal inprikken en zonder vrees voor virus of vijandelijkheden vrolijk netwerken en internetten. Doet alle multimedia-zooi het gewoon zonder morren. Heb ik geen last van linux problemen (glibc 8-2.54.1c is broken with smp enabled kernel 4.3-2.1-patch-0.44. bla), geen last van Windows problemen (m'n computer doet raar, Netsky.P, Bagle.L w32/lovesan.o, Adaware draaien, bla).
Vrienden en collega's zijn ondertussen even duur uit want al weer toe aan een nieuwe laptop. En hoewel die vele malen sneller zal zijn dan mijn iBook surfen en mailen en tekstverwerken we uiteindelijk even snel, alleen ik mooier :)

En dat is meteen het punt waarmee imo alle keuzes vallen of staan. Ik doe geen spelletjes, en geen rare dingen, en ik zeik niet als 'het internet' er niet hetzelfde uitziet als met IE. Daarom kan ik op een apple alles wat ik met windows of linux ook zou doen, respectievelijk beter en makkelijker.

Tegen de tijd dat apple even groot en monopolistisch genoeg is sta ik vooraan in de rij van mac-haters, maar tot die tijd heb ik 1 pc eh.. mac in huis die het doet, ondanks de beperkingen. Met een OS wat behalve stabiel en mooi ook handig is, en wat de 'grote katten' namen alle eer aandoet: een prachtige aaibare buitenkant, maar rauwe kracht van binnen.

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

• Remenic
  • Laatst online: 01-09 20:28
Heel mooi verhaal Pinball! Ik ben zelf ook iemand die Linux op de desktop gebruikt, maar ik kijk ook behoorlijk uit naar een Apple. Het liefst een Powerbook maar waarschijnlijk een iBook omdat de PB toch een behoorlijk prijskaartje heeft... Over een paar maandjes zal ik definitief beslissen :)

• weeraanmelden
  • Laatst online: 21-05 20:55

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

Dit topic is om windows users te "overtuigen" (helpen) naar de overstap van een Apple toch?

Ik zit al geruime tijd te twijfelen over de aanschaf van een Apple.
Mijn oog viel op een 15" imac.
Helaas is deze niet met DVD drive te krijgen,dus het "moet"maar een 17"imac worden.

Ik heb 3 dingen waarvoor ik een Windows Pc heb/gebruik:

1. Internetten .
Got, NRC, startpagina enz.
de standaard dingen.

vraag 1
Is er een Windows Internet Explorer voor de Apple?
Of wen je heel snel aan de apple "internet explorer"

2. Films/Divx kijken.

Ondersteund de Apple Divx?
(ik kon het echt niet vinden)
maar nog belangrijker:

vraag 2
Ik kijk dagelijks op en naar omroep.nl/uitzendinggemist.

Daar worden de streams in Real Media en Windows Media ondersteund.
Sommige uitzendingen worden alleen in Real Media uitgebracht, en sommige alleen in Windows Media.

Zijn deze pakketten er ook voor de mac , of kan de mac dit standaard afspelen?

3. Muziek luisteren via Itunes.

vraag 3
Kan ik makkelijk mjin gehele Windows Itunes bibliotheek overzetten naar een Apple?
Alle nummers zijn naar de muziekbibliotheek van Itunes gekopieerd, dus ik heb het idee dat ze al in het apple formaat omgezet zijn.
(of moet ik alle 300 CD's opnieuw importeren?)

en heeft iemand een tip voor een boek, zodat ik rustig alles kan opzoeken?
of heeft apple wel degelijke handleidingen bij de computers?

[ Voor 3% gewijzigd door weeraanmelden op 26-08-2004 14:38 ]

• scan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08 19:46
weeraanmelden schreef op 26 augustus 2004 @ 14:38:
Dit topic is om windows users te "overtuigen" (helpen) naar de overstap van een Apple toch?

Weer een drone die los komt van het borg collectief 8)

Ik heb 3 dingen waarvoor ik een Windows Pc heb/gebruik:

1. Internetten .
Got, NRC, startpagina enz.
de standaard dingen.

vraag 1
Is er een Windows Internet Explorer voor de Apple?
Of wen je heel snel aan de apple "internet explorer"

2. Films/Divx kijken.

Ondersteund de Apple Divx?
(ik kon het echt niet vinden)
maar nog belangrijker:

vraag 2
Ik kijk dagelijks op en naar omroep.nl/uitzendinggemist.

Daar worden de streams in Real Media en Windows Media ondersteund.
Sommige uitzendingen worden alleen in Real Media uitgebracht, en sommige alleen in Windows Media.

Zijn deze pakketten er ook voor de mac , of kan de mac dit standaard afspelen?

3. Muziek luisteren via Itunes.

vraag 3
Kan ik makkelijk mjin gehele Windows Itunes bibliotheek overzetten naar een Apple?
Alle nummers zijn naar de muziekbibliotheek van Itunes gekopieerd, dus ik heb het idee dat ze al in het apple formaat omgezet zijn.
(of moet ik alle 300 CD's opnieuw importeren?)

en heeft iemand een tip voor een boek, zodat ik rustig alles kan opzoeken?
of heeft apple wel degelijke handleidingen bij de computers?
Vraag 1 :

Internet explorer is er ook voor de mac maar is al redelijk 'bejaard''

Alternatief :

Safari , zit standaard in OS X
Firefox,Mozilla,Camino http://www.mozilla.org/
Omniweb http://omnigroup.com , is niet gratis maar wel heel mooi.

Voor DivX zijn er de volgende players :

VLC http://www.videolan.org/
mplayer http://mplayerosx.sourceforge.net/

Vraag 2 :

Realplayer voor de mac : http://www.realnetworks.com/
Windows media player voor de mac : http://www.microsoft.com/...cts.aspx?pid=windowsmedia

Muziek luisteren via itunes kan natuurlijk ook ;)

Muziek overzetten is ook mogelijk maar ligt effe buiten de scope van dit forum onderwerp.

Misschien is als boek "Mac OS X Illustrated" by Colleen Bate wat voor je . Staat vol met scherm afdrukken , is dus super simpel . :P

Een pc is net een brommer. je kan hem wel opvoeren maar het blijft nog steeds een brommer

Pagina: 1 2 3 Laatste