Helaas moet ik toegeven dat ik ook niet de meest positieve ervaring(en) heb met mijn iBook. Ik vind het een helemaal geweldig apparaat, echt waar. Ik had hiervoor een x86 laptop met afwisselend Linux en Windows als OS (laatste paar maanden Windows) en ben toen geswitched naar een iBook omdat mijn laptop aan het aftakelen was en ik dus een nieuwe laptop moest.
Ik ben geswitched naar aanleiding van een heleboel positieve ervaringen maar ben er inmiddels wel achter dat die op sommige punten ofwel wat overdreven zijn of dat ik voor sommige zaken gewoon niet in de positieve-commentaar-doelgroep hoor. Zo programmeer ik voor school in Java en doe dat in Eclipse. Nu is dat wel sneller dan op mijn oude laptop (een Lidl/targa notebook met eeen AMD strijkijzer 1400Mhz, 256 MB ram) maar zelfs voor Java termen is het langzaam. Ik denk dat dit komt doordat Apple de schrijver is van de Java SDK.
Het punt van software in overvloed is deels waar, maar deels ook niet. Ik heb bijvoorbeeld nog steeds geen programma gevonden om databases mee te ontwerpen en hiervan meteen een script te bouwen. Hetzelfde geld eigenlijk ook voor programma's om data in die databases mee te beheren. Onder windows (en Linux) deed ik dat met MySQL Control Center of MS Access als ik een niet-MySQL database gebruikte. Onder OS X zijn hiervoor enkel hele dure programma's voor te vinden (startend vanaf ±50 euro) en dat terwijl ze dan zelfs nog erg buggy zijn.
Hoe verder ik deze post tiep hoe meer ik ervoor begin te voelen m'n iBook op een site als tweedehandsmac.nl te zetten en door te sparen naar een x86 laptoppie. Ik zou OS X in bepaalde opzichten wel missen, zoals exposé maar aan de andere kant wordt ik in mijn ogen te vaak geconfronteerd met de minpunten van het apparaat. Ik heb helaas ook niet het geld om zowel een windows machine als een mac te hebben staan dus maakt dat het voor mij belangrijker dat een notebook mij zoveel mogelijk bied.