[Ervaringen] Het overstappen van een PC naar een Mac

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 3.408 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarvdb
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-05 09:45

oscarvdb

and like that...

Topicstarter
Apple weet de laatste tijd mijn aandacht steeds meer te trekken wat betreft hun nieuwe Macintosh-range. Die dingen zien er steeds mooier uit, en volgens de specs zijn ook zeer degelijk. Wat zijn nou de voordelen van een pc, behalve dan dat deze goed uitbreidbaar zijn?

Een tijdje geleden waren er wat problemen met verkrijgbaarheid van Mac-software, maar volgens mij is dat ook al verleden tijd. Mac OS X vind ik er ook erg goed uitzien, misschien wel mooier dan XP.

Ik game niet zoveel, dus ik zit serieus na te denken om een Mac aan te schaffen.

Die iMac's zijn wel aan de dure kant, maar als je een pc met deze mogelijkheden koopt zit je volgens mij ook tegen die prijs aan.

Wat zijn de ervaringen van Mac-gebruikers?

Voor wat voor type gebruiker is een PC nou beter, en voor wie zou een Mac beter zijn?

Afbeeldingslocatie: http://a248.e.akamai.net/7/248/2041/529/store.apple.com/Catalog/US/Images/beautyshotimac17_1103.jpg
kwijl kwijl :9

Mod-note:
Zorg dat je reageert met onderbouwing, reacties als "Apple sux, de PC is veel sneller!" worden niet gewaardeerd. Je verpest hiermee het niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen. Bij een slechte sfeer gaat het topic dan ook zonder pardon op slot.

[ Voor 19% gewijzigd door Laurent op 12-04-2004 18:31 ]

... he's gone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70162

tjsa, volgens mij blijft het het oude liedje.

macs zijn mooi en presteren beter.
nadeel is dat ze duur zijn, de software ook.

wbt compatibiliteit: realiseer je gewoon dat als iemand een app heeft ontwikkeld, dattie dan bij jou niet draait. ook ff langs download.com fietsen is er niet meer bij.

verder zijn er niet veel mensen die veel van macs weten, da's ook lastig. een pc ken ik van binnen en van buiten, een mac kan ik niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Tegenwoordig zijn er veel benchmarks te vinden van de laatste Apple machines, die je gemakkelijk kan vergelijken met benchmarks van de normale PC's. Men zegt vaak dat voor de mensen die graag met Photoshop werken Apple beter is, maar na dit bericht valt daaraan te twijfelen. Op het gebied van foto-bewerking zijn er dus verschillende benchmarks gedraaid, die kan je o.a. hier vinden. Vaak is een PC van hetzelfde geld voor de consument meer waard dan een Apple, terwijl anderen toch vastbesloten kiezen voor Apple.

Andere topics over Macs:
P4 vs Apple (Mac) m.b.t. photoshop/illustrator enz
Athlon 64 FX vs Apple G5 vs P4 vs Opteron
APPLE vs PC
Mac VS pc

[ Voor 9% gewijzigd door Laurent op 12-04-2004 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Niet online
Bij nader overleg weer geopend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterve
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-06 17:54

wouterve

Swinger of States

Ik denk dat ik inmiddels wel redelijk kan meepraten over deze kwestie: ik ben namelijk drie weken geleden geswitched van een PC-laptop naar een Apple iBook. En het bevalt me echt prima :).

Tuurlijk, een pc-laptop met vergelijkbare of betere specificaties is goedkoper, da's helemaal waar. Maar in de drie weken dat ik mijn mac nu heb, heb ik het ding leren ervaren als een buitengewoon prettig werkpaard, met prestaties die zeker meer dan voldoende kunnen meekomen met laptops uit de pc-wereld. 't Is geen rauwe processorpower waar de iBook in uitblinkt, nee, daar heb je helemaal gelijk in. Maar een Apple blinkt mijns inziens voornamelijk uit in het ontzettend mooie en praktische design van hun machines, en hun laptops in het bijzonder. Ze zijn licht en doen, zeker in het geval van de iBook, uitzonderlijk lang met hun batterij. Ze hebben ook geen uitstekende delen bijvoorbeeld en geen lade voor de dvd-drive, maar een slot-in versie, die je niet zomaar afbreekt -- aan alles van het design merk je dat er goed over is nagedacht, en dat is heel plezierig.

Ook het OS was voor mij een beslissende factor om de overstap te maken. Ik had al eens op een PowerBook van mijn tante gewerkt en het beviel me meteen. In mijn beleving werkt alles gewoon, en wel meteen. Muis inpluggen? Werkt. Meteen. Digitale camera aansluiten? iPhoto start op en je kunt de foto's van je camera halen. Zónder eerst allerlei drivers te moeten installeren. Samenwerken in een Windows-netwerk? Pas de problème :) !
Mac OS X werkt buitengewoon intuitief en benadert problemen redelijk logisch naar mijn mening. Het werkt gewoon, en je bent geen dagen kwijt met het naar wens configureren ervan. Het loopt allemaal bijzonder vloeiend en bovendien ziet het er, naar mijn bescheiden mening, ook nog eens bijzonder aantrekkelijk uit.
De compatibiliteit met Windows-pc's is volgens mij ook niet echt een issue meer. In mijn thuisnetwerk kan ik zonder problemen bestanden uitwisselen, mensen die ik mail merken niet dat ik mijn Word-document in Office v. X voor de mac heb gemaakt en voor programma's die je op je Windows-pc gebruikt(e) is altijd wel een mac-versie of anders een goed werkend alternatief te vinden.

Alles bij elkaar waren mijn argumenten om voor een iBook te kiezen en niet voor een Windows-based Centrino-laptop het in mijn ogen prachtige design - voor mij wil het oog ook wat ;) - en het gebruiksgemak van het besturingssysteem. Ik wilde een laptop waar ik een aantal jaren van kan genieten en die ik gewoon als werkpaard kan gebruiken, zonder veel tijd kwijt te zijn met het onderzoeken en doorgronden van het systeem. Voor mij moet alles gewoon werken, zodat ik dat ook kan doen :). Niet dat ik Windows-computers ineens verafschuw, zeker niet, daar kan ik ook nog steeds prima mee werken en dat moet af en toe ook nog gewoon op plaatsen waar ik mijn eigen Apple niet bij de hand heb. De Apple blijkt me alleen stukken beter te bevallen, en ik ben dan ook blij dat ik de switch heb gemaakt. Heb ook al een paar mensen aangestoken, die na het zien van mijn iBook toch nog eens diep gaan nadenken of ze die Dell-laptop die ze overwogen wel echt willen -- tegenwoordig is de switch namelijk helemaal niet zo'n grote stap meer, denk ik.

Mensen die nog meer over Apples willen weten raad ik overigens aan het [rml][ verzamel/discussie] Apple Topic - Part II[/rml] eens door te lezen, daar heb ik ook heel veel handige informatie vandaan gehaald en het lezen ervan heeft mij uiteindelijk mede overtuigd van het nut om te switchen :).

Hmm, ik was nog vergeten een vraag van je te beantwoorden :). Voor welke gebruikers is een mac nou de betere keuze? Dat blijft natuurlijk een vrij persoonlijke beslissing, maar ik denk dat veel mensen de mac prima als een dagelijks systeem zouden kunnen gebruiken, zolang ze niet al te grote diehard gamers zijn :P. Voor spelletjes is een mac namelijk niet echt gemaakt, hoewel de hoeveelheid spellen die verkrijgbaar is voor Apple wel groeit. Ik ben er niet zo van op de hoogte omdat ik in het geheel geen gamer ben, maar er zijn ongetwijfeld mensen die je daar meer over kunnen vertellen. Voor mensen die veel grafisch bezig zijn is een Apple natuurlijk ook erg makkelijk. Ook mensen die houden van design zijn bij Apple aan het goede adres, al blijft ook dat natuurlijk heel persoonlijk. Mijn antwoord zou eigenlijk zijn: een Apple is voor iedereen geschikt, tenzij je een diehard gamer bent, maar de beslissing om er een te willen gaan gebruiken blijft een heel persoonlijke.

[ Voor 22% gewijzigd door wouterve op 12-04-2004 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarvdb

oscarvdb

and like that...

Topicstarter
Kijk, daar heb ik nou wat aan! Bedankt wouterve!

Goed om te horen dat netwerken ook geen problemen gaat vormen. Daar was ik namelijk bang voor.

Ik vind het een beetje onduidelijk wat er nou eigenlijk wordt meegeleverd met Mac OS X; moet een mac-office apart gekocht worden of staat dit er al op?

Ik ben de voor/nadelen even aan het afwegen van een iBook (laptop) en iMac (desktop). Wordt waarschijnlijk toch een desktop, door de prijs en de specs van de (betaalbaardere) iBood's. 800MhZ 'voelt' bij mij als te weinig, of komt dat door mijn PC-ervaringen?

... he's gone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterve

wouterve

Swinger of States

Voor Apple maakt Microsoft Office v. X, binnenkort komt een nieuwe versie, Office 2004, uit. Hoewel Apple ook AppleWorks meelevert met al zijn computers, werkt dat toch niet helemaal lekker samen met Office-documenten op Windows en is Office van Microsoft voor wat de compatibiliteit betreft toch veruit te prefereren. 't Wordt alleen niet standaard met Apples meegeleverd, je moet het apart kopen. Helaas is het een beetje aan de prijs, maar als je student bent is er sowieso al een goedkopere versie verkrijgbaar en als je instelling is aangesloten bij Surfspot dan bof je helemaal, want dan heb je Office voor € 13,75.

Over de processorsnelheid: de iBook 800 Mhz is inderdaad niet de snelste laptop die op dit moment op de markt is, maar hij is echt niet zo langzaam als het aantal megaherzen doet vermoeden. De processors die in Apples zitten spelen met een bepaalde hoeveelheid megaherzen meer klaar dan gelijkgeklokte Pentiums, om maar eens een voorbeeld te noemen. Het verschil met een hele snelle Pentium zul je echter ongetwijfeld merken, maar is over het algemeen niet storend bij dagelijks gebruik -- het systeem voelt absoluut niet traag aan bij huis, tuin en keukenwerk. Wat wel heel belangrijk is, en wat mij ook steeds is aangeraden door iedereen die ik sprak, is je Apple-to-be voldoende geheugen te voeren. De 256 MB die standaard wordt meegeleverd in een iBook is te weinig, als je daar 512 MB bijdoet (dan heb je in totaal 640 MB, omdat de iBook standaard wordt geleverd met twee modules van 128 MB) loopt het meer dan prima. En uiteindelijk hangt het ook helemaal af van waarvoor je je nieuwe computer wilt gaan gebruiken. Als je zwaar wilt gaan videobewerken of heftig wilt gaan Photoshoppen, dan is de PowerBook de betere keus. Maar voor dagelijks (draagbaar) gebruik heb je meer dan voldoende aan een iBook, zo is mijn ervaring. Heb je die draagbaarheid echter niet per se nodig, dan is een iMac zonder meer een betere keus. Niet alleen is die inderdaad behoorlijk wat sneller, maar werkt het ergonomischer. Beide apparaten zijn hartstikke mooi, wat dat betreft zul je je aan geen van beiden een buil vallen :) -- ook mijn vader is inmiddels aangestoken en is dusdanig onder de indruk geraakt van de iMac dat ik denk dat dat zíjn volgende computer een iMac zal zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23891

oscarvdb schreef op 12 april 2004 @ 20:39:
Ik vind het een beetje onduidelijk wat er nou eigenlijk wordt meegeleverd met Mac OS X; moet een mac-office apart gekocht worden of staat dit er al op?

Ik ben de voor/nadelen even aan het afwegen van een iBook (laptop) en iMac (desktop). Wordt waarschijnlijk toch een desktop, door de prijs en de specs van de (betaalbaardere) iBood's. 800MhZ 'voelt' bij mij als te weinig, of komt dat door mijn PC-ervaringen?
Wat betreft de software kan ik je melden dat je nu iLife 04 er bij krijgt. Dit pakket bestaan uit iPhoto, iTunes, iMovie, GarageBand en iDVD. Hiermee kun je in principe al zeer veel doen. Voor uitleg van deze programma's kun je het beste hier klikken. Je krijgt wel Appleworks wat een soort tegenhanger va Microsoft Office is. Je kunt hiermee ook bv .doc bestanden van je pc openen. Microsoft Office X moet je er apart bij aanschaffen.

Tussen de afweging kun je beter bekijken wat je er mee wilt doen. Wanneer je eigenlijk geen behoefte hebt aan een iBook dan kun je beter een iMac kopen. Afhankelijk van de programma's die je draait zul je wel merken dan een iMac sneller is aangezien hierin naast een snellere processor ook een snellere harde schijf en betere videokaart zit. Maar je moet een iMac niet gaan vergelijken met een 800mhz iBook versie want dat verschil is aardig groot wanneer je een iMac 1.25 Ghz neemt. Beste is om te kijken waarvoor je je Mac wilt gaan gebruiken en daarna een keuze te maken.

Persoonlijk gezien vindt ik een Mac soepeler werken. Heb ruimshoots ervaring met pc's en heb sinds een klein half jaar een iBook en ik vindt het mijn beste aankoop op het gebied van computers. Het is inderdaad qua pure snelheid niet even snel als een pc, maar hoevaak heb je die rekenkundige kracht nodig. Tijdens het normaal werken merk je geen vertraging. Zorg dat je in de winkel of bij iemand anders het allemaal kunt uitproberen en dan heb je helemaal geen zorgen meer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarvdb

oscarvdb

and like that...

Topicstarter
wouterve schreef op 12 april 2004 @ 21:22:
en als je instelling is aangesloten bij Surfspot dan bof je helemaal, want dan heb je Office voor € 13,75.
Jammer, geen surfspot voor mij :) Ik kan denk ik wel wat regelen.

1400/2000 euro is toch een hele opgave voor een arm scholiertje dus ik ga er nog even over nadenken...

... he's gone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iworx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-07 18:04
Ik ben zelf een dikke maand geleden geswitched van PC naar een Powermac G5 en ik wil onder geen beding terug naar het windows-platform.

De souplesse, eenvoud en intuitiviteit van het OS X platform kennen echt geen grenzen. Ik vind nog dagelijks nieuwe nifty features waarvan ik al lang dacht : "Ze moesten dit of dat eens in een OS stoppen ... "

'k kan je alleen maar zeggen dat je geen domme keuze maakt met te swichten ;)

This space intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Idem hier, ik heb sinds november een iMac 17" 1.25 ghz, en daarvoor 2 maandjes een iBook 500.
Daarvoor gebruikte ik een XP2000+ systeem. Werkte helemaal niet verkeerd, maar ik werd op een gegeven moment schijtziek van het eindeloze beveiligen tegen virussen, het oppassen op welke link je klikt en vooral oppassen met programmaatjes downloaden.

Na verloop van tijd heb je talloze kleine programmatjes geinstalleerd voor het een en ander (wat overigens op een Mac ook heel goed kan) waardoor er ook na het verwijderen veel onzinnige troep achterblijft.
Gevolg; de welbekende 'frisse install'.

Ik was het zat.

Apple trok mij altijd al qua design, en ik doe een grafische opleiding waarbij ik erg veel met Apple te maken heb. Nooit problemen mee gehad, behalve dat de 233 mhz iMacs niet te snel waren.
Wel draaide PS en Quark er prima op, wat je op een 233 mhz pc niet hoeft te proberen. ( De keiharde mhz-vergelijking gaat ook hier niet op dus).

OS 10 ziet er gewoon geweldig uit, en ik had geld over. Wat doe je dan ? Je koopt je eerste Macje. Een iBook voor mij toen.
Na er 2 maand op gewerkt te hebben vond ik 500 mhz wel wat te langzaam voor constant gebruik, maar het was ideaal voor verslaglegging in Word, Photoshoppen op mijn stage en hij bleek ook meerdere keren prima geschikt om problemen te oplossen/omzeilen in een puur Windowsnetwerk op mijn stage.

Na er dus even wat intensiever dan op school van geproeft te hebben wilde ik meer, een iMac dus.
Zelfde ervaring, alleen dan nog vele malen sneller en responsiever.

Ik had het net over de software op Windowsniveau, nu is het zo dat de software op Macniveau vaak bij de eerste slag al raak is. Je hoeft niet na 8 programma's te concluderen wat nu het beste is maar na een niet te fikse zoektocht heb je al heel snel te pakken wat je zoekt.
Vaak ook nog met meer functionaliteit dan je in 1e instantie had gehoopt/verwacht.

Gevolg is dat er over het algemeen veel minder troep op je systeem achterblijft, ook mede doordat programma's vaak slechts uit 1 file bestaan.

Wanneer je wat bekender raakt in de OSX softwarewereld kom je ook erg veel opensource en freeware applicaties tegen waarmee je echt niet onder hoeft te doen voor een Windowssysteem.
Voor (vrijwel) iedere Windowsapplicatie is een Mac-tegenhanger, of gewoon een compleet ander programma mét mogelijkheid om Windowsprojecten in te lezen.

En zoals dot.K ook zegt, ik kom ook echt nog dagelijks hele handige features tegen die het gebruik weer net iets makkelijker maken.

Mijn XP2000+ systeem dient nu alleen nog als downloadbak en gamemachine.
Een iMac is geen snelheidsmonster, wat vooral door de FX5900 komt.
Een G5 daarentegen... :P

Conclusie: Het heeft me een flinke smak geld gekost, maar het is naast mijn digitale camera ongetwijfeld het best bestede geld op digitaal gebied. Ook wanneer je de boel nog eens wilt verkopen kan je nog een flinke restwaarde verwachten.
Probeer maar eens een dure pc van 1.5 jaar oud te verkopen :o

edit/aanvulling: Verwacht wel dat je vaak met scheve ogen word aangekeken; 'rare Maccer :r', maar als je eenmaal beter weet lach jij 't laatst en het hardst.
Op mijn opleiding krijg ik veel technische lessen in OSX, en veel klasgenoten komen ook tot de conclusie dat een Mac gewoon beter werkt dan een Windowssysteem. In het (gesimuleerde) bedrijfsleven is het gewoon feit dat je met Windowssystemen meer drukte hebt dan een Applesysteem.

[ Voor 8% gewijzigd door Hydraulik-Phunk op 12-04-2004 22:34 ]

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
Wat mij heel erg heeft getrokken is dat alles werkt wat je erin steek. Voorbeeldje:
Net nadat ik m'n powerbook had gekocht wou ik even wat uitprinten dus ik de kabel erin doen en naar het scherm turen. Ik merkte dat er niet echt veel gebeurde dus ik ram maar gewoon op de print knop. Wonder boven wonder begint ie gelijk te printen en hij heeft m'n printer al herkent. En ook nog iets leuks. Hij begon het printen met de laatste pagina zodat je niet alles weer goed hoef te zetten.
Drivers is dan ook bijna een zeldzaam woord in de wereldje van de mac. Als je dacht dat het wel goed zit met de Plug & Play mogelijkheden van windows dan zal je verbaast staan wat apple wel niet allemaal herkent.

Ik verbaas me soms dat ik meer vrije tijd tijd heb om andere dingen te doen alleen maar omdat ik bij de meeste dingen sneller werk als op m'n pc. Als ik geen gamers was dan had ik nu ook een G5 denk ik naast me staan.

Assume there are no rules and it's one big free for all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-04 19:02

HJR

Ik ben sinds begin maart geswitched van een Centrino gebaseerde Acer Travelmate 803 laptop naar een Powerbook 15" en wel om de volgende redenen.

Ik ben een Linux gebruiker en ik draaide alleen Linux op mijn Laptop. Op zich werkte dat allemaal perfect, alleen miste ik behoorlijk de Windows applicaties Photoshop, Illustrator, Flash en dergelijke. Deze dingen deed ik dus ook nog gewoon op mijn Windows werkstation. Ik had begin vorig jaar op een Powerbook van een vriend van mij gewerkt en ik was echt verbaasd over de enorme gebruiksvriendelijkheid van MacOS X ook omdat OSX is gebaseerd op UNIX, was ik als Linux gebruiker zeer over te spreken.

Toen kreeg ik alleen maar problemen met mijn Acer laptop. Trouwens allemaal hardware gerelateerd. De laptop is 5 maal RMA gegaan en na de 5de maal had ik zoiets van, ik ben het zat, ik wil mijn geld terug. Acer stuurde een nieuwe laptop naar de winkel (de laptopper) en ik kreeg mijn geld terug, helaas niet alles, maar de inkoopsprijs + BTW. Kortom ik raad de laptopper als winkel dus flink af.

Toen zat ik te twijfelen of ik nu weer een Intel gebaseerde laptop moest kopen. Alleen ik ben nog niet echt meer te spreken over de kwaliteit, degelijkheid en design van een Intel laptop. Ik vond niet echt mooie laptops.

Ik ben weer naar Apple gaan kijken en de nieuwe 15" powerbook vond ik wel erg mooi. Het is even flink meer geld 1000 euri meer voor een powerbook ten opzichte van een vergelijkbare intel gebaseerde centrino laptop, maar ik heb er geen spijt van.

Prachtig design, zeer solide en OSX werkt gewoon erg lekker. Inderdaad alle dingen wat in dit topic worden genoemd heb ik ook ervaren. En owja ik kan mijn favoriete Windows progranmma's ook op mijn Mac draaien. :) Spelletjes? Daar heb ik een XBox voor. Aangesloten op een 82cm breedbeeld met surround set is gamen half op de bank liggend toch net even wat prettiger dan op je PC'tje in je achterkamertje....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05 09:41
Wat betreft Office v. X en AppleWorks. AppleWorks word niet meegeleverd met de Pro line, de PowerBooks en PowerMacs, maar alleen op de consumerline, de iBook's en de iMac's. Office v. X kost voor een student of iemand die bij het onderwijs zit standaard 150,- zoniet dan kost het 450,-.

Als je documenten niet te moeilijk zijn dan kan je gewoon in AppleWorks blijven werken wat helemaal niet onplezierig werkt. Als je het helemaal simpel wilt doen dan kan zelf TextEdit .doc documenten openen. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Sage op 24-05-2004 00:53 . Reden: een PowerBook is natuurlijk geen iMac... ]

kleurbleur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Het valt me op dat niemand spijt heeft van zijn overstap naar Apple, en dat dit topic vooral wordt volgeschreven door Apple liefhebbers.

Zelf ben ik ook een 'switcher', een maand geleden had ik nog een half jaar oud Windows systeem waar ik erg tevreden mee was. Maar de sluimerende wens om ooit een Apple te kopen was wel aanwezig. Ik heb ooit leren programmeren op een oude Mac, en vond het OS toen al geweldig. En zoals al vaker is genoemd: Apples zijn gewoon prachtig!

Een groot voordeel vind ik de waardevastheid. Het is minder handig als je een tweedehands Apple wilt kopen, maar als je er eenmaal een hebt, zal die niet snel in waarde verminderen.

Er is inderdaad enorm veel software beschikbaar voor Mac OS. Ik mis echt niets, veel vervangers van Windows-software vind ik veel fijner werken. Ik gebruik mijn iBook vooral voor internet, mail, agenda, messenger, IRC, iTunes, iPhoto en programmeren in Java. Het enige wat ik nog een keer moet uitzoeken is hoe Filemaker werkt, omdat ik Access ben gewend. Maar bij andere programma's is de switch ook alleen maar goed bevallen, dus dat komt wel goed.

Zonder een volgepropte menubalk onderin. Dankzij Exposé houd je altijd het overzicht. Met één druk op F9 komen alle vensters in miniatuurweergave in beeld, en met één klik selecteer je het benodigde venster.

Omdat ik van een geordende harddisk houd, is Mac OS ideaal. Alles is veel overzichtelijker, en is geen register met overblijfselen van gedeïnstalleerde programma's. Als je een programma niet meer gebruikt, gooi je het gewoon in de trashcan.

Een G4 op 800 MHz klinkt traag, maar is dat niet. Ik mis de 2,4 GHz van mijn oude pc absoluut niet.

Een paar kleine aanraders voor tooltjes: Synergy (€5 shareware), dat is een iTunes plugin die de standaard afspeelknoppen in de menubalk zet, zodat vanuit elk programma toegankelijk zijn. Overgangen in tracks worden met een wegfadend infoschermpje supermooi in beeld gebracht. Verder Quicksilver (freeware) om binnen een paar seconden elk gewenst programma/document te kunnen openen, gewoon door de beginletters van de naam te typen.

Het is gewoon super om een Apple te hebben. In vergelijking met een Windows laptop is een iBook niet duur, als je kijkt wat je er bij krijgt. Natuurlijk, bij een Windows laptop zit ook vaak veel software, maar die gebruikte ik nooit. Nu gebruik ik bijna alles, behalve AppleWorks en Tony Hawk Pro Skater.

Volgens mij kan ik nog wel even doorgaan met voordelen opnieuwen, maargoed, het is een persoonlijke keuze. Alleen weet ik zeker dat TS veel plezier van zijn Apple zal hebben.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12316

* Anoniem: 12316 is ook enthousiast over Mac OS X (niet OS9 ed.)

Helaas heb ik er geen thuis staan, maar sinds mijn stage begon begin februari heb ik er dagelijks mee te maken. Als PC-veteraan was ik van te voren al enthousiast over Mac OS X, maar ik had er zelden mee gewerkt. Resultaat na een paar weken: helemaal verkocht.

Het is niet alleen de pracht die het oog streelt, het is ook de duidelijke interface en de snelheid die de geest een plezier doet. Eigenlijk heb ik weinig toe te voegen aan de rest, veel voordelen zijn namelijk al genoemd: Exposé werkt geweldig (Filmpje), je HD blijft schoon en het OS snel (programma's bestaan uit 1 bestand, een tar-achtig iets wat alles bijelkaar houdt), goede software in overvloed (Quicksilver :9 - bijna geen muis meer nodig) etc. etc.

De duidelijke interface gaat niet ten koste van de functionaliteit. Er is een hele goede balans gevonden tussen wat iedere gebruiker makkelijk aan zou moeten kunnen doen, en wat een meer geavanceerdere gebruiker wil kunnen.

Of ik zelf helemaal zou switchen? Nee, ik kan niet zonder de nodige spellen (je bent niet voor niets Spielerij mod :P). Een aantal van mijn favorieten zijn wel geport, ik denk niet dat ontwikkelaars het ooit als belangrijk platform zullen zien.

En dan is er nog de prijs. Voor wat je ervoor krijgt, is het eigenlijk niet duur. '800MHz' klinkt misschien weinig voor een berg geld, maar mijn G4 350MHz hier kon meer tegerlijk doen dan menig Pentium 4tje / Athlontje van +/- 1GHz. Toch is de prijs om die Mac-wereld in te stappen in mijn mening hoog, want is er geen plek waar je losse Mac hardware kan krijgen en zelf een systeem kan bouwen binnen jouw budget. Toch zou een compleet nieuwe PC die ongeveer dezelfde prestaties moeten leveren uiteindelijk niet veel goedkoper zijn.

Minpunten? OS X is aan het begin heel erg wennen aangezien ongeveer alles anders is, en het zal vast wel zijn eigen vervelende trekjes hebben. Maar tot nu toe heb ik nog geen irritaties kunnen ontdekken (terwijl dat bij iedere nieuwe Windows versie na Win2k een kwestie van minuten is)

Voor de liefhebbers, nog 2 filmpjes: 1 2.

oscarvdb: Heel veel plezier met je mooie iMac straks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Wat canaria zegt klopt idd, er zijn wel veel maclovers die de boel hier volpraten.

Aan de ene kant misschien niet helemaal objectief, maar je ziet tegelijkertijd wel dat er erg veel tevredenheid over is.
Tuurlijk heeft ook Apple z'n onhebbelijkheden, maar over het algemeen een stuk minder dan Windows.

Wat je ook eens moet doen is langsgaan op wat Mac fora, zoals www.macosx.nl , hier kan je een beetje rondneuzen en kijken wat voor problemen anderen ondervinden.
Wel is het zo dat een groot deel van de Mac'ers over het algemeen wat minder technisch onderlegd is dan de gemiddelde GoT'er, dus ook voor vrij kleine probleempjes zie je vaak uitgebreide topic langskomen. Wat overigens geen probleem is hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oVRoM
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik ben dit weekend ook eindelijk helemaal om gegaan... Gebruikte m'n G5 al als 'er bij', maar zat de laatste tijd meer achter die machine dan achter m'n FreeBSD bak. Dus heb gister eindelijk de boel omgezet en gebruik nu dus de G5 als hoofdmachine.

Spelletjes doe ik niet veel; heb wel WarCraft II & III en StarCraft, Blizzard is zo goed om zowel de PC als de Mac versie van software op de CD's te zetten, dit itt de meeste anderen :(

Verder is Xcode helemaal geweldig (ik gebruik het icm CamelBones, waardoor je in Perl Cocoa apps kunt maken). En Exposé was al een paar keer genoemd, maar is het noemen nog wel een keer waard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RèLF
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-05 22:37
* RèLF werkt op een Apple en heeft thuis een PC

Ik switch dus dagelijks ;). Thuis een PC om het simpele feit dat ik een Apple niet kan betalen. Maar dan nog vraag ik me af of ik thuis voor een Apple zou kiezen.

Begrijp me goed: Apple Macintosh en OS X _/-\o_ Ik werk al 7 jaar op een Apple en voor mn werk (dtp) maak ik dagelijks gebruik van een PowerMac G5. Ik werk sinds januari met OS X. Ik ben daar uitermate enthousiast over. OS X werkt als een tierelier en is echt gebruiksvriendelijk. De hardware is retegoed en ziet er lekker uit. Software is er genoeg, als je geen ras-gamer bent dan.

Maar... weegt het allemaal op voor het bedrag dat je ervoor neer moet tellen?

Voor mij nog niet, dus neem ik de ongemakken van XP voor lief in ruil voor goedkopere hardware en goedkopere uitbreidingsmogelijkheden.

Obviously you're not a golfer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarvdb

oscarvdb

and like that...

Topicstarter
Duidelijke reacties hier _/-\o_

De G5's lijken me toch iets te duur. De nieuwe range iMac's zien er erg gunstig uit qua prijs/kwaliteitverhouding. Meer dan 2000 euro vind ik voor een computer toch iets teveel.

Sage, je zegt dat sommige Apple's niet met Appleworks komen; zou je wat specifieker kunnen zijn? Welke Apple's niet?

... he's gone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik zal het kort houden, omdat het meeste wat ik wil zeggen hier al gezegd is. Maar ik ben zelf een maand of 9 geleden geswitched met de aankoop van een 12" Powerbook en ik heb sindsdien m'n PC nooit meer aangeraakt.
Apple is lang niet voor iedereen geschikt, maar voor mij is het ideaal. Ik kan goed met windows en linux machines omgaan, maar ik vind m'n Apple gewoon fijner.. hij werkt altijd en de GUI is net iets mooier (incl. handige features als de dock en expose) waardoor je gewoon veel prettiger achter de PC kunt werken. En sjah, het stukje hardware waar ik nu op zit te typen brengt me na 9 maanden nog steeds af en toe aan het kwijlen :)

Ik ben gewoon heel erg geinteresseerd in Apple sinds ze met Mac OS X kwam, ik bedoel een Unix systeem met een lickable GUI, dat is gewoon waar elke Linux-gebruiker van droomt. Dus voor mij was het toen al duidelijk dat ik gewoon een Mac moest hebben. Of het voor jou iets is kun je alleen maar zelf bepalen, ik kan iig alles wat ik wil alleen dan prettiger. En sjah dat je dan wat meer betaalt vind ik geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

Alpha-sphere schreef op 12 april 2004 @ 22:57:
Wat mij heel erg heeft getrokken is dat alles werkt wat je erin steek. Voorbeeldje:
Net nadat ik m'n powerbook had gekocht wou ik even wat uitprinten dus ik de kabel erin doen en naar het scherm turen. Ik merkte dat er niet echt veel gebeurde dus ik ram maar gewoon op de print knop. Wonder boven wonder begint ie gelijk te printen en hij heeft m'n printer al herkent. En ook nog iets leuks. Hij begon het printen met de laatste pagina zodat je niet alles weer goed hoef te zetten.
Tja, dat gebeurt bij mij ook onder XP met mijn HP DJ 895Cxi van 5 jaar oud. Of heb ik dat een keer ingesteld :?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oVRoM
  • Niet online
oscarvdb schreef op 13 april 2004 @ 18:00:
De G5's lijken me toch iets te duur. De nieuwe range iMac's zien er erg gunstig uit qua prijs/kwaliteitverhouding. Meer dan 2000 euro vind ik voor een computer toch iets teveel.
Vond ik ook, maar als je de DVD brander er uit laat en je kiest voor het 1,6 GHz model, dan ben je voor < 2000 euro klaar. Ik geloof dat die van mij zo'n 1900 euro kostte. Ook zonder interne modem en bluetooth enzo, wel met extra geheugen (512MB totaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarvdb

oscarvdb

and like that...

Topicstarter
oVRoM schreef op 13 april 2004 @ 18:33:
[...]

Vond ik ook, maar als je de DVD brander er uit laat en je kiest voor het 1,6 GHz model, dan ben je voor < 2000 euro klaar. Ik geloof dat die van mij zo'n 1900 euro kostte. Ook zonder interne modem en bluetooth enzo, wel met extra geheugen (512MB totaal).
Dan heb je nog geen beeldscherm. Toch?

... he's gone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oVRoM
  • Niet online
oscarvdb schreef op 13 april 2004 @ 18:37:
[...]

Dan heb je nog geen beeldscherm. Toch?
Nope, das true. Ik heb er nog gewoon mijn iiyama aanhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
PcDealer schreef op 13 april 2004 @ 18:15:
[...]

Tja, dat gebeurt bij mij ook onder XP met mijn HP DJ 895Cxi van 5 jaar oud. Of heb ik dat een keer ingesteld :?
Ik zeg ook niet dat XP niks standaard ziet. :)
XP ziet wel standaard wat dingen maar lang niet zoveel als OSX

Assume there are no rules and it's one big free for all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

Ik gebruik sinds december 2003 een iMac, ik was altijd full windows user.
en ik hoorde al die verhalen over dat mooie apple, ik dacht het zal wel zo zijn.
Dus heb ik een iMac gekocht (17" Superdrive 1.25ghz 768mbram)
Ik was binnen 10min super verslaaft aan, ik wil echt noooit meer terug, ik heb mijn Acer803 notebook, nog wel... maar dat is echt vervelend gewoon als je eenmaal een mac gewend bent!

Eind deze maand of begin volgende maand koop ik een Powerbook 12" er bij omdat ik niet meer mobiel van windows afhankelijk wil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28958

Ik heb het een paar keer gebruikt, maar dat was toen geloof ik Mac OS9. Het was een 400Mhz processor die er in zat. Het zag er op zich wel leuk uit. Ook al was de persoon zeer overtuigd van de snelheid als in ("hij gaat net zo snel als een 1Ghz Intel"), de werkelijkheid was dat het toch meer op een 500Mhz leek. Dus als het een 800 MHz is dan zal het echt niet opeens een 1.6 Ghz Intel worden.

Volgens mij is het wel waar dat OS X gewoon een echt goed besturingssysteem is, zowel in technisch als in GUI opzicht. Technisch, want Linux... GUI, want het heeft de "integratielaag" die Linux op dit moment mist.

Het voordeel ten opzichte van Linux is natuurlijk ook dat je support hebt en dat je niet dagenlang bezig bent met het "perfect" configureren van je systeem.

Ik dacht trouwens dat er ook mensen waren die KDE gebruikten op hun Mac op dit forum. Dat zou impliceren dat of die mensen gek zijn, of meer waarschijnlijker dat ze toch KDE lekkerder vinden werken :) .

Ik hoor zelf ook van veel mensen dat een Mac "natuurlijker" aanvoelt dan Windows, maar goed dat kan natuurlijk ook bijna niet anders :D .

Ik denk dat je dat bedrag dus eigenlijk alleen betaald voor de integratielaag en voor support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Kvn

Ik wil zodra ik het geld heb weer een iBook gaan kopen, heb n.l. in het verleden een iBook G3 gewonnen, die heb ik 2 jaar gebruikt en toen weer weggedaan. Aangezien ik nu een laptop voor school nodig heb en ik een designopleiding doe wil ik wel weer een iBook hebben, met de nodige software :) Ook lijkt het me leuk OSX eens te proberen want OS 9 is het laatste dat ik heb gebruikt.

Ik heb gelijk een paar vraagjes aan de Mac gebruikers hier.
Stel, ik maak de volgende opstelling, gaat het dan werken?

Afbeeldingslocatie: http://www.slayerized.nl/sub/got/opstelling.gif

Dit met de volgende randapparatuur;

Philips 17" Monitor
Logitech Internet Navigator SE Black USB/PS2
Microsoft Wheel Mouse Optical Black USB/PS2
(met een groene en zon paarse converter dus)

Kan iemand me daarvoor nog een bepaalde KVM-Switch aanraden?
En wat moet ik aanschaffen om de iBook aan te sluiten?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Anoniem: 28958 schreef op 13 april 2004 @ 21:28:
Ik heb het een paar keer gebruikt, maar dat was toen geloof ik Mac OS9. Het was een 400Mhz processor die er in zat. Het zag er op zich wel leuk uit. Ook al was de persoon zeer overtuigd van de snelheid als in ("hij gaat net zo snel als een 1Ghz Intel"), de werkelijkheid was dat het toch meer op een 500Mhz leek. Dus als het een 800 MHz is dan zal het echt niet opeens een 1.6 Ghz Intel worden.

Volgens mij is het wel waar dat OS X gewoon een echt goed besturingssysteem is, zowel in technisch als in GUI opzicht. Technisch, want Linux... GUI, want het heeft de "integratielaag" die Linux op dit moment mist.

Het voordeel ten opzichte van Linux is natuurlijk ook dat je support hebt en dat je niet dagenlang bezig bent met het "perfect" configureren van je systeem.

Ik dacht trouwens dat er ook mensen waren die KDE gebruikten op hun Mac op dit forum. Dat zou impliceren dat of die mensen gek zijn, of meer waarschijnlijker dat ze toch KDE lekkerder vinden werken :) .

Ik hoor zelf ook van veel mensen dat een Mac "natuurlijker" aanvoelt dan Windows, maar goed dat kan natuurlijk ook bijna niet anders :D .

Ik denk dat je dat bedrag dus eigenlijk alleen betaald voor de integratielaag en voor support.
Er zijn inderdaad een aantal mensen hier die KDE hebben gecompiled onder OS X en het inderdaad 'over de OS X schil heen' draaien, maar dat is volgens mij meer voor de gein, niet omdat KDE zo lekker werkt ofzo :) (ook al is KDE niet slecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Het enige wat je moet doen is een USB KVM switch kopen met bijpassende muis en toetsenbord, de iBook heeft nl. geen PS/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvn
  • Nu online

Kvn

Bigs schreef op 14 april 2004 @ 08:36:
Het enige wat je moet doen is een USB KVM switch kopen met bijpassende muis en toetsenbord, de iBook heeft nl. geen PS/2
Goed, maar gaat de iBook geen moeite hebben met de monitor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Niet online
Zullen we even vraagjes m.b.t. KVM switches e.d. los houden van dit topic? Ok. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvn
  • Nu online

Kvn

Aikeleer schreef op 14 april 2004 @ 09:06:
Zullen we even vraagjes m.b.t. KVM switches e.d. los houden van dit topic? Ok. :)
Het is voor mij belangrijk omdat ik niet geheel over kan/wil stappen maar m toch ook als desktop wil gebruiken, zo is het toch een redelijk Mac gerelateerde vraag? Niet dat ik overdreven verder offtopic wil gaan. Maar als ik hier een nieuw topic voor moeten openen, zeg het maar. Zoja, in welk subforum moet ik dan wezen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Om ff kort op je vraag terug te komen, de iBook heeft geen moeite met de monitor.

Er zit een verloopstekkertje van mini-vga naar vga op wat je op de KVM switch aansluit, pas de probleme. Heb 't zelf ook vaak genoeg gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvn
  • Nu online

Kvn

[/offtopic]

[ Voor 6% gewijzigd door Laurent op 14-04-2004 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:15

MazeWing

The plot thickens...

Ik heb zelf nu al weer 2 1/2 maand een iBook G4 800 MHz en heb er echt geen 0,001 % spijt van. Wat dat betreft sluit ik me helemaal met wouterve aan. Er is echter wel 1 nadeel. Het scrollen gaat echt een stuk minder vlot. Nu zal dit op een G5 wel een stuk minder zijn, maar het is nog steeds niet zo snel als bij Windows. Dit komt dan ook omdat Mac OS X veel betere AA op de letters toepast.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Niet online
Slayerized: Het is misschien Apple-gerelateerd, maar dat betekent niet direct dat je heir elk Apple-vraagje neer mag zetten. ;) Je kan een nieuw topic starten in OH over KVM switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Aikeleer schreef op 14 april 2004 @ 15:26:
Slayerized: Het is misschien Apple-gerelateerd, maar dat betekent niet direct dat je heir elk Apple-vraagje neer mag zetten. ;) Je kan een nieuw topic starten in OH over KVM switches.
of in het verzamel discussie topic:
[rml][ verzamel/discussie] Apple Topic - Part II[/rml]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-07 23:03

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik ben in september 2003 gestart met een systeembeheeropleiding www.os3.nl en zo
voor het eerst serieus in contact gekomen met Apple en OS X. Daarvoor gebruikte ik alleen windows op de destkop. Linux alleen voor wat simpele dingetjes.

Dat was wel even wennen, maar als ervaren computergebruiker leert men snel. Ik wilde graag een eigen werkplek en toen kreeg ik goed bericht van de fiscus.

De keuze was simpel. Mac OS X vs. windows boeide me niet. Wat wel boeide:

- Klein
- Licht
- Lange batterijduur

In eerste instantie dacht ik nog aan een pc-laptop, maar ik zou niet weten welke laptop in de buurt komt van een ibook 12", welke aan bovenstaande criteria voldoet. En nee, sony was geen optie (duur).

12" lijkt heel erg klein. De meeste pc-laptops worden met 14" of 15" schermen verkocht. Vaak ook met hogere resoluties dan de 1024x768 van de ibook. Toch bleek een 12" powerbook mij uitstekend te bevallen (even getest) en maakt zo'n groot scherm de laptop weer te groot.

Na aanschaf bleek voor mij als treinreiziger 1 heel groot voordeel: de ibook 12" is zo klein dat hij op zo'n smal tafeltje past die men in de dubbeldekkers vind met groene of heel soms rode stoelen. Zeer prettig.

Ik denk dat met name (unix/linux) systeembeheerders eens zeer serieus naar dit platform zouden moeten kijken: een unix-omgeving met een fatsoenlijke grafische omgeving.

Ik kan mij voorstellen dat voor bijv. cad/cam mensen een mac niet zo geschikt is en als games wel boeien. Tja.

Ik zou ook het lieftste digibeten zoals mijn moeder achter een mac willen duwen, ware het niet dat ze nog bepaalde dos-software moet gebruiken. Het werkt allemaal zo simpel.

Ja, inderdaad alles werkt, windows-networking, wireless (heerlijk), oude vage digitale camera wordt meteen herkend en werkt (zonder drivers), enzovoort.

Ik moet zeggen dat ik ook wel een beetje voor de looks ben gevallen, maar ik heb er nog geen dag spijt van.

Kostte mij ongeveer 1500 inclusief airport extreme, 512 extra en een second skin.

[ Voor 4% gewijzigd door Q op 16-04-2004 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvn
  • Nu online

Kvn

Q schreef op 16 april 2004 @ 23:03:
Ik ben in september 2003 gestart met een systeembeheeropleiding www.os3.nl en zo
voor het eerst serieus in contact gekomen met Apple en OS X. Daarvoor gebruikte ik alleen windows op de destkop. Linux alleen voor wat simpele dingetjes.

Dat was wel even wennen, maar als ervaren computergebruiker leert men snel. Ik wilde graag een eigen werkplek en toen kreeg ik goed bericht van de fiscus.

De keuze was simpel. Mac OS X vs. windows boeide me niet. Wat wel boeide:

- Klein
- Licht
- Lange batterijduur

In eerste instantie dacht ik nog aan een pc-laptop, maar ik zou niet weten welke laptop in de buurt komt van een ibook 12", welke aan bovenstaande criteria voldoet. En nee, sony was geen optie (duur).

12" lijkt heel erg klein. De meeste pc-laptops worden met 14" of 15" schermen verkocht. Vaak ook met hogere resoluties dan de 1024x768 van de ibook. Toch bleek een 12" powerbook mij uitstekend te bevallen (even getest) en maakt zo'n groot scherm de laptop weer te groot.

Na aanschaf bleek voor mij als treinreiziger 1 heel groot voordeel: de ibook 12" is zo klein dat hij op zo'n smal tafeltje past die men in de dubbeldekkers vind met groene of heel soms rode stoelen. Zeer prettig.

Ik denk dat met name (unix/linux) systeembeheerders eens zeer serieus naar dit platform zouden moeten kijken: een unix-omgeving met een fatsoenlijke grafische omgeving.

Ik kan mij voorstellen dat voor bijv. cad/cam mensen een mac niet zo geschikt is en als games wel boeien. Tja.

Ik zou ook het lieftste digibeten zoals mijn moeder achter een mac willen duwen, ware het niet dat ze nog bepaalde dos-software moet gebruiken. Het werkt allemaal zo simpel.

Ja, inderdaad alles werkt, windows-networking, wireless (heerlijk), oude vage digitale camera wordt meteen herkend en werkt (zonder drivers), enzovoort.

Ik moet zeggen dat ik ook wel een beetje voor de looks ben gevallen, maar ik heb er nog geen dag spijt van.

Kostte mij ongeveer 1500 inclusief airport extreme, 512 extra en een second skin.
Dan heb je toch nog wel de 30 gb schijf? Is dat niet erg weinig of valt dat mee ( Weet niet of programma's erg groot zijn op de Mac, of dat wat verschil maakt ). En waar heb je m gekocht als ik dat vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Slayerized schreef op 17 april 2004 @ 19:30:
[...]

Dan heb je toch nog wel de 30 gb schijf? Is dat niet erg weinig of valt dat mee ( Weet niet of programma's erg groot zijn op de Mac, of dat wat verschil maakt ). En waar heb je m gekocht als ik dat vragen mag?
Ja, ik heb gewoon de standaard 30 gb schijf. Is dat weinig? Wat software betreft absoluut niet. Ik gebruik office photoshop en nog een hoop kleinere software en dat is bij elkaar 1 gb. inclusief os is dat volgens mij zo'n 4 gb.

Mijn totale mp3 collectie is 10 gb en dan hou ik ongeveer nog 10 gig over voor overigen. Het is niet veel, maar het is voldoende. Overigens kun je de ibook wel groter krijgen, maar hoe dat precies zit.

Ik had een speciale kortingsregeling vanwege mijn opleiding bij denieuwemacwinkel
Ik denk dat hij in praktijk wel 100 euro duurder uit zal vallen.

Ik ben inmiddels "zo ver heen" dat als mensen mij om advies vragen voor een nieuwe pc ik zal zeggen: koop een mac. Krijg ik in ieder geval niet meer het 'gezeur' als er weer eens een nieuw virus in de omloop is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarvdb

oscarvdb

and like that...

Topicstarter
Heeft iemand misschien een foto van zijn/haar iMac- of iBookopstelling? Ik vind die productfoto's altijd een nogal vertekend beeld geven.

Hoe groot (in cm) is zo'n 12'' scherm van een iBook nou? Wat voor verhouding heeft dat ding?

En nog één vraagje ;) Heeft iemand (positieve) ervaringen met de Apple Store bij het kopen van hele systemen?

[ Voor 5% gewijzigd door oscarvdb op 18-04-2004 15:14 . Reden: typo ]

... he's gone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70162

Q schreef op 18 april 2004 @ 00:02:
Ik ben inmiddels "zo ver heen" dat als mensen mij om advies vragen voor een nieuwe pc ik zal zeggen: koop een mac. Krijg ik in ieder geval niet meer het 'gezeur' als er weer eens een nieuw virus in de omloop is. :)
als er straks maar genoeg mensen een mac aanschaffen, komen er vanzelf virussen voor.

//verder niets ten nadele van de mac, maar zo'n argument is eigenlijk maar een half argument :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58852

Ik heb ook al meerdere malen overwogen om een iBook aan te schaffen.
Ik ben al een paar jaar unix/linux gebruiker, en op de desktop gebruik ik vooral Debian GNU/Linux en FreeBSD.
Toen Apple overschakelde naar Mac OS X interesseerde mij dit natuurlijk enorm.
Ze maken heel mooie laptops (iBook en Powerbook vooral) met goeie software en een top of the line besturingssysteem, maar op het einde van de dag is Apple volgens mij toch een domme keuze.
De prijs-prestatie verhouding van een Apple laptop is ronduit belachelijk. En dan heb ik het nog maar over de iBook, bij de Powerbook is het nog vreselijker gesteld.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar zo'n gemiddelde iBook, met 14inch scherm (XGA resolutie), 933mhz G4 cpu, 256mb ddr, 40gb hdd, dvd/cd-rw combo. Zo'n ding kost maar liefst 1450 euro! En dan heb je nog maar 1 jaar garantie ook.
Als je nu kijkt naar de concurrentie, dell bijvoorbeeld, dan heb je voor 1230 euro een Dell Inspiron 510m, met een Intel Pentium-M Centrino 1.4ghz, 512mb DDR-ram, 60gb harde schijf, dvd/cd-rw combo, een 15inch tft scherm met SXGA+ resolutie en een extra zware 6-cell lithium batterij.

De vergelijking is dus als volgt:
de iBook is 200 euro duurder, heeft half zo veel geheugen, het geheugen is trager (266 tegenover 333), de harde schijf is kleiner, het scherm is kleiner, het scherm heeft een lagere resolutie, de processor is stukken trager dan de centrino, en de batterij gaat minder lang mee dan die van de Dell.

Dus waarom zou iemand in gods naam een Apple laptop kunnen overwegen?
En dan heb ik er goedkopere laptops nog niet eens bij betrokken, de nieuwste aanbieding van Toshiba bijvoorbeeld, de Satellite A10 voor 900 euro, inclusief 2 jaar volledige garantie, 15inch scherm, dvd/cd-rw, celeron 2.5ghz, 256mb ddr-ram, 40gb hdd.
En als je dan over de powerbooks begint, die zijn pas echt lachwekkend, apple durft zo maar eventjes 1750 euro vragen voorhet instapmodel, met een cpu waarvan de prestaties 2 jaar geleden al veroudert waren, en een 12inch schermpje met een miezerige 1024x768 resolutie.

Tenzij je een miljonair bent, en geld niet uitmaakt, is een Apple kopen de domste beslissing die er bestaat volgens mijn bescheiding mening.

Maar ze zien er wel verdomt knap uit die powerbooks _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Ik vind dit nogal een Flame, als ik jou was zou ik eens op een PB gaan werken en op een windows laptop. dan praten we wel verder!

(ik heb ervaring met een centrino 1.6Ghz en een iMac 1.25Ghz, doe mij in alle gevallen die iMac maar hoor!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is geen flame, het is de waarheid.
Voor 900 euro heb je een goeie kwaliteit laptop van toshiba, die betere specs heeft dan een Powerbook van 1800 euro van Apple. Dat is geen flame, dat is de bittere waarheid. En voor Mac Os X alleen hoef je het ook niet te doen, want met een degelijke Linux distro kan je de look & de eigenschappen van Os X perfect nabootsen, maar dan wel gratis, en je hoeft nooit van je leven te betalen voor updates, en het is allemaal open-source en oneindig aanpasbaar (wat je van Os X niet kan zeggen).

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 58852 op 18-04-2004 16:23 . Reden: foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

[/offtopic]

[ Voor 6% gewijzigd door Laurent op 18-04-2004 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[offtopic reply]

[ Voor 101% gewijzigd door Anoniem: 58852 op 18-04-2004 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Niet online
Dit topic wordt zo verpest... dit gaat niet over de discussie of Linux gebruiksvriendeiljk is oid. Welke programma's er zijn voor Linux en welke niet kan je zelf gemakkelijk uitzoeken. Wil je graag in discussie gaan over Linux doe je dat maar ergens anders.

r00tx brengt een leuk punt naar boven, maar eigenlijk wordt hier meer gevraagd naar ervaringen van de overstap.. er zijn ook andere topics over Apple PC's en notebooks waar je je standpunt naar boven kan brengen. Maar zo te zien begrjipt r00tx al aardig dat het zo wat offtopic gaat. :)

[ Voor 36% gewijzigd door Laurent op 18-04-2004 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja het is hier geen Mac OS X vs Windows vs Linux topic, dat is zoiets als WW3 dan vrees ik :) Ik wou gewoon even zeggen dat ik Mac laptops heel leuk vind, en er graag een zou hebben, maar het enige wat me tegenhoudt is het feit dat een iBook of Powerbook zo'n vreselijke prijs-prestatie verhouding heeft. Mac Os X is heerlijk om mee te werken, en kan enorm gebruiksvriendelijk zijn (de meeste computer apparatuur heeft tegenwoordig ook Mac Os X ondersteuning). Maar de prijzen die Apple vraagt voor hun laptops is gewoon absurd.
Je koopt bij Apple een laptop van 1500 euro, en naast je zit iemand met een laptop die 600 euro goedkoper is, 1 jaar langer garantie heeft, een groter scherm, een snellere cpu, meer ram geheugen, en een grotere harde schijf. Dat is niet bepaald fijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47426

Ik ben zelf ook van PC naar Mac overgestapt.

De Macintosh vind ik gewoon beel relaxter omdat het haast nooit vastloopt. Alles loopt gewoon soepeltjes en je hebt nooit hardware/software problemen die je met de PC wel vaak hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcs
  • Laatst online: 12-07 21:20

fcs

Anoniem: 58852 schreef op 18 april 2004 @ 16:21:
Voor 900 euro heb je een goeie kwaliteit laptop van toshiba, die betere specs heeft dan een Powerbook van 1800 euro van Apple. Dat is geen flame, dat is de bittere waarheid. En voor Mac Os X alleen hoef je het ook niet te doen, want met een degelijke Linux distro kan je de look & de eigenschappen van Os X perfect nabootsen, maar dan wel gratis, en je hoeft nooit van je leven te betalen voor updates, en het is allemaal open-source en oneindig aanpasbaar (wat je van Os X niet kan zeggen).
Misschien klopt het idd met die prijs, maar aan de andere kant, als je iets dergelijks zoekt, een laptop dat er mooi uitziet, en je wilt support voor je OS, dan zit je toch al gauw gebakken aan apple.. (of je moet een linux os nemen dat je koopt).

Dit is volgens mij voor een hoop mensen doorslaggevend.. (niet iedereen snapt linux....)

De updates van apple zijn goed, Er zijn tot nu toe dacht ik iets van 1 (??) virus voor de mac "gevonden".

Enigste nadeel wat ik hier kan bedenken is dat je gelijk als root inlogt (eerste gebruikersnaam dat je aanmaakt wordt gelijk root). Aan de andere kant, je moet wel je root wachtwoordt opgeven (ook al ben je ingelogd met root) bij het installeren van bepaalde programma's, nmap als voorbeeld.

Op het moment heb ik nog een windows pc, echter, die gebruik ik steeds minder (heb een powerbook 15" widescreen). Voor films ga ik al gauw over naar de powerbook. Weet niet, lijkt wel beter uit te zien (misschien dat software/hardware van apple beter in ballans tot elkaar is?)...

Al met al ben ik zeer tevreden (keyboard vond ik echter minder, heb er een andere in gezet, eentje van www.fingerworks.com)

edit2: ben zelf van windows overgestapt naar mac, gebruik echter wel de windows pc voor games. De rest (evnt, sites bouwen, ssh sessie ect) doe ik vanaf de mac... Denk dat ik langzaam aan toch geheel ga overstappen...
af en toe virtual pc gebruiken voor het aanlogen op de bedrijfsnetwerk (windows omgeving, dus windows applicaties), en werken maar...

edit3: vergeet er bij te vermelden dat netwerken met apple/windows omgeving tegenwoordig geen probleem meer is..
OSx gebruikt ingebouwde samba. Onder je settings kun je dat "aanvinken".
In je brouser kun je dan connecten met je ip, erg handig als je nog windows pc's hebt draaien.

Bijna alles (of een hoop) dat door addobe gebruikt wordt voor windows is ook voor apple uitgekomen. En idd, software is tegenwoordig geen probleem meer voor de mac. Zodra ik een dsl heb, zal die ook alleen gebruikt worden met de mac, vele male makkelijker dan windows (drivers installeren, programma installeren dat met cam is meegeleverd).

[ Voor 27% gewijzigd door fcs op 18-04-2004 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Apple is wel duurder, (de laptops dan)
maar ik vergelijk Apple met B&O je betaalt voor de exclusiviteit, en ook kwaliteit.

Waarom een Volvo kopen als een Fiat ook rijdt? tja... dit is een beetje het zelfde, maar zoals gezegt, het is een SWITCH topic ;) :P :D ik ben een blije switcher, en als iemand wat info wil over een iMac 17" of over een iBook 12"( vriend van mij heeft zo'n ding) dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcs
  • Laatst online: 12-07 21:20

fcs

Qorne schreef op 18 april 2004 @ 17:18:
Apple is wel duurder, (de laptops dan)
maar ik vergelijk Apple met B&O je betaalt voor de exclusiviteit, en ook kwaliteit.

Waarom een Volvo kopen als een Fiat ook rijdt? tja... dit is een beetje het zelfde, maar zoals gezegt, het is een SWITCH topic ;) :P :D ik ben een blije switcher, en als iemand wat info wil over een iMac 17" of over een iBook 12"( vriend van mij heeft zo'n ding) dan hoor ik het graag.
dit is idd een "apple" specefieke probleem...
Je zit dan met de hardware (maakt niet uit of het een powerbook is of een imac).

Dacht wel dat bepaalde geheugen merken wel gingen werken op een mac, maar voor de rest zou ik het niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat trouwens echt wel een aanrader is, is de eMac!
Die is pas vernieuwt, voor 800 euro (studentenprijs) heb je een volledige G4 mac!
Met een 1.25ghz G4 cpu, 256mb ram, 40gb hdd, 17inch CRT scherm, dvd/cd-rw combo, en een Radeon 9200 (32mb geheugen).
Het enige nadeel vind ik is dat de eMac SDRAM gebruikt (hopeloos veroudert) en zo weinig videokaart geheugen heeft (64mb was toch echt een minimum geweest).

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 58852 op 18-04-2004 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJR

HJR

@rootx

ik ben zelf een zeer grote linux liefhebber en ik heb een acer travelmate 803lcib gehad met een centrino 1.6ghz. hier draaide ik linux op (slackware) en alles werkte perfect. al miste ik wel photoshop (kan gimp echt niet aan tippen hoor) en de macromedia suite. maar goed dat deed ik dan gewoon op mijn windows bak.

de acer ging om de havenklap stuk. ding is 5x retour gegaan voor reparatie. bij de 5de keer was ik het zat en ik heb mijn geld teruggevraagd. ging allemaal niet zo makkelijk en ik kreeg ook niet alles terug, maar ik heb een apple genomen om van het geouwehoer af te zijn. de kwaliteit van de intel laptops vind ik zeer belabberd. erg plastiekerig. je kan goed merken waar ze op bezuinigen en dat is echt de casing.

nu ik een powerbook heb heb ik 0,0 problemen. hij was wel 1000 euri duurder, maar ik heb er geen spijt van. ik had anders de ibook 14" genomen en de lagere resolutie voor lief genomen.

ow en ik kan weer fotosjoppen :)

en die snelheidsverschil? de centrino draaide ook 9 van de 10 keer op 600 mhz door speedstep. de apple is 1,25 ghz en draait in powersave ook rond de 600 mhz. kortom het verschil merk je echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meelmark
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-02 13:26
offtopic

erg leuk om een topic als dit te lezen, ik had me nooit verdiept in die MAC apparatuur. goed topic

//offtopic

"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HJR, de problemen die jij had met die laptop lag zeker niet aan de Intel Centrino, maar gewoon aan Acer. Acer laptops zijn inderdaad plastiekerig en gaan nogal vaak stuk. Daarom dat je, als je voor een Intel laptop kiest, veel beter voor een degelijk merk gaat zoals Toshiba (of de zeer dure, maar uiterst degelijke IBM Thinkpad T-reeks ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

oscarvdb schreef op 18 april 2004 @ 14:57:
Heeft iemand misschien een foto van zijn/haar iMac- of iBookopstelling? Ik vind die productfoto's altijd een nogal vertekend beeld geven.
Foto van mijn opstelling: 12" iBook

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/27267/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/29334/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarvdb

oscarvdb

and like that...

Topicstarter
Canaria schreef op 18 april 2004 @ 18:35:
[...]

Foto van mijn opstelling: 12" iBook

[afbeelding]

[afbeelding]
Is dat de nieuwste generatie iBook's?

Ik ben op het moment trouwens het gemak van een laptop (=iBook) tegen het design van een iMac aan het afwegen. Moeilijk :9

... he's gone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Anoniem: 58852 schreef op 18 april 2004 @ 18:08:
HJR, de problemen die jij had met die laptop lag zeker niet aan de Intel Centrino, maar gewoon aan Acer. Acer laptops zijn inderdaad plastiekerig en gaan nogal vaak stuk. Daarom dat je, als je voor een Intel laptop kiest, veel beter voor een degelijk merk gaat zoals Toshiba (of de zeer dure, maar uiterst degelijke IBM Thinkpad T-reeks ofzo).
;) daar komt de aap uit de mouw :+

dan moet je idd erg dure laptops aanschaffen, die duurder zijn als een Powerbook :)
om de zelfde kwaliteit te halen.

Als je apple gaat vergelijken met windows computers, en je wilt het zelfde halen.
ben je duurder uit.
(design + software ook mee tellen)

dit is misschien offtopic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Komende week zou Apple normaal gezien de upgrades van de iBooks en Powerbooks moeten bekend maken, dan zal de iBook 12inch waarschijnlijk/hopelijk een 1ghz cpu krijgen! Canaria valt de grootte van het scherm eigenlijk mee bij jouw iBook? Is de behuizing van de iBook redelijk stevig? Gaat de batterij lang mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Oke ik zal kort mijn ervaringen met de iBook vertellen.
Ik heb sinds anderhalve maand een iBook G4 12" 800, helemaal standaard. Het scherm is wel klein, maar zeker scherp. Hiervoor had ik een pc met een 15" tft. Die gebruik ik nu af en toe als tweede scherm. Maar ik moet erbij vertellen dat ik al heel lang een compacte laptop met een klein scherm wilde.

Het grote voordeel vind ik het formaat. Ik neem mijn iBook probleemloos mee, hij past in elke normale A4 formaat tas. De behuizing is zeker stevig te noemen, ik heb een Toshiba Satellite laptop gehad, en daarbij veerde de bovenkant in gesloten toestand bij de lichtste druk mee. De iBook voelt gewoon veel steviger aan.

Ik haal bij normaal gebruik (voornamelijk internet) wel ruim 4,5 uur uit de batterij. De indicator is goed betrouwbaar. Zeker gezien het formaat van de accu vind ik het een prima prestatie.

Als ik nu windows laptops zie, vind ik ze gewoon lelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Anoniem: 58852 schreef op 18 april 2004 @ 17:04:
Ja het is hier geen Mac OS X vs Windows vs Linux topic, dat is zoiets als WW3 dan vrees ik :) Ik wou gewoon even zeggen dat ik Mac laptops heel leuk vind, en er graag een zou hebben, maar het enige wat me tegenhoudt is het feit dat een iBook of Powerbook zo'n vreselijke prijs-prestatie verhouding heeft. Mac Os X is heerlijk om mee te werken, en kan enorm gebruiksvriendelijk zijn (de meeste computer apparatuur heeft tegenwoordig ook Mac Os X ondersteuning). Maar de prijzen die Apple vraagt voor hun laptops is gewoon absurd.
Je koopt bij Apple een laptop van 1500 euro, en naast je zit iemand met een laptop die 600 euro goedkoper is, 1 jaar langer garantie heeft, een groter scherm, een snellere cpu, meer ram geheugen, en een grotere harde schijf. Dat is niet bepaald fijn ;)
Leuk punt. Ze zijn inderdaad erg duur. Je spreekt over een miezerig 12" schermpje dat niet verder dan 1024x768 en dat processorpower, ram, hdsize onder de maat is vergeleken met andere laptops, die zelfs voor minder te koop zijn. Dat is helemaal waar.

Het gaat toch echter om je eigen wensen. Waar hecht je zelf waarde aan? Ik gebruik thuis een 22" crt met 1600x1200. Heerlijk. Maar die 1024x768 op mijn 12" bevalt mij prima. Toen ik aan een nieuwe laptop dacht, wilde ik ook een highres 15" scherm met 1600x1200 ofzo. Maar na enige ervaring achter een 12" powerbook besloot ik dat dit niet zo belangrijk was. Dat 12" schermpje is klein, maar niet te klein. Het is gewoon een prettig formaat.

640 mb ram is genoeg. 800 mhz is niet snel, maar snel genoeg. 30 gb is alleen krap als je het ding vol wil zetten met mp3 en film.

Wat ik wil zeggen: het gaat om wat je zelf wilt en moet je afwegen wat zwaarwegend voor je is. Voor mij stond het "klein" zijn voorop. Ook had ik de voorkeur voor Mac OS X tov Linux en Windows (daar kun je het mee oneens zijn, maar het gaat juist om de persoonlijke keuze).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Canaria schreef op 18 april 2004 @ 20:11:
Oke ik zal kort mijn ervaringen met de iBook vertellen.
Ik heb sinds anderhalve maand een iBook G4 12" 800, helemaal standaard. Het scherm is wel klein, maar zeker scherp. Hiervoor had ik een pc met een 15" tft. Die gebruik ik nu af en toe als tweede scherm. Maar ik moet erbij vertellen dat ik al heel lang een compacte laptop met een klein scherm wilde.

Het grote voordeel vind ik het formaat. Ik neem mijn iBook probleemloos mee, hij past in elke normale A4 formaat tas. De behuizing is zeker stevig te noemen, ik heb een Toshiba Satellite laptop gehad, en daarbij veerde de bovenkant in gesloten toestand bij de lichtste druk mee. De iBook voelt gewoon veel steviger aan.

Ik haal bij normaal gebruik (voornamelijk internet) wel ruim 4,5 uur uit de batterij. De indicator is goed betrouwbaar. Zeker gezien het formaat van de accu vind ik het een prima prestatie.

Als ik nu windows laptops zie, vind ik ze gewoon lelijk :)
Ik zie deze reactie nu pas: ik vind het leuk om te lezen omdat dit precies mijn overwegingen zijn geweest. Overigens ervaar ik een vergelijkbare batterijduur. 4.5 uur met gebruik van wifi en het kijken van een film van 45 minuten (tijdens film wifi uit).

En ja, toegegeven, het is emotioneel maar het oog wil ook wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Elke keer als ik de apple pagina zie, word ik in de verleiding gebracht om een iBook te kopen, maar dan trekt de performance en prijs van een Dell Inspiron 510m of Toshiba Sattelite me weer terug... Damn keuzes maken is toch moeilijk :P
Ik heb zelf een Gateway 200stm in mijn bezit gehad (10 maanden) dat was een uiterst lichte laptop (12.1inch tft, 1.4kg pluimgewicht) en de grootte van het scherm viel eigenlijk goed mee. In het begin was het even wennen, maar na een tijdje werkt het best handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJR

HJR

@rootx

inderdaad worden er op intel laptops te veel bezuinigd op de behuizing. elcheapo merken als acer, asus, dell ed. (dell is wel heel erg plastiekerig hoor) is goedkoop echt duurkoop. als je een beetje betrouwbare sterke behuizing wilt, is een laptop van hp (zakelijke lijn), toshiba en ibm wel aan te raden, alleen inderdaad weer een stukje duurder, zodat hij weer dicht bij de apple prijzen komen. maar helaas een stuk minder mooi om te zien. de design laptops gebaseerd op intel zijn toch wel erg richting de prijzen van een powerbook hoor.

een groot nadeel van linux op een intel laptop is dat standby/sleep nog niet goed werkt, en dat vind ik voor een laptop zeer belangrijk. gewoon scherm dicht en de volgende dag open en direct kunnen werken. is helaas in acpi van linux nog niet helemaal stabiel.

ik zou gewoon voor de ibook gaan. je gaat er zeker geen spijt van krijgen, geloof me als ervaren linux gebruiker, ga je osx een heerlijk os vinden. het loopt zeer smooth, lekker snel en je hebt gewoon een mooie laptop.

ik heb ook een jaar overwogen, maar nogmaals nergens spijt van. en het oog wil ook wat toch?

succes met kiezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

BRON MACRUMORS:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
MacRumors has also received confirmation of the following specs:

iBook (12.1"TFT/1.0GHz G4/512K L2 Cache /256MB/30GB/DVD-ROM/ CD-RW Combo drive/VGA-out/Enet/56K)
iBook (14.1"TFT/1.0GHz G4/512K L2 Cache /256MB/40GB/DVD-ROM/ CD-RW Combo drive/VGA-out/Enet/56K)
iBook (14.1"TFT/1.2GHz G4/512K L2 Cache /256MB/60GB/DVD-ROM/ CD-RW Combo drive/VGA-out/Enet/56K/APX)

PowerBook G4 (12.1"TFT/1.33GHz/512K L2 /256MB/60GB/DVD-ROM/CD-RW Combo drive/Enet/56K/AirPort/Bluetooth)
PowerBook G4 (12.1"TFT/1.33GHz/512K L2 /256MB/60GB/DVD-R/CD-RW SuperDrive/Enet/56K/AirPort/Bluetooth)
PowerBook G4 (15.2"TFT/1.33GHz /256MB/60GB/DVD-ROM/CD-RW Combo drive/Gig Enet/56K/Bluetooth/AirPort Extreme)
PowerBook G4 (15.2"TFT/1.5GHz /512MB/80GB/DVD-R/CD-RW SuperDrive/Gig Enet/56K/Bluetooth/AirPort Extreme/Backlit Keyboard)
PowerBook G4 (17" TFT/1.5GHz /512MB/80GB/DVD-R/CDRW SuperDrive/Gig Enet/56K/Bluetooth/AirPort Extreme/Backlit Keyboard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolby
  • Niet online
Anoniem: 58852 schreef op 18 april 2004 @ 21:10:
Elke keer als ik de apple pagina zie, word ik in de verleiding gebracht om een iBook te kopen, maar dan trekt de performance en prijs van een Dell Inspiron 510m of Toshiba Sattelite me weer terug... Damn keuzes maken is toch moeilijk :P
I
Al aan de Asus S5200 gedacht? ook bijzonder compact,snel en degelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb asus wel eens overwogen, maar ik vind de laptops van Asus eigenlijk redelijk duur.
Als je dan prijzen vergelijkt met Dell, of zelfs met Toshiba vallen de prijzen van Asus eigenlijk nogal tegen.
En ik vind Toshiba toch een beter merk qua laptops dan Asus anyway...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolby
  • Niet online
Anoniem: 58852 schreef op 19 april 2004 @ 10:20:
Ik heb asus wel eens overwogen, maar ik vind de laptops van Asus eigenlijk redelijk duur.
Als je dan prijzen vergelijkt met Dell, of zelfs met Toshiba vallen de prijzen van Asus eigenlijk nogal tegen.
En ik vind Toshiba toch een beter merk qua laptops dan Asus anyway...
Als de prijs het belangrijkste voor je is dan valt de mac voor je af. :)
Weet je trouwens dat Compal de meeste laptops in elkaar zet voor Apple/Compaq/HP/Dell/Toshiba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• black_eye
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-05 23:05

black_eye

Ad maiorem black_eye gloriam

Ik heb sinds kort een Ibook.
Hij werkt perfect. Draait 10.3 en Firefox, Safari.
Ik heb nog een XP workstation. Ze zijn allebei aangesloten op een ADSL router. De 510 van Alcatel. Dit gaat goed samen.

De Ibook is vooral makkelijk icm mn camera. Dit werkt supersnel. Ook het bewerken gaat goed.

os X werkt makkelijk, is grafisch superieur aan XP. Alleen moet je wennen aan de nieuwe snelkoppelingen.

Maar er zitten ook nadelen in os X.
Ik kan niet de inhoud van een CDrom bekijken als Apple de inhou d niet herkend.
Dit kan in XP wel. Dit is een groot nadeel. Ik kan nu sommige foto's en MP3tjes niet overzetten.

Ook Itunes werkt minder lekker op de Ibook. Ik kan niet sincen van de Ipod naar Itunes. Andersom wel. Maar dat wil ik niet. In XP kan je dit wel instellen.

Maar over het algemeen ben ik zeer tevreden over mn Ibook.

Ad maiorem black_eye gloriam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De prijs op zich vind ik niet het allerbelangrijkste, wel de prijs-prestatie-kwaliteits verhouding.
Als je van Asus een Centrino laptop bekijkt, en die kost 1600, en je neemt een identieke specificatie van Dell, en die kost 1250 euro, dat vind ik wel een goede reden om voor Dell te kiezen ipv Asus. Want waarschijnlijk zitten er toch dezelfde onderdelen in :-)
De iBook reeks van Apple vind ik eigenlijk best goedkoop tegenwoordig, behalve als je het vergelijkt met een Intel laptop, want dan heb je voor minder geld veel meer prestatie en geheugen/harde schijf ruimte. Wat me tegenwoordig opvalt is dat alle laptops sterk in prijs gedaalt zijn tegenover ongeveer 2 jaar geleden. Vroeger moet je makkelijk 1.500 euro uitgeven voor een bescheiden instapmodel, terwijl je tegenwoordig voor 1150 euro bij Acer een waar snelheidsmonster kan kopen (Athlon64 CPU, 512mb DDR enzoverder). Vandaag moet normaal gezien de updates van de iBooks en Powerbooks bekend gemaakt worden, ik ben benieuwd :) En dan in het najaar zullen de laptops met de nieuwe generatie Intel Centrino Pentium-M verschijnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Ik ben sinds eind vorig eigenaar van een 12" iBook G3 800 en die ga ik nu verkopen om vervolgens de nieuwe 12" iBook G4 1000 te bestellen. Ik doe er lang nog niet alles op als wat ik met de PC doe, maar ik blijf definitief bij Apple, al hou ik voorlopic nog wel een desktop PC. Het scherm is zeer goed te noemen en de iBook is meer dan stevig genoeg om in een rugtas meegenomen te worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45732

Ik heb 3.5 jaar geleden een G4-400 gekocht, indertijd al met het oog op OSX. Op het werk gebruik ik W2K, en ik zie dat allebei voor- en nadelen hebben. Ik ben geen gamer, dus dat is niet een probleem. Verder heb ik alles wat ik nodig heb voor beide platforms. Grootste nadeel is dat sommige websites niet goed werken op OSX (veel van de huidige muziekwebsites bv). Maar je kunt natuurlijk altijd een emulator gebruiken als het echt nodig is.

Ik gebruik trouwens nooit een emulator en ook nooit meer Classic of OS9. Sinds 10.3 is het systeem voor mij volwassen. Hiervoor vond ik de GUI soms wat traag. Bij Windows irriteert vooral het gebruik van de verkenner, die bij iedere map die geopend wordt 20sec nodig heeft (hardeschijf gereutel). In OSX zijn alle applicaties direct toegankelijk, en dat is werkelijk fantastisch.

Ik vind OSX directer, beter te controleren. Verder geen virussen en veel veiliger (wat ik overal hoor). Het is wel effe wennen aan het hele unix-systeem wat erachter zit, en het is toch wel handig als je dat een beetje kent.

Ik zou natuurlijk dolgraag een G5 willen hebben, maar dat is nog even te duur. M'n G4 doet het nog goed, en gaat gerust nog een jaartje mee. Nou moet ik wel zeggen dat ik op m'n werk ook een oude knar heb (P3-600), maar die wordt binnenkort vervangen. Dan zou de G4 wel eens te traag kunnen gaan voelen. :'(

Btw: MacNN is een fantastisch forum voor al je problemen en vragen.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 45732 op 19-04-2004 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Move Overige Hardware > Apple Talk :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Laatst online: 20:08

botoo

💀 too old to die young

We moeten niet uit het oog verliezen dat 'switcher' een marketing-kreet is van Apple.
Het lijkt mij in de praktijk een beetje vaag om vanwege een over te stappen naar een Mac. Een Mac neem je omdat je er goede dingen/verhalen over gezien hebt of omdat je zwijmelt voor de een extreem hoge 'wilhebbuh' factor (ook wel design genoemd ;)).

Zelf ben ik ruim 5 jaar geleden (voor m'n werk als end-user) in aanraking gekomen met Mac (toen nog OS 8 ), an sich een goed werkbare machine zonder al te veel eigenaardigheden en met een 'aparte' behandelwijze (een werkende help functie b.v.). 2 jaar later kocht ik een iBook met OSX omdat ik ook wel eens op onderzoek wilde op het Mac platform en sindsdien ben ik steeds meer met de Mac aan het werken.

Inmiddels zijn we een aantal jaren verder en gebruik ik nog steeds een 1.0 Pentium3 W2K pc op het werk naast een OS9.2 G4-733 en een OSX 1.0GHz Powerbook, thuis gebruik ik hetzelfde Powerbook :) naast een watergekoelde AMD1700@2200 WXP stoei-bak.

Zoals meerdere ben ik een dagelijkse switcher, het liefst werk ik met mijn Powerbook, maar er zijn best wel veel dingen waar een Windows pc beter voor toegerust is, syncen met een PPC of Palm om een voorbeeld te noemen. Voor veel applicaties is het Win-platform toch de grootste doelgroep en dat is merkbaar, voor Mac zijn er domweg wat minder (maar niet weinig!) grijpklare oplossingen.

Het iBookje is 'opgewaardeerd' naar een YellowDogLinux freubel-machine, onnuttig en tijdrovend, maar wel leuk :).

De Mac geeft me een veel groter gevoel wat veiligheid betreft, daarom heeft mijn dochter (MSN cultuur) een E-Mac, hoef ik niet zo bang te zijn dat ik er constant mee bezig hoef te zijn als er weer eens 'leuke' bestanden of linkjes doorgegeven worden, en kan zij veel vrijer surfen in de wetenschap dat je met een Mac minder vatbaar bent :).

Per saldo zou ik niet willen spreken van beter/slechter en langzamer/sneller, elke machine heeft z'n eigen doelgebruik,
maar de Mac's zijn wel;
. . . makkelijker . . .
:)

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sage
botoo schreef op 24 mei 2004 @ 00:32:
Zoals meerdere ben ik een dagelijkse switcher, het liefst werk ik met mijn Powerbook, maar er zijn best wel veel dingen waar een Windows pc beter voor toegerust is, syncen met een PPC of Palm om een voorbeeld te noemen. Voor veel applicaties is het Win-platform toch de grootste doelgroep en dat is merkbaar, voor Mac zijn er domweg wat minder (maar niet weinig!) grijpklare oplossingen.
Heb je al eens de Missing Sync programma's gebruikt? Zitten veel handige dingen in die je moet missen bij de standaard meegeleverde software van je Palm en zeker van je PocketPC en Clie. Ik heb er eigenlijk alleen nog maar tevreden mensen over gehoord. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Sage op 24-05-2004 01:18 ]

kleurbleur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Laatst online: 20:08

botoo

💀 too old to die young

Missing Sync heb ik niet geprobeerd Sage, het is slechts een voorbeeldje dat bij een switch niet alles even compatible is, iig niet zonder met externe progsels te gaan vlooien.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

botoo schreef op 24 mei 2004 @ 08:07:
Missing Sync heb ik niet geprobeerd Sage, het is slechts een voorbeeldje dat bij een switch niet alles even compatible is, iig niet zonder met externe progsels te gaan vlooien.
mijn Clié NX70v gebruikt, isynic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22001

Ik heb nu zo'n 11 dagen mijn iBook (uptime geeft als uptime 11 dagen iig) en het bevalt erg goed. Ik moest eerst wel erg wennen aan het toetsenbord, al die toetsen die je niet kent, sommigen zitten op andere plaatsen. De enter toets is ook wat klein.

Verder vind ik het ideaal, ik mag altijd graag met unices werken, maar vind die OS voor desktop gebruik te hinderlijk, Mac OS X is daarom de perfecte mix. Zelfs Office X draait perfect.

Voor een wat langer verhaal: Juicy Apples served with a unix flavour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ma_rK
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-07 15:32
Heb je al eens de Missing Sync programma's gebruikt? Zitten veel handige dingen in die je moet missen bij de standaard meegeleverde software van je Palm en zeker van je PocketPC en Clie. Ik heb er eigenlijk alleen nog maar tevreden mensen over gehoord.
Werkt niet met een SPV 200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36942

Ik ben zelf recent overgestapt van een win XP bak naar een Ibook G3/900. Ik ben nogsteeds blij dat ik eindelijk ben overgegaan. In eerst instantie was vooral het extreem toffe uiterlijk en een keer een nieuw besturingssysteem de reden dat ik uiteindelijk ben overgegaan. De veiligheid en usability verhalen klonken wel leuk, maar ik stond er wantrouwend tegen over. Nu na twee maanden gebruik kan ik alleen nog maar volmondig zeggen: het is de overstap waard! Nooit meer virussen, geen vastlopers. Een extreem mooie slaapstand, een super snel stabiel en onwijs mooi OS. Compatabiliteit is perfect, ik heb nog geen problemen ondervonden. Veel goede open source software, alles wat ik kan wensen op software gebied is te krijgen.

Totdat er een andere partij met een beter alternatief komt ben ik een apple fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdc
  • Laatst online: 06-07 00:34

xdc

ik ben sinds gisteren dan ook een bezitter van een apple

kunnen jullie mij misschien vertelllen wat echt handige applicaties/software is voor de apples ?

-ik heb het volgende al geinstalleerd

-roxio toaster 6
-Divx 5.11 codec ( hoe werkt deze met quicktime?)
-Office X

[ Voor 16% gewijzigd door xdc op 24-05-2004 10:43 ]

slimmehotspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit is mijn 'verplichte' lijstje:

- stuffit
- BBEdit
- Abobe photoshop CS
- transmit
- limewire
- macjanitor
- MSN messenger
- Dragon burn (ik vind deze beter dan roxio)
- virtual PC (gebruik ik alleen om te printen)
- VLC (voor je divxjes)
- office

hiermee kom je wel eventjes vooruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Limewire is echt vreselijk, dan kun je beter Poisoned gebruiken imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bigs schreef op 24 mei 2004 @ 11:13:
Limewire is echt vreselijk, dan kun je beter Poisoned gebruiken imo.
Ik heb geen problemen met limewire. Ik vind alles wat ik nodig heb, met goede snelheden. Ik heb poisoned gebruikt, maar hier vond ik het aantal zoekresultaten zeer tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonggoud.nl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-07-2024

jonggoud.nl

@>--"--,--{

Ik begin zo langzamerhand ook warm te worden voor een mac erbij. Maak veel gebruik van Photoshop (heb licentie voor CS) en Dreamweaver (heb ook licentie voor MX). Is het aan te raden om over te stappen, en zo ja, naar welk systeem. Hoef echt denk ik geen G4/G5 ofzo, maar heb genoeg aan Mac die deze twee prog's goed draait. Zou wel mijn PC ernaast blijven gebruiken.

of is het misschien zelfs slimmer om een powerbook/Ibook te kopen?

Nieuw (groots) project, mail me wat je er van vindt
Tevens in het bezit van een beeldschone vriendin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterve

wouterve

Swinger of States

Anoniem: 36942 schreef op 24 mei 2004 @ 11:19:
Ik heb geen problemen met limewire. Ik vind alles wat ik nodig heb, met goede snelheden. Ik heb poisoned gebruikt, maar hier vond ik het aantal zoekresultaten zeer tegenvallen.
LimeWire is bij mij, waarschijnlijk omdat het een Java-programma is, zo traag als dikke stront door een hele dunne trechter :+ . D'r was gewoon echt niet mee te werken. Ik heb daarom maar eens zowel Poisoned als Aquisition geprobeerd, en Aquisition bevalt mij het best. Genoeg zoekresultaten en een programma met een redelijk intuïtieve interface en bovendien bij mij in ieder geval stúkken sneller dan LimeWire :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Limewire is inderdaad niet meesterlijk snel... Ach, met mijn g3/900 verwacht ik ook geen spetterende prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-03 14:29

sjaakaq

It might get loud

Ik heb welgeteld 1x op een mac gewerkt, een iMac (die nieuwe). Nu heb ik er weinig mee gedaan maar het werkt iig HEER-LIJK. Alleen 1 ding...de prijs :X

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87748

Ik heb sinds dit weekend nu ook een Apple (powerbook 17 inch om precies te zijn)

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Dat spreekt voor zich ;)

Serieus, het OS is even wennen, maar de combinatie van de hardware en de software maakt het geheel tot een fantastische ervaring.
Het zou leuk zijn als alle software ook voor MacOSX wordt uitgebracht, maar ik kom niet echt veel tekort :)

Zou ik een Desktop van Apple kopen?
Misschien een budget machine voor extra taken zoals tekstverwerken, iTunes
Voor het gamen bouw ik nog steeds een eigen pc, gezien die goedkoper zijn.

Maar eerlijk is eerlijk, dat zien we dan weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sage
leokennis schreef op 24 mei 2004 @ 17:27:
Ik heb welgeteld 1x op een mac gewerkt, een iMac (die nieuwe). Nu heb ik er weinig mee gedaan maar het werkt iig HEER-LIJK. Alleen 1 ding...de prijs :X
Koop je toch een eMac voor 850,-! Is even snel als de iMac in elk opzicht. Alleen het scherm is iets minder dan de iMac maar dat zie je wel terug in de prijs. ;)

kleurbleur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-03 14:29

sjaakaq

It might get loud

Sage schreef op 24 mei 2004 @ 17:36:
[...]

Koop je toch een eMac voor 850,-! Is even snel als de iMac in elk opzicht. Alleen het scherm is iets minder dan de iMac maar dat zie je wel terug in de prijs. ;)
Hmm daar zat ik eerst ook al aan te denken...maar draait:
1)Os X hier fatsoenlijk op
2)Photoshop
en
3)Tony Hawk 4 (voor de mac ;) )

Veel meer hoef ik niet (nou ja internet, mp3's enzo maar die doen het overal goed op :) )

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolby
  • Niet online
leokennis schreef op 24 mei 2004 @ 18:15:
[...]

2)Photoshop
en

Veel meer hoef ik niet (nou ja internet, mp3's enzo maar die doen het overal goed op :) )
Ja hoor, dat gaat wel,alleen ram is heel belangrijk voor X, stop er zoveel mogelijk in als je je kunt veroorloven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42756

Anoniem: 58852 schreef op 18 april 2004 @ 16:21:
Dit is niet echt waar.. je kunt vast een goedkopere windows laptop kopen maar met linux Mac OSX nabootsen is NIET mogelijk. Misschien kun je - na veel inspanning - het uiterlijk van mac osx ongeveer namaken in linux (kde) maar het werkt nooit zo fijn. Ik heb het geprobeerd.. Het dock is ook niet zo na te maken in linux bijvoorbeeld.

Verder kun je in linux niet de applicaties draaien die je voor mac (en windows) hebt zoals MS Office, Adobe Photoshop/Illustrator, Macromedia Studio MX.. etc.

Mac osx ziet er dus niet alleen mooi uit het werkt ook fijn, en dat kun je moeilijk ofwel niet namaken op een ander besturingssyteem.

(Late reactie, maar deze redenen zag ik nog nergens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sage
leokennis schreef op 24 mei 2004 @ 18:15:
[...]

2)Photoshop
en

1) Geloof je zelf dat een computermerk, dat ook zijn eigen OS bouwt, 3 jaar na de introductie van hun nieuwste OS nog machines zou uitbrengen waar dat OS niet op zou draaien. Zo ja, ga je schamen! OSX loopt lekker van 500MHz en dan vooral G4. :)

2) Loopt er redelijk op. De eMac is net zo snel als de iMac en die is op zijn beurt weer net zo snel als een PowerMac op dezelfde snelheid.

3)THPS4 word er op meegeleverd dacht ik, zo niet dan is het alleen maar in de US waar het word meegeleverd. Maar dat moet het zeker doen op een Radeon 9200! :P

kleurbleur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

* CyBeR heeft op z'n stage een eMac 1GHz. Leuk dingetje.

OSX Draait er prima op. Hij heeft wel wat moeite met expose (omdat ik veel te veel windows heb, verspreid over 2 monitoren wellicht ;)) Photoshop is ook gewoon ok. Tony Hawk 4 wordt idd meegeleverd ;)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:07

Maximus

There is no substitute

CyBeR schreef op 25 mei 2004 @ 00:46:
* CyBeR heeft op z'n stage een eMac 1GHz. Leuk dingetje.

OSX Draait er prima op. Hij heeft wel wat moeite met expose (omdat ik veel te veel windows heb, verspreid over 2 monitoren wellicht ;)) Photoshop is ook gewoon ok. Tony Hawk 4 wordt idd meegeleverd ;)
Hoe heb jij dan dat 2e scherm aangesloten ? want er zit toch geen videoout op die emac ?

PhD i.o.

Pagina: 1 2 3 Laatste