All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Kun je op een Mac ook de huidige topspellen spelen. Bijv. Battlefield ofzo.
En is dat dan via emulatie of wat?
Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh
Mini -VGA. Alleen op de PowerBook 12" zit een mini dvi. Op de andere PB's zit gewoon een volledige DVI-out.CyBeR schreef op 25 mei 2004 @ 09:05:
[...]
Zeker wel. D'r zit zo'n Mini-DVI(?) aansluiting op, net als op iBooks. Eigenlijk kan die alleen maar mirroren, maar da's natuurlijk onzin dus dat is te fixen
Voor spellen www.apple.com/nl/games
Meeste nieuwe spellen draaien wel op de Mac. Ligt een beetje aan of het ook erg populair is en hoe het is opgebouwd. Battlefield Deluxe is iig op de Mac.
[ Voor 28% gewijzigd door Sage op 25-05-2004 10:23 ]
Daarvoor hoef geen speciale Mac-versie te kopen of wel.Voor spellen www.apple.com/nl/games
Meeste nieuwe spellen draaien wel op de Mac. Ligt een beetje aan of het ook erg populair is en hoe het is opgebouwd. Battlefield Deluxe is iig op de Mac.
Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh
Verwijderd
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
(edit: overstappen omdat ik dus van mijn PC omgeving naar Mac wil voor dit soort dingen) Photoshop trouwens gaat niet om enorme bestanden maar webgraphics
[ Voor 35% gewijzigd door jonggoud.nl op 25-05-2004 20:16 ]
Nieuw (groots) project, mail me wat je er van vindt
Tevens in het bezit van een beeldschone vriendin
Een direct connect client erop zetten is even een probleem geweest, maar dat werkt nu ook. Verder is MS Office echt een aanrader, omdat dit gewoon beter omgaat met de bestaande standaarden. Het bijzondere is dat het op een apple wel stabiel kan draaien
-Smtp server
-Goede divx player
-Goede FTP client
Jaks geeft iig een lijstje met goede software, die wel must haves zijn, ookal heeft Poisoned ook mijn voorkeur.
Wat ik wel jammer vind is dat er een speciaal stekkertje nodig is om video op je TV te gaan bekijken. Zo'n verloop stukkie moet dan ook gelijk weer redelijk wat kosten, en dat is jammer.
Verder is er nog geen skype voor apple. Dit is toch een gemis.
Verwijderd
probleempje aan..
Ik heb een usb mp3 speler (pendrive) en het lukt me niet om hem naar fat16 te formateren in OSX.. De speler is namelijk vastgelopen en zonder format naar fat16 is het niet mogelijk om hem verder te gebruiken.. verder is er ook geen software beschikbaar voor OSX voor het betreffende apparaat.
echter je kan het proberen via virtualpc en dan een windows install te doen en vandaaruit je pendrive te formatteren.
PhD i.o.
Verwijderd
Helaas, FAT is een microsoft formaat.Ma_rK schreef op 26 mei 2004 @ 10:29:
Kun je dat niet doen via de clasic omgeving?
Ze zijn ermee bezigMa_rK schreef op 25 mei 2004 @ 20:32:
Verder is er nog geen skype voor apple. Dit is toch een gemis.
Heah what?!?? O, signature??
Ah.. newfsSage schreef op 26 mei 2004 @ 13:11:
Hier staat beschreven hoe je een FAT partitie kan aanmaken in OSX.
Sage schreef op 26 mei 2004 @ 13:11:
Hier staat beschreven hoe je een FAT partitie kan aanmaken in OSX.
ik heb vanmiddag een Emac aangeschaft, degene waar ik het eerder over had. Zit nu aandachtig alle onderdelen te bekijken, en het allemaal een beetje in te stellen. SMB etc. ging erg makkelijk, ga zometeen mijn Dreamweaver installeren, en heb office V. besteld, is dat nou een stuk 'slechter' dan de nieuwe 2004, of weinig verschil?
Verer bevalt het mij dus erg goed, lekker uiterlijk, snel etc., moet nog wel alles een beetje begrijpen, maar daar is volgens mij niet veel voor nodig.
Ben nu trouwens aan het uitzoeken hoe ik mijn WMA verzameling kan afspelen (any1??)
http://www.microsoft.com/...acintosh/osx/default.aspxjonggoud.nl schreef op 27 mei 2004 @ 16:48:
Ben nu trouwens aan het uitzoeken hoe ik mijn WMA verzameling kan afspelen (any1??)
Mediaplayer 9 voor je mac
Gna, niet aan gedachtdolby schreef op 27 mei 2004 @ 16:52:
[...]
http://www.microsoft.com/...acintosh/osx/default.aspx
Mediaplayer 9 voor je mac
had trouwens al 'VLC' gedownload, werkt prima!
Download trouwens ook Remote Desktop Connection Client voor Mac OS X als je een PC hebt, kan best wel eens handig zijn.
MPlayer is ook een goed alternatief voor Windows Media Player, zou ik ook downloaden, voor het geval een filmpje niet werkt in VLC.
[ Voor 8% gewijzigd door MacWolf op 01-06-2004 08:23 ]
Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.
Verwijderd
Acer Aspire 2023 WMLi
Intel® Mobile Pentium® processor Centrino™ 1.6GHz
Microsoft® Windows® XP Home Edition
15.4TFT WXGA
512MB DDR RAM (2x 256),
60GB HDD
Super Multi DVD-RW
LiIon, 56K modem, Wired Gigabit LAN, Wireless 802.11g, 4 in 1 memory stick card
Het geheel kost 1850 € incl BTW
Apple iBook G4 14"
1,2-GHz PowerPC G4
512 KB L2-cache (op 1,2 GHz)
14-inch TFT-beeldscherm
Een resolutie van 1024 x 768
256 MB DDR266 + 256MB SoDIMM
60 GB Ultra ATA-schijf
DVD-RW
ATI Mobility Radeon 9200
32 MB videogeheugen
Ingebouwde AirPort Extreme
1.910 € incl BTW via de online AppleStore
Wat direct opvalt is de grafische kaart Radeon 9200 32MB <-> 9700 128MB
Qua performance is dit voor mij een groot vraagteken. Je kunt volgens mij Intel en PowerPC niet echt beginnen te vergelijken.
Misschien iemand die een vergelijking heeft op het vlak DVDtje rippen en nog gewone dingen
De Acervind ik leuk owv van zijn 16:9 scherm en de radeon. Er kan namelijk wel eens een gamepje op draaien.
De Apple is gewoon *kwijl* qua design
Ik zou op beide iig Gentoo Linux erbij zetten. De Acer is dus handig als ik .Net wil programmeren. Momenteel doe ik uitsluitend in Java, PHP, C++
Nu zou ik graag eens een 3D engine proberen te coden en dacht ik dus aan C++ .Net en OpenGL. Dat is imo niet mogelijk bij Apple ?
Nu draai ik ook wel Windows XP onder VM Ware in Gentoo. Klote is dat ik nu niet meer Raven Shield kan spelen
Bij Apple een gamepje wel te vergeten is ?
Anyway, de laptop zou hoofdzakelijk dienen om serieuze dingen te doen. Wat development en surfen, de digitale camera eraan hangen en omzetten naar AVI, Mov of zelfs op DVD zetten.
Bestaat VM Ware of Virtual PC voor Apple ? Dan is dat .Net probleem tenminste al opgelost
Dit is alleen relevant voor games. Die grafische kaart maakt niet uit als je geen games speelt.Verwijderd schreef op 28 mei 2004 @ 15:23:
Ik sta op het punt een laptop te kopen. Nu heb ik mijn keuze beperkt tot 2 modellen:
Acer Aspire 2023 WMLi
Intel® Mobile Pentium® processor Centrino™ 1.6GHz
Microsoft® Windows® XP Home Edition
15.4TFT WXGA
512MB DDR RAM (2x 256),
60GB HDD
Super Multi DVD-RW
LiIon, 56K modem, Wired Gigabit LAN, Wireless 802.11g, 4 in 1 memory stick card
Het geheel kost 1850 € incl BTW
Apple iBook G4 14"
1,2-GHz PowerPC G4
512 KB L2-cache (op 1,2 GHz)
14-inch TFT-beeldscherm
Een resolutie van 1024 x 768
256 MB DDR266 + 256MB SoDIMM
60 GB Ultra ATA-schijf
DVD-RW
ATI Mobility Radeon 9200
32 MB videogeheugen
Ingebouwde AirPort Extreme
1.910 € incl BTW via de online AppleStore
Wat direct opvalt is de grafische kaart Radeon 9200 32MB <-> 9700 128MB
Qua performance is dit voor mij een groot vraagteken. Je kunt volgens mij Intel en PowerPC niet echt beginnen te vergelijken.
Zou ik niet weten, maar de Acer zal waarschijnlijk wel sneller zijn.Misschien iemand die een vergelijking heeft op het vlak DVDtje rippen en nog gewone dingen
"wel eens een gamepje op draaien". Hoeveel waarde hecht je daaraan? Die vraag moet je voor jezelf beanwoorden. Gamen op de mac is zeer beperkt.De Acervind ik leuk owv van zijn 16:9 scherm en de radeon. Er kan namelijk wel eens een gamepje op draaien.
Belangrijker is dat scherm. Ik weet niet wat de max resolutie is, maar de ibook kan max 1024x768 aan. De acer vast meer.
Ik werk zelf thuis met 1600x1200 maar de 1024x768 is prima werkbaar voor mij. Hoger is prettiger. Maar het was voor mij niet doorslaggevend.
True.De Apple is gewoon *kwijl* qua design
Ja wel.Ik zou op beide iig Gentoo Linux erbij zetten. De Acer is dus handig als ik .Net wil programmeren. Momenteel doe ik uitsluitend in Java, PHP, C++
Nu zou ik graag eens een 3D engine proberen te coden en dacht ik dus aan C++ .Net en OpenGL. Dat is imo niet mogelijk bij Apple ?
Op een ibook wel.Bij Apple een gamepje wel te vergeten is ?
Als het echt om de serieuze dingen gaat, kun je gerust voor een iBook kiezen.Anyway, de laptop zou hoofdzakelijk dienen om serieuze dingen te doen. Wat development en surfen, de digitale camera eraan hangen en omzetten naar AVI, Mov of zelfs op DVD zetten.
[/q]Bestaat VM Ware of Virtual PC voor Apple ? Dan is dat .Net probleem tenminste al opgelost
Er bestaat zoiets als Virtual PC. Dat is traag, maar het werkt wel.
Belangrijke overweging:
12" vs. 14" Ibook.
Ik heb die keuze moeten maken en ik koos voor de 12" omdat de resolutie gelijk is (1024) en het ding wel een stuk kleiner is. Dat compacte formaat is zeer zeer zeer! prettig.
Ik reis veel in de trein en het ding past ook op die hele smalle dubbeldekker tafeltjes. Heerlijk om te werken of een filmpje te kijken.
Nu ik mijn ibook 12" zo'n 3 maanden heb kan ik zeggen dat, had ik de beslissing opnieuw mogen nemen, ik nu met geld er bij zelfs een powerbook 12" zou kopen omdat die ook nog wat sneller is. Mijn pc kan dan aan de kant, behalve voor het incidentele spelletje.
12" is niet te klein, maar kijk anders eens in zo'n mac-winkel. Misschien zijn daar de prijzen ook nog wat beter.
Verwijderd
Mja... gamen kan ik nog altijd op m'n desktop pc. Die is namelijk te upgraden om te kunnen genieten van de grafische hoogstandjesQ schreef op 28 mei 2004 @ 16:13:
Dit is alleen relevant voor games. Die grafische kaart maakt niet uit als je geen games speelt.
Ik was sowieso eigenlijk van mening dat een laptop niet gemaakt is om te gamen.
Zoals ik boven al zei"wel eens een gamepje op draaien". Hoeveel waarde hecht je daaraan? Die vraag moet je voor jezelf beanwoorden. Gamen op de mac is zeer beperkt.
En moest het echt niet lukken zonder, dan maar een mac versie van SimCity of zo
Ik speel nog steeds SimCity 2000 op m'n 486 laptopje.
Met 1024x768 kan ik gerust leven...Belangrijker is dat scherm. Ik weet niet wat de max resolutie is, maar de ibook kan max 1024x768 aan. De acer vast meer.
Ik werk zelf thuis met 1600x1200 maar de 1024x768 is prima werkbaar voor mij. Hoger is prettiger. Maar het was voor mij niet doorslaggevend.
Net eens bij Microsoft langsgeweest. Blijkbaar draait dat op een G4 met minstens 192Mb. Met 512 zal het wel bollen op een werkbare manierEr bestaat zoiets als Virtual PC. Dat is traag, maar het werkt wel.
Ja ... 12" of 14"Belangrijke overweging:
12" vs. 14" Ibook.
Ik heb die keuze moeten maken en ik koos voor de 12" omdat de resolutie gelijk is (1024) en het ding wel een stuk kleiner is. Dat compacte formaat is zeer zeer zeer! prettig.
Ik reis veel in de trein en het ding past ook op die hele smalle dubbeldekker tafeltjes. Heerlijk om te werken of een filmpje te kijken.
Nu ik mijn ibook 12" zo'n 3 maanden heb kan ik zeggen dat, had ik de beslissing opnieuw mogen nemen, ik nu met geld er bij zelfs een powerbook 12" zou kopen omdat die ook nog wat sneller is. Mijn pc kan dan aan de kant, behalve voor het incidentele spelletje.
12" is niet te klein, maar kijk anders eens in zo'n mac-winkel. Misschien zijn daar de prijzen ook nog wat beter.
Ik denk dat ik liever een 14" heb. Dat is volgens mij geen overbodige luxe om te programmeren.
Nu heb ik overigens zelf geen iBook, maar ik heb wel met een 12" gewerkt en een familielid heeft een 14". Bovendien is m'n eigen powerbook G3 14". 't werkt IMO gewoon net even lekkerder
(oh, in een dubbeldekker heb ik 't nog niet geprobeerd maar m'n PBG3 past best ok op de klaptafeltjes in gemoderniseerde Intercityrijtuigen
Waarom ik een Mac zou willen:
Het is stabieler en betrouwbaarder: Ik haat het als ik een verslag aan het maken ben en het programma loopt vast

Dingen die ik met mijn Mac zou willen doen:
Heel veel muziek, dingen voor school (tekstverwerken etc), en internet (surfen, meelen en MSN)
Wat ik zeker niet van plan ben, is om te gaan gamen.
Is een Mac met mijn eisen aan te raden
En wat zouden jullie mij aanraden: een laptop (handig voor presentaties bijvoorbeeld) of een gewone Mac (meer functies voor een lagere prijs)
Ik denk zelf aan een laptop (en dan wel de PB
Het hangt allemaal van je budget af. Heb je het geld voor een PB i.t.t. een iBook, en draai je ook wat zwaardere apps, dan is het zeker beter. Dan moet je nog een afweging desktop vs laptop maken, en ik denk dat jij de enige bent die dat kan doen. Zou jij je dierbare Bookje meenemen naar school/uni/werk? Of zit je toch alleen thuis achter dat ding. Een desktop biedt wel betere specs voor een schappelijkere prijs, maar daar staat immobiliteit tegenover.MyNameIs schreef op 28 mei 2004 @ 23:17:
Ik begin eigenlijk ook wel geinteresseerd te raken in een Mac![]()
Waarom ik een Mac zou willen:
Het is stabieler en betrouwbaarder: Ik haat het als ik een verslag aan het maken ben en het programma loopt vast![]()
Dingen die ik met mijn Mac zou willen doen:
Heel veel muziek, dingen voor school (tekstverwerken etc), en internet (surfen, meelen en MSN)
Wat ik zeker niet van plan ben, is om te gaan gamen.
Is een Mac met mijn eisen aan te raden![]()
En wat zouden jullie mij aanraden: een laptop (handig voor presentaties bijvoorbeeld) of een gewone Mac (meer functies voor een lagere prijs)
Ik denk zelf aan een laptop (en dan wel de PB), omdat ik al een vrij goede pc heb, maar jullie meningen zijn natuurlijk altijd welkom
Maargoed, hoeveel heb je ongeveer te besteden? Daar draait het meestal bij Appleproducten om.
... he's gone.
Zo zie je dus, smaken verschillen. Kijk dus in zo'n winkel en ga er een tijdje acher zitten.CyBeR schreef op 28 mei 2004 @ 22:50:
Ik vind persoonlijk 12" eigenlijk net te klein. Jammer dat de resolutie van de 14" niet wat hoger is, maar so be it.
Nu heb ik overigens zelf geen iBook, maar ik heb wel met een 12" gewerkt en een familielid heeft een 14". Bovendien is m'n eigen powerbook G3 14". 't werkt IMO gewoon net even lekkerder
(oh, in een dubbeldekker heb ik 't nog niet geprobeerd maar m'n PBG3 past best ok op de klaptafeltjes in gemoderniseerde Intercityrijtuigen)
Mijn 12" staat netaan stabiel op zon miezerig smal tafeltje in die veewago.. erm, dubbeldekkers met groene stoelen. Met de 14" lukt het denk ik net niet meer, maar dat weet ik niet zeker.
Verwijderd
1GHz
256MB
80 GIG
Superdrive etc.
OS X opnieuw geinstalleerd, was een behoorlijk eitje moet ik zeggen.
Zijn nu verder aan het kijken hoe het allemaal gaat, maar het is voor mij
wel een opluchting hoor. De eenvoud, snelhoud en stijl
We gebruiken de IMac het meeste voor foto's en film. Dus misschien later
nog wat geheugen erbij etc.
Wat wel opviel is dat de muis wat traag gaat. Hebben al in de opties de snelheid op geschroeft, maar is nog niet echt lekker.. maar snel een Wacom erbij !
Hier al ervaringen mee???
Verwijderd
Wacoms aan een mac is geen enkel probleem, ik denk er nu aan om voor de graphire XL te gaan (a5) want die a6 is soms net te krap. Zolang het maar USB is er geen probleem, dat werkt perfect bij OS-X
Ik had een externe hdd van iemand geleend, die was NTFS geformateerd, ik prik het doosje in het keyboard en nog geen 5 seconden later stond er keurig een icon bij in finder
Kan het zijn dat je misschien nog verkeerd met de muis om gaat? Als het goed is werken muizen verschillend onder OS X en Windows. Bij Mac OS X wordt er gebruik gemaakt van acceleratie, d. w. z. dat de muis beweging in snelheid verhoogd als je de muis sneller beweegt. In Windows is de muis snelheid constant (heb ik begrepen).Verwijderd schreef op 29 mei 2004 @ 01:54:
We hebben nu net een IMac aangeschaft.
1GHz
256MB
80 GIG
Superdrive etc.
OS X opnieuw geinstalleerd, was een behoorlijk eitje moet ik zeggen.
Zijn nu verder aan het kijken hoe het allemaal gaat, maar het is voor mij
wel een opluchting hoor. De eenvoud, snelhoud en stijlHeerlijk
We gebruiken de IMac het meeste voor foto's en film. Dus misschien later
nog wat geheugen erbij etc.
Wat wel opviel is dat de muis wat traag gaat. Hebben al in de opties de snelheid op geschroeft, maar is nog niet echt lekker.. maar snel een Wacom erbij !
Hier al ervaringen mee???
Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.
als ik dan iets doe moet je et ook goed doen vind ik en zo kwam ik bij een ibook. wat zien die dingen er gaaf uit! nu zit ik wel te denken: hoe fuctioneel is dit voor mij? ik wil gewoon op mijn netwerk kunnen aansluiten zonder extra dingen en dan kunnen msnen. ook word en zo wil ik er op hebben. ik heb eerlijk gezegd geen zin in om nu honderden euro's uit te geven aan word en zo. zijn er ook gratis dingen zoals openoffice die je voor linux hebt?dat zijn eigelijk de grootste dingen.is et overstappen echt pittig? moet je net zoals in linux eerst wat tijd insteken of heeft een ibook ook een redelijke tot goede click os?
alvast bedankt voor mij te helpen:)
AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl
Verwijderd
Microsoft biedt een gratis mac-versie van MSN aan, verder is er AdiumX die ook perfect samenwerkt met MSN.lammmetak schreef op 29 mei 2004 @ 12:42:
als ik dan iets doe moet je et ook goed doen vind ik en zo kwam ik bij een ibook. wat zien die dingen er gaaf uit! nu zit ik wel te denken: hoe fuctioneel is dit voor mij? ik wil gewoon op mijn netwerk kunnen aansluiten zonder extra dingen en dan kunnen msnen.
Er is een port van OpenOffice voor Mac OS X. Ik heb het wel geinstalleerd op mijn iBook, het werkt ook wel. Ik heb er niet zo veel mee gewerkt omdat ik gewoon Office X geinstalleerd hebt (voor een euro of 13 bij surfspot.nl als je student bent van een hogeschool/universiteit die aangesloten is bij surf).ook word en zo wil ik er op hebben. ik heb eerlijk gezegd geen zin in om nu honderden euro's uit te geven aan word en zo. zijn er ook gratis dingen zoals openoffice die je voor linux hebt?
Ik heb mijn iBook nu ruim twee weken en ik vind het super werken. Ik had tot noch to vooral met Windows en Linux gewerkt, dan is Mac OS X het ideale "huwelijk". Alles is grafisch te doen, maar als je wilt kun je ook in een console te keer gaan.dat zijn eigelijk de grootste dingen.is et overstappen echt pittig? moet je net zoals in linux eerst wat tijd insteken of heeft een ibook ook een redelijke tot goede click os?
alvast bedankt voor mij te helpen:)
AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl
Naar wat ik heb vernomen wel ja. Het moet makkelijker gaan dan bij WinXP.lammmetak schreef op 29 mei 2004 @ 16:32:
maar als je wilt interneten is et dan gewoon utp er in duwen en internetten maar?
... he's gone.
Verwijderd
mja ik heb een router. het dhcp gebeuren gebeurd automatisch.Verwijderd schreef op 29 mei 2004 @ 16:53:
Net als in Windows XP is een utp kabel in je machine duwen genoeg (mits er een dhcp server in het netwerk hangt). Wat dat betreft maakt het niks uit t.o.v. windows XP.
is et slim om er een 2e hands te kopen. ben een beetje tot de conclusie gekomen dat ik eens wat minder voor mijn pc moet halen. et ding heeft al meer als 2000 euro gekost in 1 jaar tijd:D
kvind em wel snel genoeg. vandaar:)zit er trouwens ook geluid op een ibook of dat je je kop telefoontjes kunt aansluiten?
Nee. Ik begrijp ook niet waarom mensen die met audio en video werken voornamelijk op Macs werken, eigenlijk.lammmetak schreef op 29 mei 2004 @ 17:13:
[...]
zit er trouwens ook geluid op een ibook of dat je je kop telefoontjes kunt aansluiten?
DUH!
Verwijderd
De iBook kost er ook 1850 € incl. BTW zoals de acer 2023wmli.
De verkoper heeft me wel duidelijk gemaakt dat Apple niet hetgeen is dat ik zocht en beter af ben met de Acer. Volgens hem ging ik wel spijt krijgen van de ibook mits ik er niet alles op kan doen wat ik zou willen doen.
Verder eens geprobeerd. Het is inderdaad een zalige laptop, maar ik zal voor de acer gaan.
Je kunt wel naar Eindhoven gaan, YouMac zit tegenwoordig in de Heuvelgalerie met een mooie winkellammmetak schreef op 29 mei 2004 @ 20:42:
ik wou dat ik dat kon ik vraag me af of ik dat in helmond of zo kan doen eventjes zoeken:)
Hoe ben je uiteindelijk tot die keuze gekomen?Verwijderd schreef op 29 mei 2004 @ 19:49:
Heb vandaag ontdekt dat er een Apple leverancier thuis 3 straten verder lag ( zo eentje waar je normaal gezien nooit rijdt)
De iBook kost er ook 1850 € incl. BTW zoals de acer 2023wmli.
De verkoper heeft me wel duidelijk gemaakt dat Apple niet hetgeen is dat ik zocht en beter af ben met de Acer. Volgens hem ging ik wel spijt krijgen van de ibook mits ik er niet alles op kan doen wat ik zou willen doen.
Verder eens geprobeerd. Het is inderdaad een zalige laptop, maar ik zal voor de acer gaan.
Verwijderd
Daarna heb ik .Net nodig voor Direct3D... en dat gaat niet echt lukken met Virtual PC en MacOS.
Tja, als je voor het windows platform gaat programeren is het inderdaad niet handig om een mac te nemen. Duidelijk.Verwijderd schreef op 30 mei 2004 @ 11:40:
Het programmeren in .Net heeft eigenlijk de doorslag gegeven. Ben nu bezig met een cursus 3D Maths & Physics for game programming.
Daarna heb ik .Net nodig voor Direct3D... en dat gaat niet echt lukken met Virtual PC en MacOS.
ik wil eigelijk een emac hale om te webdesignen is dat slim of moet je daar echt eendual g5 of zo te hebben?en is er eigelijk een goede 2e hands winkel of zo waar ik kan zoeken?
Verwijderd
Kunnen webdesignen is iets wat je wel of niet in je hebt, dat zal door het hebben van een Apple echt niet veranderen.lammmetak schreef op 06 juni 2004 @ 16:08:
vraagje: heb je dat .mac nodig om te kunnen webdesignen?
ik wil eigelijk een emac hale om te webdesignen is dat slim of moet je daar echt eendual g5 of zo te hebben?en is er eigelijk een goede 2e hands winkel of zo waar ik kan zoeken?
Of je technisch in staat bent om een website te maken, ja, dat hangt meer van je tools en documentatie af. Tis immers maar HTML, CSS en wat plaatjes en dat kan in GIMP, PSP of PS op een PC net zo goed.
.mac is een service die je het gemakkelijk maakt om je site te publiceren, beetje vergelijkbaar met de Frontpage extensies op een webserver om je site te uploaden (alleen dit keer uiteraard wel volgens een open internetstandaard, namelijk WebDAV). Je krijgt er ook een E-Mailadres en wat andere mogelijkheden, maar je hebt het niet nodig om te webdesignen, een editor en FTP programma is dan wel voldoende.
Als je puur en alleen wil webdesignen is een eMac meer dan zat, dat kan je immers ook al op een 486 onder Linux/DOS ofzo en is een G5 zware overkill. Als je nog wat grafisch werk wil doen is een eMac ook voldoende, die apparaten zijn allesbehalve traag.
Volgens mij, dat zegt Apple niet expliciet, is de eMac voor de PC-Privé'ers die een computer willen, de iMac voor de mensen die een goeie computer willen en de Powermac voor de professionele gebruiker. Zelfde gaat zo'n beetje op voor de iMac en Powerbook, gewone gebruiker resp. professionele gebruiker.
En það besta sem guð hefur skapað, er nýr dagur - Sigur Rós
K ben nog een PC gebruiken maar wil maybe over stappen naar een Apple..
na de zomervakantie ga ik van MBO naar het HBO informatica en dan heb ik een laptop nodig voor het programeren etc.
sinds kort werk ik op stage met een imac g4 800 mhz.. en ben behoorlijk je weet wel
na veel informatie, wil ik gewoon een pb.. ziet er gewoon goed uit als je hem vergelijkt met andere laptops.
maja.. nu ben k wel ergens bang voor..
kijk als ik straks een pb haal en ik zit straks in een project groep van 5 mensen.. we zijn dan bezig met C++ of andere programmertalen/programma's..
krijg ik dan geen problemen met de andere jongens met x86 laptop??..
als ik zeg maar een bestandje heb gemaakt en die moet weer aan een andere bestandje gekoppelt die door een x86 gemaakt is..
want ik wil straks geen problemen krijgen met andere mensen...
of kun nie op een OS X C++ programeren?
ik heb al zoiets lezen over de C++ maarre het was me niet echt duidelijk..
alvast bedankt voor jullie informatie..
“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
Maar volgens mij werken de meeste HBO's met Java en dat gaat perfect op een Mac.
Verwijderd
Maar goed, mocht je Windows applicaties willen draaien dan kun je altijd Virtual PC gebruiken.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2004 12:50 ]
Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.
Hmm. ik heb nu toch al een aantal apple-schermen gezien, en zo speciaal zijn die niet hoor. Ik gebruik mijn iBook liever aangesloten op een CRT als ik foto's bewerk.Frogmen schreef op 07 juni 2004 @ 13:07:
... Zeker met laptops de kwaliteit van het scherm is bi de macs zoveel beter daar moet je voor een windows bak veel geld voor neerleggen. ... En een scherm waar je rustig foto's op kan bewerken (kleur calibratie is goed) doe ik niet op mijn Acer.
Tuurlijk zijn er baggerschermen bij windows-compatibles, maar ook een hoop schermen die prima te gebruiken zijn. Er is gewoon meer diversiteit. Maar zoveel beter kun je de Apple-schermen echt niet noemen tov de windows-compatibles.
De 12"-schermen van apple zijn eigenlijk onder de maat. Wel is kleur een belangrijk aandachtspunt voor Apple in haar besturingssystemen, dus wat dat betreft hoef je je niet zo'n zorgen te maken.
ontopic:
Ik heb geen enkel probleem gehad met het overstappen naar de mac. Bestanden met anderen uitwisselen/connectivity nooit problematisch geweest, goede compatibility met veel OSS en het is een makkelijk te leren systeem.
Volgende maand komt er een Airport extreme kaart in. Maar daar had ik nu even geen geld voor. tot nu toe bevalt MacOS-X me uitstekend, ik had er nog nooit mee gewerkt maar ik sta versteld van het OS. Het is wel even wennen, maar dat komt wel goed.
Launching containers into space
Als ik op die iBook virtual pc installeer, kan ik daar dan visual studio op installeren en daarin vb.net applicaties maken? (dit kan ik hier zelf met mijn huidige mac helaas niet testen
Met een 1 ghz heb je meer dan genoeg kracht...themaxter schreef op 09 juni 2004 @ 23:46:
Ik zit er over te denken om een iBook 12" 1 ghz te kopen, nu ben ik zelf al mac gebruiker, maar toch heb ik nog een vraagje.
Als ik op die iBook virtual pc installeer, kan ik daar dan visual studio op installeren en daarin vb.net applicaties maken? (dit kan ik hier zelf met mijn huidige mac helaas niet testen)
Zorg er dan wel voor dat je minimaal 512 aan mb geheugen hebt.
Heb laats zelf ook 512 erbij geprikt (had eerst 265, daar draaide het ook wel op, maar traag..)
Hoe meer geheugen, hoe sneller vp gaat draaien.
Probleem is meer of visual studio met .net etc wil draaien op vp, vraag me gewoon af of dat geen problemen gaat geven...
Ik zou weleens willen weten hoeveel geheugen ik het beste kan toewijzen aan Virtual PC met Windows XP Prof. Totaal heeft mijn iBook 640 MB, en ik heb nu 350 MB aan Virtual PC toegewezen, maar ik merk dat het nog best traag is.fcs schreef op 10 juni 2004 @ 13:55:
[...]
Met een 1 ghz heb je meer dan genoeg kracht...
Zorg er dan wel voor dat je minimaal 512 aan mb geheugen hebt.
Heb laats zelf ook 512 erbij geprikt (had eerst 265, daar draaide het ook wel op, maar traag..)
Hoe meer geheugen, hoe sneller vp gaat draaien.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Klopt. Is ook redelijk traag..Canaria schreef op 10 juni 2004 @ 14:41:
[...]
Ik zou weleens willen weten hoeveel geheugen ik het beste kan toewijzen aan Virtual PC met Windows XP Prof. Totaal heeft mijn iBook 640 MB, en ik heb nu 350 MB aan Virtual PC toegewezen, maar ik merk dat het nog best traag is.
Op het moment heb ik 265+ 512 mb erin zitten.
Heb virtual pc nog niet geinstallerd (ruimte gebrek, moet eens wat zooi uploaden naar de server..)
Als je weinig is osx zit, dan zou je best wel eens proberen om meer geheugen aan vp toe te voegen.
ps: we gaan hier wel heel erg offtopic... Mocht je meer willen weten, dan lijkt het me handiger om een nieuwe topic hierover te openen.
Ik denk dat er wel meer mensen met deze vraag zitten....
Hou er wel rekening mee dat beide platformen binair natuurlijk 0,0 compatible zijn. Omdat je het over "bestanden koppelen" hebt? Als je daarmee dus linken bedoelt dan houdt het toch echt op hooralbert04 schreef op 07 juni 2004 @ 12:17:
Hallow jongens..
na de zomervakantie ga ik van MBO naar het HBO informatica en dan heb ik een laptop nodig voor het programeren etc.
sinds kort werk ik op stage met een imac g4 800 mhz.. en ben behoorlijk je weet wel.. dus ik dacht ik ga ff meer informatie zoeken over de ibook en powerbook..
na veel informatie, wil ik gewoon een pb.. ziet er gewoon goed uit als je hem vergelijkt met andere laptops.
kijk als ik straks een pb haal en ik zit straks in een project groep van 5 mensen.. we zijn dan bezig met C++ of andere programmertalen/programma's..
als ik zeg maar een bestandje heb gemaakt en die moet weer aan een andere bestandje gekoppelt die door een x86 gemaakt is..
want ik wil straks geen problemen krijgen met andere mensen...![]()
of kun nie op een OS X C++ programeren?.. volgens mij kun je toch alle talen op een mac os x programmern? zelfs VBA en VB??
Qua code moet het wel kunnen iig. Helemaal gezien je in het begin (en zelfs aan het eind) toch meestal alleen maar console-werk krijgt. Zogauw als je meer richting de GUI kant gaat krijg je bij de meeste opleidingen al Java.
En zo niet, als je dan groepswerk moet doen, schrijf je je code gewoon met genoeg #ifdef's
krijg je nog extra punten voor het schrijven van multiplatform code ook
Rookworst zonder R is ook worst.
Al geef je het 20GB, het blijft traagCanaria schreef op 10 juni 2004 @ 14:41:
[...]
Ik zou weleens willen weten hoeveel geheugen ik het beste kan toewijzen aan Virtual PC met Windows XP Prof. Totaal heeft mijn iBook 640 MB, en ik heb nu 350 MB aan Virtual PC toegewezen, maar ik merk dat het nog best traag is.
In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.
Nee, dat is meer de verrader uithangenFL!PNEUS schreef op 10 juni 2004 @ 15:27:
Het beste is ook om Windows 2000 ipv. Windows XP te gebruiken voor Virtual PC. Mogelijkheden zijn bijna hetzelfde in die twee OS'en, maar Windows 2000 is bij mij vele malen sneller op mijn iBook G4 800 MHz. Maar goed, het gaat hier om het OVERSTAPPEN, en Virtual PC is nou niet echt bepaald overstappen.
Moet je zeker doen. Is de moeite waard. Mocht je alsnog iest missen, dan kun je (zoals je zietVerwijderd schreef op 10 juni 2004 @ 16:12:
Mensen, jullie hebben mij weten te overtuigen. In augustus ga ik mijn iBookje kopen!
Bij mij wordt het tegen die tijd een leuk iMac'je. Hopelijk is de nieuwe range er dan.Verwijderd schreef op 10 juni 2004 @ 16:12:
Mensen, jullie hebben mij weten te overtuigen. In augustus ga ik mijn iBookje kopen!
... he's gone.
heb je het over die vloeistof gekoelde g5's ?oscarvdb schreef op 10 juni 2004 @ 18:45:
[...]
Bij mij wordt het tegen die tijd een leuk iMac'je. Hopelijk is de nieuwe range er dan.
Verwijderd
Ja, mede daardoor stap ik ook zeker over. De kleur van de iBook alleen alfcs schreef op 10 juni 2004 @ 18:22:
[...]
Moet je zeker doen. Is de moeite waard. Mocht je alsnog iest missen, dan kun je (zoals je ziet) alsnog virtual pc draaien met een geust os om het "gemisse software" toch nog werkende te krijgen
Verwijderd
Ik weet niet naar welke school je gaat, maar op de Avans Hogeschool in den Bosch zit o.a. een leraar die alleen maar apple/mac gebruikt. Je kunt het dus gewoon gebruiken...albert04 schreef op 07 juni 2004 @ 12:17:
Hallow jongens..
sinds kort werk ik op stage met een imac g4 800 mhz.. en ben behoorlijk je weet wel.. dus ik dacht ik ga ff meer informatie zoeken over de ibook en powerbook..
want ik wil straks geen problemen krijgen met andere mensen...![]()
of kun nie op een OS X C++ programeren?.. volgens mij kun je toch alle talen op een mac os x programmern? zelfs VBA en VB??
IE gebruik ik alleen nog voor sites waarvan de maker het voor elkaar gekregen heeft dat geen enkele andere brouwser hem goed weergeeft(en het echt noodzakelijk is die site te bezoeken). IE voor Mac is eigenlijk al een tijdje verouderd, voor gewoon browsen is het wel ok, maar er is geen 100% compatibiliteit met Win-IE en andere 'issues'....Whieee schreef op 11 juni 2004 @ 14:04:
zijn er trouwens mensen hier die op hun mac gebruik maken van IE? Ik werk momenteel met Safari, en dat gaat wel redelijk, maar ik ga toch ook IE eens even testen. Ik heb hier en daar opgevangen dat IE voor de mac veel beter zou moeten zijn dan voor windows...
Ik zou zeggen probeer gewoon en zie wat je ervan vind.
Ik gebruik momenteel onder elk besturingssysteem Mozilla Firefox. Dus onder Linux, Windows èn OS X. Werkt absoluut perfect. Ik zou dat eens uitproberen als ik jou wasWhieee schreef op 11 juni 2004 @ 14:04:
zijn er trouwens mensen hier die op hun mac gebruik maken van IE? Ik werk momenteel met Safari, en dat gaat wel redelijk, maar ik ga toch ook IE eens even testen. Ik heb hier en daar opgevangen dat IE voor de mac veel beter zou moeten zijn dan voor windows...
Maar even iets anders: MSN Messenger:mac is best wel bagger zeg maar

en Finder heeft icm samba en Office 2004 af en toe de neiging om zich onherroeppelijk op te hangen...
tsja, ms vindt msn messenger voor de mac niet zo boeiend.Whieee schreef op 11 juni 2004 @ 19:01:
Firefox ken ik al, dat gebruik ik onder windows
Maar even iets anders: MSN Messenger:mac is best wel bagger zeg maarFile transfer werkt niet achter NAT, geen webcam onder steuning, etc (terug in de tijd naar MSN 4.2)
en Finder heeft icm samba en Office 2004 af en toe de neiging om zich onherroeppelijk op te hangen...
Een hoop mensen bbevalt Adium wel, maar die heeft ook geen webcam support
Klaar voor een nieuwe uitdaging.
Verwijderd
Hogwasher geprobeert, maar ik weet niet wat die gast gerookt heeft toen ie de interface bedacht heeft maar het is echt chaotisch. Toen kwam ik op de site van panic terecht voor hun ftp/s-ftp client, en wat zag ik tot mijn verbazing ze hebben ook een usenet reader en wat voor eentje.
Voor iedereen die graag wilt browsen en downloaden ipv met .NZB files leechen, probeer UNISON eens, top readertje imho
rijbewijs, daar heb je wel ff wat aan zeg maar de rest van je leven in plaats van een krappe 4 jaarlammmetak schreef op 13 juni 2004 @ 15:42:
wat een moeilijke keuze is: een apple ibook of een rijbewijs, allebij leuk maar aan beide heb ik niks dus. this maar goed dat ik mocht uitstellen:). wat hadden jullie gekozen als je moest kiezen? ik iig een apple:)
rijbewijs, vergroot je baan-kansen (koerier, chauffeur...) waardoor je meer kans hebt op het kopen van een powerbooklammmetak schreef op 13 juni 2004 @ 15:42:
wat een moeilijke keuze is: een apple ibook of een rijbewijs, allebij leuk maar aan beide heb ik niks dus. this maar goed dat ik mocht uitstellen:). wat hadden jullie gekozen als je moest kiezen? ik iig een apple:)
das de eerste rede waarmee ik kan leve. iedereen zegt van jah das vreed en zo. dan denk ik : AMD 3400+ + r 9700 pro+ nfs ug = ook heel veel fun:)begintmeta schreef op 13 juni 2004 @ 18:12:
[...]
rijbewijs, vergroot je baan-kansen (koerier, chauffeur...) waardoor je meer kans hebt op het kopen van een powerbook
toch maar eens over denke:)
“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
NFS:UG sucks net als die PC die daar staat, maar goed ga de woon rijdenlammmetak schreef op 13 juni 2004 @ 21:38:
[...]
das de eerste rede waarmee ik kan leve. iedereen zegt van jah das vreed en zo. dan denk ik : AMD 3400+ + r 9700 pro+ nfs ug = ook heel veel fun:)
toch maar eens over denke:)
PhD i.o.
Thuis gebruik ik nu een AMD Athlon XP 2500+ met een sloot RAM en Archlinux, ben er best tevreden over. Nieuwe PC gaat er niet komen, als ik aan iets nieuws toe ben, denk ik dat ik gewoon ga wachten tot ze die G4 466s hier op school afschrijven en voor ene prikkie de deur uit doen: 7200RPM IDE disk erin, RAM aanvullen tot 1GB, misschien beetje fatsoenlijkere videokaart erin (alhoewel ik met Matrox G450 en G550 op linux ook perfect kan werken nu), en gaan met die banaan. Mac OS X 10.3 werkt gewoon heerlijk. Een dikke G5 hoeft van mij niet zo zeer, ik gebruik zo'n ding toch alleen maar wat om te internetten, chatten, CDs fikken, emailen en zo nu en dan es een progseltje compileren.
Deze plek is te koop.
wat zijn de voordelen van mac t.o.v windows ??
en wat zijn de alternative voor bepaalde office onderdelen zoals publisher en access ?
En werkt het ook goed op een m$$ netwerk
[ Voor 10% gewijzigd door Cyber007 op 16-06-2004 11:12 ]
PhD i.o.
Helaas, heb ik op een iBook geen line in kunnen vinden, iets wat voor mij dus al een enorme struikelblok wordt om er eentje te kopen. Ik was overtuigd, maar nu ik zie dat er enkel een output en geen Input opzit...CyBeR schreef op 29 mei 2004 @ 17:26:
[...]
Nee. Ik begrijp ook niet waarom mensen die met audio en video werken voornamelijk op Macs werken, eigenlijk.
DUH!![]()
Ik zou mijn ibook voornamelijk gaan gebruiken voor usual toepassingen (net chat mail beetje office)en ook om lichte geluidsbewerking te gaan doen. Heb ik over die line in gekeken, of moet ik een externe device gaan kopen?
You don't need eyes to see, you need vision
Nope, dan zou je een powerbook moeten nemen, of kiezen voor een usb oplossing bij de iBook.leffe_blond schreef op 20 juni 2004 @ 09:55:
[...]
Ik zou mijn ibook voornamelijk gaan gebruiken voor usual toepassingen (net chat mail beetje office)en ook om lichte geluidsbewerking te gaan doen. Heb ik over die line in gekeken, of moet ik een externe device gaan kopen?
Dan zal je voor de iMic moeten gaan. Dit is een audio uit en in, versterkd, dat via usb werkt. Gaat fantastisch en er komt leuke software bij. Kost trouwens nog geen 30,-leffe_blond schreef op 20 juni 2004 @ 09:55:
[...]
Helaas, heb ik op een iBook geen line in kunnen vinden, iets wat voor mij dus al een enorme struikelblok wordt om er eentje te kopen. Ik was overtuigd, maar nu ik zie dat er enkel een output en geen Input opzit...
was al bij creative gaan kijken en had daar ook al wat gevonden, de vraag blijft natuurlijk wel hoe hun support is op non intel PC's
creative heeft wel normale aansluitingen, die iMic heeft weer van de klote minijacks
[ Voor 26% gewijzigd door Yalopa op 20-06-2004 13:34 ]
You don't need eyes to see, you need vision
In december overgestapt naar de snelste (en duurste) powerbook (G4, superdrive, 1000Mhz, 1gig geheugen) die er te vinden was. Wat een ellende!
- Mac snel? Ik heb er niks van gemerkt, het ding was ondanks een volle bak geheugen niet vooruit te branden in vergelijking met mijn anderhalf jaar oude 2,2 mhz PC samenraapsel met een halve gig geheugen.
- Nog zo iets apart, een 2gig geheugenkaart leegmaken van mijn digitale camera kostte op de Mac ongeveer 11 minuten (USB2), op mijn Sony ongeveer 6 (ook USB2). DVD branden, op de Mac ca. 45 minuten, op de Sony ongeveer 30 terwijl ze dezelfde speed hadden.
- Gebruiksvriendelijk? Ja, als je werkelijkwaar helemaal niks zelf wil kunnen instellen dan is de Mac geweldig. Maar als je ook maar een beetje je systeem wil personaliseren dan word je gillend gek.
- Software, nog zo'n ellende. De helft van de shareware werkte zo dusdanig slecht dat je die er meteen af kon gooien.
- OSX stabiel? Ik heb sinds jaren niet een systeem gehad (ja win95 of 98) dat ik zo vaak moest herinstalleren. Zo veel problemen, niet normaal meer. Geen updates wilde die meer downloaden, dan weer eens een netwerk probleem, dan weer eens een programma dat niet wilde opstarten. Systeem weer opnieuw installeren deed wonderen maar dat is niet de manier waarop een computer hoort te werken.
Ik heb het vier maanden volgehouden, echt serieus geprobeerd maar mijn verlies genomen en een PC laptop gekocht in de zelfde prijsklasse (Sony Z1XSP). Werkt 2 keer zo snel met 5 keer minder problemen.
Experiment ten einde, een paar centen en een illusie armer.
Rutger Geerling. Fotograferen.net Photography & Journalism