Badderbeest schreef op 22 april 2004 @ 01:42:
Oorlogen gaan vrijwel zelden om macht (in de eerste instantie) maar vrijwel altijd om verschillen in cultuur met als hoofdzaak religie. Kijk maar naar Ierland daar blazen zelfs mensen elkaar op die het voor 85% met elkaar eens zijn. Maar wat ik bedoel te zeggen is dat als "God" zo'n ongelofelijke goedzak zou zijn (ervan uitgaande dat hij uberhaupt bestaat) Waarom zou hij zichzelf dan niet opheffen en daarmee al het gezeur en gekibbel om hem en dus ook de op religie gebaseerde oorlogen ?
Je redeneert gewoon naar je conclusie toe

. Maar goed, dat zullen we wel zien bij een analyze van je argument. Je formuleert hier je eerste premisse:
1. Vrijwel alle oorlogen worden gevoerd uit religieuze motieven.
Ik geloof daar niets van. Het enige voorbeeld dat ik kan verzinnen is Ierland en misschien bij 2 of 3 andere oorlogen. Kijken we naar de kruistochten dan voorheen, dan lijkt het veel logischer dat de westerse landen macht wilden hebben over de handelspoort van Constantinopel. Bovendien zijn er heel veel oorlogen die ik zo wel kan noemen die duidelijk niets met religie te maken hebben. Laten we, voor de lol, bovendien kijken naar de grootste oorlogen ooit gevoerd:
50,000,000 : Second World War
42,000,000 : Maoist China
40,000,000 : Mongol conquests
20,000,000 : Slave trade
20,000,000 : Taiping Rebellion
20,000,000 : Native American annihilation
20,000,000 : Stalinist Soviet Union
15,000,000 : First World War
9,000,000 : Russian Civil War
7,000,000 : Thirty Years War
Het lijkt me uiterst evident dat *geen* van deze oorlogen religieuze motieven kende. Het ging allemaal om geld, grondgebied en dus, bij extensie, macht. Ik kan nog meer oorlogen noemen die geen religieuze motieven hebben:
1. Oorlog in Irak #1
2. Oorlog in Irak #2
3. Oorlog in Vietnam #3
4. Burgeroorlog in de VS
5. Burgeroorlog in China
Het lijkt me redelijk dat je eerste premisse op zijn minst erg zwak is. Dit betekent niet dat er geen oorlogen met religieuze motieven worden uitgevochten, maar wel dat het zeker niet zo 'erg' is als je het voor doet komen. De meeste oorlogen zijn juist *niet* uit religieuze motieven, en het cijfermateriaal van hierboven bewijst dat volgens mij afdoende. Zelfs als je deze aanname, voor het argument zelf, aan zou nemen, dan moet je nog naar God gaan wijzen. En dat doe je met de tweede premisse:
2. God is verantwoordelijk voor die oorlogen
Je redenatie daarachter begrijp ik niet. Je schrijft zelf al dat God van bovenaf niet ingrijpt in het handelen van de mens, maar toch wil je dat God het voorkomt of zichzelf opheft. Het lijkt me in elk geval evident dat deze premisse niet erg sterk is, want ik vind het helemaal niet zo logisch dat God verantwoordelijk is voor mijn handelen. Sterker nog; de gedachte dat God constant ingrijpt in het handelen van de mens botst mijn insziens eerder met de vrije wil die wij van God hebben gekregen en wat verteld wordt in Genesis. Maar ja gaat verder.
Je gaat nu aannemen:
3. Premisse: haat wordt door de kerk geprogrageerd
4. Premisse: wat de kerk zegt is wat God vindt
5. Conclusie: dus propageert God haat of hij moet het voorkomen
Het lijkt me nogal makkelijk om de eerste premisse te maken. Natuurlijk zijn er delen van de kerk die domme dingen zeggen, bijvoorbeeld over homofilie. Maar je doet deze aanname simpelweg omdat het voor je argument mooi uitkomt. Het lijkt me juist redelijker dat de kerk *juist* liefde propageert. Het probleem, en daar komt je argument natuurlijk uit voort, is dat sommige delen dat niet altijd doen. Zo hebben we imams die oproepen tot heilige strijd, kerken die oproepen tot haat jegens homofilien, enz. Maar vervolgens concludeer je dat God dan een sadist moet zijn. Waarom is God dan een sadist? Waarom zou God dit voorkomen?
Je argument is uiteindelijk zo gammel als de premissen. Jouw fundamentele aanname is dat de kerk bad shit doet en dat God dat maar moet voorkomen. Doet hij dat niet, dan is hij een sadist en moet hij zichzhelf maar opheffen. De zwakte zit hem ten eerste in je aanname dat veel 'bad shit' uit naam van God gebeurt, ten tweede dat kerken daartoe oproepen en ten derde dat God daar automatisch dan verantwoordelijk voor is. Het laatste probleem zit in de conclusie; namelijk dat God zich dan maar moet opheffen. Waarom zou dat de problemen oplossen? Zou dat de problemen juist niet veel groter maken, want dan zijn er helemaal geen organen meer die liefde predikken? Of ben je het ermee oneens dat dat is wat toch wel de hoofdlijn in de bijbel is? Ik snap je argument - we horen hem op W&L met grote regelmaat. Maar er wordt van alles aangenomen dat ronduit zwak is. Ik hoop dat je ziet dat je argument niet bijster sterk is.