Toon posts:

[Notebook] Advies nodig voor Centrino notebook

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om een laptop te kopen, maar ik zit een beetje in de knoop. Het Centrino platform spreekt mij erg aan, dus ik had al geruime tijd de Acer TravelMate 80x reeks in gedachten... totdat ik bedacht ik dat eigelijk best wel Doom 3 wil kunnen spelen. Misschien weet je het al, misschien niet ... maar Doom 3 heeft een 2,5 Ghz CPU nodig EN een grafische kaart van 128Mb om te goei te kunnen draaien.

Die 2,5Ghz CPU is geen probleem, aangezien een Pentium M CPU van 1,4Ghz even goed presteert als een Pentium 4 van 2Ghz. Hetgene wat dus nog overblijft is de grafische kaart. De grafische kaart van de Acer TravelMate 80x reeks is 'slechts' 64Mb.

Nu mijn vraag: is er een Centrino laptop (1.6Ghz of hoger) met een grafische kaart van 128Mb?

Alvast bedankt om me te helpen.
Redenen om mij bij de Acer TravelMate te houden zijn uiteraard ook welkom. :)

• Tovenaar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-01 12:58
Weet niet wat je uit wilt geven maar deze heeft 128 MB Vram (!?!)
http://www.itkoop.nl/show.asp?idx=324&categorie=notebook

Verwijderd

Topicstarter
Dat is geen Centrino (=Pentium M cpu) maar een Pentium 4. :(

Op de prijs moet je niet letten, maar liefst zo laag mogelijk :)

Ik lees nu wel juist dat het bericht waar ik las dat je minimum een 2,5Ghz CPU nodig hebt en een 128Mb grafische kaart fake is.

Doom 3 zal zelfs draaien op een GeForce 3.

Dus om mijn vraag wat aan te passen: welke centrino laptop heeft de beste 3D kaart? :)

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2004 14:27 ]

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

kijk even op www.alternate.nl on notebooks staat vanalles meerdere modellen met 128MB

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• FongWan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-01 07:02

FongWan

The Stormrider ...

Ik zou dan voor een Centrino gaan met een M9200 of nog liever een M9600. De Acer TM80x heeft een M9000 met 64MB. Daarnaast denk ik niet dat die 64MB extra zo heel erg veel gaan uitmaken bij een resolutie van 1024x768. Pas bij hogere resoluties.

Op dit moment is de M9700 de beste laptop graphics kaart maar die in nog in geen enkele Centrino terug te vinden. De M9600 volgt daarna en is wel terug te vinden in enkele Centrino's.

Daarnaast zou ik toch even kijken in Centrino topic deel 2 voor een review van de M9600 met 128MB, dan zie je wat voor framerates hij haalt bij de spellen die gebruikt zijn.
Centrino topic deel 2

Zie ook de volgende topics:

Dell Inspiron8600 :deze kan je met een M9600 met 128MB krijgen
Asus M6000N : deze heeft een M9600 met 64MB
Acer Aspire 2001 of 2003 : deze heeft een M9200 met ik dacht 64MB, kan ook 32MB zijn dus kijk dat even na.

Succes met uitzoeken ... maar ik denk dat als je budget het toelaat je wel of voor de Dell kiest of voor de Asus. Met een budget van ongeveer €1500,- heb je met de asus al een heel leuke config. Zie ook het topic waar men hem voornamelijk besteld heeft. Van Dell weet ik niet maar die zal ook ongeveer in dezelfde prijdklasse zitten.

[ Voor 40% gewijzigd door FongWan op 30-03-2004 15:15 ]

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

• HJR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-01 22:15

HJR

Ik zou zeker geen Acer Travelmate 800 serie kopen. Kijk maar eens op het forum hoeveel problemen er met dan ding zijn. Ik heb er zoveel problemen mee gehad dat ik dus maar helemaal van Intel gebaseerde laptops ben afgestapt en een Apple fan ben geworden.

Als je een Centrino wilt, neem dat de Asus M6000 serie. Hier zit al een betere videokaart in dan in de Acer.

Of je wacht gewoon tot Doom3 uit is en dat kan denk ik nog wel een half jaar duren, zijn er ook weer snellere laptops met snellere videokaarten... :)

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik denk dat je alleen bij Dell met een inspiron 8600 met 1,7GHz Centrino en een Ati M10 128MB op je eisen uitkomt. Asus M6000N is een goede 2e met 1,6GHz en 64MB videogeheugen. Ik heb zelf de eerste (Dell) en hij bevalt me goed, C&C Generals Zero Hour draait moeiteloos in de hoogste resolutie (1600x1200) en alles op high detail :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• diabyte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:13
http://www.de-laptopper.nl/index.php?file_id=2057

Is dat niet wat voor jou ? Alleen wel Pentium 4, maar wel weer 3,06 ghz. Prijs is alleen niet gering :P

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik denk niet dat iemand die een Centrino wil, een Desktop P4 wil in z'n laptop :X Nofi hoor, maar een Centrino koop je vanwege de stilte, lange accuduur en de koele laptop op schoot.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad! Ik heb zojuist de Dell site geraadpleegd, en daar kan ik een Centrino 1.7Ghz met een ATI Mobile Radeon 9600 van 128Mb kopen! Ik hoop enkel dat het scherm niet *TE* groot is, zodat hij nog makkelijk draagbaar is :) Over de resolutie heb ik ook soms wel vragen; stel dat die laptop een resolutie van 1400x1024 heeft, is de kwaliteit van games dan nog wel goed op bijvoorbeeld 1240x1024?

Ik wil dus kost wat kost een Centrino, want het lage stroomverbruik spreekt mij erg aan. Ik ga die laptop immers ook dikwijls gebruiken op school, en daar heb ik niet altijd stroom. De prestaties van een Centrino voor gaming vallen best nog wel goed mee, een 1.7Ghz Centrino komt ongeveer overeen met een 2,6Ghz Pentium4, ruim genoeg voor alle spellen van tegenwoordig (en ook voor Doom III).

Ik hoop alleen dat de drivers voor de ATI Mobile Radeon 9600 inmiddels te goei werken onder Linux, want mijn laptop zal zeer waarschijnlijk dual booten met WinXP en Gentoo Linux. Daarom is het echt heel belangrijk dat die ATI Mobile Radeon 9600 te goei werkt onder Linux aangezien ik Doom 3 onder Linux zal spelen (want ID Software ondersteunt *altijd* Linux!)

Eigelijk zou ik het liefst een NVidia kaart van 128Mb willen hebben, want NVidia wordt perfect ondersteunt onder Linux. Spijtig, want ATI haalt het tegenwoordig meestal wel van NVidia in de benchmarks en die ATI Mobile Radeon 9600 is inderdaad momenteel dé beste grafische kaart voor laptops (hij haalt het zelfs van vele desktop 3D kaarten van NVidia)

Andere suggesties zijn uiteraard nog steeds welkom!

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2004 16:28 ]

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je op een lagere resolutie draait dan het scherm's native resolutie (dus 1280x960 i.p.v. 1400x1050 b.v.) gaat het scherm interpoleren, of je krijgt balken. Bij vele notebooks kan je dit gewoon in de BIOS instellen, maar bij een scherm van goede kwaliteit hebben veel mensen nog niet eens zoveel last van de interpolatie. Maar het beste is nog altijd je games te spelen op de resolutie van het scherm; 1400x1050 dus.

Onder Linux heb je gewoon een universele (VESA) VGA-driver in XFree en een open-source radeon driver. Mochten deze twee geen mogelijkheden bieden, dan kan je een driverpack van ATi proberen, ik dacht dat die een tijdje terug nog iets van beta XFree86-drivers heeft uitgegeven. Bij de vesa en de open-source radeon driver moet je niet veel verwachten van de 3d prestaties, maar dat weet je denk ik al. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik denk dus dat ik voor de Dell Inspiron 8600 ga gaan met als grafische kaart de nVidia. Ati sucked gewoon hard op Linux, en ID Software is pisted op ATI voor het leaken van de alpha van Doom 3 dus het zou mij niet verbazen dat de nVidia ondersteuning beter zal zijn in Doom 3. :)

• Vrieskist
  • Laatst online: 03-01 15:00
ati heeft ook gewoon drivers voor linux. En komt doom3 wel uit voor linux?

Verwijderd

Topicstarter
ATI verwaarloost Linux; ze stellen wel drivers beschikbaar, maar deze werken meestal erg slecht en zitten vol met bugs. Ook komen er maar heel weinig updates, en werkne nieuwe kaarten dikwijls niet onder Linux. Doom 3 komt zowiezo op Linux, ID Software ondersteunt altijd Linux!

• Vrieskist
  • Laatst online: 03-01 15:00
Juist, daar was ik niet van op de hoogte. Maar als linux voor jouw een prioriteit is, dan lijkt het me verstandig om een GeForce kaart te gebruiken. Persoonlijk vind ik trouwens dat een laptop niet echt is bedoeld om games op te spelen, maar dat is mijn eigen mening. Er komt steeds betere hardware op de markt voor laptops, maar ik zie het toch meer als een workstation dan een gamestation :).

Collega van me heeft ook een Dell Inspiron 8600 (met de radeon 9600 dan) en hij is er zeer tevreden over. Mooi beeld etc.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb even de topictitel iets verduidelijkt. :)
Pagina: 1