Verwijderd schreef op 15 oktober 2004 @ 08:00:
Ten aller eerste ben je een mooi werkje aan het neerzetten met deze mod.
maar...
Als aquariumhouder/liefhebber heb ik enkele bedenkingen bij de lichtkap die
je gemaakt hebt.
Ik som ze even op.
Die spots worden loeiheet, al gedacht wat het mdf gaat doen?
Alsook de temperatuur en het verdampen van uw water?
Een aquariumdeksel in mdf zal na verloop van tijd toch vocht aantrekken
en de meest onmogelijke vormen aannemen, daardoor zijn deksels meestal
in glas of plastic.
Je hebt geen ventilatie in je deksel, dat wordt 1 natte zooi binnen de 2 dagen
tijd.
Bij voldoende ventilatie mag je die 230v zelfs 5cm van het water afhouden zonder
problemen, echter... zoals het er nu uit ziet vrees ik voor het ergste.
Ik zou het aquarium eerst intern afsluiten met 2 goed passende glazen platen
daarboven dan de afsluitkap (verdamping zal dan in het aquarium blijven en minimaal
tot in de kap geraken)
Hey Cordobasdi, bedankt voor je post.
De spot worden inderdaad best warm. Maar wat wel zo is, is dat ze bedoeld zijn om in te bouwen, dus lijkt het ons dat het hout daar best wel tegen moet komen. Voordat het hout echt gaan vervormen door de hitte moet er toch echt wel wat gebeuren. Waar je wel gelijk in hebt is dat het niet goed tegen de vochtigheid kan.
Daarom brengen we een paar dikke lagen grondverf aan die bedoeld zijn om het hout tegen het vocht te beschermen. Overigens zitten er wel degelijk gaten in het deksel, en wordt er vanuit het belletjes apparaat lucht in gepompt, dus is er wel degelijk (een beetje) ventilatie.
Ik denk dus dat het wel gaat lukken, maar als zou blijken dat het echt niet werkt, dan proberen we wat anders.
Maar wat jij op het laatst zegt dat snap ik niet helemaal. Jij zou het aquarium eerst intern afsluiten met 2 glazen platen? Dan kun je toch die vissen niet meer voeren? Nouja, ik zal het wel niet goed hebben begrepen dan.
Maar goed, dit moest ik nog even kwijt. Het automatisch openklappende schermpje gaat niet passen. Dus in plaats van een schermpje dat open en dicht gaat door een motortje dat wordt aangestuurd door de computer, zal het met de hand omhoog moeten worden gezet.
Het schermpje ligt gewoonlijk op de bodem van het deksel. (goed afgeschermd van de hitte van de spotjes, dus begin daar alsjeblieft niet over) Het zit dan vast met een scharnier aan de zijkant van het deksel. Als je hem dan omhoog klapt, moet je eerst het deksel van het deksel (die we net hadden afgeschuurd weetjewel? Die wordt gescharnierd.) opendoen, en staat het scherm op 2 pootjes. In het deksel deksel zitten dan 2 gleufjes die precies om die pootjes heenvallen, dus kun je dan dat deksel weer dicht doen. Tudaaa, een schermpje er boven uit.