[CIP] Aquarium PC

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 32.817 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertstoppels
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-08-2023
Sinds 13 februari ben ik met een groepje vrienden steeds druk bezig met een nieuwe case-mod. Na onze succesvolle 'Twin-Heineken' proberen we nu een computer in een aquarium te bouwen. Nou weet ik dat hier al tientallen topics over geweest zijn, maar er is nooit iemand geweest die het ook echt heeft uitgevoerd.

Het plan was dus om een aquarium te bouwen met daarin een computer. Die computer gaat dienen als internetserver. Het is een Celeron 466.

Over deze CIP liep al een tijdje een draadje op Tweakzone, maar vanwege de leuke reacties hebben we besloten hier ook maar een topic te openen. Alle ideeën, suggesties en opmerkingen/commentaar zijn welkom!!

Ik ga hier dus de komende dagen flink wat foto's posten aangezien we al een redelijk eind gevorderd zijn, en vanaf (waarschijnlijk) zaterdag komen er nieuwe foto's van het boren in glas.

Het plan
De pc zelf (mobo, videokaart, netwerkkaart en de hd) wordt ingesloten in een glazen ruimte. Deze ruimte komt vervolgens los van welke zijkant dan ook in een aquarium te staan op 4 glazen cilinders (gemaakt van 4 limonade glazen oid). Voeding, aansluitingen en aanvoer van verse lucht geschied dan ook door die cilinders heen.

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/plan1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/plan2.jpg

De cd-rom speler en de voeding komen in het meubel onder het aquarium te zitten. Er komt geen waterkoeling in de pc (niet nodig voor een 466 mhz.)

Eerste foto's
Hier de eerste inkopen. Naja, de kit en het glas was gratis. Alleen de limonade glazen hebben wat gekost.
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/1.jpg

Meteen aan het begin ging het al mis. We wouden in de bodemplaat een gat boren, maar dat gaat dus niet zijn we onlangs wel achter gekomen.
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/2.jpg

Dan maar eerst de pc-kubus in elkaar kitten.
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/3.jpg

idem.
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/4.jpg

Beginnen met het meubel. We hebben wat MDF gehaald bij de plaatselijke kluswinkel (Gamma). Het MDF is 12 mm dik.
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/5.jpg

Het meubel met een glazen onderplaat (hadden we 2 van). Geeft een goede impressie van hoe het precies gaat worden.
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/6.jpg

Meubel. Je ziet een gat aan de voorkant. Hier komt een deurtje voor.
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/7.jpg

idem.
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/8.jpg

Meubel liggend op zijn rug + deurtje (zit alleen nog niet vast)
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/9.jpg

Meer foto's komen morgen. (de nieuwsgierige mensen kunnen anders ook kijken op tweakzone)

Laat me horen wat je ervan vindt! Ook suggesties etc. zijn meer dan welkom! _/-\o_

edit:
Typo

[ Voor 3% gewijzigd door Robertstoppels op 30-03-2004 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:05
Heel erg benieuwd hoe het gaat worden. Het idee is in elk geval erg gaaf. _/-\o_

bookmarked

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cool idee ik hoop dat het je gaat lukken . Wat voor vissen ga je er in doen ? Ik zou er piranha's in doen :) . good luck !

bookmarked

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2004 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:02

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

hehe vet idee :)

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kijk dat is nog eens een waterkoeling ;) Ik neem aan dat je ook gebruik gaat maken van een waterkoelsysteem, welke zijn water uit het aquarium haalt. Erg gaaf idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongJohn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-04-2024

LongJohn

Hotel-Whiskey 13-1

Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 14:08:
kijk dat is nog eens een waterkoeling ;) Ik neem aan dat je ook gebruik gaat maken van een waterkoelsysteem, welke zijn water uit het aquarium haalt. Erg gaaf idee :)
Niet helemaal goed gelezen geloof ik ??? 8)7
Er komt geen waterkoeling in de pc (niet nodig voor een 466 mhz.)
Verder lijkt het me een geweldig idee.. Ik hou het in de gaten..

OVerigens kan je wel degelijk in glas boren, maar met een laag toerental en een speciaal boortje voor glas.. succes met het maken van de 4 cilindergaten.

Ik heb maar 10 seconde nodig.........................................om je van top tot teen nat te likken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:05
Waarom verse lucht toevoeren???
Als je een heatsink tegen het glas van de "binnenbak" hangt, en er een fannetje opzet, is je lucht in het compartiment ook gekoeld.
Dan moet je ook maar 1 gaatje maken om je aansluitdraden te verbinden.

Het lijkt me ook een leuker zicht, je kan dan ook vb de binnenbak met de aansluitdraden naar beneden trekken, en hij zal blijven drijven door de lucht erin (als ie niet te zwaar is).
Net als een boei dus.

[ Voor 48% gewijzigd door naftebakje op 30-03-2004 14:14 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij deze toestemming voor een CiP.

Het is apart en zo te zien ben je al aardig op weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Robert Stoppels????? Deventer??? verlengde van Boxb. weg? :D

lama.. kzag net je profile.. toevallig...

Zijn er niet veel die precies zo heten :D

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2004 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertstoppels
Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 14:12:
Bij deze toestemming voor een CiP.

Het is apart en zo te zien ben je al aardig op weg :)
Ik had van AcouSE al toestemming ;)
offtopic:
of moest ik bij alle 3 genoemde mods toestemming vragen :?

In ieder geval, de vissen die erin komen zullen eerst gewone (goud)vissen worden. Later maken we d'r misschien een tropisch aquarium van oid. maar dat is eerst nog niet van belang.

De boor komt trouwens binnenkort, nu alleen nog even een boorstander regelen.

[ Voor 28% gewijzigd door Robertstoppels op 30-03-2004 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

idee is leuk :)

maar hoe kom je aan de apparatuur als er iets kapot gaat of vervangen moet worden?

als je iets wilt weten over aquarium dan kan je het mij vragen,ik heb zelf al jaren discusvissen.
Als je waterkoeling zou gaan gebruiken zorg dan voor een gescheiden watersysteem want vissen kunnen niet zo goed tegen metalen zoals koper en aluminium.wel rvs..
je zou je proc kunnen koelen door hem aan het glas te zetten.als de bak gevuld is dan knapt het glas niet omdat de warmte snel verdeelt wordt..wel zorgen dat er altijd water inzit,anders knapt het glas wel..

leg in die bak wat silica gel om condens tegen te gaan.dat zal het grootste probleem worden..

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2004 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertstoppels
Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 14:20:
idee is leuk :)

maar hoe kom je aan de apparatuur als er iets kapot gaat of vervangen moet worden?

als je iets wilt weten over aquarium dan kan je het mij vragen,ik heb zelf al jaren discusvissen.
Als je waterkoeling zou gaan gebruiken zorg dan voor een gescheiden watersysteem want vissen kunnen niet zo goed tegen metalen zoals koper en aluminium.wel rvs..
je zou je proc kunnen koelen door hem aan het glas te zetten.als de bak gevuld is dan knapt het glas niet omdat de warmte snel verdeelt wordt..wel zorgen dat er altijd water inzit,anders knapt het glas wel..

leg in die bak wat silica gel om condens tegen te gaan.dat zal het grootste probleem worden..
Dat van die silica gel is wel een goed idee. Nu alleen nog even kijken waar dat te halen is.

Bij de apparatuur kunnen we zoals je zegt inderdaad niet meer bijkomen. Daarom van tevoren goed testen etc. En als er dan toch nog een keer een ander systeempje in komt, is met een mesje de siliconen kit wel door te snijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongJohn

LongJohn

Hotel-Whiskey 13-1

Een boorstandaard lijkt me inderdaad geen overbodige luxe..

OVerigens als ik zo de afmeting van het aquarium zie en de voet waar de cdrom en voeding in komen lijkt het me ook verstandig om een voeet aan deze kolom vast te zetten, want anders wordt het geheel wel erg instabiel.

Ik zou als ik jou was voor een voorbeeldje van een onderkast of iets wat dit moet vervangen even bij een dierenspeciaalzaak naar binnenlopen, zodat je kan zien hoe deze zijn opgebouwd.

Ik heb maar 10 seconde nodig.........................................om je van top tot teen nat te likken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasgrif
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-08 20:56
Dit gaat volgens mij een hele gave mod worden, misschien is het een idee om ook wat leuks te doen met licht. Dit kan een heel gaaf effect geven i.c.m. het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarom maak je de onderplaat niet van plexi? kan je makkelijk in boren, en die paar krassen zie je toch niet zo goed. ben benieuwd wat het gaat worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vochtvreter van bison helpt ook.dan zou ik die in die buizen naar boven doen want die zooi moet je regelmatig vervangen.en een bakje onder dat spul is ook blangrijk want het water druppelt er onder weer uit..

als je 1x de kitrand los hebt gesneden krijg je nooit meer een goede en betrouwbare afdichting..daar moet je wel rekening mee houden..

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2004 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmmm als je cpu dalijk warmte af gaat geven (en de rest ook) hoe koel je dan je water? ik neem aan dat je de vissen in leven wilt houden en die houden over het algemeen neit van warm water :D.

offtopic:
Tropische vissen? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga je dat aquarium zo op dat meubel zetten? Ik zou er even een houten plaat opzetten die de gehele onderzijde van het aquarium bedekt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleeping_hollow
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

sleeping_hollow

We want your soul.

leuk, maar ik twijfel of t eigenlijk ook echt gaat lukken :P
want afdichtingen worden lastig, en als je nu een kubus maakt en later een gat boort, kan ie weer breken....

You are free to do as we tell you to

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayfork
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-08 10:46

Hayfork

Drinkin&Boardin

sebasgrif schreef op 30 maart 2004 @ 15:44:
Dit gaat volgens mij een hele gave mod worden, misschien is het een idee om ook wat leuks te doen met licht. Dit kan een heel gaaf effect geven i.c.m. het water.
icm het water en met de vissen... zijn nu toch van die wazige lichtgevende vissen?
achja...
lijkt me een erg strakke mod... hopelijk komen er nog vele updates en is het eindresultaat snel zichtbaar :D

::In de hemel is geen bier, daarom drinken wij het hier!:: | ::specs::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Laatst online: 09:39
BOOKMARKT

coole mod man hou ons op de hoogte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ideeën zijn zeer cool. kan niet wachten op de volgende update. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertstoppels
* Update *

Hier even een paar nieuwe pics.

De pc-kubus even testen op waterdichtheid.
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/10.jpg

En de pc-kubus is dus waterdicht.
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/11.jpg

Aangezien we moeilijk in glas kunnen boren, hebben we ervoor gekozen om de bodem van perspex te maken. Hier een stuk met een dikte van 10 mm.
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/12.jpg

Even het perspex op maat zagen.
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/13.jpg

Aquarium kitten met siliconenkit
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/14.jpg

idem.
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/15.jpg

Het meubel tot nu toe. Het deurtje zit nu vast me scharnieren, en aan de boven- en onderkant is het meubel verbreed.
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/16.jpg

Meubel met deurtje open.
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/17.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktipr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-10-2023

ktipr

Ondertitel

Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 15:54:
waarom maak je de onderplaat niet van plexi? kan je makkelijk in boren, en die paar krassen zie je toch niet zo goed. ben benieuwd wat het gaat worden!
Dat hadden wij dus ook al wel bedacht.
Robert is nog niet zover met het posten van de foto's, maar het is gebleken dat plexiglas niet waterdicht te kitten is.
Niet met siliconenkit, en ook niet met speciale bisonlijm. Ja, we hebben ook op verschillende lijmwijzers gekeken, en als we met die lijm gingen plakken, zat het wel vast, maar waterdicht krijgen is niet te doen.

And that's the way the cookie crumbles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:36
ktipr schreef op 30 maart 2004 @ 19:23:
[...]Dat hadden wij dus ook al wel bedacht.
Robert is nog niet zover met het posten van de foto's, maar het is gebleken dat plexiglas niet waterdicht te kitten is.
Misschien lukt het je wel als je een stukje in je perspex freest, dus een strook waar precies het glas in past. Als je die dan voor het plaatsen van het glas vol spuit met siliconenkit kan het haast niet meer gaan lekker zo lijkt mij. Misschien moet je het sowieso een beetje ruw maken met schuurpapier? Waar je gaat lijmen dus hè, want anders is het niet mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Volgens mij gaat dit een heel ander idee geven aan computers en aquariums als hobby..

alleen hoe wil je testen als de pc in zn kubus onder water zit als je bovenplaat er van wel water dicht is?

en je limonade glazen moeten ook nog voorzien worden van de nodige gaatjes?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IFASS
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-02 12:45
ziet er al goed uit.. dis weer eens een andere intepretatie van waterkoeling ;)
(tsja, vissen houden niet zo van stikstof systemen :+)

/* bookmarked!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 23:14
Ziet er goed uit, lekker origineel.
* Spiller kijkt naar zn eigen 110liter aquarium en ziet een dooie vis liggen :(

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb niet alle posts doorgelezen dus maybe is het al gevraagt

hoe ga je gaten maken in die limo glazen? anders kunnen de kabels er niet uit lijkt mij.

_/-\o_ zeer orgineel idee (veel mensen hadden het idee al maar niemand had het lef om het uit te voeren :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-09 09:08

Spockz

Live and Let Live

Zeker origineel. Alleen waar gaat de pc voor dienen? Lichtshow aansturen?

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertstoppels
Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 19:53:
heb niet alle posts doorgelezen dus maybe is het al gevraagt

hoe ga je gaten maken in die limo glazen? anders kunnen de kabels er niet uit lijkt mij.

_/-\o_ zeer orgineel idee (veel mensen hadden het idee al maar niemand had het lef om het uit te voeren :P)
We zagen gewoon de bodem van de glazen af (foto's komen vandaag of morgen).

En wat betreft het lijmen van perspex mbv een gleuf freesen. Dat wil ook niet. Er is geen enkele lijm die perspex met glas waterdicht kan verlijmen. We zijn gekomen tot 3/4 van het aquarium, maar als je hem verder vult, spuit alles eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het helpt .......wil ik wel de gaten boren in het glas van de bodem dan he!
( zo een fluitje van een cent moeten wezen voor mij ) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)
Mail maar via msn ( het logistieke gedeelte is voor je zelf natuurlijk )...........

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2004 20:14 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleeping_hollow
  • Niet online

sleeping_hollow

We want your soul.

Zorg iig wel dat je gewichtondersteuning genoeg is, zo'n aquarium kan knap zwaar worden. bakkie hier naast mij (100 * 40 * 40 cm) is al knap 160 kilo. Zou vervelend zijn als je hele mod bijna af is, en dan alles kapot gaat omdat je kastje het niet zou houden :D.

Verder veel succes met je mod, en zoals het er nu uitziet gaat het wel iets heel erg bijzonderds worden :)

You are free to do as we tell you to

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertstoppels
sleeping_hollow schreef op 30 maart 2004 @ 20:10:
Zorg iig wel dat je gewichtondersteuning genoeg is, zo'n aquarium kan knap zwaar worden. bakkie hier naast mij (100 * 40 * 40 cm) is al knap 160 kilo. Zou vervelend zijn als je hele mod bijna af is, en dan alles kapot gaat omdat je kastje het niet zou houden :D.

Verder veel succes met je mod, en zoals het er nu uitziet gaat het wel iets heel erg bijzonderds worden :)
Iets van 60 liter gaat er in het aquarium. Bovendien komt eronder een extra plaat hout voor de stevigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leg tussen de aquarium en kast wel een plaatje piepschuim of parketvloer underlay.dat is zo'n schuimachtig iets.
Anders knapt je bak.er hoeft maar een zandkorreltje te liggen en end of story..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-07-2022
* Truus klikt op bookmark :)

Hele gave mod, alleen heb ik niet zo veel vertrouwen in dat onderstel. Lijkt me erg wankel. Zoals al vaker is gezegd, zo'n grote bak met water wordt héél erg zwaar. En ik betwijfel of de basis van de voet breed genoeg is.

Maar nogmaals: hele gave mod :D

Why be difficult when with a little extra effort you can make yourself impossible? || veni, vidi, delevi || You people laugh because I'm different... I laugh because you're all the same.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-08 13:59

Turkish

zhé germans

Eindelijk iemand die het aandurft om een echte aquariumpc te bouwen, nu maar hopen dat je geen hardware failure krijt of een draadje eruit trekt, dat lijkt me vrij lastig weer goed te krijgen ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou er is wel degelijk al iemand die dit heeft gedurfd.

Ik heb het al eens gezien op een lanparty.
Heb alleen geen foto's ervan. :(
Hij had er ook nog allemaal leuke visjes erin zitten die hij 3 dagen heeft moeten voeren. :P

Alleen het principe was iets anders, hij had de aquarium op de pc gebouwd.
In dit aquarium zat 1,5 meter pijp in om als radiator te fungeren.
Waarmee hij ...........je raadt het al zijn waterkoeling mee koelde. :9

maar het idee was ongeveer gelijk.... in mijn ogen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarzan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:34
Verwijderd schreef op 31 maart 2004 @ 02:40:
Hij had er ook nog allemaal leuke visjes erin zitten die hij 3 dagen heeft moeten voeren. :P

Werden die visjes dan niet veel te warm? Ik bedoel, als je drie dagen aan het gamen bent, dan zal de temperatuur van het water aan het einde van de dag wel behoorlijk oplopen lijkt me :?

..:: ::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 09:36
[quote]Douwe Jan schreef op 31 maart 2004 @ 09:03:
[quote]Verwijderd schreef op 31 maart 2004 @ 02:40:

Werden die visjes dan niet veel te warm? Ik bedoel, als je drie dagen aan het gamen bent, dan zal de temperatuur van het water aan het einde van de dag wel behoorlijk oplopen lijkt me :?
pcies waar ik aan zat te denken, maar daarvoor heeft ie die 2 buizen, fannetje erop en je hebt een flinke luchtstroming, maar ik ben benieuwd, het word geen koudwater-aquarium denk ik, eerder tropisch :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongJohn

LongJohn

Hotel-Whiskey 13-1

Robertstoppels schreef op 30 maart 2004 @ 20:02:
[...]
Wat betreft het lijmen van perspex mbv een gleuf freesen. Dat wil ook niet. Er is geen enkele lijm die perspex met glas waterdicht kan verlijmen. We zijn gekomen tot 3/4 van het aquarium, maar als je hem verder vult, spuit alles eruit.
Dit kan een druk probleem zijn. Nu kan ik me niet voorstellen dat er voor 60 liter water heel veel druk op het glas/perspex komt te staan, maar je zou het toch kunnen proberen om het langzaam op te bouwen.

Allereerst heeft de aquarium-siliconen (althans ik zag aan de tubes dat jullie deze gebruiken) 48 tot 96 uur nodig om volledig te drogen en te hechten. Daarna zou ik eerst een bodem water in de bak zetten (ongeveer 10 cm tot 15 cm hoog) De volgende dag weer een laag water erbij en zo bouw je het in een paar dagen op.

Ik heb zelf aquariums gebouwd en ook daar was dit een veel voorkomend probleem om een bak in een keer waterdicht te krijgen en hem te houden.

Je zou als laatste (als alles niet werkt en lukt) altijd nog constructielijm kunnen proberen (van bison) en de randen afdichten met siliconen..

Het is allicht het proberen waard.

Voor de rest ziet hij er uitstekend uit.. Keep up the good work. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertstoppels
*Update*

Eerst even testen of het aquarium waterdicht is.
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/18.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/19.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/20.jpg

Helaas was ie dus niet waterdicht. De siliconenkit hecht niet aan het perspex.
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/21.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/23.jpg

De bodems van de limonadeglazen zagen met een tegelsnijder. Dat verliep verder allemaal prima.
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/24.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/26.jpg

Gat zagen voor de voeding.
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/25.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/27.jpg

Voeding in het meubel bouwen. Ook een paar extra stopcontacten voor de verlichting en een water- en luchtpomp.
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/30.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/31.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/32.jpg

Achteraanzicht.
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/36.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/37.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/38.jpg

Nog even wat gaten boren voor de luchtcirculatie-fans.
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/33.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Begint er goed uit te zien _/-\o_
Zal dit topic ff in mijn bookmarks zetten, zodat ik alles mooi kan volgen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Hele dikke sjit! Heb ook ff op tweakzone gekeken naar je biermod! KEWL! :9 maarre ik zag deze mod niet. Anyway mijn handen beginnen steeds meer te jeuken! :o

En ik zou trouwens een plaat onder je meubel zetten, zodat je draagvlak een stuk groter is. Anders gaat ie zeker om en das zonde! :Y)

[ Voor 31% gewijzigd door Herby op 31-03-2004 09:47 ]

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktipr

ktipr

Ondertitel

LongJohn schreef op 31 maart 2004 @ 09:28:
[...]

Dit kan een druk probleem zijn. Nu kan ik me niet voorstellen dat er voor 60 liter water heel veel druk op het glas/perspex komt te staan, maar je zou het toch kunnen proberen om het langzaam op te bouwen.

Allereerst heeft de aquarium-siliconen (althans ik zag aan de tubes dat jullie deze gebruiken) 48 tot 96 uur nodig om volledig te drogen en te hechten. Daarna zou ik eerst een bodem water in de bak zetten (ongeveer 10 cm tot 15 cm hoog) De volgende dag weer een laag water erbij en zo bouw je het in een paar dagen op.

Ik heb zelf aquariums gebouwd en ook daar was dit een veel voorkomend probleem om een bak in een keer waterdicht te krijgen en hem te houden.

Je zou als laatste (als alles niet werkt en lukt) altijd nog constructielijm kunnen proberen (van bison) en de randen afdichten met siliconen..

Het is allicht het proberen waard.

Voor de rest ziet hij er uitstekend uit.. Keep up the good work. _/-\o_
Okay, ik weet niet meer precies hoe het ging, maar het was ongeveer zo:

we hadden de allereerste keer de perspex onderkant met siliconenkit aan de glazen wanden gekit. 2 dagen later gingen we dit testen op waterdichtheid. Toen er nog geen water in zat gingen we even kijken naar de lijmranden, en we konden al zien dat de siliconenkit van de perspex afstond. Er kon gewoon lucht onder komen, en toen al trokken wij de conclusie dat de siliconenkit niet aan perspex hechtte.
Toen gingen we toch maar even testen of de bak waterdicht was, en toen volgde de plaatjes die je op de vorige post kunt zien. De bak was nog niet waterdicht.

Hierna kochten we speciale lijm die aan glas, en aan perpspex hecht. De oude onderkant konden we er met heel weinig kracht onder de onderkant eruit duwen. Toen gingen we de perspex onderkant met deze speciale bison lijm aan het glas plakken, en ook direct de houten onderplank aan de onderkant. Na weer 2 dagen hebben gewacht gingen we kijken of de lijm goed had gehecht, en we zagen nu weer iets gelijks, behalve dat we nu zagen dat de lijm niet goed aan het glas hechtte. Maar in ieder geval al beter dan de siliconenkit aan het perspex.
We gingen ook nu even testen op waterdichtheid, maar al na 2 cm water zagen we de houten onderplank nat worden.

Nu gingen we een extra dikke laag van die lijm over de oude rand spuiten, en lieten dit weer 2 dagen drogen. Toen we nu keken zagen dat er bellen in de lijm waren gekomen ter grootte van een doperwt. Na deze bubbels te hebben opengemaakt en deze gevuld hadden met lijm lieten we de hele zaak weer 2 dagen rusten.

Na die 2 dagen bleek dat de bubbels enigzins terug waren gekomen. Toch gingen we nu testen, en we zagen na ongeveer 15 cm dat de bak toch op enkele plekken lek was. Dus weer de hele zaak gedroogd, en weer op die plekken extra extra gelijmd.

Wéér 2 dagen laten gingen we weer kijken of hij waterdicht was, en op het eerste gezicht ging het heel goed. Toen de bak helemaal vol was was er nog niet 1 druppeltje water uitgestroomd. Het was dan toch eindelijk gelukt!!!!
Dus we lieten de bak nog eventjes staan om te kijken of hij het ook eventjes vol hield.
Maar na 5 minuten begon er toch iets te druppelen aan de achterkant, en 20 seconden later spoot het er met grote kracht uit. Logisch want er stond heel veel druk achter.

Daarom gaan we nu toch maar proberen om gaten in een glasplaat te krijgen, want de pc kubus is helemaal van glas, en die was in 1 keer waterdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-09 07:21

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Jammer dat het perspex niet goed heeft gehecht met de siliconenkit :(
ik blijf het volgen het begint al mooi vorm aan te nemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongJohn

LongJohn

Hotel-Whiskey 13-1

Tja.. dan heb je denk ik toch een kleine uitdaging.. De lijm is blijkbaar goed genoeg voor het verlijmen van glas en perspex, maar niet sterk genog om het geheel bij elkaar te houden als er grotere druk op komt te staan dan de luchtdruk die er normaal alleen op staat..

Succes met het boren van de gaten in de glasplaat.. Ik vind het resultaat vast wel hier terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een klein tipje/ideetje.
Is het niet mogelijk om dat plexiglas te versmelten??
Dan heb je zeker wel een Waterdicht aquarium :D. Of is dit niet mogelijk?

Coole mod overigens. Veel succes er verder mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:08
Oh ik snap nu pas hoe hij word....

Ik dacht dat jullie een Aqarium gingen maken ind e vorm van een rechthoek, en daarin nog een Aquarium met een PC erin...
code:
1
2
3
4
5
 |________vis_____|

:9

[ Voor 7% gewijzigd door Sluuut op 31-03-2004 10:15 ]

57696520646974206c65657374206973206e657264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
die glazen boren, dat word een stevige klus, ik had ooit hier op GoT gelezen dat koeling van de boor erg belangrijk is (je scheurt en krast veel minder snel). Diegene deed dat door er met klei een randje op te maken en dan vol te gieten met water, voorboren is ook erg belangrijk, maak een klein puntje met een spijker (niet het glas kapotslaan natuurlijk) en bgin met 2 mm voor te boren en dan steeds groter :)

damn, die update niet gezien :X naja, misschien handig voor iemand anders :P

[ Voor 9% gewijzigd door LiquidSmoke op 31-03-2004 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 19:21
Dit ziet er wel leuk en origineel uit :)
Doet me een beetje denken aan die plantenbak mod, alleen gaat dit nog een stukje verder. Leuke opzet en het ziet er al goed uit. Ben benieuwd naar het eindresultaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kan bij de praxis een diamant zaagje kopen voor 20 eurootjes(voor dremel).
Als je dan zorgt dan de boel goed gekoelt wordt dan heb je die gaten er zo in.Ik kan met die zaag zelfs agaat zagen en dat is knokehard(hardheid 9).harder dan glas..

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2004 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• original4u
  • Laatst online: 11-09 10:46
Zou ik ook mogen vragen welke vis soorten je er in gaat doen? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Laatst online: 18:28

rally

Deyterra Consultancy

Volgens mij stond er al eerder wat hij met de visstand van plan was
Robertstoppels schreef op 30 maart 2004 @ 14:20:
[...]
In ieder geval, de vissen die erin komen zullen eerst gewone (goud)vissen worden. Later maken we d'r misschien een tropisch aquarium van oid. maar dat is eerst nog niet van belang.

[ Voor 7% gewijzigd door rally op 31-03-2004 14:49 ]

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
  • Laatst online: 11-09 15:38
Wellicht al genoemd, maar ik heb al eens een computer in een aquarium gebouwd... Lang geleden.

Ik heb toen een off-the-shelf aquariumbak gekocht. Als koelelement het element uit een airconditioning. Vervolgens een pomp die de vloeistof over het koelelement pompt, het aquarium weer in...

Waar niemand aan dacht en wat ik dus heb gebruikt: transformatorolie... Hele bak vol.

we only make way for the man who boldly pushes past us

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
hoezo transformator olie? wat doet dat precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
  • Laatst online: 11-09 15:38
LiquidSmoke schreef op 31 maart 2004 @ 15:34:
hoezo transformator olie? wat doet dat precies?
Transformatorolie 'ontlaadt'... zal ik maar zeggen. Het geleid stroom erg slecht, waardoor er geen kortsluiting in je elektrische apparaten enzo ontstaat. Ik had het moederbord en de hele mikmak gewoon in het aquarium liggen.... Overclocken tot en met omdat ik een temperatuur bereikte van een graad of 5.... :*)

we only make way for the man who boldly pushes past us

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_vb
  • Laatst online: 01-09 16:35
zonder vissen is het natuurlijk geen aquarium Wiseguy :/

[ Voor 1% gewijzigd door mark_vb op 31-03-2004 15:53 . Reden: kan geen zinnetje typen zonder typo ]

Artstation: https://www.artstation.com/markvanberkel7 | Oeroude CG showreel: www.markvanberkel.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smattie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-09-2024
Meer Pics willen we zien _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
WiseGuy! schreef op 31 maart 2004 @ 15:36:
[...]

Transformatorolie 'ontlaadt'... zal ik maar zeggen. Het geleid stroom erg slecht, waardoor er geen kortsluiting in je elektrische apparaten enzo ontstaat. Ik had het moederbord en de hele mikmak gewoon in het aquarium liggen.... Overclocken tot en met omdat ik een temperatuur bereikte van een graad of 5.... :*)
Ow zo, zelfde idee als sla-olie, maar hier betreft het toch een afgeschermde bak in een 'echt' aquarium? die oplossing van jou is al vaker langsgekomen, maar neit echt praktisch voor de meeste mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mocht je eventueel toch beslissen om een glazen bodem te gebruiken....
Indien je wil boren in glas zijn er een paar dingen waar je rekening mee moet houden.
- Begint met een kleine boor, zorg ervoor dat dit een nieuwe zeer scherpe boor is.
- Zorg voor een zeer goede koeling van de boor. (overgieten met ether is een zeer efficiente manier, alleen zorg dan voor een goed verluchte kamer en ga niet zitten roken... 8)7 )
- Zet zo weinig mogelijk druk op de boor
- Zorg dat de boor volkomen stabiel staat (dus geen gewone handboor gebruiken, je zou eventueel kunnen proberen met een magneetboor, rubbertje onderleggen, rubbertje onder het glas en een stevige metalen ondergrond. Wel zorgen wat het rubber niet te dik is, want anders haalt die electromagneet niet veel meer uit)

En ten laatste : probeer het eerst uit op een klein glasplaatje, zodanig dat als het niet lukt je niet onmiddellijk een hele glasplaat verknoeit. (zou zonde zijn)

In ieder geval heel knap! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snappie88
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-08 19:48

Snappie88

Mr. Hollywood

O... my.... fucking... God!

Wat een toffe mod man! Durf ik amper van te dromen. Moet je wel piranha's in het aquarium gooien, hoef je geen firewall meer te installeren ;)

Nou, ik wens je alle mogelijke succes met je mod en dat alles het houdt enzo. Ik wacht met smart op pics van het eindresultaat!

Surfin' paradise!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdicampo
  • Laatst online: 20:45
En er komt weer wat geweldigs uit jullie handen! Daan helpt ook weer mee zo te zien op foto 31 :P

Keep up the good work! Kan em wel es komen bijkijken, waar staattie nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Robertstoppels schreef op 31 maart 2004 @ 09:40:
*Update*

Helaas was ie dus niet waterdicht. De siliconenkit hecht niet aan het perspex.
[afbeelding]
Ghe, dat heb ik ook geprobeerd bij mijn mod :P .
Bleek inderdaad uiterst belabberd te hechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktipr

ktipr

Ondertitel

Leuk dat jullie allemaal zo ethousiast zijn. Er zijn wel een paar dingetjes. Iemand stelde voor om het perspex te versmelten. Waar moet het dan mee versmelten? Met de glazen zijkant?? Glas wordt pas goed vloeibaar rond de 1000 graden.

De boor koelen vind ik inderdaad een goed plan. Dat met die klei lijkt me wel wat. Maar iemand zei ook dat je dat met ether moet doen. Dat lijkt me echter niet handig want bij de minste geringste hoeveelheid ether die je binnenkrijgt val je in slaap.

Maar de overige tips over het boren zijn wel erg handig. We gebruiken idd waarschijnlijk een boorstander en zorgen ervoor dat we niet drukken op het glas.

Deze reactie begreep ik niet helemaal:
Sluuut schreef op 31 maart 2004 @ 10:12:
Oh ik snap nu pas hoe hij word....

Ik dacht dat jullie een Aqarium gingen maken ind e vorm van een rechthoek, en daarin nog een Aquarium met een PC erin...
code:
1
2
3
4
5
 |________vis_____|

:9
Uhm, dat gaan we ook doen. Ongeveer. Lees de beginpost anders nog een keertje

Tenslotte zijn er nog wat mensen die zeggen: "Oh ja dat heb ik ook al een keertje gedaan!"
Ik zou zeggen: eerst zien, dan geloven, dus post eens een foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Laatst online: 14:34
Whoootzzz ik lees net ff dit topic door, maar dit is wel een hele originele mod,
hoe kom je in hemelsnaam op het idee om een pc in een aquarium te bouwen,
moet zeggen het is wel gedurft.

Hmmm wat volgt ? Pc aan het plafond ? :) :9

Deze voeg ik even toe aan de favorites, die wil ik beslist volgen.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ktipr schreef op 31 maart 2004 @ 19:12:
Maar iemand zei ook dat je dat met ether moet doen. Dat lijkt me echter niet handig want bij de minste geringste hoeveelheid ether die je binnenkrijgt val je in slaap.
valt ook wel weer mee hoor, je moet wel heel flink inademen om in slaap te vallen. 't Blijft wel een link stofje om mee te werken...

Erg leuk idee, maar gaan de vissen niet leip worden van de herrie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In je aqurium heb je meestel een water pomp in zitten die wel een beetje geluid maakt zonder dat de vissen er gek van worden dus het zal wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertstoppels
*Update*

De cd-rom speler in de kast. Hiervoor moet nog een dunne plaat hout/plastic komen met een leuke naam of logo erop.
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/39.jpg

We hebben even 2 draadjes vastgesoldeerd aan het open/close-knopje. Zo kunnen we de cd-rom speler nog makkelijk openen als het nieuwe frontje ervoor zit.
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/40.jpg

Een gat voor de fans samen met wat lossen houten latjes. De latjes zijn nog niet helemaal goed op maat, maar het geeft wel een goede impressie van hoe het gaat worden. De latjes zorgen er samen voor dat de lucht in de cilinders wordt geperst.
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/41.jpg

Een paar inkopen gedaan.
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/43.jpg

Lijm, geschikt voor Perspex.
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/44.jpg

Deurknopje
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/47.jpg

Luchtpompje, voor het leuke effect :D
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/48.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/49.jpg

Deurknopje in het deurtje.
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/50.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/51.jpg

Voor de mensen die nog niet helemaal snappen hoe het nou precies gaat worden, heb ik ff een fototje gemaakt. In die middelste bak komt dus de pc (uiteraard met een deksel erop).
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/overzicht.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
omg @ Finding Nemo logo :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
heel erg leuk project dit, het begint er zo al aardig leuk uit te zien

ik ben iig heel erg beniewd naar het eindresultaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schiksie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-05-2022
Shit er gaat iets flink mis met posten ??

[ Voor 91% gewijzigd door Schiksie op 31-03-2004 20:46 . Reden: Dubbel post ]

Antec Sonata II, AsRock 939Dual, Atl Venice 64 3500+, Zalman CNPS7000B-ALCU, Asus AX800 PRO 256 TVD, 2*512 Kingston PC3200 DDR, CDRW Lite On LTR-52246S, Lite On DVD 16/48, Maxtor 300Gb D-Max 10 + Maxtor 120 (U133), 2*3Com 3C905B TX PCI 10/100Mbit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schiksie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-05-2022

De boor komt trouwens binnenkort, nu alleen nog even een boorstander regelen.
Hi hi tropische vissen, daar gaat je koeling 8)7 Of sidderaalen die als ze een metalen contactpunt aanraken wat leuke lichtjes activeren :P Zeer vette mod hoor, ziet er echt gaaf uit _/-\o_

Antec Sonata II, AsRock 939Dual, Atl Venice 64 3500+, Zalman CNPS7000B-ALCU, Asus AX800 PRO 256 TVD, 2*512 Kingston PC3200 DDR, CDRW Lite On LTR-52246S, Lite On DVD 16/48, Maxtor 300Gb D-Max 10 + Maxtor 120 (U133), 2*3Com 3C905B TX PCI 10/100Mbit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

anders stop je er gewoon een walvis in :P
maare echt supervet ziet het eruit hoor!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarom hebben jullie het plexiglas niet m.b.v. chloroform gelijmd cq. versmolten? dat zit iig muurvast en waterdicht!

(Trouwens nagedacht over schoonmaken? Na 3 weken vissen erin te hebben gehad is alles groen :X Algenkiller erin gaat niet echt werken m.b.t. nemo and friends :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

weet je zeker dat je daar in wil blijven werken met ongeaarde stopcontacten ? :?
lijkt mij knap gevaarlijk als het ooit nog eens wil lekken of erger als je er nog mee bezig ben of de visjes er in zet en je op eens een opdonder krijgt.
Maar verder ziet het er erg overtuigend uit _/-\o_

En laat me raden er komt vast een SEA gate hardeschijf in ? :+

[ Voor 11% gewijzigd door Schapie op 31-03-2004 21:33 ]

No signature found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik bedenk me net wat..

weet je hoeveel opwaartse druk je krijgt.als die binnenbak met lucht gevuld is dan wilt die bak gaan drijven.en dat kan zo sterk zijn dat je de siliconenrand loslaat of dat de glazen springen..of de deksel vliegt er vanaf..ben bang dat je project niet echt zal werken :(
teveel contra's en te weinig pro's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayfork

Hayfork

Drinkin&Boardin

zullen het alleen weten als je het probeert he... en maak eens een filmpje ofzo van het vullen en testen van je aquarium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-08 17:50
Verwijderd schreef op 31 maart 2004 @ 21:35:
ik bedenk me net wat..

weet je hoeveel opwaartse druk je krijgt.als die binnenbak met lucht gevuld is dan wilt die bak gaan drijven.en dat kan zo sterk zijn dat je de siliconenrand loslaat of dat de glazen springen..of de deksel vliegt er vanaf..ben bang dat je project niet echt zal werken :(
Misschien toch het plexie versmelten dan maar, zoals iemand hierboven meldt?

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Tuurlijk gaat ie dan niet omhoog, als je em verzwaart blijft ie gewoon zitten hoor.
Verder is er eerder gevaar op IMplosie dan dat de deksel eraf knalt. (hou maar eens een dichte plastic fles diep onder water, die frommelt dan in elkaar.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-09 07:21

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Verwijderd schreef op 31 maart 2004 @ 20:53:
waarom hebben jullie het plexiglas niet m.b.v. chloroform gelijmd cq. versmolten? dat zit iig muurvast en waterdicht!

(Trouwens nagedacht over schoonmaken? Na 3 weken vissen erin te hebben gehad is alles groen :X Algenkiller erin gaat niet echt werken m.b.t. nemo and friends :D)
Valt heel erg mee! niet te veel vis er in, heb je geen last van alg..... ik weet niet hoe groot de bak is maar je moet per vis afhankelijk van de grote ongeveer 5 a 10 liter water rekenen voor de juiste bio omgeving :) en uiteraard niet in direct zonlicht plaatsen 8)

Mystic Spirit = ook beetje Tropisch aquarium fanaat :Y)

Ik blijf de vorderingen volgen! het wordt volgens mij echt vet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktipr

ktipr

Ondertitel

Verwijderd schreef op 31 maart 2004 @ 21:35:
ik bedenk me net wat..

HAHAHA, leuk dat je dat nou zegt. Hier hebben wij al eerder aangerekend:
Vanuit het forum van Tweakzone.net
Oke mensen, hier volgt een klein rekensommetje aan onze aquarium PC. Wij wilden de kast in het aquarium op 4 pootjes zetten zodat de computer niet op de bodem kwam te liggen. Nu kunnen we het morgen wegen, maar wij willen nu graag al weten waar we aan toe zijn, dus ging ik er even aan rekenen, en ik kwam tot de volgende conclusie.

(In dit forum kan je geen superscript schrijven dus de machten staan er als gewone cijfers, maar volgens mij is het wel leesbaar)

We nemen de dikte van het glas nog even variabel want dit weten we nog niet helemaal zeker. X is dus de dikte van het glas. De inhoud van de kast moet 22 * 32 * 11 = 7744 cm3 zijn. Volgens onze natuurkunde bijbel (binas) weegt glas 2,5 * 103 kg m-3. Verder weegt ons moederbord inclusief heatsink ongeveer 600 gram, de harddisk 440 en de pci kaarten 300.

Nu gaan we de hoeveelheid glas berekenen. Ik neem hierbij de onderplaat als begin en plak in mijn gedachten daarna de lange kanten er op, en dan de kortste kanten, en wel zodat de inhoud constant blijft (nl. 22 * 32 * 11)
x * ((2 * 32 * 22) + (2 * 32 * (11 + 2x)) + (2 * (22 + 2x) * (11 + 2x)))
x * ((1408 ) + (64 * (11+2x)) + (2 *(242 + 44x + 22x + 4x2)))
x * ((1408 ) + (704 + 128x) + (484 + 88x + 44x + 8x2))
x * (2596 + 260x + 8x2)
2596x + 260x2 + 8x3

Als we er nu nog even vanuit gaan dat we glas hebben van 0,5 cm dik hebben, hebben we dus 1364 cm3 glas nodig, oftewel 1,364 * 10-3 m3. Dit moeten we vermenigvuldigen met de dichtheid om te zien dat de glazen bak 3,410 kg gaat wegen. Tel daarbij het gewicht van de computer (1340 gram) bij op, en de totale "drijvende" bak weegt 4,750 kg.

Het totale volume van de glazen bak is gelijk aan:
(32 + 2x) * (22 + 2x) * (11 + 2x)
(32 + 2x) * (242 +44x + 22x + 4x2)
7744 + 1408x + 704x + 128x2 + 484x + 88x2 + 44x2 + 8x3
7744 + 2596x + 260x2 + 8x3

Als we er nog steeds van uit gaan dat het glas 0,5 cm dik is, is de bak 9108 cm3 groot.
Dat is hetzelfde als 9,108 dm3 dus verplaatst het blok 9,108 liter water. De opwaartse druk is dus 9,108 kg. Maar de bak weegt 4,750 dus de totale kracht omhoog is 4,358 omhoog. Omdat het verdeeld wordt over 4 glazen wordt elk glas dus met een kracht van 1,0895 kg omhoog getrokken. Dat kan de kit wel aan lijkt me.

Maar nu willen we ook nog even uitrekenen hoe dik het glas moet zijn om hem een neutral drijfvermogen te geven.
Het gewicht is (2596x + 260x2 + 8x3) * 2,5 * 10-3 + 1,34 kg
De opwaartse druk geeft (7744 + 2596x + 260x2 + 8x3) * 10-3 kg
Het drijfvermogen is dus neutraal als (2596x + 260x2 + 8x3) * 2,5 * 10-3 + 1,34 = (7744 + 2596x + 260x2 + 8x3) * 10-3.
Dit is een ingewikkelde som en om jullie een beetje te sparen zal ik dit op mijn grafische rekenmachine snel even uitrekenen en ik kan jullie garanderen dat het antwoord op deze vergelijking luidt: x=1,43

Dus als we glas zouden gebruiken van 1,43 cm dik zouden we afgezien het feit dat er kabels heen moeten geen steunpilaren nodig hebben om de pc te ondersteunen. De kracht op de pilaartjes zou dan 0 zijn.
Dus er komt een kracht van 1,0895 kg op de siliconenrandjes per glas. Dat houdt de kit wel he.

En versmelten met chloroform wil alleen met plexiglas toch? En dan nog, dan zou je 2 dingen aan elkaar kunnen smelten, en niet perspex aan gewoon glas. Maar dat had ik ook al eerder gezegd. Lees eerst even voordat je iets wilt gaan zeggen.

Ohja, en dat imploderen valt ook wel mee hoor. Het is gemaakt van 0,5 cm dik glas, en dat houdt het wel denk ik hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayfork

Hayfork

Drinkin&Boardin

plexi op elkaar smelten gaat niet want hij wil toch glas gebruiken... zegt ie... perspex hechtte niet aan glas dus nu alles glas... ik zou zelf echter kiezen voor alles perspex dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jah ok, maarjah... glas is mooier ;) mijn mening dan...
ik vind t jammer dat glas ni fijn te bewerken is, anders had ik t als window gebruikt hoor ;)
en ik denk ook dat echt glas wat beter tegen water kan, het is misschien maar heeeel weinig verschil, maar dan nog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hele cewle mod! Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat...(hopelijk geen verdronken mobo).
Ik moest ook gelijk denken aan de druk die er op je "binnebak" komt te staan door al die liters water. als de glas-oppervlakte van een kant niet al te groot is, moet dit idd geen probleem geven.

Keep up the good work!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktipr

ktipr

Ondertitel

Precies glas, is veel mooier. In de eerste plaats is het doorzichtiger, en in de 2e plaats krast het veeel minder. perspex wordt na verloop van tijd zowat wit van de krasjes.
En het is ook nog eens steviger, qua buigzaamheid en breekbaarheid dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Raven
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 20:32
vette mod man :D
*kwijl* wanneer komt de volgende update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
Verwijderd schreef op 31 maart 2004 @ 23:24:
Hele cewle mod! Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat...(hopelijk geen verdronken mobo).
Ik moest ook gelijk denken aan de druk die er op je "binnebak" komt te staan door al die liters water. als de glas-oppervlakte van een kant niet al te groot is, moet dit idd geen probleem geven.

Keep up the good work!
denk dat het wel mee zal vallen, anders kun je altijd nog een soort van 'stabilisatiestang' maken.

bijvoorbeeld in de ruimte zelf overdwars een latje, kan het mobo gelijk mooi op liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom gebruik je een niet geaard stopcontact? Het lijkt me, dat als je zo met stroom en water bezig bent dat dit wel een must is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rappie
  • Laatst online: 11-09 07:32
in ieder geval zeer orrigineel. Alleen even afwachten of die kitlaat de waterdruk kan weerstaan he .......

Ik heb het meegemaakt dat ineens een aquarium breekt, en dat is geen pretje (zeker als je net als mij op een zolder met houten vloer zit :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het een zeer vette mod! maar als je het aquarium goed in balans brengt hoef je het maar 1 keer in ut jaar te verschonen zoiets wij hadden altijd een tropisch aquarium met vissen die alg vrete enz enz ut water was altijd helder. er kwamen zelfs jonkies :P. nog even over de mod : komt het water hoger dan de pc zeg maar ? want dat lijkt me niet zo hoog :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarneer komen de volgende foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdoens
  • Laatst online: 13:36

cdoens

Peugeot-gek

Ik weet niet of je al geboord hebt in die onderste glasplaat, maar ik zou even naar een glaszetter gaan. Daar verkopen ze speciale glasboortjes. Ik heb die dingen gebruikt in glas en tegels en het werkt formidabel (zonder koelwater). Als je die boortjes dan ook nog koelt, kan er weinig meer mis gaan...

Succes met je retecoole mod!!! (Bookie)

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t3q
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:53

t3q

Say yes to teq

Kheb maar 1 ding te zeggen : It kicks kont :P

Superbruut gewoon, kan ook gewoon in je woonkamer staan natuurlijk.

Life goes as it goes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ik hoop echt voor je dat t allemaal waterdicht blijft, 1 druppel water en je kan al flinke kortsluiting hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
Ik denk niet dat je implosiegevaar hebt: je bak is met de buitenwereld verbonden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je plexiglasplaatje overmaats onder de bak lijmt en de buitennaad afkit is de kans op lekkage ook minder. De kitnaad wordt dan namelijk door het water naar binnen gedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-07-2022
Verwijderd schreef op 01 april 2004 @ 11:45:
Als je plexiglasplaatje overmaats onder de bak lijmt en de buitennaad afkit is de kans op lekkage ook minder. De kitnaad wordt dan namelijk door het water naar binnen gedrukt.
:z Ga óf lekker verder slapen, óf het hele topic doorlezen :). (Of is dit bedoelt als tip voor de volgende die het gaat proberen?).

Kun je de gaten in de bodem niet met een glassnijder maken? (Ik weet niet zo veel van glas, maar zo doen de inbrekers in de film het ook altijd :)).

Why be difficult when with a little extra effort you can make yourself impossible? || veni, vidi, delevi || You people laugh because I'm different... I laugh because you're all the same.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 16:33
pyranja's in die bak doen :) voor de hackers :)
nadeel is die maken er een klote zooi van altijd ;) beide dus

nee gewoon keigaaf

mocht die klaar zijn wil ik wel eens met een fotograaf langskomen voor wat pics. die dan in een magazine zullen verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertstoppels
petervandamned schreef op 01 april 2004 @ 12:30:
pyranja's in die bak doen :) voor de hackers :)
nadeel is die maken er een klote zooi van altijd ;) beide dus

nee gewoon keigaaf

mocht die klaar zijn wil ik wel eens met een fotograaf langskomen voor wat pics. die dan in een magazine zullen verschijnen.
Dat zou heeel cewl zijn!

En een geaard stopcontact is een goed idee :D. Sowieso moeten we misschien een soort van lek-detector inelkaar prutsen zodat als de bak lekt, de stroom uitschakelt. (en niet in in het aquarium alleen, de hele groep in de meterkast eruit)

Euh, en over de kitnaad die niet sterk genoeg kan zijn zit ik niet zo te twijfelen. Er zijn vele zelfbouw aquaria gemaakt die vele honderden liters meer water konden houden.

En of het een warmwater aquarium gaat worden zit ik nog over na te denken. De ruimte bij de computer zal ondanks de koeling altijd warmer zijn dan de kamertemperatuur (en het aquariumwater). Als je dan een warmwater aquarium hebt, heb je hier geen last meer van.

*Update*

Het aquarium opnieuw gelijmd met die Bisonlijm. (De gaten die je in de bodem ziet, zijn alleen van de onderliggende plaat hout, niet in de bodem zelf)
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/52.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/53.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/54.jpg

De harde schijf even met een constructie op het moederbord gebouwd.
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/55.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/60.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/58.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/59.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/57.jpg

Ons nieuwe bruissteentje van 200 mm.
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/robertstoppels/56.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door Robertstoppels op 01-04-2004 12:51 . Reden: Foto's toegevoegd ]

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.