Oké, ik als redelijk maagdelijke Apple-gebruiker ga me er toch aan wagen een paar van je vragen te (proberen) beantwoorden

.
leffe_blond schreef op 24 april 2004 @ 22:52:
Er wordt overal aangeraden om een powerbook te kopen ipv een ibook, deze zou krachtiger zijn. Echter die powerbooks hebben een verdomd breed scherm en ik vrees dat ik daaraan niet ga wennen, Ik tik nu op 14 laptop en vind dat eig nog het fijnste, een 15' met de normale (niet breedbeeld) verhoudingen zou voor mij dan ook perfect zijn. Zijn de powerbooks ook in niet breedbeeld versie te krijgen?? dat 17" ding is imo niet eens een laptop meer...
Bij de keuze tussen Powerbook en iBook moet je denk ik goed op een rijtje hebben wat je met je nieuwe laptop allemaal van plan bent. Allebei hebben ze zo hun voor- en nadelen. Maar als je van plan bent serieus aan de slag te gaan met audio- en videobewerking, als je hem dus 'professioneel' wilt gaan gebruiken, dan is een Powerbook wel op zijn plaats. Werk je zoals ik niet met dat soort programma's en ben je eigenlijk niet meer dan een veredelde typgeit en net-addict, dan is een iBook ook meer dan voldoende, zeker als je, wederom zoals ik, ook met een enigszins beperkt budget zit. Kort wat verschillen tussen Powerbook en iBook: Powerbook is sneller, is van aluminium (dat schijnt sneller te deuken dan het plastic van de iBook; maar heeft daardoor ook een iets mindere ontvangst van het draadloos netwerk), gaat iets minder lang mee op een batterijlading, is ontzettend licht en mooi afgewerkt, heeft meer aansluitmogelijkheden (DVI, pcmcia) en nog een aantal dingen. Leg ze maar eens naast elkaar op apple.com voor een precies overzicht, zou zo ook niet àlles weten

.
Welke software mag ik verwachten bij aankoop van een power/i book? ik ben nu eenmaal gewoon aan gratis (maar toch legale) software en wil dat ook graag zo houden, openoffice/mozilla vond ik al,maar verder?? wat komt van apple zelf??
Als je een Apple koopt krijg je er sowieso iLife bij, een verzameling die onder andere iTunes (muziekspeler), iPhoto (eenvoudig beeldbewerkingsprogramma), iMovie (eenvoudig videobewerkingsprogramma) , Garageband (om audio op te nemen en te mixen) en, als je een DVD-writer (SuperDrive) hebt, dan ook nog iDVD, om DVD's te kunnen maken. Verder komt het met een goede en snelle browser (Safari) en een e-mailclient (Mail). Voor programma's die je in Windows of Linux gewend was te gebruiken zijn over het algemeen kwalitatief erg goede gratis of bijna gratis alternatieven te vinden. Veel Linux-programma's schijn je overigens ook op de een of andere manier binnen OS X te kunnen draaien, maar vraag míj niet hoe; dacht dat het
iets met X11 was, maar daar weet ik het fijne niet van.
zeker wil ik muziekbewerken (multitrack recording, midi en de hele meuk)
Weet niet zeker of dat toevallig met GarageBand kan, maar daarmee kun je in ieder geval (eenvoudig) audiobewerken.
is het nuttig om applecare te nemen? op zich ben ik een voorstander van supportcontracten, maar is het het geld waard? (snelle respons, doen ze moeilijk...)
Als je geld genoeg hebt - die geintjes zijn namelijk nogal aan de prijs - dan is een paar jaar extra garantie misschien geen slecht idee. Het is toch een redelijk duur ding, zo'n Apple-laptop, en anders sta je, wanneer je na een jaar stukken hebt, toch zwaar in de kou. Ik heb het (nog) niet gedaan -- ik heb er momenteel gewoon geen geld voor. Je kunt het echter in ieder geval, weet niet of het later ook nog kan, gedurende het hele eerste jaar van je garantie bijkopen, dus je hoeft daarover niet meteen te beslissen. Misschien dat ik het ook nog wel ooit doe...
wat met documentatie? levert men een soort os X introductieboekje mee?
Echt heel uitgebreid is de documentatie niet, die je erbij krijgt. De 'handleiding' van OS X mag die naam eigenlijk niet dragen, het is meer een folder. Er zijn wel genoeg goede boeken op de markt die het OS echt in-depth behandelen. Een goed boek schijnt "The Missing Manual" (hence the name) te zijn, de naam van de schrijver weet ik zo niet, maar een zoektocht bij Amazon of Bol doet wonderen.
Op welke manier word software geinstalleerd? dubbelklikken op een "installer"? moeilijke vragen??
Installeren van een programma is helemaal niet moeilijk. Vaak is het zelfs zo makkelijk als een icoontje naar je Programmamap slepen. That's it. Bij sommige andere programma's zit wel een installer, maar daar is ook niks moeilijks aan. Je moet je alleen even authenticeren door je wachtwoord in te voeren - da's een ingebouwde beveiliging.
kan je eenvoudig een "ghost" nemen, voor het geval je iets verprutst, en is de installatie van het OS moeilijk?
Wanneer je de laptop krijgt is deze nog niet helemaal geinstalleerd, er moet nog het een en ander gekopieerd worden. Da's helemaal niet moeilijk, er komt niks ingewikkelders aan te pas dan het invullen van je naam

. O, en je moet weten hoe je een CD in een CD-rom drive doet, maar dat mag ook geen problemen opleveren

. Hoe het zit met een echt schone installatie weet ik niet, dat heb ik gelukkig nog niet hoeven doen

. Van ghosten weet ik dus ook niks.
Wat met latere upgrades? is de hardware van een LAPTOP upgradebaar?
Laptops zijn over het algemeen niet erg upgradable, en die van Apple zijn op dat principe volgens mij geen uitzondering. Wel zijn er voldoende firewire en USB 2.0-aansluitingen, waarmee je externe apparatuur (harde schijven bijvoorbeeld) mee kunt aansluiten. Dingen als geheugen zijn wel makkelijk te upgraden, en bij de Powerbook is de harde schijf geloof ik ook nog (met behoud van garantie) upgradable, maar dat weet ik niet helemaal zeker, heb namelijk een iBook

. De Powerbook heeft bovendien een pcmcia-slot, daar kun je ook nog wat instoppen.
zijn er vergelijkingstabellen (benchmarks) waar apple producten naast elkaar en naast Intel worden gezet??
Die zullen er ongetwijfeld zijn, maar die weet ik zo niet te vinden. Misschien dat een google-search je kan helpen

. Als je iets vindt moet je daarbij echter wel in je achterhoofd houden dat de rauwe prestaties van een computer, zeker in het geval van een Apple, niet altijd zaligmakend zijn -- het gaat erom wat je ermee kunt doen. En, in het geval van een Apple, is dat heel veel

.
tnx... en sorry voor de lap tekst

Graag gedaan, en sorry voor de lap tekst