Assume there are no rules and it's one big free for all
De 14" heeft dezelfde resolutie als de 12", dus wat dat betreft maakt het niks uit. Ik vind het zelf op een 12" goed te doen (Exposé helpt daar ook bijjohannesmvp2 schreef op 19 april 2004 @ 17:27:
[...]
Maar is websites maken op 12" te doen? Want ik wil ook daar websites maken, en om nou een 17" monitor mee te gaan sjouwen, dan kan ik net zo goed een 14" kopen
(of een 17" Powerbook als ik de loterij win)
Ik weet dus ook nog niet wanneer ze leverbaar zullen zijn, ik denk dat we nu wel een heel stel showroom modellen kwijt moeten. Maar dat is natuurlijk pas wanneer de nieuwe modellen binnen komen.
Als binnen 10 dagen van de aankoopsdatum je product een upgrade krijgt kan je bij Apple iets van 50,- terug krijgen. Het fijne weet ik er niet meer van, stond ergens in een van de policy's op de website van Apple.
[ Voor 26% gewijzigd door Sage op 19-04-2004 18:46 ]
Ik bel morgen met de Apple store en dan weet ik hopelijk meer.
PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw
of een nieuwe PB12"
hmm keuzes
Ik blijf jullie bestoken om vragen over mn Ibook. Een aantal dingen zijn toch echt anders dan XP.
Ik vind OS 10.3 veel lekkerder werken, maar met mn avi bestanden kom ik er niet uit.
Quick time speelt ze domweg niet af. Op versiontracker kan ik ook geen goede decoder vinden. Hoe spelen jullie avi's af. En divxen natuurlijk, die heb ik ook nog.
Alvast bedankt.
Ad maiorem black_eye gloriam
Choose for Choice! Choose Linux! | src van icon
Verder is er ook nog MS Media Player voor wm9 files. Via diverse plugins kun je met Quicktime ook meer formaten afspelen en als dat werkt is dat soepeler dan alle andere spelers. Dit komt mede omdat Quicktime nog meer is verwoven met de Quartz engine dan MS doet met explorer en WMP samen
Ik heb er nu VLC opstaan en dat werkt perfect. Ik voel me weer echt een beginneling.XKB schreef op 19 april 2004 @ 21:08:
Ik gebuik zelf of mplayer of VLC. Op mijn iBook werkt VLC veel beter maar op de desktop vind ik mplayer lekkerder.
Alles navragen en uittesten.
Waar is nu juiste forum voor al mn mac vragen. Ik heb er nog al wat. Over file sharing, mn xp machine die mn Ibook niet ziet en anders om, games, enz.
Ik wil dit forum ook niet vol zetten met "domme beginners" vragen
Veel plezier met je mac.
Verder is MacOSXHints.com een site waar je als gevorderde zeer lekker uit de voeten kan. Staan veel interessante weetjes op en meestal ook oplossingen voor problemen.
Voor de mensen die een Superdrive hebben met modelnummer UJ-816, zoals in de Powerbook, is er eindelijk een regiovrije firmware. Eindelijk!! Werkt perfect. Even het tooltje RegionX downloaden op Versiontracker. De regiocode instellen en klaar!
ow de url:
http://superdrive.cynikal.net/
Wel balen dat nu de Powerbook is geupgraded. Ik heb hem pas 2 maanden...
Een normale Xserve raid kan je maximaal toekennen aan 2 servers (2 onfhankelijke cabinetten met controllers)Sage schreef op 19 april 2004 @ 09:45:
[...]
Ja dat begrijp ik, en dat word ook goed uitgelegd op de website van de Xsan.
Maar ik bedoel eigenlijk meer wat je dan nu aan een Xserve RAID hebt. Dit lijkt me namelijk toch wel een zeer belangrijk punt van de Xserve RAID.
Met de xsan kan je een soort van netwerk maken waarop je meerdere xservers kun aansluiten via een fibre kaart
De Xserve raid is dus een essentieel onderdeel xsan is alleen maar wat software.
Tevens heb je nog een fibre switch nodig.
xsan staat voor storage attached network , maar dat staat ook wel ergens in het artikel
Een pc is net een brommer. je kan hem wel opvoeren maar het blijft nog steeds een brommer
Joh, ik had wel verwacht dat een Xserve raid wel over meer computers kon worden aangesloten. Ik vind eigenlijk dat zulke software toch gewoon meegeleverd moet worden?scan schreef op 20 april 2004 @ 00:23:
[...]
Een normale Xserve raid kan je maximaal toekennen aan 2 servers (2 onfhankelijke cabinetten met controllers)
Met de xsan kan je een soort van netwerk maken waarop je meerdere xservers kun aansluiten via een fibre kaartherdoor kunnen meerdere computers gebruik maken van de zelfde Xserve raid .
De Xserve raid is dus een essentieel onderdeel xsan is alleen maar wat software.
Tevens heb je nog een fibre switch nodig.
xsan staat voor storage attached network , maar dat staat ook wel ergens in het artikel
[ Voor 6% gewijzigd door Alpha-sphere op 20-04-2004 19:08 ]
ja bij officele dealers, is dat geen enkel probleem!Alpha-sphere schreef op 20 april 2004 @ 18:57:
Hoe zit het eigenlijk met BTO orders? Kan je die ook bij een apple dealer doen. M'n studenten credit card heeft namelijk een limiet van €2500,-
Dat kan je ook gewoon bij een dealer doen. Het enigste is wel dat we dan de exacte prijs die ook op de Apple Store staat moeten rekenen.Alpha-sphere schreef op 20 april 2004 @ 18:57:
Hoe zit het eigenlijk met BTO orders? Kan je die ook bij een apple dealer doen. M'n studenten credit card heeft namelijk een limiet van €2500,-
Verder als iemand opzoek is naar de "oudere" modellen dan hebben wij nog een showroom model plus wat voorraad over. Prijzen weet ik niet en kan je beter contact opnemen met een verkoper. Het gaat om deze modellen:
2x 14" iBook 933Mhz
1x 12" CDRW iBook
1x 12" CDRW iBook Showroommodel
Verwijderd
Go Apple!
1 - Hoe krijg ik het mac nummer te zien van de netwerkkaart
2 - Waar kan ik dan mijn encryptie sleutel in voeren ?
PhD i.o.
Als ze echt stukken goedkoper zijn wel. Anders ga ik over maandje oid voor een PB 12" met alles erop en eraan.
[ Voor 63% gewijzigd door 1Mark op 22-04-2004 11:05 ]
In de systeemvoorkeuren, onder netwerk, selecteer de airport. Onder tabblad "airport" staat bovenaan het "AirPort-ID", dat is het mac-addres van de airport netwerkkaart.M@ximuS schreef op 21 april 2004 @ 15:34:
1 - Hoe krijg ik het mac nummer te zien van de netwerkkaart
Als je het netwerk selecteert (bijv. vanuit het airport-icoon bovenin je scherm) vraagt 'ie vanzelf om een key als 't goed is.2 - Waar kan ik dan mijn encryptie sleutel in voeren ?
Prijzen zoals ik ze heb doorgekregen:markclausing schreef op 22 april 2004 @ 11:04:
ligt aan de prijzen natuurlijk
Als ze echt stukken goedkoper zijn wel. Anders ga ik over maandje oid voor een PB 12" met alles erop en eraan.
12" Combo 1299,- ex
15" Combo 1599,- ex
17" SD 2299,- ex
Het gaat hier om de PowerBooks zoals misschien wel duidelijk is.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| 256MB DDR333 SDRAM (256 MB ingebouwd) Ultra ATA-schijf van 60 GB (4200 rpm) Toetsenbord & Mac OS 1,33 GHz PowerPC G4 12,1-inch TFT-beeldscherm NVIDIA GeForce FX Go 5200 - 64 MB DDR Interne 56K-modem Lichtnetadapter Batterij Prijs: Eur 1.379,00 BTW: Eur 262,01 Subtotaal: Eur 1.641,01 |
maar dan met de 80Gb 5400RPM drive en 768Mb RAM. Maar goed, nog ff sparen.
Als ik dit dan zie dan zit ik zelf ook altijd aan het denken..markclausing schreef op 22 april 2004 @ 14:01:
hmm voor 100 euro meer heb je een nieuwe 12" op de apple education store..dan ga ik toch liever voor zo eentje
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 256MB DDR333 SDRAM (256 MB ingebouwd) Ultra ATA-schijf van 60 GB (4200 rpm) Toetsenbord & Mac OS 1,33 GHz PowerPC G4 12,1-inch TFT-beeldscherm NVIDIA GeForce FX Go 5200 - 64 MB DDR Interne 56K-modem Lichtnetadapter Batterij Prijs: Eur 1.379,00 BTW: Eur 262,01 Subtotaal: Eur 1.641,01
maar dan met de 80Gb 5400RPM drive en 768Mb RAM. Maar goed, nog ff sparen.
Want ik zit dus met het probleem van de powerbook 15" reeks. Of ik nu standaard voor de SuperDrive moet gaan en daar dan die superdrive uitgooi en dan geniet van meer CPU snelheid. Of een Combo Powerbook 15" koop en daar dan meer geheugen in gooi. Maar dan weer geen backlit keyboard heb.
Hehe en zo zit ik maar te denken en te denken
Want voor 140 euro meer heb je dus een 170mhz snellere processor en ook een backlit keyboard. Nu zul je dat keyboard gedoe niet nodig hebben maar die cpu snelheid mss wel.
[ Voor 9% gewijzigd door Maximus op 22-04-2004 14:31 ]
PhD i.o.
Ik heb een vraagje over OS 9.2.
De provider heeft de DSNen aangepast. Nu moet ik dit ook doen op mn Imac.
Maar in het TCP/IP regelpaneel kom ik het DNS stukje niet in.
Ik ben wel ingelogd als geavanceerd.
Hoe kan ik mn DNSen wel aanpassen?
Mmm.. staat ie op DHCP + alles automatisch? Probeer even een handmatige instelling, of iets ertussenin.black_eye schreef op 22 april 2004 @ 15:10:
Hoe kan ik mn DNSen wel aanpassen?
Alles staat op afkomstig van server.benoni schreef op 22 april 2004 @ 15:26:
[...]
Mmm.. staat ie op DHCP + alles automatisch? Probeer even een handmatige instelling, of iets ertussenin.
maar Impliciet zoekpad en de naamserveradres kom ik niet in.
'Afkomstig van server' -> dan verwacht ie alles van de informatie server te horen te krijgen als je een verbinding maakt. Zet de selectiebalk bovenin het venster om naar een 'handmatiger' instelling. (Sorry kan niet zo specifiek aanduiden, heb hier alleen MacOSX bijdehand). Oja zoekpad kun je beter leeglaten geloof ik, alleen IPnrs invullen.black_eye schreef op 22 april 2004 @ 15:32:
Alles staat op afkomstig van server.
Screw you guys, I'm goin' home! >_>
Hydraulik-Phunk schreef op 22 april 2004 @ 17:10:
Opties in je internetbrowser ?

Onzin.. bij Windows is dat ook niet zo. DNS is altijd een systeeminstellingbenoni schreef op 22 april 2004 @ 17:55:
[...]
Nee, bij MacOS9 kun je echt alle systeeminstellingen vinden bij de regelpanelen
Windows gewend zeker...
Doen.. dan maar een maandje langer sparenM@ximuS schreef op 22 april 2004 @ 14:28:
[...]
Want voor 140 euro meer heb je dus een 170mhz snellere processor en ook een backlit keyboard. Nu zul je dat keyboard gedoe niet nodig hebben maar die cpu snelheid mss wel.
Over Windows gesproken, ik moet de laatste tijd soms echt hard nadenken waar ik wat moet zoeken. Iig niet op de plekken waar het hoortbenoni schreef op 22 april 2004 @ 17:55:
[...]
Nee, bij MacOS9 kun je echt alle systeeminstellingen vinden bij de regelpanelen
Windows gewend zeker...
Ik begin 'n echte Maccer te worden na 'n dik half jaar
Dat heb ik ook, alleen ben ik dan al een echte versteende MaccerHydraulik-Phunk schreef op 22 april 2004 @ 18:35:
[...]
Over Windows gesproken, ik moet de laatste tijd soms echt hard nadenken waar ik wat moet zoeken. Iig niet op de plekken waar het hoort
Ik begin 'n echte Maccer te worden na 'n dik half jaar
Lekker klein dat wel, maar damn, wat is dat Windows toch onlogisch opgebouwd. Ik snap er echt geen hout van af en toe.
Voorbeeld; je typt www.gmx.net in om je mail te checken (met voorbedachten rade).
Windows vraagt of je autoinvullen wilt inschakelen (Nee, dat doe ik zelf wel als ik 't nodig heb).
Goed en wel, je typt je mailadres en wachtwoord in, komt Windows met de vraag of ik zeker weet dat ik de beveiligde (???) internetzone wil verlaten en door te gaan... JA TUURLIJK IK WIL GVD MIJN MAIL BEKIJKEN!

Ik moet echt dagelijks vertellen dat ik iets wel of niet wil, zo 'handig' die popupjes!

Echt vreselijk. Al moet ik wel zeggen dat ik wel de mogelijkheid is tot op album/artiest selecteren van MP3's in de Finder, kan dat ? In XP kan 't iig wel.
In OS9 had je daar een plug in voor. In OSX zou ik het niet weten. Ik gebruik eigenlijk altijd mappen met daarin een map met het album en dan daar weer in de nummers. Eigenlijk kom ik daar nooit, daarvoor heb ik iTunes.Hydraulik-Phunk schreef op 23 april 2004 @ 01:10:
Ik loop ook steeds meer te vloeken om Windows op school.
Voorbeeld; je typt www.gmx.net in om je mail te checken (met voorbedachten rade).
Windows vraagt of je autoinvullen wilt inschakelen (Nee, dat doe ik zelf wel als ik 't nodig heb).
Goed en wel, je typt je mailadres en wachtwoord in, komt Windows met de vraag of ik zeker weet dat ik de beveiligde (???) internetzone wil verlaten en door te gaan... JA TUURLIJK IK WIL GVD MIJN MAIL BEKIJKEN!
Ik moet echt dagelijks vertellen dat ik iets wel of niet wil, zo 'handig' die popupjes!
Echt vreselijk. Al moet ik wel zeggen dat ik wel de mogelijkheid is tot op album/artiest selecteren van MP3's in de Finder, kan dat ? In XP kan 't iig wel.
Grootste minpunt vind ik toch wel de grafische kwaliteiten van Windows. Daar erger ik me echt groen en geel aan. Bijvoorbeeld als je op een knopje klikt krijg je echt zo'n gigantisch lelijk pixel lijntje om het knopje heen....

Ach, over een paar maanden heb ik dan wel mijn eigen game PC, ik hou altijd mijn 5 jaar oude iMac met OSX er naast.
Verwijderd
Morgen of vandaag.Verwijderd schreef op 23 april 2004 @ 10:58:
Ik zie net dat mijn iBook verstuurd is via TNT. Heeft iemand ervaring met de snelheid waarop TNT aflevert?
Verwijderd
Dat zou natuurlijk mooi zijn, maar morgen is het zaterdag en dan leveren ze volgens mij niet. Wat is trouwens de procedure als je er niet bent? Leveren ze het dan af bij het postkantoor waar je het op kunt halen ofzo?
yup! het zou wel dinsdag worden denk ik...Verwijderd schreef op 23 april 2004 @ 11:19:
[...]
Dat zou natuurlijk mooi zijn, maar morgen is het zaterdag en dan leveren ze volgens mij niet. Wat is trouwens de procedure als je er niet bent? Leveren ze het dan af bij het postkantoor waar je het op kunt halen ofzo?
ik gebruik eigenlijk altijd mijn Apple pro muis, maar ik klikte voor de grap ff mijn logitech er aan.
wat een verschil!!! die logitech reageert veel beter! lekker vlot enzo! hoe kan dat?! (instelling zijn het zelfde gebleven)
Ik heb er echter maar 1, die ik dus constant omplugde.
Dat werd ik eigenlijk een beetje zat dus heb ik sinds een paar dagen weer de originele pro muis in gebruik, waarbij ik dus de extra knoppen en scrollwiel vervang door toetscombinaties; en het bevalt eigenlijk prima!
Wel is het zo dat OS9 en XP naar mijn gevoel een betere 'tracking' hebben; het is nogal lastig om onder OSX met één zwiep naar die minimalistische knopjes te bewegen, dat merkte ik gelijk al op toen ik de overstap van OS9 naar X maakte.
Misschien een leuk id voor een pollletje; wie hangt z'n pro muis meteen aan de wilgen en kiest voor een 'beter' alternatief.
Zeker als switcher ben je waarschijnlijk gewend aan meerdere knoppen en scrollwiel.
Voor de 'traagheid' zijn er trouwens wel oplossingen via software dus dat hoeft geen probleem te zijn

maar goed gelukkig kan dit sneller
PhD i.o.
E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0
ja, zie bijv http://www.lbodnar.dsl.pipex.com/eMac/eMac-upgrade.htmlEl Snorro schreef op 23 april 2004 @ 13:57:
miss een domme vraag, maar kan een mac overclocked worden??
[ Voor 18% gewijzigd door dolby op 23-04-2004 14:29 ]
Klopt dit zou het ook kunnen zijn denk ik.Bigs schreef op 23 april 2004 @ 13:53:
Ik zweer ook bij mijn Intellimouse Explorer, maar ik heb ook een Pro Mouse (vooral voor onderweg), maar die vind ik toch niet echt merkbaar trager. Wel schuift ie wat moeilijker omdat hij met die hele rand contact heeft met de tafel ipv alleen met 4 voetjes.
ik heb mijn muistracking op zijn hoogst staan, dan gaat het evensnel als windows, maar

Steve wordt steeds ouder dus die hoeft zeker geen snelle muistracking
Hoe kan je de muistracking van je Pro muis versnellen dan? want die scroll enz. mis ik niet zo...
Zelfde verhaal hier ja! Ik heb indertijd mijn MX500 wit gespoten om m'n Mac te matchen, alleen gebruik ik nu toch weer de Pro muis sinds een klein weekje.ochoch schreef op 23 april 2004 @ 13:05:
Grappig dat je daar nu over begint; ik zwoer altijd bij mijn Microsoft muis met 5 knoppen, die ik voor zowel m'n pc als m'n Mac gebruikte.
Ik heb er echter maar 1, die ik dus constant omplugde.
Dat werd ik eigenlijk een beetje zat dus heb ik sinds een paar dagen weer de originele pro muis in gebruik, waarbij ik dus de extra knoppen en scrollwiel vervang door toetscombinaties; en het bevalt eigenlijk prima!
Wel is het zo dat OS9 en XP naar mijn gevoel een betere 'tracking' hebben; het is nogal lastig om onder OSX met één zwiep naar die minimalistische knopjes te bewegen, dat merkte ik gelijk al op toen ik de overstap van OS9 naar X maakte.
Misschien een leuk id voor een pollletje; wie hangt z'n pro muis meteen aan de wilgen en kiest voor een 'beter' alternatief.
Zeker als switcher ben je waarschijnlijk gewend aan meerdere knoppen en scrollwiel.
Voor de 'traagheid' zijn er trouwens wel oplossingen via software dus dat hoeft geen probleem te zijn
De MX500 hangt nu weer (samen met een andere Pro muis) aan mijn XP machine wegens Unreal Tournament.
De scroll mis ik nog niet zozeer, alleen de 'back' en 'forward' knoppen op de muis mis ik verschrikkelijk, net als de 3 knoppen bovenop waar ik Exposé aan gekoppeld had.
Die Pro muis werkt verder prima vind ik, ook perfect als instagib muisje op de pc
Ik heb vandaag ook de hele dag in OS9 gewerkt en ik vind idd ook dat 9 een betere tracking heeft dan OSX, lijkt wel of het allemaal wat nauwkeuriger is want ik heb in X nog wel eens dat ik misklik

Het is een fijne muis om mee te werken. Ik heb gemerkt dat RSI ontwikkelen met deze muis bijna onmogelijk is, doordat je vaak vanzelf wat afwisseling aanbrengt in de manier van muis vasthouden en klikken.ochoch schreef op 23 april 2004 @ 13:05:
Toch vind ik dat Apple het pas een 'Pro' mouse mag noemen als er aan de onderkant een paar schroefjes zitten voor demontage. Het dunne snoertje slijt snel, maar is niet te vervangen zonder de muis te moeten openbreken en -zagen. En dat terwijl aan de binnenkant van de muis het snoer netjes met een stekkertje zit gemonteerd.

Bij de 1e generatie witte trafo's zat ook zo'n lullig snoertje. Snoertjes van muis en trafo gingen bij mij al na 13 maanden stuk. Ik heb toen het brakke spul naar Apple opgestuurd en ze hebben netjes een nieuwe muis en voeding teruggegeven.
Addit: Wat moet je allemaal doen om een brak ProMouse snoertje te repareren
[ Voor 9% gewijzigd door benoni op 23-04-2004 15:54 ]
Heb 'm dan ook the hard way moeten afzetten. Nog iemand zoiets meegemaakt ?
Wat doet dat ding eigenlijk in sleepmode ?
This space intentionally left blank.
Op m'n laptopje hetzelfde, een keer of zes gebeurd. Het beeldscherm bijna zwart, met nog net zichtbaar een dialoogvenster met het verzoek om de computer te herstarten met de 'grote' knop. Ik neem aan dat het een kernel panic is.dot.K schreef op 23 april 2004 @ 18:04:
Ik heb gisterenavond mijn G5 gewoon in Sleep mode gezet maar werd vanacht ineens wakker van het geluid van ventilators op de studeerkamer (behoorlijk hard dus). Opgestaan, gaan kijken en de Mac was net een stofzuiger. Enorm veel lawaai en unresponsive.
Verwijderd
Damn de foto's op de website doen die mooie Apple laptops geen eer...je moet ze zelf met je eigen ogen bekijken.
Prachtige machine's
Denk dat ik toch maar eens door ga sparen voor een powerbook 15 inch superdrive
Tussen 3 en 5 doet een Mac zijn onderhoud. Hij runt dan alle cron scripts. Dit kan zwaar zijn maar hoeft niet. Ligt aan je gebruik natuurlijk. Als je dit zelf op een ander tijdstip wilt doen dan kan je Cocktail gebruiken. Ook heeft een Apple soms moeite om wakker te worden. Dit is al sinds Classic zo en komt het meeste voor bij laptops. Er was ergens in de vorige thread een soort van half oplossing om hem dan netjes te laten restarten.dot.K schreef op 23 april 2004 @ 18:04:
Ik heb gisterenavond mijn G5 gewoon in Sleep mode gezet maar werd vanacht ineens wakker van het geluid van ventilators op de studeerkamer (behoorlijk hard dus). Opgestaan, gaan kijken en de Mac was net een stofzuiger. Enorm veel lawaai en unresponsive.
Gewoon de pbook gebruiken op de hanze en dan thuis met een 19 inch tft er aan met tobo en muis werken
PhD i.o.
Heb ik nu alleen dat gevoel of groeit de Apple community ? Ik heb de G5 nog maar een anderhalve maand maar wil absoluut niet terug.
Volgende aankoop gaat een Powerbook zijn. Kan ik mijn Compaq laptop inruilen op het werk
De apps die ze windowsspecifiek hebben draaien haal ik wel binnen via Citrix.
Neem dan de 17inch, die is niet zoveel duurder, heeft ook 1reepje 512ram en de 15inch 2reepjes 256Verwijderd schreef op 23 april 2004 @ 19:05:
Ben vandaag eens gaan kijken bij de Machouse in Rotterdam.
Damn de foto's op de website doen die mooie Apple laptops geen eer...je moet ze zelf met je eigen ogen bekijken.
Prachtige machine's
Denk dat ik toch maar eens door ga sparen voor een powerbook 15 inch superdrive
Heb de app eens gedownload. Ziet er leuk uit en is meer dan gunstig geprijsd. Goeie tip !Sage schreef op 23 april 2004 @ 19:37:
[...]
Tussen 3 en 5 doet een Mac zijn onderhoud. Hij runt dan alle cron scripts. Dit kan zwaar zijn maar hoeft niet. Ligt aan je gebruik natuurlijk. Als je dit zelf op een ander tijdstip wilt doen dan kan je Cocktail gebruiken.
niet iedereen heeft 3.5 duizend euro klaar liggen voor een apple. Tis wel goede hardware maar ik vind 3 duizend wat ik ga uitgeven [eerst sparen] voor een laptop, tobo, muis, tasje en een tft scherm wel erg veel hoor. Maar goed ik denk dan, doe het goed of doe het niet.dolby schreef op 23 april 2004 @ 21:10:
[...]
Neem dan de 17inch, die is niet zoveel duurder, heeft ook 1reepje 512ram en de 15inch 2reepjes 256
Maar 3.5 duizend puur voor 1 laptop.. dat eigenlijk al geen laptop meer is door het enorme tft scherm

PhD i.o.
Verwijderd
Ik denk alleen dat het beter is gewoon ergens anders later dit geheugen te kopen en toe te voegen.
Verder snap ik niet waarom je standaard maar 1 jaar krijgt en niet de Europese standaard van 2 jaar...moet je dus een 439 euro kostend Applecare contract afsluiten (geen flame hoor...Dell doet hetzelfde)
Maarja ik kijk nog rond, heb nog meer dan een maand de tijd om te kijken
Misschien koop ik wel een iets oudere powerbook, die zullen vast wel wat goedkoper weggaan
17inch is toch 2900?M@ximuS schreef op 23 april 2004 @ 21:33:
[...]
niet iedereen heeft 3.5 duizend euro klaar liggen voor een apple. Tis wel goede hardware maar ik vind 3 duizend wat ik ga uitgeven [eerst sparen] voor een laptop, tobo, muis, tasje en een tft scherm wel erg veel hoor. Maar goed ik denk dan, doe het goed of doe het niet.
Maar 3.5 duizend puur voor 1 laptop.. dat eigenlijk al geen laptop meer is door het enorme tft scherm
Je moet niets overhaast doenVerwijderd schreef op 23 april 2004 @ 21:41:
Ik zou al zo'n 3800 euro kwijt zijn voor een powerbook (15 inch) met 1 GB geheugen.
Ik denk alleen dat het beter is gewoon ergens anders later dit geheugen te kopen en toe te voegen.
Verder snap ik niet waarom je standaard maar 1 jaar krijgt en niet de Europese standaard van 2 jaar...moet je dus een 439 euro kostend Applecare contract afsluiten (geen flame hoor...Dell doet hetzelfde)
Maarja ik kijk nog rond, heb nog meer dan een maand de tijd om te kijken
Misschien koop ik wel een iets oudere powerbook, die zullen vast wel wat goedkoper weggaan
Goed kijken wat je ermee wilt doen, wel of geen superdrive nodig, scherm afmeting etc etc.
prijstechnisch gezien vind ik de 12inch superdrive en 15inch combodrive leuk aan de prijs.
[ Voor 47% gewijzigd door dolby op 23-04-2004 21:50 ]
Verwijderd
Een tas zou ook leuk zijn
Vind het nog steeds vreemd...voor dat geld mag er best wel een tasje bijzitten (geen Brenthaven, maar toch wel een redelijke Laptop tas) en de Applecare zouden ze ook wel standaard mogen maken.
Ik wil ook een beetje kunnen proggen en 1024x768 is wat klein, dus daarom val ik al snel voor de 15 inch, maar als het niet anders kan, dan zal de 12 inch mooi volstaan..
Hou ik meer geld over voor andere dingen
Yep, en denk wel dat je applecare het eerste jaar kunt aanschaffen, hoeft niet meteen bij aankoop.Verwijderd schreef op 23 april 2004 @ 21:55:
Ja, ik heb de extra geheugen + apple care wel nodig.
Een tas zou ook leuk zijn
Vind het nog steeds vreemd...voor dat geld mag er best wel een tasje bijzitten (geen Brenthaven, maar toch wel een redelijke Laptop tas) en de Applecare zouden ze ook wel standaard mogen maken.
Ik wil ook een beetje kunnen proggen en 1024x768 is wat klein, dus daarom val ik al snel voor de 15 inch, maar als het niet anders kan, dan zal de 12 inch mooi volstaan..
Hou ik meer geld over voor andere dingen
Verwijderd
Ik heb trouwens nog eens zitten kijken...als ik voor de 15 inch combo ga zou ik ook nog redelijk aan de prijs zitten en dichter bij mijn budget/eisen
1
2
3
4
5
6
7
8
| Pbook 12" Stock 512 DDR-SDram er naast kopen Apple Keyboard Apple Mouse Second Skin Apple Cinema Display 20" >:) totaal ? 3468.62 >:) |
Kost wat maar dan heb je ook wat
PhD i.o.
Er wordt overal aangeraden om een powerbook te kopen ipv een ibook, deze zou krachtiger zijn. Echter die powerbooks hebben een verdomd breed scherm en ik vrees dat ik daaraan niet ga wennen, Ik tik nu op 14 laptop en vind dat eig nog het fijnste, een 15' met de normale (niet breedbeeld) verhoudingen zou voor mij dan ook perfect zijn. Zijn de powerbooks ook in niet breedbeeld versie te krijgen?? dat 17" ding is imo niet eens een laptop meer...
Welke software mag ik verwachten bij aankoop van een power/i book? ik ben nu eenmaal gewoon aan gratis (maar toch legale) software en wil dat ook graag zo houden, openoffice/mozilla vond ik al,maar verder?? wat komt van apple zelf??
zeker wil ik muziekbewerken (multitrack recording, midi en de hele meuk)
is het nuttig om applecare te nemen? op zich ben ik een voorstander van supportcontracten, maar is het het geld waard? (snelle respons, doen ze moeilijk...)
wat met documentatie? levert men een soort os X introductieboekje mee?
Op welke manier word software geinstalleerd? dubbelklikken op een "installer"? moeilijke vragen??
kan je eenvoudig een "ghost" nemen, voor het geval je iets verprutst, en is de installatie van het OS moeilijk?
Wat met latere upgrades? is de hardware van een LAPTOP upgradebaar?
zijn er vergelijkingstabellen (benchmarks) waar apple producten naast elkaar en naast Intel worden gezet??
tnx... en sorry voor de lap tekst
You don't need eyes to see, you need vision
Verwijderd
Ik heb de iBooks en de powerbooks (met uitzondering van de 17 inch) gisteren in de winkel bekekenleffe_blond schreef op 24 april 2004 @ 22:52:
Er wordt overal aangeraden om een powerbook te kopen ipv een ibook, deze zou krachtiger zijn. Echter die powerbooks hebben een verdomd breed scherm en ik vrees dat ik daaraan niet ga wennen, Ik tik nu op 14 laptop en vind dat eig nog het fijnste, een 15' met de normale (niet breedbeeld) verhoudingen zou voor mij dan ook perfect zijn. Zijn de powerbooks ook in niet breedbeeld versie te krijgen?? dat 17" ding is imo niet eens een laptop meer...
15 inch vond ik totaal niet raar overkomen, maar jij gaat hem gebruiken..
Ik kan je alleen aanraden zelf te kijken en wat te proberen (mag vast wel als je vraagt)
Beide komen met een heel OS, de iBooks krijgen ook "Apple works" oid waarmee je kan tekst verwerken.Welke software mag ik verwachten bij aankoop van een power/i book? ik ben nu eenmaal gewoon aan gratis (maar toch legale) software en wil dat ook graag zo houden, openoffice/mozilla vond ik al,maar verder?? wat komt van apple zelf??
Dat werdt mij verteld.
Helaas geen ideezeker wil ik muziekbewerken (multitrack recording, midi en de hele meuk)
Je krijgt standaard maar 1 jaar garantie.is het nuttig om applecare te nemen? op zich ben ik een voorstander van supportcontracten, maar is het het geld waard? (snelle respons, doen ze moeilijk...)
Ik hoor ook dat je snel geholpen wordt met AppleCare, dus het is de moeite waard in mijn mening (vooral als je een paar duizend neertelt voor een laptop)
Geen idee, sorrywat met documentatie? levert men een soort os X introductieboekje mee?
Op welke manier word software geinstalleerd? dubbelklikken op een "installer"? moeilijke vragen??
kan je eenvoudig een "ghost" nemen, voor het geval je iets verprutst, en is de installatie van het OS moeilijk?
Je kan het geheugen upgraden en de HD, de rest moet je even vragen (maar zal wel niet)Wat met latere upgrades? is de hardware van een LAPTOP upgradebaar?
Zou ik ook wel willen zien.zijn er vergelijkingstabellen (benchmarks) waar apple producten naast elkaar en naast Intel worden gezet??
hier wat vragen snel beantwoord, als je nog meer vragen hebt je bent welkom op cornevanwilligen[at]hotmail.com @ MSNleffe_blond schreef op 24 april 2004 @ 22:52:
Welke software mag ik verwachten bij aankoop van een power/i book? ik ben nu eenmaal gewoon aan gratis (maar toch legale) software en wil dat ook graag zo houden, openoffice/mozilla vond ik al,maar verder?? wat komt van apple zelf??
iLife zit er zo ie zo bij (zie de ilife pagina op www.apple.nl/ilife/
zeker wil ik muziekbewerken (multitrack recording, midi en de hele meuk)
is genoeg software kijk eens op www.apple.com/pro/
is het nuttig om applecare te nemen? op zich ben ik een voorstander van supportcontracten, maar is het het geld waard? (snelle respons, doen ze moeilijk...)
Ja, is wel nuttig voor een laptop is zelf doe het niet, maar klanten raad ik het wel aan!
wat met documentatie? levert men een soort os X introductieboekje mee?
Ja, er zit een simpele handleiding bij (behoorlijk simpel)
soms heb je een wizard! meestal is het alleen slepen super makkelijk! (apple gebruikt vaak maar 1 bestand MS Word voor osx is maar 1 bestand(1packed)
Installatie is cd er in en de rest gaat vanzelf!!! nog makkelijker als windows! (dat gaat redelijk makkelijk OS x is echt super easy
een Ghost is NIET nodig omdat je simpel weg NIKS kan vernielen zolang je geen ROOT bent! als Admin kan je al alles. je hebt altijd via de instal cd een systeem reparatie en dat werkt erg goed!(normaal gesproken hoef je osx 1 keer te installen dan nooooit weer,tenminste zo heb ik het tot nu toe ervaren!)
Wat met latere upgrades? is de hardware van een LAPTOP upgradebaar?
geheugen en hdd zijn te updaten rest is NIET te updaten misschien nog airport...
zijn er vergelijkingstabellen (benchmarks) waar apple producten naast elkaar en naast Intel worden gezet??
staan d8 ik wel in het topic
NP
e-mail = corne[at]hificorner.nl
(in het topic staan op de meeste vragen al een antwoord)
Bij de keuze tussen Powerbook en iBook moet je denk ik goed op een rijtje hebben wat je met je nieuwe laptop allemaal van plan bent. Allebei hebben ze zo hun voor- en nadelen. Maar als je van plan bent serieus aan de slag te gaan met audio- en videobewerking, als je hem dus 'professioneel' wilt gaan gebruiken, dan is een Powerbook wel op zijn plaats. Werk je zoals ik niet met dat soort programma's en ben je eigenlijk niet meer dan een veredelde typgeit en net-addict, dan is een iBook ook meer dan voldoende, zeker als je, wederom zoals ik, ook met een enigszins beperkt budget zit. Kort wat verschillen tussen Powerbook en iBook: Powerbook is sneller, is van aluminium (dat schijnt sneller te deuken dan het plastic van de iBook; maar heeft daardoor ook een iets mindere ontvangst van het draadloos netwerk), gaat iets minder lang mee op een batterijlading, is ontzettend licht en mooi afgewerkt, heeft meer aansluitmogelijkheden (DVI, pcmcia) en nog een aantal dingen. Leg ze maar eens naast elkaar op apple.com voor een precies overzicht, zou zo ook niet àlles wetenleffe_blond schreef op 24 april 2004 @ 22:52:
Als je een Apple koopt krijg je er sowieso iLife bij, een verzameling die onder andere iTunes (muziekspeler), iPhoto (eenvoudig beeldbewerkingsprogramma), iMovie (eenvoudig videobewerkingsprogramma) , Garageband (om audio op te nemen en te mixen) en, als je een DVD-writer (SuperDrive) hebt, dan ook nog iDVD, om DVD's te kunnen maken. Verder komt het met een goede en snelle browser (Safari) en een e-mailclient (Mail). Voor programma's die je in Windows of Linux gewend was te gebruiken zijn over het algemeen kwalitatief erg goede gratis of bijna gratis alternatieven te vinden. Veel Linux-programma's schijn je overigens ook op de een of andere manier binnen OS X te kunnen draaien, maar vraag míj niet hoe; dacht dat het iets met X11 was, maar daar weet ik het fijne niet van.Welke software mag ik verwachten bij aankoop van een power/i book? ik ben nu eenmaal gewoon aan gratis (maar toch legale) software en wil dat ook graag zo houden, openoffice/mozilla vond ik al,maar verder?? wat komt van apple zelf??
Weet niet zeker of dat toevallig met GarageBand kan, maar daarmee kun je in ieder geval (eenvoudig) audiobewerken.zeker wil ik muziekbewerken (multitrack recording, midi en de hele meuk)
Als je geld genoeg hebt - die geintjes zijn namelijk nogal aan de prijs - dan is een paar jaar extra garantie misschien geen slecht idee. Het is toch een redelijk duur ding, zo'n Apple-laptop, en anders sta je, wanneer je na een jaar stukken hebt, toch zwaar in de kou. Ik heb het (nog) niet gedaan -- ik heb er momenteel gewoon geen geld voor. Je kunt het echter in ieder geval, weet niet of het later ook nog kan, gedurende het hele eerste jaar van je garantie bijkopen, dus je hoeft daarover niet meteen te beslissen. Misschien dat ik het ook nog wel ooit doe...is het nuttig om applecare te nemen? op zich ben ik een voorstander van supportcontracten, maar is het het geld waard? (snelle respons, doen ze moeilijk...)
Echt heel uitgebreid is de documentatie niet, die je erbij krijgt. De 'handleiding' van OS X mag die naam eigenlijk niet dragen, het is meer een folder. Er zijn wel genoeg goede boeken op de markt die het OS echt in-depth behandelen. Een goed boek schijnt "The Missing Manual" (hence the name) te zijn, de naam van de schrijver weet ik zo niet, maar een zoektocht bij Amazon of Bol doet wonderen.wat met documentatie? levert men een soort os X introductieboekje mee?
Installeren van een programma is helemaal niet moeilijk. Vaak is het zelfs zo makkelijk als een icoontje naar je Programmamap slepen. That's it. Bij sommige andere programma's zit wel een installer, maar daar is ook niks moeilijks aan. Je moet je alleen even authenticeren door je wachtwoord in te voeren - da's een ingebouwde beveiliging.Op welke manier word software geinstalleerd? dubbelklikken op een "installer"? moeilijke vragen??
Wanneer je de laptop krijgt is deze nog niet helemaal geinstalleerd, er moet nog het een en ander gekopieerd worden. Da's helemaal niet moeilijk, er komt niks ingewikkelders aan te pas dan het invullen van je naamkan je eenvoudig een "ghost" nemen, voor het geval je iets verprutst, en is de installatie van het OS moeilijk?
Laptops zijn over het algemeen niet erg upgradable, en die van Apple zijn op dat principe volgens mij geen uitzondering. Wel zijn er voldoende firewire en USB 2.0-aansluitingen, waarmee je externe apparatuur (harde schijven bijvoorbeeld) mee kunt aansluiten. Dingen als geheugen zijn wel makkelijk te upgraden, en bij de Powerbook is de harde schijf geloof ik ook nog (met behoud van garantie) upgradable, maar dat weet ik niet helemaal zeker, heb namelijk een iBookWat met latere upgrades? is de hardware van een LAPTOP upgradebaar?
Die zullen er ongetwijfeld zijn, maar die weet ik zo niet te vinden. Misschien dat een google-search je kan helpenzijn er vergelijkingstabellen (benchmarks) waar apple producten naast elkaar en naast Intel worden gezet??
Graag gedaan, en sorry voor de lap teksttnx... en sorry voor de lap tekst
OS X is van zichzelf al heel uitgebreid, een goeie DVD player, iMovie, iPhoto, iCal, het werkt allemaal heel goed en vaak is er net wel ff goed nagedacht over 'die ene' handige functie.elke software mag ik verwachten bij aankoop van een power/i book? ik ben nu eenmaal gewoon aan gratis (maar toch legale) software en wil dat ook graag zo houden, openoffice/mozilla vond ik al,maar verder?? wat komt van apple zelf??
Gelijk een hele rits programma's niet gebruiken en te vervangen door gedownloade exemplaren is er niet echt bij in mijn geval. Ik kan prima uit de voeten met de meegeleverde programmas.
Verder, er is gewoon MS Office beschikbaar voor de Mac wat heel goed werkt, al moet je daar gewoon voor betalen. Er zijn echter wel redelijk veel warez verkrijgbaar..dus aan jezelf de keuze. Ik weet het wel iig.
Ik ben niet zo thuis in de muziekapps, maar misschien Reason ? Apple wordt erg veel gebruikt in de muziekwereld dus de beschikbaarheid van programma's is niet het probleem. Kwestie van zoeken en even thuis worden in het wereldje.zeker wil ik muziekbewerken (multitrack recording, midi en de hele meuk)
Bij een laptop is het wel makkelijk, je sleept het ding overal heen dus kleine gebreken komen vaak sneller aan het licht dan bij een desktop computer. Als je zekerheid wilt voor een kleine duit extra zeker doens het nuttig om applecare te nemen? op zich ben ik een voorstander van supportcontracten, maar is het het geld waard? (snelle respons, doen ze moeilijk...)
Ik heb OS X 10.3 en 10.1 hier origineel liggen en heb wel eens een boekje gezien, ik heb het alleen nooit willen/hoeven gebruikenwat met documentatie? levert men een soort os X introductieboekje mee?
Het is iig niet zo dat je in het diepe springt. Er is staat geloof ik wel aardig relevante info in, maar alles is heel intuitisch en structureel, je hebt kneepjes vaak snel te pakken en zijn vaak toe te passen in alle vensters en applicaties.
Het installeren is vaak niet meer dan één enkel bestand naar je Applications map te slepen.Op welke manier word software geinstalleerd? dubbelklikken op een "installer"? moeilijke vragen??
Bij complexere programma's is vaak een installer aanwezig die over het algemeen met 2 muisklikken z'n werk doet.
Het voordeel is dat alles heel gestructureerd is (Unix structuur) en niet zoals in Windows in haast willekeurige weggestopte mappen wordt geplaatst.
Uninstallen kan door of de applicatie simpelweg te deleten (1 bestand) of een uninstaller te draaien.
Wanneer je de deinstaller niet meer hebt volstaat het vaak om de folders en eventuele voorkeuren/preferences weg te smijten. Je hebt ook geen last van rommel die achterblijft in je registry oid
De installatie stelt geen drol voor, simpel even een paar partities aanmaken en een partitie selecteren voor de installatie.kan je eenvoudig een "ghost" nemen, voor het geval je iets verprutst, en is de installatie van het OS moeilijk?
Voordeel voor n00bs is iig dat je niet vrij 'ingewikkelde' DOS-alike schermen krijgt tijdens het installeren, maar alles wordt in licht verteerbare brokken gebracht.
Er zijn wel eens wat tweaks, zie ook www.xlr8yourmac.com maar op het geheugen, airport en hdd is er zoals bijna iedere andere laptop weinig aan te upgraden.Wat met latere upgrades? is de hardware van een LAPTOP upgradebaar?
Momenteel denk ik aan een iBook, aangezien ik voornamelijk chat, surf, mail en wat office. Dat kleine beetje audio dat ik ga doen rechtvaardigd geen powerbook denk ik, video ga ik niet doen, en gcc draait op alles
nu maar die PC's kwijt raken
Als je Windows of Linux forums afgaat en vragen gaat stellen is het vaak dat je in een Windows forum een heel lomp antwoord krijgt van een puistende puber terwijl ze in het Linux forum niks anders zeggen dan RTFM.
Over je vraag wat je het beste zou kunnen nemen, iBook of Powerbook. Ik heb een Powerbook genomen vanwege het design. That's it! Voor de hardware specs hoef je het nu zeker niet meer te doen. De iBook heeft dezelfde G4 processor met evenveel L2 cache, alleen iets lager geklokt, maar dat is lekker boeie zeg. De iBook kan nu ook meer geheugen aan en is makkelijk naar 512 MB te tillen. Zou ik wel zelf kopen en niet bij een Apple store. 256 MB voor dik 100 euri vind ik belachelijk.
Ow en warez zijn plenty beschikbaar voor Mac, alhoewel OSX behoorlijk compleet is. DVD player (krijg je bij XP niet standaard) en legio handige tools zoals Expose. Kortom heel mooi allemaal. Ik ben een Linux gebruiker (7 jaar ervaring nu) en draaide Linux op een Acer Travelmate. Alleen maar gedonder met hardware en ik miste software zoals Adobe Photoshop
Kortom ik zou als ik jou was voor een 14" iBook gaan met 1,2 GHz processor, 512 MB geheugen en eventueel een Superdrive. Ben je net zoveel kwijt als een Centrino gebaseerde Intel laptop, maar wel veel mooier. Als je voor ultraportable wilt gaan neem dan de 12", alleen ik vind 1024x768 resolutie op 12" te fijn. Draai op mijn 22" CRT ook 1280x9zoveel omdat 1600x1200 gewoon te klein is voor mij (ga ik turen en krijg ik koppijn van).
Maar ga eens naar een Applestore. In iedere grote stad zit er wel een. Succes!!!!
Hoe?
Ik heb gehoord van parted. Dat zit in de nieuwste live-cd van gentoo maar dat bleek een te oude versie (1.6.5 ipv 1.6.6)
Is er nog andere software die dit kan?
Warez boeien me niet, Wat dat linux betreft, ik zit met hetzelfde verhaal, hardware ondersteuning is gewoon nog niet goed genoeg, vandaar dat ik het eens in deze wereld kom zoeken. Prijs blijkt ook nog meet te vallen, mn huidige laptop (3jaar oud) heeft 2500 gekost, nu ben ik met 2190 klaar, vergelijkbaar met de betere centrinos van prijs idd. Kan haast niet meer wachten..
Als 12" gebruiker wil ik betogen dat je toch echt even beiden (12" en 14") naast elkaar moet zien. Het is toch erg persoonlijk. Ik heb zelf namelijk thuis ook een 22" CRT staan en die draai ik zelf met veel genoegen op 1600x1200. Het kleine formaat van de 12" iBook en de powerbook vind ik ultiem, zeker als treinreiziger, hij past op alle! tafeltjes.HJR schreef op 25 april 2004 @ 11:25:
Kortom ik zou als ik jou was voor een 14" iBook gaan met 1,2 GHz processor, 512 MB geheugen en eventueel een Superdrive. Ben je net zoveel kwijt als een Centrino gebaseerde Intel laptop, maar wel veel mooier. Als je voor ultraportable wilt gaan neem dan de 12", alleen ik vind 1024x768 resolutie op 12" te fijn. Draai op mijn 22" CRT ook 1280x9zoveel omdat 1600x1200 gewoon te klein is voor mij (ga ik turen en krijg ik koppijn van).
Maar ga eens naar een Applestore. In iedere grote stad zit er wel een. Succes!!!!
Want volgens mij op de powerbook kan het zo
maar op de ibook weer niet ofzo
Wat ik wel belangrijk vind als ik het scherm aansluit dat ik op het scherm 17" ook de resolutie 1280x1024 kan halen met een rustige kwaliteit
omdat dit mijn keuze kan beinvloeden voor een ibook of powerbook want verder ben ik een tiepmiep, geluidmiep [luisteren] en internetten. Dus echt een powerbook heb ik niet nodig.
[ Voor 50% gewijzigd door Maximus op 25-04-2004 12:35 ]
PhD i.o.
Er is een adapter beschikbaar voor ADC -> DVI.M@ximuS schreef op 25 april 2004 @ 12:33:
Als ik een Cinema Display wil aansluiten op een ibook of powerbook heb ik dan ook een kabeltje nodig ?
Want volgens mij op de powerbook kan het zo
maar op de ibook weer niet ofzo
Indien je PowerBook normale DVI aansluiting heeft, kan hij daarmee aangesloten worden, bij een 12" PowerBook zul je nog een mini-DVI -> DVI kabel aan moeten sluiten (standaard bijgeleverd).
een iBook heeft alleen een VGA aansluiting, en ik heb geen idee of dat zomaar op die ADC -> DVI adapter aangesloten kan worden, of dat daar een andere adapter voor is.
Maar waarom perse een Cinema Display, is wel erg duur. Bovendien gaat er standaard ongeveer 100 euro bovenop de prijs voor die ADC -> DVI adapter.
Apple heeft gewoon in haar specs opgenomen van beide laptops wat de maximale resoluties voor de externe schermen zijn.Wat ik wel belangrijk vind als ik het scherm aansluit dat ik op het scherm 17" ook de resolutie 1280x1024 kan halen met een rustige kwaliteit
... behalve het 12" model, die heeft nog wel meer beperkingen: geen gigabit ethernet en geen verlicht toetsenbord.wouterve schreef op 25 april 2004 @ 00:09:De Powerbook heeft bovendien een pcmcia-slot, daar kun je ook nog wat instoppen.
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
Ik heb gezocht op de site van apple maar ik kon geen details vinden over hoe groot de output resolutie is van de ibook 12" of powerbook 12" op een cineme 17". Verder als ik dus een ibook koop moet ik nog een kabel van dik 100 euro erbij kopen. Als ik de powerbook neem zit die er bij ?
PhD i.o.
Ik zie net dat Apple die specificaties nog niet heeft toegevoegd van de nieuwe modellen.M@ximuS schreef op 25 april 2004 @ 12:57:
blackd,
Ik heb gezocht op de site van apple maar ik kon geen details vinden over hoe groot de output resolutie is van de ibook 12" of powerbook 12" op een cineme 17".
Voor de introductie van de nieuwe modellen kon iig de Powerbook een maximale resolutie van 2048 bij nogwat aan. Dat is dus ruim voldoende.
Nee.Verder als ik dus een ibook koop moet ik nog een kabel van dik 100 euro erbij kopen. Als ik de powerbook neem zit die er bij ?
Je zult altijd van ADC (Apple Display Connector) naar iets moeten wat op een iBook of Powerbook aangesloten kan worden.
Apple verkoopt een ADC -> DVI kabel (klik, rond de 100 euro). Dit kun je aansluiten op een Powerbook. In het geval van een 12" PB zul je echter een mini-DVI -> DVI kabel nodig hebben, want die 12" PB heeft een mini-DVI aansluiting. Deze mini-DVI -> DVI kabel krijg je bijgeleverd.
Je krijgt dan:
- [pre]Cinema Display (ADC) -> ADC naar DVI -> (DVI naar mini-DVI ->) -> (DVI) Powerbook[/]
Wat ik wel weet is dat je op een DVI uitgang (op bijv. een ATI Radeon) een DVI -> VGA adapter kan aansluiten, en zo een CRT met VGA kan aansluiten. Maar of dit ook de andere kant op kan (want dat wil je dan uiteindelijk) weet ik niet.
Conclusie: indien je een Cinema Display wilt aansluiten, zul je op z'n minst een adapter nodig hebben. Deze is rond de 100 euro, dus kost je scherm altijd 100 euro meer dan vergelijkbare TFT's die je direct kan aansluiten, en dan kan dat in veel gevallen ook nog probleemloos op een ibook.
naja maakt ook niet zoveel uitblackd schreef op 25 april 2004 @ 13:35:
[...]
Ik zie net dat Apple die specificaties nog niet heeft toegevoegd van de nieuwe modellen.
Voor de introductie van de nieuwe modellen kon iig de Powerbook een maximale resolutie van 2048 bij nogwat aan. Dat is dus ruim voldoende.
[...]
Nee.
Je zult altijd van ADC (Apple Display Connector) naar iets moeten wat op een iBook of Powerbook aangesloten kan worden.
Apple verkoopt een ADC -> DVI kabel (klik, rond de 100 euro). Dit kun je aansluiten op een Powerbook. In het geval van een 12" PB zul je echter een mini-DVI -> DVI kabel nodig hebben, want die 12" PB heeft een mini-DVI aansluiting. Deze mini-DVI -> DVI kabel krijg je bijgeleverd.
Je krijgt dan:Bij een ibook wordt het lastiger, omdat deze geen DVI heeft. Ik ken verder geen kabel of manier om van ADC naar VGA te gaan.
- [pre]Cinema Display (ADC) -> ADC naar DVI -> (DVI naar mini-DVI ->) -> (DVI) Powerbook[/]
Wat ik wel weet is dat je op een DVI uitgang (op bijv. een ATI Radeon) een DVI -> VGA adapter kan aansluiten, en zo een CRT met VGA kan aansluiten. Maar of dit ook de andere kant op kan (want dat wil je dan uiteindelijk) weet ik niet.
Conclusie: indien je een Cinema Display wilt aansluiten, zul je op z'n minst een adapter nodig hebben. Deze is rond de 100 euro, dus kost je scherm altijd 100 euro meer dan vergelijkbare TFT's die je direct kan aansluiten, en dan kan dat in veel gevallen ook nog probleemloos op een ibook.
PhD i.o.
Mja, als je kijkt naar de 17" Studio Display, is ongeveer 830 euro. Kan je een leuke andere TFT voor kopen. Komt daarbij nog een ADC -> DVI connector, zit je op de 930 euro. Kun je nog een veel leukere andere TFT voor kopen, groter dan de 17" en met bijv. leuke dingen als dual input enzo.M@ximuS schreef op 25 april 2004 @ 13:46:
naja maakt ook niet zoveel uitdan word de bestelling iets duurder
Als je alleen maar een tiep-miep, internetter of wat muziek luistert, waarom heb je dan een Studio / Cinema Display nodig?
Je kan ook eens kijken naar Formac schermen (macosx.nl -> shop), maar da's ook allemaal ADC.
ADC is leuk voor een PowerMac, maar voor een PowerBook is het toch iets ongunstiger. Je principe van 'maar 1 kabel aansluiten' gaat niet meer op, je zit vast aan een adapter.
Ik kan daar opzich weinig over zeggen, maar 't is wel allemaal digitaal (ADC en DVI) dus of je dan over verlies kan spreken...maar is het wel goed dan omdat je doorlinkt en doorlinkt voor de kwaliteit?
hmm daar heb je wel een puntblackd schreef op 25 april 2004 @ 13:54:
[...]
Mja, als je kijkt naar de 17" Studio Display, is ongeveer 830 euro. Kan je een leuke andere TFT voor kopen. Komt daarbij nog een ADC -> DVI connector, zit je op de 930 euro. Kun je nog een veel leukere andere TFT voor kopen, groter dan de 17" en met bijv. leuke dingen als dual input enzo.
Als je alleen maar een tiep-miep, internetter of wat muziek luistert, waarom heb je dan een Studio / Cinema Display nodig?
Je kan ook eens kijken naar Formac schermen (macosx.nl -> shop), maar da's ook allemaal ADC.
ADC is leuk voor een PowerMac, maar voor een PowerBook is het toch iets ongunstiger. Je principe van 'maar 1 kabel aansluiten' gaat niet meer op, je zit vast aan een adapter.
[...]
Ik kan daar opzich weinig over zeggen, maar 't is wel allemaal digitaal (ADC en DVI) dus of je dan over verlies kan spreken...
want een goed TFT scherm [VGA] van bijvoorbeeld samsung kan ook gewoon aan een ibook, daar heb ik dus geen powerbook voor nodig
PhD i.o.
Inderdaad, maar 't wordt allemaal weer ingewikkelder als je in de toekomst denkt een PowerMac te kopen. Dan zul je weer van ADC naar iets als DVI of VGA moeten, maar dan de andere kant op (dus een ADC computer, en DVI/VGA monitor). Maar die adapters zijn iets goedkoper: 40 tot 50 euro.M@ximuS schreef op 25 april 2004 @ 13:55:
hmm daar heb je wel een punt
want een goed TFT scherm [VGA] van bijvoorbeeld samsung kan ook gewoon aan een ibook, daar heb ik dus geen powerbook voor nodig
Keuze is dus (wederom) lastig
PhD i.o.
langbbrother schreef op 25 april 2004 @ 17:13:
We hebben een iMac 17" in reparatie atm .. Daar is het tft scherm van kapot.. En niet op vooraad bij Apple, nou je raad het al wel hoe lang zoiets dus gaat duren
PhD i.o.
Bij ons duurt dat niet zo lang, ik geloof dat de meeste reparaties ongeveer 1,5 week duren. Soms langer als ze in een duur test moeten of als Apple weer een een DOA part opstuurt verder niet gek lang.bbrother schreef op 25 april 2004 @ 17:13:
We hebben een iMac 17" in reparatie atm .. Daar is het tft scherm van kapot.. En niet op vooraad bij Apple, nou je raad het al wel hoe lang zoiets dus gaat duren
Voor mensen die de 17" geen laptop meer vinden. Ik kan alleen maar zeggen, kijk er naar in een showroom en speel er even mee.
Ik heb de 15" powerbook ook eerst in de showroom gezien voor ik 'm kocht en ik moet zeggen dat ie in de showroom kleiner lijkt dan dat ie echt is. Misschien komt dat omdat ie vast staat en je er niet voor kan zitten. Misschien als je 1,40 meter ben dat je dan een beter idee krijg.Sage schreef op 25 april 2004 @ 19:26:
[...]
Bij ons duurt dat niet zo lang, ik geloof dat de meeste reparaties ongeveer 1,5 week duren. Soms langer als ze in een duur test moeten of als Apple weer een een DOA part opstuurt verder niet gek lang.
Voor mensen die de 17" geen laptop meer vinden. Ik kan alleen maar zeggen, kijk er naar in een showroom en speel er even mee.
Nee, bij ons normaal gesproken ook niet .. Wel eens zo een hals open moeten maken / zo een scherm moeten vervangen?Sage schreef op 25 april 2004 @ 19:26:
[...]
Bij ons duurt dat niet zo lang, ik geloof dat de meeste reparaties ongeveer 1,5 week duren. Soms langer als ze in een duur test moeten of als Apple weer een een DOA part opstuurt verder niet gek lang.
Ik zit er serieus over te denken om me huidige dell laptop te gaan vervangen voor een mooi powerbook 15 inch, nou viel me het volgende op :
op de plaatjes in de foldertjes en op de website wordt de powerbook afgebeeld met een langwerpige enter toets, echter in de winkel is dit zo een klein rot knopje geworden waarvan ik nu al weet dat ik daar veel naast gaat rammen.
zou het een verschil kunnen zijn met die verlichte en non-verlichte versie?
PhD i.o.
Dit topic is gesloten.