[EL] Nixie Buisjes, deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 31.105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Als je geen 5V hebt is de HV er ook niet , je processor loopt niet dus je hebt ook geen pulsen om de spanning omhoog te schakelen.

Is de polyfuse F nog goed ? Zo ja zul je vermoedelijk in de buurt van de LM2576 (staat vermoedelijk als 5V schakelende voeding ingesteld ) moeten zoeken.

Middelste poot van de mosfet Q1 zou ik ook even opnieuw solderen .
Als je hem verdenkt haal hem van de print en meet hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De polyfuse F piept als ik hem op continuiteit meet, dus die zal wel goed zijn.
Is die LM2576 gewoon te vervangen, of moet die dan ingesteld worden?

Poeh, heb de juiste chip gevonden, maar helaas pas leverbaar rond oktober. 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2021 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
Heb je gemeten of er wel 12V op de ingang van de LM2576 staat (pin1) ?
Geen sluiting op de 5V (B.V.B een defecte Condensator)?
Heb je het schema van de schakeling?

Een sluiting in de fet zou ook nog kunnen , dan heb je maar kort 12V of (helemaal niet) op punt 1 tot de polyfuse afschakelt !

"Het HV meetpunt meet slechts 5mV en loop ook af" lijkt er op dat de polyfuse de voedingsspanning onderbreekt (een boost die geen pulsen krijgt zou ongeveer dezelfde spanning aan de uitgang moeten geven als aan de ingang +_12V).
Dus controleer condensatoren en FET , zijn die goed vervang polyfuse.

[ Voor 61% gewijzigd door theuser op 12-06-2021 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 11:53
Verwijderd schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 09:19:
De polyfuse F piept als ik hem op continuiteit meet, dus die zal wel goed zijn.
Die zijn zelfherstellend, dus dat kun je zo niet meten. Dan moet je al met de stekker er in de spanning er over meten, of de spanning ervoor en erachter.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shit, ik gebruik een 12V 1A adapter, terwijl de polyfuse bij 500mA zou moeten schakelen. Dit zou dus goed mogelijk het probleem kunnen zijn.
Wel gek dat het klokje het al meer dan een jaar zonder problemen heeft gedaan met deze adapter.

12V 0.5A adapter besteld dus later deze week verder met testen en meten, dan is de spanningsbron iig goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
Verwijderd schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 20:27:
Shit, ik gebruik een 12V 1A adapter, terwijl de polyfuse bij 500mA zou moeten schakelen. Dit zou dus goed mogelijk het probleem kunnen zijn.
Wel gek dat het klokje het al meer dan een jaar zonder problemen heeft gedaan met deze adapter.

12V 0.5A adapter besteld dus later deze week verder met testen en meten, dan is de spanningsbron iig goed.
Nee hoor de adapter mag meer leveren (denk dat 12V 0.5A aan de lichte kant is )!
De polyfuse moet onderbreken bij langer 500mA gebruik zie datasheet.
Misschien gaat hij te vroeg of je hebt ergens te veel stroom.
Meten = WETEN .

Je zou als test de polyfuse eens kunnen vervangen door een glaszekering 500mA traag , gaat die door heb je ergens anders een probleem.

[ Voor 9% gewijzigd door theuser op 12-06-2021 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Wat theuser al schrijft, een apparaat gebruikt alleen wat het nodig heeft, dus dat de adapter meer kan leveren is geen probleem.

Al zou ik gewoon meten over die polyfuse, geen noodzaak om die te vervangen.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er staat gewoon 12V op de polyfuse, dus die is gewoon goed.
Elco's C1 t/m C4 zojuist ook vervangen, dit maakt idd geen verschil.

Ik verdenk nu toch sterk de fet en/of de LM2576.

Hoe meet ik die fet (Q1) goed door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
Tussen zijn 2 poten? dan is hij niet meer in geleiding!
Of aan beide kanten 12V T.O.V - , dan is bij goed.

Fet test uit de schakeling solderen en in een component tester testen.

Denk niet dat het de LM2576 is , die moet 3A kunnen verwerken en is beveiligd tegen kortsluiting + je lijkt even 5V te hebben "Als ik de voeding los haal en terug erin steek dan lichten de LEDs heel kort even op en gebeurd er verder helemaal niks meer." tot de spanning op pin 1 wegvalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het regent buiten, dus dan ga je knutselen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Nice, dan toch de mosfet in sluiting waarschijnlijk, misschien veroorzaakt door problemen met de HV elco.

Mooi dat ie het weer doet in ieder geval, de buizen kunnen vele jaren mee, zeker als je ze niet op max helderheid gebruikt, Ik heb hier een klokje met IN18's wat ongeveer 15 jaar non-stop loopt ondertussen. En daar is van slijtage nog niets te zien.
En dat zijn buizen die officieel een levensduur hebben van 1000 uur.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De klok zit nu aangesloten op een 0.5A adapter. Dit was voorheen een 1A adapter.
Misschien dat dit de levensduur wat ten goede komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Nee, dat maakt niets uit.

De klok neemt wat het nodig heeft, al kon je adapter 100A leveren

Daarom gaan je 5W (0,42A) autolampjes ook niet kapot als je ze aansluit op een 12V accu die RUIM 100A kan leveren.

[ Voor 44% gewijzigd door Sine op 20-06-2021 15:35 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir Vega
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-01-2022
Beste Tweakers,

Mijn vader heeft een NIXIE klok waar hij zeer gehecht aan is. Het is van het type Burrough model 7971

De klok werkt niet meer. Hij vermoed zelf dat er een "IC" kapot is en die vervangen moet worden.
Als we de klok aansluiten dan licht deze niet op en er is geen enkele indicatie waar het aan kan liggen.
Mijn vader is ervan overtuigd dat de buizen nog werken en dat het aan de aansturing (van de juiste spanningen) ligt.

gezien de sentimentele waarde wil ik mijn vader hierbij helpen ik heb echter geen idee waar ik moet beginnen met het ontdekken wat er niet werkt. Ik zou graag willen weten of iemand hier een idee heeft wat de beste stap nu is om te kijken of we hier ooit weer leven in kunnen blazen.

Ik zou geen probleem hebben een ervaren elektricien de klok te laten onderzoeken/doormeten maar bestaan die experts hier in Nederland? Ik zie veel verwijzingen naar Rusland en ebay maar vanwege de onzekerheid naar de oorzaak vermoed ik dat we "menselijke" hulp nodig hebben.

ik hoor graag wat jullie denken en laat het me weten als jullie meer fotos nodig hebben of fotos van de binnenkant van de klok?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/3W78KNmt/20211103-172242.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/kVKCCP4r/20211103-172248.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/9Dv2sQct/20211103-172306.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/ftsNTqtV/20211103-172328.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/fV3ZH9QR/20211103-172400.jpg

Sick Nick : " K, ik ben net wakker en ik geef mijn ongelijk nu toe, jammer alleen dat ie het niet kan lezen. Wanneer komt ie m'n spullen halen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:06
Sir Vega schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:43:
Beste Tweakers,

Mijn vader heeft een NIXIE klok waar hij zeer gehecht aan is. Het is van het type Burrough model 7971

De klok werkt niet meer. Hij vermoed zelf dat er een "IC" kapot is en die vervangen moet worden.
Als we de klok aansluiten dan licht deze niet op en er is geen enkele indicatie waar het aan kan liggen.
Mijn vader is ervan overtuigd dat de buizen nog werken en dat het aan de aansturing (van de juiste spanningen) ligt.

gezien de sentimentele waarde wil ik mijn vader hierbij helpen ik heb echter geen idee waar ik moet beginnen met het ontdekken wat er niet werkt. Ik zou graag willen weten of iemand hier een idee heeft wat de beste stap nu is om te kijken of we hier ooit weer leven in kunnen blazen.

Ik zou geen probleem hebben een ervaren elektricien de klok te laten onderzoeken/doormeten maar bestaan die experts hier in Nederland? Ik zie veel verwijzingen naar Rusland en ebay maar vanwege de onzekerheid naar de oorzaak vermoed ik dat we "menselijke" hulp nodig hebben.

ik hoor graag wat jullie denken en laat het me weten als jullie meer fotos nodig hebben of fotos van de binnenkant van de klok?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het feit dat alle buizen niet aangaan is een goede indicatie dat het defect niet bij de buizen ligt. Als nixie buizen kapot gaan is dit vaak een traag proces waarin elementen of niet meer helder oplichten (cathode poisoning) of een lek optreed in een buis waardoor het gas mixt en voor kleurveranderd zorgt en uiteindelijk ertoe leid dat een buis niet meer werkt in zijn geheel.

Beste kans voor reparatie is om een tweaker in de buurt te vinden die tijd heeft op de klok open te maken en door te meten.
Gezien de leeftijd van de klok denk ik dat er een grote kans is dat versleten condensatoren ervoor zorgen dat de voedingsspanning niet meer goed is en hierdoor de klok niet 'opstart'. :)

edit:
Als je even aangeeft in welke regio je woont, dan is het makkelijker voor ons om te zien we er toevallig in de buurt woont. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Bloodhoundje op 03-11-2021 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Vega
Bedankt voor je feedback! Wij wonen in hilversum, regio het gooi. Eerlijk gezegd weet ik dat ongeacht waar de geinteresseerde tweaker zich bevind dat mijn vader met liefde de auto pakt en naar hem of haar toe gaat. Er zit een enorme emotionele waarde aan omdat hij de klok zon 50 jaar geleden van een goede vriend kocht. Dus als iemand zijn of haar (zeer gewaardeerde!) tijd zou willen besteden om een blik hierop te werpen dan zou dat fantastisch zijn!

Sick Nick : " K, ik ben net wakker en ik geef mijn ongelijk nu toe, jammer alleen dat ie het niet kan lezen. Wanneer komt ie m'n spullen halen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:50
Sir Vega schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:34:
Bedankt voor je feedback! Wij wonen in hilversum, regio het gooi. Eerlijk gezegd weet ik dat ongeacht waar de geinteresseerde tweaker zich bevind dat mijn vader met liefde de auto pakt en naar hem of haar toe gaat. Er zit een enorme emotionele waarde aan omdat hij de klok zon 50 jaar geleden van een goede vriend kocht. Dus als iemand zijn of haar (zeer gewaardeerde!) tijd zou willen besteden om een blik hierop te werpen dan zou dat fantastisch zijn!
Doe in ieder geval voorzichtig met de Nixie tubes, die kosten een fortuin per stuk ... Een foto van de binnenkant zou ook wel een aardige zijn. Er zit zeker geen schema bij?

[ Voor 6% gewijzigd door Houtenklaas op 06-11-2021 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Vega
Ik zal meer fotos vragen van de binnenkant en de handleiding!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Paul Hulsebosch
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-07-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/448rVYsKcX-bnIzMv9-XuVvnUdw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1oHH5My966bS19JCr1rOQsHQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UgiT7joEiAFhZVzVTUEXaPgqEX0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KCyzqc7hUYpyl3Hvuh2NOHIe.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwste projectje. Met de 6 stuks van de Z5600M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Ziet er netjes uit Paul,

Ik ben met van alles handig, maar hout blijft een uitdaging voor me, wat heb je gebruikt, gestapeld multiplex?
Eigen elektronica?

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-10 12:30

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Topicstarter
Sir Vega schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:43:
Beste Tweakers,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oh WOW niet gedacht dat ik die buizen nog een keer zou zien. Wat een enorm gave klok! Pas heel erg op, en laat degene die er aan klus ook oppassen: deze buizen zijn enorm fragiel.

* sebastius huilt nog steeds dat zijn B7971 buizen (uit een nixie inkoopactie) allemaal kapot zijn gegaan door onzorgvuldig gedrag, en dat ze daarna 10x a 20x meer waard zijn geworden.

Ik heb eventueel wel interesse in de klus, maar ik vind het doodeng met die buizen ;) Daar moeten dus van te voren goede afspraken over gemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hulsebosch
Sine schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 00:15:
Ziet er netjes uit Paul,

Ik ben met van alles handig, maar hout blijft een uitdaging voor me, wat heb je gebruikt, gestapeld multiplex?
Eigen elektronica?
Sorry, het was misschien wat kort door de bocht :)

Ik heb de elektronica niet zelf ontworpen. Ik wou dat ik dat kon...
Het is een Halo Chroma-kit van PV Electronics. Ik had een jaar of 5 geleden al eens een oudere versie van de kit gemaakt, maar daar zat een irritante, hele hoge piep in en ik kwam er maar niet achter waar die door veroorzaakt werd. Dus de klok lag ongebruikt in de hoek. Nu, met nieuwe versie van de elektronica een nieuwe poging gewaagd.

Wat hout bewerken betreft, ik ben daar ook niet zo heel handig in. Maar ik maak steevast gebruik van de diensten van een bedrijfje dat diverse soorten hout of kunststof plaatmateriaal op voorraad heeft en waar je een eigen ontwerp in kan dienen dat zij dan voor je uitsnijden. Dan kun je dus thuis op je gemak een 2d-tekening maken en aanleveren, en krijg je een paar dagen later de houten of kunststof onderdelen thuisgestuurd. In dit geval dus een serie laagjes van 3mm berken multiplex, die ik achter elkaar heb gelijmd. De tekeningen maak je thuis in een auto-CAD-achtig programma. Kan in dure betaalde programma's als Adobe Illustrator, maar ook in SketchUp, Vectorworks of het gratis Inkscape (dat ik gebruik). Dan krijg je zoiets als de tekening hieronder. Op die manier hoef je niet handig te zijn met met hout (of plexiglas). Zoek eens op internet naar nixieklokken en je zult zien dat veel behuizingen op die manier gemaakt zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zl0-qiI9jq49U07mfOe8jU_3DFQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NnfUWOROVAjUxgTRtd1W8as7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-09 19:56
Om het klokje wat meer leesbaar te maken op het bureau heb ik maar eventjes pootjes geprint. Valt me niets tegen al zeg ik het zelf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nVt5XaqstAxKVx1zwQuZPykthak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hCX9dUtlmfESSNGtTdyQAPDv.jpg?f=fotoalbum_large

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-09 19:56
Excuses voor de dubbele post.

Ik kreeg door mijn bovenstaande mod inspiratie om een nieuw project te gaan beginnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxfXf3m8KfRFXUeHj-T14j0JwJo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CgwacqNMB2l9cYC5jGs0keVU.png?f=fotoalbum_large
Sinds 2017 heb ik geen in14 tubes meer gekocht, dus ik dacht even op zoek te gaan naar wat betaalbare versie. Mein Gott wat een prijzen! De wil om nog een leuk project te starten is wel een beetje vergaan. :'(

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hulsebosch
PjotrStroganov schreef op zondag 30 januari 2022 @ 21:25:
Excuses voor de dubbele post.

Ik kreeg door mijn bovenstaande mod inspiratie om een nieuw project te gaan beginnen.

[Afbeelding]
Sinds 2017 heb ik geen in14 tubes meer gekocht, dus ik dacht even op zoek te gaan naar wat betaalbare versie. Mein Gott wat een prijzen! De wil om nog een leuk project te starten is wel een beetje vergaan. :'(
Wow... Tof idee. Lijkt een beetje op wat Bad Dog doet. Kijk vooral eens op z'n site.

Maar inderdaad, de prijzen van buisjes zijn de laatste 2 a 3 jaar behoorlijk gestegen... Misschien logisch, de voorraad raakt een keertje op. Dus dan zullen de prijzen stijgen. Het verbaast me eigenlijk nog hoeveel er toch steeds weer opduiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoJa84
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 11:41
Hoi Nixie-tweakers,

't Is niet m'n bedoeling om hier een V&A-post te maken, maar wat ik in de aanbieding heb past niet goed in een V&A.
Een aantal jaren geleden heb ik een DIY-kitje voor een Nixie-tube alarmklokje gekocht. In perpex, met knallende leds. Tegenwoordig zou ik het niet meer kopen, maar goed. Dat is toen niet helemaal goed gedaan, 't klokje heeft het nooit gedaan. Ik denk dat ik chip en/of circuits bij het installeren/solderen vernaggeld heb. Ik heb nog twee nieuwe Nixies gekocht, maar dat was niet het probleem.
Ik heb niet de kennis, tijd en zin om het te repareren, dus het hele spul is in een doos op zolder beland. Toen hoorde ik vorige week Paul Hulsebosch in de Podcast over Nixie's praten, wat me er aan herinnerde dat ik nog een doosje had staan.
Ik heb er zolang niet naar gekeken, dus ik wil het spul wel verkopen.

Dus bij deze, ik heb nog 8 nixie's in de aanbieding. Volgens mij is het 6x een NH-14 en 2x een NH-8-2. Ik heb testfilmpje gemaakt, waarin je kunt zien dat 5 van de buizen het doen. De andere 3 zijn niet gesoldeerd, dus die kan ik niet (makkelijk) testen.

In dit fotoalbum staan een paar foto's.

Doe maar een PM als je meer info wilt of een bod wilt doen.

update: verkocht aan iemand die 'm hopelijk weer tot leven kan brengen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYGXT2VS8wgr8l6TtMWZe8lwqVI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yuwW4SoTjwM3YM1FZAAcrs7X.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste