Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[EL] Nixie Buisjes, deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 23.323 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• OxyDrokz
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 26-09 01:31
Heeft iemand ervaring met direct drive aansturing?
De meeste kitjes die ik zie zijn multiplex.

Ik kan me voorstellen dat direct drive is zoals het ooit bedoeld is, maar met mux kun je ze ook dimmen, en ik heb ergens gelezen dat de levensduur er ook mee verlengd kan worden.

Reactie gekregen van de Duitsers, de IN-18 blue dream is ook als kit zonder behuizing en buizen te koop. Levertijd maart '16 helaas. Dus nog even de tijd om alles bij elkaar te sprokkelen.

• jimz93
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 14-10 13:30
quote:
Paul Hulsebosch schreef op zondag 29 november 2015 @ 14:00:
[...]

Als je het gereedschap en de vaardigheid hebt, is het natuurlijk alleen maar leuk om zelf een behuizing in elkaar te zetten. En ik wil je niet pushen richting laser cutter, maar om het plaatje compleet te maken; met een laser cutter kun je ook van dergelijke hoekverbindingen maken.
De vaardigheid wordt voornamelijk al doende opgebowud :p
Moet zeggen dat ik er wel veel voldoening uit haal en nu ook nog vrij ben om waar ik wil aanpassingen aan te brengen, dat gaat wat lastiger als je je stukkie hout met snijschema hebt verstuurd :p (ik maak overigens dezelfde hoekverbindingen in mijn exemplaar).

Ik gebruik op dit moment hardhout van 15mm, dus valt ook net buiten hun scope.
quote:
De dikte die het door mij gebruikte Snijlab aankan is 12mm (populieren multiplex). Maar dan zie je op de hoeken dus wel laagjes hout zitten. Kan me voorstellen dat je dat minder mooi vindt.
De nauwkeurigheid is bij jouw klokje wel een stuk beter (machine vs. mensch) Ik zal namelijk een aantal kiertjes moeten gaan opvullen met houtlijm+zaagsel mengsel, dat dan weer gaan bij schuren en uiteindelijk alles in de bijts zetten. De behuizing heb ik gisteren helemaal gezaagd, vanavond alles m.u.v. het dekseltje in elkaar lijmen en klemmen erop :9

resultaat so far;

PSN: Jirozi - Steam / uPlay / origin: jimz93

• Paul Hulsebosch
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 14-10 13:35
quote:
jimz93 schreef op maandag 30 november 2015 @ 08:48:
Ik gebruik op dit moment hardhout van 15mm, dus valt ook net buiten hun scope.
Hardhout FTW! :) Als ik daar de spullen en ruimte voor had, zou ik daar ook voor gaan... :'(

• jimz93
quote:
Paul Hulsebosch schreef op maandag 30 november 2015 @ 09:29:
[...]

Hardhout FTW! :) Als ik daar de spullen en ruimte voor had, zou ik daar ook voor gaan... :'(
Voeg tijd maar aan dat lijstje toe, het is vrij tijdrovend. Wat je op de afbeeldingen ziet heeft me al iets van 7-8 uur gekost en dan is het nog niet eens aan elkaar gelijmd &mooi bij geschuurd xD

Ik heb inderdaad ruim voldoende apparatuur tot mijn beschikking, in principe zou je aan het volgende voldoende moeten hebben;

- een boor (bij voorkeur zo'n groot statisch ding maar een handboor kan ook)
- een decoupeerzaag (hardhout ga je niet fatsoenlijk doorzagen met de hand, tenzijn je plan bent om spierballen te kweken. Geloof me, ik heb het geprobeerd :9 )
- een houtvijl
- klemmen
- een bankschroef

Alles bij elkaar niet niks inderdaad...

EDIT:

Gisteravond alles in elkaar gelijmd en de kiertjes opgevuld met houtlijm gemengd met zaagsel. Als "finish" droog zaagsel eroverheen gesmeerd om het wat beter eruit te laten zien dan deze "pasta". Als het goed gedroogd is alles weer lekker schuren en dan eens verder met (of eigenlijk beginnen aan) het solderen van het printplaatje denk ik :)

Zoals het er gisteren uit zag:

PS: indien ik te offtopic ga met mijn creaties/updates laat het me even weten :9

jimz93 wijzigde deze reactie 01-12-2015 07:08 (26%)
Reden: update

• Clubbtraxx
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 16-10 17:36
quote:
jimz93 schreef op maandag 30 november 2015 @ 09:54:
[...]
PS: indien ik te offtopic ga met mijn creaties/updates laat het me even weten :9
Juist leuk om te zien!
Het maken van een nixie klok behuizing is onderdeel van, dus niet off-topic.

• MdBruin
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 10-10 23:28
quote:
jimz93 schreef op maandag 30 november 2015 @ 09:54:
- een decoupeerzaag (hardhout ga je niet fatsoenlijk doorzagen met de hand, tenzijn je plan bent om spierballen te kweken. Geloof me, ik heb het geprobeerd :9 )
Voor alles is een juist stuk gereedschap. Hardhout is prima met de hand te zagen. Je moet hiervoor een scherpe grove zaag gebruiken. Waar je anders tegenaan loopt is dat het zaagsel de zaag in de weg zit waardoor elke zaag beweging minder effectief wordt als zou kunnen.

Heb ik ook moeten vragen bij een betere gereedschap winkel. Zag er toen ook tegenop om van die mooie 8 x 8 hardhouten palen op maat te zagen. Ging prima en ook nog lekker snel. Ben zelf ook geen timmerman maar meer een ict'er met een telematica/elektronica opleiding ;)

• Roio-Sangro
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 09-10 20:31
Na een tijdje wachten op onderdelen kan ik dan eindelijk het (bijna) eindresultaat tonen van mijn Nixie klok.

Om te beginnen had ik verschillende ontwerpen gemaakt in Sketchup waaruit ik ten slotte dit resultaat kreeg:

Dit heb ik vervolgens bij Snijlab uit laten laseren waarna ik dit gisteren in de brievenbus vond:

Na wat gepruts bleek dat het tekenwerk allemaal klopte en kon ik beginnen met het inbouwen van de tubes en kabels. (plakband was uiteraard als tijdelijke support ;) ) Hier zaten de tubes nog niet allemaal vast vandaar dat ze schots en scheef staan..

Na wat uurtjes solderen was ook de rgb-ledverlichting geplaatst en kon ik eindelijk gaan genieten van mijn klok O+

Dit was mijn eerste project waarbij ik de onderdelen liet uitsnijden en ik moet zeggen dat dit wel heel veel werk scheelt, en bovendien kan ik het zelf nooit zo precies op maat maken. Ik heb wel wat leerpuntjes voor de volgende keer opgemerkt, zo kan er één slotbout niet volledig doorheen omdat de printplaat in de weg zit, stom stom stom 8)7. Al doende leert men zullen we maar zeggen..

De ombouw heb ik zo ontworpen dat ik op de bovenkant ook nog N-14 tubes zou kunnen plaatsen (met een nieuwe bovenkant), en dan een dichte voorkant kan plaatsen zodat ik wat afwisseling zou kunnen hebben.

www.robertfornari.nl

• jimz93
Ziet er gaaf uit zeg! :)

ik ben op dit moment aan het wachten op de lampjes, mijn IN-14's komen als het goed is deze week (pas) binnen :|

• Vuikie
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 12:23
Wow, gaaf. Dit ziet er heel cool uit! Normaal vind ik de LED's niet mooi bij/onder de buisjes, maar dit is wel mooi en subtiel gedaan.

Even een praktisch vraagje, hoe stel jij de tijd in? heb je ergens een paar knoppen verborgen? DCF77, NTP, enz...

Bij mij gaat het wat langzamer met het project, december maand enzo ;)

• Roio-Sangro
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 09-10 20:31
quote:
jimz93 schreef op maandag 14 december 2015 @ 06:23:
Ziet er gaaf uit zeg! :)

ik ben op dit moment aan het wachten op de lampjes, mijn IN-14's komen als het goed is deze week (pas) binnen :|
quote:
Vuikie schreef op maandag 14 december 2015 @ 11:28:
Even een praktisch vraagje, hoe stel jij de tijd in? heb je ergens een paar knoppen verborgen? DCF77, NTP, enz...
Thanks! :)

Ik moest ook wat langer wachten op de IN-14 tubes, dat wordt het volgende onderdeel van het project.

Als je op de foto van de binnenkant kijkt zie je aan de rechterbovenkant (tussen de led's) van de printplaat een drietal knoppen zitten, hiermee kan je tijd/datum en nog meer instellingen veranderen.

www.robertfornari.nl

• Vuikie
quote:
Roio-Sangro schreef op maandag 14 december 2015 @ 13:14:
Als je op de foto van de binnenkant kijkt zie je aan de rechterbovenkant (tussen de led's) van de printplaat een drietal knoppen zitten, hiermee kan je tijd/datum en nog meer instellingen veranderen.
Ah, ja nu zie ik het. Ik maak het zelfs nog simpeler, 2 knoppen voor het menu. Tijd wordt bijgehouden door een DS1307 die ik op DX.com heb besteld. Daar zit ook een 32K flash chip op. Ik denk dat ik dat maar gebruik om opties in op te slaan. Ik zat eerst te denken om de interne EEprom van de mega8 te gebruiken die ik in ga zetten om de Nixies te besturen, maar wat ik zo hier en daar vind op internet kan dat een beetje tricky zijn, omdat het schrijven naar de EEprom de CPU voor een aantal tikken stil zet. Dit is maar 4 tikken, maar dat schijnt, als je veel werkt met interrupts, toch wel eens fout te kunnen gaan.

• Paul Hulsebosch
Nice Roio-Sangro! :-)
Leuk hè, een beetje pielen in een programma om een virtuele behuizing in elkaar te zetten en het tastbare resultaat een paar dagen gewoon in de brievenbus te zien vallen.

Welke soort hout heb je gebruikt?

@Vuikie; de klok van Roio-Sangro gebruikt eigenlijk ook maar twee knoppen. De derde is voor de wekkerfunctie. En de klok werkt op basis van een PIC16F1936, aangevuld met een 32.768KHz kristal dat de frequentie levert waar de tijd van wordt afgeleid.
Helaas geen rtc als de DS1307, al is er wel een optie om een DCF-ontvanger aan te sluiten. Op zich een beetje ouderwetse techniek, maar het werkt :)

Paul Hulsebosch wijzigde deze reactie 15-12-2015 23:23 (25%)

• Zalmanman
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 11:59

Zalmanman

So long,

Dit gaat een leuke kerst worden voor Zalmanman en de vader van Zalmanman. Vaders Zalmanman heeft op het werk een lading ZM1020's (alleen de buizen) van Philips weten te bemachtigen, en nu ook een setje ceramische KM155ИД1 (KM155ID1) drivers uit Україна. Op dit moment is het plan om iets als dit te maken, maar dan met nog wat chromen ringetjes om de buisjes heen. De klok zelf zou gezet moeten worden via een GPS-signaal en t.z.t. misschien een Galileo-signaal. Als alles binnen is kan ik eventueel wat foto's nemen voor een buildlog, als jullie dat interessant vinden. Nu moet er eerst nog wat getekend en gerekend worden (en bezorgd...), dus hopelijk hebben we in december nog een werkende basis, en anders komt het binnenkortTM wel eens.

and thanks for all the fish.

• jimz93
quote:
Zalmanman schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 12:03:
Dit gaat een leuke kerst worden voor Zalmanman en de vader van Zalmanman. Vaders Zalmanman heeft op het werk een lading ZM1020's (alleen de buizen) van Philips weten te bemachtigen, en nu ook een setje ceramische KM155ИД1 (KM155ID1) drivers uit hopelijk hebben we in december nog een werkende basis, en anders komt het binnenkortTM wel eens.
Ziet er chique uit!

Ik heb ondertussen een werkende klok en ben nu de laatste dingetjes aan het doen. Weet alleen nog niet of ik het voor het einde van het jaar haal om hem volledig "af" te maken, dus de foto's laten mogelijk nog even op zich wachten :9

• Vuikie
Even een schaamteloze kick ;)

Een collega van mij heeft het frame voor mijn klok gemaakt. Ik ben ook druk bezig met de PCB's, maar daar heb ik nog geen foto's van.
Hier het frame:

en een impressie van hoe het er ongeveer uit moet gaan zien:

• thijsjek
  • Laatst online: 16-10 16:20
Ik ben al ruimweg op weg naar het zelf maken van een Nixie klok 6 x in-14. Kloppend hart wordt een Raspberry pi zero met NTP en als backup rtc DS1307 met een cr1220 batterij en een crystal.

Dit allemaal komt op een zelf ontworpen mainboard pcb. Dit mainboard is gevoed met 9v 1A, dit wordt naar 5v omgezet door een LM 2940. De 5v is voor de voeding van de raspberry pi, de ic`s en achtergrond verlichting. Tevens wordt er van de 9v naar een variabele hoogspanning gmaakt. Er zitten 3 x 8pin header om de voeding en signalen naar de breakout boardjes te brengen. Dit maakt deze klok modulair voor 2, 4 of 6 tubes met enkel een kabel aan te sluiten.

Op de breakout boardjes zit: 1 shiftregister, 2 x K155ID1, 2 x blauwe led, 2 x nixie tubes.

Huidige stand van zaken waarbij de prints als laatste zullen aankomen half maart:
  • De prints zijn gemaakt en onderweg vanuit china
    http://tweakers.net/ext/f/0icgl1QPRu9Jud1ZqqlVgC3E/thumb.jpg
  • RTC breakout board is onderweg (de onderdelen hergebruik ik op mijn print, wil geen breakout)
  • Momenteel nog de mosfet onderweg en een 5k trimmer.
  • Raspberry pi zero gister besteld en zal volgende week binnen komen.
Nu komt voor mij het moeilijkste gedeelte, een behuizing bouwen ervoor. Het ultieme voor mij is een wit plastic behuziing laser gesneden, of 3d geprint. De afmetingen zullen ongeveer 40mm hoog zijn (zonder de tubes) 210mm lang en 60mm breed om de tubes in het midden te krijgen.
Als jullie tips hebben hoor ik dat graag _/-\o_

• SkullboyNL
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 10:58
quote:
thijsjek schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 18:35:
Ik ben al ruimweg op weg naar het zelf maken van een Nixie klok 6 x in-14. Kloppend hart wordt een Raspberry pi zero met NTP en als backup rtc DS1307 met een cr1220 batterij en een crystal.

Dit allemaal komt op een zelf ontworpen mainboard pcb. Dit mainboard is gevoed met 9v 1A, dit wordt naar 5v omgezet door een LM 2940. De 5v is voor de voeding van de raspberry pi, de ic`s en achtergrond verlichting. Tevens wordt er van de 9v naar een variabele hoogspanning gmaakt. Er zitten 3 x 8pin header om de voeding en signalen naar de breakout boardjes te brengen. Dit maakt deze klok modulair voor 2, 4 of 6 tubes met enkel een kabel aan te sluiten.

Op de breakout boardjes zit: 1 shiftregister, 2 x K155ID1, 2 x blauwe led, 2 x nixie tubes.

Huidige stand van zaken waarbij de prints als laatste zullen aankomen half maart:
  • De prints zijn gemaakt en onderweg vanuit china
    [afbeelding]
  • RTC breakout board is onderweg (de onderdelen hergebruik ik op mijn print, wil geen breakout)
  • Momenteel nog de mosfet onderweg en een 5k trimmer.
  • Raspberry pi zero gister besteld en zal volgende week binnen komen.
Nu komt voor mij het moeilijkste gedeelte, een behuizing bouwen ervoor. Het ultieme voor mij is een wit plastic behuziing laser gesneden, of 3d geprint. De afmetingen zullen ongeveer 40mm hoog zijn (zonder de tubes) 210mm lang en 60mm breed om de tubes in het midden te krijgen.
Als jullie tips hebben hoor ik dat graag _/-\o_
Ziet er goed uit. Hoe jij het in gedachten hebt zo heb ik dat ook bedacht. Alleen zit ik nog wat te twijfelen tussen een pi of aan arduino.

iRacing Profiel

• thijsjek
quote:
SkullboyNL schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 08:59:
[...]

Ziet er goed uit. Hoe jij het in gedachten hebt zo heb ik dat ook bedacht. Alleen zit ik nog wat te twijfelen tussen een pi of aan arduino.
Dankje, Voor mij was het makkelijk. Ik heb veel ervaring met linux en de raspberry pi's, en heb niet zoveel programmeer kennis dus dat leek mij het makkelijkste. Aangezien de pi zero klein is was dit de ultieme oplossing, als er geen pi zero was had ik een andere oplossing gekozen vanwege de afmetingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XO101
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 14-10 14:36
Afgelopen week na veel wikken wegen (wilde eigenlijk grotere nixies kopen, maar dat werd te duur), toch de halo nixie set gekocht bij pv electronics. Dit icm de zm1022 topview nixies

Na wat tips van een oud collega (solderen ed was mij onbekend) in een paar uurtjes een gave klok in elkaar gezet. Heb nu een paar kleine issues met de ic (staat op de verkeerde setting) maar dat los ik morgen op (moet 4 uur wachten voor de reset...)

Tot op heden erg tevreden ermee
(setje direct geopend nadat de postbode was geweest

closeup nixie

de print gevuld met componenten (ex de ic's)

en het werkende product.

Ga houten frame namaken die ik op de nocrotec heb gezien (2e van links, http://www.nocrotec.com/shop/images/categories/1.jpg)

• Vuikie
quote:
XO101 schreef op zondag 06 maart 2016 @ 22:32:
Afgelopen week na veel wikken wegen (wilde eigenlijk grotere nixies kopen, maar dat werd te duur), toch de halo nixie set gekocht bij pv electronics. Dit icm de zm1022 topview nixies

Na wat tips van een oud collega (solderen ed was mij onbekend) in een paar uurtjes een gave klok in elkaar gezet. Heb nu een paar kleine issues met de ic (staat op de verkeerde setting) maar dat los ik morgen op (moet 4 uur wachten voor de reset...)

Tot op heden erg tevreden ermee
(setje direct geopend nadat de postbode was geweest
[afbeelding]

closeup nixie
[afbeelding]

de print gevuld met componenten (ex de ic's)
[afbeelding]

en het werkende product.
[afbeelding]

Ga houten frame namaken die ik op de nocrotec heb gezien (2e van links, http://www.nocrotec.com/shop/images/categories/1.jpg)
Mooie kit! Grappig dat alle transistoren op een voetje staan. Ben benieuwd naar het eindproduct ;)

• XO101
Yes... de reset heeft gewerkt en nu doet alle het na behoren (gisteren nog gechat met de servicedesk van pvelectronics!)
quote:
Vuikie schreef op maandag 07 maart 2016 @ 08:16:
[...]

Mooie kit! Grappig dat alle transistoren op een voetje staan. Ben benieuwd naar het eindproduct ;)
Eerlijkheidshalve, die voetjes horen niet bij de standaard kit. De collega die mij een soort stoomcurus solderen voor beginners heeft gegeven heeft mij aangeraden dit te doen. Hij heeft aardig wat pcb-klusjes gesoldeerd en was bang dat ik door mijn onervarenheid de transitors te warm zou stoken met het solderen. Dit omdat ze nogal gevoelig zijn voor warmte. Hij had nog genoeg voetjes liggen, en daarom heb ik dit zo gedaan.

Eindproduct foto's ga ik zeker plaatsen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• XO101
Ben samen met m'n handige buurman aan de slag gegaan, en iets afgeweken van het eerste ontwerp.

Zo ziet het er nu uit

Wil het notenhout aan de voor en achterkant nog donkerder maken door het te gaan lakken, het essen hout weet ik zo nog niet wat ik er mee ga doen.

• Vuikie
quote:
XO101 schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 14:56:
Ben samen met m'n handige buurman aan de slag gegaan, en iets afgeweken van het eerste ontwerp.

Zo ziet het er nu uit
[afbeelding]

Wil het notenhout aan de voor en achterkant nog donkerder maken door het te gaan lakken, het essen hout weet ik zo nog niet wat ik er mee ga doen.
Ziet er netjes uit!

• jimz93
Ondertussen al een hele tijd stil geweest van mijn kant. Toen ik de klok eenmaal aan de gang had kakte de energie om eraan verder te werken een beetje in bij mij :9

Nu weer zoetjes aan verder aan het klussen om het tot een mooi geheel te brengen (de klok daadwerkelijk ín het houten behuizingkje / kistje bouwen)

laatse foto updates bevat het kistje van vóór en na het vlakschuren, ik vind het zelf al een hele verbetering en ben blij met het resultaat :)
voor;

na;

Op het moment dat er weer vorderingen zijn houdt ik u op de hoogte, het is nog steeds mijn bedoeling hier een klein kunstwerkje van te maken O-)

jimz93 wijzigde deze reactie 19-03-2016 10:33 (8%)

• OxyDrokz
De blue dream IN-18 Nixie kit was sinds twee weken weer beschikbaar, dus besteld. Nu nog 6 IN-18 ergens vandaan rauzen.

Ik zal proberen het project hier een beetje bij te houden. Eerst onze Duitse vrienden afwachten en een oost Europeaan vinden die me buizen kan leveren.

• Vuikie
IN-18 :o wow toe maar. Die zijn niet goedkoop...

• OxyDrokz
quote:
Vuikie schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 08:17:
IN-18 :o wow toe maar. Die zijn niet goedkoop...
Inderdaad...
Alles is besteld.

Heeft iemand een soldeerstation dat hij kan aanbevelen?
Naar aanbevelingen hier op het forum voor de aieoyaeoeao 936 gegaan.

OxyDrokz wijzigde deze reactie 25-03-2016 16:30 (12%)

• Vuikie
Pfff, na een paar dagen stoeien is eindelijk het moederbord klaar om geetst te worden.

Kijken of ik dit weekend eindelijk tijd heb om alle PCB's te etsen. Dan kan ik het geheel gaan testen.

• Sine
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 16-10 21:12
Wat voor spoeltje gebruik je voor L1 vuikie ? Dat ziet er wat plaats betreft ERG krap uit namelijk. en C1 lijkt me ook wat klein

Zorg voor een elco aan je voedings ingang als je een switcher gebruikt (iets van 220u oid) verder mis ik een snubber netwerkje over je fet en een feedback van de hoogspanning voor je spanningsregeling. Ook de ontkoppel C-tjes rond je 7805 zijn MIA

Heb je een schema van je opstelling?

Verder is je layout ...erg ... eeh .. creatief :P

Sine wijzigde deze reactie 27-04-2016 17:07 (5%)

Repareren doe je zo.

• thijsjek
Vuikie, een goede eerste poging om een ontwerp te maken. Maar wel nog veel te leren over het een en ander. Eventueel wat instructie video's bekijken op youtube? Tevens een handige tip, de lm7805 heeft in zijn datasheet een voorbeeld schema voor typische voorbeelden met componenten en waardes.

Misschien zal het iemand helpen ooit als hij/zij een eigen klok wil maken.
thijskanters.wordpress.com bevat allerlei informatie over hoe ik mijn klok heb gemaakt. Op github staan de eagle cad files en de code voor de klok.

Mainboard schema,

Breakout board, 1 schema en identieke boards nodig om de tubes aan te sturen.

Ik zal binnenkort het schema visueel verbeteren.

thijsjek wijzigde deze reactie 27-04-2016 22:20 (75%)

• Vuikie
@sine & thijsjek: Bedankt voor jullie feedback.

Wat de LM7805 betreft, idd die had ik niet goed gezet. Elco had ik aan de uitgaande kant gezet en de ontkoppel C was ik daardoor vergeten.
Feedback van de HV zou er wel in moeten zitten naar A0 poort van de Atmega, zal ik nakijken.

Snubber circuit voor de FET had ik niet aan gedacht, bedankt voor de tip

Wat de layout betreft, dat is eigenlijk gekomen omdat de autoroute van Fritzing niet alles kon routen en ik het niet echt aan durfde om alles met de hand te doen :P. Als je wat tips hebt over hoe ik het beter zou kunnen indelen graag :D. Ik kan alleen de lengte en/of breedte van het printplaatje niet wijzigen vanwege de behuizing waarin hij komt.

Edit

Ik zie net ook dat ik het reset circuit van de uC er niet in heb zitten :S

En ik kan nu ook niet bij mijn tekening, ik zit voor mijn werk in het buitenland en heb hem nog niet in de wolken staan.

Vuikie wijzigde deze reactie 28-04-2016 12:48 (9%)

• thijsjek
Ik heb nog nooit fritzing gebruikt, maar lijkt me logisch dat het mogelijk moet zijn voor een grid en 45 graden bochten. Dat is eigenlijk de basis. Ook goed de benaming plaatsen op het bord bij het component.

Wat je kan doen om te routen is om je componenten wat in je schema bijelkaar horen bij elkaar te plaatsen. Daarna kun je zelf starten met routen en als het niet lukt, autoroute gebruiken. En na autoroute kun je de routes verwijderen een voor een en fatsoenlijk na tekenen voor een beter resultaat.

• Sine
Als ik een tip mag geven: vergeet elke vorm van autorouting !

Zet je componenten op een logische plaats en begin te knopen. Nu is fritzing ook ver van een "echt" pcb ontwerp proggel, normaal gezien klop je daar eerst je schema in en zet je dat dan om naar een printontwerp.

Daarmee voorkom je meteen dat je dingen mist of verkeerd aansluit.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• OxyDrokz
Eindelijk thuis, eindelijk tijd om het PCB in elkaar te bakken.

En wat zijn de buizen mooi!

Later meer!

• OxyDrokz
Alles in elkaar gesoldeerd en aan de eerste de beste 12V gehangen die ik had liggen.
Was niet zo'n best idee, want die was niet gereguleerd... Meer dan 15V over het bord gehad, en een IC gefrituurd...
Het is een UCC38084D. Maar een DR of DG4 als alternatief moet ook lukken. Bij de Conrad alleen niet leverbaar.
Heeft iemand een goeie webshop voor een enkel IC'tje? Of nog wat liggen tegen vergoeding?

• Vuikie
quote:
OxyDrokz schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 16:16:
Alles in elkaar gesoldeerd en aan de eerste de beste 12V gehangen die ik had liggen.
Was niet zo'n best idee, want die was niet gereguleerd... Meer dan 15V over het bord gehad, en een IC gefrituurd...
Het is een UCC38084D. Maar een DR of DG4 als alternatief moet ook lukken. Bij de Conrad alleen niet leverbaar.
Heeft iemand een goeie webshop voor een enkel IC'tje? Of nog wat liggen tegen vergoeding?
Heb je nog zo'n IC kunnen vinden?

Van mijn kant een kleine update met wat pics en een video ;)

Mijn printplaatje(s) is binnen voor mijn mainboard:
Deze heb ik besteld via dirtypcb.com. Ze zijn niet de snelste, maar wel 1 van de goedkoopste.
Voor de prijs van 1 pcb hier in Nederland heb je 20 stuks geleverd op je deurmat van dirtypcb ;).

Onbestuct:

Met componenten erop:

En een filmpje:

De juiste backplates voor mijn Nixies komen nog. Deze zijn te groot/connector zit aan de verkeerde kant :P

• Tuskermalt
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 15-10 10:54
Zie nu pas dat er een topic op hier op GOT is over nixie buizen en dergelijke. :9~
Ben er zelf ook al een jaar mee bezig. Wat ik wilde doen is op nixie buizen de tijd van Kodi laten zien met IN-14 buizen.
Dus als er iets speelt hoe lang een film/afl. bezig is. Hoe lang die nog duurt en hoe laat het is afgelopen.
Heb zelf een print gemaakt /ontworpen met 2 I2C ic's MCP23017 die op hun beurt weer 6 74141 bcd ic's aansturen.
Ik gebruik een raspberry pi zero om alles aan te sturen.

Er moet nog een mooiere behuizing omheen en ben nu bezig met een andere print. Wil namelijk de buizen en de elektronica op 1 print hebben. Hierdoor wordt het compacter. Ben ook nog op zoek naar een betere voeding. Had er een op ebay gevonden alleen maakt deze nogal een hoge pieptoon en tijdens tv kijken en dergelijke is dat niet bepaald fijn.

Hieronder hoe het er nu uit ziet.

En de print:

• Vuikie
Ziet er goed uit. Ik wilde de opmerking plaatsen dat 1 van de Nixies scheef zit, maar ik las dat je bezig ben met een nieuwe print. Ik neem aan dat je Nixies dan recht komen te zitten?

Ps, zo een power supply kan je ook makkelijk zelf maken. Als je toch zelf een print maakt. Zoek anders op Google naar 'Nixie boost converter' en je vind genoeg. Op mijn printje genereerd de microcontroller ook de HV, maar er zijn ook speciale chipjes voor. En anders doet een 555 chipje ook wonderen ;)

Ik heb eventueel nog wel een MOSFET(IRF740), diode(fast recovery) en spoel(300uH) liggen. Heb alleen geen regel chipje.

• SkullboyNL
Dat is erg toevallig.

Een tijdje terug heb ik er ook over na gedacht om een klokje te maken op een pi. En vandaag zat ik opeens te denken van ik kan het wel maken met een pi zero.Ik had al weer een heel idee in mijn hooft.

En nu wordt er opeens weer gepost in deze topic.

Ik ben erg benieuwd welke schema's je hebt gebruikt.

iRacing Profiel

• Tuskermalt
quote:
Vuikie schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 23:18:
Ziet er goed uit. Ik wilde de opmerking plaatsen dat 1 van de Nixies scheef zit, maar ik las dat je bezig ben met een nieuwe print. Ik neem aan dat je Nixies dan recht komen te zitten?

Ps, zo een power supply kan je ook makkelijk zelf maken. Als je toch zelf een print maakt. Zoek anders op Google naar 'Nixie boost converter' en je vind genoeg. Op mijn printje genereerd de microcontroller ook de HV, maar er zijn ook speciale chipjes voor. En anders doet een 555 chipje ook wonderen ;)

Ik heb eventueel nog wel een MOSFET(IRF740), diode(fast recovery) en spoel(300uH) liggen. Heb alleen geen regel chipje.
Dank je wel voor het aanbod. Ik zal er eens naar kijken.
En idd staan de buizen niet recht maar dit was een beetje een quick and dirty oplossing. De buizen zitten wel op op printjes maar met solderen heb ik ze ook niet heel erg netjes gesoldeerd. Was iets te enthousiast en dan wil het nog wel een mis gaan bij mij. :| Dit zijn die printjes die ik gebruikt heb: http://www.pvelectronics....cPath=4_11&products_id=75
Voor de behuizing zat ik te denken aan een oude kleine buizen radio via marktplaats die het niet meer doet. Heb er namelijk ook een 20x4 display bij staan waar ik info opzet van domoticz en Kodi als er iets aan het spelen is.
quote:
SkullboyNL schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 23:49:

Ik ben erg benieuwd welke schema's je hebt gebruikt.
Ik heb zelf een schema gemaakt met Eagle en print de print laten maken bij een bedrijf in Duitsland.
Dit is het schema van de print die op de foto te zien was:

En dit is het nieuwe schema. Heb besloten om 2 buizen op een print te doen. Dit omdat er een beperking in de gratis versie van Eagle zit mbt de grote van de print. De print is ook alweer besteld maar nu via china. Zit alleen een fout in. De dipswitches voor het adres van de I2C bus hangt alles aan ground en ben de +5V vergeten. Nu moet ik daar zelf handmatig brugjes naar de +5V naar toe leggen voor de adressering.
Het leuke aan deze print is dat je meerdere achter elkaar kunt hangen als je dat zou willen tot een maximum van 8 printen aangezien de adressering van MCP23008 niet verder gaat dan 8 van die IC's op 1 bus. Maar dat is meer dan genoeg.

Tuskermalt wijzigde deze reactie 30-01-2017 13:30 (92%)
Reden: Meer info en schema's

• Vuikie
Ik heb besloten om mijn Nixie-clock niet op te bouwen rond een *pi-achtige omgeving, maar 'barebone' een ATmega8 te pakken en daar omheen de klok op te bouwen. Dit ook vooral omdat ik het HV gedeelte zelf wilde opbouwen. De Nixies worden per 2 aangestuurd, dit doe ik door de anode(+) van de Nixies om de 10ms te schakelen. Die 10ms moet ik nog wel testen en kijken of dat het gewenste effect heeft. Maar, zoals te zien in mijn vorige post, heb ik het HV gedeelte op orde ;)

Hier is de schema van mijn 'mainboard':

Ik heb mijn schema's bijna allemaal gemaakt in Fritzing, behalve die voor de IN14 voet(Die heb ik in Eagle gemaakt), omdat deze niet heb kunnen vinden in Fritzing en ik het maken van componenten vanaf scratch nog niet onder de knie heb :P
Bij Fritzing heb je geen last van de beperking van de grote van je PCB en is ook nog eens opensource ;)
Het nadeel van Ftitzing is wel dat, als je een afwijkende vorm PCB wil, je gelijk met een tekenpakket aan de slag moet om een vector plaatje te maken. Ook het zelf maken van onderdelen(Zoals die IN14) moet via een vector plaatje. Maar he, het is gratis en door het ene te maken in Fritzing en het andere in Eagle kom ik er ook.

@Tuskermalt
Ik vind het wel gaaf dat jij ook je eigen printjes maakt ipv. 'gewoon' een setje te kopen en die in elkaar te solderen. Toegegeven, je doet er wel een stuk langer over(Ben ondertussen ook al bijna een jaar bezig) maar het geeft wel meer voldoening als het uiteindelijk dan werkt.

• Tuskermalt
quote:
Vuikie schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 14:15:

@Tuskermalt
Ik vind het wel gaaf dat jij ook je eigen printjes maakt ipv. 'gewoon' een setje te kopen en die in elkaar te solderen. Toegegeven, je doet er wel een stuk langer over(Ben ondertussen ook al bijna een jaar bezig) maar het geeft wel meer voldoening als het uiteindelijk dan werkt.
Dat fritzing is een mooie om uit te proberen. Ben wel aardig tevreden met Eagle alleen de beperking in de print grote is wel een issue idd maar maak mij daar niet te druk om kan er tot nu toe aardig mee leven.
Wat een voordeel aan Eagle is is dat er veel componenten library's zijn Adafruit hebben er wat uitgebracht daardoor kwam ik ook uit bij de MCP23008 en voor bijna alle nixie buizen heb ik zo ook gevonden.

Waar heb je je print trouwens besteld?

Ik heb voor de raspberry gekozen omdat ik via het netwerk de kodi wilde uitlezen. Alles is geschreven in python om het aan te sturen en heb het nu een paar maanden draaien en moet zeggen het is aardig stabiel is. Ben vorig jaar begonnen met het leren programmeren van python en moet zeggen dat het me steeds beter af gaat waarschijnlijk als een echte programmeur de code bekijkt lacht hij mij uit maar ik kom er wel.

• Vuikie
quote:
Tuskermalt schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 15:00:
[...]

Waar heb je je print trouwens besteld?
Ik haal mijn PCB's bij Dirty PCB's
Ze zijn niet 1 van de snelste, maar wel 1 van de goedkoopste. Vooral de prototype optie is heel goedkoop. Ook nemen ze het niet heel nauw met de afmeting beperking als je het niet te gortig maakt.

Het project waar ik nu mee bezig ben is trouwens met IN12 Nixies, maar daar hou ik er 2 van over. WSS maak ik daar een thermometer van op basis van een *pi achtige oplossing. ;)

• Paul Hulsebosch
quote:
XO101 schreef op woensdag 9 maart 2016 @ 14:56:

Zo ziet het er nu uit
[afbeelding]

XO101, een vraagje; ik heb zelf ook ooit een Halo van PV Electronics gemaakt. Helaas produceert de klok een irritant hoge pieptoon. Het idee was om hem in een rustige ruimte te gebruiken, maar dat is er door die piep nooit van gekomen, dus hij ligt hier stof te verzamelen...

Ben een tijd aan het puzzelen geweest om de piep er uit te krijgen (geëxperimenteerd met de waarde van een flink deel van de componenten), maar het is me niet gelukt. Heb jij ook last van die piep? De kit die ik gebouwd heb is al van even geleden; 5 mei 2013, volgens de printplaat.

• Paul Hulsebosch
https://ic.tweakimg.net/ext/i/thumb/2001342021.jpeg

Dan ook maar even een foto van een recent project; een klok op basis van IN-1 buisjes. Mooie buisjes voor weinig :-)

Gemaakt op basis van een kit die is opgebouwd rond een ATmega8. Ja, die uit de Arduino Uno, dus je kunt de chip programmeren in een Uno en daarna overzetten in de klok. Met rtc. Behuizing wordt momenteel hard aan gewerkt :-)

Paul Hulsebosch wijzigde deze reactie 18-12-2016 20:58 (33%)

• SkullboyNL
quote:
Paul Hulsebosch schreef op zondag 18 december 2016 @ 13:55:
[afbeelding]
https://ic.tweakimg.net/ext/i/2001342021.jpeg

Dan ook maar even een foto van een recent project; een klok op basis van IN-1 buisjes. Mooie buisjes voor weinig :-)

Gemaakt op basis van een kit die is opgebouwd rond een ATmega8. Ja, die uit de Arduino Uno, dus je kunt de chip programmeren in een Uno en daarna overzetten in de klok. Met rtc. Behuizing wordt momenteel hard aan gewerkt :-)
Gaaf. Welke kit heb je gebruikt?

iRacing Profiel

• Paul Hulsebosch
quote:
SkullboyNL schreef op zondag 18 december 2016 @ 15:49:
[...]

Gaaf. Welke kit heb je gebruikt?
Kit van Ian Sparkes. Zie http://www.open-rate.com/Store.html#

• XO101
quote:
Paul Hulsebosch schreef op zondag 18 december 2016 @ 13:45:
[...]
XO101, een vraagje; ik heb zelf ook ooit een Halo van PV Electronics gemaakt. Helaas produceert de klok een irritant hoge pieptoon. Het idee was om hem in een rustige ruimte te gebruiken, maar dat is er door die piep nooit van gekomen, dus hij ligt hier stof te verzamelen...

Ben een tijd aan het puzzelen geweest om de piep er uit te krijgen (geëxperimenteerd met de waarde van een flink deel van de componenten), maar het is me niet gelukt. Heb jij ook last van die piep? De kit die ik gebouwd heb is al van even geleden; 5 mei 2013, volgens de printplaat.
Hey Paul, gelukkig geen last van deze pieptoon. Had wel wat beginnersfoutjes gemaakt met enkele componenten, en toen ik daar via de livechat op de site contact opnam werdt ik snel geholpen. Die man van de chat is volgens mij de ontwikkelaar van de printplaten zelf, hij wist namelijk precies waar ik het moest zoeken. Misschien kan dit jou ook helpen.

• Paul Hulsebosch
quote:
XO101 schreef op maandag 19 december 2016 @ 09:34:
[...]

Hey Paul, gelukkig geen last van deze pieptoon. Had wel wat beginnersfoutjes gemaakt met enkele componenten, en toen ik daar via de livechat op de site contact opnam werdt ik snel geholpen. Die man van de chat is volgens mij de ontwikkelaar van de printplaten zelf, hij wist namelijk precies waar ik het moest zoeken. Misschien kan dit jou ook helpen.
Ja, de man van de chat is inderdaad de ontwikkelaar zelf. En ik heb al (chat en mail)contact met hem gehad, maar daar kwam helaas geen oplossing uit... Maar fijn dat jij er geen last van hebt :-)

• Idleidol89
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 21-09 10:15
quote:
Sine schreef op maandag 15 maart 2004 @ 02:18:
Nixies :) Da's mijn afdeling :*)

Nixie buixen werden in de jaren 60 gebruikt als cijfer indicator en is begin jaren 70 vervangen door veel efficientere 7- segment led displays. Nixie buizen zijn neon gas gevulde buizen met voor gevormde symbolen in de buis (meestal cijfers) en het gas rond het symbool ioniseerd door er spanning op te zetten.

Mijn klok met de zelfde buisjes als die van jou (CD81 uit de IA van toen)
[afbeelding]

Daarmee is de ellende begonnen :) Ik heb een paar advertenties gezet
met de vraag naar nixie buisjes (omdat zee dus al zo'n 30 jaar niet meer gemaakt worden) en daar heb ik een flinke doos aan over gehouden. Genoeg buizen om een paar klokken in elkaar te bakken dus :)

Daarna heb ik een 2e in elkaar gebakken met iets grotere buizen
[afbeelding]

En een derde
[afbeelding]

En als last but not least een DCF77 gestuude klok, (en ja ik heb iets met plexiglas :P )
[afbeelding]

De volgende is mechanisch al ver gevorderd, alleen aan de elektronica moet ik nog beginnen. Het wordt een klok met alfanumerieke buizen uit de New York stock exange.

[afbeelding]

Een grotere afbeelding van de DCF klok: http://members.home.nl/guidomennen/nixie%20001_.jpg
En een nieuw idee is in ontwikkeling http://members.home.nl/guidomennen/scope.jpg

Ik ben alleen nog niet toe gekomen aan het maken van een "echte" print, ze zijn allemaal opgebouwd op gaatjesbord. Het wordt tijd dat ik eens met eagle ga stoeien.
http://members.home.nl/guidomennen/pcb-bot.jpg

Sorry modemers .. maar nixies vragen om plaatjes ...
Hallo, allemaal, ik ben helemaal nieuw in het Nixie klok wereldje, maar het lijkt mij het ultieme cadeau voor mijn vriendin die net een nieuw huisje heeft. Nixie buisjes worden niet meer verkocht..maar is het tegenwoordig nog mogelijk om er 1 te maken voor een redelijke prijs?

• SkullboyNL
Ik zal zeggen ga zoeken op ebay naar gebruikte of oude voorraad buizen. Dan kan je ook een inschatting gaan maken wat het kost.

iRacing Profiel

• Sine
Ligt er helemaal aan wat je een redelijke prijs noemt, "we" hebben voor een ander forum vorig jaar kitjes gemaakt voor een nixie klokje. En even zo uit het hoofd waren die iets van 60 euro inclusief buisjes. Behuizing en voeding mocht je zelf regelen.

Dus het is voor een redelijke prijs te doen.

Mijn versie:
Nixie1

nixie2

Iemand anders bouwsel (versie twee)
Nixie3

Repareren doe je zo.

• Paul Hulsebosch
quote:
Sine schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 17:50:
Ligt er helemaal aan wat je een redelijke prijs noemt, "we" hebben voor een ander forum vorig jaar kitjes gemaakt voor een nixie klokje. En even zo uit het hoofd waren die iets van 60 euro inclusief buisjes. Behuizing en voeding mocht je zelf regelen.

Dus het is voor een redelijke prijs te doen.

Mijn versie:
[afbeelding]

[afbeelding]

Iemand anders bouwsel (versie twee)
[afbeelding]
Interessant Sine :)
Kon er op circuistonline.nl zo snel niets over vinden. Linkje?

• Sine
Thnx dcl, dat is het topic met alle info.

Ga dit ding overigens niet exact nabouwen als je niet een beetje creatief wilt worden, de gebruikte RTC is niet meer verkrijgbaar in DIP, we hadden het ding zoveel mogelijk in DIP uitgevoerd om de nabouwbaarheid zo breed mogelijk te houden.

Dus als we ooit een nieuwe run doen (lees: als we nog eens over een stapel nixies struikelen voor een leuke prijs) komt er een andere RTC in.

Sine wijzigde deze reactie 30-01-2017 20:48 (40%)

Repareren doe je zo.

• Roamor
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online
Mijn interesse in een Nixie klok kwam helaas net te laat om die kit van CO mee te pakken. Iemand hier tips voor een leuke set van bijv. Ebay? Budget is zo'n 75 euro inclusief tubes.

• Vuikie
quote:
Roamor schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 10:10:
Mijn interesse in een Nixie klok kwam helaas net te laat om die kit van CO mee te pakken. Iemand hier tips voor een leuke set van bijv. Ebay? Budget is zo'n 75 euro inclusief tubes.
€75,- is niet zo heel veel als je de wereld van Nixie's in stapt. Ik zou dan sowieso voor IN12 of IN14 Nixies gaan, deze zijn heel goedkoop te vinden op E-Bay.

Dit kitje ziet er wel grappig uit en voor een redelijke prijs. Komt zelfs al geassembleerd!

Ik zou zeggen: Kijk zelf ook eens op E-Bay! ;)

• Phr34k
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 11:04
Leuk dit topic!
Afgelopen abo-dag al even met Paul gepraat over de Nixie die hij bij de soldeercursus had staan, en verteld dat ik er ook ooit (2012) eentje heb gemaakt (zo te zien zelfs exact dezelfde als Paul heeft, alleen een andere behuizing). En nu zag ik dit topic langskomen, dus ik zal ook eens posten.

Ik ben eerst een tijd op zoek geweest naar buizen, en ik heb zo te lezen erg veel geluk gehad. Ik heb elf(!) ongeteste ZM1040 buizen via V&A gekocht voor maar € 100,-... :9~ Daarna via pvelectronics een bouwpakket gekocht, welke er bij binnenkomst zo uitzag:
Nixie bouwpakket
Hier zie je ook 2 van de ZM1040 buizen en de bijbestelde radio-ontvanger (welke 's nachts de tijd synchroniseert).
En na een paar uurtjes solderen:
Nixie klok met oranje buizen en zonder behuizing
Hij doet het! Gelijk alle buizen getest, en ik heb geloof ik (5 jaar geleden...) 2 buizen waar 1 cijfer het niet van doet. Eentje zit nu op positie 1, want dat cijfer 3 het niet doet maakt niet uit op die positie ;) Hier zijn de buizen nog oranje, en de behuizing is nog niet binnen.
Buizen van hun oranje coating ontdaan en de behuizing is binnengekomen. Zie hier het compleet geassembleerde resultaat:
Nixi klok klaar!
En deze staat nu al 5 jaar onafgebroken de tijd weer te geven, nog nooit problemen mee gehad.
Ik heb hem 's nachts op de laagste helderheid staan en de ledjes uit. En elk uur roteert hij alle cijfers, om te zorgen dat ze niet "inbranden".

In tegenstelling tot Paul heb ik het tot nu toe wel maar bij 1 kunnen houden, maar het begint nu toch wel weer te kriebelen... En ik heb natuurlijk nog 5 reserve buizen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online
quote:
Vuikie schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 12:27:
[...]

Dit kitje ziet er wel grappig uit en voor een redelijke prijs. Komt zelfs al geassembleerd!
Deze idd gekocht, zelf voor €1,50 nog een kistje bij de kringloop gehaald et voila:

Heel erg blij mee. Hij zou op 12V moeten werken, maar 7,4V slikt hij ook:

• Vuikie
quote:
Roamor schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 16:00:
[...]

Deze idd gekocht, zelf voor €1,50 nog een kistje bij de kringloop gehaald et voila:

[afbeelding]

Heel erg blij mee. Hij zou op 12V moeten werken, maar 7,4V slikt hij ook:

[afbeelding]
Gaaf kistje! Soms moet je geluk hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vuikie
Het is alweer een tijdje geleden, maar langzaam gaat mijn projectje vooruit.

Hier een foto van mijn debug setup:

Ook heb ik een filmpje gemaakt van de werking tot dusver:

Het flikkeren zie je alleen op het filmpje. Dit komt omdat ik de Nixies multiplex. In het echie zie dat flikkeren niet(Is het menselijk oog niet snel genoeg voor/compenseert het menselijk brein :D)

Maar wat dit filmpje niet laat zien is dat de klok ook kan wisselen tussen tijd en datum, om en om met instelbare intervallen. Ook zit er een aansluiting op voor een LDR zodat je hem 's nachts uit kan laten gaan(Nixies uit) en dan gaat ie overdag weer aan.

Nu ik daar zo over nadenk.... Op de todo-list moet ook dat dit ook tijd gestuurd zou moeten kunnen :9

De Klok wordt nu gestuurd door een ATMega88 (De kleine broer van de Arduino). Het is de bedoeling dat ie uiteindelijk op een ATMega8 komt te draaien(Daar heb ik er nog een paar van liggen ;) ) maar de M8 heeft geen debugWire en de M88 wel, dus vandaar dat ik nu even deze gebruik. De tijd wordt dmv een DS1703 extern bijgehouden en de klok synchroniseert elke 10 seconde met de DS1703 of direct na het aanzetten van de klok. Ook komen er 2 knoppen op de klok, zodat je via een menu structuur verschillende opties kan aan/uitzetten of wijzigen.

Ik heb tot nu toe alles nog in ~5Kb code weten te proppen (Release, debug is ~1Kb groter) Dus ik kan er nog opties bij in stoppen.

Ik hoop dat ik de klok voor de zomer af heb. Ik zal zeker foto's hier posten als ie af is. Code zet ik tzt. ook op Github.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Paul Hulsebosch
SparkSparkSpark
SparkSparkSpark

Mijn laatste creatie :)

Gebaseerd op deze kit.

Paul Hulsebosch wijzigde deze reactie 05-07-2017 00:09 (58%)

• Vuikie
@Paul Hulsebosch Gaaf, ziet er zeer fraai uit. Zijn dat IN1 Nixies?

*edit* Ik zie een LDR zitten, schakelt die daardoor ook de Nixies uit of wijzigt hij alleen de intensiteit?

Vuikie wijzigde deze reactie 05-07-2017 09:28 (44%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Paul Hulsebosch
quote:
Vuikie schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 09:24:
Yep, 6 stuks IN-1. Mooie buisjes en nog goedkoop ook. Maar wat lastig in het gebruik vanwege de aansluiting. Ik heb eerst 3d-geprinte voetjes geprobeerd, maar dat werkte niet zo goed vond ik. Uiteindelijk heb ik ouderwetse Molex-connectoren gebruikt (jeweetwel, van oude pc-voedingen). Kun je los kopen. Zie hier. Met een hoop krimpkous om het een beetje te isoleren en netjes af te werken (op de foto is de krimpkous nog niet gekrompen :P )

MolexMolex

Overigens, omdat ik helaas niet zo handig ben dat ik zelf elektronica kan ontwerpen ( :'( ) heb ik dus een kit gebruikt. Een oudere versie van deze.

Paul Hulsebosch wijzigde deze reactie 07-07-2017 12:02 (77%)

• Vuikie
quote:
Paul Hulsebosch schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 09:29:
[...]

Yep, 6 stuks IN-1. Mooie buisjes en nog goedkoop ook. Maar wat lastig in het gebruik vanwege de aansluiting. Ik heb eerst 3d-geprinte voetjes geprobeerd, maar dat werkte niet zo goed vond ik. Uiteindelijk heb ik ouderwetse Molex-connectoren gebruikt (jeweetwel, van oude pc-voedingen). Kun je los kopen. Zie hier. Met een hoop krimpkous om het een beetje te isoleren en netjes af te werken (op de foto is de krimpkous nog niet gekrompen is :P )

[afbeelding][afbeelding]

Overigens, omdat ik helaas niet zo handig ben dat ik zelf elektronica kan ontwerpen ( :'( ) heb ik dus een kit gebruikt. Een oudere versie van deze.
Ach, zo'n kitje zorgt er wel voor dat je niet al bijna 2 jaar met een klokje bezig ben 8)7 8)

*edit* Ziet er netjes uit hoor!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Paul Hulsebosch
quote:
Vuikie schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 09:24:

*edit* Ik zie een LDR zitten, schakelt die daardoor ook de Nixies uit of wijzigt hij alleen de intensiteit?
Beide :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Paul Hulsebosch
quote:
Phr34k schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 13:50:
Ik ben eerst een tijd op zoek geweest naar buizen, en ik heb zo te lezen erg veel geluk gehad. Ik heb elf(!) ongeteste ZM1040 buizen via V&A gekocht voor maar € 100,-... :9~
Ik kan je verzekeren, met die deal heb je idd enorme mazzel gehad! :)
Ik heb er zelf op vergelijkbare wijze ooit vier op de kop kunnen tikken. Die hadden tot in de jaren '80 in twee liften van een oud ziekenhuis in A'dam gezeten en waren er bij de sloop door een oud-medewerker uitgehaald. Die had er vervolgens 30 jaar niets mee gedaan, voordat ik ze voor een zacht prijsje over kon nemen. Ik vind het erg leuk om zo'n verhaal bij m'n buizen te weten :)

• Phr34k
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 11:04
quote:
Paul Hulsebosch schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 12:53:
[...]

Ik kan je verzekeren, met die deal heb je idd enorme mazzel gehad! :)
Zal ik het nog beter maken? 5 zaten (en zitten) er nog in het originele doosje :P

• Tuskermalt
Dit is hoe mijn klok er nu uit ziet in een nettere behuizing met de printen die ik zelf heb ontworpen en heb laten maken in China. Zitten nog wat fouten zoals het sjabloon voor de buis voet was in spiegelbeeld en de adressering van de I2C chips met de dipswitches werkte niet zoals ik bedacht had.

Wat de klok nu doet is als Kodi idle is is het gewoon een klok. Zodra er iets op Kodi afgespeeld wordt laat de klok zien hoe lang de film/serie bezig, hoe lang deze nog duurt en wanneer deze is afgelopen.

• Vuikie
Ziet er gaaf uit. Gebruik je de pi zero (W?) ook voor KODI?

• Tuskermalt
quote:
Vuikie schreef op zondag 17 september 2017 @ 22:28:
Ziet er gaaf uit. Gebruik je de pi zero (W?) ook voor KODI?
Dank je en nee ik gebruik de kodi in mijn smart tv. Was eerst een raspberry pi. Pi zero is alleen maar om de buizen aan te sturen via de I2C bus.

• Vuikie
Nou, het heeft even geduurd, maar daar is ie dan:

Mijn eigen gebouwde Nixie clock!
Ik moet de Nixies nog iets beter uitlijnen/rechtzetten, maar aan de andere kant heeft het ook wel iets(Naar mijn mening)
Ik moet nog iets verzinnen op de zijkanten, die zijn nu nog open, maar ben allang blij dat ie werkt en in elkaar zit.

• Durango
  • Laatst online: 12-10 14:17
quote:
Paul Hulsebosch schreef op zondag 18 december 2016 @ 13:55:
[afbeelding]

Hallo Paul,

Heel toevallig heb ik de zelfde nixies klaar liggen voor in een klok te zetten hoe hebben jou IN-1 nixies het uitgehouden nu ruim een jaar later? De IN1 zijn niet de beste (eerste generatie Sovtec +/-38 jaar oud) maar ze zijn inderdaad lekker goedkoop :P

• Paul Hulsebosch
quote:
Hallo Paul,

Heel toevallig heb ik de zelfde nixies klaar liggen voor in een klok te zetten hoe hebben jou IN-1 nixies het uitgehouden nu ruim een jaar later? De IN1 zijn niet de beste (eerste generatie Sovtec +/-38 jaar oud) maar ze zijn inderdaad lekker goedkoop :P
Die draaien nog steeds soepeltjes hoor :-)

• Durango
  • Laatst online: 12-10 14:17
Goed om te horen!

• M!chel
  • Registratie: december 2006
  • Niet online
Ik las dit weekend iets over een Nixie kitje in het Tweakers blad.
Erg gaaf!!
Meteen ook een kitje besteld :D

• Vnze
  • Registratie: november 2010
  • Niet online
@M!chel Nixie kitjes? Daar wil ik wel meer info over als dat kan :)

• M!chel
  • Registratie: december 2006
  • Niet online
@Vnze Je kunt tegenwoordig allerlei zelfbouw kits kopen, of kant en klaar. Met of zonder tubes.

Kijk voor de aardigheid eens rond op bijv. https://www.pvelectronics.co.uk/ of ebay.

M!chel wijzigde deze reactie 03-09-2018 12:58 (3%)

• Vuikie
Idd een leuk artikel. Was grappig om te lezen. @Paul Hulsebosch heeft er een leuk verhaaltje van gemaakt. Ik zelf heb een Nixie-clock van de grond af opgebouwd. Ben er wel bijna 2 jaar mee bezig geweest:
Nixie debugging

Maar uiteindelijk heeft mij dat niet 1 maar 2 werkende Nixie-clocken opgeleverd :)
Ik heb op dit moment maar 1 op foto, zal van die andere, wanneer ik weer op werk ben, ook een foto maken.

Nixie Finished

PS. Als iemand interesse heeft in mijn design, laat het mij weten, dan zet ik alles op GitHub... Nu ik er zo over nadenk, misschien moet ik dat sowieso eens doen :D

• Paul Hulsebosch
quote:
Vnze schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:19:
@M!chel Nixie kitjes? Daar wil ik wel meer info over als dat kan :)
Het artikel uit het tijdschrift, waarin staat uitgelegd hoe je zonder noemenswaardige kennis en ervaring een nixie-klok kunt bouwen, verschijnt binnenkort op de site :)

• Vnze
  • Registratie: november 2010
  • Niet online
@Vuikie zet dat design maar online!

@Paul Hulsebosch top! Ik heb een setje nixies liggen maar er al lang niks mee gedaan. Zonde van zo'n mooie toestelletjes. Misschien toch maar eens kijken naar een abonnement ;-)

• tropicalbennie
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 14-10 14:45
Naar aanleiding van het artikel van @Paul Hulsebosch ben ik ontzettend enthousiast geraakt en heb ik meteen een kitje aangeschaft bij http://www.pvelectronics.co.uk/. Ben erg benieuwd! Heb geen tot weinig ervaring met solderen of met wat voor elektronica dan ook, maar dit lijkt me een uitgelezen kans om me er een beetje in te verdiepen! Zal (al dan niet gelukt) het eindresultaat posten als m'n klokje klaar is! ;)

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Hier ook iemand die in dit topic terecht is gekomen naar aanleiding van het frontpage artikel :Y

Is er ook een 4-digit set (IN-12) vergelijkbaar met de FunKlock die ondersteuning heeft voor een GPS-module? De FunKlock lijkt dat niet te hebben helaas.

De GPS-modules die PV Electronics verkoopt lijkt een "GY-GPS6MV2" te zijn, die dingen kosten op AliExpress nog geen $5 en dus een handige aanvulling. Als echte Tweaker wil ik natuurlijk een klok die altijd gelijk loopt, zonder user input

ThinkPad wijzigde deze reactie 22-09-2018 11:39 (11%)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• 3_s
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 11:32
Ik heb er ook zin in gekregen, vind ze er geweldig uitzien!
Binnenkort ook eens aan beginnen, denk ik.

• Paul Hulsebosch
@ThinkPad De FunKlock heeft dat inderdaad niet. Eén van de redenen dat de kit vrij klein en goedkoop is. Bij de kits van PV Electronics vind je alleen ondersteuning voor gps-kitjes bij de modellen met 6 buisjes. Hoeft natuurlijk niet erg te zijn. Misschien zijn die misschien nog wel mooier ;-)

Paul Hulsebosch wijzigde deze reactie 24-09-2018 15:18 (8%)

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Een model met 6 digits liever niet, ik ben bang dat dat te onrustig is in je ooghoeken als je bijvoorbeeld TV kijkt.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Paul Hulsebosch
ThinkPad schreef op maandag 24 september 2018 @ 15:29:
Een model met 6 digits liever niet, ik ben bang dat dat te onrustig is in je ooghoeken als je bijvoorbeeld TV kijkt.
Dan is dit een kit waarmee je wat flexibeler bent, en bijvoorbeeld zelf het aantal buisjes kunt kiezen. Met (naar wens) tijdsynchronisatie via internet. Maar wel een stuk lastiger te maken... Ik heb er deze klok mee gemaakt.

• Mr Pingu
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 16-10 12:53

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Paul Hulsebosch schreef op maandag 24 september 2018 @ 16:46:
[...]

Dan is dit een kit waarmee je wat flexibeler bent, en bijvoorbeeld zelf het aantal buisjes kunt kiezen. Met (naar wens) tijdsynchronisatie via internet. Maar wel een stuk lastiger te maken... Ik heb er deze klok mee gemaakt.
Mooie klok zeg. Wat is het verschil tussen de 3 klokken die op die pagina staan?
Arduino UNO
All in One clock
Modular

Getriggerd door de frontpage ook zoekende naar mooie kit waar ik zelf eenn case om kan bouwen :)

De gok gewaagd en deze geordered:
Electronic clock IN-18 glow tube clock DIY kit tube NIXIE CLOCK
http://s.aliexpress.com/ea2ABF7R
Volgens de verkoper zitten daar 6 IN-18 buisjes bij. Voor 100 euro volgens mij een koopje voor de buisjes alleen al. Zie op ebay voor veel meer weggaan.

Flickr | Canon 600D | Canon EF-S 10-22mm USM, EF-S 55-250mm IS STM, EF 50mm STM| Tamron 17-50 f/2.8 | Helios 44-2 58/2 | CZJ 50/1.8 MC Pancolar || Dell U2414H || Nokia N900-CSSU Thumb

• Paul Hulsebosch
@Mr Pingu - ik ben heel benieuwd. Je hebt een fantastische deal als je voor 100 dollar een kit plus 6x de IN-18 in huis haalt. Ik hoop voor je dat de kit inderdaad met buizen geleverd wordt, maar het zou me ook niet verbazen als je enkel de elektronica krijgt en niet de buizen. Op eBay - de voornaamste vindplaats voor nixie's - is de gangbare prijs voor één IN-18 zo'n 50 dollar. Dus da's nogal een verschil... Dus ik hoop dat het goed komt...

• Mr Pingu
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 16-10 12:53

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Paul Hulsebosch schreef op maandag 24 september 2018 @ 23:08:
@Mr Pingu - ik ben heel benieuwd. Je hebt een fantastische deal als je voor 100 dollar een kit plus 6x de IN-18 in huis haalt. Ik hoop voor je dat de kit inderdaad met buizen geleverd wordt, maar het zou me ook niet verbazen als je enkel de elektronica krijgt en niet de buizen. Op eBay - de voornaamste vindplaats voor nixie's - is de gangbare prijs voor één IN-18 zo'n 50 dollar. Dus da's nogal een verschil... Dus ik hoop dat het goed komt...
Ik ben benieuwd. Volgens de verkoper zaten deze erbij, ik heb het expliciet nagevraagd. Wel voor de zekerheid met paypal betaald en anders open ik een aliexpress dispute. Ik houd jullie op de hoogte.

Als iets te mooi is om waar te zijn... ik houd het in mijn achterhoofd. Daarom zei ik ook de gok gewaagd ;)

Dit is wat hij zei:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Flickr | Canon 600D | Canon EF-S 10-22mm USM, EF-S 55-250mm IS STM, EF 50mm STM| Tamron 17-50 f/2.8 | Helios 44-2 58/2 | CZJ 50/1.8 MC Pancolar || Dell U2414H || Nokia N900-CSSU Thumb

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 12:07

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Note: The glow tube drive needs high pressure. Pay more attention when using it. Try not to remove the outer casing to prevent high pressure. The body is a little paralyzed, but the power is very small, just numb, don't touch the child casually, the child can bear The ability is weak.
Na dit te lezen vraag je je toch af hoeveel er van de originele tekst over is na zo'n vertaling.. :+

Appeltaart is lekker!

• Paul Hulsebosch
Ik houd jullie op de hoogte.
Graag, als het lukt, bestel ik ook gelijk en setje! :)

• Slux
  • Registratie: december 2002
  • Niet online
Ik probeer zo Dalibor Farny zen clock te bestellen maar krijg helaas geen reactie op email ;(
Weet iemand of er andere leveranciers zijn die iets gelijkswaardig maken ?

• Sine
Neen, Dalibor maakt de buizen zelf (als in: from scratch) dus iets vergelijkbaars wordt een uitdaging.

Repareren doe je zo.

• Slux
  • Niet online
Sine schreef op woensdag 26 september 2018 @ 18:57:
Neen, Dalibor maakt de buizen zelf (als in: from scratch) dus iets vergelijkbaars wordt een uitdaging.
Balen ik heb hem 5 dagen geleden gemaild toen kreeg ik netjes een mailtje terug, ik vroeg alleen nog of er ook LED's onder de printplaat zitten zodat ze op de tubes schijnen, en of die voor kerst kon leveren.

Daarna niks meer gehoord, misschien is ie nu geïrriteerd dat ik vroeg of het voor kerst kon terwijl hij een levertijd van 3 maanden aangaf :X

Wel jammer, ik wil hem echt graag hebben.

• Sine
Waarschijnlijk komt dat omdat je voor LED's onder de buizen gevraagd hebt.

The horror ! :o

En het gaat ook niet met zijn buisjes, daar zit een pcb onder als voet ;)

Repareren doe je zo.

• Slux
  • Niet online
Sine schreef op woensdag 26 september 2018 @ 19:11:
Waarschijnlijk komt dat omdat je voor LED's onder de buizen gevraagd hebt.

The horror ! :o

En het gaat ook niet met zijn buisjes, daar zit een pcb onder als voet ;)
ja ja ik weet het ;) , zal het waarschijnlijk ook nooit gebruiken, maar heb een blue led fetish :+

Ik zag later dat het wel mogelijk was, check hier vanaf 7.00 lijkt erop dat ik daar toch een ledje zie zitten ??
YouTube: Zen Nixie Clock - Auspacken und Einschalten

En 1 heel klein nadeeltje je ziet de knip punten van de PCB waar het goud kleurtje weg is.

Slux wijzigde deze reactie 26-09-2018 19:19 (5%)

• Dashter
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 16-10 21:46
Slux schreef op woensdag 26 september 2018 @ 19:17:
[...]

ja ja ik weet het ;) , zal het waarschijnlijk ook nooit gebruiken, maar heb een blue led fetish :+
Trouwens: https://youtu.be/wxL4ElboiuA
Wat een geduld en toewijding! Heerlijk om te kijken hoe die tubes gemaakt worden.

Ik heb ondertussen een kitje met IN-12 tubes besteld, wordt morgen geleverd 8)

PSN: DePloren

• Slux
  • Niet online
Klopt er mooi filmpje daarom wil ik ook graag die zen klok hebben, zulk ambacht werk zie je niet vaak meer.
Vind dat ze nog goedkoop zijn.

Wel leuk om zijn verhaal/blog te lezen hoe die is beggonen en hoe het met zijn zaak gaat, hij had vorig jaar voor het eerst pas een salaris aan zich zelf gegeven van een kleine 700 euro.

Passie gaat voor zaken doen bij hem en dat doet ie goed, jammer voor mij.

Welk kitje en wat voor case ga je gebruiken ?

• Vuikie
Zoals beloofd:
https://github.com/ajvuik/Nixie_Clock

Ik heb het gezet onder de MIT license, gebruik op eigen risico :Y)
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True