Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[EL] Nixie Buisjes, deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 20.227 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cactusman
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21-02 17:16

cactusman

nu met extra naalden

Mr Pingu schreef op maandag 24 september 2018 @ 23:32:
[...]

Ik ben benieuwd. Volgens de verkoper zaten deze erbij, ik heb het expliciet nagevraagd. Wel voor de zekerheid met paypal betaald en anders open ik een aliexpress dispute. Ik houd jullie op de hoogte.

Als iets te mooi is om waar te zijn... ik houd het in mijn achterhoofd. Daarom zei ik ook de gok gewaagd ;)

Dit is wat hij zei:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
hij heeft hem aangepast... met tubes 500€ zonder 100€ dus dat wordt alleen een printje

euhmmmm

• Mr Pingu
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 17:21

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Order is gecancelled door de verkoper. Helaas, viel te proberen. :P

Flickr | Canon 600D | Canon EF-S 10-22mm USM, EF-S 55-250mm IS STM, EF 50mm STM| Tamron 17-50 f/2.8 | Helios 44-2 58/2 | CZJ 50/1.8 MC Pancolar || Dell U2414H || Nokia N900-CSSU Thumb

• painkill
  • Registratie: december 2007
  • Nu online

painkill

Pain(k)(ill)

Ik heb nog 12 IN-14 nixie tubes liggen, hoe kan ik deze testen op een goede werking?

painkill wijzigde deze reactie 27-09-2018 21:30 (11%)

Mijn SNES verzameling!

• Vuikie
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 17:15
painkill schreef op donderdag 27 september 2018 @ 21:30:
Ik heb nog 12 IN-14 nixie tubes liggen, hoe kan ik deze testen op een goede werking?
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar misschien wil iemand je helpen? Als je in de buurt van Gouda/Rotterdam woont/werkt, ik heb nog een Nixie voeding liggen die ik op dit moment niet gebruik. Die kan/mag je wel lenen als je wil.

Je kan natuurlijk ook een nixie-power-supply bestellen en daarmee de buisjes testen.

Let wel op dat je een voorschakel weerstand van zo'n 22K gebruikt als je met 180VDC gaat testen.

Als je het echt heel smerig wil doen (en heel dapper bent 8)7 ) kan je ook dmv. een 40K~50K weerstand en een diode de buisjes testen op 240VAC

Vuikie wijzigde deze reactie 28-09-2018 10:47 (0%)
Reden: typo's

• Slux
  • Registratie: december 2002
  • Niet online
Vandaag eindelijk de nixie in-18 tubes ontvangen, zijn ze nou uit 1962 of 1983 ?
Wacht alleen nog op de rest van de hardware uit de UK.

Nu nog op zoek naar iemand die er een houten behuizing voor kan maken.

En toch ook maar de Zen nixie clock besteld, *O* ik had hem maar gebeld, bleek dat mij emails niet aan kwamen. Helaas wel 2 maanden levertijd en voor de rest van het jaar moet ik nu droog brood eten :'( :+

• timmiej93
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 21-02 13:22
Ik ben al een hele tijd op zoek naar een nixie klok die precies in mijn straatje past, maar wat ik vind is het allemaal nét niet. Nu zit ik niet bijzonder diep in het wereldje - ik weet al jaren dat ik nixies mooi en interessant vind, maar daar houdt het ook op -, dus heb ik hoop dat iemand van jullie misschien nog wat tips heeft waar ik kan kijken.

Wat ik het liefst zou zien:
  • IN-14 of IN-8-2 buisjes. Eigenlijk ieder side-view type dat dat ouderwetse mad scientist gevoel heeft, en niet al te groot is.
  • Vier cijfers. Secondes voor een klok vind ik overbodig, en maakt de klok te breed.
  • Onderbelichting. Ik weet dat het niet hoort, maar ik vind een lichtblauwe gloed toch echt iets toevoegen.
  • Een basis die op een of andere manier hout, koper en doorzichtig materiaal combineert
  • Het liefst de PCB zichtbaar, en ook geschikt om zichtbaar te zijn (niet fel rood o.i.d. dus)
  • Het liefst als DIY kit
Lang verhaal kort: een onmogelijke zoekopdracht dus.

Om het verhaal dan nog een beetje kracht bij te zetten met beeld, hier wat klokjes die me wel bevielen, maar net niet helemaal:
  1. Link
  2. Link
  3. Link
  4. Link
  5. De ZEN clock
Dan ook nog de redenen waarom net niet:
  1. De basis is te breed / klungelig, 6 cijfers i.p.v. 4, iets te modern / niet industrieel genoeg
  2. Top-view nixies zijn in mijn ogen wat voor velen (blijkbaar) de LED belichting is: onacceptabel. Een nixie moet een side-view zijn. Verder vind ik de case erg mooi, vooral de combinatie zichtbaar PCB en koper.
  3. Dit voelt of het een echte oude klok zou kunnen zijn, maar helaas geen kit, en ik mis het koper.
  4. Zes-cijferig, erg kaal (vooral de PCB, te kaal), geen kit
  5. Erg mooie klok, maar de nixies zijn bovenop te plat; te groot, net iets te gladjes afgewerkt, en natuurlijk de prijs
Ik kan zelf veel, maar artistiek ben ik niet veel verder gekomen dan binnen de lijntjes kleuren, met veel moeite. Zelf een basis ontwerpen zit er dus ook niet echt in.
Ik weet dat het praktisch een onbegonnen zoektocht is, maar misschien dat iemand hier toevallig ergens een klok weet die aan veel van de bovenstaande dingen voldoet.

timmiej93 wijzigde deze reactie 04-10-2018 23:37 (7%)

• Slux
  • Niet online
timmiej93 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 23:22:
Ik ben al een hele tijd op zoek naar een nixie klok die precies in mijn straatje past, maar wat ik vind is het allemaal nét niet. Nu zit ik niet bijzonder diep in het wereldje - ik weet al jaren dat ik nixies mooi en interessant vind, maar daar houdt het ook op -, dus heb ik hoop dat iemand van jullie misschien nog wat tips heeft waar ik kan kijken.

Wat ik het liefst zou zien:
  • IN-14 of IN-8-2 buisjes. Eigenlijk ieder side-view type dat dat ouderwetse mad scientist gevoel heeft, en niet al te groot is.
  • Vier cijfers. Secondes voor een klok vind ik overbodig, en maakt de klok te breed.
  • Onderbelichting. Ik weet dat het niet hoort, maar ik vind een lichtblauwe gloed toch echt iets toevoegen.
  • Een basis die op een of andere manier hout, koper en doorzichtig materiaal combineert
  • Het liefst de PCB zichtbaar, en ook geschikt om zichtbaar te zijn (niet fel rood o.i.d. dus)
  • Het liefst als DIY kit
Lang verhaal kort: een onmogelijke zoekopdracht dus.

Om het verhaal dan nog een beetje kracht bij te zetten met beeld, hier wat klokjes die me wel bevielen, maar net niet helemaal:
  1. Link
  2. Link
  3. Link
  4. Link
  5. De ZEN clock
Dan ook nog de redenen waarom net niet:
  1. De basis is te breed / klungelig, 6 cijfers i.p.v. 4, iets te modern / niet industrieel genoeg
  2. Top-view nixies zijn in mijn ogen wat voor velen (blijkbaar) de LED belichting is: onacceptabel. Een nixie moet een side-view zijn. Verder vind ik de case erg mooi, vooral de combinatie zichtbaar PCB en koper.
  3. Dit voelt of het een echte oude klok zou kunnen zijn, maar helaas geen kit, en ik mis het koper.
  4. Zes-cijferig, erg kaal (vooral de PCB, te kaal), geen kit
  5. Erg mooie klok, maar de nixies zijn bovenop te plat; te groot, net iets te gladjes afgewerkt, en natuurlijk de prijs
Ik kan zelf veel, maar artistiek ben ik niet veel verder gekomen dan binnen de lijntjes kleuren, met veel moeite. Zelf een basis ontwerpen zit er dus ook niet echt in.
Ik weet dat het praktisch een onbegonnen zoektocht is, maar misschien dat iemand hier toevallig ergens een klok weet die aan veel van de bovenstaande dingen voldoet.
Ik had zelf op etsey.com contact opgenomen met een aantal verkopers, zijn kunnen ook cases op maat voor je maken.

Wat misschien ook nog een idee is om zelf een kit uit de UK te bestellen en dan naar een vintagestore/rommel winkel een oud klassiek juwelendoosje te zoeken wat je mooi vind en hem dan daar in monteren.

Met nr 3 waar je nu de samenvoeg puntjes ziet zou iets weg kunnen graveren en daar koperen stripjes op plakken.

Blijft erg moeilijk om een mooie aparte case te vinden kwam ik zelf ook achter, ik heb nu besloten om een stuk eik om mijn IN-18 klokje te maken en een heel klein subtiel koper randje in te laten graveren dat in de olie te zetten voor een vintage look. Is helaas ook niet heel goedkoop, blijft handwerk, vind zelf de prijs van de Zen klok erg meevallen als je ziet wat voor werk daar al in zit, prijzen zijn trouwens ook nog eens ex BTW op zijn site :X .

• MitchVL
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 10-02 13:15
Mr Pingu schreef op maandag 24 september 2018 @ 22:23:
[...]

Mooie klok zeg. Wat is het verschil tussen de 3 klokken die op die pagina staan?
Arduino UNO
All in One clock
Modular

Getriggerd door de frontpage ook zoekende naar mooie kit waar ik zelf eenn case om kan bouwen :)

De gok gewaagd en deze geordered:
Electronic clock IN-18 glow tube clock DIY kit tube NIXIE CLOCK
http://s.aliexpress.com/ea2ABF7R
Volgens de verkoper zitten daar 6 IN-18 buisjes bij. Voor 100 euro volgens mij een koopje voor de buisjes alleen al. Zie op ebay voor veel meer weggaan.
Volgens mij heb je versie zonder buisjes besteld hoor.
Je kan kiezen of je buisjes wil of niet en de versie met buisjes kost 548 dollar. De 100 dollar versie is zonder buisjes.
Ik hoop voor jou dat je je buisjes toch krijgt, maar het ziet er niet zo uit.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

@MitchVL Order is al gecancelled door de verkoper, zie Mr Pingu in "[EL] Nixie Buisjes, deel 2"

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• PjotrStroganov
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 18:31
Onlangs heb ik mijn eerste klokje in elkaar gezet. Het gaat om een All in One Rev. 2 van Ian.

Ik heb nog wel even zitten klungelen met de tubes, want het meerendeel was geleverd met kortere leads, waardoor ik ze niet kon vastzetten met de RGB leds op hun plaats. Dus ik heb alle leads zitten verlengen alvorens ze te bevestigen. ;( Waarschijnlijk plaats ik het in een houten case die ik met de CNC frees ga maken.

Het eindresultaat is een werkend klokje met wifi functionaliteit.

Enige puntje van zorgen is de nogal heet wordende spanningsregelaar. Na een paar minuten wordt deze zo heet dat ie niet meer comfortabel is aan te raken. Voordat ik de klok voor langere tijd aan durf laten te staan wil ik dit probleem hebben opgelost. Aangezien ik praktisch een totale beginner ben, heb ik op het tubeclock forum mijn probleem voorgelegd.

Edit: en het antwoord kwam snel. Ian bevestigde wat ik al vermoedde; de 12V adapter die ik gebruik, zorgt ervoor dat de spanningsregelaar teveel warmte moet afvoeren bij het omzetten van het voltage. Een heatsink of een 9V adapter is de oplossing. Inmiddels is een 9V adapter onderweg

PjotrStroganov wijzigde deze reactie 22-10-2018 16:54 (14%)

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

• Sine
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 22-02 22:35
Als die spanningsregelaar komt in de vorm van een 7805 is dat gewoon slecht ontwerp, daar hoort tegenwoordig een switcher in.
Zeker bij een ding wat 24/7 energie staat te verstoken.

Er zin drop in switchende 78xx regelaars te vinden, dat lijkt me een veel betere optie.

Repareren doe je zo.

• Vuikie
PjotrStroganov schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 14:57:
Onlangs heb ik mijn eerste klokje in elkaar gezet. Het gaat om een All in One Rev. 2 van Ian.

[Afbeelding: Nixie klok]

Ik heb nog wel even zitten klungelen met de tubes, want het meerendeel was geleverd met kortere leads, waardoor ik ze niet kon vastzetten met de RGB leds op hun plaats. Dus ik heb alle leads zitten verlengen alvorens ze te bevestigen. ;( Waarschijnlijk plaats ik het in een houten case die ik met de CNC frees ga maken.

Het eindresultaat is een werkend klokje met wifi functionaliteit.

Enige puntje van zorgen is de nogal heet wordende spanningsregelaar. Na een paar minuten wordt deze zo heet dat ie niet meer comfortabel is aan te raken. Voordat ik de klok voor langere tijd aan durf laten te staan wil ik dit probleem hebben opgelost. Aangezien ik praktisch een totale beginner ben, heb ik op het tubeclock forum mijn probleem voorgelegd.

Edit: en het antwoord kwam snel. Ian bevestigde wat ik al vermoedde; de 12V adapter die ik gebruik, zorgt ervoor dat de spanningsregelaar teveel warmte moet afvoeren bij het omzetten van het voltage. Een heatsink of een 9V adapter is de oplossing. Inmiddels is een 9V adapter onderweg
Als ik jou was zou ik een 7805 drop-in bij ome Ali bestellen, dan kan je de 12V gewoon blijven gebruiken en verbruikt je klok sowieso minder dan met een 7805.

Maar dat is mijn mening ;)

ps. Ik vind het wel raar dat met 12V de regulator zo heet wordt(er van uitgaande dat het een 7805 is), mijn eigen ontwerp maakt ook gebruik van een 7805 en die wordt helemaal niet heet, ook niet met 12V...

Vuikie wijzigde deze reactie 23-10-2018 07:25 (4%)
Reden: laatste zin verduidelijkt

• jeeesper
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 19:58
N.a.v. de .build ook maar een funclock kit gekocht bij PV electronics.

De cases bij PV zijn naar mijn mening niet echt 'mooi', echter vond ik op internet het volgende: https://www.thingiverse.com/thing:2935404

Is er iemand die ervaringen heeft met het laten printen van een case voor een nixie klok?

• SkullboyNL
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 22-02 14:18
jeeesper schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 13:48:
N.a.v. de .build ook maar een funclock kit gekocht bij PV electronics.

De cases bij PV zijn naar mijn mening niet echt 'mooi', echter vond ik op internet het volgende: https://www.thingiverse.com/thing:2935404

Is er iemand die ervaringen heeft met het laten printen van een case voor een nixie klok?
Ik heb geen ervaring met het laten printen van een een case voor een nixie klok. Wel heb ik 1 keer iets laten printen via 3D hub. Dat ging aardig snel en makkelijk. (wel beetje aan de prijs)

Daarna moest ik weer wat geprint hebben en heb ik gekozen om zelf een printer aan te schaffen. Dus ik print nu alles zelf. Welke kleur wil jij de case hebben?

iRacing Profiel

• jeeesper
  • Laatst online: 19:58
SkullboyNL schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 15:26:
[...]

Ik heb geen ervaring met het laten printen van een een case voor een nixie klok. Wel heb ik 1 keer iets laten printen via 3D hub. Dat ging aardig snel en makkelijk. (wel beetje aan de prijs)

Daarna moest ik weer wat geprint hebben en heb ik gekozen om zelf een printer aan te schaffen. Dus ik print nu alles zelf. Welke kleur wil jij de case hebben?
Een eigen 3d printer is mijn nog een stap te ver. Even zoeken op Tweakers bracht mij ook bij 3dhubs. Echter met gemengde reacties in dat forum.

Ik zou hem willen in het wit ;)

• SkullboyNL
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 22-02 14:18
jeeesper schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 15:52:
[...]

Een eigen 3d printer is mijn nog een stap te ver. Even zoeken op Tweakers bracht mij ook bij 3dhubs. Echter met gemengde reacties in dat forum.

Ik zou hem willen in het wit ;)
Ik zie dat je op minimale afstand van mij woont dus er valt vast wel iets te regelen. Stuur maar een berichtje als je dat wilt.

SkullboyNL wijzigde deze reactie 23-10-2018 15:55 (5%)

iRacing Profiel

• PjotrStroganov
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 18:31
Vuikie schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 22:33:
[...]

Als ik jou was zou ik een 7805 drop-in bij ome Ali bestellen, dan kan je de 12V gewoon blijven gebruiken en verbruikt je klok sowieso minder dan met een 7805.

Maar dat is mijn mening ;)

ps. Ik vind het wel raar dat met 12V de regulator zo heet wordt(er van uitgaande dat het een 7805 is), mijn eigen ontwerp maakt ook gebruik van een 7805 en die wordt helemaal niet heet, ook niet met 12V...
Ik heb inmiddels die buck regulator besteld via ebay. Hij werd ook al op het andere forum genoemd. Maar idd, het is wat vreemd de 7805 zo warm wordt. Met de 9V adapter is het probleem van heet worden inmiddels opgelost, maar hij wordt nog steeds warm.

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

• john43
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 17-02 09:49

john43

hobby 2 is de PC

een alu koelblokje doet soms wonderen

Groet, John woonplaats Emmen

• Sine
Zo vreemd is dat niet, het ding moet gewoon alles boven de 5V weg stoken, letterlijk omzetten in warmte.

En een watt in een TO220 is genoeg om hem lekker warm te stoken.

Een switcher er in is de enige goede oplossing, die had er al van ontwerp af aan op moeten zitten.

Repareren doe je zo.

• teaser
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 22-02 14:39
Zijn er geen IN-9 of IN-13 liefhebbers hier? De bargraph buisjes dus. Ik heb onlangs een kitje op eBay gekocht - inclusief buisjes, zonder behuizing. Heel leuk om een thermometer mee te maken bijvoorbeeld. Aansturing kan met een Arduino of eender wat een PWM-signaal genereert.

Projectje is nog lopende... later meer!

• Sine
Let er op dat je die niet te lang op de zelfde waarde laat staan, dan krijg je een plek waar de ontlading blijft 'hangen'.

Repareren doe je zo.

• teaser
Cathode poisoning, inderdaad. Bedoeling is niet ze 24/7 aan te laten.
Ik ben er trouwens nog niet in geslaagd de buisjes helemaal tot boven te laten oplichten. Ze hebben een burn-in periode nodig tijdens dewelke je de buisjes op vol vermogen aanstuurt. Echter heeft dat bij mij niet het gewenste resultaat opgeleverd. Beide buisjes lichten op tot max ~1cm van de bovenkant, en eentje minder dan de andere. Ik heb ontdekt dat ik ze wel een tikkeltje hoger krijg als er slechts 1 buisje aangesloten is op het driver printje.
Vervolgens heb ik even een simpel schakelingetje gemaakt om ze rechtstreeks aan te sturen: 150V van het printje afgetapt, en via een transistor met regelbare 0-5V aan de basis zodat ik een regelbare stroombron heb. Hiermee kan ik dan een buisje over heel de range aansturen, maar verder dan ongeveer 0,5 cm van de bovenkant krijg ik ze nog steeds niet.

Hieronder een foto van beide buisjes aangesloten op het driver printje, vol aangestuurd. In het donker krijgen ze een lichtjes rozige gloed :)

Rechtstreeks gestuurd op vol vermogen. De gloed geraakt niet voorbij een soort verdikking in de gloeidraad:

Zelfde zicht zonder het buisje aan te sturen zodat de verdikking beter zichtbaar is:

• Durango
  • Laatst online: 19-02 21:22
Slux schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 19:00:
Vandaag eindelijk de nixie in-18 tubes ontvangen, zijn ze nou uit 1962 of 1983 ?

[Afbeelding]
Komen uit 1983 maand 09 OTK betekend dat ze door de kwaltijdscontrole zijn gekomen.
CCCP betekend sovjet unie terwijl ze in ukraine gemaakt werden in de Gazotron fabroek in rovno

Ook leuk is een dekatron om een klok van te maken kom je nog wel eens tegen bij een

Durango wijzigde deze reactie 10-11-2018 03:42 (15%)

• Vuikie
@teaser Die verdikking lijkt op de foto wel gewoon isolatie. Dan is het logisch dat daar geen ionisatie optreed.

@Durango Ik ben zelf ook bezig met een dekatron, ik hoop daar binnenkort wat te van kunnen laten zien :*)

• Durango
Ben benieuwd altijd leuk om oude tech herboren te zien worden!

• teaser
Vuikie schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 10:10:
@teaser Die verdikking lijkt op de foto wel gewoon isolatie. Dan is het logisch dat daar geen ionisatie optreed.
Het ziet er eerder 'metalig' uit. Lijkt zelfde materiaal als de rest van de kathode, maar dikker.
Op deze foto die ik gevonden heb licht hij wel helemaal op.

• Slux
  • Niet online
Durango schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 03:37:
[...]

Komen uit 1983 maand 09 OTK betekend dat ze door de kwaltijdscontrole zijn gekomen.
CCCP betekend sovjet unie terwijl ze in ukraine gemaakt werden in de Gazotron fabroek in rovno
Dank voor de info, ik heb er uiteindelijk niks mee gedaan en ze op marktplaats gezet, was me toch net te veel werk om er een mooie casing voor te maken.

Wacht nog op de Dalibor Zen clock en heb ook meteen maar de nieuwe Puri besteld 8)
Duurt wel lang dat wachten, meestal ben ik niet zo ongeduldig voel me nu net een klein kind die bijna elke de backlog in de gaten houdt of het al zover is.
https://www.daliborfarny.com/backlog/

• Durango
Slux schreef op zondag 11 november 2018 @ 18:07:
[...]

Dank voor de info, ik heb er uiteindelijk niks mee gedaan en ze op marktplaats gezet, was me toch net te veel werk om er een mooie casing voor te maken.

Wacht nog op de Dalibor Zen clock en heb ook meteen maar de nieuwe Puri besteld 8)
Duurt wel lang dat wachten, meestal ben ik niet zo ongeduldig voel me nu net een klein kind die bijna elke de backlog in de gaten houdt of het al zover is.
https://www.daliborfarny.com/backlog/
Gefeliciteerd, daar zal je vast wel van gaan genieten, mooie buizen klok! Kan je nagaan dat dit soort formaat nixies (Burroughs) vroeger voor $1.50 dollar in de winkels lagen 8)7 maar niet te lang over nadenken

• Slux
  • Niet online
Durango schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 02:05:
[...]

Gefeliciteerd, daar zal je vast wel van gaan genieten, mooie buizen klok! Kan je nagaan dat dit soort formaat nixies (Burroughs) vroeger voor $1.50 dollar in de winkels lagen 8)7 maar niet te lang over nadenken
Doe maar niet nee :+ Vroeger was een pak melk ook maar een paar cent denk ik maar.
Ik zag een filmpje doe ze gemaakt worden en was gelijk verkocht, is al eerder hier gepost volgens mij
YouTube: The Art of Making a Nixie Tube

Hun blog is ook wel leuk om te lezen, hij verteld o.a. zijn verhaal en hoe het ondernemen gaat en waar die tegen aan loopt, het geeft mij ook een gevoel dat je echt iets unieks koopt.
ik heb zelf een aantal horloges van de wat bekendere merken die ook handgemaakt zijn, maar dat unieke gevoel heb ik daar veel minder bij.
Vind het dan ook spannender om hier op te wachten dan dat ik 2 jaar op een horloge moest wachten. :P

Zijn die Burroughs nog wel te koop als new old stock ? vraag me af wat die nu kosten

• Vuikie
Slux schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 08:42:
[...]

Zijn die Burroughs nog wel te koop als new old stock ? vraag me af wat die nu kosten
Op Ebay verschilt het nogal welke je wil.

• Slux
  • Niet online
Vuikie schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 09:56:
[...]

Op Ebay verschilt het nogal welke je wil.
Die grote Z568M waar de dalibor nixies op gebaseerd zijn, ik had er al eens naar gezocht maar kon ze niet vinden.

• Durango
Slux schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 08:42:
[...]

Doe maar niet nee :+ Vroeger was een pak melk ook maar een paar cent denk ik maar.
Ik zag een filmpje doe ze gemaakt worden en was gelijk verkocht, is al eerder hier gepost volgens mij
YouTube: The Art of Making a Nixie Tube

Hun blog is ook wel leuk om te lezen, hij verteld o.a. zijn verhaal en hoe het ondernemen gaat en waar die tegen aan loopt, het geeft mij ook een gevoel dat je echt iets unieks koopt.
ik heb zelf een aantal horloges van de wat bekendere merken die ook handgemaakt zijn, maar dat unieke gevoel heb ik daar veel minder bij.
Vind het dan ook spannender om hier op te wachten dan dat ik 2 jaar op een horloge moest wachten. :P

Ja het is en blijft echt vakmanschap een soort van glasblazen is en blijft mooi om te zien! Zowel het proces als het product. Uiteraard het verhaal eromheen en een hoop oudere mensen herkennen ze nog van vroeger. Het glas met de gloed van de lamp is ook rustgevend om naar te kijken blijf het mooi vinden. Voor in bijv. de woonkamer maar ook als nachtklok naast je bed een aanrader!

Een aantal typen Burroughs zijn nog volop als NOS te vinden, zoals veel oude spullen is het komen en gaan met het aanbod soms is er weinig te vinden andere keren meer. Sommige zijn door de ouderdom niet meer werkend ander zijn echt ultra zeldzaam of uitgestorven. Heb zelf een klok met Burroughs B7971 buizen die buizen zie je soms wel voorbijkomen rond de 60-90$ p.s.

Hier een voorbeeldje van Burroughs B7971 (deze koste dus $1.50 dollar heel heel lang geleden...slik)

http://www.tube-tester.com/sites/nixie/data/b-7971/B-7971-anim.gif

Etsy is ook een prima site om eens rond te neuzen staan altijd leuke dingen op. Kijk ook eens op de Ebay USA sommige verkopers plaatsen het daar wel en de Nederlandse site niet. Anders is het naar Russische forums en sites. Er is zoveel moois in te vinden maar soms wat verborgen..

In-14 op zijn wijsvinger super schattig!

IN-23 symbol nixie "Russische symbool voor Alien"
https://www.ebay.com/itm/...RA-RARE-NEW-/323479492638

En dan zijn er natuurlijk nog de IV buisjes maar dat is een hele andere smaak

• Durango
Black Friday Sale Vergeet niet deze dagen ebay.nl en ebay.com voor nixie deals

kamalabs (from mother Russia) doet ook mee aan deze Amerikaanse traditie :) Het staat nog niet op zijn ebay store maar zal 10-15% korting zijn denk ik
www.ebay.nl/usr/kamalabs

• Slux
  • Niet online
Sorry voor de dubbel post maar wou hem hier nog even delen, wat is ie mooi.

Vergeleken met een IN-18 versie

Slux wijzigde deze reactie 07-12-2018 17:53 (23%)

• tafkaw
  • Laatst online: 17:46
Prachtig! Maar 2100 dollar voor een klokkie?

• Slux
  • Niet online
Gr0wLiThE schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 18:22:
Prachtig! Maar 2100 dollar voor een klokkie?
Dat is ook nog eens exclusief 21% BTW :X

• Vuikie
Idd, SUPER MOOI! Maar 2100 euro houd mij ook een beetje tegen...
Maar, ik ben blij voor jou, geniet er van!

• Durango
Gefeliciteerd heel mooi, die verdient wel een mooi plekje in huis!

• Paul Hulsebosch
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 22-02 15:21
Wat een toeval. Ik ben hier een paar maanden niet geweest en wat blijkt, zowel @Vuikie als @Durango blijken ook bezig met een klok van nixies en een dekatron :) Leuk!

Ik wil een klok maken op basis van deze kit. Samen met een A101 dekatron.

Nixieklok met dekatron

Ik heb de kit binnen. Niet zo goed gedocumenteerd als de kits van PV Electronics of nixieclock.biz, dus voor de beginnende knutselaar wellicht wat lastiger te bouwen. Eens kijken of het mij lukt... :)

Als er wat te tonen valt, zal ik er wat foto's van plaatsen.

Hoe gaan jullie je klokken bouwen, @Vuikie en @Durango? Op basis van een kit of zelf ontworpen?

• Vuikie
@Paul Hulsebosch Welkom terug! :) Ik moet alleen toegeven dat het project bij mij op dit moment een beetje stil ligt. Maar zodra ik weer verder ga is het op basis van mijn ontwerp. Ik heb alleen een klein probleem met het stabiel krijgen van de 510V, maar dat gaat wel lukken O-)

Als ik wat verder ben dan zal ik wat foto's maken en hier posten (y)

• Durango
Dat is denk ik een hele leuke klok om te maken ben benieuwd hoe het in elkaar zetten verloopt! Zijn website en handleidingen zijn een rommeltje het is twee keer lezen en twee keer checken maar je moet er wat voor overhebben hé :) Heb zelf de Dekatron DoHickie Kit van die Amerikaan weet even niet welke dekatron erin zit. Heel soms koop ik een pcb only maar daar zijn er niet zo veel van een kit is wel zo relax om op je gemakkie te bouwen een behuizing vind ik wel leuk om zelf te ontwerpen en te maken.

Durango wijzigde deze reactie 05-01-2019 13:10 (49%)

• Paul Hulsebosch
Als beloofd, even de voortgang van mijn nixie / dekatron klok schetsen: De printplaat is af, de nixie's (4x een IN-1) zijn aangesloten en alles lijkt te werken :)

Later deze week de dekatron (een A101) en krimpkous om de bedrading een beetje netjes te isoleren.

En dan nog een behuizing verzinnen... 8)

Dekatron
Klok met IN-1 Nixie buisjes en een A101 Dekatron
Nixie/Dekatron klokNixie/Dekatron klokNixie/Dekatron klok
Nixie/Dekatron klok

Paul Hulsebosch wijzigde deze reactie 15-01-2019 00:14 (7%)

• Vuikie
@Paul Hulsebosch Ziet er goed uit, ook wel grappig dat de kit geen gebruik maakt van de bekende BCD chips (74141, 7441 of K155ID1) maar allemaal transistoren. Zal wel een tijdje solderen zijn geweest 8)7

• Paul Hulsebosch
Vuikie schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 14:48:
@Paul Hulsebosch Ziet er goed uit, ook wel grappig dat de kit geen gebruik maakt van de bekende BCD chips (74141, 7441 of K155ID1) maar allemaal transistoren. Zal wel een tijdje solderen zijn geweest 8)7
Het is idd wel even werk, maar prima te doen :) De omschrijving op de site is nogal onoverzichtelijk, maar met de BOM en vooral de opdruk van de print is het eigenlijk juist opvallend makkelijk. Best een lekker kitje. En idd zonder chip als tube driver. Wel een mooi 'klassiek' printje zo, met al die weerstanden en transistoren. Past wel bij een nixie klok :)

• Paul Hulsebosch
Weer wat foto's van de voortgang van mijn nixie / dekatron klok. De elektronica is nu grotendeels klaar en werkt :)

Nog niet alle krimpkous is aangebracht, want het was halverwege op...

Verder moeten er nog twee schakelaars aangesloten worden om eea in te stellen en een of twee IN-3's als scheidingsteken tussen uren en minuten.

En nog een behuizing :)

Dekatron
Klok met IN-1 Nixie buisjes en een A101 Dekatron
BekabelingHij werktIN-1 Nixie's, nu met krimpkous
Nixie/Dekatron klokNixie/Dekatron klokNixie/Dekatron klok
Nixie/Dekatron klok

• Durango
Wauw dat ziet er gezellig uit zo met al die resistors en diodes :) Leuker dan een chip socket erop solderen denk ik? Weet je wat ook tof zou zijn omdat je al IN-1 heb geen IN-3 indicator bulbs te nemen maar INS-1 die zijn ook rond

INS1 / IN-3

deze
https://cdn.instructables...FZ9UIT5IKA2E2VO.LARGE.jpg

Durango wijzigde deze reactie 19-01-2019 21:01 (77%)
Reden: foto's plaatsen werkte niet lekker

• Paul Hulsebosch
Weet je wat ook tof zou zijn omdat je al IN-1 heb geen IN-3 indicator bulbs te nemen maar INS-1 die zijn ook rond
Lol, die heb ik idd klaarliggen :-) Weet alleen nog niet of ik er een of twee (zoals in jouw foto) ga gebruiken...

Paul Hulsebosch wijzigde deze reactie 26-01-2019 11:52 (5%)

• Durango
Paul Hulsebosch schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 11:47:
[...]

Lol, die heb ik idd klaarliggen :-) Weet alleen nog niet of ik er een of twee (zoals in jouw foto) ga gebruiken...
Heb je al een idee hoe je de behuizing wilt hebben? Zelf toch ook maar deze kit gekocht :P Op google afbeeldingen staan niet super veel voorbeelden om inspiratie te krijgen maar heb al het een en ander van hout gemaakt voor de behuizing terwijl de kit en de rest nog in de 'verpakking' zit...

• Sine
Plexiglas is altijd een goed idee :)

Repareren doe je zo.

• Yngwie-
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22-02 09:27

Yngwie-

Murphy was an optimist

Geloof dat ik jarenlang onder een steen geleefd heb of zo, want eigenlijk is het hele nixie gebeuren me totaal ontgaan tot een maandje of zo terug. En dat ligt toch echt niet aan mijn leeftijd, want blijkbaar werden die dingen nog gefabriceerd toen ik al lang en breed een tiener was. Maar goed, om de een of andere reden vind ik ze gewoon erg mooi en fascinerend en ik blijf naar die dingen kijken. Dus ik ben de laatste paar weken op zoek naar wat dingetjes om zelf een klokje te bouwen. In eerste instantie gewoon met een kit van PV electronics, die zien er best ok uit, en het in elkaar solderen van zo'n setje is een groot deel van de lol :D

Wel jammer dat ik zo laat in stap, want prijzen word je soms niet echt vrolijk van. Ja, de IN12's en oude IN1's enzo zijn niet duur, maar de staande IN8/IN14 en de grotere ZM1040/IN18/Z568M's zijn gewoon prijzig helaas. Die klok van Dalibor Farny is echt ongelofelijk mooi, hoewel ik de Puri eigenlijk nog mooier vind, hoewel die jammer genoeg geen secondeaanduiding heeft. Maar goed, die klokjes zijn al helemaal duur (terecht, dat wel).

• Durango
Sine schreef op maandag 4 februari 2019 @ 22:07:
Plexiglas is altijd een goed idee :)

[Afbeelding]
Dan ben je wel zo klaar maar zelf een behuizing ontwerpen en maken kan ook erg leuk zijn.

@Yngwie- Dat valt nog wel mee hoor het is niet sinds heel lang dat iemand op het idee kwam een klok te maken van nixie tubes in de sovjet tijd zijn er heel veel van geproduceerd (daarom zie je vooral veel Russische en Ukraine tubes) en worden nu eigenlijk herboren als 'nieuwe oude technologie' (new old tech). Philips maakten ze ook maar veel minder werden er geproduceerd ook fabrieken in de VS en Japan maken ze. Maar de meeste fabrieken stonden toch wel in "The Union of Soviet Socialist Republics (USSR)"

• Sine
Die plexi behuizing IS zelf gemaakt ;)

In 2004, dat nixie artikel hier op tnet heeft het weer wat aangeslingerd maar klokken bouwen met cijferbuizen is echt niets nieuws, sterker nog, dat werd in de jaren 60 al gedaan. In de 70's heeft er iemand zelfs een boek over geschreven hoe het een en ander te bouwen met TTL logica.

De russen hebben er in de 60's en 70's niet schokkend meer geproduceerd dan de rest van de wereld, ze zijn er alleen veel langer mee doorgegaan. (er zal in typische ussr stijl niemand gezegd hebben dat ze moesten stoppen met produceren ;) )
Er zijn buizen in omloop met productie data tot in de 90's

Sine wijzigde deze reactie 06-02-2019 01:10 (6%)

Repareren doe je zo.

• teaser
Reden dat ze in de USSR buisjes zijn blijven produceren is omdat ze van achter hun ijzeren gordijn de technologische vooruitgang van het westen niet konden bij houden. Terwijl wij hier volop aan de VFD en LED displays zaten, bleven de oude vacuüm buisjes gangbaar ten oosten van het gordijn.

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 19:00
Het staat al jaren op mijn lijstje, een nixie klok maken.

Nu kwam ik bij de kringloop een hp 5326b tegen met 7 buisjes, alle buisjes geven netjes 0 bij aansluiten.

hp

Helemaal happy op zoek naar zelfbouw kits kom ik op het volgende:

mijn buizen hebben een andere voet, op zich geen probleem, maar ook twee aansluitingen meer dan wat ik bij de kits vindt.
0-9 plus een 'A', bij de kits, en bij mijn buizen nog een extra 'PL' en 'PR'. (terwijl ik dit typ bedenk ik me dat het wrs een 'punt' is.... en dus geen enkel probleem als deze niet aangesloten worden). Wat ik wel vind is een typische brandspanning van IN-14 van 145V, en van mijn buisjes 140V. is dat een probleem,of kan ik mijn buisjes zonder probleem op 145V aansluiten?

nixie

nixie2

Behuizing moet ik nog over nadenken, mss de huidige HP-behuizing hergebruiken.

• Vuikie
@Tens Nixie buisjes zijn wat ze noemen 'stroom apparaten' tegen over 'voltage apparaten' dus de voltage maakt niet zo heel veel uit als je maar 2 dingen in acht houd:
1: Ontsteek voltage, dit is de minimale voltage die de Nixie nodig heeft om te ontsteken. Dit ligt bij de meeste Nixies zo rond de 170V, Ik gebruik meestal de ontsteekwaarde +5% zodat ik zeker weet dat de Nixie ontsteekt.
2: Maximale anode stroom sterkte, dit regel je met het voorschakelweerstand. Er zijn een aantal rekenvoorbeelden op het internet te vinden over hoe je de voorschakelweerstand berekend.

Maar ik raad aan om te kijken welke Nixie type je hebt en daar de juiste datasheet bij te zoeken. Ik verwacht niet helemaal dat die 5V extra een groot probleem gaat zijn, als de voorschakelweerstand juist is gekozen.

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 19:00
Vuikie schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 12:59:
@Tens Nixie buisjes zijn wat ze noemen 'stroom apparaten' tegen over 'voltage apparaten' dus de voltage maakt niet zo heel veel uit als je maar 2 dingen in acht houd:
1: Ontsteek voltage, dit is de minimale voltage die de Nixie nodig heeft om te ontsteken. Dit ligt bij de meeste Nixies zo rond de 170V, Ik gebruik meestal de ontsteekwaarde +5% zodat ik zeker weet dat de Nixie ontsteekt.
2: Maximale anode stroom sterkte, dit regel je met het voorschakelweerstand. Er zijn een aantal rekenvoorbeelden op het internet te vinden over hoe je de voorschakelweerstand berekend.

Maar ik raad aan om te kijken welke Nixie type je hebt en daar de juiste datasheet bij te zoeken. Ik verwacht niet helemaal dat die 5V extra een groot probleem gaat zijn, als de voorschakelweerstand juist is gekozen.
ok, thx, datasheets gevonden intussen (ITT ipv burroughs, maar ga er vanuit dat ze identiek zijn)
Zit te kijken naar www.pvelectronics.co.uk complete kits, ook zonder buizen. Ben wel gecharmeerd van de manier waarop de buizen op een aparte kleine pcb gemonteerd worden waardoor ze gemakkelijk te wisselen zijn. Maakt het ook gemakkelijker om iets voor mijn type buis te fabrieken (burroughs 5870ST)

• Yngwie-
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22-02 09:27

Yngwie-

Murphy was an optimist

Intussen mijn proefopstellinkje klaar :)

Nu nog nadenken over een behuizing. Denk dat deze in een houten doosje komt, met donker plexiglas of gedeeltjelijk alu front..

Yngwie- wijzigde deze reactie 10-02-2019 11:22 (7%)

• Vuikie
haha, mijn V1.4 van mijn Nixie-Clock mainboard is binnen, bestuct EN getest *O*

Er zitten nog wat kleine schoonheidsfoutjes in, maar geen bodge wires meer nodig zoals bij de V1.1 :o

Ik ben blij :*)

Vuikie wijzigde deze reactie 15-02-2019 16:39 (16%)

• Durango
Er wordt weer een hoop ontworpen en gebouwd leuk zeg! Zal vanavond even kijken of ik wat foto's van de dekatron behuizing hier kan posten die is bijna klaar namelijk. @Vuikie tof dat je zoiets kan maken die grote condensator ziet er imposant uit waarom is die zo groot?

---

Zover de behuizing dit is maar een kleine selectie heb meer dan 200 fotos en videos geschoten. Wil ze wel posten maar is misschien iets te veel voor hier :)

Een aantal dingen die nog moeten gebeuren aan de behuizing zijn,

De 4 driehoekige steuntjes voor onder de behuizing zitten momenteel in de walnoten dye daarna afmaken met Rustin's danish oil waar ook de behuizing mee is ingesmeerd.

Dan de steuntjes uitboren zodat de schroef verzonken zijn of eerst uitboren en dan olie erop. Vervolgens de steuntjes vast spijkeren aan de bodemplaat.

Aan de voorzijde komen nog 2 of 4 8mm gaatjes voor de indicator lampjes, nog geen idee waar.

Aan de achterkant moeten er ook nog wat gaten worden gemaakt sowieso 2 voor de menu knoppen van de klok. Mogelijk ook nog iets voor een 3e knop/schakelaar en dan uiteindelijk een gat voor de 220v stekker. Ik wil de PSU in de behuizing hebben dus er komt een snoer uit voor de 220v i.p.v. een power jack wat veelal word gebruikt.

Dan vervolgens

De nixie kit solderen waar ik nog niet aan begonnen ben... :/
De glasvezel verlichting instellen.
PSU inbouwen
En dan hopelijk als het goed gaat heb ik een mooi cadeau om weg te geven of hou ik hem (toch...) weer zelf en zet ik hem naast de andere klokken :F

Durango wijzigde deze reactie 19-02-2019 21:22 (81%)
Reden: fotos

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True