sleutelen aan bevriende pc's

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 13.283 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Armageddon_2k schreef op 11 maart 2004 @ 14:20:
[...]

wil ik jouw wel eens zien proberen een packetbell (makkelijk bestandjes te backuppen, zonder brander, of netwerkverbinding), en zoek dan de drivers nog maar eens, en roep nouw niet meteen winXP want et is een P200 dus daar draait et niet op.
Pfff, dan wordt het geloof ik eens tijd voor een nieuw computertje, of nie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-09 07:21

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Heel goed topic!
Heel erg herkenbaar.....
Ik ben dan wel geen pro maar ik weet hoe het gaat!
in the old days :) (zo oud ben ik eigenlijk ook weer niet) bestelde ik nog onderdelen ergens en dan maakte ik pc's voor jan en allemaan die ik kende om wat bij te verdienen, 8eraf zat je met de ellende... mijn windows doet het niet, waarom gaat het zo traag, ik heb geen beeld (ja de stekker moet er in).....

op een gegeven moment heb ik gezegd ik maak geen pc's meer :)
Alleen directe familie help ik nog en van de software maak ik ghost images.
Werkt het niet meer? whoppa alles weg en ghost er over
alles weg vinden mensen niet leuk dus ik zeg altijd ik kan het wel maken maar dan ben je alles kwijt :) ik verzeker je de vragen lopen met de helft terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADH_ED
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 15:28

ADH_ED

Hoogbevaagd

Heb zelf thuis ook 2 "handige harry's" rondlopen (broertjes)

De ene wilde een snelkoppeling maken, staat verdomme compleet Htman 2 op me desktop in een map (jah, dat is toch een snelkoppeling)

De ander kan zelf zijn software installeren en Call Of Duty spelen, hij weet zelf hoe je de basisdingen doet (inloggen, installeren, zelfs de-installeren en alles weghalen uit de Program Files), kijk, da's makkelijk

Het "Hitman" broertje is 16, degene die alles zelf kan 9, geniaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 16:01
@Armageddon_2k:
Een knoppix CD met OpenOffice, en een USB thumbdrive om haar programma's op te slaan. Heb je niks meer te maken met wat haar broertje ook verknoeid, al sloopt-ie de HD er uit.
edit:
Hmm, P200 had je niet gezegd.....

[ Voor 12% gewijzigd door ajvdvegt op 11-03-2004 14:28 ]

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 23:33
hehe dit is precies wat ik nu heb, en ik zit nu in de "fase" waarin ik keihard NEE zeg.

[ Voor 10% gewijzigd door _Drake_ op 11-03-2004 14:27 ]

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Armageddon_2k

Gelijk heb je, wat een gedonder is dat. Stel je voor dat je in één keer die machine aan de praat hebt met een nieuw OS.

Prima oplossing om een aparte doos voor d'r te bouwen. Dat soort broertjes zou je trouwens eigenlijk compleet moeten negeren, ik heb het zelf ook meegemaakt. Om helemaal gestoord van te worden....

Afgelopen weekend weer een mooi voorbeeld:

Een vriendin van mijn vriendin (ja, ik heb er ook een) wilde thuis draadloos internet. Zo, dat klinkt cool, zou je denken. Inderdaa, zolang ze weet wat ze moet kopen en het zelf kan doen. Inmiddels had ze een internet-abonnement aangevraagd en vroeg ze of ik dit wilde aansluiten zodat ze draadloos door het huis kon 'nerden'.

Toch maar even voor de check gevraagd of ze ook een AccessPoint of een Wireless Router had gekocht; nee, tuurlijk niet. "Heeft je laptop dan een Wireless LAN-mogelijkheid ?" Nee, tuurlijk niet. "Oh, moet dat dan ?" Antwoord: "Ja, schat, net als bij een TV he ?, die doet het ook meteen zonder kabel of CAI-aansluiting...."

Even voorgerekend wat het haar zou gaan kosten (AP + Wireless-LAN kaartje, etc.) en ze werdt een beetje minder enthousiast. De laptop bleek niet eens een LAN-aansluiting te hebben. En driemaal raden wat voor modem ze besteld had.... (ja inderdaad, een ADSL Ethernet-modem)

Ik haak af.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilkin
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:00
Zeeeer bekend |:( ik heb dan nog een tijdlang gewerkt in een pcshop, dus als je thuiskomt is dat echt wel het laatste wat je wilt horen (8>

Ondertussen werk ik elders.

En dan nog mensen die bellen voor je advies - op zich geen problemen mee, maar dan doen ze net het tegenovergestelde van wat je voorstelde, waardoor ze zichzelf nog dieper in de stront trekken.

Na zo'n paar jaren heb ik een aantal principes opgenomen:

1. Je gaat ervoor betalen, tenzij je dichte familie bent. Zus/broer/ma/pa/nonkel/tante. Daar eindigd het.

2. Het gebeurt als ik er tijd voor heb, bij mij thuis. Je moet zelf je pc maar afleveren, ik kom er niet achter, en je moet zelf 'm maar komen halen.

3. Ik neem geen backups - tenzij de pc momenteel zo verkloot is dat er geen mogelijk tot is. Dan wel.

4. Als je meer dan 3x op een dag belt, neem ik niet meer voor je op - ik ben geen calldesk. })

5. Gelieve enkel originele dingen mee te leveren - geen gecopieerde prullen, geen diskettes met virussen op en dergelijke. No thx.

Wat ik nog het hatelijkste vind van al is dat sommige mensen nog het lef hebben om - nadat je de moeite genomen hebt van hun pc terug tot leven te wekken - reageren alsof je je werk niet goed gedaan hebt als ze het binnen de week weer opzeep helpen.

Nu ja, ondertussen is het vrij rustig geworden op IT vlak ;p

Jan

Artificial Intelligence is no match for Natural Stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:32

André

Analytics dude

Voor vrienden, kenissen en broertjes die achter mijn pc willen heb ik een oplossing: BIOS paswoord.

Als ze hun eigen pc al niet kunnen onderhouden, dan komen ze al helemaal niet achter de mijne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• died_laughing
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:53
Ik help regelmatig mensen met computer problemen.
Ondanks dat ik voor mijn werk de hele dag al computers repareer en helpdesk speel, vind ik het toch nog leuk om familieleden en kennissen te helpen.
Kwa kennissen ben ik wel selectief, je hebt er altijd een paar bij zitten die voor nix op de 1e rij willen zitten.

Is het mensen hier opgevallen, dat veel mensen een printer of scanner aanschaffen zonder op de doos te kijken naar de vereisten? |:(
Komen ze thuis en dan bellen ze je op dat ie het niet doet. |:(
Blijkt dat ze te weinig geheugen hebben ofdat het os niet voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:52

Ravhin

no <root>...

Misschien wordt het eens tijd voor een wat hardere aanpak...

Ik wordt regelmatig gevraagd om mensen te helpen om hun kneuzenkermis aan het draaien te krijgen. Buiten alle al genoemde spyware, drie-over-elkaar-heen geïnstalleerde antivirussen (goh, hij is zó traag! 8)7 ), compleet over de ze*k geholpen Office-pakket (legaal? :+ ) en weetikveel wat allemaal nog meer zit je er gegarandeerd de hele middag antisociaal in het kleinste computerhok een digibeet uit te leggen dat een klein kind dat _random_ muisklikken over het scherm geeft zeer veel schade kan veroorzaken.

:r

Maar ik ben blij dat ik niet de enige ben met dat probleem. Welk uurtarief kan je vragen denken jullie? :*)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADH_ED

ADH_ED

Hoogbevaagd

Ze kijken nooit naar specs, enkel of het leuk is, of handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heerlijk topic en heel herkenbaar.

Ik ben er ook mee opgehouden om voor elke kennis de pc te onderhouden. Ik doe het als hobby maar kan er zo ongeveer mijn beroep van maken. En mijn beroep os fotograaf en daar heb je hetzelfde probleem. Of je voor Jan en alleman maar foto's kan maken en het mag niets kosten. Als je dan aangeeft dat je je brood er mee moet verdienen en er geld voor vraagt kijken ze je raar aan. Het is net als met de ICT, het wordt gezien als hobby en dat je er jaren voor hebt moeten studeren maakt ze niet uit.

Ik ben door de computers ook een vriend kwijtgeraakt. Hij was het er tot twee keer niet mee eens dat ik niet om twee uur 's nachts mijn bed uit wilde, veertig km rijden om zijn e-mailprobleem te verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• died_laughing
Ravhin schreef op 11 maart 2004 @ 14:34:

Maar ik ben blij dat ik niet de enige ben met dat probleem. Welk uurtarief kan je vragen denken jullie? :*)
Ik vraag meestal zo'n 15 euro hangt een beetje van het probleem af en de persoon. Meestal doe ik het gratis of krijg mijn reiskosten vergoed.

Mensen denk ook vaak omdat je in de it zit, dat je ook andere dingen kan repareren als wasmachines,vaatwassers en radio's.

[ Voor 19% gewijzigd door died_laughing op 11-03-2004 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hican
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07-2022

Hican

hican.net

Bunghole schreef op 11 maart 2004 @ 14:25:
Heb zelf thuis ook 2 "handige harry's" rondlopen (broertjes)

De ene wilde een snelkoppeling maken, staat verdomme compleet Htman 2 op me desktop in een map (jah, dat is toch een snelkoppeling)

De ander kan zelf zijn software installeren en Call Of Duty spelen, hij weet zelf hoe je de basisdingen doet (inloggen, installeren, zelfs de-installeren en alles weghalen uit de Program Files), kijk, da's makkelijk

Het "Hitman" broertje is 16, degene die alles zelf kan 9, geniaal :)
haha... geweldig! Ik heb zelf een zusje van 15, die is ook zo'n ubernoob op het gebied van computers :) En dan niet gaan zeggen, maar het is een meisje, want ik ken zat meiden/vrouwen die wél heel veel verstand van computers hebben :P

Hican.net | IT Blog about all that is interesting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommie-boy
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-06 19:57
Dit is zó herkenbaar :*) Van mijn ouders heb ik gelukkig niet veel last; daar hebben ze hun eigen IT-er rondlopen. Maar inderdaad; schoonfamilie (en vooral een schoonmoeder die haar mond niet kan houden.... :X ), huisgenoten en ga zo maar door. Nu heb ik de meeste ondertussen ervan weten te overtuigen dat het mij ook tijd kost. Meestal hoef ik niet eens wat te vragen, maar krijg ik gewoon iets toegeschoven in de vorm van geld of een goede fles cognac 8)

Toch blijft het dé valkuil op diverse feestjes (óók als je er níet bent), en andere gezellige aangelegenheden..

Humor moet je serieus nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• died_laughing
Hican schreef op 11 maart 2004 @ 14:37:
[...]

haha... geweldig! Ik heb zelf een zusje van 15, die is ook zo'n ubernoob op het gebied van computers :) En dan niet gaan zeggen, maar het is een meisje, want ik ken zat meiden/vrouwen die wél heel veel verstand van computers hebben :P
Wou net zeggen, ik ben een vrouw en ben al 5 jaar werkzaam in de it.
Maar er zijn ook mannen die er niet veel van weten.
Wij hadden er een op het werk die belde dat zijn laptop het niet deed, kom ik eraan , zeg ik tegen hem this misschien makkelijk als je ook het aan knopje indrukt. Was ie dus vergeten. |:(

Zelfde man: ik heb 4 x excel opgestart maar er gebeurd nix, kom je eraan staat er op de taakbalk inderdaad 4 x excel open. Stonden ze geminimaliseerd. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 17:18
wat ik altijd doe is voor de ubernoobs een user account aanmaken met geen schrijfrechten behalve op hun homedir + D drive.
Nooit last van spyware want die kan niet geinstalleert worden onder hun account + als iemand dus software wil installeren doet iemand het die er een beetje verstand van heeft, evt ik met VNC :)

(Tip Tip) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat had ik dus ook met mijn broer, die gaf altijd zijn kinderen de schuld. Iedere twee weken virussen en spyware slopen komt je echt de strot uit.
Op een bepaald moment wou die niet meer opstarten (win me nl).
Dus ik kom daar, vraag om bootflop.
Wat voor flop.
Bootflop, weetjewel die floppie die ik je 6 weken geleden gaf.
Heb ik niet meer, buurman heeft die geleend.
Dan vraag je die toch terug ?
Nee, want die had 'm nodig bij een kennis en daar is die kapot gegaan.
Ik dus naar huis om een verse bootflop aan te maken voor hem.
Kom terug en start machine op.
Ga kijken in win.ini, een of ander f**k programma in run
Effe genoteerd, en verwijderd, pc start weer op.
Tja, die zoontjes van mij.....
Zoek het bestand op (datum/tijd opschrijven), kijk in zijn koekjes en ja hoor, zelfde datum/tijd een koekje van beruchte xxx site.
Nog maar een keer goed gewaarschuwd, week later weer zo'n probleem.
Heb hem eerst 3 weken laten wachten, alles weer hersteld maar wel 6 weken zonder internet en mail laten zitten omdat ik geen tijd en geen zin had.
Nooit meer last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trunksmd
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-06 12:17
Nadat ik alle 8 pagina's heb doorgelezen (zalig topic, wie kent de frustraties niet?), ben ik tot de volgende samenvatting/conclusies gekomen:

Indien je mensen gaat helpen:

- afhankelijk van je persoonlijke waarde voor je meeste directe vrienden, familieleden help je ze gratis of niet. (vriendendienst moet wederzijds zijn)

-indien gewone vrienden of kenissen (of onbekenden) vraag je geld: gemiddeld tarief voor vrienden is: 15 euro per uur.

-bij het inbouwen van hardware gebruik je alleen a - merken (denk aan bijvoorbeeld een asus moederbord) met goede driver ondersteuning

-leg de klant de risico's uit van oude en exotische hardware, waarvan info en drivers bijna niet te vinden is.

-zorg voor een tweede pc met internet, om drivers te kunnen downloaden. Als je twijfelt of je wel alle tools bij hebt, laat de klant mijn zijn pc bij jou langs komen.

-installeer het best legale software bij die mensen, die ervoor betalen. Laat ze het zelf aanschaffen. Ik gebruik ook wel eens illegale software en deze wissel ik ook wel eens met vrienden uit. Maar in dit geval is iedereen hier zelf voor verantwoordelijk. Het gaat hier niet om de illegaliteit zelf, maar om de problemen, die hiermee kunnen ontstaan. Ik ben bijvoorbeeld al heel wat brakke copieën van windows xp tegengekomen sinds de release van winxp. Als mensen daarmee problemen hebben, verwijs ik ze door naar degene, die hun deze software heeft geinstalleerd. Of ze zijn bereid een cleane legale install te laten doen. (Wat ik nog erger vind, is dat mensen illegale software verkocht krijgen als zijnde legale software. Ja, sommige mensen zien dit niet, ook als staat er CD-R op de de cd rom.)

-Voor het kleine grut (waar moet die usb kabel in?) wijs ik hun naar beginnerscomputerbladen, zoals computeridee. voor een paar keer mijn uurloon hebben ze al een jaarabonnement. En voor datzelfde geld leren ze nog veel meer dan ik in die tijd kan vertellen. Als iemand de tijd heeft om zijn computer te vern**ken, kan ie ook een artikel lezen.

-zorg dat je ook nog een eigen prive-leven heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-08 04:29

Paulus0013

pom pom

mensen snappen ook niet dat je niet ALLES kan weten.
specifieke software weet ik ook echt totaal nix van uiteraard.
en als ik niet aan videobewerking doe, hoe moet ik daar dan iets van af weten, laat staan een probleem mee oplossen.

dan hebben we nog de mensen op msn, jaja das helemaal een feest.
ze geven ongeveer 0 info en zijn dan geirriteerd dat je niet wilt helpen.
een andere msn vriend van hun heeft blijkbaar een glazen bol en raad het probleem in 1x en is meteen de god voor hun.
en nog mooier is als je zelf verkeerd gokt, want tja je moet iets, dan ga je kijken wat het kan zijn.
word je achteraf uitgelachen omdat bleek dat het er in dat geval niets mee te maken had.
kijk wij weten wel beter en weten dat problemen door diverse dingen kan komen, maar maak dat het klootjesvol eens duidelijk.

ik ben er ook niet om uit te leggen hoe ieder dingetje in een pc werkt en wat het doet, die mensen interesseert het toch niet.

laatst ook een leuk geval, ik stel ff snel iets samen voor iemand, kan niet goedkoper en top onderdele en dan na 2 weken horen ja ik heb via die en die iets gekocht, die kon het ook.
en blijkt dat het gewoon bagger is, duurder is en niet eens nieuw is 8)7
dan houd het voor mij ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Tijdje terug ging ik ook bij iedereen langs enzo, vooral ergerlijk als ze een week later weer aan de lijn hangen met probelemen nadat je eerst al met die zooi hebt geworsteld.

Ik heb tegenwoordig de regeling dat de PC's maar langs gebracht moeten worden, ik kijk er dan wel op mijn gemak naar. Heb ik ook meteen alle spullen. Velen haken dan overigens al af ;)

Hoewel ik daar gisteren nog een uitzondering op heb gemaakt, ben toch weer even langs gegaan voor een eerste diagnose, heb het ding nu wel thuis staan om t op mijn gamak te kunnen bekijken.

Wat overigens een hele balangrijke stap is is zeggen dat je alle gegevens gaat wissen en niets bewaard, hoef je je ook niet druk te maken over outlook bestanden enzo ;)

[ Voor 14% gewijzigd door itsme op 11-03-2004 14:51 ]

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Castilio
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-09 07:56
ik zorg ook altijd als ik nieuwe pc bouw voor iemand met windowsXP en de persoon heeft ook breedband internet dat ik zijn ip heb en een acount waar ik paswoord van heb, kan ik 80% in no time oplossen met remote desktop :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperDevil
ik gebruik netsupport kunnen ze nog mee kijken ook _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel erg herkenbaar. Vroeger (in mn middelbare schooltijd) deed ik vanalles voor vrienden en familie en vaak nog gratis ook. Was best leuk en veel van geleerd. De omslag is eigenijk gekomen dat mensen beginnen te zeuren en me alleen maar zien als een of andere nerd die wel ff de pc op stel en sprong komt fixen.

Daar ben ik na verloop van tijd afgestapt, omdat het veel tijd kost en de beloning vrijwel null is. Ik sleutel alleen nog aan PC's als:
- het voor naaste familie en vrienden is.
- voor "kennissen en vrienden" wanneer het MIJ uitkomt en dan meestal tegen een leuke uurtarief van 15 euro. :) Dit zorgt ervoor dat ze je niet om de havenklap lang laten komen (tenzij ze stinkend rijk zijn). Verder altijd duidelijk af spreken wat je wel en niet doet en dat ze ZELF voor een backup moeten zorgen.

Verder is het handig om mensen eerst zelf te laten kijken wat ze kunnen doen en dat je niet de zooi van iemand anders op gaat ruimen. Dus "Ga eens / vraag het aan de degene van wie je pc hebt." of "Kijk op het Internet" zijn al goede antwoorden op de vraag of je kan helpen met iemands pc.

Dit bovenstaande is zo'n beetje mijn richtlijnen op het gebied van aan iemands pc's sleutelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
ik krijg zo heel af en toe een telefoontje oid van mijn vader; echter nadat hij een aantal keren van mij te horen kreeg dat ik het niet weet belde hij de helpdesk op (als het met inet te maken had) of instaleerde hij win 98 zelf opnieuw.

wat ik wel klote vond;
een vriendin + vriend van mijn vriendin kwamen langs. 'misschien dat ik wel even een leuke computer samen kon stellen voor een leuke prijs'...'dit en dat wil ik er mee kunnen, en het moet goedkoop' :?
geen probleem; ik mooi lijstje gemaakt en gemaild met de opmerking; ik wil ook wel meegaan naar de winkel zodat ik jullie daar een beetje kan helpen (dat ze je niets aannaaien).
krijg ik enkele weken later te horen : 'ja we hebben al een nieuwe computer... nee niet die configuratie die jij mailde, maar een hele mooie computer'...
ARG

zal me niets verbazen als ze allerlei overbodige dingen erin hebben en dan bijvoorbeeld een celeron processor oid.

voor de rest woon ik ver bij familie vandaan :) en zijn er ook genoeg anderen in mijn omgeving met kennis.

een goede ervaring is juist:
- mijn zus ging ook steeds meer met computers doen, echter stuitte op een aantal problemen (communicatie via icq)
Dus ik heb haar op een gegeven moment naar dit forum gewezen en verteld dat je bijna overal wel een antwoord kan vinden. Ik heb haar dan ook aangeraden niet te registreren om vragen te stellen maar gewoon te zoeken. Dat doet ze ook regelmatig en ze is nu ook al flink aan het overklokken enzo.
Ze heeft zich ondertussen wel geregistreerd; niet om vragen te stellen maar anderen te helpen _O_

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03 09:14
met veel plezier heb ik dit hele topic ff snel doorgelezen, moest er gewoon ff tijd voor maken :)

ik herken de problemen hiero, ik was altijd de 'lul' in dit gebied, heb sinds kort ook een paar regels

-uur tarief van 10/15euro (hangt er vanaf wie je bent en of je een zeikerd bent, hele dichte familie gratis) -> mijn opleidingen kosten geld, ik moet er tijd in steken en doe het gewoon niet meer voor niets, de kans is ook nog eens groot dat ze anders te snel bellen of weer komen.
-ben geen copieer station, ik zet af en toe wat op een pc voor iemand maar maak niet 1000 copieen voor iedereen
-ben zeker geen helpdesk
-kom geen spullen ophalen, breng ze maar, en kijk idd zoals velen hier gelukkig doen, op mijn zelf bepaalde tijdstippen
-ik rommel niet met goedkope meuk zoals sweex enzo, leuk voor je als het werkt maar ik kijk er niet eens naar, laat staan proberen te reparen

deze regels moest ik gewoon maken, ik had op het laatst geen leven meer, was dag en nacht van 08:00 tot 01:00 bezig met pcs, en dat wordt je toch echt goed zat....

ps: _/-\o_ _/-\o_ voor TS, zeer goed verhaal herkenbaar, en eerlijk! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperDevil
Wat ook zooo erg is als iemand een mailtje van jou met de oplossing verwijdert.

Drie dagen later belt hij je op.

hij: vergeet je het niet ?
ik: van wat?
hij: nou dat probleem met die....
ik: Ja daar heb ik een mail over gestuurd
hij: ohh die heb ik niet meer ik d8t dat het spam was

:(

[ Voor 17% gewijzigd door HyperDevil op 11-03-2004 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Ik help ze altijd het zelf te doen :)

Hoef nu echt zelden nog maar wat te doen voor familie en kennissen, soms komen ze nog wel om advies vragen of als ze er echt helemaal niet meer uit komen.

Maar wat ik in het begin met iedereen gedaan heb was het volgende
zij = familie, vrienden etc.

zij: ja ik heb een nieuwe PC gekocht met alles erop en eraan maar hij doet het niet meer zo lekker hoe zou dat komen?
Ik: hmmz je hebt em al een tijdje zeg je? ook van alles geinstalleerd enzo? nou ik zou hem opnieuw installeren, is eht zeker opgelost
zij: kan jij dat niet doen?
ik: kan je zelf ook doen hoor, maar ik wil best helpen
zij: ow ja das perfect

vervolgens maakte ik afspraak en vertelde ze wel dat ze even al hun CD's en diskettes die ze erbij hebben gekregen opzoeken en zorgen dat ze binnen handbereik zijn.

Vervolgens laat ik ze hun hele PC zelf installeren en geef ik wat adviezen enzo en nu kan iedereen die me ooit om hulp vroeg, zelf de PC herinstalleren :) als ze toch onverhoopt een virus oid oplopen dan zeg ik gewoon -> Herinstallatie

nu bellen ze dus alleen nog maar als ze een nieuwe PC kopen of de aanbieding wel oke is, etc etc en als ze echt inde shit zitten :)

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 20:39

WhiteDog

met zwarte hond

Ik geef enkel nog support op pc's die ik zelf gebouwd heb en software die ik zelf geschreven heb.

Mensen kopen maar wat raak bij winkel X en Y terwijl je al 20x verteld hebt waarom ze dat NIET moeten doen. En na een paar weken hebben ze al problemen :| Dan kunnen ze bij mij mooi de boom in. Willen ze toch hulp? 20 Euro per uur. Sinds ik mijn prijs genoemd heb zijn ze boos op me (ik ben dan alleen uuit op geld).

De enige die ik nog help met de pc is mijn vriendin. En laat ik er nu net geen hebben dus geen pc-gezeur meer bij mij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysus007281
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-08 15:01

Dionysus007281

Spank my monkey!

Waar ik altijd van baalde:
je bent klaar, en men vraagt wat je er voor moet hebben. Ik zeg dan "ah, laat maar joh", en vervolgens dringen ze niet aan!!
Achteraf kan ik mezelf wel voor de kop slaan.

Ik heb nu dus gewoon besloten vooraf te zeggen dat het € 25,= per uur kost. (behalve m'n pa en m'n zus). M'n beste klant is de pa van m'n baas. Die heeft een leverancier (een echt bedrijf en zo) die dus echt NIKS kan. Hij kan nog niet eens een connectie leggen tussen twee PC's met gedeelde mappen.
Dan mag ik dus weer komen op een avond, en voor ik het weet zijn we 2 uur en € 50,= verder. ;)

Dual Opteron 248 Nu met Asus X800XT PE @ X850XT PE Server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 maart 2004 @ 13:38:
Ik kan ook altijd met smaak kijken naar de heren en dames (vaak vader met zoon) die op zaterdagmiddag een nieuwe computer gaan kopen bij een Vobis, Paradigit of MyCom. Het enige wat ik op zo'n moment kan bedenken is: "Success !!!"
Ik heb dat ook wel eens gehad: dat ik in de rij stond bij Paradigit en andere mensen een pc aan het kopen waren. Je ziet het drama in de winkel al aankomen, dat wordt één bak ellende eenmaal thuis, ze snappen er niks van.

Nu heb ik wel wat medelijden met zulke mensen. Vroeger -ik word echt oud- was het allemaal veel gemakkelijker voor de beginnende computergebruiker. Op de pc stond alleen DOS. Je zette hem aan en dan zag je: C:>
Jezus, wat nu? Dan maar een boek gekocht en een paar maanden met DOS aan de gang. Na een half jaar waren alle ins-and-outs van DOS wel bekend en was je toe aan iets nieuws. Enter WordPerfect. Een blauw scherm. Wat nu? Maar weer een boek gehaald. Al vrij snel toch behoefte aan een printer. Weer een jaar verder (WP kende inmiddels geen enkel geheim meer voor je) zag je bij een collega Norton Commander. Verrek, da's erg handig. Dat ga ik kopen. En zo werd de kennis langzaam opgebouwd.

Hoe gaat het nu? MP3, digitale fotografie, internet, usb key, 5.1 geluid, draadloos internetten, MS Office, mooie games, cd's en dvd's branden, alweer een nieuwe versie van Windows, divx, firewall, virusscanner, handige registry aanpassingen, alles up-to-date houden en ga zo maar door en door en door...

En dat allemaal tegelijkertijd! De beginnende computergebruiker is niet te benijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-09 18:49
Komt heel bekend voor :(

Zeker nu ik 50 uur werk in de week (stage+bijbaantje) moeten ze zeker minimaal 10 euro per uur betalen (+drankjes en snacks natuurlijk >:) )

Wat ook vaak voorkomt is dat ze een ander laten kijken naar de pc en die dan het alleen maar erger maakt en dat ze dan weer terugrennen naar mij. Dan help ik ze lekker ook niet meer :P Tenzij ze goed kunnen smeken natuurlijk (en goed over de brug komen) })

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Laatst online: 15:43

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Ik bouw zelf (tegen vergoeding :) ) ook wel eens pc's voor familie of vrienden of vrienden van vrienden. Van mij mogen ze kiezen illigale windows of legaal, raad eens wat ze kiezen. Maargoed ik vertel ze altijd heel duidelijk als jij een virus binnenhaald of adware of noem maar op dat het hun eigen risico is.
Ik vertel er ook bij dat ik niet te beroerd ben om het te fixen maar uiteraard tegen een kleine vergoeding :Y) . Verder leg ik ook wel eens internet aan (Adsl, analoog),
de mensen vinden het ook erg raar als het internet het niet doet en dan gaat er binnen 5 min een telefoontje bij mij. Tja ik leg ze uit dat er storingen kunnen zijn en sommige mensen willen dat gewoon niet snappen. He ik ben toch in opleiding tot netwerkbeheerder moet ik het maar fixen :( . Dat is mede de rede dat ik dat niet zo graaag meer doe. Mensen beginnen al te zeiken als hun mail server 3 min plat ligt bij wijze van spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTB
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-09 21:05

BTB

Absoluut vreselijk herkenbaar. Ooit zat ik in de detachering, ving m'n baas een paar honderd euro per uur ervoor als ik bij de klant rondliep, ook tijdens het koffie drinken en gebak eten bij wijze van spreken. En na werktijd mocht ik dan ook wel eens klooien aan een oude bak van een vage bekende, voor nop (slechte koffie, geen gebak :| )
En als je dan eens een bekende nodig hebt om wat aan de tuin te klussen dan ben je gelijk 20 euro per uur kwijt.
Aan computers werken wordt door veel mensen gewoon niet als `werk' gezien, maar als hobby, ook al zit je al de hele week achter zo'n scherm.

Aan de andere kant heeft het wel een functie om je sociale netwerk in stand te houden: terwijl je bezig bent kun je soms best gezellig keuvelen over de dingen des levens...

Bram Bouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADH_ED

ADH_ED

Hoogbevaagd

bbouwens schreef op 11 maart 2004 @ 15:07:

Aan computers werken wordt door veel mensen gewoon niet als `werk' gezien, maar als hobby, ook al zit je al de hele week achter zo'n scherm.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ need i say more???
Dit is het zinnetje dat alles dekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geintje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-05 11:43

geintje

=| zeiken met een glimlach |=

Verwijderd schreef op 11 maart 2004 @ 11:02:
Ik zeg altijd tegen vrienden en kennissen:

"breng de pc maar langs dan kijk ik of ik morgen ofzo tijd heb"
Dat zeg ik dus ook inmiddels, anders kun je voor elke scheet die dwars zit opdraven ( liefst zelfde dag nog)

verder : het openingsverhaal is erg herkenbaar !

________________________Team ColdFusion________________________
#1 DPAD, #1 OGR-27, #2 F@H, #4 RC5, #18 WCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Laatst online: 17:19

FlyEragon

Alien Monkeys

Altijd lastig ja,

zit een beetje de hele buurt te onderhouden
wat ik zelf irritant vind is dat mensen je ook nog gaan reclameren
aan andere mensen die je zelf helemaal niet kent....... :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hican
  • Laatst online: 22-07-2022

Hican

hican.net

En wat ook zo kut is, als je ze eenmaal 1 keer goed geholpen hebt, blijven ze terugkomen :S net strontvliegen :D

Hican.net | IT Blog about all that is interesting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riffey#4
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-07 13:37

riffey#4

aka Beever#4

Ik ga voortaan bij "bekenden" dit topic als startpagina instellen (hint! hint!)

Vorig jaar via m'n werk een P3 450 geregeld voor een vriend. Ding eerst mee naar huis genomen om in te richten. 3 trappen omhoog slepen. Netjes ingericht. Stad ingeweest om een modempje te kopen en ingebouwd. Zelf bij hem langs gebracht en geinstalleerd. Niks meer gevraagd voor die PC dan wat ik er ook voor had moeten betalen. Later nog een keer een TFT schermpje voor 'm gekocht en ook langs gebracht. Nog een keer een avond langs geweest om zijn 2ehands Soundblaster Live in te bouwen. En toen ik 'm hielp met een verbouwing ook nog een keer wat geluidsbewerikingssoftware geinstalleerd. Het is natuurlijk een vriend.

Vorige week stond ik met een lege accu. Had geen haast, die vriend gebeld of ie na z'n werk even langs kon rijden. Ik woon aan zijn route naar huis, dus hij hoefde niet om te rijden. Ja, hij zou ff langskomen. Was ie vergeten, geeft niks vind ik, kwam ie die dag na z'n werk wel ff langs. Auto gestart, klaar.

Maakt ie afgelopen weekend een "geintje" dat ie met terugwerkende kracht een autostart-bedrijfje was gestart.
Nou, ik heb met terugwerkende kracht een "computerhulp-bedrijfje" gestart, kunnen we dat mooi verrekenen.
Moest ik niet zo kinderachtig doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:29

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Kan dit topic genomineerd worden als "beste en snelst groeiende topic" ?? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperDevil
Ik zal jullie eens vertellen hoe erg het bij mij is geworden:

Vandaag:
44 emails gehad met vragen. (waarvan 13 beantwoord)
14 sms'jes (reageer ik niet op kost me geld :P )
13 keer gebeld

Word nu onderhand een beetje gek :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Zoals ik over mail al zei; heel erg herkenbaar. Ik zelf vind het nog steeds geen probleem om bij vrienden te komen helpen als het echt fout gaat. De hele familie wordt al een ander verhaal (mijn familie is nogal groot, grootouders waren goede katholieken met veel kinderen) omdat dat gewoon te veel wordt. Toen ik op de lagere en middelbare school zat, wilde ik ook wel voor wat zakgeld bij buren en kennissen, collega's van pa etc langs gaan, maar dat kost gewoon veel te veel tijd.
Verwijderd schreef op 11 maart 2004 @ 14:59:
Hoe gaat het nu? MP3, digitale fotografie, internet, usb key, 5.1 geluid, draadloos internetten, MS Office, mooie games, cd's en dvd's branden, alweer een nieuwe versie van Windows, divx, firewall, virusscanner, handige registry aanpassingen, alles up-to-date houden en ga zo maar door en door en door...

En dat allemaal tegelijkertijd! De beginnende computergebruiker is niet te benijden.
Daar heb je inderdaad een goed punt, ik heb vroeger als klein jochie ook 'leren computeren' achter een wit knipperend streepje voor een zwarte achtergrond. Toen moest je wel wel wat boeken en tijdschriften lezen en gewoon veel proberen voor je een spelletje kon opstarten (olifantje op een NMS9100 :P ) of een werkstuk voor school kon typen in WordPerfect. En om de printer aan de praat te krijgen moest je in de boeken duiken om 'allemaal rare codes' in te typen bij de instellingen, om over datacommunicatie niet te praten.

Juist doordat de basics eenvoudig zijn, is de noodzaak om het zelf te leren minder geworden.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat ook zo kut is dat je de hele familie op je vingers hebt kijken moeders zegt wat vaders zegt wat en zoon en dochter maken ruzie omdat ze zo'n kut spelletje willen instaleren.. en jij zit er maar met je goede fatsoen...

ben het er zowiezo mee eens dat het niet als werk word gezien maar als hobby...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mc.Boldy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-06 14:37

Mc.Boldy

Chopperfreak without chopper

Ergens is het wel een leuk stukje om te lezen, aan de andere kant zit ik me te irriteren omdat het zo herkenbaar is.

Mijn pa die de ene dag zegt dat hij een snellere pc wil (nee pa Norton Antivirus draait niet op je P120...) en de volgende dag de centen weer in de zak houdt. Allemaal zo wispelturig als de pest. Ik denk dat ik er gewoon maar eens mee ga stoppen!!

Of van .... he jij hebt toch ook een leasebak en weet toch altijd van die goedkope adresjes??? Ben momenteel dus weer eens bezig om een ultra-goedkope pc voor iemand in elkaar te draaien. Opzich geen probleem natuurlijk (wie heeft er een P4 3,2 GHz nodig voor een beetje internet??), maar je begrijpt dat het mobo een DOA was en 3 maal raden wie er terug moet scheuren naar de pc-boer.... Dan baal je wel als de goedkoopste winkel helaas toch 120 km verderom zit en geen andere op voorraad heeft... :r

Ik neem me maar weer eens voor de eerste 2 jaar alleen mijn eigen pc te upgraden 8)7

Edit:

Nog zo iets.... Ben je na 2 avonden zwaar trots op je 100% stabiele configuratie.... een maand later bellen ze op dat de c-schijf vol zit!! Hebben ze werkelijk ook maar alle shitzooi die er op internet te vinden is in de root van C: geinstalleerd.... AAHHHHHHHHHH

[ Voor 13% gewijzigd door Mc.Boldy op 11-03-2004 15:24 ]

https://jobs.sap.com/search/?createNewAlert=false&q=&locationsearch=%27s-Hertogenbosch&optionsFacetsDD_department=&optionsFacetsDD_customfield3=&optionsFacetsDD_country=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
Verwijderd schreef op 11 maart 2004 @ 15:16:
wat ook zo kut is dat je de hele familie op je vingers hebt kijken moeders zegt wat vaders zegt wat en zoon en dochter maken ruzie omdat ze zo'n kut spelletje willen instaleren.. en jij zit er maar met je goede fatsoen...

ben het er zowiezo mee eens dat het niet als werk word gezien maar als hobby...
Ja dat vind ik helemaal erg. Daar kan ik dus helemaal niet tegen. Daarom heb ik ook liever dat ze de pc bij mij thuisbrengen

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Armageddon_2k schreef op 11 maart 2004 @ 14:08:
ff een nieuw breinkrakertje:
Je hebt een geweldige vriendin (een tweaker met een vriendin, jah het kan en nee er zit geen window in en ze is nog niet gestealthdrived)
Dit jong schoon heeft een broertje, deze 2 delen een pc.
Voor school moet ze extreem veel typen en het is gewoon een ramp als ze een pc moet missen, haar broertje is zich van geen kwaad bewust en download alles wat los en vast zit en zorgt er voor dat die rammelbak (packet bell "errug hea" |:( ) om de 2-3 weken weer vol zit met virussen of spyware, de spyware is er af te flikkeren maar het virus word een probleem.
Ben je hard en zeg je, je lost het zelf maar op, resultaat: "4 weken geen sex"
Je bent sociaal je repareet et ding; resultaat: "weer een paar avonden naar de klote"

Wat is dan je oplossing???
antwoord is simpel!
Je keuzes:
1 paar avonden geen sex, omdat je druk bezig bent die tering compy te maken!
2 Paar avonden geen sex, terwijl je lekker aan het gamen bent!
lijkt me duidelijk!!

owja nog één andere optie! :P
3 Paar avonden naar de hoeren, en je hebt geen vriendin meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

De grens van alle ergenis stel je toch echt zelf. Niet voor niets geldt voor mij de regel: alleen als ik er zin in heb. Dan hou je alle ergenis gewoon buitenboord en hoef je niet naderhand te ranten in dit topic :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k
  • Laatst online: 10-09 15:29

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Verwijderd schreef op 11 maart 2004 @ 15:27:
[...]

antwoord is simpel!
Je keuzes:
1 paar avonden geen sex, omdat je druk bezig bent die tering compy te maken!
2 Paar avonden geen sex, terwijl je lekker aan het gamen bent!
lijkt me duidelijk!!

owja nog één andere optie! :P
3 Paar avonden naar de hoeren, en je hebt geen vriendin meer
leuk antwoord maar niet echt serieus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperDevil
Heeft iedereen nu zijn hart gelucht! :Y) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind dit topic echt te idioot voor woorden. Na de 1e 2 pagina's ben ik gestopt met lezen. Echt triest hoe iedereen overal maar geld voor wil hebben.

Ik help iedereen altijd en gratis. En weet je wat het leuke is? Veel mensen waarderen dat enorm en helpen jouw weer op hun eigen manier! De maatschappij dat ben jij!

Oh ja, even voordat iedereen begint te roepen dat ik waarschijnlijk niets van computers weet of dat ik geen vrienden heb die onhandig genoeg zijn. Ik werk al 25 jaar met computers, op mijn 10e deed ik zelfs al assembler programmeren op mijn C-64 en ik heb de alle processoren en OS'en gehad die zo'n beetje gangbaar waren. Ik bouw geregeld een oude PC in elkaar welke ik weggeef aan kennissen waarvan ik vind dat ze ook maar eens iets met computers moeten gaan doen. De bijkomende cursus geef ik dan ook maar. En ook al mijn kennissen/vrienden/familie kopen de goedkoopst mogelijke troep tegen mijn advies in. En ze durfen allemaal de echte helpdesk niet te bellen. Ook is het altijd zo dat er 'spontaan' iets raars is gebeurt met de computer.

Oh ja, ik heb genoeg vrije tijd voor me zelf! Kwestie van prioriteiten en een goede planning. Al mijn kennissen weten dat ik waanzinnig druk ben en bellen echt niet voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-08 04:29

Paulus0013

pom pom

HyperDevil schreef op 11 maart 2004 @ 15:28:
Heeft iedereen nu zijn hart gelucht! :Y) :+
nog 70.000 users te gaan :P
en nog eens 700.000 ABusers denk ik :+

[ Voor 11% gewijzigd door Paulus0013 op 11-03-2004 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Armageddon_2k schreef op 11 maart 2004 @ 14:15:
[...]

Om eerlijk te zijn is dat precies wat ik nu aan et doen ben
Heel verstandig.......... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-=BoKKiE=- schreef op 11 maart 2004 @ 14:57:
Ik help ze altijd het zelf te doen :)

Hoef nu echt zelden nog maar wat te doen voor familie en kennissen, soms komen ze nog wel om advies vragen of als ze er echt helemaal niet meer uit komen.

Maar wat ik in het begin met iedereen gedaan heb was het volgende
zij = familie, vrienden etc.

zij: ja ik heb een nieuwe PC gekocht met alles erop en eraan maar hij doet het niet meer zo lekker hoe zou dat komen?
Ik: hmmz je hebt em al een tijdje zeg je? ook van alles geinstalleerd enzo? nou ik zou hem opnieuw installeren, is eht zeker opgelost
zij: kan jij dat niet doen?
ik: kan je zelf ook doen hoor, maar ik wil best helpen
zij: ow ja das perfect

vervolgens maakte ik afspraak en vertelde ze wel dat ze even al hun CD's en diskettes die ze erbij hebben gekregen opzoeken en zorgen dat ze binnen handbereik zijn.

Vervolgens laat ik ze hun hele PC zelf installeren en geef ik wat adviezen enzo en nu kan iedereen die me ooit om hulp vroeg, zelf de PC herinstalleren :) als ze toch onverhoopt een virus oid oplopen dan zeg ik gewoon -> Herinstallatie

nu bellen ze dus alleen nog maar als ze een nieuwe PC kopen of de aanbieding wel oke is, etc etc en als ze echt inde shit zitten :)
Ja lekker, dus als je 1 virus hebt wat je niet 123 kunt verwijderen dan moet je de pc maar herinstallen,
Kost superveel tijd
Je moet alle docs enzo opslaan
Is geen doen voor elke habbekrats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rambo-2001
  • Laatst online: 02-01-2024

rambo-2001

be anonymous

Ik kan zoals zovelen hier zich vinden in de starters post.
Ik heb inmiddels al een prijzenlijst voor mijn eigen bescherming opgesteld.

Alleen hoe voorkom ik dat wanneer er een hardware probleem is de mensen nadat ik bv de geluidskaart heb vervangen en opeens de hele pc het niet meer doet mij de schuld geven ?

Eergisteren buurman proberen te helpen met zijn computer probleem brom geluid bij afspelen audio. Andere geluidskaart maakte ook niet het verschil uit. Toevallig zag mijn vader hem gisteren de pc in zijn auto inladen en wegrijden. Mogelijk naar iemand anders die er meer verstand van heeft.

cs skill - making a desert eagle out of tooth picks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 maart 2004 @ 15:34:
[...]

Oh ja, ik heb genoeg vrije tijd voor me zelf! Kwestie van prioriteiten en een goede planning. Al mijn kennissen weten dat ik waanzinnig druk ben en bellen echt niet voor niets.
Mensen denken al snel dat ze "niet voor niets" bellen, maar af en toe kom je echt hele stomme dingen tegen (kijk voor de grap maar eens naar de gesloten topics in dit forum!).

Qua prioriteiten heb je volledig gelijk. Ik denk dat iedereen in dit topic het daar wel mee eens is. Maar besef wel dat een paar eurootjes een prioriteit kan verhogen :P

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2004 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperDevil
rambo-2001 schreef op 11 maart 2004 @ 15:39:
Ik kan zoals zovelen hier zich vinden in de starters post.
Ik heb inmiddels al een prijzenlijst voor mijn eigen bescherming opgesteld.

Alleen hoe voorkom ik dat wanneer er een hardware probleem is de mensen nadat ik bv de geluidskaart heb vervangen en opeens de hele pc het niet meer doet mij de schuld geven ?

Eergisteren buurman proberen te helpen met zijn computer probleem brom geluid bij afspelen audio. Andere geluidskaart maakte ook niet het verschil uit. Toevallig zag mijn vader hem gisteren de pc in zijn auto inladen en wegrijden. Mogelijk naar iemand anders die er meer verstand van heeft.
Als jij iets stuk maakt in andersmans pc denk ik dat je dat zelf moet vergoeden indien anders afgesproken.

(over die pc met de buurman stond die pc wel op de aarde aangesloten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Waarom geld voor bescherming? Een simpele "nee" is voldoende :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny230681
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:17
Ik zie het zo. Voor wat hoort wat.

Ik doe wat voor mensen die ook misschien wat voor mij kunnen doen. Hoeft niet meteen, maar ik denk aan de toekomst.

Zo heb ik er iemand bij zitten die keurmeester is. Die help ik dus, dan werwacht ik dat hij mij ook zal helpen als ik dat een keer nodig vind. Is dat niet het geval dan gaat die vlieger bij mij dus ook niet op. Help ik hem ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Whaha wat een cool topic!

Is ook zeker te zien aan het aantal reacties! Veel mensen die hier last van hebben. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:03
Grappig die verhalen.....

Wat ik sinds kort zelf doe is mensen leren 'ghosten"
ZO heb ik een opa van 72 die elke week wel belde met 1 of ander probleem. Dood moe werd ik ervan. Maarja, tis een oude (lieve) man die ik niet in de steek wilde laten.
Wat ik hem toen geleerd heb is hoe je een image maakt met ghost en hoe je die weer terugzet.
Hij heeft nog steeds elke week problemen maar beld me nu nog maar zelden. Wattie nu elke week doet is ghosten..... (en ow, wat vindt die man sindsdien zichzlf toch een computerexpert... ;-) )

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trunksmd
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-06 12:17
@ Hyperdevil
Nee, want het topic is nog lang niet vol

[ Voor 15% gewijzigd door Trunksmd op 11-03-2004 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mimic
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Ik zat in precies dezelfde situatie, maar ik heb het anders aangepakt.

Het was op een gegeven moment zo er dat ik op mijn kamer soms wel een stuk of 7 pc's per week had staan..

Toen ben ik er gewoon geld voor gaan vragen, en ff naar de kamer van koophandel gegaan etc.

Nu vinden mensen het opeens niet meer erg dat ze er voor moeten betalen..

Ze weten dat ze bij mij gewoon moeten betalen, maar blijven toch steeds komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Verwijderd schreef op 11 maart 2004 @ 15:38:
[...]

Ja lekker, dus als je 1 virus hebt wat je niet 123 kunt verwijderen dan moet je de pc maar herinstallen,
Kost superveel tijd
Je moet alle docs enzo opslaan
Is geen doen voor elke habbekrats
ach ze leren zo wel het snelst :)
en bovendien ik installeer niet opnieuw, dat kunnen ze zelf :)

zoals ik al zei ik help ze het zelf te doen.

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rambo-2001
  • Laatst online: 02-01-2024

rambo-2001

be anonymous

HyperDevil schreef op 11 maart 2004 @ 15:41:
[...]

Als jij iets stuk maakt in andersmans pc denk ik dat je dat zelf moet vergoeden indien anders afgesproken.
Als ik iets stuk maak ben ik verantwoordelijk daar heb je gelijk in.

Maar dan moet je er maar van uitgaan dat wanneer de geluidskaart is gefixed door jouw zij zelf niet weer nog eens de pc open schroeven om de geluidskaart in een ander slot te prikken omdat dat hun beter uitkomt.
(over die pc met de buurman stond die pc wel op de aarde aangesloten)
De pc stond inderdaad niet aan aarde aangesloten.

cs skill - making a desert eagle out of tooth picks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretorian_nl
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-08 15:20
Ik ben vanavond ook weer de de sjaak, stel het al een tijdje uit en helaas is er nu geen uitweg meer. Heb dus als vriendendienst even een computer gebouwd en daar mag ik dan nu ook nog eens gaan uitleggen hoe het ding werkt en wat je er allemaal mee kan 8)7 . Ach ja zolang het bier maar koud staat....
En ik maak meteen een ghost image voor hem zodat als er wat mis gaat hij weer snel klaar is (of ik waarschijnlijk).

Digital Media Junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgo
  • Laatst online: 15:40

hilgo

Clear your mind of can't.

Allemaal erg herkenbaar. Ik was vroeger ook zo maar heb d'r op een gegeven moment gewoon een punt achter gezet toen voor mij onbekende mensen (ik hoorde van die en die dat je verstand hebt van computers) me gingen bellen met de meest rare vragen of verzoeken om voor anderhalve pepernoot een top systeem te bouwen.
Voor directe familie & goede vrienden wil ik nog wel wat doen maar de rest krijgt 'nee' te horen en als ze gaan zeuren ook nog het internationale gebaar van vriendschap :+

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperDevil
@Rambo-2001

Maar dan moet je er maar van uitgaan dat wanneer de geluidskaart is gefixed door jouw zij zelf niet weer nog eens de pc open schroeven om de geluidskaart in een ander slot te prikken omdat dat hun beter uitkomt.

Daarom plak ik er altijd stikkertjes op, dan zie je precies aan welke hardware wel/niet gekl**t is :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Heb je de hele middag gezeten aan zo'n ding van iemand, bellen ze de op hoge poten de volgende dag, hij doet niet meer, en ik heb er nix aan gedaan.
grrr.
Of, me x doet het niet, hij deed het eerder altijd wel.

Tweak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 20:50

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Als ik een computer configureer zorg ik altijd dat Windows/Office en antivirus geïnstalleerd zijn, drivers in orde zijn en evt nog een paar programma's + updates geïnstalleerd zijn.
Verder zorg ik ervoor dat zoveel mogelijk nieuw te installeren programma's op D:\ en verder geïnstalleerd worden (link naar 'My documents' verplaatsen naar D:\ en ze op het hart drukken dat alles op d:\ in logische mappen geïnstalleerd moet worden).
Dan een Ghost image maken als het werkt, en als er dan een (serieus) probleem is hoef je alleen maar de image terug te zetten :).
Ik heb eerder wel vrij losjes omgesprongen met licenties, maar tegenwoordig probeer ik er steeds meer op te letten of een gekraakte versie van fabrikant X wel zoveel beter is dan de freeware/sharewareversie Y. Gelukkig heb ik door studentlicenties Windows XP + Norton Systemworks + Macromedia Studio MX + Office 2003 voor ongeveer €60 kunnen krijgen; de gewone licenties daarvan gaan boven de €1000 uit geloof ik....
De beste tip die ik in dit topic gezien heb is wel: altijd computer langs laten brengen, ik ging nogal eens bij mensen op bezoek.
Verder ga ik ook meer eigen initiatief stimuleren bij computerproblemen... ik ben ook geen 24h helpdesk :*)

[ Voor 13% gewijzigd door gwystyl op 11-03-2004 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nu ook voor familie bezig om een pc te repareren, daar vraag ik niks voor.
Alleen 1 voorwaarde is dat ze de pc bij mij brengen, en ze moeten er niet op rekenen dat hij de volgende dag direct klaar is. Ik heb ook nog mijn school / werk. En mijn vrije tijd uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk007
  • Laatst online: 07:07
Jaja ik ken het , maar sinds ik een uurtarief reken wordt het toch gauw een stuk minder. En anders verdien ik er nog wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En dan nu ... de gouden tip voor alle gefrustreerde zielen ;)

Stuur de link van deze topic door naar je vrienden, kennissen, nazaten en aanverwanten .... wedden dat je niks meer hoeft te fixen? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit komt mij ook zeer bekend voor :-) ik ben meestal 2 avonden in de week bezig bij kennissen en daar weer kennissen van :-), familie en vrienden doe ik op de laatste plaats raar? nee want daar verwacht je geen geld van. Kennissen kan je geld vragen :-).
Maar het probleem is dat ik wel moet eigenlijk om zaterdags uit te gaan, ik zit in enschede op school en heb projectmatig onderwijs waardoor ik een dag van te voren meestal niet weet hoelaat ik weer terug ben ( ik woon in apeldoorn (1,5 uur enkele rit)) dus ik kan mijn rooster niet opgeven bij mijn baas. Ik kan alleen op zondag werken (wat ook kl*te is) en de rest van de avonden ben ik vrij.
Ik moet dus wel wat bijverdienen om te kunnen stappen, en dit doe ik dan met behulp van klusjes bij mensen thuis, de meeste mensen geven mij rond de 30 euro voor een avondje werk (3 uur) dus ikzelf vind het wel fijn om zo te werken, ik zorg er ook voor dat de mensen zelf software bij de hand hebben, zit meestal bij een gekochte pc dus dat gaat ook wel goed, freeware pakketten zoals virusscanner en adaware bv heb ik wel vaak op een cd`tje zitten.
Ik vind zel dat dit ook de beste leerweg is voor bepaalde zaken, je komt iedere keer een nieuw probleem tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 08:13
Just curious... :-)
Is dit een record post qua replies en snelheid van posts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

killercow schreef op 11 maart 2004 @ 11:58:
Als echte linux zealot :P heb ik een andere oplossing gevonden.

Ik wil bij mensen nog best een pc komen fixen, dat doe ik al jaren (al kom ik soms pas na 1 of 2 weken, ze betalen toch niet) Maar dan gaat MS office eraf, (want die is toch illegaal, en gaat openoffice erop (want die is legaal) daarnaast zijn het altijd problemen met email en web browser (al dan niet met plugins etc) en gaat er dus een conversie gebeuren van MS oulook naar Thundrbird en van IE naar firefox.
Ik ga een stapje verder. Ik doe geen Windows meer. Helemaal niet meer.
Zelf niet meer, en ook voor anderen niet meer. Tenzij het een klein lullig probleempje is, maar dan nog laat ik ze meestal langs komen en het ze zelf doen: "hier heb je een schroevendraaier, schroef die kast maar open", "druk die kabel maar daar in" enz... Kan ik ondertussen op mijn eigen PC verder met mijn eigen werk. "heb je je windows installatie cd niet bij je? jammer dan. ik heb geen windows-cd's". enz.
Laatst heb ik een nieuwe tweedehandse PC geinstalleerd voor een vriendin, dat ze een beetje kon internetten en mailen en amsnen enz, was ze erg blij mee.
Paar dagen later zegt ze "waarom heb ik geen windows?", heeft ze dat door de buurvrouw laten aanpraten, dus ik zeg: ik vind het prima als je windows wilt, maar ik regel het niet en ik help je dan niet meer als je daardoor weer in de shit komt (virussen enz). Laat je buurvrouw er maar lekker windows op zetten dan. Voor mij houdt het dan op.
Ik wil het niet meer.
Ik kan het niet meer.
Ook bij mijn pa doe ik liever niks meer op zijn windowscomputer. Ik ben de computergoof van de familie, mijn broer niet zo, maar hij kan nog wel programmaatjes installeren en de basic dingetjes, die beheert dus ook meer de pc van mijn pa. Ik hou zo weinig vrienden nog over maar de vrienden die ik nog heb zijn in ieder geval echte vrienden... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
wvkreg schreef op 11 maart 2004 @ 16:18:
Offtopic:

Zijn al eerder dit soort topics geweest en daar ging het ook zo snel.

Dit probleem komt gewoon heel vaak voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik sleutel alleen aan pc's van broers en zussen. Heel af en toe aan die van heeeele goede vrienden of bij mensen die iets voor me terug kunnen doen. Als ik bijvoorbeeld een peeceetje ga installen bij een stukadoor dan doe ik dat alleen als ik een muurtje gladgestreken wil hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 maart 2004 @ 15:34:
Ik help iedereen altijd en gratis. En weet je wat het leuke is? Veel mensen waarderen dat enorm en helpen jouw weer op hun eigen manier! De maatschappij dat ben jij!
Super! In principe wil ik dat ook doen. Maar als dag en nacht de meest vreemde mensen bij je gaan aankloppen en dingen gaan verwachten die je niet kunt???

Een voorbeeld, ik werkte jaren lang bij een pizzaria. De eigenaar is moslim. Komt er op een dag een andere moslim in de zaak zonder geld. Eigenaar denkt, goede moslim helpt andere moslim dus ik geef hem een gratis pizza. Volgende dag staan er 5 onbekende mensen op de stoep die ook een gratis pizza willen. Volgende dag nog een aantal. Ook al is die eigenaar nog zo een vrome moslim, hij is er toch -heel snel- mee gestopt! Het is af en toe niet normaal hoe zeer mensen misbruik kunnen gaan maken van de goedheid van anderen.

Voorderest hoef ik zelf nooit geld te hebben, maar veel mensen komen er wel mee aan. Vader van mijn vriendin gaf me bv 50 euro(!) nadat ik voor hem nieuwe PC had uitgezocht met het beste LCD scherm. Ze schepte hem eerst af met een analoge VGA kabel. Heb er toen op gestaan dat er een DVI bijkwam en natuurlijk was het beeld toen veel beter. Die vader had dat nooit zelf kunnen bedenken en was dus ook erg blij. Die 50 euro wilde ik niet eens, maar hij stond erop.

Voor de zus van mijn vriendin laatst nog op haar Imac 500 het antieke OS9 eraf gehaald en OS X opgezet. Inclusief dual-boot voor OS9 en installatie/afstellingen enzo. Kreeg ik een boekenbon van 25 euro ofzo. Hoefde ik eigenlijk ook niet te hebben, maar werd op gestaan dat ik die aannam :)
Oh ja, even voordat iedereen begint te roepen dat ik waarschijnlijk niets van computers weet of dat ik geen vrienden heb die onhandig genoeg zijn. Ik werk al 25 jaar met computers, op mijn 10e deed ik zelfs al assembler programmeren op mijn C-64
Kewl! En ik maar denken dat ik de enigste was op mijn 10e :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:07

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik doe alleen nog de pc van de buren waar we goed bevriend mee zijn, uiteraard m'n eigen computers en de computer van een tante van m'n vriendin. ( en uiteraard help ik m'n pa en broertje als ze erom vragen :-) )

Met die tante heb ik keihard de afspraak mee dat ik de enige ben die er aan mag zitten. Zit er iemand anders aan en die verkloot de boel dan blijf ik er met m'n handen vanaf.

Iedereen die wat van me wil met computers. Ik vertik het. Ik doe het niet langer.

Laatst nog bij een andere buurvrouw geweest nadat ik mij had laten ompraten. Dat was de eerste keer en de laatste keer bij haar. Haar megaoude Canon printer deed het niet meer (spuugde lege pagina's uit ). Na ruim twee uur zitten te prutsen met drivers en ruzie gemaakt te hebben met windows 98 had ik die printer nog niet aan de praat. ( Overigens waren de kleurpatronen niet op, checked that :P )

Intussen ging de buuv dus gewoon de was doen, strijken en liet mij stikken achter de pc. Geen koffie, geen drinken, niks. En toen ik na 2 uur meldde dat het me echt niet lukte begon ze zielig te doen in de trend "Ja maar NU kan ik niet printen, NU kan ik geen cv's uitprinten, nu kan ik geen sollicitatie brieven schrijven.".

En daarna nog erger "Heb jij niet nog een printer liggen?"

Echt tenenkrommend. Proberen de printerproblemen op MIJ af te schuiven en de drol aan mij te geven. Da's 1x en nooit weer bij haar. Ze kan mij resoluut de boom in.

Geen interesse tonen wat ik doe en daarna ook nog eens de problemen in mijn schoenen schuiven. Bedankt, ik kan mijn tijd wel beter besteden.

[ Voor 8% gewijzigd door mkleinman op 11-03-2004 16:33 . Reden: foutje ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
hasse_m schreef op 11 maart 2004 @ 15:34:

Als ik iedereen help dan kom ik niet meer aan m'n eigen leven toe :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

hahaah :D
Zit net dit topic te lezen, wordt ik gebeld door een kennis of ik kan langs komen wat het werkt weer eens niet :P
Ik ga zaterdag, maar het voordeel is dat ik er gewoon voor betaal wordt
Maar wou zaterdag net gaan spelen met mijn 64 bitsie 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
Mister I schreef op 11 maart 2004 @ 16:34:
hahaah :D
Zit net dit topic te lezen, wordt ik gebeld door een kennis of ik kan langs komen wat het werkt weer eens niet :P
Ik ga zaterdag, maar het voordeel is dat ik er gewoon voor betaal wordt
Maar wou zaterdag net gaan spelen met mijn 64 bitsie 8)7
:P Als ik betaald word of voor familie... Graag. :)

M'n pc heeft trouwens een nieuwe videokaart nodig dus ik denk dat ik maar effe wat meer ga werken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:46

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

ik klus op deze manier ook al een aantal jaar bij, en het verhaal van de TS is herkenbaar. Ik ben er ook geld voor gaan vragen, 15 euro/uur. Ik heb er nog geen klant mee verloren. Mensen willen namelijk toch kwaliteit. Ik bouw ook computers, en mensen hebben ingezien dat wat ik in elkaar zet voor ze vele malen beter is dan de zoveelste Packard Bell I-media...Wat illegale software betreft zeg ik altijd: Ik installeer je pc met Windows2000 Pro/ WinXP Pro of Linux, tenzij je met een legale versie van iets anders komt. Verder ben ik in principe voor illegale software onbereikbaar.

Het probleem dat veel mensen bellen en dan verwachten dat je meteen komt heb ik nog wel, maar ik ga er niet op in. Als ik langs moet komen, dan doe ik dat wanneer ik daar tijd voor/zin in heb, en studie gaat voor. Je kunt ook de spullen brengen, tenzij ik al een reparatie machine heb staan.

Ook geef ik op mijn werkzaamheden maar garantie tot de deur. Ik blijf totdat je ervan overtuigd bent dat het werkt, dan rekenen we af en ben ik naar huis. Werkt het daarna niet, wil ik best een keer langskomen, maar het kost gewoon geld. (tenzij overduidelijk blijkt dat IK een fout heb gemaakt, maar dat komt niet bijster vaak voor...)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ares408
  • Niet online
Ik help ouders, broertje en goede vrienden gratis. Verder moet iedereen betalen, familie €10-15 per uur, mensen die ik niet ken €15 of meer. Nu heb ik het ineens een stuk minder druk. Maar er zijn toch nog wel vervelende werkjes.

Pas kwam mijn vader binnen, hij had met de buurman gepraat en gezegd dat ik hem wel even met zijn nieuwe computer zou helpen. Ik wist niet wat ik hoorde. Van deze buurman kreeg in toen ik klein was vaak geld om een ijsje te kopen dus ik ben er maar heen gegaan. Die buurman is een ein in de 70 en hij heeft van zijn zoon een computer van compaq zonder OS en CD-rom drive gekregen. Wie geeft zijn vader van in de 70 nou een puter zonder OS? Naja, ik met veel moeite daar windows op gezet, is een erg rotwerk zonder CD-ROM drive. Was een compaq desktop kast dus kon er ook niet een in zetten.

En een tijdje geleden werd ik gebeld door een kennis van een vriend van een tante van mij. Hij had een een of ander software probleem. Software was door een collega geschreven. Heb gezegd dat hij dat maar aan die collega moest vragen en heb toen opgehangen.

Vorige zondag werd ik ook lastig gevallen door die tante uit het vorige verhaal. Ik zat een film te kijken en de telefoon gaat; moeder neemt op hoor "printerprobleem", ik ga al nee schudden, maar uiteindelijk toch naar de telefoon gegaan. Ze had iets met haar printers gedaan en nu deden ze het allebij niet, hele vage omschrijving. Daarmee kan ik toch niet helpen over de telefoon, naja kan misschien wel maar dan ben ik wel een half uur bezig en ik zat net een goede film te kijken.

Het is trouwens alleen die tante die altijd problemen heeft en het doorverteld aan iedereen die ze kent. Rest van de familie doet dat niet en als zij hulp nodig hebben betalen ze daar gewoon voor. Vorig jaar werd ik gebeld door een oud-tante of ik haar wilde helpen met haar computer en of €30 per uur genoeg was. Ik heb haar oa geleerd hoe ze de prullebak moet leegmaken. Dagje leuk gewerkt en ruim €200 verdiend. :)

Ik word er gewoon ziek van, een groot deel van mijn vrije tijd gaat er gewoon verloren door mensen helpen met simpele probleempjes.

[ Voor 18% gewijzigd door Ares408 op 11-03-2004 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-07 13:37

gakkethijs

niks

ooo heerlijk om deze verhalen en voor het begin verhaal te lezen :D. Helpdesk oo ja ben ik ook voor sommige maar sommige mensen zijn voor mijn weer een helpdesk. mijn helpdesk is een goede maat van mij die veeeeel meer van computers af weet dan ik. is zijn werk ook. en natuurlijk dit forum als je een beetje zoekt op dit forum kom je het meeste wel tegen. aardige mensen help ik wel. kennis vroeg laatst of ik ff zijn adsl wilde aansluiten. hij is kan dus echt niks met zijn handen en vond het te duur om een installateur in te schakelen. heb er ook wel een leuke beloning voor gekregen. hij blij minder geld uit te hoeven geven. ik blij heb weer centjes. arme scholier van 17 :D. En bij mij in klas ben ik echt de helpdesk hoe dit hoe moet dat ach ja het valt gelukkig wel mee. leg het ze uit of geef ze advies altijd makkelijk als ik te lui ben om een verslag te maken. illegale software nope ik heb legale windows/office enz. via school besteld koste 19 euro anders is dat voor mij gewoon niet te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Zeer herkenbaar verhaal allemaal. Laatst was ik bij een vage kennis, die via via mij had ingeschakeld. Vraag was of ik ff office er op kon zetten en van die sjablonen aan kon maken. Hij werkte altijd met wperferct en wou nu dus overstappen. Ik office er op gezet, sjablonen aangemaakt, beetje uitgelegd hoe het een beetje werkte en weer op de fiets door de kou naar huis. Belt ie 's middags op of ik misschien nog ff langs kon komen, en kon het probleem niet echt via de telefoon uitleggen. Daar aangekomen bleek dat hij het lettertype/lettergrote anders wou... :'( Nog nooit met word of zo gewerkt, en of ik misschien ff het een en ander uit kon leggen... Nou, ik wil voortaan best computer installeren en zo, maar ik ga geen cursussen geven aan mensen die er gewoon echt nix vanaf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeeeel herkenbaar dit topic :) Inderdaad iets waar ik ook een gruwelijke hekel aan heb: het op je vingers gekeken worden. Er gaat _altijd_ wel wat mis, als je bv een bestand wilt wissen wat toevallig nog in gebruik is krijg je natuurlijk een error. Wat hoor je dan achter je: 'heb ik nou een virus!?!' *zucht* Ik heb zoiets van: laat mij lekker aankloten, pak een puzzelboekje of een bakje koffie en ga lekker op de bank zitten. Gelukkig zijn er ook wel mensen die dat doen, maar anderen vooral niet. Ik heb wel ens een keer gevraagd: 'heb je iets te verbergen waarom je erbij blijft staan? ;)'. Later vond ik een stuk of 4 verdachte dialers. Het probleem hier was trouwens: ja, ik kan nog wel op sommige (? :P) sites, maar normale opent hij niet meer! Na het vinden van deze dialer werd dat verklaard, evenals het korte nummer dat hij draaide bij het inbellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

wvkreg schreef op 11 maart 2004 @ 16:18:
9/11

3 pagina's per redelijke reply :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 22:50

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

En dan nog voor de IT'ers onder ons.

De dodelijke vraag van collega/klant op het werk.

"ik heb even een privé vraagje, kan iemand...."

Grrmmpph.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tenesmia
  • Laatst online: 04-07 20:57

Tenesmia

First Sergeant

Ik ken dit wel, maar dan op een andere manier ...

Ben in opleiding voor arts, en telkens op een verjaardag oid komen mensen aan je vragen of te toch even naar die moedervlek op hun rug wil kijken, of zit je ineens de tenen van je oma te inspecteren ... ;)

Hoort er nu eenmaal bij, maar leuk is anders 8)

Ad Astra Per Aspera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kuijpmans schreef op 11 maart 2004 @ 18:57:
Ik ken dit wel, maar dan op een andere manier ...

Ben in opleiding voor arts, en telkens op een verjaardag oid komen mensen aan je vragen of te toch even naar die moedervlek op hun rug wil kijken, of zit je ineens de tenen van je oma te inspecteren ... ;)

Hoort er nu eenmaal bij, maar leuk is anders 8)
moet bekennen dat van de week nog bij een goede vriend gedaan te hebben, al denk ik niet dat hij in mijn geval daar problemen mee heeft, ik help hem ook vaak met zn pcs dus dat zit wel goed. Maar toch goed dat je de reactie plaatst, zie ik dit ook eens in het juiste perspectief :)

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb r geen problemen mee, zolang die mensen ook wat voor mij of mn familie over hebben. Verre kennissen en via via worden gewoon genegeert.
Echt niet zo moeilijk om in te schatten wie het waard is om te helpen, en wie gewoon een stempel RFTM op zn voorhoofd moet krijgen.

Ik zie het probleem niet echt zo. Ik probeer mensen met enig neiging tot intelligentie ook meestal bij te brengen hoe in het algemeen bepaalde type problemen aangepakt kunnen worden, wanneer men daar naar luistert en naar handelt, vindt ik het geen probleem om later nog eens iets anders uit te leggen. Wanneer slecht puur gebruik gemaakt wordt van eindproducten van je kennis, gaat het feest in de meeste gevallen niet meer door. Dat moet je durven zeggen, maar dat is voor mij geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tenesmia
  • Laatst online: 04-07 20:57

Tenesmia

First Sergeant

its_me schreef op 11 maart 2004 @ 19:03:
[...]

moet bekennen dat van de week nog bij een goede vriend gedaan te hebben, al denk ik niet dat hij in mijn geval daar problemen mee heeft, ik help hem ook vaak met zn pcs dus dat zit wel goed. Maar toch goed dat je de reactie plaatst, zie ik dit ook eens in het juiste perspectief :)
Ach, wat is het juiste perspectief ... ;)

Maar het viel me op dat iedereen hier een beetje schijnt te denken dat alleen ICT'ers hier last van hebben, ook de TS met het verhaal over de timmerman ... en wou even toevoegen dat dit dus voor de arts ( al dan niet in opleiding :) ) ook geldt ... het is niet erg, maar mensen hebben het inderdaad niet door ... als ze naar de huisarts gaan worden ze hooguit 5 min gezien voor 30 euro, en bij mij gaan ze ervan uit dat het gratis een half uur kan ... :(

Ad Astra Per Aspera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ken het.
Ik vraag er altijd wel wat geld voor en krijg ik dat niet dan doe ik het vlug en niet op de meest juiste manier daar bedoel ik mee; wel de software installeren maar niet alle opties na lopen of wel de hardware installeren maar niet de meeste optimale IRQ setting zoeken of de drivers tweaken, dan is mijn motto: als het maar werkt.

Mensen verwachten altijd dat je het gratis voor ze doet.
Mensen vergeten altijd dat ik niet voor mijn lol achter hun "antieke" computer ga zitten en uren naar het boot venster ga zitten kijken of eerst 300 spyware popups voor mijn kiezen krijg of bij elke muis klik moet wachten omdat ze nooit van defrag hebben gehoord.

Maar het meest irritante is een N00B uitleggen waarom zijn PC niet werkt zo als hij/zij wilt.
DDR ???? daar maakte ze toch van die kleine auto's.
IRQ ???? je boeld IQ zeker.
DMA ???? Nee daar kijken ze in het ziekenhuis na.
CPU ???? "wat voor CPU heb je ?" Ik geloof een AMD Pentium Athlon 3.0 Ghz III.
RAM ????? Hoeveel RAM heb je ? 80 GB, "nee je RAM" ja 80 GB "Laat maar ik kijk zelf wel ff"

zo kan ik uren door gaan.

Maar jullie snappen mij wel.

Mijn advies aan jouw:
vraag er goed geld voor zo niet stop er dan niet te veel tijd in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06 20:37

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

Lees tot nu toe nog niks over mensen die gevraagd worden om even naar
een pctje te komen kijken, om er achter te komen dat ze hun gloedjenieuwe
dell of compaq configuratie al in de soep hebben laten lopen....natuurlijk is er eerst contact geweest met de helpdesk maar als blijkt dat de computer opgehaald moet worden en men hem voor "onbepaalde" tijd kwijt is, schakelen ze ineens onze tweakende hand in om er toch maar eens ff naar te komen kijken.

In dit geval bedank ik dus pertinent op voorhand, vriend of geen vriend, familie of niet.
heb geen zin om me te verdiepen in de 'unieke' recovery methodes en rare procedures van zulke eigenheimersysteembouwers.

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _MB_
  • Laatst online: 25-10-2024
ik maak alleen de computer van erg goede vrienden of familie. die help ik dan wel. komt niet zo heel erg vaak voor gelukkig. en verder heb ik geen vage kennissen die me om hulp vragen dus dat scheeld.

maar zo heb ik het ook met me eige werk. verwarmings monteur. dan vragen ze ook wel is of ik 's avonds of in het weekend ff wil komen klusse. maar ik zeg altijd dat ik niet bijklus. geen tijd en zin in. want anders blijf je bezig. en heb je nooit meer vrije tijd. ben je lekker dag en nacht aan het werk. en als er dan is iets mis is, gaan ze je 's avonds en in het weekend ook nog is bellen. ja daaag/ daar beginnen we niet aan. :)

[ Voor 8% gewijzigd door _MB_ op 11-03-2004 19:32 ]

Canon Digital Ixus V2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Laatst online: 14:09
Bunghole schreef op 11 maart 2004 @ 11:20:
[...]

Is een strak idee, is daar een beetje handel in, zit er zelf ook over te denken namelijk
Handel is het zeker niet, het is dan nog altijd een dienst. Zelf denk ik wel dat mensen behoefte hebben aan deze dienst. Zeker als men aan huis kan komen om de klus te klaren.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Laatst online: 22-08 14:52
Alle tweakers zullen dit natuurlijk herkennen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb wel vaak gehad dat je 3 uur of meer bezig bent met een **t-pc, en dan blijkt er toevallig iets kapot te zijn met de hardware dat niet te verhelpen is, maar dat komt dan pas op het laatst naar boven, en dan worden ze chagerijnig en zo,... en dan vinden ze dat ze ook niks hoeven te betalen, terwijl ik maar 5 euro vraag voor 4 uur maximaal...

in die tijd met de 486 toen duurde het pas lang met windows installeren en stuurprogramma's zoeken en regelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Laatst online: 11-09 10:01

@r!k

It is I, Leclerq

Ik heb het gehad toen ik nog thuis woonde, 2 a 3 jaar geleden ofzo.

Ik had 1 keer mijn buren geholpen met de pc en ja ik kende ze al langer en zij hadden ook mijn mobiele nummer. Ik die pc gemaakt, Gratis uiteraard want ik hoef er niks voor te hebben. Hadden ze meteen maar ff mijn telefoonnummer gegeven aan al hun vrienden en familie voor als ze problemen met hun pc hadden. Met als gevolg dat ik dus 3 maanden lang bijna elke dag gebeld werd door mensen met pc problemen waar ik nog nooit van gehoord had (ik had nog nooit van die mensen gehoord dus he).

Of ik even langs wou komen voor hun pc in roosendaal, ik woon zelf in Haarlem.

Nou die buren heb ik nooit meer geholpen, wat een achterlijke streek zeg

Een hele rij microsoft certificeringen.

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.