PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 147.079 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 287352

vraag over het belasten van de pc voeding ik ben het ook aan het maken
maar moet je
alles belasten 12v 5v 3.3v ?

of is alleen 12v voldoende ?
in de winkel gaven ze me 5 weerstanden van 10W 5% 4 R7
ze vertelde me dat ik die parallel moest verbinden en aan de 12V moest aansluiten
maar dat werd zo heet dat je je hand aan zou verbranden
is dat normaal ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-05 22:49
ik heb hier een voeding van 'enlight corporation' van 300 watt
volgens de specs zou die bij 12 volt 13A moeten kunnen leveren
wanneer ik de spanning meet staat hier 11.20 volt op.

nu heb ik er een lampje van 10 watt tussen de 5 volt.
maar de 12 watt vermogen zakt steeds verder als ik er een lampje aan doe. normaal zou het vermogen op 12 volt toch meer moeten worden?? met het lampje zakt de voeding naar 10.70 volt. dus .50 lager dan zonder lampje.

[ Voor 9% gewijzigd door sweebee op 20-03-2009 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msicaron
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-04 18:43
Je moet alle lijnen belasten. Dus zowel 5V als 3.3V en 12V. Dan pas kan je kijken naar de vermogens en naar de spanningen.
Overigens zijn de maxima die gespecificeerd zijn bijlange niet altijd haalbaar zo zit er vaak al een beperking op het totale vermogen van de 5V en de 3.3V lijnen. Kijk eens naar het typeplaatje daar staan normaal de minimale belastingen op vermeld. Verder kijk je ook best met een scoop naar de voedingsspanning. Op die mannier weet je ook of de rippel en noise binnen aanvaardbare grenzen zit.

Verder is een ATX voeding _geen_ labovoeding!! Die dingen dienen enkel en alleen om een pc te voeden verder waardeloos door de vele verliezen en de 'vuile' uitgangsspanning!

'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-05 22:49
dus als ik het goed begrijp moet ik de 3.3 volt en 5 volt belasten(bijv een lampje) en de 12 volt belasten(in mijn geval een 12 volt versterker)

op die manier schieten de spanningen omhoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 301535

ik wilde ff infomeren of het schema voor de atx dummyload / tester ook werkt op een p4 voeding.

en als het kwaad kan als ik een stuk van het moederbord heb gebruikt m het voetje me vast te plaken.

heb namelijk geprobeert of de voeding wilde aan slaan zonder iets er op (dat zou ook mijn fout kunne zijn (A) ) en toen zag ik een vonk in de voeding.

vandaar dat ik het gewoon ff naar vraag.

alvast bedankt.

Daniel Hendrikson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 301535

p.s ik heb het met mijn oom er vandaag over gehad en het leek ons beter om de steken van het stukje printplaat af te solderen en dat ik het stukje printplaat van het moederbord opschoon (de sporen er af schour vanwegen dat ik neit weet hoe of wat ) en dan de steker weer op het printje zet met de draade .
denk dat dat veel beter is dan weet ik zekker dat er geen spoor meer loopt die me de zaak kan verpesten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-05 19:37
Ik ben ook een ATX dummyload/tester aan het maken. Zojuist alle weerstanden en busjes gekocht. Voor de 12V lijn heb ik twee weerstanden gekregen van elk 22Ohm/10W in plaats van één weerstand van 10Ohm/25W. Maar volgens de startpost mag dit ook.
Mijn elektronicakennis is echter zo ver weggezakt (>20jr) dat ik niet meer weet of beide weerstanden nu in serie of parallel geschakeld moeten worden. Hoe zit het ook al weer?

[ Voor 3% gewijzigd door JiMiHeNdRiX op 13-06-2009 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:48
parallel, in serie tel je alle weerstanden bij elkaar op en in parallel doe je 1/R +1/R=1/R , bij 2 dezelfde weerstanden doe je gewoon /2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Serie => weerstand mag je bij elkaar optellen, wordt dus 440 ohm.
Parrallel => 1/totaal = 1/de-ene + 1/de-andere => 110 Ohm :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
Parallel dus. Mooi, bedankt voor de snelle reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
Helaas, ik heb de geprepareerde voeding een paar uur met succes kunnen gebruiken (op de 12V lijn), maar vanavond sloeg hij af. Stekker eruit, 10 min. gewacht, stekker erin, maar geen reactie. De fan staat ook stil. Ik heb waarschijnlijk sluiting gemaakt tijdens de klus waar ik mee bezig ben (elektrolyse), doordat ik teveel soda aan het water heb toegevoegd en er daardoor een te grote (>10A) stroom ging lopen.
Ik dacht dat PC voedingen beveiligd waren tegen dit soort sluitingen, maar is dat niet zo? Zou er nog iets aan te doen zijn of is ie definitief overleden?

<edit> Ik heb zojuist een speciale 12V voeding gekocht via Marktplaats die hopelijk wat langer meegaat...</edit>

[ Voor 9% gewijzigd door JiMiHeNdRiX op 17-06-2009 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slechtvalk200
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:53
ik las hier ergens dat er minimum 1A moet verbruikt worden, is dat op iedere lijn(3.3;5;12V) of is enkel op 12V ook goed. Ik wil er namelijk een autoradio op aansluiten, ik denk wel dat die altijd min 1A zal verbruiken, anders zet ik er een weerstand bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 307782

Staat er ergens in dit topic, of op internet een heel duidelijk STAPPENPLAN van wat ik moet doen. Ik heb een ATX-250PA.

Van de tekst in het topic wordt ik ook niet veel wijzer.

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 311528

Hey allemaal

Ik heb ook nog een vraagje over voedingen.
Ik heb al geziendat je met de +12 en -12 een 24 volt voeding kan maken maar met een heel zwak amperage.

Is het echter mogelijk om met 2 voedingen (allebei met 12V a 15A )
een 24 Volt voeding te maken door de 12V (dus gele draad) van de ene voeding te nemen en die te verbinden met de ground (zwart) van de 2de voeding? of is dit een recept om allebei mijn voedingen naar de kl#### te krijgen?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Dat gaat kapot. Een computervoeding is niet zwevend, de - hangt altijd aan de aarde. Je kunt ze dus niet in serie zetten.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 311528

Hm Das spijtig

Zijn er andere huishoudapparaten die je kunt kanibaliseren die een voltage hebben van 20 a30 volt en tussen de 10 en 15A geven?Transfos van dat kaliber zijn immens duur.
Ik zou graag een voeding willenbouwen voor een cnc machine.

Bedankt op voorbaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 337237

msicaron schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 09:10:
Je moet alle lijnen belasten. Dus zowel 5V als 3.3V en 12V. Dan pas kan je kijken naar de vermogens en naar de spanningen.
Dit klopt niet. Je hebt een hoop onnuttige stroomdissipatie en zonder die weerstanden werkt de voeding exact hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaphekje
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-04 08:27
Ik ben ook van plan om zo'n voeding te maken, nu lees ik wel dat je de voeding moet belasten, maar is dit nog steeds zo? aangezien de TS van 2004 is, en daar gezegd word dat de ''duurdere'' voedingen hier al een oplossing voor hebben. maw is dat nu toevallig niet gestandaardiseerd ofzo, of geld dat van die weerstanden nog steeds zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-05 23:24

Stoney3K

Flatsehats!

lemming_nl schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 12:59:
Dat gaat kapot. Een computervoeding is niet zwevend, de - hangt altijd aan de aarde. Je kunt ze dus niet in serie zetten.
Je kan natuurlijk wel gewoon de -12V lijn als min-pool gebruiken, dan heb je tussen +12V en -12V ook 24V :)... wel opletten dat je dan de rest loskoppelt van aarde, anders sluit je de -12V daarmee kort.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:11

DaWaN

'r you wicked ??

willem2809 schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 11:07:
Ik ben ook van plan om zo'n voeding te maken, nu lees ik wel dat je de voeding moet belasten, maar is dit nog steeds zo? aangezien de TS van 2004 is, en daar gezegd word dat de ''duurdere'' voedingen hier al een oplossing voor hebben. maw is dat nu toevallig niet gestandaardiseerd ofzo, of geld dat van die weerstanden nog steeds zo?
Je kunt er vanuit gaan dat de regeling in een voeding niet stabiel is zonder load en dat geldt ook gewoon nog voor nieuwe voedingen

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs1973
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-07-2020
Goed ga ik het hier proberen. Had een topic gestart maar door een moderator gesloten. Was in mijn topic wat kort door de bocht, maar goed. Mijn systeem start niet meerop en ik denk zelf dat het aan mijn voeding ligt en wil ik dus testen. Een pobleem ik ben niet zo super technisch. Maar volgens de moderator moet je niet lezen maar doen, anders kan ik niet geholpen worden. Wat hier boven staat gaat mijn pet merendeels te boven, snap er gedeeltelijk wat van. Echter in de troubleshooter staat om voeding te testen: groene draad doorlussen naar elk willekeurig zwarte draad.......... en dan? Wat moet ik zien?
Verder wil ik nog een keer aangeven dat ik denk dat mijn voeding kapot is en ik heb er maar 1 dus ik wil voorzichtig zijn.
Wellicht handig het is een cheap ding (450 watt) zat in het systeem, en recentelijk in de garantie vervangen maar pas 5 maanden oud. Kan niet terug want zaak waar ik 'm heb gekocht ging kort na de vervanging failliet

Ik hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja maar dit topic is daar ook niet voorb bedoeld.

Ideetje om even je multimeter te pakken, of mischien een goede PSU te kopen?

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kauko12
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-02 13:31

kauko12

No risk, No fun

Gijs1973 schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 10:41:
Goed ga ik het hier proberen. Had een topic gestart maar door een moderator gesloten. Was in mijn topic wat kort door de bocht, maar goed. Mijn systeem start niet meerop en ik denk zelf dat het aan mijn voeding ligt en wil ik dus testen. Een pobleem ik ben niet zo super technisch. Maar volgens de moderator moet je niet lezen maar doen, anders kan ik niet geholpen worden. Wat hier boven staat gaat mijn pet merendeels te boven, snap er gedeeltelijk wat van. Echter in de troubleshooter staat om voeding te testen: groene draad doorlussen naar elk willekeurig zwarte draad.......... en dan? Wat moet ik zien?
Verder wil ik nog een keer aangeven dat ik denk dat mijn voeding kapot is en ik heb er maar 1 dus ik wil voorzichtig zijn.
Wellicht handig het is een cheap ding (450 watt) zat in het systeem, en recentelijk in de garantie vervangen maar pas 5 maanden oud. Kan niet terug want zaak waar ik 'm heb gekocht ging kort na de vervanging failliet

Ik hoor het graag.
Je zit niet helemaal op het juiste topic :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 357621

Hallo tweakers!

Ik ben nieuw hier, maar heb gisteren ook een pcvoeding omgebouwd zoals boven beschreven. Bedoeling is om met deze voeding een accu-boormachine aan te drijven waarvan de batterijen kapot zijn. (De batterijen zijn normaal 14.4V maar de 12V zou alleen voor een iets tragere snelheid mogen zorgen..).

Nu zitten er op de voeding twee 12V rails met elk 18A op (volgens de kenplaat). Nu had ik mijn boormachine eerst aangesloten op één enkele rail en toen kon ik die voorzichtig laten aanlopen (de drukschakelaar voorzichtig stapsgewijs indrukken). Op een zeker moment ging de voeding echter uit (ik vermoed door overbelasting). Dan heb ik de twee 12V rails in parallel gezet (zou dus 36A moeten kunnen leveren?). Hierdoor verbeterden de prestaties heel wat, aanlopen moet echter nog stapsgewijs gebeuren, anders gaat de voeding er opnieuw uit.
Nu is mijn vraag, komt dit omdat er werkelijk meer dan 36A uit de voeding zou getrokken worden? (ik weet dat een accuboor behoorlijk wat stroom kan vragen, maar 36A is toch al meer dan behoorlijk niet waar? toch zeker voor een boor die onbelast draait..) Of zou er iets anders aan de hand kunnen zijn waardoor de voeding in beveiliging gaat ofzo? (Als ik mijn schakelaar tussen de groene draad en de aarding even uit schakel en daarna meteen terug aan springt de voeding meteen terug in gang.)

Ja, ik weet dat een gewone transformator een betere oplossing zou zijn, maar het gaat hier echter om een oplossing voor een project met een zeer laag budget. (Ik ben een student burgerlijk ingenieur werktuigkunde elektrotechniek in het 3de bachelor jaar en de voeding + boormachine is voor een van onze projecten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-05 11:58
Je had hier denk ik beter een ander topic voor kunnen openen ;)

Het probleem is waarschijnlijk dat de manier van parallel schakelen die je doet niet mag. Je moet beide aan elkaar knutselen mbv diodes. Anders heb je dat de ene rail de andere onderdrukt en daardoor heb je eigenlijk nog steeds maar 18Amp op het einde tot je beeschikking.

Dus vanaf iedere rail een diode en dan de kathodes aan elkaar en daar de boormachine op. En dit moeten dan natuurlijk wel behoorlijke diodes zijn voor de 18A.

[ Voor 7% gewijzigd door Steefph op 01-05-2010 15:26 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Steef1983 schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 15:24:
Je had hier denk ik beter een ander topic voor kunnen openen ;)

Het probleem is waarschijnlijk dat de manier van parallel schakelen die je doet niet mag. Je moet beide aan elkaar knutselen mbv diodes. Anders heb je dat de ene rail de andere onderdrukt en daardoor heb je eigenlijk nog steeds maar 18Amp op het einde tot je beeschikking.

Dus vanaf iedere rail een diode en dan de kathodes aan elkaar en daar de boormachine op. En dit moeten dan natuurlijk wel behoorlijke diodes zijn voor de 18A.
Hartelijk dank voor de reactie steef!
Zou je de precieze nood aan die diodes even kunnen toelichten?
Ik was mij bewust dat er door het parallel schakelen een kringstroom in de voeding zou ontstaan (door de licht afwijkende spanningen tussen de bronnen), maar ik vermoedde dat die al bij al beperkt zou blijven.
Ik vermoed dat je daarom aanraadt diodes te gebruiken? Indien dat het geval is zie ik wel niet meteen in hoe die gaan helpen? Als beide rails stroom leveren, en er ontstaat een kringstroom, dan gaat die diode daar toch niks aan veranderen? (positieve stroom plus kleine negatieve stroom blijft positief dus de diode zou moeten blijven geleiden?)
Of heb ik de opzet van de diodes hier verkeerd begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Anoniem: 357621 schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 12:24:
Nu zitten er op de voeding twee 12V rails met elk 18A op (volgens de kenplaat).
Bijna alle huidige voeding hebben één 12 voltrail, wat je wel vaak ziet is de 12 voltrail wordt gesplit in tweeën en wordt beveiligt door een OCP.
(zou dus 36A moeten kunnen leveren?).
Nee dit is eigenlijk nooit zo, het totale vermogen op de 12 voltlijnen is eigenlijk altijd lager, hoeveel dat bepaald de fabrikant altijd zelf.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-04 23:24
hallo ik heb nog een nieuw intertech voeding 750 4x20a. nu heb ik een autoradio versterker (die afgezekerd is op 2x20a en 2x200rms leverd) die ik daarmee wil voeden. maar zo gauw als ik hem aanzet zie ik het lampje van de versterker een seconde oplichten, en gaat de voeding in de beveiliging. waarom slaat de voeding gelijk in de beveiliging wat ik me dus afvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:47
Misschien kan je even een kijkje nemen in dit topic: Welke voeding heb ik nodig? Deel 24

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
jbkappirossi schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 19:53:
hallo ik heb nog een nieuw intertech voeding 750 4x20a. nu heb ik een autoradio versterker (die afgezekerd is op 2x20a en 2x200rms leverd) die ik daarmee wil voeden. maar zo gauw als ik hem aanzet zie ik het lampje van de versterker een seconde oplichten, en gaat de voeding in de beveiliging. waarom slaat de voeding gelijk in de beveiliging wat ik me dus afvraag.
Waarschijnlijk omdat die voeding maar zo'n 350 Watt kan leveren. Valt mij mee dat die niet is ontploft eigenlijk, want dat mag je wel verwachten van een voeding van degelijke kwaliteit. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door -The_Mask- op 01-05-2010 20:04 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
-The_Mask- schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 19:58:
[...]

Waarschijnlijk omdat die voeding maar zo'n 350 Watt kan leveren. Valt mij mee dat die niet is ontploft.
haha :Y ja , klopt maar volgensmij leverd hij genoeg stroom 12vx20a=240wat, maar is de condensator in de voeding niet groot genoeg om zoveel stroom ineenkeer de versterker in te laten lopen . want hij moet denk ik langzaam op starten .
nee ,waarom hier maak liever voor elkevraag een nieuw topic aan

[ Voor 25% gewijzigd door jbkappirossi op 01-05-2010 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-The_Mask- schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 19:52:

Bijna alle huidige voeding hebben één 12 voltrail, wat je wel vaak ziet is de 12 voltrail wordt gesplit in tweeën en wordt beveiligt door een OCP.
Ja, daar zeg je wat.. Huidige voedingen.. :P
Ik weet niet hoe oud het beestje is, maar het komt blijkbaar uit een dell pc, heeft een vermogen van ergens begin de 300 watt dacht ik en er zat welgeteld één molex en een stuk of vier van die 'nieuwe' connectoren voor S-ATA harde schijven op.
Ik herinner me wel dat er op de kenplaat stond 12Va 18A en 12Vb 18A. Als ik hem opendeed zat er voor elk van beide een puntje op de pcb waaruit de kabels vertrokken. (De ene 12V ging naar de moederbordconnector, de andere voor de molex en S-ATA).
Nee dit is eigenlijk nooit zo, het totale vermogen op de 12 voltlijnen is eigenlijk altijd lager, hoeveel dat bepaald de fabrikant altijd zelf.
Ik had ook al zo'n vaag vermoeden.. Zou het nut hebben om eventueel nog een condensator tussen te schakelen om stroompieken op te vangen? Of is dat verloren moeite?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
jbkappirossi schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 20:03:

[...]

nee ,waarom hier maak liever voor elkevraag een nieuw topic aan
Ben je nu echt nog te lui om op de link te klikken? Het linkt al meteen naar een alinea binnen het topic waar het over het parallel schakelen van voedingen gaat. Als je daarop klikt is dit topic gewoon niet nodig, en spaar je onze tijd uit..

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
Malantur schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 21:05:
[...]

Ben je nu echt nog te lui om op de link te klikken? Het linkt al meteen naar een alinea binnen het topic waar het over het parallel schakelen van voedingen gaat. Als je daarop klikt is dit topic gewoon niet nodig, en spaar je onze tijd uit..
ik wou eerst wat anders zeggen , maar toch bedankt !!!
ik heb al een keer twee voeding geprobeerd ,waarna ik stijf stond en de rest van de avond in donker zat ,
omdat de stoppen op waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 363276

Ey allemaal.

Na het goed bestuderen van alle reacties, ben ik zelf aan de slag gegaan met me computervoeding.
Gister wilde ik hem gaan proberen. Ik had alles aan gesloten en deed de groene power draad doormiddel van een schakelaar op een grond draad. Het resultaat was dat de fan een seconde het deed en toen uitsloeg. :( Ik denk dus dat hij in een beveiliging schiet, maar welke :?

Meeten is weten dus dat deed ik ook. De weerstanden in de voeding geven een negatieve spanning aan. De waarde begint bij zo'n -0.25 volt en loopt dan op naar 0 volt. Of het hiermee te maken heeft weet ik niet!

Wel moet ik er bij vertellen dat de voeding het deed voordat ik de moederbord connector er af knipte. En de rest van de connectoren.

Ik hoop dat iemand weet wat er aan de hand is, want wil hem graag afmaken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Wat voor voeding gebruik je? Type?
En wat heb je er op erop aangesloten? Verbruik?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 363276

Het is een fsp 205 -60 gta van highligt.

Ik heb er weerstanden aan gehangen zoals eerder is beschreven.
Het rare is dat bij een vorige test, hij het wel deed. Ik heb toen met succes een auto radio op laten draaien.
En nu, nu doet hij bijna niks1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 363785

Eerst en vooral, ik heb al veel bijgeleerd in dit topic, waarvoor dank.

Na het doorlezen van alle reacties heb ik nog 3 vragen:

1) Voor de minimale belasting, kunnen daar gewone koolweerstanden voor gebruikt worden? Of kunnen deze het vermogen niet aan? (te warm)

2) Deze belastingsweerstanden, mogen die op de overblijvende kabels die normaal naar het mobo gaan gehangen worden? Of moeten die aan een kabel bestemd voor een HD/CD gehangen worden? Ik veronderstel dat dit niet uitmaakt?

3) Is het waar dat als je de -12V als min en de +12V als plus neemt je 24V krijgt? Dus kan ik met een pc-voeding (die aangesloten is op mobo en hd's) een relais schakelen van 24V die een 2e voeding aanschakelt? (en eventueel een 2e relais die dan een 230V-fan schakelt)

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Complimenten voor de TS, goed verzorgd en duidelijk!

Ik was al bezig met het ombouwen van een voeding voor de lol, alleen had ik nog geen weerstandjes er tussen gesoldeerd. Ik zal deze morgen maar eens kopen, aangezien ik lees dat dit handig is ;) .

Verder lees ik dat ATX standaard een kortsluitingsbeveiliging heeft dmv stekker er een minuut uit te halen. Mijn vraag is: is dit bij alle ATX voedingen zo en zo nee, hoe kan ik dat nakijken? Ben wat dat betreft een redelijke n00b, maar wil graag een 'zo veilig mogelijke' voeding bouwen voor test doeleinden.
Of kan ik er gewoon vanuit gaan dat iedere ATX dit heeft en is dit abracadabra en moeilijk uit te leggen aan een elektron00b ala Waypoint :> ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Anoniem: 363785 schreef op maandag 21 juni 2010 @ 21:27:
Eerst en vooral, ik heb al veel bijgeleerd in dit topic, waarvoor dank.

Na het doorlezen van alle reacties heb ik nog 3 vragen:

1) Voor de minimale belasting, kunnen daar gewone koolweerstanden voor gebruikt worden? Of kunnen deze het vermogen niet aan? (te warm)
Als je maar geen .25W modellen neemt ;).
2) Deze belastingsweerstanden, mogen die op de overblijvende kabels die normaal naar het mobo gaan gehangen worden? Of moeten die aan een kabel bestemd voor een HD/CD gehangen worden? Ik veronderstel dat dit niet uitmaakt?
Als het maar dezelfde lijn is.
3) Is het waar dat als je de -12V als min en de +12V als plus neemt je 24V krijgt? Dus kan ik met een pc-voeding (die aangesloten is op mobo en hd's) een relais schakelen van 24V die een 2e voeding aanschakelt? (en eventueel een 2e relais die dan een 230V-fan schakelt)
Jep. Gebruik wel een blusdiode ;).

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dankuwel voor het snelle antwoord.

- Hoe kan ik zien hoeveel Watt zo'n weerstand aankan?

- Als vrijloopdiode voldoet een 1N4148? Zonder weerstanden tussen, de diode parallel over het relais? Kan die die 24V wel aan?

- En geeft het geen problemen voor de voeding dat ik die 24V zo gebruik? Want deze heeft dan toch geen referentiepunt zou ik denken? En krijg je vanalle driftverschijnselen. Of ben ik mis? :)

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roani52
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-01 12:15

Roani52

R_52

-Ten eerste aan de soort behuizing, als het een dingetje van een paar milimeter groot is kan je er wel van uit gaan dat ie niet meer als 1W aan kan.
Afbeeldingslocatie: http://us1.webpublications.com.au/static/images/articles/i1038/103807_2mg.jpg
Hier zie je, als ik het goed heb, een 5W, 10W en 25W weerstand.

- Een 1N4148 voldoet in 99,9% van de gevallen. Mooie snelle diode.
"Zonder weerstanden tussen, de diode parallel over het relais?", Ja dus, wel zorgen dat ie normaal gesproken spert, dus dat hij die 24V normaal gesproken niet doorlaat.
En als je in de datasheet kijkt staat daar 100V, dus kan ie 24V prima aan ;)

- Geen idee :/

*Handtekening*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt voor de reactie..

Mijn voeding is af, maar nu krijg ik een zeer variabele spanning op beide lijnen. Ik heb een AT-voeding gebruikt. Op de 5V-lijn heb ik als belasting een spoel met een weerstand van ongeveer 2 Ohm gebruikt. Dit zou moeten voldoen, en dat het een spoel is maakt niet uit. Want het is DC..Op de 12V-lijn zijn de HD's de belasting. Maar deze draaien niet, waarschijnlijk door de te variërende spanning. Wat kan hier de oorzaak van zijn?

Dan nog een 2e probleem, de voeding start van zodra er spanning op komt. Bij een AT-voeding moeten 4 kabels (per 2) met elkaar verbonden worden om de voeding te starten heb ik hier gelezen. Ik heb inwendig al 2 van deze kabels doorverbonden en doe dan de andere 2 met een relais. Of zou ik echt 2 relais moeten gebruiken ipv de inwendige doorverbinding?

Hopelijk weten jullie hier een antwoord op? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-05 23:47
een grote noob vraag maar ik kan het niet vinden 8)7

waarom heb je 5v en -5v ?

ik dacht dat gnd als - diende zegmaar. Dus als je 5 volt wilt dat je dan een kabel in de gnd stopt en een in de 5v aansluiting

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Geen domme vraag, die vragen bestaan niet, hooguit een vraag van een niet electrotechnisch geschoold iemand.
Die + 5V en - 5V zijn aan weerszijden van de GND. Tussen de beide uiteinden heb je dus 10 V (Edit: Voor de ene is dus de GND de min-pool, voor de andere de plus). Er zijn talloze voorbeelden te bedenken van toepassingen die een dergelijke symmetrische voeding nodig hebben.
Hoewel symmetrisch, meestal heeft die - 5V wel aanmerkelijk minder vermogen

[ Voor 8% gewijzigd door Techneut op 05-07-2010 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
ben nu ook een voeding aan het maken voor leds(om uit te proberen.
2 vraagjes
klopt het dat de weerstanden loei heet worden(waarden uit ts aangehouden) :?
moet er op de -5,-12 volt geen weerstand :?
hij staat nu als test te draaien,strax ga ik hem mooi maken
ik zal ff plaatje posten als het klaar is

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
de weerstanden verstoken energie.. en worden dus warm ja.. heb je ze in de open lucht of heb je ze tegen een stukje materiaal van de voeding gedrukt ?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikdeperik
late ractie van mij maargoed :)
na de test heb ik ze aan de aanzuigzijde tegen het metaal ,half voor het rooster gemaakt.
ding draait nu al een maand perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godofal
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

dit word enorm veel gedaan, en van al die projecten vind ik deze toch echt het beste, mede dankzij het feit dat hij 'm stap voor stap uitlegt
heb de mijne nog niet gemaakt, gebruik op dit moment nog een losse instelbaar universele oplader
probleem daarmee is dat ie niet echt accuraat is :P
4.5V is iets van 6V ofzo
toch maar eens aan de slag binnenkort...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-05 23:47
2 vraagjes: als je meerdere 12volt rails hebt, kun je ide dan gwn bundelen?

en dat 6volt 1 ampere lampje(zie TS), die snap ik niet zo goed? die werkt dan dus als een soort weerstand:)?

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikdeperik
Speeddragon schreef op woensdag 15 december 2010 @ 18:29:
2 vraagjes: als je meerdere 12volt rails hebt, kun je ide dan gwn bundelen?

en dat 6volt 1 ampere lampje(zie TS), die snap ik niet zo goed? die werkt dan dus als een soort weerstand:)?
schroef hem eens open,dikke kans dat die 12 volt allemaal bij elkaar geknoopt zit.
was ook zo bij mijn modulaire cooler master 700 watt met 3x12 volt rails

• achtbaanfreak
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-12-2024
Ik had een vraagje. Ben nu een gitaarversterker aan t maken die ik met 2*12V wilt voeden (dus van -12V tot + 12V). Nu is t zo dat dit allebei op een voeding zit. Echter kan de -12V te weinig vermogen leveren dus zit ik met de gedachte te spelen om twee computervoedingen in serie te zetten. Het zou echter kunnen zijn dat de ground van de computervoedingen verbonden zit met de ground van t stopcontact. In dat geval zou ik 1 van de twee voedingen kortsluiten en das natuurlijk niet de bedoeling. Weet iemand hier meer over?

Ook las ik iets over dat t een geschakelde voeding is en dat je die nooit en te nimmer onbelast mag starten. Is dit waar? En heeft iemand nog goede suggesties om dit te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ten eerste over het onbelast opstarten, 'een' geschakelde voeding is nogal globaal. Dat wil niet zeggen dat jouw geschakelde voeding dat niet kan. Dat verschilt echt. Mijn ervaring is dat het weinig uitmaakt. Maar goed, ik gebruik niet een ATX voeding voor exotische schakelingen, en ook niet dezelfde controllers als zij gebruiken.

Een computervoeding zou geisoleerd moeten zijn; d.w.z. dat de GND van je PC los staat van het lichtnet. Met name zou, dat hoeft nier perse.

Echter iets wat nog veel belangrijker is dat je een geschakelde voeding moeilijk in serie kan schakelen. Dat kan wel, maar dan moeten beide voeding precies op dezelfde frequentie en fase schakelen. Toevallig kwam deze vraag ook op stackexchange voorbij deze week:

http://electronics.stacke...ries-to-get-10-and-24v-dc

[ Voor 12% gewijzigd door Hans1990 op 19-08-2011 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
Eehm, ik heb er even doorheen gekeken en ik snap t allemaal nog niet zo erg. Kijk, ik snap dat die dingen schakelen enzo en op die manier een spanning teweeg brengen, maar die spanning die ze leveren zou wel gewoon stabiel 12V moeten zijn (en dus niet een of andere blokgolf ding). Waarom zou ik deze dan niet in serie kunnen hangen met een andere? (afgezien van t eventuele ground probleem) Ik kan toch ook twee (analoge) voedingskastjes met elkaar in serie hangen die allebei 12V leveren.
Verder zie ik ook niet t probleem van wat kan gebeuren als de twee voedingen niet exact gelijk inschakelen. Ze hebben het erover dat je daarmee elco's of mosfets in de voeding kan opblazen. Maar, zolang de grounds geïsoleerd zij van t lichtnet, kan dit toch niet gebeuren of denk ik nou zo ontzettend fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
Oke, ik heb hier momenteel 2 computervoedingen in serie staan om een -12V een 0V en een +12V te creëren. Werkt gewoon. De kunst zit hem erin om bij één van de twee voedingen (in mijn geval degene die de -12V verzorgd) de print niet meer te verbinden met de randaarde. De ground van een computervoeding (in ieder geval de 2 die ik heb) zit namelijk verbonden met de randaarde (en is dus hetzelfde potentiaal als de randaarde). T heeft dus geen zin om twee voedingen in serie te zetten als je een voeding niet isoleert van de randaarde, dan sluit je één van de voedingen kort. Maar zolang je die ene voeding isolerend van de randaarde gaat ie zweven en kan je hem gewoon in serie knallen. Ik kan nog niks vertellen over hoe stabiel de spanningen zijn (als in veel ruis enzo). Hier ga ik nog naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-05 00:04

SA007

Moderator Tweaking
Ik zie ook neit echt een reden dat het niet zo werken, tenzij je de voedingen naar het randje van hun kunnen gaat sturen.
Als je de voedingen voorbij hun efficientste punt gaat sturen gaan ze namelijk de neiging krijgen om elkaars afwijkingen te gaan versterken vanwege de ongelijk verdeelde last die er dan aanhangt.
Stel je gebruikt 100W op 24V van die voeding, dan leveren ze beide 50W, mocht 1 voeding even inzakken levert die misschien 30W en moet de andere 70W opeens van de andere voeding komen die je dan naar beneden trekt waardoor hij de last omhoog gooit bij de voeding die al op het randje zat enz.

Zolang je die rand niet gaan opzoeken (en onder de 70-80% van full-load op de 12V lijn blijft) zie ik geen problemen met zo'n opstelling.
Wat wel een probleem kan geven is het ontbreken van de aarding op de 2e voeding voor de netfilter, weet niet of die op de print zit, maar als dat zo is is het misschien een idee deze alsnog te aarden.
Anders gaat hij de aarding daarvan via de +12V op de aarde van de andere voeding doen, wat niet heel gunsige effecten heeft op de sotring op de lijnen en de algemene betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05-2020

Repeat

:')

Kun je van verschillende 12v rails de kabels samennemen om een hogere stroomsterkte te kunnen krijgen? Of mag het alleen per rail?
Ik heb nl ongeveer 20 A nodig, maar een voeding met max 16A per 12 volt. Samen zou ik dan wel genoeg hebben :)

Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat

Repeat

Coolermaster RS 400

Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Normaal gesproken zit in zo'n voeding intern maar een enkele 12v deel.

Even voor alle zekerheid de gele draden doormeten, als daar 0 ohm tussen zit komen ze op hetzelfde punt in je voeding uit en kan je de draden bij elkaar knopen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
CM heeft sowieso tien verschillende type's voedingen die beginnen met RS-400.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat

Repeat

memphis schreef op maandag 04 mei 2015 @ 11:35:
Normaal gesproken zit in zo'n voeding intern maar een enkele 12v deel.

Even voor alle zekerheid de gele draden doormeten, als daar 0 ohm tussen zit komen ze op hetzelfde punt in je voeding uit en kan je de draden bij elkaar knopen.
En dan krijg ik ook meer max amperes?

PSAP-J3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Repeat schreef op maandag 04 mei 2015 @ 12:36:
[...]

PSAP-J3
De RS-400-PSAP-J3 is een niet al te beste 350W voeding welke 276W op de 12V kan leveren. (400W is piekvermogen, echte vermogen is 350W)

Hoe oud is de voeding?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat

Repeat

Paar jaar oud, deze zijn dus wel samen te knopen? Dan heb ik 23A. Moet voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ja maar controleer wel even de condensators, is niet de allerbeste kwaliteit, dus lekkende condensators in zo'n voeding komt vaak genoeg voor.

En zorg voor een beetje load op de 5V en 3,3V zo'n 1 of 2 ampère minimaal. Voeding heeft group regulation en die vindt het niet leuk als alleen de 12V belast wordt en de rest niet.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Repeat schreef op maandag 04 mei 2015 @ 12:36:
[...]

PSAP-J3
Er wordt dus gepraat over 2 rails en ik las iets over gescheiden filters:
http://forums.overclockers.com.au/showthread.php?t=1148317

Hier staat ook een leuke test, gewoon 1 rail belasten en dan de voedingsspanningen meten of er verschillen tussen de 2 rails zijn. Of gewoon open schroeven en kijken als alle gele draden op de print samen komen.
Maar als er intern maar een enkele 12v voeding zit kan je ook uit 1 draad de 32A pakken.

Als je de 12v voor een ander doel gaat gebruiken moet je gewoon even Ebay, marktplaats en Modelbouwforum afstruinen naar DELL en HP servervoedingen, deze worden voor een habbekrats aangeboden en leveren zo'n 50A aan 12v, ze zijn heel erg populair voor mensen die op veel vermogen accu's laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
memphis schreef op maandag 04 mei 2015 @ 15:47:
[...]

Hier staat ook een leuke test, gewoon 1 rail belasten en dan de voedingsspanningen meten of er verschillen tussen de 2 rails zijn.
Als je één rail, draad of aansluiting belast zal je altijd verschil meten met de anderen of de belasting moet heel licht zijn.

Maar het is een FSP en FSP gebruikt meestal een shunt voor OCP en in principe kun je het gewoon samenvoegen. De stroom zal zich wel aardig netjes over de 12V rails verdelen zodat je geen ongewenste shutdowns krijgt.
Of gewoon open schroeven en kijken als alle gele draden op de print samen komen.
Je kan de shunt ook vaak wel zien zitten op de onderkant.
Maar als er intern maar een enkele 12v voeding zit kan je ook uit 1 draad de 32A pakken.
7(8)7 Zeg dan maar :w tegen dat draadje want die vindt dat niet leuk, zeker als het een 20AWG draadje is.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

[b][message=44173152,noline]
7(8)7 Zeg dan maar :w tegen dat draadje want die vindt dat niet leuk, zeker als het een 20AWG draadje is.
Nah, hangt er van af hoe lang je het draadje houdt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Absoluut maar 32A is nog heel heel veel, vooral als het een 20AWG draadje is.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat

Repeat

Ik ben met die voeding (PSAP-J3) aan de slag gegaan en alles zo aangesloten zoals in de openingspost is beschreven, weerstandjes ertussen.

Nu start hij wel als ik groen en zwart kortsluit, maar maar heel even, een fractie van een seconde. Daarna gaat de spanning eraf. Als ik hem dan weer kortsluit gaat ie weer aan. Dus ik kan het heel vaak achter elkaar doen, maar hij blijft niet lopen.

Moet ik nog iets doen om de spanning ook te onderhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Je houdt de verbinding wel in stand? Als je de twee draden niet meer met elkaar verbindt schakelt die sowieso uit.

Houdt je de verbinding wel in stand dan kan het zijn dat zijn dat de voeding NLO (no load protection) heeft of bijvoorbeeld defect zodat een andere beveiliging wordt getriggered.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat

Repeat

Ja ik hou ze wel in stand.

Dit lees ik elders op internet, zou dit de verklaring kunnen zijn?
Note that some power supplies may have either a gray or brown wire to represent "power good"/"power ok". (Most PSU's have a smaller orange wire that is used for sensing-- 3.3V- and this wire is usually paired at the connector to another orange wire. Make sure this wire is connected to the other orange wires, otherwise your lab power supply won't stay on.) This wire should be connected to either an orange wire (+3.3V) or a red wire (+5V) for the power supply to function.
4. There may or may not be a small thin red and/or yellow wire, which are the +5V/+12V feedback lines, which should be attached to the respectively colored +5V/+12V power line. Mine had just a the small red wire.

[ Voor 16% gewijzigd door Repeat op 23-05-2015 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Repeat schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 12:51:
Ja ik hou ze wel in stand.

Dit lees ik elders op internet, zou dit de verklaring kunnen zijn?

Note that some power supplies may have either a gray or brown wire to represent "power good"/"power ok". (Most PSU's have a smaller orange wire that is used for sensing-- 3.3V- and this wire is usually paired at the connector to another orange wire. Make sure this wire is connected to the other orange wires, otherwise your lab power supply won't stay on.) This wire should be connected to either an orange wire (+3.3V) or a red wire (+5V) for the power supply to function.
Nee, het Power Good of Power OK signaal is als communicatie naar het moederbord toe. Het verteld het moederbord dat de spanningen stabiel zijn en dat de PC kan beginnen met de P.O.S.T.. Maar voordat de voeding het Power Good of Power OK signaal aan het moederbord geeft, geeft die al gewoon spanning aan alle onderdelen.
4. There may or may not be a small thin red and/or yellow wire, which are the +5V/+12V feedback lines, which should be attached to the respectively colored +5V/+12V power line. Mine had just a the small red wire.
Ik verwacht niet dat je voeding sense wires heeft, maar anders herken je ze zo, zelfde kleur alleen veel dunner, doordat er amper stroom door zal lopen.

Heb je anders wat foto's hoe je het hebt aangesloten, gemod, etc.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Veel voedingen willen een belasting op de 5v hebben om aan te blijven, een dikke 4.7 ohm weerstand of een autolamp wordt daarvoor wel eens gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat

Repeat

Het was wel de 3.3V sense draad. Had die al van de printplaat afgesoldeerd, maar teruggezet en aan de 3,3V lijn gesoldeerd en nu blijft ie draaien _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
-The_Mask- schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 12:50:
Je houdt de verbinding wel in stand? Als je de twee draden niet meer met elkaar verbindt schakelt die sowieso uit.
<knip>
Is dat zo? Ik heb altijd begrepen dat dit een klik-aan/klik-uit systeem is. Ik bedoel daarmee even een pulsje voor inschakelen en opnieuw op de zelfde manier een pulsje voor uitschakelen. En dat de gewone aan-uitschakelaar op de voorkant van de PC (dus niet de tuimelschakelaar achterop de voeding) ook alleen maar op die manier een impuls aan de voeding geeft. Heb ik me nou al die jaren dat ik zo'n ding in huis heb vergist?
Zou het dan ook zo kunnen zijn dat "vasthouden" dan dit beschreven resultaat heeft? Ofwel, probeer eens om niet "vast te houden", dat kost nauwelijks moeite en misschien heeft het resultaat.

Edit:
Volgens mij heeft een computervoeding dus een elektronische houdschakeling, dat is vrij eenvoudig te realiseren. Bovendien is de uit-impuls door de beveiliging daarmee ook gemakkelijk te realiseren.

[ Voor 10% gewijzigd door Techneut op 23-05-2015 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-05 16:32

ThaHandy

Discovery Channel

AT voeding hebben een eigen power schakelaar
Afbeeldingslocatie: http://www.cyberresearch.com/images/products/1109552104.600.jpg

ATX voedingen moet zwart/groen met elkaar verbonden worden om 'm aan te krijgen. klik-aan/klik-uit maakt je moederbord er van :)

[ Voor 99% gewijzigd door ThaHandy op 23-05-2015 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Techneut schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 19:41:
[...]
Is dat zo? Ik heb altijd begrepen dat dit een klik-aan/klik-uit systeem is. Ik bedoel daarmee even een pulsje voor inschakelen en opnieuw op de zelfde manier een pulsje voor uitschakelen. En dat de gewone aan-uitschakelaar op de voorkant van de PC (dus niet de tuimelschakelaar achterop de voeding) ook alleen maar op die manier een impuls aan de voeding geeft. Heb ik me nou al die jaren dat ik zo'n ding in huis heb vergist?
Nee hoor dat heb je juist, de aanknop aan de voorkant van de PC is een maakcontact, wat verbinding heeft op het moment als je de knop indrukt en geen verbinding meer maak op het moment dat je hem weer los laat, maar dat heeft hier niks mee te maken. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100680

Hoi, mooi duidelijk topic, maar zijn de oorspronkelijke plaatjes nog te achterhalen?
peter
Pagina: 1 2 Laatste