Toevallig heb ik gisteren het schema eerst uitgetekend, het klopt niet helemaal met alle symbolen, maar als je goe dkijkt zie je dat mijn kaartje precies hetzelfde is, alleen heb ik nu een ander relais, eerst had ik er een met een wisselcontact, maar toen kwam ik in een voeding deze tegen, maar het aansluiten blijft hetzelfdeBiglines schreef op 30 maart 2004 @ 09:45:
kun je misschien schemaatje posten van dat relais kaartje, voor de mensen die het ook nodig hebben misschien, voor de rest, ziet er netjes uit, maar ik neem aan dat je dat printje ergens in wegwerkt?

het schema om die led op 230V aan te sluiten komt van circuitsonline.net, de elco daar was een 220nF (0.22uF) 400V, maar mijn versie is een 250V, ik had geen andere
Ook het 2K2Ohm weerstandje had ik niet meer op voorraad, dus heb ik maar een 2K7 Ohm weerstandje gebruikt dat ik nog ergens had liggen.
Deze schakeling heef tme eigenlijk niets gekost, alles komt van andere apparatuur af, behalve het printplaatje, die ha dik ooit ene hele zut gekocht (velleman).
Ik denk dat als je alles meot kopen je 10-15euro kwijt bent, misschien minder, want ik weet niet hoe duur het relais ongeveer is.
Ik was eerst van plan om een solid state relais te gebruiken (vanwege het klikken) maar de electroboer had ze pas vanaf 15euro, dus heb ik een gewone ergens uitgesloopt, die klik hoor je echt bijna niet, alleen als je goed luistert.
Op het schema staat ook geen zekering, die is er on-the-fly bijgekomen en hangt aan de geschakelde load (uitgangrelais-zekering-aansluiting)
[ Voor 34% gewijzigd door LiquidSmoke op 30-03-2004 12:45 ]