Heren en dames, ik ben ondertussen ook een tevreden bezitter van de motorola v525. Ik heb nog enkele grotere hordes moeten nemen om alle functies te kunnen gebruiken zoals ik die zou willen gebruiken. Echter heb ik nog wel een paar vragen, en ondertussen heb ik nog niet alle antwoorden weten te vinden...
- Is er een mogelijkheid om sneller door je telefoonboek te bladeren, zoals dat bij Nokia kan?
Je voert zoals bij iTap en T9 de letters van een naam in en de telefoon 'voorspelt' welke contactpersoon je wilt bellen of SMS / MMS'en.
- Is het mogelijk om een van de twee telefoonboeken (SIM of Telefoon) te verbergen?
Ik heb namelijk al mijn contacten gekopieerd van de sim naar de telefoon, en nu staat alles er dubbel in. Op zich geen probleem, maar wel onhandig in combinatie met probleem #1; je bent nog langer aan het scrollen.
- Zijn er meer gebruikers die de originele software (mobile phone tools) aan de praat hebben gekregen met Bluetooth?
Ik heb namelijk nog steeds geen fatsoenlijke connectie weten te maken, de computer denkt na de herkenning van de telefoon en de pairing met het softwarepakket dat de telefoon een PC is, zodoende is de connectie verloren, omdat de software alleen met een mobiele telefoon wil communiceren.
- Zijn er misschien andere pakketten waarmee je de inhoud van de telefoon kunt synchroniseren of iets dergelijks?
Graag zou ik bij gebrek aan een infrarood oog mijn Outlook spullen willen synchronisen. Mijn Palm heeft namelijk (nog) geen BT en ik wil graag blijven e-mailen. Maar zoals probleem #4: geen goede connectie tot nu toe.
- Zijn er limieten bekend van het aantal contactpersonen die de telefoon aankan?
Op dit moment heb ik een leuke verzameling contacten in Outlook staan (500+), maar meerendeel is dit enkel en alleen E-mail. Die hoef ik niet allemaal in mijn telefoonboek te hebben. Vervolgens zullen ze ook nog eens de zoeksnelheid niet positief gaan beinvloeden voor bellen; zie probleem #1.
Vervolgens heb ik nog wat onderzoek gedaan naar bluetooth en de problemen die je daarmee kunt hebben.
Allereerst de situatie: Ik heb een Tecom Bluetoothdongle (BT) gekocht +/- een jaar geleden voor mijn 6310i. Daar dit een redelijke gok was (toen was het al duidelijk dat er weinig BT dongles waren die met een Nokia overweg konden) heb ik uitgevonden dat deze prima werkte met mijn telefoon na een software upgrade van de telefoon.
Nu kon de V525 niet meer communiceren met mijn Tecom dongle. De Widcomm software licentie versie is hiervan de oorzaak. Bij de dongle zat versie 1.2.1.? en die is dus meer dan een jaar oud. Tecom is geen gigantisch bedrijf zoals Trust / Sitecom of de leverancier van de goedkoopste dongletjes zoals die in de eerste post staan. Zij hebben dus ook nooit meer een software release gehad voor de dongle.
Let daar op als je een dongle koopt. Koop de dongle van een groot merk, anders zul je wellicht het zelfde probleem ondervinden.
De communicatie moet gegarandeerd kunnen worden door een fabrikant die ook backwards de licentie verlengt bij een nieuwe release van de software. Widcomm heeft namelijk eens in de paar maanden een update. Die licentie moet een bedrijf kopen voor gebruik met de hardware die ze willen verkopen aan de consument. De fabrikanten van telefoons en dergelijken die ook gebruik maken van een bluetooth module, moeten ook deze licentie kopen. Die moet ook compatible zijn met de aan te sluiten hardware. Is dat niet het geval, zul je dus geen of een gedeeltelijke connectie kunnen maken.
conclusie: Bluetooth is niet altijd Bluetooth!
Het heeft geen zin (vaak!) om te proberen om andere software te downloaden voor een dongle die NIET van de zelfde fabrikant is. Die heeft namelijk een licentie gekregen voor een bepaald type chip, en ik weet hoe tijdrovend het kan zijn om die drivers te installeren. Koop een nieuwe dongle bij connectie problemen, en verkoop de oude met je oude toestel, of gebruik hem voor het draadloos netwerken in huis!
Ik wens iedereen succes met het bemachtigen van deze motorola, het is een leuk en mooi ding. Op dit moment het toestel met de hoogste schermresolutie heb ik mij laten vertellen (maar over een maand zijn er weer nieuwe modellen...

)