Toon posts:

Onboard Sound van Mobo's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Yello,

Vrij kort geleden heeft mijn pa een nieuwe computer gekocht, met on(main)board sound. Hij is wel serieus over geluid, maar volgens de specs leek de onboard audio prima geschikt voor zijn doeleinden, hij is met name bezig oude (slechte kwaliteit dus) platen te digitaliseren.

Wat blijkt: de onboard audio opname kwaliteit is WALGELIJK. Met afspelen is op gehoor niet zo veel mis, maar..

<technisch mode on>
Signal to noise ratio (line in, 100% recording volume): 32dB
DC offset: 0.3volt
Kanaalscheiding: 40dB
Als je de recording slider van (zegmaar) stand 10 naar 9 beweegt wordt het ruisniveau even NOG slechter, dan wat beter. (absoluut gezien, niet relatief, I guess).
<technisch mode off>

Vertaling: Een "My first Sony" cassetterecordertje met het slechtste bandje dat je bij de Aldi kunt kopen neemt aanmerkelijk beter op dan mijn vaders moederbord.

Mijn eigen moederbord (asus K8V ath64 mainboard) met dezelfde audio chipset (ADI SoundMax) heeft ongeveer dezelfde baggerspecs wbt input.

Wat is hier toch aan de hand? Is slechte onboard audio input nou werkelijk een gegeven in deze wereld? Ik verwacht niet dat onboard de beste losstaande kaarten verslaat maar dit is toch ook wel 'te'..

Om zelf te testen: sluit gewoon even geen audio source aan (of eentje die stil is) en laat je audio-recording programma naar keuze (cooledit, soundforge..) even opnemen, en bekijk dan de statistics.

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:22
Onboard zuigt.
Voor niet teveel geld zijn er veel betere oplossingen.
Heb hier een SB Live en die bevalt bij vele malen beter dan die onboardsjip.
Tuurlijk kan het altijd beter dan deze live maar ja hij kost dan ook niet veel meer tegenwoordig en hij levert een niet verkeerd geluid.
Je kan het net zo gek maken als je zelf wil. zeker als je iets wil opnemen ff zoeken wat een goede oplossing is.
Hier meer info ;)
Welke geluidskaart moet ik hebben?
Ik zoek een geluidskaart met een zo goed mogelijke Line In

[ Voor 16% gewijzigd door Ad de Jong op 22-02-2004 17:48 ]

Mijn profiel op Discogs

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Dit is wel heel raar, ik heb zelf ook laatst iets opgenomen van de radio. Dit gaf echter geen enkel probleem, het klonk net zoals je het hoort rechtstreeks van de radio.

Maar ik heb ook een bagger geluidskaart. Een oud ISA-kaartje, een soundblaster. Als je dit tegen wil gaan, kan je ook gewoon een goedkoop geluidkaartje ergens kopen. Als het dan slecht is, kan je het altijd nog wel terugbrengen.

Ik hoop dat ik er niet last van heb, krijg namelijk binnenkort ook Asus k8v binnen..

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Verwijderd

hooglander1 schreef op 22 februari 2004 @ 17:43:
Als je dit tegen wil gaan, kan je ook gewoon een goedkoop geluidkaartje ergens kopen.
Daar wordt je ook niet veel vrolijker van, had vorige week een Q-TEC 555s 5.1 soundcard gekocht om te kijken of er enigzins kwaliteitsverbetering was tov onboard sound van de A7V8X-serie (ook SoundMax). Dit viel me vies tegen.

Voor redelijk tot goed geluid zou ik minimaal een SB Live! erin prikken.

Er was nauwelijks verschil te horen dus direct teruggebracht 8)

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Dudes allemaal schattig enzo maar als ik van mijn OnBoard Sound af zou willen koop ik of een Hercules of een Terratec kaart en niks anders die Creative mensjes zijn me te vaag wat betreft Drivers :/

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Heeft iemand ervaring met Intex dan, zo'n kaartje heb je al voor 9.50 o.i.d.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Verwijderd

Had hier laatst zo'n Creative Vibra16C kaartje. Uit de kunst dat geluid, ook opname, was alleen isa en dat past niet in mijn eigen pc... :'(

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:10
Move PMG -> AV

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-07 19:29

Mentalist

[avdD]

hooglander1 schreef op 22 februari 2004 @ 17:43:
Maar ik heb ook een bagger geluidskaart. Een oud ISA-kaartje, een soundblaster.
Wat nou bagger. Enig idee waar je het over hebt :?

"een soundblaster", dat zegt niks. Een originele Soundblaster, die 8bits ISA kaart, die zal niet perfect opnemen.

Maar luister eens naar de opname van een Creative Soundblaster AWE64 ISA (en ik heb niet eens de gold). Heb ik mee opgenomen van TV, en echt, perfect. Verder heb ik wel 'ns opgenomen met de onboard Realtek audio van een MSI KT3 Ultra. Viel me nog mee eigenlijk.

En als laatste met een Turtle Beach Santa Cruz. Ook niet slecht, ietsje minder "gevoel" dan de AWE64, maar niet slecht (ik moest wel gedwongen iets anders hebben, een ISA kaart past niet meer in m'n machine ;)).

Conclusie? Laat kaartjes van 10 euro gewoon links liggen. Ze zijn bagger, klaar. Een AWE64 is uitstekend, maar past waarschijnlijk niet meer in je computer.. Dan word het dus een PCI kaart kopen, van een fatsoenlijk merk die dan ook wat kost. Terratec bijvoorbeeld.. De nieuwere kaarten van Creative, daar zou ik persoonlijk iets minder vertrouwen in hebben, maar ze zullen vast beter zijn dan je onboard.

Recording volume terugschroeven naar 60% kan trouwens wel eens nodig zijn om normaal op te nemen. Als ik met m'n Turtle Beach recording volume op 100% zet is het resultaat afgrijselijk. Op ongeveer 60% is het prima.

Helemaal voluit zetten is eigenlijk sowieso nooit goed.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Scheer niet alle onboard-audio over één kam, mijn nVidea Soundstorm chippie is goddelijk (Shuttle SN41G2)

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-08 11:40

DinX

Motormuis

Mooi onderbouwd, nog nooit SoundStorm gehoord ?

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:58

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ik heb een onboard chips van Realtek op mijn MSI KT3 Ultra 2 zitten, maar die klinkt ronduit bagger in vergelijking met mijn Terratec Aureon Space.

Als ik de TS was zou ik uitkijken naar een andere kaart met betere specs (en dan niet direct een Creative). :)

He who controls the Spice, controls the Universe.

• Mentalist
  • Laatst online: 31-07 19:29

Mentalist

[avdD]

Skaah schreef op 22 februari 2004 @ 20:09:
Scheer niet alle onboard-audio over één kam, mijn nVidea Soundstorm chippie is goddelijk (Shuttle SN41G2)
Ik ben trouwens erg benieuwd of je daarmee goed op kan nemen. Ik heb er destijds toen ik een mobo wou gaan kopen veel over gelezen, maar dat ging allemaal over dolby, AC3, THX en crap. Ik kon nergens relevante en voor een leek leesbare info vinden over de kwaliteit als je met de line-in opneemt.

Ik begrijp dat jij dus wel met een Soundstorm chip iets hebt opgenomen? De kwaliteit hiervan is goed? (zou je evt. een sampletje kunnen posten? Ik ben hier best benieuwd naar)
MST_Morpheus schreef op 22 februari 2004 @ 20:12:
Ik heb een onboard chips van Realtek op mijn MSI KT3 Ultra 2 zitten, maar die klinkt ronduit bagger in vergelijking met mijn Terratec Aureon Space.
Vind ik niet gek voor dat prijsverschil 8)7

Ik heb met de onboard Realtek van een KT3 Ultra opgenomen, en hoewel niet perfect klonk dat nog best redelijk (ik heb helaas geen superduper speakers om een oordeel te vellen over écht hoge kwaliteit, maar het klonk niet echt bagger). Heb je het wel over opnemen eigenlijk?

[ Voor 33% gewijzigd door Mentalist op 22-02-2004 20:18 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
W3ird_N3rd schreef op 22 februari 2004 @ 20:13:
[...]

Ik ben trouwens erg benieuwd of je daarmee goed op kan nemen. Ik heb er destijds toen ik een mobo wou gaan kopen veel over gelezen, maar dat ging allemaal over dolby, AC3, THX en crap. Ik kon nergens relevante en voor een leek leesbare info vinden over de kwaliteit als je met de line-in opneemt.

Ik begrijp dat jij dus wel met een Soundstorm chip iets hebt opgenomen? De kwaliteit hiervan is goed? (zou je evt. een sampletje kunnen posten? Ik ben hier best benieuwd naar)
Ik zal even kijken of dat binnenkort gaat lukken, ik heb mijn Shuttle op mijn kamer in Groningen staan en ik heb geen apparaat (behalve een FM radio) dat als input hiervoor kan dienen.

Als je wilt kan ik morgen wel ff iets zonder bron opnemen, als
Om zelf te testen: sluit gewoon even geen audio source aan (of eentje die stil is) en laat je audio-recording programma naar keuze (cooledit, soundforge..) even opnemen, en bekijk dan de statistics.
dit met een simpel progje en dan post ik hier wel ff een url.

Verwijderd

Als ik de meetwaarden van de TS lees, dan vrees ik gewoon dat zijn mixer verkeerd staat!
Ga naar recording settings in je mixer (niet iedereen weet die te vinden....) en mute alle ingangen die je niet gebruikt. Vooral de MIC in is een grote boosdoener.
Op deze manier behoor je SNR ratio te krijgen die beter is dan de LP die je wil opnemen.

• Pluppie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09-2021
Ik ben een hele tijd een audiofreak geweest.
De AWE64 is niet slecht, maar ook weer niet vergelijkbaar met de huidige pci geluidskaarten.

Momenteel heb ik ook een Soundstorm onboard. In Stereomode heb ik niks te klagen, maar vanaf het moment ik overschakel op 5.1 trekt het geluid op geen bal meer.

Ik heb nu een goedkoop 5.1 pci kaartje (CMI8738 voor een 25 euro) wat op 5.1 super geluid geeft, maar er staat serieus wat ruis op de ingang. Nutteloos voor opname. Wil je goede opnames doen, ga dan voor een 24bit geluidskaart zoals Terratec of nog beter iets van Echo (Gina24 etc...). Je zal al snel aan 150euro zitten voor iets kwalitatiefs. Is het voor maar af en toe iets te sampelen, ga dan voor een SB Audigy. Kwaliteit voor budget. Alleen is die nog altijd iets meer gevoeliger voor ruis dan een Echo bv.

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:22
DinX schreef op 22 februari 2004 @ 20:10:
[...]

Mooi onderbouwd, nog nooit SoundStorm gehoord ?
Nop heb ik inderdaad nog nooit van gehoord :o
Ik had en heb nog nooit goed onboard geluid gehoord maar eerlijk is eerlijk er zullen vast ook wel goede tussen zitten net zoals bij de normale geluidskaarten.
Mijn excuses voor mijn voorbarige reactie die alleen op mijn eigen bevindingen gebaseerd is.
Maarja je kan niet alles gehoord/zien hebben wor :P

Mijn profiel op Discogs

Verwijderd

Vroeger was onboard klote. Nu doen ze niet onder voor een Live 5.1. Je mist wat funky extra's die op de duurdere (bv. Audigy2) kaarten zitten, maar de beginnende tot gemiddelde gebruiker heeft er genoeg aan :)

Had eerst ook een vooroordeel en zou voor mezelf nog altijd een 'echte' geluidskaart kopen, maar ik zou het niemand afraden. Eerst kijken wat voor chip erop zit, de ene onboard is - zoals gezegd - de andere niet.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

W3ird_N3rd schreef op 22 februari 2004 @ 20:13:

Met de shuttle FN41 (gebruikt in de sn41g2) kan je niet opnemen via de line-in. Deze is alleen bedoeld om te gebruiken als rear speaker uitgang. Shuttle heeft het zelf toegegeven en geeft aan geen oplossing te hebben. Wel heb ik gehoord van iemand die een kabeltje opgestuurd kreeg om van de cd-rom ingang op het moederbord een gewone line-in te maken.

Ik had destijds voor de line-out van mijn tv-kaart zelf een kabeltje gemaakt die dus direct naar binnen gaat en de cd-rom ingang gebruikt. Daarvan is de opname kwaliteit perfect. In ieder geval geen ruis of andere problemen.

Het draait gewoon allemaal via de nForce2 chipset als ik me niet vergis. En daar heb ik dan weer over gelezen dat die prima geluid leveren.

NB. ik heb zelf een coaxiale S/PDIF in en uitgang erop geklooit aan de achterkant dus dat zal toch nog wat betere kwaliteit zijn? (had natuurlijk allemaal netter gekund maar ik ben niet zo'n klusser :))

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/ph.vanparreeren/got/shuttle/shuttleback.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/ph.vanparreeren/got/shuttle/spdif.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Pixal op 23-02-2004 03:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
W3ird_N3rd schreef op 22 februari 2004 @ 20:05:
[...]
Conclusie? Laat kaartjes van 10 euro gewoon links liggen. Ze zijn bagger, klaar. Een AWE64 is uitstekend, maar past waarschijnlijk niet meer in je computer.. Dan word het dus een PCI kaart kopen, van een fatsoenlijk merk die dan ook wat kost. Terratec bijvoorbeeld.. De nieuwere kaarten van Creative, daar zou ik persoonlijk iets minder vertrouwen in hebben, maar ze zullen vast beter zijn dan je onboard.
Ben ik het wel mee eens, ik denk dan ook dat 'onboard' sound ook er op gezet voor de aller-aller laagste eisen. Output is wel redelijk maar men gaat ervanuit dat elke persoon die zich 'serieus' met audio bezig houdt een goede kaart koopt.
Recording volume terugschroeven naar 60% kan trouwens wel eens nodig zijn om normaal op te nemen. Als ik met m'n Turtle Beach recording volume op 100% zet is het resultaat afgrijselijk. Op ongeveer 60% is het prima.

Helemaal voluit zetten is eigenlijk sowieso nooit goed.
Volgens mij is dat onzin hoor, met zo hoog mogelijk recording volume (zonder te oversturen of course, maar dat is een ander verhaal) maak je zo veel mogelijk gebruik van het beschikbare dynamisch gebied. Bij normale audio recording, en ook op mijn Audigy 1 geluidskaart is ruis verwaarloosbaar op 100% input.

Daarnaast zou het verhogen van het recording volume slechts de absolute ruis verhogen, niet de relatieve ruis.
Verwijderd schreef op 22 februari 2004 @ 20:18:
Als ik de meetwaarden van de TS lees, dan vrees ik gewoon dat zijn mixer verkeerd staat!
Ga naar recording settings in je mixer (niet iedereen weet die te vinden....) en mute alle ingangen die je niet gebruikt. Vooral de MIC in is een grote boosdoener.
Op deze manier behoor je SNR ratio te krijgen die beter is dan de LP die je wil opnemen.
Een goed punt, maar daar had ik wel aan gedacht.. de stappen die ik deed:

1/ Alle inputs mute, behalve line-in
2/ Stukkie opnemen, al dan niet met een bron aangekoppeld (maakte niks uit)
3/ Met het geluidsprog de statistics van de sample opvragen.
Pagina: 1