Toon posts:

Welke geluidskaart moet ik hebben?

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Mijn pa wil een geluidskaart in zijn computer hebben waarmee hij zijn LP's kan opnemen. En ze dus digitaal kan bewerken , de ruis dus een beetje weghalen zodat hij ze daarna op een cd kan zetten.

Hij heeft niet een al te sterke pc, amd k6 500 128mb.

Wat voor kaartje moet hij dan zoeken? En wat voor prijsklasse kom je dan ongeveer?

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
De eerste de beste terratec kaart is al voldoende.

omdat je van een plaat toch niet op extreem hoge kwaliteiten op neemt.
ruisweghalen kan weer via software.

Verwijderd

Topicstarter
Dnc1n schreef op 09 December 2002 @ 18:58:

ja sorry ben ook niet meer zo into de geluidskaarten, zou je wat specifieker kunnen zijn? Is Terratec een nieuw merk? :D

• Dnc1n
Volgensmij is Teratec een redelijk nieuw merk.
en staat bekend om de goeie geluidskaliteit voor de prijs.

Beter als bv. een creative soundblaster 128 wat ik een erg brak kaartje vindt,
helemaal in windows xp.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Denk dat je met de Soundblaster Audigy (of hoe je dat dan ook schrijft :P) een heel eind komt.

www.soundblaster.com

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Dnc1n
waarom die kaart?
Hij wil er mee gaan opnemen. :)
die audigity is alleen interessant als je ook 5.1 surround wil gaan draaien.

Verwijderd

hoe wil je de lp's opnemen? gewoon analoog via een tulp of via een versterker? Daar moet je meer gaan opletten, wat voor ingang een geluidskaart heeft, terratec is redelijk proffesioneel met geluidsbewerkingen etc, alleen heeft een niet al te geweldige driver support, maar de nieuwe aureon series beloven wel wat. Ik zou dus voor een van de auerons gaan van terratec.

• jadjong
  • Niet online
Rechtstreeks de speler in de line-in? Dan moet je een voorversterker ertussen zetten. Dit hoeft niet als de speler via een versterker gaat die al een voorversterker heeft ingebouwd.

• Dnc1n
ja die is erg goedkoop en is ook nog 5.1.
erg goeie aansluitingen, ook optisch.
en xp driver support.

Maar Terratec heeft ook nog betere geluidskwaliteit stereo kaarten.
maar dat is misschien niet nodig voor de topicstarter.

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-08 16:30

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
audigy zuigt, filters zijn verrot en intern is de chip maar 16 bit (!) waardoor er bij het omrekenen een boel kwaliteit verloren gaat

dan kan je nog beter voor een Audigy 2 gaan als je zonodig een Creative wil

als je een Terratec dmx 6fire 24/96 haalt krijg je er een frontbay bij waar een phono aansluiting op zit met ingebouwde versterking, daar kan je dus direct een draaitafel aan hangen

maar het kost wel een paar duiten...

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Dnc1n
24 bit is overkill als je platen wil opnemen.
16 bit is voldoende.
Met een goeie 16bit kun je prima platen opnemen.
en een audigity2 is wel 130 euro.
En wel voornamelijk voor Hometheater gebruik.

• jadjong
  • Niet online
Dnc1n schreef op 09 December 2002 @ 20:14:
24 bit is overkill als je platen wil opnemen.
16 bit is voldoende.
Met een goeie 16bit kun je prima platen opnemen.
en een audigity2 is wel 130 euro.
En wel voornamelijk voor Hometheater gebruik.
Ik zie Creative nogsteeds als een kaart voor mensen die ooit eens gehoord hebben over "soundblaster" en nu denken dat je dat moet hebben als je het beste van het beste wilt hebben. Daarnaast is de marketingafdeling vergelijkbaar met die van een parfume-producent :P Maar daar ging het niet over.

24 bit biedt zeker meerwaarde tegenover 16 bit, meer is altijd beter. Je kan het namelijk beter te goed opnemen in plaats van het later te moeten verbeteren. De plank korter zagen kan wel, langer niet.
De eerder genoemde 24/96 met forntbay of de terratec voorversterker voldoen wel voor het opnemen van een paar plaatjes.

• El_Hefe
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-07 23:41
Dnc1n schreef op 09 December 2002 @ 18:58:

eeej, platen vindt ik beter klinken dan cd's, helderder ofzow! waarom denk je dat al die dj's platen gebruiken. platen rulen _/-\o_

• jadjong
  • Niet online
El_Hefe schreef op 09 december 2002 @ 22:13:
[...]

eeej, platen vindt ik beter klinken dan cd's, helderder ofzow! waarom denk je dat al die dj's platen gebruiken. platen rulen _/-\o_
Omdat een backspinn geven met een cd nogal moeilijk gaat met die laadjes en klepjes waar ze tegenwoordig in hangen.
Dat platen helderder zijn meot niet kunnen want ze hebben een minder breed frequentiebereik dan een cd. Dat je het mooier vindt klinken kan natuurlijk wel, er zijn altijd van die vervelende gassies met een meningsverschil :+

• Dnc1n
mja maar om nou een terratec met een frontbay te nemen of een audigy met 1 en al dvd surround spul en je gebruikt het niet eens is ook wel veel van het goeie.
Je betaald er tenslotte wel voor.

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:58

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

El_Hefe schreef op 09 december 2002 @ 22:13:
[...]

I know what u mean. Mijn pa heeft ook nog een collectie LP's liggen, en een aantal ervan heeft hij ook op CD. De LP's klinken veel warmer dan de digitale CD's.

LP's roeleren wel ja _/-\o_

He who controls the Spice, controls the Universe.

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ener-G schreef op 09 december 2002 @ 19:27:
audigy zuigt, filters zijn verrot en intern is de chip maar 16 bit (!) waardoor er bij het omrekenen een boel kwaliteit verloren gaat

als je een Terratec dmx 6fire 24/96 haalt krijg je er een frontbay bij waar een phono aansluiting op zit met ingebouwde versterking, daar kan je dus direct een draaitafel aan hangen

Als je een Audigy wilt (en ik heb er een) maakt het niet uit welke je neemt (Audigy 1 of 2). De kaarten zijn bijna gelijk en de chip die erop zit zijn ook gelijk. Puur de driver stuurt hem op 24 bits 96 kHz aan.

Terratec kaarten zijn ook wel goed (mijn zusje heeft een DMX aan boord), alleen die driver support is om van te :r

• El_Hefe
nee ok de dynamiek(jaja:P) is beter...
Dat is de mate waarop zowel zachte als harde geluiden goed tot hun recht komen.
Maar als er in een muziekstuk gelijktijdig zachte geluiden én harde geluiden aanwezig zijn, dan wordt het lastiger om daar een getal van te maken. Dat is eveneens een probleem als er kort na elkaar zachte en harde passages zijn.
Dat probleem heeft men opgelost door vooraf de muziek zodanig samen te persen en te bewerken dat het volumeniveau zo gelijkmatig mogelijk is.
Dat heeft dus als resultaat dat er dat er minder dynamiek in zit :P
zo hehe...

• Dnc1n
Lp's klinken langer niet beter als een cd. :)
kwestie van de juiste cd-speler + installatie.
Maar sommige schijnen dat geknetter mooi te vinden :?

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Dnc1n schreef op 09 december 2002 @ 23:36:
Lp's klinken langer niet beter als een cd. :)
kwestie van de juiste cd-speler + installatie.
Maar sommige schijnen dat geknetter mooi te vinden :?
Niet het geknetter, maar sommige muzieksoorten klinken gewoon beter op een LP dan een CD. Vooral de wat oudere muziek. IMHO. NOFI.

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
LP's zijn wel degelijk beter dan CD's

Een LP heeft namelijk geen bit-breedte (een CD 16 bit) en kan ook nog eens hogere frequenties aan dan een CD. Met 44.1 kHz sample frequentie kan je maximaal (!) 22.05 kHz geluid opnemen. Een goed oor kan hoger horen dan een CD kan weergeven (zeker als het om contrasten gaat: dus hoger dan dit wat al hoog was).

Dat een LP makkelijker krast en breekt is op de koop toe. Ik draai zelf geen LP's ofzo, ik weet het toevallig.

Edit:
Het schuine stuk.

[ Voor 13% gewijzigd door Jake op 09-12-2002 23:49 ]

• Frits Flits
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:34

Frits Flits

SOUND! Designer

Audigy klikt plat en gevoelloos. Ik heb ook een paar LP's daarmee opgenomen... :{

Ik zou voor een Terratec gaan!

[ Voor 28% gewijzigd door Frits Flits op 10-12-2002 00:00 ]

specs

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-08 16:30

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Jake schreef op 09 december 2002 @ 23:48:
LP's zijn wel degelijk beter dan CD's

Een LP heeft namelijk geen bit-breedte (een CD 16 bit) en kan ook nog eens hogere frequenties aan dan een CD. Met 44.1 kHz sample frequentie kan je maximaal (!) 22.05 kHz geluid opnemen. Een goed oor kan hoger horen dan een CD kan weergeven (zeker als het om contrasten gaat: dus hoger dan dit wat al hoog was).

Dat een LP makkelijker krast en breekt is op de koop toe. Ik draai zelf geen LP's ofzo, ik weet het toevallig.

Edit:
Het schuine stuk.
_/-\o_

niets zo mooi als Analoog! :)

en die kraakjes en tikjes horen er gewoon bij, heeft ook z'n charme, btw als je goed stoft dan heb je geen gekraak of getik

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• El_Hefe
behalve casettebandjes die zijn niet kewl.

Verwijderd

Topicstarter
Ener-G schreef op 09 December 2002 @ 19:27:

Ja idd dat is iets teveel van het goede... voldoen andere goedkopere (maximaal 100 euro) niet aan de eisen? ....

• Dnc1n
ik heb een Teratec aureon 5.1 FUN
gekocht en ben uiterst tevereden over de geluidskwaliteit.
Ik heb hem alleen nog maar digitaal geprobeerd (optisch).
maar analoog zal die ook niet verkeerd zijn denk ik.
er zit een optische in en uitgang op.
5 analoge aansluitingen en een losse midi/game port.
het is een 16 bit 48khz (44.1 is standaard).
de prijs is ook erg leuk, 45 euro!

• _Mystikal_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:46

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

sorry voor de kick, maar eerder in dit topic las ik over het verschil tussen lp's via een versterker op de pc opnemen of direct, zonder versterker.
Ik wil dus ook een hele zooi lp's op gaan nemen, maar de platenspeler sluit ik eerst aan op mn versterker.
Ik lees mensen die zeggen dat je de Audigy moet nemen, ik lees mensen over de Terratec DMXfire, de Aureon... ik wil de platen met dezelfde ruis en warmte opnemen als het origineel. Welke soundcard heb ik daar dan voor nodig? En is daar nog speciale software voor nodig?

de specs zijn:

philips platenspeler
philips FA 890 versterker
AMD xp2000+
512 MB pc2700
Soltek SL-75 FRV

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:50
Elke geluidskaart werkt, hoe beter de geluidskaart, hoe beter de opnames.

JE hebt een versterker ertussen nodig vanwege de riaa correctie en vanwege het feit dat het geluidsniveau uit de platenspeler erg laag is.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.