Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85931

Topicstarter
http://www.glowrings.com

Afbeeldingslocatie: http://www.glowrings.com/images/x2_glowring.jpg
trasers are laser sealed borosillicate glass vials which are internally coated with phosphor injected with gaseous tritium which reacts with the phosphor to create a cold energy which produces a low level light source with no filaments or heat disipation and no risk of fire or explosion.
kent iemand deze gadget? het is een radioactief lampje dat 10 jaar blijft branden.
Hij is toegestaan in de uk, dus erg radioactief zal die niet zijn. :)

Weet iemand of je deze in de nl ergens kunt krijgen?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 85931 op 18-02-2004 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimo
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-07 19:02
Erg leuke gadget is dit. Ben ook zeer benieuwd waar deze in nederland te krijgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
eff gegoogled. hij is dus verboden in de nl en be omdat je als consument geen radioactief spul mag hebben (uitgezonderd rookmelders ed). of het nu gevaarlijk is of niet...

je kunt hem ook in het groen of blauw krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 12:24
Wat een vette shit ... doe ga ik heus wel proberen te regelen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41216

En zo helpen we allemaal een handje mee om de wereld de shit in te helpen. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
O dus daar blijft ons kernafval!

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83272

lol, inderdaat! ik vraag me af of da echt 10 jaar blijft branden, test het maar eens.... wel handig voor als je je sleutels kwijt bent, als je dan in een donkere kamer staat waar aleen het lichtknopje brand, zie je ook je sleutels liggen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41820

Vind het echt flauwekul als dit illegaal zou zijn...

Maarja, dan laat je't gewoon opsturen, geen haan die ernaar zal kraaien :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
die 10 jaar is ruim. in het pdf-je dat in de eerste post staat staat dat een groene nog 50% van zijn maximale lichtproductie heeft na 5-6 jaar. het lijkt me dat de halfwaarde tijd van tritium ook indiezelfde richting zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89618

:X Ja hij brandt inderdaad 10 jaar, maar jij gloeit ook nog tien jaar na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 89618 schreef op 18 februari 2004 @ 22:56:
:X Ja hij brandt inderdaad 10 jaar, maar jij gloeit ook nog tien jaar na.
lol, tritium geeft alfa straling af. deze heeft een doordringings vermogen van 3 cm in lucht, of 1 vel a4 papier. in je huid dringt het 1 mm door. maar aangezien het in een glazen buis zit zal er geen straling buiten het glas komen. Je moet natuurlijk niet aan het buisje gaan zuigen als ie gebroken is :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Niet online
alleen nog een IA...
voor 1 losse betaal je nl 10 pond + verzendkosten, voor 10 betaal je 4.50 pond per stuk, en minder verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-07 23:41

BLN

In het blauw wil ik m wel hebben voor zoon 10-15 euro(dan moeten we ze dus per 100 ofzo kopen). Wel gestoord systeem trouwens, maar zolang t ding in zn buisje blijft is ie veilig lijkt me? :o Ik gloei veilig of ik gloei niet :+

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-07 18:26
ik heb het wel al gezien (Was het niet met een inkoopactie?) alleen ik dacht ook dat het wel allemaal chemische radioactieve shit zou zijn (het zit toch in je broekzak verdacht dicht bij iets wat later nog voor nakomelingen moet zorgen :P). Ook zie ik het nut er niet echt van in...loop je constant met een halve zaklantaarn rond :?

Topicstarter
tja, dat zijn gadgets. geen nut maar wel geinig. en je kunt nog kinderen krijgen. als het onveilig zou zijn zouden ze niet in de uk toegestaan zijn.

• Sr Juan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:21

Sr Juan

7 uur later dan bij jou in NL

en wat ga je er mee doen als ie op is.........

heu bij de chemokar inleveren 8)7

El trago de mezcal, como lo senos de las mujeres, uno es insuficiente, tres son demasiados

• GieltjE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:44

GieltjE

Niks te zien...

Ik ben zeker wel geinterreseert in zo'n inkoop actie :P (wel de X2 dan)

[ Voor 18% gewijzigd door GieltjE op 19-02-2004 09:51 ]

Hell / 0

• It-er
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-07 08:07
Ik heb 'm!!

In het blauw...de eerste keer viel mijn sleutelbos op de grond en liet het metalen kapje met de ring los...

Hierna viel het glazen buisje (die in een plastic omhulsel zit) eruit en deedtie het niet meer...ik had hem toen net 4 dagen

Vreemd was echter dat het glazen buisje aan de bovenkant niet goed gesealed was waardoor hij eigenlijk al kapot was toen ik hem kreeg.

Na wat heen en weer ge-email kreeg ik (op basis van een paar close-up foto's die ik meestuurde) een hele nieuwe toegestuurd...gratuit... :)

het is een erg leuke gadget waar je altijd aandacht mee trekt met name in het donker (en al helemaal in blacklight omgevingen). In erg donkere ruimtes kun je zelfs tekst van een blaadje aflezen met dit staafje....Moeten je ogen wel aan het donker gewend zijn.

Ik zal kijken of ik nog wat foto's kan plaatsen...

edit:
Ze worden dus gewoon naar NL verstuurd....in NL zelf heb ik ze echter nog nooit gezien. Me zusje heeft trouwens de "gewone" traser, in 't rose, en die zit wat beter in 't omhulsel (lees: helemaal in plastic gesealed) en die geeft naar mijn mening iets meer licht

[ Voor 18% gewijzigd door It-er op 19-02-2004 10:07 ]

what is your major malfunction???

• Hydra
  • Laatst online: 16-07 15:38
Geel of groen schijnt het meest licht te geven:

trasers for human eye detection are generally produced in green and yellow. These are the preferred colours due to the eyes maximum sensitivity to them.

A large traser light of 5mm in diameter and 20mm in length, can be perceived by the unaided dark adapted human eye at a distance of some 50 metres in total darkness. Other colours produced include orange, red and blue in order of brightness and visibility.

https://niels.nu

• marteltor
als het onveilig zou zijn zouden ze niet in de uk toegestaan zijn.
Zal best, ik geloof gewoon niet dat dingen die 10 jaar blijven branden gezond zijn :| Wie weet komt er wel straling vanaf die wij niet kennen :P

</paranoide>

• epoman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Rood licht heeft een kortere golflengte, valt op afstand dus minder op dan bijvoorbeeld groen licht :?

Maar dan nog... Is er niet iemand met een geigerteller die even zo'n ding kan bekijken? Als mensen al kanker kunnen krijgen van die glow-in-the-dark wijzerplaten in horloges (was een jaar of 30 geleden nog sprake van).

Dit bedoel ik eigenlijk http://hps.org/publicinformation/ate/q1582.html.

Anoniem: 101187

Anoniem: 85931 schreef op 18 februari 2004 @ 21:46:
eff gegoogled. hij is dus verboden in de nl en be omdat je als consument geen radioactief spul mag hebben (uitgezonderd rookmelders ed). of het nu gevaarlijk is of niet...

je kunt hem ook in het groen of blauw krijgen.
maare... als het nou bij de brand beveiliging hoort? dat elke werknemer er 1 moet dragen... (bv chemisch bedrijf)... dan is het volges mij wel legaal :)

• Gully
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-04-2022

Gully

Master Gully! (tm)

epoman schreef op 19 februari 2004 @ 12:07:
Rood licht heeft een kortere golflengte, valt op afstand dus minder op dan bijvoorbeeld groen licht :?

Maar dan nog... Is er niet iemand met een geigerteller die even zo'n ding kan bekijken? Als mensen al kanker kunnen krijgen van die glow-in-the-dark wijzerplaten in horloges (was een jaar of 30 geleden nog sprake van).

Dit bedoel ik eigenlijk http://hps.org/publicinformation/ate/q1582.html.
Ik denk dat ze in de UK daar al wel naar hebben gekeken. En bovendien... je kan niet alles met elkaar vergelijken, de schadelijkheid van straling die je oppikt is van zoveel factoren afhankelijk en bovendien zeer complex. Die wijzerplaten in horloges van vroeger zijn idd verboden, maar dat kwam ook omdat men tijdens de productie er teveel mee in contact kwam.

Het heeft weinig zin om hier helemaal in te gaan of eea wel of niet schadelijk is. Als ik in de Praxis langs een stelling rookmelders loopt, vraagt niemand zich iets af...

GullyTM is protected by copyright laws since 1978.

• marteltor
maare... als het nou bij de brand beveiliging hoort? dat elke werknemer er 1 moet dragen... (bv chemisch bedrijf)... dan is het volges mij wel legaal
Wil jij dan nog zo graag met zo een ding rondrennen als je weet dat het radioactief is?

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-07 19:42
weet je hoe kewl die dingen zijn :p ,
misshcien maar 1 bestellen alleen weet ik niet welke , een bnlauwe of een groene

Anoniem: 89618

Anoniem: 85931 schreef op 18 februari 2004 @ 23:00:
[...]

lol, tritium geeft alfa straling af. deze heeft een doordringings vermogen van 3 cm in lucht, of 1 vel a4 papier. in je huid dringt het 1 mm door. maar aangezien het in een glazen buis zit zal er geen straling buiten het glas komen. Je moet natuurlijk niet aan het buisje gaan zuigen als ie gebroken is :9
Ja klopt, je had alpha, beta en gamma straling en slechts eentje was slecht toch?
Anyway het zal hier niet voor niets verboden zijn. Liefst overdeven snel dingen verbieden i.p.v dingen doen waar van de gevolgen nog niet eens bekend van zijn bv. eten van genetisch gemanipuleerd voedsel in de Vs. Maïs enzo dacht ik.

• bigfoot1942
  • Niet online
alle radioactieve straling is slecht (alpha, beta en gamma) alleen de mate waarin ze materialen doordringen verschilt (alpha straling wordt dus al bijna helemaal gestopt door een blaadje papier terwijl bij 5cm lood de helft van de gammastraling er nog doorheen komt. Alleen het effect van gammastraling op cellen is dan ook kleiner.

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Volgens mij is zo'n ding in het begin wel leuk, maar later kijk je der niet echt meer naar om denk ik. Maar het is iig wel een leuke gadget 8)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• McBBvB
  • Laatst online: 24-02-2020
deze dingen zijn wel kicke :) hoeveel zijn de verzendkosten :? en als er een inkoopactie komt!!! ik ben van de partij!

[ Voor 58% gewijzigd door McBBvB op 19-02-2004 15:25 ]

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:49
Start maar een inkoop actie zou ik zeggen!

Roomba E5 te koop

Anoniem: 103115

Ja starten maar! :*)
Ik vind dat ding best wel lache. >:)

• McBBvB
maar wat is nou het voordeel van een inkoopactie...

Anoniem: 41820

McBBvB schreef op 19 februari 2004 @ 16:18:
maar wat is nou het voordeel van een inkoopactie...
Dat je er meer kunt bestellen, dat ze dus goedkoper zijn, en dat je ook minder verzendingskosten betaalt.

• McBBvB
ff een vraagje aan iemand die um al heeft: hoelang duurt het ongeveer voordat je um hebt??

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:08

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

echt cool :D heb r maar 1 besteld, wel groen :)

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Anoniem: 101187

marteltor schreef op 19 februari 2004 @ 13:14:
[...]
Wil jij dan nog zo graag met zo een ding rondrennen als je weet dat het radioactief is?
die dingen worden toch pas radio actief als ze aan zijn? voor als er een ongeval is... en alles vol met rook staat... dat ze doormiddel van een soort "thermokoppel" afgaan...

Anoniem: 27270

Zijn er ook echte foto's of alleen max3d renderings

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:00

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Anoniem: 101187 schreef op 19 februari 2004 @ 17:47:
[...]

die dingen worden toch pas radio actief als ze aan zijn? voor als er een ongeval is... en alles vol met rook staat... dat ze doormiddel van een soort "thermokoppel" afgaan...
Nee, radioactiveit kun je niet aan- of uitzetten, ander zouden we dat kernafval ook wel even uitzetten 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Johnny op 19-02-2004 20:41 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Anoniem: 59259

Hubert schreef op 19 februari 2004 @ 16:42:
echt cool :D heb r maar 1 besteld, wel groen :)
Hoeveel moet je in het totaal overmaken?

• cryforhelp
  • Laatst online: 13-07 10:16
Johnny schreef op 19 februari 2004 @ 20:40:
[...]

Nee, radioactiveit kun je niet aan- of uitzetten, ander zouden we dat kernafval ook wel even uitzetten 8)7
Maar het zou wel mogelijk zijn om het aan te zetten, alleen kun je het dan niet meer stoppen, het tritium schijnt namelijk te reageren met de luminescente stof in het buisje. Zolang die niet bij elkaar komen is er geen licht. Helaas blijft het tritium sowieso vervallen, dus daar schiet je niet zo veel mee op.

Wat ik nergens kan vinden is hoe groot zo'n ding is :? Ik bedoel als het ,zoals het voorbeeld op de site, 5*20 mm is dan vind ik het toch wat klein, van mij mag ie wel wat groter :P

Maar het lijkt me toch cool zo'n ding, maar dan wil ik een paarse :D

Kleine zonnepaneleninstallateur

• marteltor
een paarse? P.I.M.P zeker :P
doe mij maar (als ik er een moest nemen) tweakersled-blauw :) :D

• Xenon
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-07 09:50
cryforhelp schreef op 19 februari 2004 @ 21:02:
[...]

Maar het zou wel mogelijk zijn om het aan te zetten, alleen kun je het dan niet meer stoppen, het tritium schijnt namelijk te reageren met de luminescente stof in het buisje. Zolang die niet bij elkaar komen is er geen licht. Helaas blijft het tritium sowieso vervallen, dus daar schiet je niet zo veel mee op.

Wat ik nergens kan vinden is hoe groot zo'n ding is :? Ik bedoel als het ,zoals het voorbeeld op de site, 5*20 mm is dan vind ik het toch wat klein, van mij mag ie wel wat groter :P

Maar het lijkt me toch cool zo'n ding, maar dan wil ik een paarse :D
5cm groot volgens hun shop

ProtocoLAN.be: De beste LAN van de Maaskant

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:32

M-ThijZ

Riding on Rails

It-er schreef op 19 februari 2004 @ 10:04:
Ik heb 'm!!

In het blauw...de eerste keer viel mijn sleutelbos op de grond en liet het metalen kapje met de ring los...

Hierna viel het glazen buisje (die in een plastic omhulsel zit) eruit en deedtie het niet meer...ik had hem toen net 4 dagen

Vreemd was echter dat het glazen buisje aan de bovenkant niet goed gesealed was waardoor hij eigenlijk al kapot was toen ik hem kreeg.

Na wat heen en weer ge-email kreeg ik (op basis van een paar close-up foto's die ik meestuurde) een hele nieuwe toegestuurd...gratuit... :)

het is een erg leuke gadget waar je altijd aandacht mee trekt met name in het donker (en al helemaal in blacklight omgevingen). In erg donkere ruimtes kun je zelfs tekst van een blaadje aflezen met dit staafje....Moeten je ogen wel aan het donker gewend zijn.

Ik zal kijken of ik nog wat foto's kan plaatsen...

edit:
Ze worden dus gewoon naar NL verstuurd....in NL zelf heb ik ze echter nog nooit gezien. Me zusje heeft trouwens de "gewone" traser, in 't rose, en die zit wat beter in 't omhulsel (lees: helemaal in plastic gesealed) en die geeft naar mijn mening iets meer licht
toon volledige bericht
Je bedoelt dat dat geval van je helemaal uit elkaar ligt? Dan zou ik maar oppassen met die Alpha straling! :o

• It-er
Ok hier zijn dan een paar pics...

de foto waar het licht heel fel lijkt is met een 4 sec. openstaand diafragma gemaakt, vandaar dat het zo fel lijkt....daarachter zie je trouwens een klein velletje papier, enigzins leesbaar

de andere (donkere foto) is de daadwerkelijke lichtopbrengst....in het daglicht dus helemaal niet te zien, maar als je je handen erom heen vouwt zie je het al oplichten..

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/noek11/forum/glowring1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/noek11/forum/glowring2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/noek11/forum/glowring3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/noek11/forum/glowring4.jpg

Anoniem: 50159

Hey intressant zo'n ding. Maar je hebt er al een gekocht in Engeland. Wat heb je er nu in totaal voor betaald? prijs incl transport?

Als dat mee valt, ga ik er ook een halen denk ik.

• It-er
Anoniem: 50159 schreef op 19 februari 2004 @ 21:33:
Hey intressant zo'n ding. Maar je hebt er al een gekocht in Engeland. Wat heb je er nu in totaal voor betaald? prijs incl transport?

Als dat mee valt, ga ik er ook een halen denk ik.
9.99 pond, prijs valt dus niet mee, verzendkosten was iets van 5 pond ofzo, weet niet meer precies, levering binnen 1 week.

http://www.iwantoneofthose.com voor meer info

• GieltjE
  • Laatst online: 17:44

GieltjE

Niks te zien...

Gaat iemand hier een inkoop actie organiseren?
(ik ga morgen op vak)

Hell / 0

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik weet zeker dat dit aanslaat bij mensen...
Weet iemand trouwens of die dingen tegen water kunnen :X . Voor als ik 'em aan m'n fietsleutels hang ofzo.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:06

DinX

Motormuis

fsfikke schreef op 19 februari 2004 @ 22:10:
Ik weet zeker dat dit aanslaat bij mensen...
Weet iemand trouwens of die dingen tegen water kunnen :X . Voor als ik 'em aan m'n fietsleutels hang ofzo.
Lijkt me dat dat hermetisch afgesloten is ;)
Dus zal er ook wel geen water inkunnen. Dat metaal zal ook wel behandeld zijn tegen roest.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:08

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Anoniem: 59259 schreef op 19 februari 2004 @ 21:00:
[...]

Hoeveel moet je in het totaal overmaken?
kan het zo even niet checken maar ik meen iets van 15 pond.

valt opzich wel mee.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

epoman schreef op 19 februari 2004 @ 12:07:
Waarschijnlijk tel je nix met een GM teller. Als er idd alleen alfa straling afkomt, dan komt dat niet door het glas heen. Het enige dat gebeurt is dat zon alfa deeltje een fosforatoom een beuk verkoopt, waardoor een elektron aangeslagen wordt, en als die terug valt, komt er energie vrij in de vorm van een lief fotonnetje, die precies midden in je oog landt :)

• McBBvB
bij https://www.iwantoneofthose.com kosten hebben ze de kleuren blauw, paars en geel...de verzendkosten zijn 7.95 (bijna evenduur als de gadget :) ) en zoals er staat de duurt het 2 tot 3 werkdagen voordat je um in huis hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63302

Die lichtopbrengst valt toch een beetje tegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaKK0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-12-2024
Hm, ik heb ook wel interesse in zo'n geval :D Vind ze erg gaaf, had ze al gezien op iwantoneofthose.com

[ Voor 43% gewijzigd door MaKK0 op 20-02-2004 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabuto_Raiger
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-07 20:25

Kabuto_Raiger

Let's DDR!!!

Het ziet er leuk uit dus als er een IA wordt georganiseerd ook ik heb interesse
(al moet ik me nog wel bewijzen hier daar ik net een paar minuten lid ben :X , maar das off-topic)

Dance Dance Revolution

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:26
Is er hier niemand van een universiteit oid welke die strling een keer zou kunnen meten? Niet iedereen heeft zomaar eeng eigerteller liggen, mits ie die soort strling oppakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-05 20:54

snooze

kinda busy atm.

ik wou ff reageren op burning empires die zei dat tritium een alfa straler is.
dit is onmogelijk aangezien alfa straling bestaat uit He-4 kernen met twee protonen en twee neutronen

tritium is H-3 met een proton en twee neutronen wat via beta straling (electron) vervalt naar He-3

als H-3 een alfa straler zou zijn zou er energie omgezet moeten worden in massa om een proton te vormen het zou dus energie kosten ipv opleveren.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tritium

[ Voor 5% gewijzigd door snooze op 23-02-2004 00:55 ]

weet iemand nog een leuke signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:30

Garyu

WW

Ziet er wel lachen uit ja!

Uit de wikipedia trouwens dit nog:
Het wordt wel gebruikt in atoomwapens en in experimentele installaties voor kernfusie omdat het relatief makkelijk kernfusie ondergaat. Het vindt ook toepassing en in lichtgevende stoffen (b.v. horlogewijzers), waarbij natuurlijk de stralingshygiëne bepaalde eisen aan de verwerkingstechniek stelt.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:09
snooze schreef op 23 februari 2004 @ 00:52:
ik wou ff reageren op burning empires die zei dat tritium een alfa straler is.
dit is onmogelijk aangezien alfa straling bestaat uit He-4 kernen met twee protonen en twee neutronen

tritium is H-3 met een proton en twee neutronen wat via beta straling (electron) vervalt naar He-3

als H-3 een alfa straler zou zijn zou er energie omgezet moeten worden in massa om een proton te vormen het zou dus energie kosten ipv opleveren.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tritium
Tritium is een beta- straler met een halveringstijd van 12,3 jaar :)

Edit: Type straling was al genoemd, anders lees ik voortaan eens beter 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Morax op 23-02-2004 01:47 ]

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84209

Ik hoop dat iemand dat ziet zitten voor een IA...
Want in nederland en belgië zijn ze toch nie zo gau te vinden :'(

Ik hou dit topic zeker in de gaten!!

offtopic:
Want ik zie het niet echt mogelijk doordat wij thuis geen creditcard hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 106769

Hoe kan tritium nu in hemelsnaam een alfa straler zijn ?
Alfa straling is een helium kern, en tritium is dus een waterstof isotoop.
Het is dus zo dat helium één proton en één neutron in de kern heeft en waterstof één proton.
Tritium is echter wél een beta straler: het verval van H³ (1proton 2neutronen) gebeurt door vorming van helium³ (1proton en 2neutronen) en met straling van beta partikels (electronen) en een anti neutrino.
De electronen worden voor een groot stuk geadsorbeerd door de fosfor in de buis, die de energie gebruikt voor exitatie van zijn valentie electronen, met lichtuitstraling tot gevolg.
Wat er dus overschiet is een weinig energetische electron straling, die never uit die buis geraakt.
Zelf al breekt het buisje zou ik mij meer zorgen maken in de fosfor (giftig en vrij reactief) dan in het tritium gas dat trouwens metteen vervliegt. Wel geen goede whiff nemen dan, want dan wordt het mottig.

Meer informatie : http://www.physics.isu.edu/radinf/tritium.htm

Concreet: het is, hoe je het draait of keert, volstrekt onschadelijk.

Een geigerteller zou trouwens vrij nutteloos zijn, want dat reageert voornamelijk op de ioniserende werking van gamma straling om een pulse te genereren...

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 106769 op 23-02-2004 02:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gully

Gully

Master Gully! (tm)

is dat tenminste duidelijk :) kan t topic weer terug naar waar t over gaat, de gadget zelf. ;)

Zou jij met een IA geen probs krijgen als je iets in grote hoeveelheden laat komen van spullen die in NL verboden zijn? die individuele pakketjes worden nl. vast (veelal) toch niet gecontroleerd wat er precies inzit, maar als je een doos met die dingen laat komen, dan kijkt de douane toch misschien wel iets eerder...

Ik denk dat mensen beter niet kunnen w88 op een IA, maar gewoon zelf kunnen bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0w
  • Laatst online: 20:15

w0w

Volgens mij is het helemaal niet illegaal om in NL iets radioactiefs te hebben; bij ons op school hebben ze ook zat van die radioactieve dingen liggen, we hebben er zelfs een keer een proefje (bij natuurkunde) mee moeten doen met zo'n straling-metings-ding. Als er inderdaad alleen alfa-straling vandaan komt (wat zeer schadelijk is voor je), komt ie niet ver door het glas (waarschijnlijk niet eens tot de helft). Beta-straling komt waarschijnlijk net door het glas, maar is lang niet zo schadelijk, en gamma-straling is zeeer weinig schadelijk, en de hoeveelheid gamma-straling valt waarschijnlijk in het niet vergeleken met de achtergrond straling.
Het kan heel goed dat ie een halfwaardetijd van 10 jaar heeft (dus dat ie over 10 jaar de helft minder gloeit). Tritium is toch geloof ik een waterstof atoom maar dan met 3 deeltjes in de kern ipv 1 :? Ik zal morgen wel es in mijn binas opzoeken wat de halfwaardetijd van tritium is, daar heb ik nu ff geen zin meer in ben net terug van carnaval :P

edit:
Volgende keer toch maar ff refreshen nadat je 4 uur bent weggeweest 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door w0w op 23-02-2004 02:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0w

w0w

foutje, sorry

[ Voor 99% gewijzigd door w0w op 23-02-2004 02:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0w

w0w

foutje, sorry

[ Voor 99% gewijzigd door w0w op 23-02-2004 02:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Had ik niet net gezegd dat er eigenlijk geen straling uitkomt ? ;)

Trouwens, die dingen zijn niet bij wet verboden, enfin, vrij zeker toch. Er zijn zo veel radioactieve dingen, een trip door de ardennen en je kan thuiskomen met een zak radioactieve stenen.

Hoe dan ook zou ik mij meer zorgen maken in hoe je het wenst te verzenden. Koerier bedrijven hebben namelijk ook wat regeltjes en sommige dingen verzenden ze nu eenmaal niet (graag).
Wat de douane betreft : not to worry, de UK maakt deel uit van het shengen akkoord. En nogmaals ik denk niet dat het verboden is wat je verstuurd, ik denk eerder dat de koerierdiensten het niet willen versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
Is er van dit ding niet een stroom-bron te maken. want ik dacht namelijk dat een radio actieve stof altijd een potenciaal verschil had op tegenovergestelde zijden of zit ik nu verkeerd te denken en is dat veelste weinig.

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 106578

Handig voor in de Darkroom ;) , ze zullen heus wel komen kijk maar naar die laser pennen toendertijd.. Op de zwarte markt bijvoorbeeld.. Wel grappige shit.. maar compleet nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is er van dit ding niet een stroom-bron te maken. want ik dacht namelijk dat een radio actieve stof altijd een potenciaal verschil had op tegenovergestelde zijden of zit ik nu verkeerd te denken en is dat veelste weinig.
Volledig verkeerd... Ik heb zelf geen idee wat u doet denken dat er een potentiaal verschil bij te kijken komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jeetje.. wat een woorden allemaal... het is gewoon schadelijk voor et millieu punt uit :P waarom moeilijk als et makkelijk kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
  • Laatst online: 09-07 17:05
Anoniem: 106578 schreef op 23 februari 2004 @ 16:23:
Jeetje.. wat een woorden allemaal... het is gewoon schadelijk voor et millieu punt uit :P waarom moeilijk als et makkelijk kan..
Hoezo schadelijk? Er is ook altijd al achtergrond straling en waar dacht je dat radioactieve bronnen zoals Uranium vandaan kwamen? Een paar posts terug is ook al gezecht dat je in België zo radioactief gesteente kon vinden (geen ervaring mee btw).
Ik zou er heel erg raar van opkijken als dit ding schadelijk is. Je bent toch nog niet vergeten dat het ding in Engeland legaal verkocht mag worden, ofwel het is goedgekeurd voor consumenten...

PS In het geval van een inkoopachtie wil ik er ook wel een paar hebben... (nee, ik wil geen atoombom maken :P (Ho! Reageer niet! ik weet ook wel dat dat hiermee niet kan) maar kan er nog wel een paar op school verkopen ;) )

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dudes... er komt geen straling uit...
het enigste wat er gebeurt is dat het tritium gas diffuseert door de wand heen, wat schadelijk wordt als je er een paar duizend opslaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
Dat bedoelde ik, Dude

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dus hij is wel schadelijk.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-07 14:46

Twarp

just grin...

Anoniem: 106769 schreef op 23 februari 2004 @ 02:17:
Hoe kan tritium nu in hemelsnaam een alfa straler zijn ?
Alfa straling is een helium kern, en tritium is dus een waterstof isotoop.
Het is dus zo dat helium één proton en één neutron in de kern heeft en waterstof één proton.
Tritium is echter wél een beta straler: het verval van H³ (1proton 2neutronen) gebeurt door vorming van helium³ (1proton en 2neutronen) en met straling van beta partikels (electronen) en een anti neutrino.
De electronen worden voor een groot stuk geadsorbeerd door de fosfor in de buis, die de energie gebruikt voor exitatie van zijn valentie electronen, met lichtuitstraling tot gevolg.
Wat er dus overschiet is een weinig energetische electron straling, die never uit die buis geraakt.
Zelf al breekt het buisje zou ik mij meer zorgen maken in de fosfor (giftig en vrij reactief) dan in het tritium gas dat trouwens metteen vervliegt. Wel geen goede whiff nemen dan, want dan wordt het mottig.

Meer informatie : http://www.physics.isu.edu/radinf/tritium.htm

Concreet: het is, hoe je het draait of keert, volstrekt onschadelijk.

Een geigerteller zou trouwens vrij nutteloos zijn, want dat reageert voornamelijk op de ioniserende werking van gamma straling om een pulse te genereren...
toon volledige bericht
Controleer je natuurkunde even, Helium heeft altijd 2 protonen (1 proton en het is een vorm van waterstof), zal wel een typo zijn ;) en een geiger teller kan je wel degelijk voor ook béta straling gebruiken en zelfs voor alfa straling wanneer je een contact meting doet Het filter wat je ervoor zet bepaalt wat je wanneer meet en hoeveel.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Helium is geen vorm van waterstof maar MOET inderdaad 2 protonen hebben om electrisch neutraal te zijn.
Wat die geigerteller betref: dat wist ik niet, maar alfa straling raakt bijna nergens door... veel te grote partikels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-07 14:46

Twarp

just grin...

Anoniem: 106769 schreef op 23 februari 2004 @ 22:30:
Wat die geigerteller betref: dat wist ik niet, maar alfa straling raakt bijna nergens door... veel te grote partikels.
je telt ook niet alle deeltjes maar er geldt een vermenigvuldigingsfactor voor de telling.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

yojordi schreef op 23 februari 2004 @ 02:42:
Volgens mij is het helemaal niet illegaal om in NL iets radioactiefs te hebben; bij ons op school hebben ze ook zat van die radioactieve dingen liggen, we hebben er zelfs een keer een proefje (bij natuurkunde) mee moeten doen met zo'n straling-metings-ding. Als er inderdaad alleen alfa-straling vandaan komt (wat zeer schadelijk is voor je), komt ie niet ver door het glas (waarschijnlijk niet eens tot de helft). Beta-straling komt waarschijnlijk net door het glas, maar is lang niet zo schadelijk, en gamma-straling is zeeer weinig schadelijk, en de hoeveelheid gamma-straling valt waarschijnlijk in het niet vergeleken met de achtergrond straling.
Het kan heel goed dat ie een halfwaardetijd van 10 jaar heeft (dus dat ie over 10 jaar de helft minder gloeit). Tritium is toch geloof ik een waterstof atoom maar dan met 3 deeltjes in de kern ipv 1 :? Ik zal morgen wel es in mijn binas opzoeken wat de halfwaardetijd van tritium is, daar heb ik nu ff geen zin meer in ben net terug van carnaval :P
Ik denk dat je vergelijking mis is hoor. Wij hebben altijd geleerd dat de gamma-straling de meest schadelijke is. Wordt ook maar tegen gehouden door een dikke looden (Pb) plaat.
De beta-straling is minder schadelijk en wordt ook al redelijk snel tegen gehouden door een luchtlaag (dikke) of een Ijzeren plaat van enkele millimeters.
En dan uiteindelijk de alfa-stalen die worden tegengehouden door ~3cm lucht, gewoon papieren velletje, de huid. In feite is alfa-straling pas schadelijk bij inname van de straling. Want de andere stralingen gaan gewoon los door de huid...

Denk je het ook niet?

Edit: De halfwaardetijd voor tritium is 12,33 jaar. Na 12,33 jaar is dus de helft van het tritium omgezet in helium.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 84209 op 24-02-2004 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat klopt half:
alfa straling is effectief ENORM schadelijk, alleen geraakt het nergens door, dus vet veel kan het niet uitsteken
gamma straling is in princiepe minder schadelijk maar is enorm doordringend waardoor het dus uiteindelijk meer schade zal aanrichten dan eender wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0w

w0w

Ik denk dat je vergelijking mis is hoor. Wij hebben altijd geleerd dat de gamma-straling de meest schadelijke is. Wordt ook maar tegen gehouden door een dikke looden (Pb) plaat.
De beta-straling is minder schadelijk en wordt ook al redelijk snel tegen gehouden door een luchtlaag (dikke) of een Ijzeren plaat van enkele millimeters.
En dan uiteindelijk de alfa-stalen die worden tegengehouden door ~3cm lucht, gewoon papieren velletje, de huid. In feite is alfa-straling pas schadelijk bij inname van de straling. Want de andere stralingen gaan gewoon los door de huid...

Denk je het ook niet?
Zoals ^^ ook al wordt gezegd, heb ik het toch anders geleerd;
Alpha meest schadelijk, maar dringt nooit door tot in je huid.
Beta minder schadelijk, dringt gemakkelijker maar nog steeds erg moeilijk door
Gamma veel minder schadelijk, maar dringt bijna overal door heen.

Je zou kunnen zeggen omdat Alpha nooit door je huid heen gaat dat het minder gevaarlijk is, maar daardoor wordt het niet minder schadelijk. (hetzelfde maar dan omgekeerd geldt natuurlijk ook voor Gamma-straling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76207

Wow, VET. zo'n ding wil ik hebben. Echter ik heb geen creditcard en vind het wel belachelijk om al die shipment en tax nog te gaan betalen. Komt er een inkoopactie of niet? Want dan wordt het ineens allemaal erg aantrekkelijk:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
Misschien geeft dit een extra impuls aan een IA:
Ik zal er zeker 5 kwijt kunnen. Dat zijn er dus met XentriX iig 6...
En wie vind dit nou geen geinig ding? (Nutteloos, OK, maar daarvoor is het een gadget) Een noemenswaardig aantal moet toch lukken... (Helaas heb ik geen ervaring met IA's, dus wil ik niet meteen in het buitenland beginnen, ander had ik die taak wel op me genomen...)

Ze hebben bij I want one of those nu ook een ander modelletje:

Afbeeldingslocatie: http://images.iwoot.com/large/GLOSET_lg.jpg

Ik vind alleen die ronde vetter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0w

w0w

Als er een IA komt, ben ik zeker van de partij, maar ik zou het liefst wel zo eentje als de bovenste willen. Maar aangezien IA's 'verboden' zijn door de modjes, zullen we denk ik via msn verder moeten ofso, of mogen we nog wel ff doorpraten over een IA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94631

Haha cool, nu Libië zijn officiële atoomprogramma aan de wilgen heeft gehangen gaan ze misschien wel een paar miljoen van deze dingetjes die kant op laten verschepen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deleenheir
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04-2024
wil er niemand een inkoopactie verzorgen? Zoja ben ik van de partij...

"If it works, don't fix it"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ooge
  • Laatst online: 25-10-2022
Anoniem: 106769 schreef op 23 februari 2004 @ 14:23:
[...]

Volledig verkeerd... Ik heb zelf geen idee wat u doet denken dat er een potentiaal verschil bij te kijken komt...
De nasa heeft plutonium (of iets anders radio-actiefs) accu's voor hun satalieten enzo dacht ik (of kijk ik nou teveel starwars?). Dit zal alleen niet echt verantwoord zijn voor huishoudelijk gebruik. Maar zou toch wel handig zijn als je discman 200jaar meegaat :9 misschien nog wel milieuvriendelijker ook als al die baterijen (moet je hem alleen niet kapot smijten)

ooge schreef op 25 februari 2004 @ 22:41:
[...]

De nasa heeft plutonium (of iets anders radio-actiefs) accu's voor hun satalieten enzo dacht ik (of kijk ik nou teveel starwars?). Dit zal alleen niet echt verantwoord zijn voor huishoudelijk gebruik. Maar zou toch wel handig zijn als je discman 200jaar meegaat :9 misschien nog wel milieuvriendelijker ook als al die baterijen (moet je hem alleen niet kapot smijten)
Net zoals atoomkracht centrales veel milieuvriendelijker zijn dan de klassieke steenkool/gas/aardolie centrales, alleen is het verwerken van het kernafval nogaltijd zeer duur. Ook leveren ze ten opzichte van de klassieke veel meer energie in verhouding van hun kostprijs en vervuiling.. maar ja daar hebben de mensen van de groene partijen het natuurlijk niet over, deze geloven nog steeds dat alles op te lossen is met de windturbines

(Dit voor een stuk offtopic, sorry)

• Gully

Gully

Master Gully! (tm)

Anoniem: 84209 schreef op 26 februari 2004 @ 11:44:
[...]

Net zoals atoomkracht centrales veel milieuvriendelijker zijn dan de klassieke steenkool/gas/aardolie centrales, alleen is het verwerken van het kernafval nogaltijd zeer duur. Ook leveren ze ten opzichte van de klassieke veel meer energie in verhouding van hun kostprijs en vervuiling.. maar ja daar hebben de mensen van de groene partijen het natuurlijk niet over, deze geloven nog steeds dat alles op te lossen is met de windturbines

(Dit voor een stuk offtopic, sorry)
<offtopic>

helemaal eens :) kerncentrale levert 1 vrachtwagen afval (dan wel beetje heel erg radioactief/gevaarlijk etc ;) ) maar als je dat idd goed verwerkt/opslaat...

anyway... </offtopic> :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deleenheir
  • Laatst online: 28-04-2024
echt niemand die zich geroepen voelt om een mini inkoopactie te houden????

"If it works, don't fix it"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103205

Ik ben ook van de partij als iemand een inkoopactie houdt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels88
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik ben er ook bij als er een inkoopactie is >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:52
beter lezen

[ Voor 85% gewijzigd door DrNizeGuy op 27-02-2004 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0w

w0w

Ik zie wel dat er heel veel intresse is in een koopactie, maar kan iemand mij uitleggen hoe dat werkt dan? Ik ben in principe best bereid om hem te organiseren, maar dan wil ik niet dat er eest 15 mensen zeggen dat ze um wel willen en vervolgens laten ze me zitten met 15 van die dingen, hoe werkt dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:24

n00bs

Het is weer Zomer!

Hmz ziet er cewl uit... ik heb ook wel interesse en kan er zeker 5-10 kwijt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 16-07 17:23
yojordi schreef op 24 februari 2004 @ 15:43:
[...]

Zoals ^^ ook al wordt gezegd, heb ik het toch anders geleerd;
Alpha meest schadelijk, maar dringt nooit door tot in je huid.
Beta minder schadelijk, dringt gemakkelijker maar nog steeds erg moeilijk door
Gamma veel minder schadelijk, maar dringt bijna overal door heen.

Je zou kunnen zeggen omdat Alpha nooit door je huid heen gaat dat het minder gevaarlijk is, maar daardoor wordt het niet minder schadelijk. (hetzelfde maar dan omgekeerd geldt natuurlijk ook voor Gamma-straling)
de a-straling uit dit ding kan alleen kwaad als je de inhoud van het buisje inademt :P
doe je dat, dan kun je rekenen op kanker op elke plek waar dat ding is geweest (longen, keel)

door dat buisje komt de straling nooit. en als je bang bent voor radioactieve straling.. hang een s een geiger-muller teller naast je rookmelder.... 200x de toegestane straling in NL. :P (zit americanium in)

[ Voor 15% gewijzigd door RocketKoen op 27-02-2004 20:44 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:43
yojordi schreef op 27 februari 2004 @ 20:26:
Ik zie wel dat er heel veel intresse is in een koopactie, maar kan iemand mij uitleggen hoe dat werkt dan? Ik ben in principe best bereid om hem te organiseren, maar dan wil ik niet dat er eest 15 mensen zeggen dat ze um wel willen en vervolgens laten ze me zitten met 15 van die dingen, hoe werkt dat dan?
Je laat gewoon iedereen van te voren betalen, de risico's liggen dan bij de kopers, maar aangezien het bedrag laag is per persoon is dit geen probleem, meestal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 104031

kwil er ook wel een!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:06

DinX

Motormuis

yojordi schreef op 27 februari 2004 @ 20:26:
www.inkoopacties.net

Je kan het daar organiseren.
Je geeft eerst een termijn op waarin de mensen die geïnteresseerd zijn kunnen bestellen.
Je geeft ook een termijn op waarin de mensen kunnen betalen. (bvb 2 weken na de bestelling ten laatste).
Als die termijn om is kan je gaan bestellen :)

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:52
goed ik ben er nu bezig een te organiseren, voordat er nu opeens 10 lopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103205

kewl :)
Pagina: 1 2 3 Laatste