Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Digi Cam] Minolta Dimage Z2 4 MP 10x Zoom opvolger van Z1

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 3.656 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Reanimation
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 20:24

http://konicaminolta.com/img/index_pict001.gif
Konica-Minolta Dimage Z2 Topic
Welkom bij het Konica-Minolta Dimage Z2 Topic!
Hieronder vind je een hoop nuttige informatie over de Z2. Uiteraard uitgebreide specificaties, quotes uit reviews en links naar verschillende reviews, en andere nuttige informatie. Maar we beginnen eventjes met wat richtlijnen :)
Richtlijnen
Voordat je meteen je prangende vraag in dit topic gooit lees je het beste eerst even de informatie hieronder door, misschien wordt je vraag daar al in beantwoord!
Uiteraard wil je natuurlijk je verse Z2 plaatjes met ons delen! En natuurlijk kan dat :) Echter, probeer niet te grote plaatjes te posten, aangezien dit EN de layout vernaggelt EN erg veel bandbreedte kan gaan kosten op de duur. Een goede manier om dit te doen is, door gebruik te maken van thumbnails! Thumbnails? Hoe doe ik dat hier? Nou zo:
code:
1
2
[url=http://www.groteplaatjes.nl/grootplaatje.jpg]
[img]http://www.kleineplaatjes.nl/kleinplaatje.jpg[/img][/url]

Als je je aan deze kleine dingetjes houdt moet alles goed komen :)
May the force be with you!
Z2 Specificaties
http://www.minolta-image-database.com/imgslarge/131893.jpg
Number of effective pixelsApprox. 4 million
CCD1/2.5-type interline primary-color CCD with a total of approx. 4.2 million pixels
Camera sensitivityAuto and 50 / 100 / 200 / 400 ISO equivalent
Lens6.3 - 63.0 mm (35 mm equivalent: 38 - 380 mm), f/ 2.8 - f/ 3.7; 11 elements in 7 groups
Recording mediaSD (Secure Digital) Memory Card / MultiMediaCard
File formatJPEG, Motion JPEG (MOV) with Audio, DCF2.0 compliant, DPOF (Ver.1.1), Exif 2.21
No. of recorded pixels2272 x 1704, 1600 x 1200, 1280 x 960, 640 x 480
Image file size(approx, at 2272 x 1704)
Economy: 520KB,
Standard: 1000KB,
Fine: 1940KB,
Movie (320 x 240 at 15fps): 350KB/s
Autofocus systemA combination of a passive AF sensor and a video AF system
Autofocus area3-point wide focus area: Wide focus area / Local focus area with Focus Area Selection
Focus modesAutofocus: One-shot AF (with Predictive Focus Control), Continuous AF, Full-time AF, Manual focus. Focus lock available in One-Shot AF
Focusing rangeWide / Tele: 0.5 m / 2.0 m to infinityMacro:
Wide: 0.07 m - 1.0 m / Tele: 1.2 m - 2.5 m
Super Macro: 3 cm - 100 cm
White-balance controlAutomatic, Preset (Daylight, Tungsten, Fluorescent, Cloudy, Flash), Custom
Metering Multi-segment (256 segments), Spot, Center-weighted
Shutter speedA mode / P mode: 4 - 1/1000 seconds
M mode / S mode: 15 - 1/1000 seconds,
Time exposure (max. 30 seconds): Auto,
Digital Program Selector mode: 2 - 1/1000 seconds
Exposure modeProgrammed AE, Aperture priority, Shutter priority, Manual. AE lock available
Digital Subject Program SelectionPortrait, Sports action, Landscape, Sunset, Night portrait / Night view, Standard
Exposure control± 2 Ev with 1/3 Ev step
Exposure bracketing1.0 / 0.5 / 0.3 Ev increments; No. of bracket: 3 frames
Flash modeAutoflash & Autoflash with red-eye reduction, Fill-flash, Slow shutter sync. (in Auto/P/DSPS mode), Fill-flash, Fill-flash with red-eye reduction, Slow shutter sync. (in A/S/M mode). Flash cancel possible by pushing the built-in flash unit downward
Flash GN (ISO 100 equivalent) 12.0 (m)
External flash units connectableProgram/Maxxum Flash 5600HS(D) / 3600HS(D) / 2500(D)
Diopter-3 - +1m-1
LCD monitor3.8 cm (1.5 inch) low-temperature, polysilicon TFT color, with total 113,000 (approx.) pixels
Self-timerApprox. 10 seconds
Color modeVivid, Natural, Monochrome, Sepia
Movie recordingNo. of recorded pixels: 800 x 600 / 640 x 480 / 320 x 240 / 160 x120
Frame rate: 30 fps* / 15 fps,
Long recording until the memory card is full
Audio: monaural
* not available with 800 x 600
Sharpness / Contrast controlAdjustable in 3 levels
Noise reductionUser selectable
Printing output controlExif Print, PRINT Image Matching II, PictBridge
PC interfaceFull-Speed USB: 12Mbps data transfer with a USB2.0 compatible computer, Video output NTSC / PAL (selected on the camera)
BatteryFour AA Ni-MH batteries, AA Alkaline batteries, External High Power Battery Pack Kit (EBP-100)
Battery performance(approx.) Continuous playback time: 300 minutes with Alkaline battery,
Number of images recorded: 250
External power source6V DC (with specified AC adapter)
Dimensions(WxHxD) Approx. 109.5 x 77.5 x 80.0 mm
WeightApprox. 305 g (without batteries and recording media)

De Z2 is uitgerust met een Electronic View Finder. En niet zomaar eentje. De meeste camera's hebben gewoon een klein 2e LCD scherm op de plek van de EVF zitten. Bij de Z2 kijk je echter via spiegeltjes op de grote LCD! Dit heeft als voordeel dat er geen kleurverschillen e.d zijn tussen de 2e schermpjes.
Omdat plaatjes meer zeggen dan woorden, hieronder 2 plaatjes van het mechanisme:

http://www.xs4all.nl/~famstive/Z2evf1.jpg

http://www.xs4all.nl/~famstive/Z2evf2.jpg
Product Foto's
http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/z2/z2_front.jpghttp://www.steves-digicams.com/2004_reviews/z2/z2_back.jpg
http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/z2/z2_side_lt.jpghttp://www.steves-digicams.com/2004_reviews/z2/z2_top.jpg
http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/z2/z2_size.jpg
Reviews
Steves Digicams:
quote:
The DiMAGE Z2 is Minolta's second compact "super zoom" digicam, it follows the popular 3-megapixel DiMAGE Z1 of last year and raises the resolution up to 4.0 megapixels. The Z2 offers a full range of exposure modes from automatic to manual plus five pre-programmed scene modes. The Z2 can operate as a simple point-n-shoot for the beginner or "casual tourist" yet has the advanced features that will satisfy the creative urges of the advanced user.
[...]
The vast majority of our test images were sharp, well exposed and properly saturated. You'll get great results in auto or "P" mode and the pre-programmed scene modes will help you out in special situations. The Z2 has a moderate wide-angle field of view, and its builtin flash has a powerful range (when in Auto ISO) of up to 20 feet. You won't be able to illuminate an entire dance floor, but your indoor living room shots and group portraits should please you. If you need more range than the built-in flash provides, you can attach the Minolta Maxxum Program Flash 5600 HS, Flash 3600 HS or 2500D to its top-mounted flash hot shoe.
[...]
Minolta's DiMAGE Z2 is excellent for those needing speedy performance, good image quality, and a "Big" zoom in a compact and lightweight digital camera. This camera combines a long focal length 10x zoom lens and a high resolution 4.0 megapixel imager with a robust focusing system and creates great images. The 4.0 million pixel images yield beautiful, high-quality 8 x 10" photo prints. In addition, the DiMAGE Z2 records high-quality 30fps 640x480 movies, as well as screen-filling 800x600 size movies. With a street price of around $449, the Minolta Dimage Z2 is a definite winner.
Bytesector:
quote:
Personally I have experienced the best zoom and lens functionality from Canon, however when I was playing with the DiMage Z2 my preference was altered. I think Konica Minolta is catching up in their lens work with their GT lenses. The depth of field created with this camera is what I like best next to the appearance. I have never seen any camera to date, create such a perfect field depth as this camera has, and I have the picture to prove it. Carefully analyze the tree branch in the picture below; it stands out so sharp and isolated from the background. That tree is approximately 8 meters away from my bedroom window, and the car in the background is about 40 meters away. What amazes me is the sharp result and perfect blur effect this camera digitizes. That tree is shining like it was made of ice! I am a digital photographer so I have a certain level of appreciation for this digital camera, since what it is achieving was only once possible with SLR film cameras; Konica Minolta has broken this barrier for consumers with this camera.
[...]
Those were my two cents on the DiMage Z2, and now I will conclude. It’s hot looking, attractive and sleek; it lacks some performance in colour and is missing some standard elements which I am sure Konica Minolta can work on or at least I hope they do. It offers more then the DiMage Z1 did which only had 3.2 mega pixels, but I love the look Konica Minolta is going towards.
Verkoop adressen
Uiteraard wil je graag weten waar de Z2 te koop is en hoeveel hij moet kosten. Je kan dit natuurlijk ook in de pricewatch vinden, maar ik dacht ik doe niet lullig, hieronder wat directe links :)

Minolta Dimage Z2
TopVision - €376,- (+ €16,- verzendkosten)
Fotohuset - €415,- (+ €25,- verzendkosten)
CameraStore.nl - €429,- (+ €5,- verzendkosten)
Foto Video Select - €429,- (+ €11,36 verzenkosten)
Camerahuis.nl - €434,- (+ €6,- verzendkosten)

Eigenlijk wil ik er nog een soort FAQ inzetten ofzo, maar ik weet niet precies wat ik daar in moet schrijven :P Dus misschien weten jullie nog wat?

Thnx to Mcflipp voor deze mooie startpost

[Voor 35% gewijzigd door Reanimation op 08-04-2004 09:47. Reden: Startpost toegevoegd Thnx to Mcflipp]

• Johnny
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 02-06 15:02

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Wat een verrassing :P

Ik heb het in september al gezegd.

Wat is er nu, kwa hardware veranderd?

Hij heeft UVSB 2.0 ondersteuning, er zit een 4 megapixel chip in en een nieuwe lens die nog steeds dezelfde eigenschappen heeft.

Niet echt veel nieuws onder de zon, dan is de nieuwe Konica Minolta Maxxum 7 Digital toch wat interessanter.

[Voor 7% gewijzigd door Johnny op 12-02-2004 21:13]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• durkagain
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 22-02 16:29
quote:
The new DiMAGE Z2 is the first Konica Minolta digital camera to be equipped with the new Mega-zoom featuring the all-glass apochromatic (APO) lens.
Waaahhhh weinig blooming en CA dus!! Wow, dat had een leuke camera voor me geweest!!!

• Reanimation
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 20:24
quote:
Dumb Ass Durruk schreef op 12 februari 2004 @ 21:41:
[...]

Waaahhhh weinig blooming en CA dus!! Wow, dat had een leuke camera voor me geweest!!!
ik vind het ook echt k*t had ik maar 2 maanden gewacht :'(

• sanderb
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22:35
en over 2 maanden zijn er weer andere nieuwe camera's op de markt....en zo blijf je bezig :)
Ben blij dat Minolta die CA in ieder geval aangepakt heeft. Ik denk dat dit de Ultrazoom camera to beat wordt...
Als ie tenminste alle sterke punten van zijn voorganger behouden heeft

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• Yunaboy
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 07-06-2004
Nou, iedereen die commentaar had, hoeft ook niet meer. Het ging bij die Z1 bijna alleen maar om die AC/Blooming.

Ik wist wel dat de Z2 ooit zal uitkomen, maar zo snel, terwijl ik nog maar net de Z1 heb :'(

Wat is Apochromatic bla???? Het pakt dus die AC of Blooming aan, maar hoe/wat/waarom?

Als je een kapotte Z1 hebt, dan is dat toch geen probleem, je hebt toch garantie? Dan breng je die gewoon terug en koop straks gewoon een Z2.

• Johnny
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 02-06 15:02

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

quote:
Yunaboy schreef op 13 februari 2004 @ 00:01:
Nou, iedereen die commentaar had, hoeft ook niet meer. Het ging bij die Z1 bijna alleen maar om die AC/Blooming.
Er was ook iets met het batterijklepje.
quote:
Ik wist wel dat de Z2 ooit zal uitkomen, maar zo snel, terwijl ik nog maar net de Z1 heb :'(
Minolta is altijd nog a snel met upgrades, in plaats van de firmware van oudere modellen te upgraden brengen ze vaak een hele nieuwe camera uit, met nog enkele andere verbeteringen.
quote:
Wat is Apochromatic bla???? Het pakt dus die AC of Blooming aan, maar hoe/wat/waarom?
Waarschijnlijk gewoon een interessantklinkende marketingterm. De lens is gewoon beter waardoor er minder paarse randjes zouden moeten verschijnen in foto's met veel contrast.

Blooming wordt veroorzaakt door de software in de camera, naar alle waarschijnlijkheid is dat nu ook opgelost.
quote:
Als je een kapotte Z1 hebt, dan is dat toch geen probleem, je hebt toch garantie? Dan breng je die gewoon terug en koop straks gewoon een Z2.
Dat ligt eraan hoe, en wanneer je hem kapot maakt.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• stefimke
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 20:04

stefimke

Fire Walk With Me

Leuk, maar weer zo'n enorme "groothoek", voor zover je nog van groothoek kunt spreken.

38mm is niet fijn voor real-life dingen als: een groepje mensen op een foto zetten, een indruk van een woonkamer ofzo fotograferen, de Eiffeltoren op de foto zetten, een auto op een drukke autoshow knipsen, etc.

• MaNDaRK
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 17:22

MaNDaRK

Android Fan

Ik hoop inderdaad dat ze het batterijen klepje aangepasten hebben. En ook de speling van de lens hebben verminderd.

Online Backup Vergelijken? - Binair klokkijken

• durkagain
quote:
Johnny schreef op 13 februari 2004 @ 01:17:
[...]

Er was ook iets met het batterijklepje.
Persoonlijk vind ik dat heel erg meevallen.
quote:
Waarschijnlijk gewoon een interessantklinkende marketingterm. De lens is gewoon beter waardoor er minder paarse randjes zouden moeten verschijnen in foto's met veel contrast.
Nee hoor, "apochromatische lenzen" is een normaal begrip, kijk maar:

http://www.dpreview.com/l...omatic_Aberrations_01.htm
quote:
Blooming wordt veroorzaakt door de software in de camera, naar alle waarschijnlijkheid is dat nu ook opgelost.
Klopt, laten we het hopen.
quote:
* The DiMAGE Z2 is the only camera featuring Rapid AF with Predictive Focus Control among digital cameras with a built-in zoom lens with 10x or more optical zoom, as of January 1, 2004.
Het lijkt er op dat ze ook iets aan de AF hebben gedaan.

[Voor 19% gewijzigd door durkagain op 13-02-2004 11:18]

• freubelaar
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 04-11-2007
Woei!

Deze Z2 lijkt de problemen van de Z1 op te lossen. De Z1 is een heerlijke camera om te gebruiken maar die overvloedige CA heeft ertoe geleid dat die van mij terug naar de winkel is gegaan. Nu maar hopen dat ie voor 19 maart ergens te koop is.
Dan ga ik "down under" voor een fijne (fotorijke) vakantie :)

Mijn spectakulaire specs

Anoniem: 34124

vergeet dat maar op amazon staat die voor 14 april nog 2 maanden w8tten dus :(

• Yunaboy
Juni pas :(

• te(X)en
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 24-05 11:07

te(X)en

plons...

Hier staan wat sample pictures:
http://www2.konicaminolta...image-z2/sampleimage.html

Maar als ik deze (http://konicaminolta.jp/e...ge-z2/sampleimage004.html) foto bekijk valt hij me toch een beetje tegen (zeker voor een sample op de officiele site). En het probleem van CA is volgens mij ook nog niet helemaal opgelost, kijk bijv. maar helemaal linksonder op de foto.

• freubelaar
quote:
te(X)en schreef op 17 februari 2004 @ 11:17:
Hier staan wat sample pictures:
http://www2.konicaminolta...image-z2/sampleimage.html

Maar als ik deze (http://konicaminolta.jp/e...ge-z2/sampleimage004.html) foto bekijk valt hij me toch een beetje tegen (zeker voor een sample op de officiele site). En het probleem van CA is volgens mij ook nog niet helemaal opgelost, kijk bijv. maar helemaal linksonder op de foto.
En vooral ook linksboven , maar ook rechtboven , rechtsonder en ergens in het midden.... Freubelaar schudt zijn hoofd en snapt er niks van.....

Mijn spectakulaire specs

• eissenhower
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 11-06-2019
het lijkt er op dat de Minolta Dimage Z2 al te koop is. Kijk in de pricewatch. Voor de prijs van € 445.00

[Voor 16% gewijzigd door eissenhower op 19-02-2004 12:32]

• Q-bone
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:06

Q-bone

Dusss...

dat zag ik ook al staan, ga je naar amazon.com dan is de prijs hetzelfde maar dan in $, en is ie pas leverbaar op 14 april. dus dat is wel iets verschillend.

bla?

• eissenhower
quote:
Q-bone schreef op 19 februari 2004 @ 15:05:
dat zag ik ook al staan, ga je naar amazon.com dan is de prijs hetzelfde maar dan in $, en is ie pas leverbaar op 14 april. dus dat is wel iets verschillend.
Ik ben zeer benieuwd wanneer de eerste reviews komen en wat hun oordeel is.

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

inderdaad, dit is namelijk wel de nr1 camera op mijn verlanglijstje. want mijn fujifilm 1300 is aan vervanging toe ;) en wil hem in mei nog op vakantie mee kunnen hebben.

bla?

• Luuk
  • Niet online

Luuk

Since 1983

4MP op een 1/2.5" :/

zullen leuke iso 400 plaatjes uitkomen dan.. not :)

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

wat is dan de betere keus? G?

bla?

• MinoltaJoosty
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 05-08-2004
quote:
Q-bone schreef op 19 februari 2004 @ 15:05:
Bij fotovideostore.nl staat 'ie al voor €445,-, maar of 'ie daadwerkelijk leverbaar is?

• durkagain
quote:
freubelaar schreef op 17 februari 2004 @ 13:04:
[...]

En vooral ook linksboven , maar ook rechtboven , rechtsonder en ergens in het midden.... Freubelaar schudt zijn hoofd en snapt er niks van.....
Dan moet het toch blooming zijn, die nog steeds niet is opgelost in de firmware! Grrr! :(

• freubelaar
quote:
Dumb Ass Durruk schreef op 20 februari 2004 @ 09:38:
[...]

Dan moet het toch blooming zijn, die nog steeds niet is opgelost in de firmware! Grrr! :(
Blooming vind ik niet eens zo erg maar het versterkt wel de zichtbaarheid van CA en dat is minder. Trouwens, ik vraag me af in hoeverre je deze problemen kunt oplossen met firmware. Blooming is een fysiek probleem met CCD's door overbelading van cellen (pixels) en daarmee gepaarde lekkage naar buurcellen. In een scene met veel kontrast zal de gemiddelde belichting van de foto veel de intens zijn voor de hele heldere delen waardoor de pixels op die plekken overbelicht worden en dus "overbelast". Zal wel samenhangen met het beperktere dynamische bereik van ccd chips in vergeklijking met fotorollen.

CA is een gevolg van het verschillend breken van verschillende golflengtes (kleuren) licht door een lens. Een goede lens vermindert dit door apochromatische lensdelen, die de kleuren weer pogen te bundelen. Je hebt er minder/geen last van bij analoge cameras omdat die geen last hebben van blooming waardoor je toch altijd enigzins aanwezig CA niet ziet zoals bij digicams.

Mijn spectakulaire specs

• eissenhower
wat is CA???

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

laatste nieuws dat ik heb gehoord over de lever data, is week 11, das over dikke 2 weken. woei :)

bla?

oooooooooooooh dan trek ik me BEURS ;) echt open als die er dan al is!

• freubelaar
quote:
chromatische abberatie (aka purple fringing)

Mijn spectakulaire specs

• knakworst
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 22:12

knakworst

Get Dilberted!

Heb even gemaild naar fotovideostore.nl, ze zeggen de z2 over 2-3 weken te hebben.
Eerst zien dan geloven.......progress.nl zegt daarentegen pas over 5-8 weken over het apparaat te beschikken.

• Hertog
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 15:30

Hertog

Aut bibat, aut abeat

In duitsland kun je hem al bestellen bij cyberport.de, voor 439 euro. Leveringsdatum staat daar op 8 april. Ik ben overigens wel benieuwd naar de eerste reviews, kijken of de ruim 100 euro meer ten opzichte van de Z1 de moeite waard is of niet.

“A drug is a substance that, when injected into a rat, produces a scientific paper." --Edgerton Davis Jr.

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

lijkt me wel €100 meer waard, want 1 mp meer, en een nieuwe lens, en nieuwe af geloof ik.

bla?

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

quote:
Q-bone schreef op 24 februari 2004 @ 12:42:
lijkt me wel €100 meer waard, want 1 mp meer, en een nieuwe lens, en nieuwe af geloof ik.
Die (nog geen) ene megapixel meer vind ik niet zo belangrijk (3.2 megapixel foto's vind ik groot genoeg), en als dat het enige voordeel zou zijn koop ik liever voor 100 euro een SD kaartje erbij.
En wat die andere twee dingen betreft, daarom wacht ik ook op die review, om te kijken of die nieuwe lens en autofocus echt zo veel beter zijn :)

“A drug is a substance that, when injected into a rat, produces a scientific paper." --Edgerton Davis Jr.

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

inderdaad, wacht ik ook op, is namelijk de camera waar ik op wacht, alleen ut wachten duurt zo lang :D en dacht dat de pf minder was geworden.

bla?

• Yunaboy
De CA is ook minder geworden, veel minder. Maar veel minder betekent nog niet nooit.
quote:
Die (nog geen) ene megapixel meer vind ik niet zo belangrijk (3.2 megapixel foto's vind ik groot genoeg), en als dat het enige voordeel zou zijn koop ik liever voor 100 euro een SD kaartje erbij.
Wil je mijn Scandisk SD 256mb kopen voor 75 euro?

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

quote:
Yunaboy schreef op 25 februari 2004 @ 01:41:
De CA is ook minder geworden, veel minder. Maar veel minder betekent nog niet nooit.
Hoe weet je dat? Al reviews gezien?
quote:
Wil je mijn Scandisk SD 256mb kopen voor 75 euro?
Daar wacht ik nog even mee dat ik daadwerkelijk een camera ga kopen. Misschien krijg ik tegen die tijd een mooie alles-in-een aanbieding... ;)

ik ga hem zondag testen bij professional imaging 2004 in nieuwgein.

• freubelaar
quote:
Hertog schreef op 25 februari 2004 @ 09:34:
[...]

Hoe weet je dat? Al reviews gezien?

[...]

Daar wacht ik nog even mee dat ik daadwerkelijk een camera ga kopen. Misschien krijg ik tegen die tijd een mooie alles-in-een aanbieding... ;)
HAHA dat is ook de eerste reaktie die bij mij opkwam :)

Mijn spectakulaire specs

• Yunaboy
Ik ga ervanuit dat dat zo is.
Een Z2 met een Apo lens moet minder AC hebben als een Z1 zonder Apo lens.
Dat is toch het enige wat zo'n Apo lens doet!

• freubelaar
Het is inmiddels "week 11" en er is nog geen spoor van deze kamera te bekennen. Zelfs niet in hong kong waar ik op 20 maart zal zijn. Pff ik wil toch een kamera voor mijn vakantie naar australie....

Heeft wellicht iemand hem toch ergens gespot of weet iemand iets over levertijd?
Ander moet ik de knoop doorhakken en een ander cam kopen :(

Mijn spectakulaire specs

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

quote:
x-boxer schreef op 25 februari 2004 @ 19:53:
ik ga hem zondag testen bij professional imaging 2004 in nieuwgein.
En? Heb je hem inmiddels kunnen testen?
quote:
freubelaar schreef op 08 maart 2004 @ 20:47:
Het is inmiddels "week 11" en er is nog geen spoor van deze kamera te bekennen. Zelfs niet in hong kong waar ik op 20 maart zal zijn. Pff ik wil toch een kamera voor mijn vakantie naar australie....

Heeft wellicht iemand hem toch ergens gespot of weet iemand iets over levertijd?
Ander moet ik de knoop doorhakken en een ander cam kopen :(
Volgens kelkoo.nl is hij bij pixmania vanaf 26 maart leverbaar.
In Duitsland is hij volgens cyberport.de pas vanaf 4 april te krijgen.
Echt duidelijk is het allemaal nog niet, dus.

nee niet kunnen testen minolta NL had hem niet eens, ze wisten alleen dat die in maart zou uitkomen ook in NL.
ik twijfel nu nog tussen de z2 en de Panasonic Lumix DMC-FZ10 ik wil eerst de z2 testen voordat ik beslis.

• KingMinos
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 14-12-2016
quote:
x-boxer schreef op 09 maart 2004 @ 19:37:
nee niet kunnen testen minolta NL had hem niet eens, ze wisten alleen dat die in maart zou uitkomen ook in NL.
ik twijfel nu nog tussen de z2 en de Panasonic Lumix DMC-FZ10 ik wil eerst de z2 testen voordat ik beslis.
Al enige verandering???
tis alweer een week verder...

[img]http://offbeat-zero.net/pulse/sig/KingMinos.png[/img]

• eissenhower
Op google vond ik een hele simpele korte review van de Z2

http://www.bytesector.com...article.asp?ID=252&page=1

Helaas nog geen review op dpreview of dergelijke, maar in iedergeval iets. En maar wachten op nog iets beters.

• Captain Proton
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 18-11-2013
quote:
Ik ga ervanuit dat dat zo is.
Een Z2 met een Apo lens moet minder AC hebben als een Z1 zonder Apo lens.
Dat is toch het enige wat zo'n Apo lens doet!
Op zich wel, maar in hoeverre het ook echt werkt is natuurlijk altijd de vraag. En aangezien er ook meer pixels/oppervlakte eenheid op de sensor van de Z2 zitten, valt te verwachten dat de blooming ten gevolge daarvan ook erger zal zijn. We zullen zien welk effect sterker is...

• Stephan Oudmaijer
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 10-05 20:22
quote:
KingMinos schreef op 12 maart 2004 @ 14:21:
[...]

Al enige verandering???
tis alweer een week verder...
in duitsland is hij al leverbaar?

http://www3.alternate.de/html/nodes_info/mk-m29.html

meer info:

http://www.letsgodigital.org/nl/news/articles/story_891.html

• ChrisS459
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 03-06-2004
Bij enkele leveranciers ligt ie al op voorraad!!

http://www.fotovideoshop.nl/index.html?mid=kk

en

http://194.206.235.235/de...ngue=nl&oldlangueparle=nl

Gezien bij kieskeurig.nl

• Stephan Oudmaijer
ik heb hem besteld, kreeg net een mailtje dat hij vandaag met de post verstuurd wordt...als hij morgen binnen is zal ik een kleine review maken.

• ChrisS459
quote:
CK schreef op 25 maart 2004 @ 13:08:
ik heb hem besteld, kreeg net een mailtje dat hij vandaag met de post verstuurd wordt...als hij morgen binnen is zal ik een kleine review maken.
Waar heb je hem besteld en wat heeft ie gekost als ik vragen mag??

• SdBvakkenvuller
  • Niet online

SdBvakkenvuller

Fox Kids cards!!!

quote:
CK schreef op 25 maart 2004 @ 13:08:
Maar ik kreeg vandaag een email van FotoVideoStore waarin ze zeiden dat de Z2 pas eind april/begin mei leverbaar was :?

Super de Boer, altijd op zoek naar het beste...maar ZEKER niet het goedkoopste

• Stephan Oudmaijer
quote:
SdBvakkenvuller schreef op 25 maart 2004 @ 17:06:
[...]

Maar ik kreeg vandaag een email van FotoVideoStore waarin ze zeiden dat de Z2 pas eind april/begin mei leverbaar was :?
Ik heb ze (http://www.fotovideoshop.nl/) vanmorgen opgebeld en echt gevraagd of hij op voorraad was, en dat werd met een JA bevestigd. Ik heb m`n track & trace nummer van de TPG ook al.

En we hebben het over de Z2 niet de Z1 :P

Owja ik heb er 439,00 voor betaald, inclusief verzendkosten 449,00 E.

[Voor 8% gewijzigd door Stephan Oudmaijer op 25-03-2004 18:23]

• ChrisS459
quote:
SdBvakkenvuller schreef op 25 maart 2004 @ 17:06:
[...]

Ik ben vandaag in de winkel geweest op de hoek (foto-speciaal zaak).
Hij lag al in de vitrine naast de z1. Is op het eerste oog weinig verschil te zien met de z1, zeker qua design.

• eissenhower
jammer alleen dat er nog geen goede review op internet staat.

• Stephan Oudmaijer
hij is binnen!!! ff de manual lezen en aan de slag :)

• ChrisS459
quote:
CK schreef op 26 maart 2004 @ 18:30:
hij is binnen!!! ff de manual lezen en aan de slag :)
Veel succes en plezier ermee!! Laat snel wat horen wat je bevindingen zijn.

• Stephan Oudmaijer
een beetje gespeeld met de camera... even snel een paar foto`s.

plaatje 1 (macro)

plaatje 2 (macro)

plaatje 3 (natuur)

[Voor 17% gewijzigd door Stephan Oudmaijer op 28-03-2004 20:41]

• kamstra
  • Registratie: april 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Damn, vooral die laatste ziet er gaaf uit, hoe bevalt ie verder?

[Voor 6% gewijzigd door kamstra op 28-03-2004 20:55]

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• Stephan Oudmaijer
quote:
kamstra schreef op 28 maart 2004 @ 20:54:
Damn, vooral die laatste ziet er gaaf uit, hoe bevalt ie verder?
Positief:
- Zeer goede kwaliteit display.
- Bediening van de menu opties werkt erg gemakkelijk.
- Foto`s overdag, wat ik tot nu toe heb, zijn goed ( `s avond moet ik nog mee gaan spelen )
- Macro`s schieten moet ik nog wat mee spelen, gisteren wat geschoten met matig licht, maar die waren erg geel.. even met de witbalans spelen nog.

Minpuntjes tot nu toe:
- Battery klepje vind ik niet echt solide aandoen.
- Er zit echt helemaal niets bij die camera, geheugen is te weinig (16 mb) en de batterijen die er bij zitten zijn in no-time leeg. Dus als je deze camera neemt, dan meteen een (256mb) sd kaart en andere batterijen (+oplader) shoppen ;)

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Ik vind het pakket wat ze leveren idd ook wat aan de kale kant, 16 MB slaat nergens op, veel te weinig...Maar ben wel bereid wat extra centjes uit te geven om de boel compleet te maken :) .

Kan niet wachten tot meneer belastingdienst mijn eetjes teruggeeft ;)

• fuss
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 08-01-2011
quote:
CK schreef op 28 maart 2004 @ 21:32:
[...]

Positief:
- Zeer goede kwaliteit display.
- Bediening van de menu opties werkt erg gemakkelijk.
- Foto`s overdag, wat ik tot nu toe heb, zijn goed ( `s avond moet ik nog mee gaan spelen )
- Macro`s schieten moet ik nog wat mee spelen, gisteren wat geschoten met matig licht, maar die waren erg geel.. even met de witbalans spelen nog.

Minpuntjes tot nu toe:
- Battery klepje vind ik niet echt solide aandoen.
- Er zit echt helemaal niets bij die camera, geheugen is te weinig (16 mb) en de batterijen die er bij zitten zijn in no-time leeg. Dus als je deze camera neemt, dan meteen een (256mb) sd kaart en andere batterijen (+oplader) shoppen ;)
noem mij eens een camera die die extras wel heeft (met uitzondering van sony)

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

quote:
fuss schreef op 28 maart 2004 @ 21:55:
[...]

noem mij eens een camera die die extras wel heeft (met uitzondering van sony)
mijn vriendin heeft 8 weken geleden een Samsung gekocht (ben precieze type ff kwijt, maar hij heeft 4MP, 4x optische zoom, 3X digitale zoom, iets met 400 in het typenummer dacht ik ;) )

Zij kreeg er standaard 32 MB SD geheugen bij, een tasje, en een accu met snellader, en dat voor ongeveer 400 euro...

• fuss
quote:
kamstra schreef op 29 maart 2004 @ 12:27:
[...]

mijn vriendin heeft 8 weken geleden een Samsung gekocht (ben precieze type ff kwijt, maar hij heeft 4MP, 4x optische zoom, 3X digitale zoom, iets met 400 in het typenummer dacht ik ;) )

Zij kreeg er standaard 32 MB SD geheugen bij, een tasje, en een accu met snellader, en dat voor ongeveer 400 euro...
wat was de losse prijs van het toestel dan? en wat heb je aan 32 mb?

16 mb = niks
32 mb = 2x niks

Als je naar een winkel stapt, en wat gaat onderhandelen over de prijs kan er vaak wat af inderdaad. Ik doelde juist op dat er vanuit de fabriek (zie, canon, kodak, fuji, minolta etc) nooit tasjes en laders en oplaadbare batterijen meegeleverd worden!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

quote:
fuss schreef op 29 maart 2004 @ 12:44:
[...]

wat was de losse prijs van het toestel dan? en wat heb je aan 32 mb?

16 mb = niks
32 mb = 2x niks

Als je naar een winkel stapt, en wat gaat onderhandelen over de prijs kan er vaak wat af inderdaad. Ik doelde juist op dat er vanuit de fabriek (zie, canon, kodak, fuji, minolta etc) nooit tasjes en laders en oplaadbare batterijen meegeleverd worden!
Ben met je eens dat 32 MB nog steeds niks is, maar goed ;) . Er is dus geen losse prijs van het toestel, tenminste, niet dat ik weet, dit was de standaard levering, een kalere versie is er niet. Dus hij komt af fabriek zo in de schappen te liggen, dan vind ik het wel een aardig pakket :)

edit: ik zie ondertussen dat het de Samsung Digimax V4 is, en dit is het pakket waarin ie geleverd wordt:
Samsung Digimax V4 - 4 megapixel - 3x optische zoom -Geleverd inclusief: luxe tasje, USB-kabel, video-kabel, 32MB SD kaart, polsband, CR-V3 batterij, lader, software, 1 jaar fabrieksgarantie welke wij voor u verzorgen

[Voor 18% gewijzigd door kamstra op 29-03-2004 14:31]

• shameblaster
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 17:59

shameblaster

BB4E^Cons

quote:
CK schreef op 28 maart 2004 @ 20:38:
een beetje gespeeld met de camera... even snel een paar foto`s.

plaatje 1 (macro)

plaatje 2 (macro)

plaatje 3 (natuur)
Post is een foto van iets zonder zoom en met max zoom (alleen de optische dan:P)

* ik wil ook weer een andere digitale, kben uitgekeken op mn a60:) en dan wil ik er een met minimaal 10x zoom :) aleen ff flink werken

[Voor 3% gewijzigd door shameblaster op 29-03-2004 14:42]

Cons:::BB4E

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Iemand trouwens enig idee hoe het komt dat de camera al wel leverbaar is, maar er nog geen goede reviews op de 'standaard-review-sites' zijn?

• fuss
quote:
kamstra schreef op 29 maart 2004 @ 14:27:
[...]

Ben met je eens dat 32 MB nog steeds niks is, maar goed ;) . Er is dus geen losse prijs van het toestel, tenminste, niet dat ik weet, dit was de standaard levering, een kalere versie is er niet. Dus hij komt af fabriek zo in de schappen te liggen, dan vind ik het wel een aardig pakket :)

edit: ik zie ondertussen dat het de Samsung Digimax V4 is, en dit is het pakket waarin ie geleverd wordt:
Samsung Digimax V4 - 4 megapixel - 3x optische zoom -Geleverd inclusief: luxe tasje, USB-kabel, video-kabel, 32MB SD kaart, polsband, CR-V3 batterij, lader, software, 1 jaar fabrieksgarantie welke wij voor u verzorgen
oke....maar samsung is nou ook niet 1 van die merken zoals: sony, canon, fuji kodak, nikon etc etc die in alle winkel verkocht worden.

bij 90% zittten de acc er namelijk niet bij, all die noname merken/b-merken komen altijd aanzetten met acc, ministatiefen etc. (nou wil ik niet zeggen dat ik samsung tot deze categorie reken, maar ik reken samsung ook niet tot de 1e categorie)

• kmf
  • Niet online
quote:
Hertog schreef op 29 maart 2004 @ 14:46:
Iemand trouwens enig idee hoe het komt dat de camera al wel leverbaar is, maar er nog geen goede reviews op de 'standaard-review-sites' zijn?
de fabrikanten moeten deze eerst doorsturen. Blijkbaar wou minolta deze cam zsm uit hebben voor de vakantie en had geen tijd/zin om eerst even te laten reviewen/ophypen. (of ze zijn bang dat het toch niet zo'n verbetering was tov de Z1) O-)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

quote:
athlonkmf schreef op 29 maart 2004 @ 16:48:
[...]

(of ze zijn bang dat het toch niet zo'n verbetering was tov de Z1) O-)
Daar ben ik ook bang voor ;)

Nou ja, ik wacht nog wel even. Ik ga toch pas in Juli op vakantie :)

• ChrisS459
quote:
Hertog schreef op 29 maart 2004 @ 14:46:
De camera is pas kort op de markt en wat ik begrijp is ie eerder hier als in de states. Op kieskeurig.nl staan ook al een paar reacties van mensen die hem in bezit hebben.

• Stephan Oudmaijer
quote:
shameblaster schreef op 29 maart 2004 @ 14:41:
[...]

Post is een foto van iets zonder zoom en met max zoom (alleen de optische dan:P)

* ik wil ook weer een andere digitale, kben uitgekeken op mn a60:) en dan wil ik er een met minimaal 10x zoom :) aleen ff flink werken
ok, deze zijn tegen de zon in geschoten:

zoom = 10x

zoom = 0x

[Voor 8% gewijzigd door Stephan Oudmaijer op 29-03-2004 22:33]

• shameblaster
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 17:59

shameblaster

BB4E^Cons

quote:
CK schreef op 29 maart 2004 @ 19:19:
[...]

ok, deze zijn tegen de zon in geschoten:

zoom = 0x

zoom = 10x
ok bedankt... je linkjes staan net anderzom:P

Cons:::BB4E

• Stephan Oudmaijer
Nog een paar foto`s:

afbeelding 1

afbeelding 2

afbeelding 3

afbeelding 4

[Voor 13% gewijzigd door Stephan Oudmaijer op 30-03-2004 14:26]

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Hmm, die twee foto's tegen de zon in worden wel erg paars. Op die laatste foto, Z-Vogel.jpg, valt het wel weer mee. Niet te veel tegen de zon in fotograferen dus ;)

• Repeat
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 20-05 18:38
Mooie cam dit :D maar ik zie op afbeelding 4 van CK toch wel wat vies paars op die takken van die boom :(
De A80 is ook wel mooi, maar deze ook. Kosten ongeveer evenveel, maar de A80 heeft veel minder lens, is die dan zoveel beter in andere dingen oid? Of is een A80 gewoon van hogere kwaliteit?

[Voor 10% gewijzigd door Repeat op 30-03-2004 16:35]

Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

• fuss
quote:
Repeat schreef op 30 maart 2004 @ 16:33:
Mooie cam dit :D maar ik zie op afbeelding 4 van CK toch wel wat vies paars op die takken van die boom :(
De A80 is ook wel mooi, maar deze ook. Kosten ongeveer evenveel, maar de A80 heeft veel minder lens, is die dan zoveel beter in andere dingen oid? Of is een A80 gewoon van hogere kwaliteit?
A80 is toch wel even wat beter:

kantelbaar scherm, betere lens

• kmf
  • Niet online
quote:
fuss schreef op 30 maart 2004 @ 19:04:
[...]

A80 is toch wel even wat beter:

kantelbaar scherm, betere lens
De Z1 heeft 10x zoom, razendsnel.

Er is geen "betere" als het om camera's gaat, alleen maar geschikte.

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

quote:
athlonkmf schreef op 30 maart 2004 @ 19:18:
[...]

De Z1 heeft 10x zoom, razendsnel.

Er is geen "betere" als het om camera's gaat, alleen maar geschikte.
Jup :( en daarom weet ik t nou nog steeds niet...de Z2 of de A80....nou ja, ik heb nog 2 maanden om te beslissen :)

• fuss
quote:
kamstra schreef op 30 maart 2004 @ 19:40:
[...]

Jup :( en daarom weet ik t nou nog steeds niet...de Z2 of de A80....nou ja, ik heb nog 2 maanden om te beslissen :)
neem dan een A80 + teleconverter ofzo

• kmf
  • Niet online
quote:
fuss schreef op 30 maart 2004 @ 20:01:
[...]

neem dan een A80 + teleconverter ofzo
Een teleconverter kost niet niks, gooit een aantal stops erbij en je moet het erop en eraf schroeven. Ik zie wel dat je een fan van de A80 ben, fijn, maar kom dan tenminste met wat betere argumenten dan beter, want kantelbaarscherm en beter lens (waar heb je dat vandaan?)

• Repeat
teleconvertor lijkt me ook goed kont idd. Maar ik zie bij die Z2 wel paarse dingen op foto's die er niet horen, maar die A80 heeft vaak last van vignettering. Ik ga ook maar es kijken naar een 2e hands G3, die moeten kwa prijs ook wel in de buurt komen. :)

Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

• Hark
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 18-04 20:58
Ik ben helemaal nieuw met fotografie, laat staan digitale fotografie (Ik heb nu een APS cameraatje van 30 euro, zegt dat genoeg?). Maar goed, ik wil dus een digitale camera kopen. Ik maak vooral foto's tijdens mijn vakantie, maar ik wil ook wel eens wat vliegtuigen op de foto zetten (woon in de buurt van Schiphol). De Minolta Z2 lijkt mij dus wel wat, vanwege de 10x zoom en redelijke prijs. Maar mijn enige puntje is nu nog dat ik mij afvraag in hoeverre deze camera geschikt is voor 'normale' afstanden, bijvoorbeeld als ik een foto wil maken van bijvoorbeeld een schilderij (om maar wat te noemen) op twee meter afstand of zo. Dat soort situaties kom je tijdens vakanties natuurlijk wel eens tegen. Dus de vraag is: in hoe geschikt is de Z2 voor zulke foto's.

Ik weet wel dat er een 0.75x converter bestaat, maar dat vind ik niet echt een optie (te duur, kan ik beter een andere camera kopen).

Nog een klein vraagje: ik heb gelezen dat je geen filters op de Z1 kan gebruiken zonder een lensconverter. Kan dit met de Z2 wel? (ik vrees van niet als ik goed naar de camera kijk....)

• Repeat
Het meest uitgezoomd is de lens 38mm. dat is een goed bereik om van schilderijen en personen enz foto's te maken. Het is niet echt groothoek, maar voor digitale camera's toch wel een normale, gangbare lens. :)

• kmf
  • Niet online
quote:
Hark schreef op 01 april 2004 @ 15:36:
Ik ben helemaal nieuw met fotografie, laat staan digitale fotografie (Ik heb nu een APS cameraatje van 30 euro, zegt dat genoeg?). Maar goed, ik wil dus een digitale camera kopen. Ik maak vooral foto's tijdens mijn vakantie, maar ik wil ook wel eens wat vliegtuigen op de foto zetten (woon in de buurt van Schiphol). De Minolta Z2 lijkt mij dus wel wat, vanwege de 10x zoom en redelijke prijs. Maar mijn enige puntje is nu nog dat ik mij afvraag in hoeverre deze camera geschikt is voor 'normale' afstanden, bijvoorbeeld als ik een foto wil maken van bijvoorbeeld een schilderij (om maar wat te noemen) op twee meter afstand of zo. Dat soort situaties kom je tijdens vakanties natuurlijk wel eens tegen. Dus de vraag is: in hoe geschikt is de Z2 voor zulke foto's.
Een standaard analoge cam, en dus waarschijnlijk die van jou ook heeft een groothoek van 35mm. De Z1 en Z2 hebben 38mm minimaal. Dat betekent dat je een stapje extra naar achteren moet nemen, meestal geen probleem dus :) Behalve als je binnenshuis een foto moet maken.
quote:
Ik weet wel dat er een 0.75x converter bestaat, maar dat vind ik niet echt een optie (te duur, kan ik beter een andere camera kopen).

Nog een klein vraagje: ik heb gelezen dat je geen filters op de Z1 kan gebruiken zonder een lensconverter. Kan dit met de Z2 wel? (ik vrees van niet als ik goed naar de camera kijk....)
:? je kan een flitser ook gebruiken zodner dat je een teleconvertor gebruik hoor. Ik denk dat je bedoeld dat je de ingebouwde flitser niet kan gebruiken als je gebruik maakt van een groothoeklens.

• Repeat
quote:
athlonkmf schreef op 01 april 2004 @ 17:21:
[...]

Een standaard analoge cam, en dus waarschijnlijk die van jou ook heeft een groothoek van 35mm. De Z1 en Z2 hebben 38mm minimaal. Dat betekent dat je een stapje extra naar achteren moet nemen, meestal geen probleem dus :) Behalve als je binnenshuis een foto moet maken.

[...]

:? je kan een flitser ook gebruiken zodner dat je een teleconvertor gebruik hoor. Ik denk dat je bedoeld dat je de ingebouwde flitser niet kan gebruiken als je gebruik maakt van een groothoeklens.
Hij zegt filter ;)

Het lijkt me niet dat je op deze lens zi filters kan schroeven, daar zal je wel een adapter voor nodig hebben.

[Voor 9% gewijzigd door Repeat op 01-04-2004 17:36]

• Hark
quote:
Repeat schreef op 01 april 2004 @ 17:32:
[...]

Hij zegt filter ;)

Het lijkt me niet dat je op deze lens zi filters kan schroeven, daar zal je wel een adapter voor nodig hebben.
Inderdaad, filters ja. Jammer dat je daar een converter voor nodig hebt. Maar ja, je kan niet alles hebben.

Is 35 mm bij een analoge camera nou gelijk aan 35 mm bij een digitale? Ik dacht dat digitale camera's altijd een beperkter beeld hadden (meer ingezoemd zeg maar) dan analoge camera's omdat een CCD veel kleiner is dan een film. Nou ja, misschien moet ik maar eens wat fotografie-tutorials gaan doorlezen.

Bedankt voor de antwoorden trouwens. Nu is het wachten voor mij alleen nog op wat reviews van de bekende site. Ik ben vooral benieuwd of de Z2 nou veel minder last heeft van paarse randen (dat heet CA geloof ik) dan de Z1. Bij de Z1 was dat soms wel heel erg.

• Repeat
Ja door de cropfactor wordt het beeld op digitale camera's altijd "ingezoomd" maar de lens is een 38-380mm kleinbeeld equivalent, dus of je nou op een 35mm zo'n lens hebt of op een digitale, dat zal hetzelfde zijn :)

• Flits flits
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 22-08-2014
quote:
Repeat schreef op 01 april 2004 @ 20:09:
Ja door de cropfactor wordt het beeld op digitale camera's altijd "ingezoomd" maar de lens is een 38-380mm kleinbeeld equivalent, dus of je nou op een 35mm zo'n lens hebt of op een digitale, dat zal hetzelfde zijn :)
Dit verhaal is een beetje klok/klepel, een toelichting:

Van een "cropfactor" is alleen sprake bij camera's met verwisselbare lenzen die een kleinere CCD hebben dan de 24x36 mm dan een kleinbeeldreflex, zodat lenzen die bedoeld waren voor een analoge reflex dus die cropfactor vertonen.
Bij de compacten heeft men omdat er verschillende CCD maten in de omloop zijn, de brandpuntsafstanden VERGELEKEN met KB geintroduceerd, hierbij is dus geen sprake van een cropfactor............

• Hark
Ok duidelijk :)

• BeaverHajos
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 29-12-2006

• Repeat
:D Mooi. ga hem gelijk lezen.

• Repeat
Wat een geweldig ding :D Je hebt iig ook een dslr-like viewdfinder, en niet zo doorkijkglaasje. :) Ik ga mezelf deze maar aanschaffen denk ik :Y) Mooie zoom, leuke functies. Mooi ding :)

• Stephan Oudmaijer
quote:
Repeat schreef op 02 april 2004 @ 14:32:
Wat een geweldig ding :D Je hebt iig ook een dslr-like viewdfinder, en niet zo doorkijkglaasje. :) Ik ga mezelf deze maar aanschaffen denk ik :Y) Mooie zoom, leuke functies. Mooi ding :)
ik kan hem je aanbevelen :) na lang wikken en wegen heb ik hem toch maar gekocht en ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over de camera. Koop alleen wel een Sandisk Ultra II SD kaart want die standaard dane-elec zijn erg traag :(

[Voor 26% gewijzigd door Stephan Oudmaijer op 02-04-2004 15:57]

• Hark
Weet iemand of dat spiegel-mechanisme in de Z2 ook is verbeterd? In de Z1 ging dat regelmatig stuk heb ik gelezen. Het lijkt me niet zo fijn als dat midden in mijn vakantie gebeurt... Jammer dat die review er niks over zegt.

• Hark
Ik heb nog een vraag voor de doorgewinterde fotograaf:

Als ik de Z2 ga kopen wil ik er ook een polarisatiefilter bij. Nu heb ik deze kit gevonden: PLP-Z10 MC Protector & Polarizer Filter Kit. Dit is een kitje met o.a. een lensadapter en een linear polarisatiefilter.

Nu dacht ik dat lineare polarisatiefilters voor problemen kunnen zorgen met de autofocus, en dat je daarom altijd een circulair polarisatiefilter moet kopen. Maar op http://www.digitaletc.com/go/item/6773 staat dit: 'Raynox Linear Polarizer Filter suppresses unwanted light reflection such as on the glass and on the water. It maintains auto focus function when the filter is attached'.

Hebben de Z1 en Z2 een autofocus die geen last heeft van lineare polarisatiefilters dan? Of is een ciculair polarisatiefilter toch beter?

Ik hoop dat er een goeroe is die dit weet ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hark
Aan degenen die de Z2 bezitten: Hoe lang doe je met 4 batterijen van ongeveer 2000 mAh? Op Steve's Digicam pagina staat meer dan 200 foto's, maar het verschilt natuurlijk nogal of je die foto's snel achter elkaar schiet of dat je bij elke foto wat gaat lopen zoomen enzo.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tonio
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Ik heb net m'n z2 besteld, en ik krijg 'm over ongeveer 2 dagen binnen.
Ik had nog wel een vraagje over geheugen, is er een merkbaar verschil tussen bijv sandisk sd kaartjes en lexar om maar iets te noemen. Ik vroeg mij dit af omdat er een verschil van 40 euro tussen deze twee merken zat bij 256 mb kaartjes, en ik vroeg mij af wat dit verschil in rpijs rechtvaardigd. Ik weet dat je een verschil in snelheid hebt tussen verschillende merken, maar is dit wel 40 euro waard?

[Voor 15% gewijzigd door Tonio op 04-04-2004 17:28]

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Flits flits
  • Laatst online: 22-08-2014
quote:
Hark schreef op 03 april 2004 @ 12:44:
Ik heb nog een vraag voor de doorgewinterde fotograaf:

Als ik de Z2 ga kopen wil ik er ook een polarisatiefilter bij. Nu heb ik deze kit gevonden: PLP-Z10 MC Protector & Polarizer Filter Kit. Dit is een kitje met o.a. een lensadapter en een linear polarisatiefilter.

Nu dacht ik dat lineare polarisatiefilters voor problemen kunnen zorgen met de autofocus, en dat je daarom altijd een circulair polarisatiefilter moet kopen. Maar op http://www.digitaletc.com/go/item/6773 staat dit: 'Raynox Linear Polarizer Filter suppresses unwanted light reflection such as on the glass and on the water. It maintains auto focus function when the filter is attached'.

Hebben de Z1 en Z2 een autofocus die geen last heeft van lineare polarisatiefilters dan? Of is een ciculair polarisatiefilter toch beter?

Ik hoop dat er een goeroe is die dit weet ;)
Lineaire filters werken gewoon...........

Is al vaker aan de orde geweest, search.........

[Voor 4% gewijzigd door Flits flits op 04-04-2004 18:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

quote:
CK schreef op 02 april 2004 @ 15:54:
[...]

Koop alleen wel een Sandisk Ultra II SD kaart want die standaard dane-elec zijn erg traag :(
Is dat verschil echt zo (merkbaar) groot, ook tussen die Ultra II en standaard Sandisk kaarten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stephan Oudmaijer
quote:
Hertog schreef op 04 april 2004 @ 19:22:
[...]

Is dat verschil echt zo (merkbaar) groot, ook tussen die Ultra II en standaard Sandisk kaarten?
ja, 3 mb/sec tegen 9 mb/sec (ultraII). Vooral als je veel foto`s aan het over pompen bent is de standaard SD kaart irri :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stephan Oudmaijer
quote:
Hark schreef op 04 april 2004 @ 15:36:
Aan degenen die de Z2 bezitten: Hoe lang doe je met 4 batterijen van ongeveer 2000 mAh? Op Steve's Digicam pagina staat meer dan 200 foto's, maar het verschilt natuurlijk nogal of je die foto's snel achter elkaar schiet of dat je bij elke foto wat gaat lopen zoomen enzo.
ik heb 2100 mah batterijen erin, ik heb zeker al meer dan 150 foto`s genomen, veel geflitst en ook een filmpje geschoten en m`n batterijen zijn nog niet leeg. Gewoon een extra set batterijen erbij kopen, zodat je er dus in totaal 8 hebt. Dan kom je een heel eind.

• Tonio
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
ik heb net m'n Z2 van de postbode gekregen, en ik ga er nu even lekker een beetje ermee kloten. Ik post straks nog wel wat foto's

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True