Is er voor de ND-2500 ook een testprogrammaatje, vergelijkbaar met KProbe? (KProbe werkt alleen met LiteOn drives, of drives met een LiteOn binnenwerk, blijkbaar.)
Ik heb hier wel gebrand:
Verbatim DataLife Plus 4x, gebrand op 4x.
MediaCode: MCC 002 (Mitsubishi Chemical Corp.)
Leest de hele DVD goed terug in zowel de ND-2500, als in mijn LG 8161B DVD-ROM. (Snelheid van teruglezen is max. 8x. Dat vind ik wel een beetje vreemd.)
Edit: Blijkbaar is de max. leessnelheid van DVD+R op 8x niet vreemd: in de review van CDFreaks doet de drive dit ook.
Het lijkt erop dat je er zonder problemen de volgende +R én -R dyes in kunt gooien:
CMC (Vooral TraxData)
MCC (Verbatim, +R en -R)
Taiyo Yuden (Ook Verbatim, +R en -R)
Verbatim schijnt te wisselen tussen MCC en Taiyo: ik heb hier twee doosjes staan, en 1 doosje bevat MCC, en het andere Taiyo +R's.
Zelfs Princo en Lead Data die als niet al te goed te boek staan worden redelijk gebrand.
Lees de review van CDFreaks hier.De algemene conclusie lijkt te zijn dat deze drive iets trager is dan zijn concurrenten LiteOn 811S en Plextor 708A, (ca. 1.5 minuut op 8x) maar hij kan weer -R op 8x branden wat de andere twee niet kunnen. Daarnaast is hij volgens de review "King of DVD write quality", waarbij de drive een groot aantal verschillende DVD's, +R als -R, extreem goed brandt. Zelfs goedkope low-quality schijven maakt hij blijkbaar erg goed.
Positive:
* First writer to support 8x DVD-R and 4x DVD-RW
* Also supports 8x DVD+R and 4x DVD+RW.
* Good CD-R writing quality.
* Outstanding DVD writing quality
* Reads CDs at 40x and DVDs at 12x
* Very good DVD packet writing performance.
* Supports DAO-RAW writing.
* Supports reading and writing of full SubChannel Data.
* Quiet operation and good build quality.
* Supports reading and writing special sized CD-R discs.
* Able to rip audio from Key2Audio and Cactus Data Shield 200 protected audio discs.
* Price.
Negative:
* Did not get perfect results in Nero CD-Speed advanced audio test.
1 Slower at CD-R and CD-RW writing compared to the competition.
1 Slower 8x DVD writing speed compared to the competition (Lite-On LDW-811S and Plextor PX-708A)
2 Does not support Mt. Rainier.
3 Reading of DVD-Video discs are locked to 5x CAV.
3 Reads music and CD-RW discs at only 32x.
* Doesn’t support “Correct EFM encoding of regular bit patterns”.
3 Slow at reading safedisc protected data discs in CloneCD
* Media compatibility could still be improved to support all discs at certified speed.
4 Does not support reading/writing discs larger than 90 minutes.
5 Can’t rip music from Cactus Data shield 100 protected music discs.
De genummerde negatives beschouw ik niet echt als negatief. Het is misschien wat minder omdat de drive minder (snelle/goede) mogelijkheden biedt, maar deze mogelijkheden zijn voor veel mensen of niet van belang, of ze zijn niet standaard, of ze kunnen met een aparte lezer worden omzeild. (Ik vind het toch al minder om mijn schrijver continue te gebruiken als lezer... waarom weet ik niet echt, maar het werd vroeger bij CDRW drives afgeraden.)
Negatives
1: Onbelangrijk. Kwaliteit is véél belangrijker dan snelheid. Wat heb je aan 1 minuut minder wachttijd, als je DVD's na 1 of 2 jaar niet meer werken, of de kwaliteit gewoon minder is?
2: Gebruik ik niet. Wordt nog niet eens door het OS ondersteund.
3: Daarvoor heb ik een aparte DVD-ROM. Lezen doe ik niet met de brander.
4: Deze schijven zijn toch al niet standaard, en werken vaan niet op audio-cd spelers
5: Misschien kan mijn LG DVD-ROM dit. Daarnaast, er is altijd wel een manier om een CD te rippen... desnoods analoog.
[
Voor 99% gewijzigd door
Anoniem: 41851 op 18-02-2004 22:28
]