Nice voor een eerste post, ik zie net dat er een foutje in het schema staat
R 6 moet aan VCC en niet GND, als je hem aan GND hangt start de pic dus niet....

Idd, pen 14 moet een +5V ofzow krijgen, pen 5 mag aan de grond, en niet pin 6 zoals in het schema van de TS staat. Misschien kannie dat ook nog even wijzigen, als hij toch bezig is R6 aan VDD (+5V dus) te hangen? Moet jij trouwens ook nog ff je schemaatje wijzigen sebastius... en daarbij zou ik persoonlijk liever geen weerstandjes onder het ic doen, en ik gebruik zelf vaak een maatje grotere weerstanden. Verder: leuk initiatief! Gaat zo door allen!sebastius schreef op 26 januari 2004 @ 23:21:
En pen 14 is de VCC/VDD, Pen 5 is de GND?
[ Voor 23% gewijzigd door SetsunaKaede op 26-01-2004 23:56 ]
Dat weet ik allemaal wel. Pin 6 hangt bij de TS aan VCC via een weerstand voor een speciale reden. Zelfde geld voor pen 4. Die correctie van hem heb ik al uitgevoerd.SetsunaKaede schreef op 26 januari 2004 @ 23:48:
[...]
Idd, pen 14 moet een +5V ofzow krijgen, pen 5 mag aan de grond, en niet pin 6 zoals in het schema van de TS staat. Misschien kannie dat ook nog even wijzigen, als hij toch bezig is R6 aan VDD (+5V dus) te hangen? Moet jij trouwens ook nog ff je schemaatje wijzigen sebastius... en daarbij zou ik persoonlijk liever geen weerstandjes onder het ic doen, en ik gebruik zelf vaak een maatje grotere weerstanden. Verder: leuk initiatief! Gaat zo door allen!
[edit] ik zie nu dat je een dubbelzijdige print hebt gemaakt, en dat je weerstandjes onder de print zitten... niet zo praktisch, de meeste mensen die een beetje kunnen etsen etsen alleen maar enkelzijdig...
Dat doe je trouwens in Eagle door bij de autorouter top layer op n/a te zetten en bottom layer op *, dan krijg je netjes enkelzijdige prints
[ Voor 14% gewijzigd door sebastius op 27-01-2004 00:38 ]
[ Voor 17% gewijzigd door ThaHandy op 27-01-2004 00:59 ]
SMD is het meest efficiente natuurlijk. En natuurlijk kun je de boel scheiden, maar ik heb nog niet de beschikbare ruimte onderzocht.ThaHandy schreef op 27 januari 2004 @ 00:49:
enzow
maar zouden de IC's en onderdelen apart kunnen? zoals ook in de muis?
denk dat dat kwa ruimte beter is
SMD versie?
Pin 6 is de IRQ pin van de pic(RB0/INT). Deze zit aan VCC via een pull-up zodat de lage flank van de pwm van de originele led kan worden afgevangen(via de optocoupler). Staat ook in de eerste post als je ff goed leest. Ik zal vanavond het schema ff updaten, en nog een keer goed alles nalopen in die muis. Zoals ik al zei heb ik dat toen zonder schema gemaakt, en is het een warboel van draadjes(ook aan de onderkant van de print, dat zie je alleen op die foto's niet). De aansluitingen van VCC en VDD zijn in de datasheet van de pic terug te vinden, leek me dus wat ovebodig om dat ook allemaal te tekenen, is standaard dat je die dus ook aansluit. Verder is de pic in-circuit met de TLVP te programmeren, dus hoef je hem niet telkens in en uit de muis te halen om hem te proggen. Is wel zo handig als je wat aan de software wil doen. Cristal is trouwens 20MHz.SetsunaKaede schreef op 26 januari 2004 @ 23:48:
[...]
Idd, pen 14 moet een +5V ofzow krijgen, pen 5 mag aan de grond, en niet pin 6 zoals in het schema van de TS staat. Misschien kannie dat ook nog even wijzigen, als hij toch bezig is R6 aan VDD (+5V dus) te hangen?
Jammer dat mensen die zulke vette dingen maken niet altijd hier komen...Anoniem: 103957 schreef op 26 januari 2004 @ 22:33:
... heb ik ook maar even een accountje gemaakt .
Klopt.Benadski schreef op 27 januari 2004 @ 10:07:
Ik meen me te herinneren dat de PIC een interne klok heeft, waarom gebruik je die niet? Dat scheelt een kristal en twee condensatoren!
1mhz zou toch zat moeten zijn voor PWM?atmoz schreef op 27 januari 2004 @ 11:16:
[...]
Klopt.
Maar dan kun je hem niet op 20Mhz gebruiken, wat misschien wel de bedoeling is met PWM ofzo? Dan zou ik niet weten.
Okee, niets gezegdAnoniem: 103957 schreef op 27 januari 2004 @ 09:52:
[...]
Pin 6 is de IRQ pin van de pic(RB0/INT). Deze zit aan VCC via een pull-up zodat de lage flank van de pwm van de originele led kan worden afgevangen(via de optocoupler). Staat ook in de eerste post als je ff goed leest. Ik zal vanavond het schema ff updaten, en nog een keer goed alles nalopen in die muis.
Nogmaals niets gezegd over VCC en VDD ;-)De aansluitingen van VCC en VDD zijn in de datasheet van de pic terug te vinden, leek me dus wat ovebodig om dat ook allemaal te tekenen, is standaard dat je die dus ook aansluit. Verder is de pic in-circuit met de TLVP te programmeren, dus hoef je hem niet telkens in en uit de muis te halen om hem te proggen. Is wel zo handig als je wat aan de software wil doen. Cristal is trouwens 20MHz.
In de datasheet staat 4MHz. Dat is zeker genoeg, moet je alleen wel de code aanpassen, die loopt nl op de interne timer.Benadski schreef op 27 januari 2004 @ 11:59:
Dat klopt, da's inderdaad zat voor PWM, bij een AVR in ieder geval genoeg voor 8 kanalen (ik weet niet hoevaak de klok bij een PIC wordt gedeeld dus dat kan hoger zijn).
8Mhz kan de interne klok zelfs geloof ik, dus da's zowieso zeker genoeg!
Was goedbedoelde kritiekSetsunaKaede schreef op 27 januari 2004 @ 12:19:
Nogmaals niets gezegd over VCC en VDD ;-)
Maar dat tlvp moet je me toch es uitleggen... enne ik denk dat ik ook vast niet de enige ben die de kode wil
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 103957 op 27-01-2004 13:37 ]
Hell / 0
pic.h is een standaard header van de picc compiler (http://www.htsoft.com/). Staan wat defines in voor de ports etc. Je kunt daar ook een gratis versie van de compiler downloaden (picc-lite).yamahabest schreef op 27 januari 2004 @ 21:44:
Op zich een erg vette muismod, maar ik zie in de main.c dat je pic.h include. Waar haal je deze header-file vandaan?
Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.
Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.
Anoniem: 60255
Dat is toch geen probleem? Zoals Lone al zei kun je die gewoon downloaden op htsoft.com. Deze werkt samen met mplab IDE van microchip, dus kun je gemakkelijk die code aanpassen, compilen, dan flashen en klaarKewlKiddo schreef op 27 januari 2004 @ 22:44:
Je hebt dus voor die RGB-LED een C-compiler nodig?
Zal wel een equivalente optocoupler zijn. Het is niet zo heel kritisch vermoed ik.Blasterxp schreef op 28 januari 2004 @ 13:02:
Vraagje,
in de muis zit nu WEL de programmeer ' bank' ..
Ik wil hem eigelijk zonder het programmeer gedeelte maken, en er dan een van te voren ingeprogrammeerde chip in solderen.
Waarvoor is op het eerste plaatje van de muis de TIL117 TI 909 ??
[ Voor 19% gewijzigd door sebastius op 28-01-2004 21:16 ]
[ Voor 3% gewijzigd door yamahabest op 29-01-2004 20:51 . Reden: foutje na teruglezen topic ]
Maar als je deze code er gewoon in plempt, loopt ie dan alleen wat langzamer?Lone Gunman schreef op 28 januari 2004 @ 21:26:
de interne oscillator zou meer dan snel genoeg moeten zijn om 3 pwm kanaaltjes te genereren.
Maar... met die c code valt dat nog te betwijfelen... tis een vrij inefficient, snel inelkaar gehacked stukje code... een integer gebruiken, indirect addressing etc vreten cycles namelijk.
In principe kan het dus, maar ws niet met die c code. Als je dat wat efficienter zou herschrijven moet t zeker lukken.
[ Voor 25% gewijzigd door sebastius op 30-01-2004 00:03 ]
Dat weet ik zo net nog niet...De reden dat ik het op een prutsering stukje gaatjes print heb gezet is dat je anders bijna nix kunt zonder de led aan de bovenkant af te dekken, dit neemt een groot deel van het effect weg. En ik zie dat je progger pinnen op dat bordje hebt? Er moet dus wel meteen een werkend progsel in(of je maot later weer losse draadjes aan die print solderen enz) Op het eerste gezicht heeft de print iig geen fouten volgens mij. Ben benieuwd naar het eind resultaat.sebastius schreef op 29 januari 2004 @ 23:23:
[...]
Lijkt me klein zat om waar dan ook in te proppen.
Anoniem: 91786
Mooie printlayout.sebastius schreef:
De print is nóg kleiner zonder externe Oscillator. Mocht iemand dus de software ombouwen, dan kun je met een 0,9 inch printje, ENKELZIJDIG, zonder overlappende componenten toe. 2,28 cm ofzo dus. Lijkt me klein zat om waar dan ook in te proppen.
[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 91786 op 04-02-2004 23:29 ]
[ Voor 48% gewijzigd door lexophilia op 30-01-2004 17:42 ]
onderdelen @ TS (zonder c1 en Q1 danlexophilia schreef op 30 januari 2004 @ 14:12:
Kan iem owk ff een lijssie met onderdele posten?
oif ben ik nou de enige die der nie helemaal uitkomt?
wat voor cristal hebbiik nodug?
houd in: de interne 4Mhz word gebruiktsebastius schreef op 29 januari 2004 @ 23:23:
[...]
De print is nóg kleiner zonder externe Oscillator.
[ Voor 3% gewijzigd door ThaHandy op 30-01-2004 16:24 ]
[ Voor 40% gewijzigd door lexophilia op 30-01-2004 18:00 ]
I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt
Signature unavailable
Als je hem aansluit zoals hierboven beschreven, dan zal hij bij geen IDE activiteit gaan circuleren door de kleuren, en bij IDE activiteit op rood springen, vermoed ik.Mr GAmba schreef op 02 februari 2004 @ 17:37:
Ik heb net een andere plek gevonden voor deze schakeling. Ik zit hier net een geluidskaartje met gamepoort in me aldi pc in te bouwen (zit er standaard niet op).
Zie ik ineens dat die blauwe led die je powerknop laat oplichten gewoon erin geklikt zit met 2 weerhaakjes.
Mijn idee is dus om deze schakeling zoals hierboven maar dan ipv je muis led je HDD activity led te gebruiken en op de 'maat' van je HDD die rgb kleuren te veranderen.
Nou is mijn vraag alleen hoe maak je zo'n pwm scriptje ( heb nog niet veel met pic's gewerkt ).
Op deze manier laat ik dan toch een led langzaam oplichten tot volle sterkte en dan langzaam weer uit? ( mits ik ieder 'deelstuk' vaak genoeg herhaal ).
-____--____---___----__-----_-----_-----_-----_----__---___--____-_____
[ Voor 72% gewijzigd door Mr GAmba op 02-02-2004 18:25 ]
Signature unavailable
Anoniem: 91786
[ Voor 14% gewijzigd door Kaj. op 05-02-2004 11:39 ]
Signature unavailable
[ Voor 92% gewijzigd door lexophilia op 08-02-2004 17:30 ]
Als je gewoon een 3 chip/4 pootjes LED gebruikt, zit de rode chip in het midden en werkt het perfect.Kaj. schreef op 05 februari 2004 @ 11:38:
Gebruik alleen geen RGB-LED met 4 chips/6 pootjes; mijn rode chip week zodanig af dat de sensor van de muis 'm niet meer zag.
[ Voor 38% gewijzigd door Kaj. op 09-02-2004 16:34 ]
Anoniem: 48801
dus het is uberhaupt al nie mogelijk:(Anoniem: 103957 schreef op 17 februari 2004 @ 20:59:
@lexophilia
Het is niet mogelijk om de anodes om te wisselen. Als je ff door het topic leest, kun je zien dat de muis daar slecht op reageerd omdat de lichtpunt niet recht onder de sensor zit.(led chips voor groen en blauw zitten uit het midden van de led)
Ja, je kunt de pic met de progger uit het ledbar project proggen.
[ Voor 7% gewijzigd door lexophilia op 20-02-2004 20:00 ]
I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Wow snelle aktieLone Gunman schreef op 16 april 2004 @ 18:05:
k heb de originele code ff wat aangepast zodat ie ook werkt zonder het signaal van de muis. Als je de hex file in je PIC programmeert, zou het moeten functioneren zonder de optocoupler etc.
hex file
Heb t verder niet getest, dus t kan zijn dat t niet werkt.....
[ Voor 24% gewijzigd door KnOeFz op 17-04-2004 09:05 ]
Dit is wat ik nu in elkaar gebakken heb:Lone Gunman schreef op 16 april 2004 @ 21:35:
pinnetje 5 moet idd aan de ground. Daarnaast moet je pin 14 aan de +5v hangen.
[ Voor 3% gewijzigd door geert01 op 28-04-2004 20:36 ]
Ég er eins ánægður og ég get orðið.
het moet program data zijn (bovenste scherm). EEprom data wordt hier niet gebruikt. Hij doet het niet is wat vaagjes? lukt het niet om te programmeren, of werkt het programma niet?DaRuLe schreef op 01 mei 2004 @ 22:06:
Ik heb nou ook een vraag:
Wat is nou het verschil tussen program data en eeprom data? (ik gebruik ic-prog) Die hex-file is dat program of eepromdata? En waar is dan de missende file? (aannemende dat er 2 nodig zijn)
Bij mij doet ie het dus niet.
[ Voor 15% gewijzigd door Belgar op 02-05-2004 01:16 ]
...Als het maar werkt
Proggen van die PIC lijkt goed te gaan. Ik gebruik die kleine PIC-progger van circuitsonline.net.Belgar schreef op 02 mei 2004 @ 00:50:
[...]
het moet program data zijn (bovenste scherm). EEprom data wordt hier niet gebruikt. Hij doet het niet is wat vaagjes? lukt het niet om te programmeren, of werkt het programma niet?
[ Voor 5% gewijzigd door DaRuLe op 02-05-2004 01:01 ]
...Als het maar werkt
...Als het maar werkt
[ Voor 107% gewijzigd door DaRuLe op 04-05-2004 19:53 ]
Boor je dan ook de gaatjes?jwbagger schreef op 04 mei 2004 @ 23:26:
[afbeelding]
volgens mij is dit het kleinst denkbare printje dat ik kan maken... toch?
En even herhalen wat ik twee pagina's terug hier ook al had gezegd:
indien mensen geïnteresseerd zijn in dit printje (of een gewijzigde versie daarvan), dan kan ik 'm wel plotten & etsen(kost me 1.50/printje, excl verzenden natuurlijk)
[ Voor 13% gewijzigd door jwbagger op 05-05-2004 10:47 ]
Als je er meerdere in gaat proppen, moet je dan niet de weerstanden aan gaan passen? Of valt dat wel mee, want volgens mij krijg je dan een stuk minder lichtopbrengst en lijkt het me dat de muis in "bewegings modus" een stuk minder presteert. Of heb ik hier volkomen ongelijk in.Lone Gunman schreef op 04 mei 2004 @ 23:07:
wbt de "standalone" schakeling... de hex file uit mn voorgaande post gebruiken en hetzelfde schema aanhouden als gegeven maar dan zonder de optocoupler.
k zal de code voor de zekerheid nog wel ff nakijken, maar volgens mij moet ie wel kloppenT is imo wel overkill/zonde om slechts een RGB led aan te sturen met deze PIC, aangezien het erg makkelijk is om meerdere RGB leds aan te sturen.
wbt het probleem dat de led af en toe uit de kleurencyclus gaat... is een bekend probleem. Door de verandering van de kleur is het namelijk zo dat de hoek waarin het licht valt verandert (aangezien de lichtpunten in de led naast elkaar zitten, en niet op hetzelfde punt). Daardoor kan het zo zijn dat de microcontroller van de muis zelf (dus niet de PIC) denkt dat de muis/ondergrond verschoven is, waardoor deze het signaal geeft dat de led rood moet gaan branden. Dit gaat buiten de PIC om, waardoor er niet echt iets aan te doen is.
Mijn webserver dienst die ik had is er uit gepleurd. Ik kan wel kijken of ik de files nog heb, moet je me maar mailen op sebastius (apenstaart) customhardware.nlXtinct schreef op 24 juni 2004 @ 10:07:
Ik weet dat deze topic al een beetje oud is, maar heb toch even een vraagje.
Wie heeft voor mij de tekeningen voor gebruik met Eagle.
Ik weet dat Sebastius deze had, maar het linkje geeft Forbidden terug.
Wie o wie kan mij hier aan helpen?
De formule voor het berekenen van de voorschakelweerstand voor leds is:Xtinct schreef op 19 augustus 2004 @ 11:01:
Wie o wie kan mij helpen met de onderdelen, ik ben niet zo technisch aangelegd.
Printjes maken is geen probleem, maar uitzoeken van onderdelen ben ik geen held.
Dus mocht iemand weten welke onderdelen ik precies nodig zijn, graag.![]()
Als dat niet kan, is er dan iemand die mij kan uitleggen hoe ik de weerstanden bereken m.b.v. de RGB led? (uitleg formule??)
I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq