[HowTo] RGB-led muismod met PIC uit Lone Gunman ledbar topic

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 2.897 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103957

Topicstarter
<h2>[HowTo] RGB-led muismod met PIC</h2>Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/layout/pixel.gif

Mja, eerst maar even voorstellen.

Ik ben diegene die samen met Lone die Ledbar met 64 leds en muismod in elkaar geprutst heeft. Omdat we niet verwacht hadden dat mensen ook info over die muis wilden(stom natuurlijk ;)), heb ik ook maar even een accountje gemaakt zodat ik er het een en ander over kan uitleggen (is nl mijn muis). Ik heb dat ding maar weer een keer open gemaakt omdat geen idee meer had hoe 't nu eigenlijk zat. Heb dat nl. toen zomaar effe in elkaar geprutst zonder schema.

Wat het doet:

De gewone rode led is eruit gehaald en vervangen door een rgb led. De aansturing van de normale led zit met een optocoupler verbonden aan de pic, en aan de pic hangt dan weer de rgb led.
De originele rode led brand normaal continu als beweging gedecteerd wordt, en minder fel (mbv pwm) als er geen beweging gedecteerd wordt.
Wat de pic doet: het originele signaal analyseren en zo opvangen of de muis bewogen wordt of niet. Aan de hand daarvan laat ie de rgb led door alle kleuren cyclen mbv pwm (als de muis niet bewogen wordt), of ie laat de rgb led rood branden (als de muis wel bewogen wordt).

Om het allemaal wat duidelijker te maken wat plaatjes...

Hier een totaaloverzichtje, het past er net allemaal in :)
De pinheader rechts kan gebruikt worden om de pic te programmeren (geen losse progger nodig dus) :
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/cme/muispwm/mouse_open_small.jpg

Hier zie je de pic + optocoupler zitten (t is een pic16f628 trouwens, beetje overkill, maar waarom een 16f84 kopen als deze goedkoper en beter is ? :) ) :
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/cme/muispwm/mouse_pic_small.jpg

En uiteraard wat filmpjes van het geheel in actie:
muis in actie met de kap erop (1242 KB / DivX 5.0)
muis in actie met de kap eraf (1432 KB / DivX 5.0)
Jammer genoeg heeft de videocamera wat moeite met de led (kleuren komen niet helemaal lekker over), maar in t echt zie je m door alle kleuren heengaan.

Schema:

Hieronder zie je wat ik er nog van kon maken ;)
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/cme/muispwm/muismod.jpg
edit: Nice voor een eerste post, ik zie net dat er een foutje in het schema staat R 6 moet aan VCC en niet GND, als je hem aan GND hangt start de pic dus niet....

Redelijk eenvoudig zoals je ziet. De optocoupler OK1 vangt het signaal van de originele led op (pin 1 en 2 komen in de plaats van die led) zodat je kunt zien wanneer de led eigenlijk minder fel gaat branden om dan zo de pwm routine van de pic in te schakelen. Weerstand R1 is een pull-up voor de IRQ pin op de pic. Als de muis dus de led minder fel laat branden gaat deze de originele led pwm-en en word de IRQ lijn even laag getrokken zodat je dit kunt opvangen. R5 en R6 zijn om je !MCLR en PGM lijn laag te houden als de programmer er niet op zit. De weerstand op de !MCLR pin is noodzakelijk (de pic start anders niet op) en die op de PGM pin zorgt ervoor dat de boel stabiel loopt (soms wat glitches als je deze pin laat zweven). Verder het cristal met de twee condensatortjes (27pF dacht ik), VCC en VDD natuurlijk, die heb ik niet eens in het schema staan zie ik net 8)7 , maar dat spreekt voor zich. De weerstanden R2, R3 en R4 zijn afhankelijk van de gebruikte led, die moet je dus ff berekenen (R = (5-Uf)/I). Je kunt gewoon 20mA schakelen met die pic, dus buffers zijn niet nodig. Verder kun je zien dat het gewoon free-form op een gaatjes print zit, dit was het makkelijkst omdat het niet veel onderdelen zijn en het makkelijk in de muis past.

De software is door Lone gemaakt omdat dit niet mijn sterkste kant is, ik ben meer de hardware prutser ;) , hij doet de software.
Hier de code:
main.c en mousemod.hex
In main.c wordt pic.h include. Pic.h is een standaard header van de picc compiler (http://www.htsoft.com/). Staan wat defines in voor de ports etc. Je kunt daar ook een gratis versie van de compiler downloaden (picc-lite).
Als je de code wilt aanpassen/zelf compilen heb je de .c/.h files nodig en een C-compiler. Wil je dat niet dan voldoet de .HEX file om in je PIC te flashen.

Nou tot zo ver mijn eerste post hier, ik hoop dat jullie er wat mee kunnen, als er nog vragen zijn hoor ik het wel.

[ Voor 59% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 02-12-2004 18:40 . Reden: tweakers debugged ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghannes
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:26
dankje, kunnen we weer vooruit _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nice voor een eerste post, ik zie net dat er een foutje in het schema staat |:( R 6 moet aan VCC en niet GND, als je hem aan GND hangt start de pic dus niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:09

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

En pen 14 is de VCC/VDD, Pen 5 is de GND?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Ik heb een vrij miniscuul dubbelzijdig printje getekend, klik op onderstaand plaatje voor een zipje met een SCH en een BRD voor Eagle (www.cadsoft.de)

Afbeeldingslocatie: http://www.game-trix.nl/screens/rgbmouse/rgbmouse.jpg

Werking is NIET gegarandeerd en afgeleid van de schema's van de topicstarter. Het is wel zo'n beetje het kleinste wat je kunt maken met de normale componenten. Weerstanden zitten onderop de print gesoldeerd, IC's bovenop.

Pinout van het headertje, geteld vanaf de 1 die gedrukt staat op de print.

1) VCC
2) GND
3) Oude Led Anode
4) Oude Led Kathode
5) Red
6) Green
7) Blue

In het schema is het precies andersom. Let hier op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SetsunaKaede
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-07-2024

SetsunaKaede

Ing.Dr.Prof.Onz.In

sebastius schreef op 26 januari 2004 @ 23:21:
En pen 14 is de VCC/VDD, Pen 5 is de GND?
Idd, pen 14 moet een +5V ofzow krijgen, pen 5 mag aan de grond, en niet pin 6 zoals in het schema van de TS staat. Misschien kannie dat ook nog even wijzigen, als hij toch bezig is R6 aan VDD (+5V dus) te hangen? Moet jij trouwens ook nog ff je schemaatje wijzigen sebastius... en daarbij zou ik persoonlijk liever geen weerstandjes onder het ic doen, en ik gebruik zelf vaak een maatje grotere weerstanden. Verder: leuk initiatief! Gaat zo door allen!

[edit] ik zie nu dat je een dubbelzijdige print hebt gemaakt, en dat je weerstandjes onder de print zitten... niet zo praktisch, de meeste mensen die een beetje kunnen etsen etsen alleen maar enkelzijdig...
Dat doe je trouwens in Eagle door bij de autorouter top layer op n/a te zetten en bottom layer op *, dan krijg je netjes enkelzijdige prints

[ Voor 23% gewijzigd door SetsunaKaede op 26-01-2004 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

SetsunaKaede schreef op 26 januari 2004 @ 23:48:
[...]

Idd, pen 14 moet een +5V ofzow krijgen, pen 5 mag aan de grond, en niet pin 6 zoals in het schema van de TS staat. Misschien kannie dat ook nog even wijzigen, als hij toch bezig is R6 aan VDD (+5V dus) te hangen? Moet jij trouwens ook nog ff je schemaatje wijzigen sebastius... en daarbij zou ik persoonlijk liever geen weerstandjes onder het ic doen, en ik gebruik zelf vaak een maatje grotere weerstanden. Verder: leuk initiatief! Gaat zo door allen!

[edit] ik zie nu dat je een dubbelzijdige print hebt gemaakt, en dat je weerstandjes onder de print zitten... niet zo praktisch, de meeste mensen die een beetje kunnen etsen etsen alleen maar enkelzijdig...
Dat doe je trouwens in Eagle door bij de autorouter top layer op n/a te zetten en bottom layer op *, dan krijg je netjes enkelzijdige prints
Dat weet ik allemaal wel. Pin 6 hangt bij de TS aan VCC via een weerstand voor een speciale reden. Zelfde geld voor pen 4. Die correctie van hem heb ik al uitgevoerd.

En ik heb een dubbelzijdige print omdat enkelzijdig niet past. Als je er een heleboel op één print mikt kun je voor een schijtprijsje ze bestellen bij www.custompcb.com (78 dollar + 8 dollar verzenden voor ongeveer 150 a 160 printjes :P, of 40 voor 38 dollar+8 dollar). Ikzelf spaar altijd een aantal van m'n ontwerpen op, mik ze bij elkaar en koop één grote plaat met alles er op.

[ Voor 14% gewijzigd door sebastius op 27-01-2004 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:56

ThaHandy

Discovery Channel

:9 enzow :P
maar zouden de IC's en onderdelen apart kunnen? zoals ook in de muis?
denk dat dat kwa ruimte beter is :)
SMD versie? :D

[ Voor 17% gewijzigd door ThaHandy op 27-01-2004 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

ThaHandy schreef op 27 januari 2004 @ 00:49:
:9 enzow :p
maar zouden de IC's en onderdelen apart kunnen? zoals ook in de muis?
denk dat dat kwa ruimte beter is :)
SMD versie? :D
SMD is het meest efficiente natuurlijk. En natuurlijk kun je de boel scheiden, maar ik heb nog niet de beschikbare ruimte onderzocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SetsunaKaede schreef op 26 januari 2004 @ 23:48:
[...]

Idd, pen 14 moet een +5V ofzow krijgen, pen 5 mag aan de grond, en niet pin 6 zoals in het schema van de TS staat. Misschien kannie dat ook nog even wijzigen, als hij toch bezig is R6 aan VDD (+5V dus) te hangen?
Pin 6 is de IRQ pin van de pic(RB0/INT). Deze zit aan VCC via een pull-up zodat de lage flank van de pwm van de originele led kan worden afgevangen(via de optocoupler). Staat ook in de eerste post als je ff goed leest. Ik zal vanavond het schema ff updaten, en nog een keer goed alles nalopen in die muis. Zoals ik al zei heb ik dat toen zonder schema gemaakt, en is het een warboel van draadjes(ook aan de onderkant van de print, dat zie je alleen op die foto's niet). De aansluitingen van VCC en VDD zijn in de datasheet van de pic terug te vinden, leek me dus wat ovebodig om dat ook allemaal te tekenen, is standaard dat je die dus ook aansluit. Verder is de pic in-circuit met de TLVP te programmeren, dus hoef je hem niet telkens in en uit de muis te halen om hem te proggen. Is wel zo handig als je wat aan de software wil doen. Cristal is trouwens 20MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Laatst online: 15-05 06:36

Atmoz

Techno!!

Anoniem: 103957 schreef op 26 januari 2004 @ 22:33:

... heb ik ook maar even een accountje gemaakt .
Jammer dat mensen die zulke vette dingen maken niet altijd hier komen...
Dit zijn (prachtige) projecten die niet zomaar iedereen maakt. Ik zou ze wel wat vaker hier willen zien langskomen :) (de projecten, EN de mensen die ze maken) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 16:26
Ik meen me te herinneren dat de PIC een interne klok heeft, waarom gebruik je die niet? Dat scheelt een kristal en twee condensatoren! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Laatst online: 15-05 06:36

Atmoz

Techno!!

Benadski schreef op 27 januari 2004 @ 10:07:
Ik meen me te herinneren dat de PIC een interne klok heeft, waarom gebruik je die niet? Dat scheelt een kristal en twee condensatoren! :)
Klopt.
Maar dan kun je hem niet op 20Mhz gebruiken, wat misschien wel de bedoeling is met PWM ofzo? Dan zou ik niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

atmoz schreef op 27 januari 2004 @ 11:16:
[...]

Klopt.
Maar dan kun je hem niet op 20Mhz gebruiken, wat misschien wel de bedoeling is met PWM ofzo? Dan zou ik niet weten.
1mhz zou toch zat moeten zijn voor PWM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 16:26
Dat klopt, da's inderdaad zat voor PWM, bij een AVR in ieder geval genoeg voor 8 kanalen (ik weet niet hoevaak de klok bij een PIC wordt gedeeld dus dat kan hoger zijn).

8Mhz kan de interne klok zelfs geloof ik, dus da's zowieso zeker genoeg! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SetsunaKaede
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-07-2024

SetsunaKaede

Ing.Dr.Prof.Onz.In

Anoniem: 103957 schreef op 27 januari 2004 @ 09:52:
[...]

Pin 6 is de IRQ pin van de pic(RB0/INT). Deze zit aan VCC via een pull-up zodat de lage flank van de pwm van de originele led kan worden afgevangen(via de optocoupler). Staat ook in de eerste post als je ff goed leest. Ik zal vanavond het schema ff updaten, en nog een keer goed alles nalopen in die muis.
Okee, niets gezegd :p
De aansluitingen van VCC en VDD zijn in de datasheet van de pic terug te vinden, leek me dus wat ovebodig om dat ook allemaal te tekenen, is standaard dat je die dus ook aansluit. Verder is de pic in-circuit met de TLVP te programmeren, dus hoef je hem niet telkens in en uit de muis te halen om hem te proggen. Is wel zo handig als je wat aan de software wil doen. Cristal is trouwens 20MHz.
Nogmaals niets gezegd over VCC en VDD ;-)
Maar dat tlvp moet je me toch es uitleggen... enne ik denk dat ik ook vast niet de enige ben die de kode wil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Benadski schreef op 27 januari 2004 @ 11:59:
Dat klopt, da's inderdaad zat voor PWM, bij een AVR in ieder geval genoeg voor 8 kanalen (ik weet niet hoevaak de klok bij een PIC wordt gedeeld dus dat kan hoger zijn).

8Mhz kan de interne klok zelfs geloof ik, dus da's zowieso zeker genoeg! :)
In de datasheet staat 4MHz. Dat is zeker genoeg, moet je alleen wel de code aanpassen, die loopt nl op de interne timer.
SetsunaKaede schreef op 27 januari 2004 @ 12:19:

Nogmaals niets gezegd over VCC en VDD ;-)
Maar dat tlvp moet je me toch es uitleggen... enne ik denk dat ik ook vast niet de enige ben die de kode wil :)
Was goedbedoelde kritiek ;)

Informatie over TLVP is hier te vinden. Dit is de programmer die ik gebruik om de pic te programmeren. Met deze progger kun je hem in-circuit programmeren. Mischien zijn er nog meer programmers die dat kunnen, maar ik gebruik deze en die werkt goed. Dit is ook de pogger die bij Lone op dat controller bord zit. Ik heb de code nog gevonden, die zal ik posten + de HEX. Voor diegene die dan gewoon hetzelfde schema bouwen kunnen het dan zo proggen. Je bent idd vast niet de enige :)

edit: Als je hem trouwens in-circuit wilt gebruiken, moet je het lijntje OSC1/CLKIN naar GND weg laten en MCLR pin niet aansluiten.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 103957 op 27-01-2004 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-04 11:02
Stoere mod zeg :9~ !

Heb zelf een razer 1K met 2 blauwe leds en dacht eraan om een tri-state led erbij te doen met een schakeling dat die 3 kleuren zou weergeven (loopje), maar deze is veel leuker. :Y)

/me Linux-TUX weet wat die gaat doen als die zich weer begint te vervelen en weet waar de dichtsbijzijnde electroboer zit (vorige is gestopt/failliet gegaan :'( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GieltjE
  • Laatst online: 06-06 18:09

GieltjE

Niks te zien...

Zou er iemand zijn die voor mij een muis zo wil modden??
ben zelf nog niet zover dat ik dit kan maar wil het wel graag.

Hell / 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-02 23:34
Bij modden gaat het erom dat je 't zelf doet. Het is gewoon een risico, maar dat maakt 't juist leuk... Enigzins die spanning van "Is het gelukt?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hier de code:

main.c en mousemod.hex

Schema aanpassen komt nog, heb daar nu ff geen tijd voor, maar volgens mij is het wel duidelijk. Ik zal morgen voor een nieuwe versie zorgen, mischien ook met aansluitingen naar die TLVP zodat je een totaal overzicht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yamahabest
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-06 05:40
Op zich een erg vette muismod :9~ , maar ik zie in de main.c dat je pic.h include. Waar haal je deze header-file vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielB
Even offtopic...
Hoe kom je op die ideeën :p
Ik zou iig niet zo die Matrix-ledbar verzinnen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone Gunman
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
yamahabest schreef op 27 januari 2004 @ 21:44:
Op zich een erg vette muismod :9~ , maar ik zie in de main.c dat je pic.h include. Waar haal je deze header-file vandaan?
pic.h is een standaard header van de picc compiler (http://www.htsoft.com/). Staan wat defines in voor de ports etc. Je kunt daar ook een gratis versie van de compiler downloaden (picc-lite).

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielB
Je hebt dus voor die RGB-LED een C-compiler nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone Gunman
  • Niet online
als je de code zelf wilt compilen/aanpassen wel...
als je dat niet wilt down je gewoon de .hex file uit de post hierboven ergens en flash je die in de pic :)

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60255

Leuk gedaan! Ik heb alleen een probleempje met die divx'jes, en die van de ledbar ook al, na een aantal seconden loopt het beeld vast, in iedere willekeurige mediaspeler. Maar goed, ik heb het idee wel gezien, en in het echt zal het er nog veel beter uitzien, netzoals met blauwe ledmods bij muizen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
KewlKiddo schreef op 27 januari 2004 @ 22:44:
Je hebt dus voor die RGB-LED een C-compiler nodig?
Dat is toch geen probleem? Zoals Lone al zei kun je die gewoon downloaden op htsoft.com. Deze werkt samen met mplab IDE van microchip, dus kun je gemakkelijk die code aanpassen, compilen, dan flashen en klaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Vraagje,

in de muis zit nu WEL de programmeer ' bank' ..

Ik wil hem eigelijk zonder het programmeer gedeelte maken, en er dan een van te voren ingeprogrammeerde chip in solderen.

Waarvoor is op het eerste plaatje van de muis de TIL117 TI 909 ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Blasterxp schreef op 28 januari 2004 @ 13:02:
Vraagje,

in de muis zit nu WEL de programmeer ' bank' ..

Ik wil hem eigelijk zonder het programmeer gedeelte maken, en er dan een van te voren ingeprogrammeerde chip in solderen.

Waarvoor is op het eerste plaatje van de muis de TIL117 TI 909 ??
Zal wel een equivalente optocoupler zijn. Het is niet zo heel kritisch vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De programmer zit NIET in de muis, hoe dat zit zie je wel op het nieuwe schema dat ik maak.(alleen een header om hem op aan te sluiten zit er in)

Maakt idd niet zoveel uit welke optocoupler je pakt. Met de 4n37 is de testopstelling op school eens ooit gemaakt, die til117 is daar voor in de plaats gekomen omdat ik die thuis had, maar ze werken alle 2. Andere zullen het ook vast wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Schema is aangepast. Ik heb de aansluitingen voor de progger er ook bij staan(zie de pagina van de TLVP). Het zijn maar drie pinnen die je netjes aan een headertje kan hangen zodat je de progger er makkelijk op aan kunt sluiten. Reden dat ik een 10 polige header heb is dat de kabel aan mijn progger nu eenmaal 10 polig is. Ik hier nl ook nog vcc en gnd bij hangen, ik voed de progger dus vanuit de muis. Als je de progger extern voed, heb je dus alleen deze 3 + gnd nodig. Blijft het allemaal toch redelijk klein dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Is de interne oscillator snel genoeg om te gebruiken met deze software? Dan kan de print namelijk nóg kleiner (1x1 inch, met gat voor de schroef van een logitech muis in het midden).

Ik zie dat de interne 4mhz is. IMHO voldoende, maar ik weet niets van PWM af...

[ Voor 19% gewijzigd door sebastius op 28-01-2004 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone Gunman
  • Niet online
de interne oscillator zou meer dan snel genoeg moeten zijn om 3 pwm kanaaltjes te genereren.

Maar... met die c code valt dat nog te betwijfelen... tis een vrij inefficient, snel inelkaar gehacked stukje code... een integer gebruiken, indirect addressing etc vreten cycles namelijk.

In principe kan het dus, maar ws niet met die c code. Als je dat wat efficienter zou herschrijven moet t zeker lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yamahabest
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-06 05:40
nog een vraagje over het schema

heb ik het goed, dat de pin 14 van de pic en de weerstanden R1 en R6 allemaal aan de + voedingsspanning kunnen? Dus aan de +5V?

[ Voor 3% gewijzigd door yamahabest op 29-01-2004 20:51 . Reden: foutje na teruglezen topic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat heb je goed gezien :) Pin 14 is dan de voeding van de pic, en R1 en R6 zijn pull-up's voor pin 4(!MCLR) en 6(INT).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Lone Gunman schreef op 28 januari 2004 @ 21:26:
de interne oscillator zou meer dan snel genoeg moeten zijn om 3 pwm kanaaltjes te genereren.

Maar... met die c code valt dat nog te betwijfelen... tis een vrij inefficient, snel inelkaar gehacked stukje code... een integer gebruiken, indirect addressing etc vreten cycles namelijk.

In principe kan het dus, maar ws niet met die c code. Als je dat wat efficienter zou herschrijven moet t zeker lukken.
Maar als je deze code er gewoon in plempt, loopt ie dan alleen wat langzamer?

De print is nóg kleiner zonder externe Oscillator. Mocht iemand dus de software ombouwen, dan kun je met een 0,9 inch printje, ENKELZIJDIG, zonder overlappende componenten toe. 2,28 cm ofzo dus. Lijkt me klein zat om waar dan ook in te proppen.

Afbeeldingslocatie: http://www.game-trix.nl/screens/rgbmouse/rgbmouse2.gif

[ Voor 25% gewijzigd door sebastius op 30-01-2004 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
sebastius schreef op 29 januari 2004 @ 23:23:
[...]
Lijkt me klein zat om waar dan ook in te proppen.
Dat weet ik zo net nog niet...De reden dat ik het op een prutsering stukje gaatjes print heb gezet is dat je anders bijna nix kunt zonder de led aan de bovenkant af te dekken, dit neemt een groot deel van het effect weg. En ik zie dat je progger pinnen op dat bordje hebt? Er moet dus wel meteen een werkend progsel in(of je maot later weer losse draadjes aan die print solderen enz) Op het eerste gezicht heeft de print iig geen fouten volgens mij. Ben benieuwd naar het eind resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91786

sebastius schreef:

De print is nóg kleiner zonder externe Oscillator. Mocht iemand dus de software ombouwen, dan kun je met een 0,9 inch printje, ENKELZIJDIG, zonder overlappende componenten toe. 2,28 cm ofzo dus. Lijkt me klein zat om waar dan ook in te proppen.
Mooie printlayout.
Alleen zijn die twee sporen tussen de 0.1 inch printvoetjes van het ICtje zo nooit goed te etsen, het andere printspoortje de de Vcc loopt zelfs zo dicht langs een pinnetje dat deze zeker invloed opelkaar gaan uitoefen, als je ze al kunt etsen.

Gewoon twee of drie draadbrugjes leggen, weet je zeker dat het werkt. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 91786 op 04-02-2004 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik ga het ding dit weekend bouwen, vooropgesteld dat die RGB-LED op tijd bij mij op de deurmat ligt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexophilia
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-03-2023
Kan iem owk ff een lijssie met onderdele posten?

oif ben ik nou de enige die der nie helemaal uitkomt?

wat voor cristal hebbiik nodug?

ik heb alles al besteld, nu hoef ik alleen nog maar een type nr van zo'n rgb led te hebben.

nog 17 min om nog door te belle.

[ Voor 48% gewijzigd door lexophilia op 30-01-2004 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Laatst online: 01:56

ThaHandy

Discovery Channel

lexophilia schreef op 30 januari 2004 @ 14:12:
Kan iem owk ff een lijssie met onderdele posten?

oif ben ik nou de enige die der nie helemaal uitkomt?

wat voor cristal hebbiik nodug?
onderdelen @ TS (zonder c1 en Q1 dan ;) )

blijkbaar :P
sebastius schreef op 29 januari 2004 @ 23:23:
[...]

De print is nóg kleiner zonder externe Oscillator.
houd in: de interne 4Mhz word gebruikt :)

[ Voor 3% gewijzigd door ThaHandy op 30-01-2004 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexophilia
Mooi ik heb mn bestelling gedaan woensdag as kan k aan de slag:)

ik mis alleen nog de rgb led om de bestelling te kunne doen moek eerst ff t type nr hebbe:S heeft iem dat voor mij.
Ik moet voor 6 uur even het type nr doorbelle dus as iem kan reagere....graag....BVD.

this namelijk wel handig om bij een rgb-led mod ook nog es een rgb led te plaatse :P

ik heb mijn bestelling al gedaan:)

[ Voor 40% gewijzigd door lexophilia op 30-01-2004 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbagger
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04 15:31

jwbagger

,.-~'`'~-.,

als er een definitief printje komt, kan ik die wel eventueel plotten&etsen :) (heeft m'n plotter tenminste weer wat te doen :P )
denk dat ik ze wel voor 1,50 moet kunnen maken (klein printje en wat etsmiddel en lak).
ik weet niet of dubbelzijdig me kan lukken (dat is wel érg nauwkeurig werken :P ) dus als 't enkelzijdig kan met 2 of 3 draadbruggetjes dan is dat wel te prefereren lijkt me ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-06 11:22

KnOeFz

no comment...

Misschien handig... er is een inkoopactie lopende met rgb leds voor €1.05 op http://www.inkoopacties.net/ia/n4gmkztd

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr GAmba
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05-2021

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Ik heb net een andere plek gevonden voor deze schakeling. Ik zit hier net een geluidskaartje met gamepoort in me aldi pc in te bouwen (zit er standaard niet op 8)7 ).
Zie ik ineens dat die blauwe led die je powerknop laat oplichten gewoon erin geklikt zit met 2 weerhaakjes.
Mijn idee is dus om deze schakeling zoals hierboven maar dan ipv je muis led je HDD activity led te gebruiken en op de 'maat' van je HDD die rgb kleuren te veranderen.
Nou is mijn vraag alleen hoe maak je zo'n pwm scriptje ( heb nog niet veel met pic's gewerkt ).

Op deze manier laat ik dan toch een led langzaam oplichten tot volle sterkte en dan langzaam weer uit? ( mits ik ieder 'deelstuk' vaak genoeg herhaal ).

-____--____---___----__-----_-----_-----_-----_----__---___--____-_____

Signature unavailable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Mr GAmba schreef op 02 februari 2004 @ 17:37:
Ik heb net een andere plek gevonden voor deze schakeling. Ik zit hier net een geluidskaartje met gamepoort in me aldi pc in te bouwen (zit er standaard niet op 8)7 ).
Zie ik ineens dat die blauwe led die je powerknop laat oplichten gewoon erin geklikt zit met 2 weerhaakjes.
Mijn idee is dus om deze schakeling zoals hierboven maar dan ipv je muis led je HDD activity led te gebruiken en op de 'maat' van je HDD die rgb kleuren te veranderen.
Nou is mijn vraag alleen hoe maak je zo'n pwm scriptje ( heb nog niet veel met pic's gewerkt ).

Op deze manier laat ik dan toch een led langzaam oplichten tot volle sterkte en dan langzaam weer uit? ( mits ik ieder 'deelstuk' vaak genoeg herhaal ).

-____--____---___----__-----_-----_-----_-----_----__---___--____-_____
Als je hem aansluit zoals hierboven beschreven, dan zal hij bij geen IDE activiteit gaan circuleren door de kleuren, en bij IDE activiteit op rood springen, vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr GAmba

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Dat geeft misschien ook wel een gaaf effect.

** Edit **

Verkeerde knopje..

Wat ik nog wou zeggen was als ik me onderdelen binnen heb bouw ik het en zie wel wat voor effect het geeft ( kan de schakeling toch niet opblazen vanwege die optocoupler, toch ? )

[ Voor 72% gewijzigd door Mr GAmba op 02-02-2004 18:25 ]

Signature unavailable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91786

:O Is deze thread nog alive?

Heeft iemand ook een asm versie van de C code. Niet een die geexporteerd is van de HEX want die zijn onlees/onbruikbaar ;)

Ik ben nog opzoek naar een efficiente PWM routine die heel langzaam van kleur wijzigd (30 sec. per kleur?) in een zo hoog mogelijke resolutie (8bits is al voldoende)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik heb 'm gisteravond eindelijk voltooid, en het PWM-gedeelte werkt. :)
Gebruik alleen geen RGB-LED met 4 chips/6 pootjes; mijn rode chip week zodanig af dat de sensor van de muis 'm niet meer zag. Een oplossing wordt nu aan gewerkt in de vorm van een ander type LED.
Ik heb 'm in een mini-muis van Logitech gebouwd, en dat ziet er ongeveer zo uit: http://crew.tweakers.net/kaj/AUT_3329.JPG
Het gewicht in het deksel heb ik weggehaald: daar zit nu het kristal. De print met PIC en OC zit daar haaks op en past net boven de muisprint.

Hier is de muisprint met LED: http://crew.tweakers.net/kaj/AUT_3327.JPG
En hier is het deksel met controller en dergelijke: http://crew.tweakers.net/kaj/AUT_3328.JPG

[ Voor 14% gewijzigd door Kaj. op 05-02-2004 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexophilia
Gheeyzz

Ik heb men bestelling gedaan, en heb bijna alles al binnen, alleen nu zit ik met 1 probleem het pic was niet leverbaar, en ze zouden even voor mij zoeken. Weet iem waar ik hem wel kan bestellen.

PIC16F628-20/P

BVD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Reichelt.de heeft hem vast wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr GAmba

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

En anders voti.nl daar heb ik hem bestelt en binnen 3 dagen al binnen. (wel geld elektronisch overmaken anders duurt het wel wat langer)..

Signature unavailable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexophilia
voti.nl is goeie tip, en goede beschrijving van PICtjes(Y) top

[ Voor 92% gewijzigd door lexophilia op 08-02-2004 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone Gunman
  • Niet online
je moet de pic16f628-20/p hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexophilia
Lone Gunman schreef op 08 februari 2004 @ 17:16:
je moet de pic16f628-20/p hebben :)
Thnx, xat al te twijfele ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kaj. schreef op 05 februari 2004 @ 11:38:

Gebruik alleen geen RGB-LED met 4 chips/6 pootjes; mijn rode chip week zodanig af dat de sensor van de muis 'm niet meer zag.
Als je gewoon een 3 chip/4 pootjes LED gebruikt, zit de rode chip in het midden en werkt het perfect.

@Species_8472:

De PWM van deze code is 8-bit, en nee, ik heb er geen ASM code van. De routine is aan te passen zodat de kleuren langzamer verlopen. Dit is echter af te raden omdat met sommige led's(die van mij dus ook) de muis niet goed op de andere kleuren reageerd(chips's zitten niet in het midden). Ik moet ook ff kijken hoe dat ook al weer moest, die snelheid veranderen. Mischien kun je dan beter bij Lone zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Die heb ik nu ook gebruikt, en het functioneert. :)
Ik zag niet helemaal duidelijk op de foto dat je een 3c4p gebruikt had.
Overigens moet je de R en de B in je schema even verwisselen: toen ik de boel voor het eerst aansloot kwam er blauw licht uit ipv rood. :)

[ Voor 38% gewijzigd door Kaj. op 09-02-2004 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heel mooi! Ziet er netjes uit! Kun je wat foto's posten van het ding in actie? En hoe prog je de Pic? heb je header daarvoor op de print ofzo, of heb je hem eerst geprogd en toen erop gezet? iig mooi dat meer mensen het aan het werk krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48801

En voor degene die extreem goedkoop uit wil zijn :)

https://sample.microchip.com/default.aspx

Kan je sample aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik heb een 16F628/04 gebruikt (had ik toevallig nog liggen van een ander project), die heb ik geprogrammeerd in een PIC-programmer geval van Velleman. Leuk kitje: compleet met software en applicatievoorbeelden.
Na het programmeren het ding in het voetje van de muisschakeling gedrukt en aangezet. :) Zal wel ff kijken of ik nog wat pics en eventueel een filmpje kan bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexophilia
Heyz ben ik weer ff, k heb nog enkele vraagjes over de muismod.

Is het ook mogelijk om de rode en de blauwe anodes om te wisselen?
zodat de led bij beweging blauw is, en is de kleurovergang dan nogwel mooi?
Of kan iem die code compilen zodat die anodes niet omgedraaid hoeven te worden.
(kan er mayb ook gewoon een schakelaar tussen zetten die de blauwe en de rode anode omwisselt dan kan je ook nog kiezen :*) )

Verder nog : Kan ik de pic16f628 gewoon programeren met de programmer uit het 64leds ledbar project?

Euh ik heb een stuk uit die houdertjes die je knoppen vasthoud gezaagd, en ik heb mijn printje hieronder geplaatst. Het printje zit nu dus in mn handpalm, en ik zie als hij dicht zit nix meer terug van dat printje.
Ik zal hier binnenkort ff wat pics over posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@lexophilia

Het is niet mogelijk om de anodes om te wisselen. Als je ff door het topic leest, kun je zien dat de muis daar slecht op reageerd omdat de lichtpunt niet recht onder de sensor zit.(led chips voor groen en blauw zitten uit het midden van de led)

Ja, je kunt de pic met de progger uit het ledbar project proggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexophilia
Anoniem: 103957 schreef op 17 februari 2004 @ 20:59:
@lexophilia

Het is niet mogelijk om de anodes om te wisselen. Als je ff door het topic leest, kun je zien dat de muis daar slecht op reageerd omdat de lichtpunt niet recht onder de sensor zit.(led chips voor groen en blauw zitten uit het midden van de led)

Ja, je kunt de pic met de progger uit het ledbar project proggen.
dus het is uberhaupt al nie mogelijk:(
had al een alternatief zoals het ombouwe van de hex file bed8, majah ju ken nie softwarematig et lichtpuntje verplaatsen hea :+ ... jmmr
maar toch bedankt.

*slaap*ZZzzzZZzzz*slaap*

zit weer es nie op te lette.. had k al vernoemd :+

[ Voor 7% gewijzigd door lexophilia op 20-02-2004 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexophilia
Ik heb ff vraagje nog over de muismod...

de ledbars heb ik al gefinished, maar nu zit ik met de muismod:S
hier komt ie:

de muis reageerd niet op beweging dus als ik em aansluit staat ie eerst op rood(na de blauwe en de rode anode omgewisselt aangesloten te hebben op de pic), hierna gaat ie over naar de pwm stand, en krijg ik mn gewenste rgb effect.....
De muis gaat wel op rood als ik hem niet in zn behuizing doe, en ik er even met mn vinger overheeng ga..in de houder springt ie niet op rood(hij komt niet uit de pwm stand)

Oplossingen die ik zelf al heb bedacht(maar nog niet onderzocht)

het rode lichtpuntje(hoe noem je dit technies:)) staat niet centraal maar in t midden boven(zou het helpen als ik de led 180 graden draai?

mn weerstandje moet vervangen worden omdat er niet genoeg MCD's worden opgebracht op de rode anode(wat is eigelijk het minimum aantal mcd's? en hoe meet ik dit:S).

zijn er By The Way ook mensen die de originele anode, en/of kathode op het printje vd muis hebben verneukt? this mij al bij 2 muisjes gebeurd:(

Waardoor komt dit? Ik heb mn soldeerstation igg niet te heet....die is precies heet genoeg om mn tin net te kunnen smelten.

ik heb zelf het idee dat logitech gewoon el-cheapo printjes gebruikt.....

weet iem nog adresjes voor goedkope rgb-leds?

Ik zag laatst een IA met RGB leds voor 1 euri nogwat....maar jah ik was net weer te laat.....hmm dus ik had er maar 1 besteld bij conrad.....:S kostte me 6euri ofzo, en de kwaliteit is erg laag als je naar prijs/prestatie kijkt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

*electro n00b vraagje*
Is het schema van de start post nu makkelijk te modden naar een schematje dat een 4 pins rgb led steeds door de kleuren laat scrollen? Zonder de aansturing met de optocopler? (om dus ook niet in een muis geplaatst te worden maar gewoon in mij pc kast)

Ik heb de optocoupler weggelaten, de pootje r, g en b naar de corresponderende plaats in het schema verbonden en het overgebleven pootje van de led aan de ground geknopt maar er gebeurt niets... :'(
*zucht *

Kan iemand me wat verder helpen?

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone Gunman
  • Niet online
k heb de originele code ff wat aangepast zodat ie ook werkt zonder het signaal van de muis. Als je de hex file in je PIC programmeert, zou het moeten functioneren zonder de optocoupler etc.

hex file

Heb t verder niet getest, dus t kan zijn dat t niet werkt..... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Laatst online: 04-06 13:22
hmm klinkt cool :)
iemand actie-pics? >:)

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

Lone Gunman schreef op 16 april 2004 @ 18:05:
k heb de originele code ff wat aangepast zodat ie ook werkt zonder het signaal van de muis. Als je de hex file in je PIC programmeert, zou het moeten functioneren zonder de optocoupler etc.

hex file

Heb t verder niet getest, dus t kan zijn dat t niet werkt..... :+
Wow snelle aktie :) toppie

Echter bij mij werkt het nog niet... :? Is de aanname dat ik bij een 4 pins led de rgb pinnen verbind en de 4e pin naar ground verbind wel goed?
Ik meet op de uitgangen naar de leds maar 0.7 volt. Voed het zaakje met 5 volt, heb voor de leds 165 ohm staan (2 x 330 ohm weerstand parallel) Het kristal dat ik gebruik is 7.2 khz (had ik zo nog liggen), maar dat beinvloed toch enkel de snelheid waarmee de kleuren wisselen? Ik kan in mijn soldeerwerk verder geen foutje vinden...

edit:

moet pootje 5 niet aan de ground verbonden worden?

[ Voor 24% gewijzigd door KnOeFz op 17-04-2004 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone Gunman
  • Niet online
pinnetje 5 moet idd aan de ground. Daarnaast moet je pin 14 aan de +5v hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

Lone Gunman schreef op 16 april 2004 @ 21:35:
pinnetje 5 moet idd aan de ground. Daarnaast moet je pin 14 aan de +5v hangen.
Dit is wat ik nu in elkaar gebakken heb:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/knoefz/foutschema.gif

maar het werkt nog niet :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gebruik je de nieuwe code van Lone? Kweet nl nog niet wat hij aangepast heeft, dus ook niet of het werkt. Ben wel benieuwd hoe hij dat zonder opto op heeft gelost. Je schema klopt wel als ik dat zo zie, alleen heb je geen opto, dus neem ik aan dat je de code van Lone gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ow, en nog iets, is het een common anode, of common cathode LED? als het een common anode LED is werkt het nl niet. Mischien logisch, maar ik vraag het toch maar ff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

Ik heb de nieuwe code geprobeert zonder resultaat...
M'n RGB is een common kathode led :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert01
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-05 09:27
Ik ben echt totaal n00b op electronica gebied, en zou dus echt niet weten wat ik allemaal nodig heb om de muis werkend te krijgen, voor mij is het allemaal abracadabra 8)7 is het misschien een idee dat iemand een soortement van inkoopactie begint met kant en klaar voorgeprogrameerde (de PIC dan 8)7 ) printplaatjes of zoiets of dat iemand em ff voor mij in elkaar fikst O-) voor een leuk prijsje uiteraard (arme student) ;)

[ Voor 3% gewijzigd door geert01 op 28-04-2004 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Ja zeg, ik ga niet nóg meer producten in me IA opnemen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert01
Ik heb er wel een euro of 20 voor over hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

PIC`jes proggen is niet veel moeite. Mail me, of contact me via site.

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert01
Een paar vraagjes mbt. het schema:

1. VCC is toch +5volt he? en GND de grond. Waar zitten deze in de muis, welke kabeltjes, kleur, plaats ed?

2. Als ik het progger gedeelte weg zou laten, zou ik dan R5 ook weg kunnen laten, of moet deze via pin 10 op de PIC parallel geschakeld zijn met de condensators op de GND?

Alvast bedankt he!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRuLe
  • Niet online

DaRuLe

Rauður, Hvítur, Blár!

Ik heb nou ook een vraag:

Wat is nou het verschil tussen program data en eeprom data? (ik gebruik ic-prog) Die hex-file is dat program of eepromdata? En waar is dan de missende file? (aannemende dat er 2 nodig zijn)

Bij mij doet ie het dus niet. :(

Ég er eins ánægður og ég get orðið.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-06 17:57

Belgar

Archmaster ranzige code..

DaRuLe schreef op 01 mei 2004 @ 22:06:
Ik heb nou ook een vraag:

Wat is nou het verschil tussen program data en eeprom data? (ik gebruik ic-prog) Die hex-file is dat program of eepromdata? En waar is dan de missende file? (aannemende dat er 2 nodig zijn)

Bij mij doet ie het dus niet. :(
het moet program data zijn (bovenste scherm). EEprom data wordt hier niet gebruikt. Hij doet het niet is wat vaagjes? lukt het niet om te programmeren, of werkt het programma niet?

@geert01. R5 kan inderdaad weg. maar als je niet van plan bent ICSP te gebruiken zou ik de fuses MCLR en LVP niet programmeren. Dan is ook de weerstand op pin4 niet meer nodig.

[ Voor 15% gewijzigd door Belgar op 02-05-2004 01:16 ]

...Als het maar werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRuLe
  • Niet online

DaRuLe

Rauður, Hvítur, Blár!

Belgar schreef op 02 mei 2004 @ 00:50:
[...]

het moet program data zijn (bovenste scherm). EEprom data wordt hier niet gebruikt. Hij doet het niet is wat vaagjes? lukt het niet om te programmeren, of werkt het programma niet?
Proggen van die PIC lijkt goed te gaan. Ik gebruik die kleine PIC-progger van circuitsonline.net.

Als ik de PIC vervolgens in zijn voetje zet op de print van de RGB-led en het allemaal voorzie van spanning gebeurt er niks. Geen brandende LED's, helemaal niks.

Print al honderd keer bijlangs gelopen, alles klopt gewoon.

edit:
en nee de led is niet stuk :P

[ Voor 5% gewijzigd door DaRuLe op 02-05-2004 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgar

Belgar

je zou even kunnen kijken met verify of het ook werkelijk gelukt is. in de hex file staat MCLR aan. hangt pootje 4 aan 5v? Ook is een HS clock geselecteerd. Gebruik je een correct high-speed crystal? probeer anders de clock tijdelijk op internal te zetten om te kijken of het niet aan je klok-input ligt.

...Als het maar werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert01
Klopt ie zo?

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~wcmmvdw/schema.JPG

Met name het gedeelte zonder de progger en de VCC en GND aansluitingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgar

Belgar

zier er prima uit denk ik zo. eventueel kan dus ook de verbinding van pin 4 weggelaten worden mits je MCLR uitzet in de fuses. Om het zo te laten werken kunnen dus alle fuses uitgezet worden. en de clock op HS indien je een kristal gebruikt. LVP MOET dus uit staan als je de weerstand weglaat zoals boven

...Als het maar werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert01
Ik heb een voorgeprogrammeerd PIC'tje besteld, omdat ik zelf (n00b :P) dus niks aan kan passen, moet ik dan wel het schema zoals in het begin aanhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRuLe
  • Niet online

DaRuLe

Rauður, Hvítur, Blár!

Wordt deze schakeling nou ook nog aangepast voor een standalone?

edit:
Wat me trouwens opvalt aan de mod is dat hij in mijn geval soms uit de 'screensaver-stand' springt zonder dat ik er aan zit.
De muis doet dat niet als hij op z'n rug ligt, dus het zal wel iets met de sensor te maken hebben neem ik aan?

[ Voor 107% gewijzigd door DaRuLe op 04-05-2004 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone Gunman
  • Niet online
wbt de "standalone" schakeling... de hex file uit mn voorgaande post gebruiken en hetzelfde schema aanhouden als gegeven maar dan zonder de optocoupler.
k zal de code voor de zekerheid nog wel ff nakijken, maar volgens mij moet ie wel kloppen :) T is imo wel overkill/zonde om slechts een RGB led aan te sturen met deze PIC, aangezien het erg makkelijk is om meerdere RGB leds aan te sturen.

wbt het probleem dat de led af en toe uit de kleurencyclus gaat... is een bekend probleem. Door de verandering van de kleur is het namelijk zo dat de hoek waarin het licht valt verandert (aangezien de lichtpunten in de led naast elkaar zitten, en niet op hetzelfde punt). Daardoor kan het zo zijn dat de microcontroller van de muis zelf (dus niet de PIC) denkt dat de muis/ondergrond verschoven is, waardoor deze het signaal geeft dat de led rood moet gaan branden. Dit gaat buiten de PIC om, waardoor er niet echt iets aan te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Afbeeldingslocatie: http://jw.innovatix.nl/got/rgbled.png
volgens mij is dit het kleinst denkbare printje dat ik kan maken... toch? :P
En even herhalen wat ik twee pagina's terug hier ook al had gezegd:
indien mensen geïnteresseerd zijn in dit printje (of een gewijzigde versie daarvan), dan kan ik 'm wel plotten & etsen :) (kost me 1.50/printje, excl verzenden natuurlijk) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRuLe
  • Niet online

DaRuLe

Rauður, Hvítur, Blár!

jwbagger schreef op 04 mei 2004 @ 23:26:
[afbeelding]
volgens mij is dit het kleinst denkbare printje dat ik kan maken... toch? :P
En even herhalen wat ik twee pagina's terug hier ook al had gezegd:
indien mensen geïnteresseerd zijn in dit printje (of een gewijzigde versie daarvan), dan kan ik 'm wel plotten & etsen :) (kost me 1.50/printje, excl verzenden natuurlijk) :)
Boor je dan ook de gaatjes? ;) Dan ben ik zeker geïnteresseerd.

Over de schakeling:
De interne oscillator gebruiken is ook nog een optie neem ik aan? Dat scheelt weer ruimte. 4MHz was snel genoeg toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Ik kan etsen en lakken...
gaatjes boren moet ook wel te doen zijn, zoveel zijn het er niet... dus m'n boor zal er wel niet van slijten :P
Ik kan niet computergestuurd boren, dus dat wordt dan wel handwerk ;) (maar zal wel zo nauwkeurig mogelijk werken zodat het ic'tje er wel in past ;) )

voorbeeld resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://kerst.innovatix.nl/img/print-back.jpg
(klik op plaatje voor foto van de voorkant van dat printje)
Let niet op de vingerafdruk in de foto... pakte het printje beet toen de lak dus nog niet droog was :P

Maar voordat ik aan het etsen ga, moet ik wel zeker zijn dat 't schema dat ik gebruik juist is ;)

en over de schakeling: als de interne oscillator gebruikt wordt, kan ik de jumper voor led-input (linksonder) naar linksboven verplaatsen... wat aardig wat in ruimte kan schelen :)

[ Voor 13% gewijzigd door jwbagger op 05-05-2004 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert01
@jwbagger: Heb ik opzich ook interesse in, scheelt wel aanzienlijk in de ruimte namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:22

SA007

Moderator Tweaking
Is dit schema ook aan te passen voor een draadloze muis?

Want hierin zit een lagere voedingsspanning die neit stabiel is (langzaam zakt als de batterij leger word)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRuLe
  • Niet online

DaRuLe

Rauður, Hvítur, Blár!

Ik heb hem nu ook als "standalone" met de interne oscillator. De hexfile moet nog wel aangepast worden zie ik, De LED knippert nu met, laten we zeggen 4Hz tijdens de kleurveranderingen.
Maar hij doet 't wel! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert01
Lone Gunman schreef op 04 mei 2004 @ 23:07:
wbt de "standalone" schakeling... de hex file uit mn voorgaande post gebruiken en hetzelfde schema aanhouden als gegeven maar dan zonder de optocoupler.
k zal de code voor de zekerheid nog wel ff nakijken, maar volgens mij moet ie wel kloppen :) T is imo wel overkill/zonde om slechts een RGB led aan te sturen met deze PIC, aangezien het erg makkelijk is om meerdere RGB leds aan te sturen.

wbt het probleem dat de led af en toe uit de kleurencyclus gaat... is een bekend probleem. Door de verandering van de kleur is het namelijk zo dat de hoek waarin het licht valt verandert (aangezien de lichtpunten in de led naast elkaar zitten, en niet op hetzelfde punt). Daardoor kan het zo zijn dat de microcontroller van de muis zelf (dus niet de PIC) denkt dat de muis/ondergrond verschoven is, waardoor deze het signaal geeft dat de led rood moet gaan branden. Dit gaat buiten de PIC om, waardoor er niet echt iets aan te doen is.
Als je er meerdere in gaat proppen, moet je dan niet de weerstanden aan gaan passen? Of valt dat wel mee, want volgens mij krijg je dan een stuk minder lichtopbrengst en lijkt het me dat de muis in "bewegings modus" een stuk minder presteert. Of heb ik hier volkomen ongelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone Gunman
  • Niet online
Met het aansturen van meerdere leds bedoel ik het standalone aansturen van deze leds, dus niet om in een muis in te bouwen, maar bv in je computerkast oid.

Uiteraard krijg je een ander schema als je meerdere leds gaat gebruiken, je hebt zelfs andere software nodig.
Op deze pagina staan wat voorbeeldjes van het aansturen van meerdere RGB leds met de PIC16F628.

Die link komt overigens uit dit topic hier op got.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert01
Klopt het schema van jwbagger nou? Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtinct
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-03-2018
Ik weet dat deze topic al een beetje oud is, maar heb toch even een vraagje.

Wie heeft voor mij de tekeningen voor gebruik met Eagle.
Ik weet dat Sebastius deze had, maar het linkje geeft Forbidden terug.

Wie o wie kan mij hier aan helpen? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Xtinct schreef op 24 juni 2004 @ 10:07:
Ik weet dat deze topic al een beetje oud is, maar heb toch even een vraagje.

Wie heeft voor mij de tekeningen voor gebruik met Eagle.
Ik weet dat Sebastius deze had, maar het linkje geeft Forbidden terug.

Wie o wie kan mij hier aan helpen? _/-\o_
Mijn webserver dienst die ik had is er uit gepleurd. Ik kan wel kijken of ik de files nog heb, moet je me maar mailen op sebastius (apenstaart) customhardware.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtinct
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-03-2018
Zal ik even doen.

Ik hoop dat je ze nog kan vinden.

Thanx _/-\o_
Pagina: 1 2 Laatste