RGB leds aansturen

Pagina: 1
Acties:
  • 674 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:37
Beste mede tweakers.

ik ben van plan om mijn pc met rgb ledjes van binnen te gaan belichten.
nu had ik ingedachten 25 rgb leds die bij world-led.com vandaan komen.
nu zit ik met een aantal vragen waarvan ik eigenlijk wel zeker weet dat jullie dit weten.
er zitten vier aansluit punten op die ledjes. 1 GND, 1 voor rood, 1 voor groen, 1 voor blauw.
ik wil hierbij een soort programma voor op de pc maken waarmee ik kan instelling welke kleur mijn pc moet aannemen. ik wil handmatig kunnen besturen maar ook automatisch.
ik heb de search gebruikt maar daar ben ik niet wijzer uit geworden dat ik een stuur printje nodig heb en een programmatje waarmee ik deze functies kan uitvoeren.
dus hoe kom ik nou aan een schema voor zo'n printje en het programma. ik heb ff gegoogeld voor zo'n programma maar niet iets kunnen vinden waarmee ik kan uithalen wat mijn eisen zijn. dus heeft een van jullie zo'n programma? of kan zoiets voor mij maken? en zo'n schema waar kan ik dat vinden?

Alvast bedankt

They who buy the dip, deserves the rip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-10 15:32
Welkom op GoT... we hebben hier een search-functie waarmee je in oude topics kunt zoeken... weet zeker dat het aansturen van b.v. ledjes via b.v. de printerpoort oof com-poort al meerdere malen langsgekomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

echt uitgebreid wordt het aansturen van RGB leds daarin niet behandelt, want vergeet niet dat voor mooie kleurovergangen je de led''s wilt kunnen dimmen. Voor zoiets zal je denk met een PIC+stukje software moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danjel
_ferry_ schreef op 25 april 2004 @ 15:24:
echt uitgebreid wordt het aansturen van RGB leds daarin niet behandelt, want vergeet niet dat voor mooie kleurovergangen je de led''s wilt kunnen dimmen. Voor zoiets zal je denk met een PIC+stukje software moeten werken.
dat was dan ook mijn vraag. want de zoekfunctie heb ik al gebruikt zoals in de start post staat. maar hoe werkt dan zo'n PIC met software? het lijkt mij dat ik dat zelf moet gaan maken maar hoe? en als 25 rgb leds niet verstandig is(bijv als er al iets is met 30 of 20 leds) dan kan ik mij daar wel nog in aanpassen. dus is er iemand die weet hoe je zoiets moet aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

Als je alle led`s apart wilt doen word het veel electronica. Allemaal dezelfde kleur heb je maar 3 kanalen analoog nodig.

Dit is te doen met een PIC, icm PWM.
Als er heel veel animo voor is wil ik wel eens wat ontwerpen.

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, ik ben ook al heel lang opzoek naar zo iets. heb hier nog 15 RGB leds liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als elektronica noob is het niet echt verstandig zulke dingen te gaan doen denk ik :) Dit zijn projecten waar vrijwel niets standaard voor is en waar de nodige kennis voor nodig is.

Mocht je dit alles willen gaan leren:

1: Lees van alles over microcontrollers en ga oefenen met die dinge.
2: Zoek uit wat de-/multiplexen is
3: Schrijf een stuk software dat realtime met je microcontroler communiceerd
4: Enige soldeer ervaring is ook wel handig :P

Zelfs ik als HBO elektrotechniek student waag mij niet aan zulke dingen. (maar dit is vooral omdat ik nog een hekel heb aan elektronica :P ik houd van het wat grotere werk)

in iedergeval suc6 als je besluit door te gaan :)

edit:
bedenk met net dat punt 2 optioneel is.. het kan ook anders ;P

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2004 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danjel
3lmowww schreef op 25 april 2004 @ 16:23:
Als je alle led`s apart wilt doen word het veel electronica. Allemaal dezelfde kleur heb je maar 3 kanalen analoog nodig.

Dit is te doen met een PIC, icm PWM.
Als er heel veel animo voor is wil ik wel eens wat ontwerpen.
als jij iets zou willen ontwerpen zou ik dat echt geweldig vinden.
van mij mogen alle led's wel hetzelfde doen. dus dat maakt me niet zoveel uit. maar als jij zoiets kunt ontwerpen en wil ontwerpen dan zou dat wel super geweldig zijn. en is dat software? of een schema?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xevox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-07-2022
*bij World-led werkt ;)

uhm 25 rgb leds zijn wel veel... ik weet niet hoe fel jij je kast licht wilt uitstralen maar 25 is wel wat veel (vindt ik hoor ;) ) is ook vrij prijzig 37nogwat volgens mij heb je aan 10leds wel genoeg behalfe als je Diffused wil hebben die geven niet zo veel licht af maar het lijkt mij dat je Clear neemt (je moet het zelf weten hoor ;) )

BramBoterham

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parcye
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-08-2017

Parcye

Mr C

Pulse width modulatie is dus nodig voor het aansturen begrijp ik?

Ik heb hier een prikbord met een ATmega8515, ga denk ik eens testen voor ik op vakantie ga :)

Als je PWM doet, houd dat in dat de duur van je puls de intensiteit van de kleur bepaalt? En dan moet ik dus verschillende uitgangen gebruiken om een mooi effect te kunnen maken.

Kan iemand me de theorie eens precies uitleggen dan....

"Als je het kan bedenken, kan het gemaakt worden" Parcye - 14 januari 2002

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danjel
zijn die dingen dan zo erg vel? kan ik bijna niet begrijpen ik heb hier namelijk 15 rode heldere led's ook bij world led vandaan en die belichten het wel aardig maar super vel ook niet. dusja als 10 genoeg zijn dan vind ik 10 ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww

3lmowww

edit:

PWM werkt idd door de lengte van pulsen. de Duty/cycle verhouding om precies te zijn.

Het gaat zo snel mogelijk allemaal, iig een paar honderd Hz, zodat je oog het niet ziet.

Als je 50% van de tijd stroom geeft aan een led geeft hij minder licht dan 100% van de tijd.
Bij 1% zal je hem amper zien, en bij 99% is hij erg fel.

hierdoor kan je dus digitaal "dimmen".

Het is heel makkelijk om hex. kleurcodes naar je microproc te sturen.

Mocht er echt animo zijn wil ik best een systeempje ontwikkelen, incl PIC, software, print en schema.

[ Voor 4% gewijzigd door 3lmowww op 25-04-2004 17:42 ]

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je dat zou willen... Heel graag!!!
ik ben ook al hele tijd op zoek naar zoiets...
ik zou alleen wel graag 12 kanaaltjes PWM hebben maar 3 is ook al leuk!!!
dus hoop dat er genoeg animo is!!

Mvg Lars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danjel
Verwijderd schreef op 25 april 2004 @ 18:15:
dus hoop dat er genoeg animo is!!
anders ik wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww

3lmowww

edit:

Okee, weetikdat :)

Ik ga kijken, over 2 weken hebben julie een resultaat denkik ;)

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb ook wel intresse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danjel
3lmowww schreef op 25 april 2004 @ 19:17:

in drie woorden GE-WEL-DIG!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parcye

Parcye

Mr C

Oke dus met PWM bepaal je de intensiteit, maar hoe bepaal je de kleur van de led?

En hele korte duty cycle is dus 100% dus fel, maar als ik dan 100% op rood, 50% op groen aanstuur en 0% op blauw, heb ik dan een oranje licht (FF 88 00)...

Ik wil zelf ook wel een systeempje ontwikkelen, of iig wat code voor de AVR serie want ik ben Atmel freak en geen PIC freak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone Gunman
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
kijk ook eens hier
[rml][ HowTo] Ledbar met 64 leds[/rml]

dit printje stuurt 64 pwm kanalen met 8 bits pwm per kanaal. Zonder enige aanpassingen kun je er iig 21 RGB leds aanhangen (3 kanalen per led). Theoretisch gezien heb je dan 24 bits kleuren :) (in de praktijk niet echt, aangezien leds niet lineair reageren op pwm). Als je wat meer leds wilt aansturen kan je t aantal bits pwm omlaag brengen naar 7 of 6 bits.

Via de seriele poort kun je de leds aansturen. Het is dus alleen n kwestie van goede pc software maken om verschillende kleuren en effecten weer te geven.

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xevox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-07-2022
Danjel schreef op 25 april 2004 @ 17:33:
zijn die dingen dan zo erg vel? kan ik bijna niet begrijpen ik heb hier namelijk 15 rode heldere led's ook bij world led vandaan en die belichten het wel aardig maar super vel ook niet. dusja als 10 genoeg zijn dan vind ik 10 ook goed.
ze zijn alle 3 even fel het is je eigen keuze hoeveel leds je neemt maar 25 lijkt mij erg veel in een kast (heb het zelf niet uitgeprobeert :P ) maar als jij 10 te zwak vindt moet je er gewoon meer moeten nemen :)

BramBoterham

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3lmowww schreef op 25 april 2004 @ 19:17:

_/-\o_ _/-\o_

heb ook wel interesse :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom niet gewoon op elk pootje een potmeter? Dan heb je de meeste controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 16:26
Ik heb al een schema, VB programma en AVR microcontroller software hiervoor. Alleen stuur ik 3 Luxeons aan in plaats van RGB-LEDs. Ik zal het wel eens ergens uploaden deze week. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww

3lmowww

edit:

Ik zit nu te kijken naar een I2C pwm controller van maxim (MAX6965), aleen een interface voor aan je computer te hangen nog...

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
Ik dacht dat elke redelijk moderne computer een I2C aansluiting had waaraan o.a. de temperatuursensoren en fanspeedsensoren hangen. Of daar ook data naar toe te sturen is weet ik niet. Zou mooi zijn, dan ben je snel klaar wat hardware betreft! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parcye

Parcye

Mr C

3lmowww schreef op 26 april 2004 @ 10:27:
Ik zit nu te kijken naar een I2C pwm controller van maxim (MAX6965), aleen een interface voor aan je computer te hangen nog...
Zeer mooie chip als je de functionaliteit ziet, maar helaas niet in mijn soldeerkunsten range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww

3lmowww

edit:

Eventueel soldeer ik ze ff op een soort DIP socket voor iedereen :+

Ik ga eerst proberen om met een standaard PIC iets te proberen met PWM en communicatie, hopen dat dat wel goed gaat en niet gaat flikkeren tijdens de communicatie...

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
Je kan dan (als een PIC het heeft) het beste de receive interrupt aanzetten. Dan hoef je waarschijnlijk alleen maar even de waarde uit te lezen en te bewerken.

Het flikkeren kun je verhelpen door de waarde uit te lezen nadat een hele PWM tijd is afgelopen. Als het goed is kun je deze kleiner maken dan de kortste RS-232 tijd. Zo kun je even de LED uitzetten tijdens het berekenen. Dan heb je minder geflikker dan wanneer de LED aan staat! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone Gunman
  • Niet online
je kunt beter niet met interrupt on receive werken, aangezien je dan niet kan garanderen dat de pwm cyclus altijd exact dezelfde tijd inneemt. Beter is op vaste tijden kijken of er iets in de buffer staat (door de receive flag RCIF te testen). Je moet dan uiteraard wel zorgen dat beide gevallen (er is data, er is geen data) evenveel tijd innemen qua processing.

Ook zal je met pwm vrij snel tegen het limiet van een pic aanlopen (als je normale pwm doet, dus iedere stap berekenen). Je moet dus al een heel efficiente manier bedenken om dit te kunnen doen.

Flikkeren tijdens de communicatie kan ik niet echt volgen, waarom denk je dat dit op zal gaan treden ? Als je het goed aanpakt treed dit namelijk helemaal niet op (dus ook geen klein beetje :+ )

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parcye

Parcye

Mr C

Maar hoe bepaal je dan precies de kleur van een RGB led?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww

3lmowww

edit:

Lone Gunman schreef op 26 april 2004 @ 15:12:
Flikkeren tijdens de communicatie kan ik niet echt volgen, waarom denk je dat dit op zal gaan treden ? Als je het goed aanpakt treed dit namelijk helemaal niet op (dus ook geen klein beetje :+ )
Als je alle stappen gaat berekenen, heb je ook tijd nodig voor communicatie. De ene keer is dit anders dan de andere. een probleem ervan is dat je niet precies van 0 tot 100% kan regelen, omdat je op het moment dat je aan communiceren en rekenen bent je moeilijker aan of uit kan schakelen.

Maar als ik zorg dat er altijd een pauze is die lang genoeg is om te rekenen, en die er iedere cycle is, waarbij nog steeds alle led`s 100% kunnen branden, moet het wel lukken...

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danjel
Parcye schreef op 26 april 2004 @ 16:36:
Maar hoe bepaal je dan precies de kleur van een RGB led?
op zo'n led zitten 4 aansluit puntjes.
1 min
1 voor rood
1 voor groen
1 voor blauw.

met deze kleuren kun je alle kleuren maken. dus als je bijv rood op 100 % laat branden dan zal ie blauw zijn. die je er nog 50 % groen bij dan krijg je bijv paars. (ik weet niet of je dan ook paars krijgt kan namelijk ook een andere kleur zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parcye

Parcye

Mr C

Danjel schreef op 26 april 2004 @ 17:21:
[...]

op zo'n led zitten 4 aansluit puntjes.
1 min
1 voor rood
1 voor groen
1 voor blauw.

met deze kleuren kun je alle kleuren maken. dus als je bijv rood op 100 % laat branden dan zal ie blauw zijn. die je er nog 50 % groen bij dan krijg je bijv paars. (ik weet niet of je dan ook paars krijgt kan namelijk ook een andere kleur zijn.)
Dit is dus vreemd... rood op 100% = blauw, dat klopt toch niet? Of maak jij een fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-10 15:32
Met de kleuren rood, groen en blauw kun je dus alle kleuren maken (met licht dan). Alle kleuren worden hieruit opgebouwd. Beeldschermen en TV's werken ook met deze 3 kleuren.

Als je wilt expirimenteren met het mengen van kleuren kun je misschien dit tooltje eens proberen, en anders gewoon kleuren mengen in paint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:21

SA007

Moderator Tweaking
Parcye schreef op 26 april 2004 @ 19:24:
[...]

Dit is dus vreemd... rood op 100% = blauw, dat klopt toch niet? Of maak jij een fout?
Klopt idd niet erg hard...

Paar voorbeelden:

R = 100%
G = 100%
B = 0%
Geel

R = 100%
G = 0%
B = 100%
Paars

R = 100%
G = 50%
B = 0%
Oranje

R = 100%
G = 0%
B = 100%
Lichtblauw

R = 100%
G = 100%
B = 100%
Wit (daarom zijn witte leds zo tering duur :P)

R = 0%
G = 0%
B = 0%
Zwart (geen licht dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parcye

Parcye

Mr C

Dus je hebt een duty cycle, deze 100% aan dan is het 100% is je duty cycle 50% heb je 50%... maar dan moet je dus 3 PWM tellers hebben om de R, G, B te kunnen instellen of hoe moet ik dat zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danjel
Parcye schreef op 26 april 2004 @ 19:24:
[...]

ik maakte indd een fout. sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-10 13:22
Parcye schreef op 26 april 2004 @ 20:44:
Dus je hebt een duty cycle, deze 100% aan dan is het 100% is je duty cycle 50% heb je 50%... maar dan moet je dus 3 PWM tellers hebben om de R, G, B te kunnen instellen of hoe moet ik dat zien?
idd, elke kleur in de led moet je als een aparte led behandelen, dus elk een eigen aansturing.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falskdansker
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
TVP
* Falskdansker wil RGB-leds misschien gebruiken in een strook voorop de kast.
Ik weet alleen nog niet waarvoor die kast gaat dienen :P Misschien als "You've got mail" en dergelijke.

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parcye

Parcye

Mr C

Dus 3 PWM tellers om 1 led aan te sturen... wordt tijd voor een RGB LED regenboog looplicht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww

3lmowww

edit:

Ik zit te dneken om een paar jumper programmable functies erbij te doen
zoals:

- fading instelbaar (hoeft het dus niet softwarematig met langzame wisselingen)
- random kleuren genereren (naja, quasi random ;))
- cascadable maken
1. Master krijgt input en bv een sec later krijgt de 2e led die kleur, nog sec is dat de kleur van nr 3
2. Looplicht dan dus
- Go on (en meld het)

Tot nu toe denkik het met een PIC 16F628 af te kunnen, incl genoeg in en uitgangen voor 1 led. 1 IC per led is dan zo`n 4 euro, misschien een goedkopere PIC.

De modus bekijkt hij in het begin adhv de config pinnen, daarna blijft hij tot een reset doorgaan met die ene functie.

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

misschien nog iets van een analoge input zeg maar, bedoel ik dus mee gewoon potmeters op 3 inputs... ma denk dat t al gauw beetje ingewikkeld word..

ma ikke is al heel blij met al die andere dingen THANX
hopen dat het lukt!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww

3lmowww

edit:

is misschien wel te doen. Probleem is de uitleestijden van die analoge inputs. Die varieren wel, of ik moet een vaste delay gebruiken.

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralpy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-09 12:15
ik heb ook ooit ongeveer zoiets gemaakt, maar dan met maar 4 leds in een fan. Misschien je iets aan dat topic.

Casemod met fan met 4 mircocontrolled fullcolor leds

Het draait nog steeds in mijn computer, de plaatjes doen het alleen niet meer in dat topic, maar die heb ik nog wel ergens als daar nog vraag naar zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww

3lmowww

edit:

Mmm, vooral de sourcecode is interessant, ik sta namelijk popen voor nieuwe ideeen, naast mijn eigen ;)

Kan je ze posten, en anders mailen?

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralpy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-09 12:15
3lmowww schreef op 28 april 2004 @ 00:28:
Mmm, vooral de sourcecode is interessant, ik sta namelijk popen voor nieuwe ideeen, naast mijn eigen ;)

Kan je ze posten, en anders mailen?
ehhmm.. nou das ff een probleempje.. die heb ik niet meer.. Ik kan nog wel ff de hex file uitlezen, maar daar heb je niet veel aan denk ik.

Er zijn wel wat mensen die hem nagebouwd hebben, misschien hebben die de source nog ergens liggen.. zal er nog wel eens achteraan proberen te gaan, want ik wil die zelf ook wel weer terug hebben.
Ik zal nog wel eens kijken voor die plaatjes en filmpjes ervan, is misschien ook nog wel leuk

[ Voor 8% gewijzigd door Ralpy op 28-04-2004 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-10 07:55

Atmoz

Techno!!

Is zeker leuk om te zien.
Ik wil hier zelf ook wat mee gaan doen, maar ik snap nog helemaal niets van PWM.
Maar ik heb wel een idee:

Als ik nu eens een LED (een blauwe ofzo) aansluit op een PIC, en ik laat de uitgang waar de LED aan hangt heel snel aan/uit gaan, wordt de LED dan niet ook gedimt? Dus als ik zeg 1uS aan en dan weer 1uS uit, dan moet die LED toch op 50% gaan branden ofniet? Want als dit werkt dan kan je heel wat LED's met een 18F452 aan/uit/dimmen ;) Wie weet of dat klopt wat ik zeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr GAmba
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05-2021

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Ja dit klopt, maar je kan je leds misschien beter met PWM aansturen (Pulse Width Modulation ). Moet je is kijken in het topic van Lone Gunman, en zijn 64 led bar. Misschien dat je daar wat ideen uit kan halen >:)

Signature unavailable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dit misschien iets voor jullie? KLIK HIER

Hier op deze pagina staan een paar PIC projects met RGB leds.
Misschien kunnen jullie er wat mee ;)

Tis wel in jal geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kahlan
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 22:16
Grappig. Weet niets over PWM en vervolgens legt hij een regel later het hele principe uit. :)

[edit: was een reactie op atmoz]

[ Voor 17% gewijzigd door Kahlan op 28-04-2004 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ralpy schreef op 28 april 2004 @ 10:55:
[...]

ehhmm.. nou das ff een probleempje.. die heb ik niet meer.. Ik kan nog wel ff de hex file uitlezen, maar daar heb je niet veel aan denk ik.

Er zijn wel wat mensen die hem nagebouwd hebben, misschien hebben die de source nog ergens liggen.. zal er nog wel eens achteraan proberen te gaan, want ik wil die zelf ook wel weer terug hebben.
Ik zal nog wel eens kijken voor die plaatjes en filmpjes ervan, is misschien ook nog wel leuk
Ik heb hem nog liggen hier :)
Ik heb het ooit eens gestript en een bepaalt effect gebruikt, maar heb de code nog liggen. (was toch ook in jal geschreven?)

Zal het even op zoeken en het online zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haggard
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Dit topic misschien handig om door te lezen?!?!

[rml][ HowTo] RGB-led muismod met PIC uit Lone Gunman ledbar topic[/rml]

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-10 07:55

Atmoz

Techno!!

Kahlan2 schreef op 28 april 2004 @ 13:14:
Grappig. Weet niets over PWM en vervolgens legt hij een regel later het hele principe uit. :)

[edit: was een reactie op atmoz]
>:)

Hehe, tja ik bedoelde eigenlijk dat ik totaal niet weet hoe ik PWM moet gebruiken in een uC. Dus ik weet wel ongeveer hoe het werkt (met die tijdsduur van het signaal) maarja ik begrijp dat er maar een paar PWM outputs op een uC zitten. Dus daarom vraag ik me af of het ook kan zo hoe ik het zeg. (handmatig zegmaar).

Echt supervet dat die site die iemand gaf met JAL werkt. Daarmee werk ik ook altijd, dus kan ik me dat PWM eens gaan leren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww

3lmowww

edit:

Sommige pic`s hebben PWM outputs, het maximale is 3 stuks (in de 16F767).

Je kan inderdaad door je software van alles laten doen, ga ik ook doen ;)

Dit is echt zo ontzettend simpel gedaan. Ik ga het even uitpluizen en uitwerken.

Electronics development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone Gunman
  • Niet online
K heb vandaag ns wat zitten prutsen met wat rgb leds en m'n pwm controller. Het is nu mogelijk om 24 RGB leds aan een PIC16F628 microcontroller te hangen. Elke led heeft dan 24 bits kleurdiepte (8 bits voor rood, 8 bits voor groen, 8 bits voor blauw), en de refreshrate zit op +- 65 Hz. Elke led kan volledig aangestuurd worden via de seriele poort op de computer.

K heb zelf ff een c++ programmaatje geschreven om het ding aan te sturen, maar jammergenoeg konden er maar 5 leds aangesloten worden (tekort aan RGB leds en aan weerstanden).

hier een filmpje van de leds aangestuurd door de pc (DIVX5, 3550KB)
In het echt ziet t er stukken beter uit (kleuren zijn mooier/duidelijker en de leds knipperen niet), maar beter dan dit kon ik t niet krijgen met de camera (kan niet zo goed overweg met die dingen ;) )

mzzl, lone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parcye

Parcye

Mr C

Ziet er leuk uit...

Dit is dus met PWM gedaan om de intensiteit te bepale van het licht... maar je hebt dus andere intensiteit per pootje... dus 24 pootjes = 8 leds,

24 pootjes is 24 PWM timers? of hoe moet ik dat zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone Gunman
  • Niet online
24 RGB leds is 72 aparte PWM kanalen (of pinnetjes, timers... hoe je t wilt noemen)
, je hebt namelijk 3 kanalen per RGB led nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parcye

Parcye

Mr C

24 pinnetjes = 8 leds ;) zelfde als 24 x 3 = 72 :) maar ik wil maar 8 leds aansturen:)

Dus 24 pwm timers, er zijn toch geen uC's met 24 pwm timers ofwel, dus hoe los je dat op is de vraag die mij dan te boven komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
Laat een tellertje lopen in de software, daarmee vergelijk je dan en zo kun je dus zo veel PWM kanalen maken als je wilt. Het nadeel is wel dat je niet veel tijd meer over hebt voor andere dingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danjel
Lukt et allemaal al een beetje met ontwerpen?
ik hoop het iig wel :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3lmowww

3lmowww

edit:

Er zijn nu al een hoop dingen in omloop, en ik vind et zinloos om hetzelfde maar dan iets anders te maken ;)

Zijn er wensen, meld of mail het. Ik kan iig voor nabouwers een PICje bakken

Electronics development

Pagina: 1