Toon posts:

[HowTo] RGB-led muismod met PIC uit Lone Gunman ledbar topic

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 2.939 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Xtinct
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-03-2018
Wie o wie kan mij helpen met de onderdelen, ik ben niet zo technisch aangelegd.
Printjes maken is geen probleem, maar uitzoeken van onderdelen ben ik geen held.

Dus mocht iemand weten welke onderdelen ik precies nodig zijn, graag. _/-\o_
Als dat niet kan, is er dan iemand die mij kan uitleggen hoe ik de weerstanden bereken m.b.v. de RGB led? (uitleg formule??)

• Electronical
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-11-2020
Xtinct schreef op 19 augustus 2004 @ 11:01:
Wie o wie kan mij helpen met de onderdelen, ik ben niet zo technisch aangelegd.
Printjes maken is geen probleem, maar uitzoeken van onderdelen ben ik geen held.

Dus mocht iemand weten welke onderdelen ik precies nodig zijn, graag. _/-\o_
Als dat niet kan, is er dan iemand die mij kan uitleggen hoe ik de weerstanden bereken m.b.v. de RGB led? (uitleg formule??)
De formule voor het berekenen van de voorschakelweerstand voor leds is:

([voedingsspanning]-[spanningsval over LED]) / [stroom door LED] = weerstand

Allemaal in standaardeenheden natuurlijk. Maar voor RGB-leds moet je nog wel even uitzoeken wat de spanningsval van de LEDs is. Staat meestal in de datasheet bij 'forward voltage' (Bij Kingbright iig) en ook de max stroom kun je in de datasheet opzoeken (heb je ook nodig bij de formule. Als je in de CME - FAQ kijkt, dan zie je ook nog een aantal links naar calculators, is nog makkelijker.. Als je dan de formule invult kun je per LED (want er zitten er dus meestal 3 of 4 in) de voorschakelweerstand uitrekenen. Maar het mooie van RGBs is dat je alle kleuren kunt maken, dus dan zou ik voor alle LEDs een potmetertje doen, kun je mooi alle kleuren maken.

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

Pagina: 1 2 Laatste