S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"
Verwijderd
dat is idd niet handigm.m schreef op 30 januari 2004 @ 17:09:
Ik bedoel dat je bijvoorbeeld een 6" driver hebt die lage tonen gaat weergeven en daar een 8" driver naast zet die datzelfde spectrum weergeeft.
Ja maar daarbij is in het ontwerp daarmee rekening gehouden, je gebruikte de .5 dan voor compensatie van de baffle step. Wat je hier doet is een bestaand ontwerp aanvullen met een .5, dan kan je er dus veel beter een drie weg systeem van maken in mijn ogen.Verwijderd schreef op 30 januari 2004 @ 19:18:
[...]
dat is idd niet handig. Maar er bestaan ook goede 2.5 -weg speakers waar .5 door een grotere driver wordt gerealiseerd.
Sja, mijn doel zou idd zijn om er een volwaardig full range systeem van te maken.Verbal Kint schreef op 30 januari 2004 @ 10:44:
[...]
Ik denk dat de insteek hier verschilt. Als het de bedoeling is een volwaardig fullrange systeem te hebben dan is een sub + gewoon afvallende monitors inderdaad verre van ideaal.
Maar, als je grag een sub wilt vanwege de breedte en diepte (in het stereobeeld) die toegevoegd wordt, en dus niet voor de "punch", dan kan het wel degelijk een high end oplossing zijn. Het ligt er dus aan wat je in je muziek en in je luidsprekers zoekt.
-Ik zit nu te denken aan, een goede kwaliteit woofer (die een super strak laag neer kan zetten.
-Een bass reflex behuizing met een inhoud van max 100liter.
-Actieve subwoofer module (hypex (200-500))
Hoewel mijn ideen ontzettend verranderd zijn tussentijds, weet ik nu wat ik wil, gewoon een sub die ongecorrigeerd ontzettend laag komt, en een snel laag met veel detail geeft.
Kijk nu naar de units van focal en eton bijvoorbeeld.
Iedereen ontzettend bedankt, heb tussentijds wel veel geleerd, als iemand nog een leuke unit weet, hoor ik het graag.
Detail in het laag bestaat niet, wel is er zoiets als een correcte weergave van het laag maar detail vind je in het hoog.
S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"
snel laagJag schreef op 31 januari 2004 @ 23:36:
Snel laag trouwens ook niet, de subjectieve ervaring daarvan wordt bepaald door de integratie met het midlaag. Maar goed, ik zal ophouden met mijn gezeur.

Leuk artikeltje trouwens. Ik zal eens kijken of ik mijn favoriete stukje over dit onderwerp ergens kan terugvinden
edit:
[rml]Raymond in "[ SUB] Voortgang bouw Peerless XLS 10"[/rml]
[ Voor 9% gewijzigd door Raymond op 01-02-2004 01:51 ]
Een manier waarop je wél "trage bas" kan bereiken, is als je luidsprekersysteem een hoge group delay heeft. Dit kan gebeuren bij fout getunede BR/PR boxen (XLS10+slave enzo) of bij gesloten boxen met veel te hoge Qtc. In beide gevallen reageert het systeem erg traag, als je er bv. een sinus signaal opzet, dan duurt het gemakkelijk wel een drietal perioden eer de sub z'n volle SPL bereikt. Omgekeerd ook, als je dat signaal wegneemt, blijft de woofer/PR/BR nog een tijdje uitslingeren. Je bas wordt in de tijd uitgesmeerd. En geloof mij, die effecten zijn wel degelijk goed hoorbaar... (kheb hier een stel "PA" diy gesloten subs met een Qtc van 1.8, en voor hifi wil je dat écht niet gaan gebruiken... zelfs met linkwitz transform teruggebracht naar een Qtc 1.1 is het voor hifi-gebruik niet geschikt)
Zo'n fenomeen van "trage" bas kan je overigens niet opvangen met de midrange, of met andere filters, aangezien het gewoon optreedt rond de resonantiefrequentie van de sub. "Trage bas" is imho dus wel degelijk mogelijk, maar there's no such thing as "snelle bas".
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Verwijderd
Kies dan voor een low Q afstemming (overgedempte basreflex of een gesloten behuizing) in dat geval valt het laag minder snel af, wat volgens sommigen in principe betere bastransienten kan geven (het highpass filter wat het afvallen van het laag eigenlijk is, is minder stijl).FFF schreef op 31 januari 2004 @ 20:58:
Ben ik weer, de plannen zijn enigzinds verranderd
-Ik zit nu te denken aan, een goede kwaliteit woofer (die een super strak laag neer kan zetten.
-Een bass reflex behuizing met een inhoud van max 100liter.
-Actieve subwoofer module (hypex (200-500))
Hoewel mijn ideen ontzettend verranderd zijn tussentijds, weet ik nu wat ik wil, gewoon een sub die ongecorrigeerd ontzettend laag komt, en een snel laag met veel detail geeft.
Kijk nu naar de units van focal en eton bijvoorbeeld.
Iedereen ontzettend bedankt, heb tussentijds wel veel geleerd, als iemand nog een leuke unit weet, hoor ik het graag.
Een ontwerp wat misschien wat voor jou is:
http://www.dddac.de/op04.htm
"subtiele veranderingen in toon". Zijn dat hogere frequenties? Zo jah> dan gaan ze naar de middenunit. Als het gewoon bas is, dan wordt het door de woofer zelf weergegeven. En dit geldt voor elke woofer, goed of slecht, goedkoop of duur.JT schreef op 01 februari 2004 @ 15:00:
Mwah, dat detail in het laag niet bestaat, ben ik het niet mee eens. Als je een subtiele baslijn hebt, met subtiele veranderingen in toon, dan zal je die beter horen naarmate de subwoofer gedetailleerder kan weergeven
Onthoudt: Een speaker "ziet" alleen frequenties en het maakt niet uit of die nu van een trommel komen of een gitaar.
Raymond schreef op 01 februari 2004 @ 16:13:
[...]
"subtiele veranderingen in toon". Zijn dat hogere frequenties? Zo jah> dan gaan ze naar de middenunit. Als het gewoon bas is, dan wordt het door de woofer zelf weergegeven. En dit geldt voor elke woofer, goed of slecht, goedkoop of duur.
Onthoudt: Een speaker "ziet" alleen frequenties en het maakt niet uit of die nu van een trommel komen of een gitaar.
Ik heb het gewoon over het feit dat bas ook gedetailleerd kan zijn, weet niet echt wat je nu probeert te zeggen...
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Gedetailleerd hoe?!?JT schreef op 01 februari 2004 @ 18:09:
[...]
Ik heb het gewoon over het feit dat bas ook gedetailleerd kan zijn, weet niet echt wat je nu probeert te zeggen...
Een goedkope woofer is net zo "gedetailleerd" als een dure, de verschillen zitten hem alleen in de vervorming.
That overlap zone is so amazingly critical to your perception of bass speed that there is little or no tolerance for error. The null tolerance for integration error extends to phase, amplitude, frequency, and time. Introduce even slight variations between any part of the woofer and midrange (or panel) overlap zone and you get audible effects in the bass or midbass. This is where all of your perception of bass speed comes from.
In fact, bass speed is virtually 100% a function of how ideally the midrange and woofer are integrated.
Weet iemand nog een leuke unit? ik wil er misschien morgen al gaan halen.
De focal 11K 7512 of liever nog de 11K 7511 (waar kan ik die nog krijgen?)
Maar waarom spreek je bij hoog dan wel van detaillering ? Wat is het verschil dan ?Jag schreef op 01 februari 2004 @ 21:51:
How come one speaker has so much more bass detail than another? This too is strictly driver integration and NOT the quality of the woofer itself, as you may have heard. The fact is, bass detail comes from the midrange driver. But your ear/brain is so completely fooled by this complex interaction of midrange and bass sound that you believe that it is strictly a bass-related thing. It isn’t, and you can prove it by listening to something very boring but also very instructive. Listen to a subwoofer all by itself for a while. You won’t hear anything vaguely resembling speed coming from that slow, soggy-sounding, plodding subwoofer. It has no detail and no speed whatsoever when heard all by itself. Integrate it carefully with a nice set of main speakers, however, and suddenly the subwoofer has scads of detail, and if the integration is off a little, the bass will sound fast or slow too. All of that sense of speed and detail is coming from the main speakers, but from the midrange, not the woofer. That is why the integration of the woofer and the midrange drivers is so critical to getting a good-sounding speaker.
That overlap zone is so amazingly critical to your perception of bass speed that there is little or no tolerance for error. The null tolerance for integration error extends to phase, amplitude, frequency, and time. Introduce even slight variations between any part of the woofer and midrange (or panel) overlap zone and you get audible effects in the bass or midbass. This is where all of your perception of bass speed comes from.
In fact, bass speed is virtually 100% a function of how ideally the midrange and woofer are integrated.
Ecodan warmtepomp
Ik heb het topic niet al te intensief gevolgd. Waarom wil je een andere woofer dan in je startpost, welke eisen stel je en wat is je budget?FFF schreef op 01 februari 2004 @ 22:15:
Weet iemand nog een leuke unit? ik wil er misschien morgen al gaan halen.
Mischien kan ik ook nog wel een suggestie bedenken
Let goed op de formulering die in dit stukje gebruikt wordt: "sense of detail"JT schreef op 01 februari 2004 @ 23:20:
[...]
Maar waarom spreek je bij hoog dan wel van detaillering ? Wat is het verschil dan ?
Probeer eens goed te omschrijven wat je nu precies met detail bedoeld. Detaillering an sich is een omschrijving die gevoelsmatig wel wat doet, maar geen objectieve maat is.
Net als een "warm" geluid. Veel mensen kunnen zich er wel wat bij voorstellen, maar warmte is ook niet iets objectiefs. Wat mensen veelal als warm omschrijven is een geluid met een relatief hoog aandeel 2de orde vervorming.
Ecodan warmtepomp
Ecodan warmtepomp
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Verder ben ik het niet met je eens dat als het laag modderig is, dat dat automatisch de schuld is van de sub zelf. Ik denk dat dat soort problemen heel vaak toe te schrijven zijn aan problemen met de integratie of aan akoestische problemen van de ruimte. Conclusies als dat ligt aan de group delay zijn moeilijk te trekken!
En natuurlijk zit er geen detail in het laag. De beleving van detail komt helemaal voor rekening voor alles boven het laag. Om de bass gitaar er maar eens bij te halen (goed voorbeeld). Je kan onderscheid maken tussen grofweg twee typen basgitaar geluid: de "moddervette" sound en de meer funky sound. Bij de eerste hoor je wel dat er gespeeld wordt, maar je kan niet echt heel duidelijk snaaraanslagen horen. Bij de tweede wel, daar hoor je echt aan de snaren getrokken worden.
En dit weet ik uit de praktijk, hoe meer laag je in het geluid van een basgitaar draait, hoe minder snaaraanslag je hoort. Voor het detail moet je echt niet bij het sublaag zijn!
Maar misschien ben ik ook wel veel te moe om hier zinnig over na te denken

[ Voor 12% gewijzigd door voodooless op 02-02-2004 01:39 ]
Als we over sinussen praten is het verhaal eenvoudig, dan is de frequentie van een toon 1 / [de tijd die het kost om van de evenwichtspositie tot de maximum amplitudo te komen*4] een snelle impuls is dan gewoon een hogere toon
Bij een basgitaar zit het iets anders, er wordt dan een aanslag gemaakt -de snelle impuls waar je het dan over hebt- en daarna krijg je bij benadering een gedempte sinus van dien aard die iedere redelijke speaker weer kan geven. Dan nu de vervorming. Deze is niet laagfrequent en wordt dus niet door de sub weergegeven maar door de mid. Ook de eerste aanslag is nog niet de gedempte sinus die de snaar dan maakt.
En dan hebben we het nog niet eens over de distortion ed. apparatuur die vooral allemaal harmonischen versterken.
De focal 11k 7512, kan ik overal krijgen en zelf goedkoper, maar ik wil eigenlijk de oudere versie, de 11k7511, in de simulatie is hij in een grot BR kast vrijwel onverslaanbaar.subsonik schreef op 01 februari 2004 @ 22:27:
De Focal 11K 7512 is bij http://www.lautsprechershop.de/ te krijgen voor 240 EUR. Met een resonantiefrequentie van 38Hz is deze driver echter niet zo geschikt om een subwoofer te bouwen die veel dieper gaat dan dat... Misschien moet je eerder uitkijken naar een grotere unit, die hebben doorgaans ook een lagere resonantiefrequentie. Bijkomend voordeel is dat er minder excursie van de woofer nodig is voor dezelfde basdruk, met minder vervorming tot gevolg!
Heb het idee, dat die meer SPL is dan SQ, ik zoek 100% SQ, verder vindt ik de lage impedantie een probleem, aangezien mijn amp niet tot mindet als 8ohm stabiel is, mono.Raymond schreef op 01 februari 2004 @ 23:22:
[...]
Ik heb het topic niet al te intensief gevolgd. Waarom wil je een andere woofer dan in je startpost, welke eisen stel je en wat is je budget?
Misschien kan ik ook nog wel een suggestie bedenken
[ Voor 27% gewijzigd door FFF op 02-02-2004 08:58 ]
-Mij kan vertellen hoe ik een frequentie haal rond de 25 hz, strak zonder correctie, waarvan de minimale impedantie niet lager is als 4 ohm, en een kastinhoud van max 120 liter.
Die ook nog een uitstekende weergave heeft?
Maar ja, er zijn echt een hoop drivers te koop. Hier al wel eens gekeken?
Wat is je budget?FFF schreef op 02 februari 2004 @ 17:46:
Ik zoek iemand die
-Mij kan vertellen hoe ik een frequentie haal rond de 25 hz, strak zonder correctie, waarvan de minimale impedantie niet lager is als 4 ohm, en een kastinhoud van max 120 liter.
Die ook nog een uitstekende weergave heeft?
Hier heb ik niet echt verstand van, de kamer is ongeveer 17m2, maten 5 x 3 en een deel 5x4 (L kamer) Kun je hier het 1 en ander over uitleggen?subsonik schreef op 02 februari 2004 @ 17:58:
Strak zonder correctie, bedoel je dan rekening houdend met de roomgain, of anechoic? In het eerste geval: wat zijn de maten van de kamer waar die sub in komt?
Deze heb ik er bewust maar niet meer bij gezet
Het moet gewoon goed zijn en een commerciele sub naar huis spelen.
Als richtlijn houd ik 500-1000 euro aan.
, als het meer moet zijn om mijn wensen te realiseren is dat niet zo'n probleem.Tussen 500 en 1000 zit nogal een verschil, maar alleen de driver scheeld al honderden euro's.
Ik wil er ook als het nodig is ontzettend veel tijd in stoppen, dat maakt me niet uit.
[ Voor 11% gewijzigd door FFF op 02-02-2004 21:17 ]
Waarom zou je precies een combi nemen van een 5-kanaals en 6-kanaals versterker?FFF schreef op 28 januari 2004 @ 20:51:
[...]
blaat..
Dus koop ik liever een goede Ht receiver of voor/eind (rotel 1066-1075 combi vind ik wel wat)
blaat..

?merijnen schreef op 02 februari 2004 @ 21:45:
[...]
Waarom zou je precies een combi nemen van een 5-kanaals en 6-kanaals versterker?
De 1066 is een processor, en de 1075 is een 5 kanaals amp?
pre/pro is 7.1 kanaals, de 1075, is een 5 channel amp, en staat bekend als goede combi.
[ Voor 29% gewijzigd door FFF op 02-02-2004 22:25 ]
http://www.phlaudio.com/datasheets/38_pdf/6030_6090.pdf
http://www.phlaudio.com/datasheets/38_pdf/5010.pdf
De 5010 zou zo rond de 400-450 euro moeten kosten, gok ik. Ik kan daar een mailtje aan wagen.
Bedankt, in de simulatie krijg ik een beetje het peerless idee, dus daar zal ik toch moeten corrigeren.Raymond schreef op 02 februari 2004 @ 23:05:
Er zijn al een hoop goeie drivers genoemd (btw: de peerlessen, zeker in de 12" uitvoeringen zijn erg goed), hier nog even twee van mijn favorieten:
http://www.phlaudio.com/datasheets/38_pdf/6030_6090.pdf
http://www.phlaudio.com/datasheets/38_pdf/5010.pdf
De 5010 zou zo rond de 400-450 euro moeten kosten, gok ik. Ik kan daar een mailtje aan wagen.
Ben wel benieuwd naar wat je overwegingen zijn Raymond, om zo'n pro unit als deze aan te bevelen.
Ze kunnen hard (Jag schreef op 03 februari 2004 @ 00:09:
Ik weet dat PHL drivers in hele serieuze pro audio speakers wordt gebruikt (door het tevens Franse L-Acoustics. Wilde destijds ook een PHL kopen, de 7030 als ik het me goed herinner. Maar ja, de prijs he?
Ben wel benieuwd naar wat je overwegingen zijn Raymond, om zo'n pro unit als deze aan te bevelen.
Bovendien wil ik de resultaten weten, dan weet ik of het ook wat voor mij kan zijn
Peerless idee? Ik ben lui en heb je topic niet goed gelezen. Wat is er met het peerless idee?FFF schreef op 02 februari 2004 @ 23:54:
[...]
Bedankt, in de simulatie krijg ik een beetje het peerless idee, dus daar zal ik toch moeten corrigeren.
Maar voldoen niet aan de 25Hz eis en bovendien was veel spl geen eis, dus jaRaymond schreef op 03 februari 2004 @ 00:25:
[...]
Ze kunnen hard () hebben een grote gevoeligheid en passen in de kastgrootte die FFF wil.
Bovendien wil ik de resultaten weten, dan weet ik of het ook wat voor mij kan zijn
Waarom neem je niet gewoon een Shiva of een Tempest of iets dergelijks? Dat zijn veel met succes toegepaste woofers. En mocht het tegenvallen ben je iig geen gigantisch bedrag kwijt.
Ik denk dat met het "Peerless" idee iig de XLS-12 wordt bedoeld, en dan waarschijnlijk de Thor van linkwitz, die dus correctie gebruikt.
[ Voor 12% gewijzigd door Jag op 03-02-2004 02:01 ]
Als je persé veel geld uit wilt geven kun je 2x de brahma 10 nemen en deze elk in een 20l kist plaatsen, dit geeft een f3 van ongeveer 20-22Hz (inc. roomgain) je kistjes worden dan ongeveer 30x30x30cm. Nadeel is de prijs van de drivers, zo'n 350 euro per stuk (schat ik). Natuurlijk kun je met de brahma nog wel wat lager komen door de kast groter te maken of zelfs een BR systeem te gebruiken maar er zijn nogal wat mensen die liever een kleine sub hebben. Impedantie naar keuze 1 of 4 ohm, dat zit wel goed dus.
Ik denk dat ie de brakke BR/PR afstemming bedoelt die je nodig hebt om de XLS echt diep te laten gaan.Raymond schreef op 03 februari 2004 @ 00:26:
[...]
Peerless idee? Ik ben lui en heb je topic niet goed gelezen. Wat is er met het peerless idee?
Maar ik vind je wel een beetje wispelturig. Dan wil je BR, dan gesloten, dan BR, dan .....
De shiva vindt ik wle een hele mooit unit, en nog goedkoopt ook. Alleen is vrij lastig te krijgen, en komt lang niet zo laag, ik vraag me dus af of dat wel laag genoeg komt (heb dan geen rekening gehouden met room gain etc, hoe kan ik dat berekenen?)Jag schreef op 03 februari 2004 @ 02:00:
[...]
Maar voldoen niet aan de 25Hz eis en bovendien was veel spl geen eis, dus ja.
Waarom neem je niet gewoon een Shiva of een Tempest of iets dergelijks? Dat zijn veel met succes toegepaste woofers. En mocht het tegenvallen ben je iig geen gigantisch bedrag kwijt.
Ik denk dat met het "Peerless" idee iig de XLS-12 wordt bedoeld, en dan waarschijnlijk de Thor van linkwitz, die dus correctie gebruikt.
Ik heb een hele tijd naar de Brahma 12" gekeken, lijkt me een geweldige unit alleen vraag me af hoe hij presteerd in een SQ setup. De minimale impedantie kreeg ik nabij de 0,7 ohm. Dus dat maal 4 (afhankelijk hoe aangesloten) zit ik nog op 2,8 (krijg een hypex HS 200/500 dat aan de praat?m.m schreef op 03 februari 2004 @ 07:29:
Als je voor Adire kiest ga dan niet voor de Tempest, dit is een soort van "budget" ding (let op de " 's) die een erg grote kast nodig heeft om laag te komen. Omdat je in een kleine kamer zit is mijn al eerder genoemde shiva in 60l gesloten behuizing prima. Als je extreem wilt ga dan voor een Tumult.
Als je persé veel geld uit wilt geven kun je 2x de brahma 10 nemen en deze elk in een 20l kist plaatsen, dit geeft een f3 van ongeveer 20-22Hz (inc. roomgain) je kistjes worden dan ongeveer 30x30x30cm. Impedantie naar keuze 1 of 4 ohm, dat zit wel goed dus.
Die brahma 12" (dus vast ook de 10") doet precies wat ik wil, alleen hoop ervaringen te horen hoe de klank thuis is, die 12 gaat in een nog vrij kleine BR kast strak door tot onder de 20 hz.
edit; deze krijg hem misschien aan de praat:

specs zie: http://www.bkelec.com/Diy/mf1000.html
Iemand ervaring mee en enig idee waar deze te krijgen is?
Ik bedoelde dat idd, ik zou het liefst voor gesloten gaan, alleen het blijkt dat BR gewoon veel lager komt.deepspace schreef op 03 februari 2004 @ 08:57:
[...]
Ik denk dat ie de brakke BR/PR afstemming bedoelt die je nodig hebt om de XLS echt diep te laten gaan.
Maar ik vind je wel een beetje wispelturig. Dan wil je BR, dan gesloten, dan BR, dan .....
Ben ook naar eton aan het kijken, o.a. de 11-581/50 die ook in de avalon eidolon bijvoorbeeld wordt gebruikt.
[ Voor 8% gewijzigd door FFF op 03-02-2004 09:39 ]
http://www.partsexpress.c...Partnumber=300-808&ctab=4
Alleen de verzending zal redelijk hoog zijn
Room-gain houdt in dat je gesloten kamer ook als een soort box gaat werken bij lage frequenties. De golflengte van een 20Hz golf is maar liefst 17 meter, wat een heel stuk langer is dan de maten van je kamer. Hierdoor gaan de reflecties van een 20Hz toon nog in fase zijn met de originele toon, en zo bij elkaar optellen. Gevolg: je subwoofer die 90dB in een dode ruimte produceert bij 20Hz, maakt er in je kamer een vlotte 105dB van.FFF schreef op 02 februari 2004 @ 21:15:
[...]
Hier heb ik niet echt verstand van, de kamer is ongeveer 17m2, maten 5 x 3 en een deel 5x4 (L kamer) Kun je hier het 1 en ander over uitleggen?
Moraal van het verhaal: Je sub mag bij 20 Hz gerust meer dan 10dB afvallen (in dode ruimte, zoals in winISD simulaties), de roomgain maakt dat meer dan goed. Mocht je sub in de simulatie recht gaan tot 20Hz, dan zou je bij de laagste frequenties met een enorme boost in de response zitten... misschien interessant in een HT systeem, maar imo niet wenselijk voor audiofiele toepassingen.
Uit wat ik van jou lees, lijkt me een gesloten sub met lage Fs en lage Q wel goed. De Peerless XLS-12 is dan ook een optie, maar kijk ook eens naar de Eminence LAB-12. Doet -11dB bij 20Hz, -6dB bij 30Hz in een gesloten kast van 100L met demping, wat wellicht goed bij de grootte van jouw kamer past. Met z'n Xmax van 13mm krijg je er ruim 96dB bij 20Hz in dode ruimte uit, in jouw kamer wordt dat wellicht rond de 110dB.
[ Voor 20% gewijzigd door subsonik op 03-02-2004 11:36 ]
Bij de amp draait het me niet zozeer om het gigantische vermogen, alleen hij moet stabiel zijn onder de 4ohm. Jammer was een hele mooit amp, alleen volgens de specs wordt afgeraden hem onder de 4ohm te gebruiken, ook ivm de garantie.
bedankt.
[ Voor 21% gewijzigd door FFF op 03-02-2004 11:56 ]
Hij gaat een subversterker gebruiken (inclusief bijbehorende filters). Bij 20-25Hz zijn ze nog steeds redelijk gevoelig. Dus volgens mij moet het prima kunnen....Jag schreef op 03 februari 2004 @ 02:00:
[...]
Maar voldoen niet aan de 25Hz eis en bovendien was veel spl geen eis, dus ja.
Ik heb de 6030 even in een gesloten kast gesimuleerd. 100Hz 24db lowpass erover en dan in een 120 liter kast. Krijg je keurig een -3db punt iets onder de 30HZ, bij een gevoeligheid van rond de 85dB.
Lijkt mij wel een leuk resultaat..
[ Voor 27% gewijzigd door Raymond op 03-02-2004 12:45 ]
Dat room gain trouwens behoorlijk substantieel is, kan ik beamen. Je kan het berekenen door de laagste frequentie te nemen die nog in je kamer past, en dan voor elk octaaf onder die frequentie er 12 dB bij op te tellen. In theorie zou je lineaire reponse tot DC krijgen als je een gesloten sub maakt die precies begint af te vallen op die frequentie. Maar ja, inroom response van het laag is zoiezo een rollercoaster ride, dus daar gaat je mooie theorie
Overigens gedraagt het laag zich perfect onder die frequentie, omdat er geen staande golven meer kunnen optreden.
Unit: focal 11k7512
amp: hypex hs 200
behuizing: 80 liter BR (met matrix etc)
simulatie:

Komt niet in de buurt van de 25hz, maar volgens mij wel voldoende.
Wat denken jullie, kopen of niet?
[ Voor 4% gewijzigd door FFF op 04-02-2004 00:44 ]
BTW, crop dat wit ff weg, ziet er irri uit!
[ Voor 13% gewijzigd door voodooless op 04-02-2004 00:18 ]
Verder, sja, het is niet echt een driver voor een sub, meer een laag unit in een drie weg systeem.
Verder zegt zo'n simulatie niet zo heel veel. Het is maar heel beperkt wat je simuleert eigenlijk (alleen de laag afval). Maar Focal maakt natuurlijk prima drivers, dus ik denk dat je je er geen buil aan kan vallen.
Kan je goedkoop aan deze driver komen dat je voor deze kiest?
Zoiets:Jag schreef op 04 februari 2004 @ 00:19:
Ik zou hem zoiezo lager tunen.
Verder, sja, het is niet echt een driver voor een sub, meer een laag unit in een drie weg systeem.
Verder zegt zo'n simulatie niet zo heel veel. Het is maar heel beperkt wat je simuleert eigenlijk (alleen de laag afval). Maar Focal maakt natuurlijk prima drivers, dus ik denk dat je je er geen buil aan kan vallen.
Kan je goedkoop aan deze driver komen dat je voor deze kiest?

Focal maakt hele mooie units, mensen die er subs mee gemaakt hebben zijn uiterst tevreden. de prijs van ongeveer €240,- vindt ik te overzien.
Als ik de shiva kan kopen voor een leuke prijs, en een redelijke levertijd doe ik dat.
Kan ik het hele focal gebeuren beter uit mijn hoofd zetten en toch gaan voor een standaard peerless ofzo? Die ik dan alleen voor ht gebruik waarschijnlijk. voor muziek ben ik al vrij tevreden, en als ik moet knallen met het laag hoeft het geen SQ te zijn.
Focal maakt prima drivers.Kan ik het hele focal gebeuren beter uit mijn hoofd zetten en toch gaan voor een standaard peerless ofzo? Die ik dan alleen voor ht gebruik waarschijnlijk. voor muziek ben ik al vrij tevreden, en als ik moet knallen met het laag hoeft het geen SQ te zijn
Maar aan een sub, die je ook nog aals HT sub gaat gebruiken, worden veel eisen gesteld. JAg heeft gelijk: de Focal is beter op zijn plek in een 3-weg hifi luidspreker. Voor een sub zoek je een driver met grote X-max en lage Fs en grote powerhandling. De peerlessen zijn erg geschikt voor dit werk (zeker in combinatie met 1 of 2 slaves)
heb gekocht:
4x spikes
3x matten dempingsmateriaal
1 x Thommessen proteur SW 2.5 amp.
En heb de Focal 11k7512 besteld.

Ik snap eigenlijk niet zo waarom je een topic opent op een forum als je dan toch gewoon je zin doet
Zowel Jag als Raymond hadden je die Focal unit al afgeraden, en terecht, omdat het geen echte subwooferdriver is... z'n diepgang is niet bepaald wereldschokkend.
OK, je komt er wat lager mee als met je 805's als je je BR iets te laag afstemt, maar voor HT is het niet zo geschikt. Door te iets te lage afstemming vrees ik ook wat voor de muzikaliteit...
[ Voor 3% gewijzigd door subsonik op 04-02-2004 17:10 ]
Verwijderd
Extreem hoge spl's haal je misschien niet maar een goede bas <30 hz haal je zeker wel. Een PHL is ook geen basmonster (wel erg gevoelig
[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2004 17:17 ]
Ik wilde een advies hebben.subsonik schreef op 04 februari 2004 @ 17:05:
![]()
Ik snap eigenlijk niet zo waarom je een topic opent op een forum als je dan toch gewoon je zin doet![]()
Zowel Jag als Raymond hadden je die Focal unit al afgeraden, en terecht, omdat het geen echte subwooferdriver is... z'n diepgang is niet bepaald wereldschokkend.
OK, je komt er wat lager mee als met je 805's als je je BR iets te laag afstemt, maar voor HT is het niet zo geschikt. Door te iets te lage afstemming vrees ik ook wat voor de muzikaliteit...
Ik zoek geen sub als de peerless, heel simpel, die heeft gewoon de snelheid niet om met muziek met mijn B&W N805's mee te spelen. Het hoeft ook niet extreem hard te gaan en ik moet toch een keuze maken.
Er zijn er ook veel (ook buiten het forum) die dit wel een goede combi vonden, op het HT forum heeft iemand ook met een focal unit een sub gebouwd (iemand die het kan weten) en die was er geweldig te spreken over.
Speaker en co vroeg ook waarom ik in deze prijsklass niet voor peerless ging, en gaf me groot gelijk toen ik het verhaal uitlegde, en zei dat ik een wel-overwogen beslissing maakte.
Op het moment dat dit tegenvalt bouw ik alsnog een peerless + PR of een shiva (gesloten) systeem. Heb de amp toch al dus kost me hoofuit de drivers.
Ecodan warmtepomp
Volgensmij moet je eerst eens heel erg lang en rustig nadenken wat je nou precies wilt, je eisen, wensen en setup wijzigen met de dag.FFF schreef op 04 februari 2004 @ 00:40:
[...]
Kan ik het hele focal gebeuren beter uit mijn hoofd zetten en toch gaan voor een standaard peerless ofzo? Die ik dan alleen voor ht gebruik waarschijnlijk. voor muziek ben ik al vrij tevreden, en als ik moet knallen met het laag hoeft het geen SQ te zijn.
"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©
Bedoel het feit, dat peerless ontzettend zware units gebruikt zeker als je een slave van 400 gram pakt, dat gaat wel diep, maar heeft een grotere amplitude.JT schreef op 04 februari 2004 @ 17:54:
Waar haal je vandaan dat de Peerless traag is ofzo ? En zoals gezegd, dat 'trage' zit dus in verkeerde integratie met je main speakers, ligt dus niet aan de woofer zelf.
Focal heeft dat veel minder, maar die driver staat veel sneller stil.
Iedereen zegt wat anders, ik ga nu af op de adviezen, van mensen die zichzelf bezig houden met high end, iedereen zegt wat anders, maar ja ik moet een keuze maken.
Graag wil ik jullie verwijzen naar o.a. deze site
http://home.wanadoo.nl/e.van.voorst/interest.htm
Een in mijn ogen ontzettend ervaren zelfbouwer die met een grote broer van mijn unit ontzettend gode resultaten heeft behaald.
[ Voor 17% gewijzigd door FFF op 04-02-2004 20:58 ]
Dan tune je verkeerd. Je moet heel diep tunen, 22hz ofzo. Dan krijg je een curve die vreemd verloopt, maar die met een theoretische roomgain zo ongeveer recht is. Dat is het speciale ervan.FFF schreef op 04 februari 2004 @ 20:43:
[...]
Bedoel het feit, dat peerless ontzettend zware units gebruikt zeker als je een slave van 400 gram pakt, dat gaat wel diep, maar heeft een grotere amplitude.
Ecodan warmtepomp
Je doet me wel een beetje verdriet door weer te beginnen over trage bas en snel stilstaan, na alle moeite die Jag en ik erin hebben gestoken om je uit te leggen dat dat gewoon een onterechte aanname is
Verwijderd
Maar dan nog blijven er altijd nog prijs/kwaliteit knallers die we al voorbij hebben zien komen.
Ben je het niet met me eens dat elke unit anders klinkt?Raymond schreef op 04 februari 2004 @ 23:34:
Veel plezier met je nieuwe driver
Je doet me wel een beetje verdriet door weer te beginnen over trage bas en snel stilstaan, na alle moeite die Jag en ik erin hebben gestoken om je uit te leggen dat dat gewoon een onterechte aanname is
De beschrijvingen van andere personen zeggen dat de focal beter matched met mijn speakers.
Wat mij betreft zetten we de sub's eens naast elkaar, als de mijne af is.Verwijderd schreef op 05 februari 2004 @ 00:08:
Ik denk dat iedereen die een nieuwe sub wil hebben eerst idd eens rustig moet gaan luisteren naar een focalsub of een peerless sub of een shiva/tempest sub. Die grafieken in winisd geven alleen maar een hint over de potentie van een driver. De XLS ziet er niet uit in winisd maar hij klinkt als een dijk vraag dat maar aan meerdere mensen op dit forum. Als je weet hoe een sub klinkt met referentie muziek op wat voor apparatuur dan kun je zelf een setup opstellen dat binnen je budget valt hetzij met passieve of actieve filters , met parametrische equalizer correctie of zonder, gesloten of gepoort etc etc.
Maar dan nog blijven er altijd nog prijs/kwaliteit knallers die we al voorbij hebben zien komen.
Elke sub zal een eigen geluid hebben, en misschien is de beste wel aan te wijzen, als blijft dat peerless de mijne er dan uitspeeld koop ik een peerless.
[ Voor 52% gewijzigd door FFF op 05-02-2004 00:56 ]
Dan neem ik mijn Shiva mee tegen de tijd dat ie klaar isFFF schreef op 05 februari 2004 @ 00:47:
[...]
Wat mij betreft zetten we de sub's eens naast elkaar, als de mijne af is.
Elke sub zal een eigen geluid hebben, en misschien is de beste wel aan te wijzen, als blijft dat peerless de mijne er dan uitspeeld koop ik een peerless.
Ecodan warmtepomp
Toch blijf ik het vreemd vinden dat je eerst hier advies in gaat winnen en dat vervolgens compleet in de wind slaat. Ik ben ook erg benieuwd wie zoveel overtuigingskracht op je heeft gehad.
Verwijderd
Als je advies komt inwinnen, dan hoef je dan niet 1 op 1 over te nemen imho. En die focal is lang niet zo slecht als sommige hier zeggen.m.m schreef op 05 februari 2004 @ 07:16:
Mischien is een sub-contest niet eens een zo heel slecht idee alleen het is heel moeilijk om ze te vergelijken omdat ze in iedere ruimte weer anders klinken, als ik een sub bouw pas ik 'em qua roomgain aan op de ruimte waar 'ie moet komen te staan, als 'ie dan ineens in een andere ruimte staat kan het geluid veel slechter (of juist veel beter) klinken.
Toch blijf ik het vreemd vinden dat je eerst hier advies in gaat winnen en dat vervolgens compleet in de wind slaat. Ik ben ook erg benieuwd wie zoveel overtuigingskracht op je heeft gehad.
Great minds think alike!
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Jup, maar die had een Focal 15k, die is ook ietsje duurder. (~700 euro ofzoJag schreef op 05 februari 2004 @ 15:26:
Ik denk wel dat ik weet wie die verderfelijke invloed op FFF heeft gehad, E van Voorst van het HT forum.
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Wat hebben we nodig:
- acoustisch vrij dode ruimte.
- meet apparatuur.
- een populaire dure referentiesub (koopsub zoals bv een REL ST.)
- een stereo set met een stel goeie monitors en een stel zuilen.
- een 5.1 receiver met een beetje basmanagement + dvd speler
- goeie muziek etc.
En voor dat laatste zorg ik wel gewoon voor een paar nummers met ranzig veel bas
[ Voor 39% gewijzigd door JT op 05-02-2004 19:57 ]
Ecodan warmtepomp
- een beamer
- DVD's
- enqueteformulieren. Iedereen geeft de sub's punten, je eigen sub mag je geen punten geven
Muziek van verschillende genres:
- Klassiek
- Rock
- Pop
- Dance/Trance/Techno/... /
- Symphoische Rock
- ...
[ Voor 33% gewijzigd door voodooless op 05-02-2004 20:07 ]
Verwijderd
Enquete formulier met bv?:
- Diepgang (volume op lage tonen )
- Slam (midlage tonen in combinatie met volume en groupdelay)
- Integratie (fase-, volume- en flanksteilheid[filter] verschillen tussen de mainspeakers en de sub)
- Plaatsbaarheid (flanksteilheid[filter] icm met overgangs frequentie)
- Impressievermogen (spl)
Maar goed nu weer ontopic want anders wordt play boos
[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2004 22:43 ]
Maar ben nog over het ontwerp aan het nadenken.
En down-fire of front-fire.
Ik wil soweiso een uitgebreide how 2 maken, ben nog op zoek naar een geschikte groote, denk aan een goede braching en eventueel zand vulling.
Verwijderd
imho:FFF schreef op 05 februari 2004 @ 22:38:
Goed plan zo'n meeting, al zit ik te denken aan 100 kilo+
Maar ben nog over het ontwerp aan het nadenken.
En down-fire of front-fire.
Ik wil soweiso een uitgebreide how 2 maken, ben nog op zoek naar een geschikte groote, denk aan een goede braching en eventueel zand vulling.
Downfire geeft minder spl (Xmax verlies, en de vloer dempt de sub). Downfire geeft een makkelijkere integratie door dat hij minder midbas weergeeft. Downfire is beter voor film.
Frontfire heeft meer slam. Beter geschikt voor muziek.
Het ligt ook een klein beetje aan de driver. Sommige drivers geven van zichzelf vrij veel midbas. Of je kist heeft een te hoge demping (Q>1,0) dan kun je dat met downfire compenseren. De shiva heeft daar veel minder last van en kan wel een beetje extra slam gebruiken. Ik leg af en toe m'n sub wel een sop z'n kant en dat klinkt eigenlijk niet verkeerd.
[ Voor 38% gewijzigd door FFF op 05-02-2004 23:32 ]
Verwijderd
(ik schat een ruimte van zo'n 80 a 100 vierkante meters, gordijnen tegen 2 overstaande muren)
ow, enne: gratis!
maar dan wel als ik mijn Shiva af heb (in gesloten kast van 100L)
(nu alleen nog FF aan een shiva komen...)
edit naar aanleiding van bericht FFF hieronder: het kan ook gewoon bij mij thuis. 28m2...
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2004 20:44 ]
dat is idd een lastig verhaal, ik had ook geen idee waar ik hem kon halen, en de importeur had hem niet op voorraad.
Bedankt wel dat bijvoorbeeld mijn sub niet is gemaakt om te presteren in zo'n grote ruimte.
Hier wat pics:
Begin kast, het middelste paneelte maakt deel uit van de bracing, die zit nog niet vast.
Deze kast is overal 30mm dik (18+12) mm MDF Strax komt er voor de afwerking nog een laag massief kersen overheen wat hem totaal ca 40 mm dik maakt.

Dit zijn alle benodigde spullen vandaag het laatste opgehaald.

De driver is een Focal 11l7512 (27 cm kevlar)
Amp is een thommessen proteus 2,5
BR pijp met diameter van 10cm
4 spikes
En aansluit + bevestigings materiaal.
Tot slot hoe het kistje opgebouwd wordt:

De wanden zijn dus 18+ 12 mm mdf aan elkaar geniet en gelijmt, het geheel heeft een soort van sponning, en overlapt elkaar, ik probeer hiermee extra stevigheid te bereiken.
Misschien kan een modje de topic name aanpassen dat er ook een bouw verslagje bij zit??
[ Voor 5% gewijzigd door FFF op 11-02-2004 17:33 ]
Hoe groot is de kast nu eigenlijk? Heb je ook al pics van het kersenhout? Keep up te good work!
[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 11-02-2004 17:43 ]
Ik heb hier wel loodbitumen liggen, maar dat lijkt me niet nodig, of jullie moeten me kunnen vertellen waarom wel?Verwijderd schreef op 11 februari 2004 @ 17:35:
Ziet er goed uit, ik neem aan dat je nog loodbitumen e.d. gaat toepassen?
Met de wanden van 30-40 mm en een inhoud van 80 liter, is dit kistje zo al onhandig zwaar. Er komt nog een bracing in, dat zorgt ook nog een deel voor de stijfheid, maar het zal me niets verbazen als het kistje strax rond de 60-70 kilo gaat wegen.
De loodbitumen wilde ik voor mijn pre en dvd gebruiken
Je vraag is eerder al beantwoord zit nu op een dikke 80 liter, kersenhout heb ik nog niet, dat heeft iemand vandaag voor me geregeld (anders wordt het een duur grapjedeepspace schreef op 11 februari 2004 @ 17:42:
Nice! Ben benieuwd wat je ervan gaat vinden... Zwaar zal het ding wel worden denk ik. Die van mij is rond de 20 kg denk ik (enkel MDF, 18 mm) , straks als er nog loodbitum en vulling in zit nog ietsje zwaarder..
Hoe groot is de kast nu eigenlijk? Heb je ook al pics van het kersenhout? Keep up te good work!
Dat word erop gezet (lijm + speld nietjes) en dan gelakt.
[ Voor 37% gewijzigd door FFF op 11-02-2004 17:45 ]
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2004 17:50 ]
Ok dan overweeg ik toch serieus om ook wat loodbitumen te gebruiken.Verwijderd schreef op 11 februari 2004 @ 17:49:
Loodbitumen zijn juist voor subkasten een aanrader. Bij zulke frequenties werken andere dempingsmaterialen niet meer zo sterk. Je wil gewoon de eigenfrequentie van mdf omhoog schuiven. En dat gaat prima met loodbitumen. Je hoeft niet de gehele wand te bekleden maar gewoon midden op de opervlaktes wat bitumen plakken. In de hobbyHIFI stond een test waaruit bleek dat het verschil tussen 16 en 19 mm dik mdf erg klein is. Verstevigingen helpen al een stuk, maar toevoeging van loodbitumen of staalplaten had een veel betere uitwerking. En het gewicht van loodbitumen valt wel mee.
heb 1 plaat liggen, dus kan er wel wat in plakken.
Als dempingsmatriaal heb ik tyrotex, dat golf schuimrubber. (speaker en co rade dat aan, en volgens hun koste me dat geen volume, ik wil hiermee de wanden bekleden, misschien bitumen eronder.
Even een opbouwend bedoelde opmerking in het algemeen:
Het valt me op dat de meeste mensen veel te zuinig zijn met lijm !!!
Als je een goede luchtdichte verbinding wilt hebben zal je er dik lijm op moeten smeren.
De beste resultaten haal ik met konstruktie-lijm ook wel bruislijm genoemd.
Die lijm zet uit en bruist letterlijk elke keep of naad vol tot een perfect luchtdichte verbinding.
De overtollige lijm aan de buitenkant steek je na droging makkelijk weg met een plamuurmes. De rest verwijder je door de kast te schuren. En dat schuren moet je toch al doen om de MDF platen naadloos op elkaar te laten passen.
Hoef je later ook niet te kloten met kit enzo.
Zoiets bedoel ik:
Wat voor lijm gebruiken de meeste mensen eigenlijk? Waarmee halen jullie de beste resultaten? Ben best benieuwd.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Verwijderd
Weet iemand waar je gemakkelijk loodbitumen kan krijgen? Heb er al veel naar gezocht, niks... enkel bij online shops te vinden