bekijk artikel 7 van planet eens goed jongens, je hebt geen poot om op te staan.
Don3k schreef op 15 januari 2004 @ 10:36:
[...]
ik denk dat ze nog een manier aan het zoeken zijn om het zo goedkoop mogelijk te meten. want als ik het goed heb, was de rede dat planet de dataverkeer niet bijhoud omdat het te duur zou kosten

kweet niet of ik het goed heb...
laten we zeggen dat de implementatie daarvan nog niet geheel rond is

Verwijderd schreef op 14 januari 2004 @ 16:31:
dit is ook wel een leuk argument
van het ftd forum:
quote:
Ik vind trouwens een datalimiet van 20Gb voor een 2mbit lijn helemaal niet reëel. Je hebt de mogelijkheid met die lijn als je 24 uur er dag download meer dan 500 GB in de maand binnen te halen. Dus dat betekend dat je volgens planet minder dan 4% van je capaciteit mag benutten. Dat is dan niet reëel.
Ik vind sowieso dat download unlimited moet zijn. En het is altijd zo dat er groot en laag verbruikers zijn, dat heft elkaar een beetje op. Net zoals met verzekeringen. De een is nou eenmaal meer ziek dan de ander. Maar goed als planet dan toch een grens in wil stellen dan zitten ze er toch nog zeker een factor 10 naast naar mijn mening. Een limiet van 200 GB zou bv niet zo'n probleem zijn.
hierbij toch wel even de discussie over welke idioot 200GB binnenhaalt met zijn adsl verbinding

. Niet dat ik planet wil verdedigen. In mijn ogen ben je gewoon uberlomp als je 200GB binnenhaalt per maand. WTF ga jij met die 200GB doen? Laten we zeggen dat jij dat nooit kan verwerken. En dan bedoel ik dat niet technisch gezien, maar hoe jij die 200GB " op wil maken".
Ikzelf woon op de UT met 100mbit een een superlan waar alles te verkrijgen valt, en ik zit hooguit 20-30GB per maand. Dat ik tegenwoordig meer heb is omdat ik een server draai en dat die ten dienste staat voor andere personen. (nee niet zeuren om access

).
Dus ga mij eens uitleggen wat een adsler in hemelsnaam met 200GB aanmoet

.
Bovendien geldt de FUP altijd als een maatregel die genomen wordt als de ISP vindt dat je te idioot bezig bent - dat je of fors de FUP aangegeven limiet zit (200GB bijvoorbeeld

), of dat andere gebruikers toch last van je hebben met je absurde gedownload. Die 20GB bij planet bijvoorbeeld is alleen een maatstaaf en niet iets waar jij je direct druk om hoeft te maken.
Neen dit is niet helemaal waar. De limieten zijn van belang bij de providers en niet KPN. Immers gaat de ADSL data over het kopernet van KPN zelf, dus zijn de kosten daarvan eigenlijk te verwaarlozen. MAW ze hoeven niet te betalen aan andere instanties voor de hoeveelheid data die zij genereren. De ISP's zijn echter degenen die direct om de AMSIX(hier in NL) zitten en voor hun gegenereerde data moeten betalen (of dat per GB/TB is of voor een verwacht aantal TB's pakket is weet ik niet

).
Om iets specifieker uit te leggen ivm ADSL: Jouw adsl verbinding loopt over je KPN lijn naar de dichtsbijzijnde wijkcentrale. Vandaar ga je al direct over op de router van de desbetreffende ISP. (het zou overigens kunnen dat deze routers gedeeld worden door meerdere ISP's). Van daaruit gaat jouw data via je ISP de buitenwereld (ook wel het internet genaamd

) in. En daar liggen de kosten van je ISP.
[
Voor 164% gewijzigd door
Tripp op 15-01-2004 11:47
]